eitaa logo
مؤسسه علمی فرهنگی پرسمان📚
1.2هزار دنبال‌کننده
334 عکس
99 ویدیو
28 فایل
🔶موسسه علمی فرهنگی پرسمان 🔷Porseman Cultural & Educational Institute www.porsemanonline.com ارتباط با ادمین: @PorsemanOnline شماره تماس پشتیبان: +989334914141
مشاهده در ایتا
دانلود
📚معرفی موضوع و استاد گونه شناسی نقش زنان عاشورایی دکتر ناهید طیبی https://porsemanonline.com/product/imamhosain2/
📚معرفی موضوع و استاد گونه شناسی قبیله ای نیروهای کارزار کربلا دکتر حسین قاضی خانی https://porsemanonline.com/product/imamhosain2/
11.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
↙️فیلم آموزش ورود به کلاس 📌ویژه ثبت نام کنندگان در دوره امام حسین شناسی«2» 🔸برای رفع مشکلات احتمالی ورود به کلاس لطفا 15 دقیقه زودتر حاضر شوید.
📂 جلسه اول دوره امام حسین شناسی بارویکرد تاریخی«2» 📌امشب راس ساعت 20:30 به وقت تهران 👇لینک ورود به کلاس: https://porsemanonline.com/login/ ⚠️توجه: 1️⃣قبل از ورود به کلاس فیلم آموزش ورود به کلاس را مشاهده نمایید 2️⃣ 15 دقیقه قبل از شروع کلاس مراحل ورود به کلاس را تست نمایید و در صورت مشکل به پشتیبان اطلاع دهید
موضوع: تحلیل تاریخی رویدادهای دوم تا نهم محرم 61ق. جلسه اول. (22 مرداد 1402ش) ⏺ چکیده: جناب استاد یوسفی غروی در جلسه اول، ابتدا به بیان جایگاه محرم در سنت ابراهیمی و این پرسش که چرا سوگواری ما از روز اول محرم شروع می شود نه از دهم محرم، می پردازند. در پاسخ به این پرسش به دو خبر از امام صادق و امام رضا استناد می فرمایند. همچنین تذکر می دهند که در این باره اخباری از طریق اهل سنت نیز وجود دارد. پس از بیان این مقدمات، واژه «شیعه» را اصطلاح شناسی می کنند. مختصری به بدعهدی معاویه و زیر پا نهادن شروط صلح نامه با امام حسن اشاره می فرمایند و اینکه معاویه برخلاف مفاد این عهدنامه برای پس از خودش یزید را جانشین تعیین کرد. سپس ماجرای نوشتن دعوتنامه از سوی کوفیان به امام حسین را اشاره می فرمایند که در پی آن، امام حسین سه سفیر سوی کوفیان گسیل داشتند؛ اما ابن زیاد آنها را به شهادت رساند و با خفقانی که در کوفه ایجاد کرده بود اوضاع شهر را کامل به دست گرفته و مانع از پیوستن یاری دهندگان امام حسین سوی کربلا شد.✂️ اینک مطالب بالا را با تفصیل بیشتر جهت یادآوری شما بیان می داریم: ⏪ سنت حرمت گزاری چهار ماه قمری از زمان حضرت ابراهیم در میان عربها باقی است. در این ماه ها جنگ ابتدایی حرام است نه دفاعی؛ اما بنی امیه این سنت را زیر پا گذاشت. ⏪ چرا عزاداری های ما از اول محرم شروع می شود نه از دهم محرم؟ سنت فوق مستند به دو روایت است: 📍سند اول؛ امام رضا طی حدیثی به ریان بن شبیب می فرمایند: پدرشان موسی بن جعفر ع با ورود به ماه محرم دیگر خندان نبوده اند، هر روز حزن شان بیشتر می شده و در روز عاشورا بسیار محزون و گریان بوده اند. 