🔺گفتگو دکتر #مهدی_گلشنی با سایت مباحثات
جامعۀ دینی باید به یافتههای علم احترام بگذارد/وظیفه یک مسلمان این است که برای بیماری همراه با دعا به پزشک هم رجوع کند/نباید اینقدر نگاهها به غرب باشد، بلکه نگاهها باید به ظرفیتهای داخلی باشد، نگاه روشنفکران ما به غرب است/غرب که اینقدر ادعای برتری میکرد، در موضوع #کرونا ضعف خود را در بسیاری از امور نشان داد. معلوم شد که توجه بیاندازۀ غرب به ثروتاندوزی و غفلت از معنویات و ارزشها چقدر خسارتبار بوده و چقدر به جهان ظلم شده است.
📜متن کامل در کانال 👇👇
🔴 @prof_golshani
پرفسور مهدی گلشنی
🔺گفتگو دکتر #مهدی_گلشنی با سایت مباحثات جامعۀ دینی باید به یافتههای علم احترام بگذارد/وظیفه یک مسل
⚡ دکتر مهدی گلشنی در گفتؤگو با مباحثات تبیین کرد:
جامعۀ دینی باید به یافتههای علم احترام بگذارد/وظیفه یک مسلمان این است که برای بیماری همراه با دعا به پزشک هم رجوع کند/نباید اینقدر نگاهها به غرب باشد، بلکه نگاهها باید به ظرفیتهای داخلی باشد، نگاه روشنفکران ما به غرب است/غرب که اینقدر ادعای برتری میکرد، در موضوع #کرونا ضعف خود را در بسیاری از امور نشان داد. معلوم شد که توجه بیاندازۀ غرب به ثروتاندوزی و غفلت از معنویات و ارزشها چقدر خسارتبار بوده و چقدر به جهان ظلم شده است.
🔸 مقدمه:حواشی پیش آمده در خصوص عمل به دستورات پزشکی توسط برخی از اساتید حوزه و حامیان طب سنتی این سوال جدی را مطرح کردهاست که آیا اساسا بین آموزههای دینی و علمی تقابل و تضادی وجود دارد؟ در این بین نقش حاکمیت و نظام چگونه میتواند باشد؟ دکتر مهدی گلشنی در گفتوگوی اختصاصی با مباحثات به این سوالات پاسخ دادهاست.
🔹 بنده کار علمی را بخشی از دین میدانم، اما با ابزار خودش. نماز و روزه به روش خاص خود هستند. کار علمی هم با کاوش علمی و تجربه و نظریهپردازی وغیره همراه است. اما همانطور که وقتی شما در خیابان میروید، مجاز هستید که بین خطوط حرکت کنید و نباید تخلف کنید، و باید یکسری قواعد را رعایت کنید. در مورد علم هم گروهی از اصول حاکم است و این اصول از خود علم گرفته نشدهاند. مثلا، اینکه ما میتوانیم جهان را بفهمیم، یا میتوانیم جهان را به زبان ریاضی توضیح دهیم. اینها را نمیتوانیم با تجربه ثابت کنیم. دین هم گروهی از اصول را مطرح کرده است که در علم تاثیر دارد. یکی از آنها همین است که ما میتوانیم جهان را بفهمیم. اتفاقا سخن انیشتین این بود: اینکه ما میتوانیم جهان را بفهمیم، از دین گرفته شده است.دین با ابزارهای خودش علم را در بر دارد و باید مراعات یافتههای علم را کرد. جامعۀ دینی هم باید به یافتههای علم احترام بگذارد.
🔹 منطق این است که اسلام به ما دائرة المعارف پزشکی تحویل نداده است. کار اسلام هدایت است. اتفاقا از ما خواسته است که خودمان برویم و کشف کنیم که چه کارهایی را به چه طریقی میتوان انجام داد. یک مرد عربی در حضور پیامبر(ص) شتر خود را رها کرد و گفت: «توکلت علی ﷲ» پیامبر اکرم(ص) به او فرمود: «اعقل و توکَل»، یعنی شتر را پایبند بزن و توکل بر خدا کن. پس توکل، دعا به درگاه الهی و غیره باید باشد، اما سایر ابزارها همچون عقلانیت و محکمکاری و تدبیر نیز باید وجود داشته باشد. بنابراین، وظیفه یک مسلمان این است که برای بیماری همراه با دعا به پزشک هم رجوع کند. در دورۀ تمدن اسلامی دقیقا این برداشت وجود داشت. پس دستور و کار علمی سر جای خودش است و باید دستوراتش را عمل کرد، ولی ضمنا دعا هم باید کرد، چون هر دو موثر است.
