🔸سلام، بنده بیست سال هست که در یک معدن کار میکنم.شغل من سخت و زیان آور است. در طول ایام کاری حدود یک سال و نیم از بیمه بیکاری استفاده کردم، آیا بیمه بیکاری جز سابقه سختی کار حساب میشود؟ چند سال سابقه بیمه باید داشته باشم تا بتوانم درخواست بازنشستگی پیش از موعد بدهم؟
✍🏻 با سلام و عرض خدا قوت ،
خیر ، بیمه بیکاری جز سوابق کار عادی محسوب میشود.
و اما در پاسخ به قسمت دوم سوال باید بیان داشت، افرادی که دارای ۲۰ سال سابقه متوالی یا ۲۵ سال سابقه متناوب در مشاغل سخت وزیان آور باشند بدون شرط سنی می توانند تقاضای خود را ارائه دهند.
البته تحت شرایط زیر نیز امکان بازنشستگی وجود دارد:
۱- داشتن ۵۰ سال سن و ۳۰ سال سابقه.
{(سابقه کار سخت و زیان آور ضرب در یک و نیم ) + سابقه کار عادی}
۲- داشتن ۶۰ سال سن و ۲۰ سال سابقه.
{(سابقه کار سخت و زیان آور ضرب در یک و نیم) + سابقه کار عادی}
۳- داشتن ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی.
بنابراین با فرض اینکه با تایید سخت و زیان آور بودن قسمتی از سابقه جنابعالی ، شرایط بازنشستگی شما فراهم می شود ، می توانید درخواست خود را در قالب فرم شماره یک ارائه کرده تا پس از طی مراحل اداری، سازمان تامین اجتماعی بر اساس مفاد ماده ۷۶ قانون متبوع و احراز شرایط به تکالیف قانونی خود عمل نماید.
🆔 @porsesh_va_pasokh
🔸 آیا میتوان به آرای هیات های حل اختلاف اداره کار اعتراض نمود؟
✍🏻 بله این امکان وجود دارد ، اگر چه در ماده ۱۵۷ قانون کار اشاره شده که اختلافات ناشی از اجرای قانون کار و سایر مقررات تبعی در صلاحیت مراجع حل اختلاف اداره کار است اما چنانچه هر کدام از طرفین دعوی بازهم نسبت به رای قطعی صادره اعتراض داشته باشند می بایست ظرف فرصت قانونی ( مهلت ۳ ماه از تاریخ ابلاغ برای افراد داخل کشور و مهلت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ برای افراد مقیم خارج از کشور )
از طریق دیوان عدالت اداری موضوع را مطرح و فرجام خواهی نمایند.
البته شکایت در دیوان عدالت اداری علیه رای صادره از سوی هیات تشخیص یا هیات حل اختلاف، در اغلب موارد ، مانع از اجرای رای نخواهد شد، یعنی همزمان با اینکه رای به مرحله اجرا در می آید ، ظرف مهلت قانونی تعیین شده در دیوان عدالت اداری نسبت به رای صادره اعتراض گردد.
ناگفته نماند که در برخی موارد ، کارفرما می تواند پس از ارائه ادله و دفاعیات با دستور موقت دیوان عدالت اداری اجرای رای قطعی حل اختلاف را نیز متوقف نمایند.
🆔 @porsesh_va_pasokh
🔸مراحل و نحوه شکایت از کارفرما در اداره کار چگونه است؟
✍🏻 مراحل و جریان رسیدگی و شرایط شکایت اداره کار برای هر نوع خواسته ای یکسان است در سال های اخیر نحوه رسیدگی در اداره کار از حالت سنتی و کاغذی خارج و به صورت آنلاین و اینترنتی تغییر کرده است. سامانه شکایت وزارت کار با عنوان سامانه جامع روابط کار است.
کارگری که قصد شکایت از کارفرما را داشته باشد باید به ترتیب زیر عمل کند.
1⃣ احراز هویت
🔹برای احراز هویت کارگر باید به صورت حضوری به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نموده و با ارائه اسناد و مدارک هویتی و سیم کارت به نام خود نسبت به احراز هویت اقدام نماید. پس از احراز هویت یک رمز عبور به تلفن همراه کارگر پیامک می شود. کارگر پس از دریافت پیامک می تواند با استفاده از کد ملی و رمز عبور ارسالی وارد سامانه جامع روابط کار شود.