📍سند دوم؛ مسمع بن کردین از امام صادق نقل می کند که با شروع محرم، فرشتگان در آسمان گرداگرد پیراهن خونی امام حسین به سوگواری می پردازند. ⏪ علمای اهل سنت نیز در رابطه با عظمت امام حسین اخبار نقل کرده اند مثل خوارزمی از علمای حنفی قرن هفتم در مقتل الحسین نقل می کند که حضرت زهرا با پیراهن خونین امام حسین وارد محشر می شود و از خدا انتقام قاتلین امام حسین را می خواهد. البته عبدالرحمن ابن جوزی از علمای حنفی قرن چهار نیز همین مضمون را به شعر سروده است. ⏪ آنچه برای اهلبیت مهم‌تر از اصل عزاداری بر شخص امام حسین است، یادآوری و فهم علل و عوامل و اسباب منتهی به قتل آن حضرت است. به این دلیل است که پیگیری حوادث را از اول محرم بیان می کنیم. ⏪ روز دوم محرم اولین مواجهه حر با امام حسین است که در کربلا اتفاق افتاد. طبق نقل دیگری یکی دو روز پیش از این بوده است. ⏪ دو معنای «شیعه»: 📌 معنای خاص شیعه: یعنی شیعه عقیدتی و مکتبی. کسی که معتقد به علم و عصمت امام باشد. 📌 معنای عام شیعه: یعنی موالی، محب و دوستدار اهل‌بیت؛ یعنی کسی که به آیه مودت ذوی‌القربی عمل می‌کند. اصطلاح «شیعیان سیاسی»: کسانی که معتقد بودند اهلبیت بعد از پیامبر در جانشینی او اولویت دارند. مسلما اکثریت شیعیان کوفه چنین اعتقادی داشتند. ⏪ معاویه پس از امضای عهدنامه با امام حسن آن را زیر پا گذارد و صراحتا اعلان کرد حتی به یکی از این‌ها وفا نخواهم کرد چون من غرضم این بوده است که امیر شما شوم و امیر شما شدم. ⏪ شیعیان کوفه در منزل سلیمان ابن صرد خزاعی جمع شدند و به امام حسین دعوت نامه نوشتند. در پی آن، امام حسین، مسلم بن عقیل را به عنوان سفیر خود به کوفه فرستادند. مردم با او بیعت کردند. مسلم به امام حسین نامه نوشت که 18 هزار نفر با من بیعت کردند. ⏮امام حسین دو نفر دیگر (قیس ابن مسهر صیداوی و عبدالله ابن یَقطُر) را نیز سوی کوفه فرستادند. ابن زیاد این دو نفر را دستگیر کرد و از آنها خواست به حسنین علیهما السلام ناسزا گویند؛ وقتی انها امتناع کردند، بر فراز دارالاماره سر آنها را برید.
موضوع: «تحلیل تاریخی حوادث روز عاشورا تا شهادت امام حسین علیه‌السلام» ا جلسه اول (22 مرداد 1402ش) ✳️ چکیده: استاد صفری در جلسه اول، ابتدا به اصطلاح شناسی برخی اصطلاحات مثل «رویکرد تحلیلی»، «ناحوادث» می پردازند و تاکید می کنند روش ما در این دوره موضوع محور است نه زمان محور. سپس دورنمای کلی مباحث را بیان می کند. ابتدا به دو کلان موضوع سپاه حق و سپاه باطل را مطرح می کنند. در سپاه حق به سه موضوع اصلی «شخص امام»، «خاندان حضرت» و «اصحاب حضرت» می پردازند. در تحلیل های خود به دو دسته «منابع اصلی» و «منابع واسطه ای» مراجعه می کنند. ✳️ اینک مباحث بالا را به تفصیل بیشتری پی می گیریم: 💐 رویکرد متن محور: توضیح پیرامون متن خاص. 💐 رویکرد تحلیلی: گردآوری شواهد بیرونی یا درونی یک متن جهت تایید یا رد یک گزارش تاریخی. به عبارت دیگر پاسخ به سه «چ» (چیستی، چگونگی و چرایی). 💐 «ناحوادث»، «حادثه‌نما» یا «ناواقعه»: گزارش تاریخی که در واقع رخ نداده باشد مثل عروسی حضرت قاسم در روز عاشورا. 💐 برخی حوادث قابلیت تحلیل تاریخی ندارند مثل رویا، مکاشفه و پیش‌گویی. 💐 به حوادث کلان دارای نشانه‌ها و دلالت‌های تاریخی می پردازیم. 💐 جهت تحلیل تاریخی یک حادثه، علاوه بر منابع معمولی تاریخی به منابع روایی یا کلامی هم مراجعه می کنیم. ☘️ دورنمای مباحث: مباحث ما به صورت ترتیب موضوعی نه ترتیب زمانی آن. 