🔹 یکی از کارهای خیلی خوبی که در بحث کرونا اتفاق افتاد، هشدارهای سریع وزارت بهداشت بود. متاسفانه بعضی از دولتمردان خیلی به آنها توجه نکردند. دستورات وزارت بهداشت خیلی عاقلانه بود. اگر همان اول اقدام میشد، و در همان ده پانزده روز اول کشور به کلی قرنطینه شده بود و جلوی مسافرتها را میگرفتند، الان مشکلات ما خیلی کمتر بود. به نظر من جهالت، غرور در بعضی از حاکمان و عدم توجه به نصایح نخبگان باعث شد که ما این موضوع را خیلی جدی نگیریم. بنابراین، بسیاری از امکانات از دست ما خارج شد. اما با این وجود، هیچگاه دیر نیست.
🔹 ما با حادثهای مواجه شدیم که در دهههای گذشته بسیار کمسابقه بوده است. این حادثه تمام جهان را فراگرفته و مصیبتهای زیادی به بار آورده است. به نظر من مهمترین کاری که میتوان انجام داد، این است که در جهت خوداتکایی کشور درس بگیریم، و برای حوادثی اینچنین آمادگی خود را زیاد کنیم. برخی از کشورها یاد گرفتهاند که این کار را انجام دهند. باید در جهت استفادۀ از دین و عقل و علم نیز هشیارانه عمل کنیم. به نظر من اگر جامعۀ ما آگاه شود که جای هر چیزی کجا است، آن وقت خسارات ما در این گروه از حوادث بسیار کمتر خواهد بود.به طور خلاصه، بنده در دراز مدت این شری را که اتفاق افتاد، وسیله خیر کثیر برای آینده میبینم. امیدوارم که عاجلاً از آن استفاده عقلانی شود.
🔻جامعۀ تحصیلکردۀ ما و حوزههای علمیۀ ما باید این مباحث را روشنگری کنند. غرب که اینقدر ادعای برتری میکرد، در موضوع کرونا ضعف خود را در بسیاری از امور نشان داد. معلوم شد که توجه بیاندازۀ غرب به ثروتاندوزی و غفلت از معنویات و ارزشها چقدر خسارتبار بوده و چقدر به جهان ظلم شده است.
روشن شد که نباید اینقدر نگاهها به #غرب باشد، بلکه نگاهها باید به داخل و #ظرفیتهای_داخلی باشد. نگاه #روشنفکران ما به غرب است.
✅مشاهده متن کامل گفتوگو:
http://mobahesat.ir/22801
🔴 @prof_golshani
پرفسور مهدی گلشنی
🔺گفتگو دکتر #مهدی_گلشنی با سایت مباحثات جامعۀ دینی باید به یافتههای علم احترام بگذارد/وظیفه یک مسل
💥برگزیده سخنان دکتر گلشنی در مصاحبه با سایت مباحثات
🔴 @prof_golshani
4_6035275468674958105.pdf
994.2K
📕 #مقاله فیزیکدانان غربی و مسأله خداباوری
✍ دکتر #مهدی_گلشنی
در این مقاله به بررسی اعتقاد فیزیکدانهای مشهور در مورد خدا پرداخته شده و همچنین به بعضی از شبهات مشهور منکرین وجود خدا پاسخ داده شده است.
🔴 @prof_golshani
🔺بخش هایی از مصاحبه دکتر #مهدی_گلشنی در مورد استاد #شهید_مطهری
1️⃣شهید مطهری می دانست که مسائل مهمی که در علم زیست شناسی یا فیزیک و این علوم جدید مطرح می شود چیست؟ ایشان مشکلات فقهی را می دانست و پیشنهادهایی هم که می داد خیلی انقلابی بود. ایشان می گفت برای حل مشکلات شورایی فقهی بنشینند و مسائل را بررسی کنند و برای آنها پاسخ بیابند.
2️⃣شهید مطهری از زمان خودش جلوتر بود، حرف هایی را که ایشان در دهه 40 و 50 مطرح کرده بودند در غرب در دهه 80-90 مطرح شد. ایشان حتی در فیزیک، با اینکه فیزیکدان حرفه ای نبود ولی فهمیده بود که چه مسائلی، مسائل جدی است. مجموعه یادداشتهای شهید مطهری هنوز هم نکات نویی دارد.