2⃣ ثبت اینترنتی شکایت اداره کار
🔹کارگر با استفاده از کدملی و رمز عبوری که در مرحله احراز هویت دریافت کرده است از طریق سایت سامانه جامع روابط کار می تواند شکایت خود را ثبت نماید. در هنگام ثبت شکایت باید تصویر تمام اسناد و مدارک قابل ارائه در سامانه بارگذاری شود.
3⃣ تعیین زمان جلسه رسیدگی و اعلام آن از طریق پیامک
🔹پس ارسال شکایت کارگر به اداره کار، زمانی برای تشکیل جلسه رسیدگی تعیین می شود. این زمان در سامانه درج می شود و همزمان پیامکی به کارگر ارسال می شود که به سامانه مراجعه نموده و از زمان و محل جلسه مطلع شود. زمان رسیدگی به شکایت کارگر از طریق ابلاغ فیزیکی و کاغذی به کارفرما نیز اعلام می گردد که در این ابلاغیه فقط یک کد درج شده است و اطلاعات تکمیلی از روی برگه ابلاغ قابل دریافت نیست.
🔹کارفرما پس از دریافت برگه ابلاغیه باید به سامانه جامع روابط کار مراجعه نموده و از جزئیات دادخواست کارگر و از زمان جلسه رسیدگی اطلاع پیدا کند. اگر کارفرما قبلا در سامانه ثبت نام کرده و احراز هویت کرده باشد با همان نام کاربری و رمز عبور می تواند دوباره وارد سامانه شده و شکایت جدید را در سامانه خود دریافت نماید. ولی اگر برای اولین بار است که کارگری از این کارفرما شکایت کرده، کارفرما نیز باید به یکی از دفاتر پیشخوان مرجعه و با ارائه اسناد و مدارک هویتی احراز هویت شود.
🔹اگر کارفرما شخصیت حقوقی داشته باشد برای شکایت اداره کار باید به عنوان شخص حقوقی احراز هویت شود. مدیرعامل یا مسئول مجموعه با ارائه اسناد شرکت که در آن شناسه ملی و نیز مدیرعامل یا مسئول مشخص است باید به عنوان کارفرما احراز هویت شود.
🔹پس از طی تشریفات قانونی مانند ثبت شکایت اداره کار، تعیین وقت، جلسه رسیدگی تشکیل و در نهایت هیات تشخیص و هیات حل اختلاف رای صادر می نمایند. رای صادره در مرحله اول قابل اعتراض و در مرحله دوم قطعی خواهد بود. پس از قطعی شدن رای صادره از هیات تشخیص و یا هیات حل اختلاف باید رای صادره به مرحله اجرا درآمده و صرفا از طریق دیوان عدالت اداری قابل اعتراض خواهد بود.
🆔 @porsesh_va_pasokh
🔸 شرایط درخواست و دریافت بیمه بیکاری چیست، به چه میزان و تا چه مدت پرداخت میگردد و در چه صورتی قطع خواهد شد؟
✍🏻 با سلام ، بیمه بیکاری برای حمایت از اقشاری که بهصورت موقت و غیرارادی شغل خود را از دست دادهاند، به وجود آمده است.
تا پیش از تیر ماه سال ۱۴۰۱ ، ارائه نامه عدم نیاز کارفرما، توسط کارگران مشغول در مشاغل با ماهیت دائم، از شرایط ثبت نام بیمه بیکاری این گروه از کارگران، محسوب می شد، اما در حال حاضر، با توجه به رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، دریافت بیمه بیکاری، توسط کارگرانی که در کارهای با ماهیت دائم، مشغول به کار بوده اند، مستلزم ارائه نامه عدم نیاز از سوی کارفرما نمی باشد.
متقاضی می بایست پیش از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد و پس از بیکار شدن حداکثر ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری، موضوع را به اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی اطلاع داده و ضمن اعلام آمادگی جهت اشتغال مجدد، برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام نماید.
متقاضیان و مشمولان بیمه بیکاری برای ثبت نام میتوانند به صورت اینترنتی و از طریق سامانه جامع روابط کار prkar.mcls.gov.ir اقدام نمایند ، البته مراحل نهایی پیگیری بیمه بیکاری نیازمند مراجعه حضوری است.