🌴 در سپاه حق: 1️⃣ موضوع اول: شخص امام حسین: عملکردهای حضرت از صبح عاشورا تا شهادت، خطبه ها، دعاها، تدابیر جنگی حضرت. 2️⃣ موضوع دوم: خاندان امام حسین یا بنی هاشم: کسانی که در عرض منشعب می شوند مثل خواهر، برادر، عمو، عموزاده، خاندان مسلم، خاندان عقیل که بخشی از آنها در جنگ شرکت داشتند و بخشی خیر. 3️⃣ موضوع سوم: اصحاب امام حسین: بررسی گونه شناسانه که از کدام قبایل بودند؛ چه گرایشاتی داشتند؛ چگونه به امام ملحق شدند؛ چه پیشینه ای داشتند؛ 📍موضوعات فرعی: رجزهای بنی هاشم و اصحاب. 🌴 در سپاه دشمن: کنشگران جبهه باطل، قبایل شرکت کننده، فرماندهان، صف‌آرایی، عملکرد، رجزها، کشتگان، نفرات، حمله‌ها و جنایت‌ها. ⏪ منابع اصلی: 1. ☂️ کتاب‌های تاریخی: تاریخ طبری، تاریخ یعقوبی، مروج الذهب و ... 2. ☂️ کتاب‌های مقتل‌نگاری: مقتل ابی‌مخنف، مقاتل الطالبیین و ... 3. ☂️ کتاب‌های فتوح: الفتوح ابن اعثم، لهوف یا الملهوف، مثیر الاحزان و ... 4. ☂️ کتاب‌های روایی: کامل الزیارات و ... 5. ☂️ کتاب‌های کلامی: ⏪ منابع واسطه ای: 1. 👓 «سیرة الحسین علیه‌السلام فی الحدیث و التاریخ» در 24 جلد از سید جعفر مرتضی عاملی که مجلدات 16 تا 19 مربوط به بحث ما است. 2. 👓 «دانشنامه امام حسین علیه‌السلام» در چند مجلد، زیر نظر مرحوم محمد محمدی ری‌شهری که مجلد 6 و 7 مربوط به بحث ما است. 3. 👓 «مقتل پیوسته» در یک مجلد که خلاصه «دانشنامه امام حسین» که زیر نظر مرحوم محمد محمدی ری‌شهری است. 4. 👓 «مقتل جامع» در 2 مجلد زیر نظر مرحوم مهدی پیشوایی. 5. 👓 «موسوعة التاریخ الاسلامی» در 8 مجلد از آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی.🧤
🟥قابل توجه ثبت نام کنندگان در دوره امام حسین شناسی«2» 🔈فایل های صوتی جلسه اول در «میز کار» شما بارگزاری شده است.
📂 جلسه دوم دوره امام حسین شناسی بارویکرد تاریخی«2» 📌امشب راس ساعت 20:30 به وقت تهران 👇لینک ورود به کلاس: https://porsemanonline.com/login/ ⚠️توجه: 1️⃣قبل از ورود به کلاس فیلم آموزش ورود به کلاس را مشاهده نمایید 2️⃣ 15 دقیقه قبل از شروع کلاس مراحل ورود به کلاس را تست نمایید و در صورت مشکل به پشتیبان اطلاع دهید
موضوع: تحلیل تاریخی رویدادهای دوم تا نهم محرم 61ق. جلسه دوم (23 مرداد 1402ش) ✳️ چکیده: استاد غروی در جلسه دوم به تلاش معاویه جهت زمینه سازی برای جانشینی یزید که برخلاف مفاد عهدنامه بود اشاره می فرمایند. در این راستا فشار حاکم مدینه بر گرفتن بیعت از امام حسین باعث شد حضرت مدینه را ترک و به مکه بروند. در پی رسیدن دعوت نامه های کوفیان، امام حسین، مسلم را به حیث سفیر خود به کوفه روان کردند که با بیعت گرم مردم کوفه مواجه شد؛ اما با ورود ابن زیاد، شرایط کوفه کاملا تغییر کرد؛ وی دیگر اجازه نداد کسی برای یاری امام حسین از کوفه خارج شود. حر طبق ماموریتش کاروان امام حسین را در سرزمین کربلا متوقف کرد. حضرت در مواجهه اول با سپاه حر اتمام حجت کردند. همچنین جناب استاد مختصری راجع به حرکت توابین که پس از شهادت امام حسین شکل گرفت، توضیحاتی فرمودند. ✳️ اینک توجه شما را به تفصیل بیشتر این جلسه جلب می کنیم: 📌 معاویه برخلاف مفاد عهدش با امام حسن، دست به زمینه سازی برای ولیعهدی یزید زد؛ مثلا در شهرهای مدینه و مکه سخنرانی کرد یا از مردم برای یزید بیعت گرفت.