3️⃣روش کار ایشان خیلی هرمندانه بود، ایشان آمدند و با دانشگاهیان جلسه گذاشتند و منظومه مرحوم سبزواری را شرح دادند و در این جلسات از همه گروه ها بودند چون این جلسات فرق داشت، مرحوم دکتر حمید عنایت می آمد، مرحوم منوچهر بزرگمهر می آمد و بین اندیشه های حوزه و دانشگاه بده بستان رخ می داد.
4️⃣مرحوم استاد مطهری در انجمن اسلامی پزشکان {آن زمان بحث} معاد را مطرح می کنند [و به آقای روزبه] میگویند: «آقای روزبه، شما برو برای جلسه بعد بیا راجع به بقای #ماده و #انرژی صحبت کن.» [این یعنی]ایشان میدانستند مسائل چیست.
5️⃣مرحوم مطهری روحیه سید مرتضی را داشتند که در آن دوره (همه گروهها اعم از معتزله و اشاعره و... مناظره داشتند). ایشان می گفتند که اشکال ندارد آریانپور در [دانشگاه] باشد اما این نباشد که تکنفره حرفش را بزند و طرف مقابل شنیده نشود! من بارها در [بحثهای] اسلامیسازی علوم انسانی پیشنهاد کردم که بالاخره غرب هم چیزهایی که در این زمینه یافته، تجربه انسانی است.
6️⃣ باید بین علمای حوزوی و علمای دانشگاهی جلساتی باشد و بیایند بررسی کنند کدامیک از چیزهایی که [مثلا] جامعهشناسان[غربی] استنتاج کردهاند خلاف برداشت خیلی صریح و واضح از قرآن است؛ صریح و واضح؛ نه در جایی که شک است. اگر این کار را بکنند این راهی است که مرحوم مطهری طی کردهاند.
🎥گفتگو با دکتر مهدی گلشنی | برنامه #شوکران
#علم_دینی
🔴 @prof_golshani
هدایت شده از فکرت
📍 #اختصاصی
📋 #پرونده_ویژه
♦️برای مدت ۳۵۰ سال مسلمانان حاکم بلامنازع علم در جهان بودند.
🎙گفتگو با دکتر #مهدی_گلشنی
🔹«جرج سارتن» تقسیمبندی خوبی در مورد تاریخ علم در جهان اسلام انجام داده که منصفانه به نظر میرسد.
🔹وی میگوید برای مدت ۳۵۰ سال مسلمانان حاکم بلامنازع علم در جهان بودند.
🔹او این دوره ۳۵۰ ساله را به هفت دوره پنجاه ساله تقسیمبندی میکند و در رأس هر پنجاه سال، عالمی را مشخص میکند که نماینده مبرز آن پنجاه سال است.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
📍 #اختصاصی
📋 #پرونده_ویژه
♦️برای مدت ۳۵۰ سال مسلمانان حاکم بلامنازع علم در جهان بودند.
🎙گفتگو با دکتر #مهدی_گلشنی
🔹دانشگاه جندی شاپور، فعالیتهای علمی خوبی قبل از اسلام داشته است، البته عمدتا هم در رشتههای پزشکی بوده است.
🔹اگر بخواهیم تاریخ علم به مفهوم امروزی آن را در ایران بررسی کنیم، واقعا باید به دوره بعد از اسلام توجه کنیم که حدود ۱۵۰ سال بعد از هجرت با ترجمه متون یونانی شروع شد.
🔹«جرج سارتن» تقسیمبندی خوبی در مورد تاریخ علم در جهان اسلام انجام داده که منصفانه به نظر میرسد.
🔹وی میگوید برای مدت ۳۵۰ سال مسلمانان حاکم بلامنازع علم در جهان بودند.
🔹او این دوره ۳۵۰ ساله را به هفت دوره پنجاه ساله تقسیمبندی میکند و در رأس هر پنجاه سال، عالمی را مشخص میکند که نماینده مبرز آن پنجاه سال است.
🔹پنجاه سال اول با جابر بن حیان، شاگرد امام جعفر صادق(ع)، شروع میشود و پنجاه سال آخر هم به حکیم عمر خیام ختم میشود.
🔹بعد از ۳۵۰ سال از قرن دوم هجری به آخر قرن پنجم هجری میرسیم که سارتن معتقد است برای مدت ۲۵۰ سال بعد مسلمانان با مسیحیان در حاکم بودن درعلم شریک بودند.
🔹دورههایی در این مدت ۳۵۰ سال وجود داشت که علومی مانند ریاضیات، نجوم، بخشهایی از فیزیک مثل نور و طب درخشش داشته است.
🔹قلههای این دورانها به زمانهایی برمیگردد که تضارب آرا و آزادی بحث وجود داشت، مثل دوران سامانیان، دوران دیالمه، و …. این دورانها دوره های بسیار درخشانی بود.