لازم به ذکر است که مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری بستگی به سابقه پرداخت حق بیمه ای که بیمه شده داشته می باشد اما در هر حال این مدت زمان از ۳۶ ماه برای اشخاص مجرد و از ۵۰ ماه برای اشخاص متاهل بیشتر نخواهد شد.
میزان پرداخت مقرری بیمه بیکاری ۵۵ درصد متوسط حقوق و دستمزد بیمهشده است که براساس تعداد افراد تحت تکفل تا ۴ نفر و هر نفر ١٠ درصد قابل افزایش است، مشروط بر آنکه از حداقل دستمزد همان سال که توسط شورای عالی کار تعیین میشود، کمتر و از ٨٠ درصد حقوق بیمهشده بیشتر نباشد.
پرداخت بیمه بیکاری در یکی از حالات زیر قطع خواهد شد :
۱- شخص بیمه شده فوت کند.
۲- مدت زمانی که شخص بیمه شده مستحق دریافت بیمه بیکاری محسوب می شده به اتمام برسد.
۳- شخص بیمه شده مشمول دریافت مستمری بازنشستگی شود.
۴- شخص بیمه شده از قبول مشاغل پیشنهادی سر باز زند.
۵- شخص بیمه شده مجددا مشغول به کار شود.
#بیمه_بیکاری
🆔 @porsesh_va_pasokh
🔸اگر کارگری قبل از اتمام ایام مرخصی استعلاجی به کارگاه خود برگردد، چه تکلیفی برعهده وی یا کارفرما خواهد بود؟
✍🏻 اگر استراحت پزشکی تجویز شده به کارگر بیمار به تایید سازمان تامین اجتماعی برسد به عنوان مرخصی استعلاجی شناخته میشود.
در مدت مرخصی استعلاجی کارگر بدون حضور در سر کار از حقوقی که تامین اجتماعی پرداخت میکند بهره مند میشود.
چنانچه کارگر در طول مدت مرخصی استعلاجی و قبل از اتمام مرخصی استعلاجی به دلایلی مانند بهبودی زودهنگام، ضرورت حضور در سر کار و … با اختیار و تمایل خود حاضر به بازگشت به کار شده و در کارگاه مشغول به کار شود از لحاظ قانونی باید کارفرما تاریخ شروع به کار کارگر را به تامین اجتماعی اعلام نموده و از بیمه روزهای کاری کارگر را به تامین اجتماعی واریز کند.
در این حالت تامین اجتماعی صرفا از شروع مرخصی استعلاجی تا تاریخ شروع به کار را به عنوان مرخصی استعلاجی در نظر گرفته و غرامت ایام بیماری و سابقه بیمه این مدت را به کارگر خواهد داد.
چنانچه کارگر و کارفرما به صورت غیرقانونی شروع به کار کارگر را اعلام نکنند و کارکرد کارگر را مخفی کنند و کارکرد کارگر در مدت مرخصی استعلاجی از دید تامین اجتماعی مخفی بماند کارفرما نباید برای این مدت بیمه واریز کند. تامین اجتماعی هم خدمات خود به کارگر را هر چند من غیر حق ادامه خواهد داد.
در صورتی که تامین اجتماعی از این کار مطلع شود خدمات خود برای ایام بیماری و مرخصی استعلاجی کارگر را قطع خواهد کرد و حق بیمه مدت کارکرد کارگر را به انضمام جرائم آن از کارفرما وصول میکند.
🆔 @porsesh_va_pasokh
🔸سلام من مدتی است که باردارم و دو سال است که در کارگاه شیرینی پزی برادرم به همراه همسر ایشان مشغول کار هستم، حقوق دریافت میکنم و حق بیمه ام نیز بطور منظم و کامل واریز میگردد.
برخی میگویند کارگاه برادر من به دلیل خانوادگی بودن مشمول مقررات قانون کار و تامین اجتماعی نیست!
آیا در صورت وضع حمل میتوانم از مرخصی زایمان استفاده کنم؟
آیا اگر بیکار شوم ، بیمه بیکاری به من تعلق میگیرد؟
✍🏻 با سلام ، نظر به اینکه برابر ماده ۱۸۸ قانون کار صرفاً کارگران کارگاههای خانوادگی که انجام کار در آنها منحصراً توسط صاحب کار و همسر و خویشاوندان نسبی درجه یک از طبقه اول وی انجام می شود از شمول این قانون مستثنی شناخته شده اند و از طرفی برادر و خواهر به موجب ماده ۱۰۳۲ قانون مدنی جزء خویشاوندان طبقه دوم محسوب می گردند.