▶️ 📌ولید بن عتبة بن ابی‌سفیان از سوی معاویه حاکم مکه و مدینه بود. معاویه به وی نامه نوشت و خواستار آن شد که از مردم و سران و به ویژه از امام حسین برای یزید بیعت بگیر. همین فشار باعث شد امام حسین با اهلبیت خویش مدینه را ترک و به سوی مکه، حرم امن الهی حرکت کند. وقتی این خبر به مردم کوفه رسید برای حضرت دعوت نامه نوشتند. لذا امام حسین، مسلم را به عنوان سفیر خود به کوفه فرستاد. مسلم نیز گزارش بیعت مردم کوفه را به اطلاع امام رساند.▶️ 📌 هنگام مرگ معاویه، حکومت عراق به مرکزیت کوفه در دست نعمان بن بشیر خزرجی بود وی شخصیت سیاسی بود نه نظامی. اما وقتی یزید حکومت را به دست گرفت برای اینکه خیالش آسوده باشد، وی را کنار زد و به جایش عبیدالله بن زیاد را با حفظ سمت حاکمیت بصره، حاکم کوفه نیز گردانید. ابن زیاد برای کنترل کوفه، سپاهی از بین مردان قبیله بنی تمیم به ریاست حصین ابن نمیر تمیمی تشکیل داد. ریاست بخش مقدمه این سپاه با هزار نفر اسب سوار، به حر بن یزید تمیمی واگذار شد.▶️ 📌 حر مامویت یافت با سپاه خویش به سمت حجاز حرکت کند و هر جا که با امام حسین مواجه شد حضرت را دستگیر کرده و به دست عبیدالله بن زیاد تحویل دهد. پس از اینکه ابن زیاد بر اوضاع کوفه مسلط شد نگذاشت کسی برای یاری امام حسین از کوفه خارج شود. اما با وجود این ممنوعیت برخی شیوخ و روسای قبایل به صورت انفرادی خویش را به امام حسین رساندند مثل حبیب ابن مظاهر اسدی، مسلم بن عوسجه اسدی.▶️ 📌 وقتی کاروان امام حسین از دور متوجه آمدن سپاه حر شدند، به دستور حضرت به کوه ذی الحسون رفته و چادر زدند. زهیر ابن قین بجلی از اصحاب امام حسین از حضرت اجازه خواست تا با سپاه حر درگیر شود اما امام چنین اجازه ای ندادند.▶️ 📌 وقتی حر در گرمای ظهر با هزار اسب سوار با حضرت مواجه شد، بنابه فرمان امام، سواره نظام ها و اسبان آنها را سیراب کردند. هنگام ظهر امام حسین نماز جماعت برپا داشتند و سپس با آنها اتمام حجت کردند. دعوت نامه کوفیان را یادور شده و فرمودند اگر شما نمی خواهید من اصراری به رفتن به کوفه ندارم؛ از همین جا برمی گردم؛ اما آنها پاسخ دادند که ما از آنهایی که به شما نامه نوشتند، نیستیم.▶️ 📌 حر به حضرت گفت من مامورم شما را به کوفه برسانم. اگر حاضر نیستید من مامور به جنگ نیستم. حضرت تصمیم گرفتند به سمت حجاز برگردند ولی حر اجازه چنین کاری را نداد. در نهایت در توافقی قرار شد امام حسین راه میانه ای جز حجاز و کوفه را در پیش گیرد تا حر نامه ای نوشته از ابن زیاد کسب تکلیف کند.▶️ 📌 امام حسین در ادامه راه به سرزمین کربلا رسیده بود که پیک ابن زیاد جواب نامه را به حر رساند. در نامه دستور داده شده بود که حضرت را در مکانی دور از اب متوقف کن. امام حسین برای جلوگیری از جنگ با حر در برابر خواسته حر مقاومت نکردند و در سرزمین کربلا متوقف شدند.▶️ 📌 پس از شهادت امام حسین دو جریان به انگیزه خونخواهی امام حسین قیام کردند یکی جریان توابین و دیگری مختار ثقفی.▶️ 📌 توابین جمعیتی ده هزار نفری بودند که حدودا یکسال پس از شهادت امام حسین دور سلیمان صرد خزاعی گرد آمدند و اعتراف داشتند در یاری حضرت کوتاهی کرده اند.▶️ 📌 پنج هزار نفر از توابین در حرکتی خودسرانه یعنی بدون مراجعه به امام سجاد به سمت شام حرکت کردند. ابن زیاد مقابل انها ایستاد و نیمی از آنها را تارومار کرد. مابقی آنها بدون اینکه اقدام شان اثر مثبتی داشته باشد به کوفه و مدائن بازگشتند.▶️