🔻متن کامل:
🌐 http://fekrat.net/?p=946
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
29.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✂️برشی از برنامه ثریا
آسیب شناسی عملکرد دانشگاه ها با حضور دکتر گلشنی
💢دانشگاه؛ از مقاله گرایی تا حل مسائل کشور
⁉️ آیا آموزش عالی دانشجویان را برای زندگی و اشتغال آماده می کند؟
🗓 ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
📺مشاهده و دانلود برنامه کامل 🔻
http://www.telewebion.com/episode/1871680
#کلیپ_تصویری
🔴 @prof_golshani
📚علم ، دین و فلسفه
#کتاب علم، دین و فلسفه حاصل گفت و گوی تعدادی از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف با دکتر #مهدی_گلشنی درباره علم و فلسفه، فلسفه علم، #علم_و_دین، تکنولوژی، جهانی شدن و وضعیت کنونی علم در کشور است. .
در بخشی از مقدمه این اثر نوشته است: در بهار 1382 تعدادی از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف پیشنهاد کردند گفت و گوهایی در مورد بعضی مسائل مربوط به توسعه علم و فناوری در ایران معاصر داشته باشیم.
.
این گفت و گوها طی چندین جلسه بحث حول و حوش علم و #فلسفه، فلسفه علم، علم و دین، تکنولوژی، جهانی شدن و وضعیت کنونی علم در کشور صورت گرفت و اکنون به صورت این مجموعه درآمده است.
.
این کتاب دارای هفت فصل که عبارتند از:
فصل اول: علم و فلسفه
فصل دوم: فلسفه علم
فصل سوم: علم و دین
فصل چهارم: #علم_دینی
فصل پنجم: تکنولوژی و فلسفه تکنولوژی
فصل ششم: وضعیت کنونی علم در کشور
فصل هفتم: جهانی شدن
📇 کانون اندیشه جوان
#معرفی_کتاب
🔴 @prof_golshani
12.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺اهمیت استقلال و خودکفایی+ خاطره ای از پروفسور عبدالسلام
🎥استاد #مهدی_گلشنی
#طرح_ولایت_دانشجویی97
@tarhe_velayat
🔴 @prof_golshani
📚 #معرفی_کتاب
آیا علم می تواند دین را نادیده بگیرد؟
به اهتمام دکتر #مهدی_گلشنی
مترجم: بتول نجفی
🗃ناشر:
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
📖مشخصات کتاب :
۵۱۴ صفحه - وزیری (گالینگور)
📌معرفی مختصر كتاب:
در دورههای مختلف زندگی انسانها و در قرون مختلف، برخی از دانشمندان متدین کوشیدهاند که در حوزههای مختلف علوم جدید متخصص شوند و زمینههای مشترک #علم_و_دین را کشف کنند. این افراد با رغبت بسیار با فلاسفه و الهیون به گفتوگو نشسته و به درک مناسبی از موضع یکدیگر و نیز به اشتراکاتی دست یافتهاند. از سوی دیگر عدهای از دانشمندان به عقل انسانی تاکید دارند و نقش دین را به مسائل اخلاقی محدود میکنند. این افراد مدعی هستند که علم با پیشرفت خود قادر است همه چیز را توضیح دهد و هیچ نیاز در به میان کشیدن خداوند در امور نیست. دکتر مهدی گلشنی در سال 1375 تعدادی سوال دربارۀ ابعاد مختلف رابطۀ علم و دین برای تعدادی از فیلسوفان، متکلمان و دانشمندان علوم تجربی در جهان غرب و جهان اسلام فرستاد.
🔺مجموعۀ حاضر حاوی پاسخ 62 تن از دانشمندانی است که عقیده دارند هم علم و هم دین جنبههای مهم زندگی انسانها هستند و هیچیک نباید فدای دیگری شود. برخی افراد پاسخگو عبارتاند از: محمد کمال حسین، سرگی گریب، رضا داوری اردکانی، انور نسیم، جورج ال مورفی، و ابراهیم کالین و آیت الله حسن زاده آملی و سید حسین نصر . در هر مورد نخست دانشمند مورد نظر معرفی و سپس آثار، فعالیتها و شغل وی بیان شده است.
🔴 @prof_golshani
۲۰ صفحه اول کتاب آیا علم می تواند دین را نادیده بگیرد؟ .pdf
253.3K
📚۲۰ صفحه اول #کتاب
آیا علم می تواند دین را نادیده بگیرد؟
🔷کانال دکتر مهدی گلشنی👇
@prof_golshani