لذا به این اعتبار، کارگاهی که در آن، کار توسط برادر و خواهر انجام می شود کارگاه خانوادگی تلقی نشده و مشمول قانون کار خواهد بود.
بنابراین کلیه حقوقی که به کارگران مشمول قانون کار تعلق میگیرد از جمله حق السعی با احتساب مزد و مزایا، عیدی و مزایای پایان کار، مستمری #بیمه_بیکاری و انواع مرخصی از جمله مرخصی زایمان نیز شامل شما هم میشود.
🆔@porsesh_va_pasokh
🔸 اگر خود کارگر به این راضی باشد که حقوقی کمتر از حداقل مصوب شورای عالی کار از کارفرما، دستمزد بگیرد، و در قرارداد بنویسید و امضا کند و تعهد محضری هم بدهد ، آیا بازهم در آینده می تواند، از کارفرما شکایت کند؟
✍🏻 پاسخ: بله این امکان وجود دارد.
باتوجه به آمره بودن قانون کار، افراد نمی توانند بر خلاف آن باهم توافق و تراضی نمایند.
آمره بودن حقوق کار به معنای آن است که قواعدی در قانون مورد پیش بینی قرار گرفته است که عمل کردن به آنها و درج آنها در قراردادهای کاری الزامی بوده و هیچیک از کارگر و کارفرما نمی توانند بر خلاف مفاد آن توافقی انجام بدهند . به عنوان مثال طبق قانون تعیین حداقل مزد ماهیانه کارگران را شورای عالی کار تعیین می کند و کارفرما نمی تواند کمتر از آن مبلغ به کارگران مزد بپردازد .
ویژگی حمایتی بودن قانون کار به این معناست که دولت از کارگر حمایت می کند و اجازه نمی دهد حقوق کارگر ضایع شود.
بنابراین، اگر کارگر در قرارداد بنویسد به جای پنج میلیون و ششصد هزار تومان حقوق دستمزد سال ۱۴۰۱، مبلغ چهار میلیون تومان دریافت کند یا اینکه مرخصی به جای ۲ روز و نیم در ماه، ۱ روز استفاده کند یا اصلا مرخصی نمیخواهم و یا اینکه عیدی یا حق سنوات و یا بیمه و یا خیلی از مواردی که قانون کار تثبیت کرده را نمیخواهم، باز هم کارگر می تواند از کارفرما شکایت کند، یعنی با امضای خودش که در قرارداد موجود است می تواند از کارفرما شکایت کند و تمامی آن حق و حقوقی که با رضایت خودش گذشت نموده ، از کارفرما دریافت نماید.
از جمله موارد آمره در قانون کار عبارتند از:
👈🏻 رعایت حداقل دستمزد (مواد ۸ ، ۳۵، ۳۶و۳۷)
👈🏻 بیمه نمودن کارگران (ماده ۱۴۸)
👈🏻 حداقل ساعت کار در هفته رعایت بشود (ماده ۵۱)
👈🏻 طرح طبقه بندی مشاغل در کارگاه اجرا بشود( ماده ۴۹)
👈🏻 ضوابط فنی و بهداشت کار توسط کارفرما رعایت بشود (مواد ۹۱ و ۹۵)
👈🏻 الزام به تعطیل یک روز در هفته (ماده ۶۲)
🆔 @porsesh_va_pasokh
🔸سوال: آیا سنوات پایان کار و عیدی به کارگری که استعفا داده تعلق می گیرد؟
✍🏻 ارسال و مشاهده پاسخ در لینک زیر :
https://EitaaBot.ir/poll/cbpa?eitaafly
💡پرسش و پاسخ روابط کار
#آزمون
🆔 @porsesh_va_pasokh
🔸مدت زمان استفاده از مقرری بیمه بیکاری برای افراد مجرد و متاهل چه تفاوتی باهم دارد؟
✍🏻 با سلام، بر اساس ماده ۷ قانون بیمه بیکاری، دو عامل تعیین کننده برای مدت زمان و مبلغ بیمه بیکاری وجود دارد که یکی از آنها مجرد و متاهل بودن افراد و دیگری میزان سابقه بیمه شخص می باشد.
بنابراین می توان گفت مبلغ و مدت بیمه بیکاری برای افراد مجرد و متاهل با توجه به این دو عامل متغیر می باشد.
برای افراد متاهل به ازای هر شخصی که تحت تکفل داشته باشند، ۱۰ درصد به مقرری آنها اضافه می شود.
در جدول بالا می توان مدت زمان برخورداری از بیمه بیکاری افراد متاهل و مجرد را با هم مقایسه نمود.
#بیمه_بیکاری
🆔 @porsesh_va_pasokh
🔸در حوادث ناشی از کار که علت آن قصور کارفرما احراز شده باشد، موضوع مطالبه دیه و خسارات در چه مرجعی رسیدگی می شود؟
الف) محاکم دادگستری
ب) هیئت حل اختلاف کارگر و کارفرما
ج) هیئت تشخیص اداره کار
د) دیوان عدالت اداری
💡درج و مشاهده پاسخ در لینک زیر:
🌐
https://EitaaBot.ir/poll/6vfob?eitaafly
🆔 @porsesh_va_pasokh
🔸 سهم مستمری هر یک از بازماندگان بیمه شده متوفی به چه میزانی خواهد بود؟
✍🏻 تقسیم مستمری بازماندگان بیمه شده متوفی براساس شرح مندرج در ماده ۸۳ قانون تامین اجتماعی خواهد بود.
۱- میزان مستمری همسر بیمه شده متوفی معادل پنجاه درصد مستمری استحقاقی بیمه شده است و در صورتی که بیمه شده مرد دارای چند همسر دائم باشد مستمری به تساوی بین آنان تقسیم خواهد شد.
۲- میزان مستمری هر فرزند بیمه شده متوفی معادل بیست و پنج درصد مستمری استحقاقی بیمه شده میباشد و در صورتی که پدر و مادر را از دست داده باشد مستمری او دو برابر میزان مذکور خواهد بود.
۳- میزان مستمری هر یک از پدر و مادر بیمه شده متوفی معادل بیست درصد مستمری استحقاقی بیمه شده باشد.
مجموع مستمری بازماندگان بیمه شده متوفی نباید از میزان مستمری استحقاقی متوفی تجاوز نماید هر گاه مجموع مستمری از این میزان تجاوز کندسهم هر یک از مستمریبگیران به نسبت تقلیل داده میشود و در این صورت اگر یکی از مستمریبگیران فوت شود یا فاقد شرایط استحقاقی دریافتمستمری گردد سهم بقیه آنان با توجه به تقسیمبندی مذکور در این ماده افزایش خواهد یافت و در هر حال بازماندگان بیمه شده از صد درصد مستمریبازماندگان متوفی استفاده خواهند کرد.
💡تبصره : منظور از مستمری استحقاقی بیمه شده متوفی مستمری حین فوت او میباشد. در مورد بیمهشدگانی که در اثر هر نوع حادثه یا بیماریفوت شوند مستمری استحقاقی عبارت است از مستمری که برای بیمه شده ازکارافتاده کلی حسب مورد برقرار میشود.
🆔 @porsesh_va_pasokh
🔸 شرایط عمومی سن بازنشستگی در زنان و مردان چگونه است و نحوه محاسبه میزان مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی به چه صورتی می باشد؟
✍🏻 با سلام، سازمان تامین اجتماعی، در راستای تحقق عدالت حمایتی از بیمه شدگان، سن بازنشستگی خاصی را برای مردان و زنان در زمان استحقاق ، تعیین کرده است.
حداکثر سن بازنشستگی تامین اجتماعی در حال حاضر، برای زنان، ۵۵ سال و برای مردان، ۶۰ سال می باشد؛ اما سن بازنشستگی، در شرایط خاصی مانند مشاغل سخت و زیان آور می تواند تغییر کند که در مباحث آینده ان شاالله تشریح خواهد شد.
و اما در خصوص بخش دوم سوال شما باید بیان داشت که وفق ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی عبارت است از یک سی ام متوسط مزد یا حقوق بیمه شده ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه مشروط بر آنکه از (۳۵/۳۰) سی و پنج، سی ام متوسط مزد با حقوق تجاوز ننماید.
وفق تبصره ذیل ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی متوسط مزد یا حقوق برای محاسبه مستمری بازنشستگی عبارت است از مجموع مزد یا حقوق بیمه شده که براساس آن حق بیمه پرداخت گردیده ظرف آخرین دوسال پرداخت حق بیمه تقسیم بر بیست و چهار.
🆔 @porsesh_va_pasokh