با سلام، مراسم دسته روی به مناسبت سالروز شهادت امام رضا(ع) فردا پنجشنبه ١٥ مهر ماه از ساعت ٩ صبح از حسینیه عاشقان ثارالله به سمت مصلی نماز جمعه قائم شهر برگزار می گردد. اسلامی شهرستان قائم شهر
هدایت شده از ‹هیئتالزهـرا{س}قائمشـھـر›
🍀السلام علیک یا حسن بن علی العسگری(ع)
🍀السلام علیک یا محسن بن علی(ع)
🍀یا سکینه بنت الحسین(ع)
سلام و احترام خدمت شما
✅ مراسم هفتگی هیئت الزهرا(س) امشب ( پنجشنبه۲۲ مهر) ساعت ۱۹/۳۰برگزار میشود.
🏠 مکان: خ تهران ، البرز ۴۳ ، اولین کوچه سمت راست ،انتهای کوچه ، موسسه سراح
☘️ لطفا به زمان و مکان شروع جلسه دقت فرمایید.
اللهم عجل لولیک الفرج
| @heyatalzahra_ir
هدایت شده از مسجدامامزادهسیدعابدین
﷽ 💢 #اطلاع_رسانی 💢
🌺 اَللّهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّــکَ الْفَـــــرَجَ 🌺
🌷جشنآغازامامتامامزمان«عج»🌷
💐 #عـــیـــد_بــیـــعـــت 💐
🎙 سخنران:حجتالاسلام #محسنی
🎤 بـانـوای: کربلایی حسن #رستمی
🗓 جمــــــــعه ، ۲۳ مهــر مـــاه ۱۴۰۰
⏰ همراهبا اقامه نماز مغرب وعشاء
📌قائمشهر،خیابانبابل،کویارغوان
🚩مسجد امامزاده سیـدعـابدیـن👇
🕌 @Masjed_Che_Khabar
هدایت شده از مسجدامامزادهسیدعابدین
24.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽| 💢#کلیپ_تصویری💢
🎬معنایعبارتوَالْمُسْتَشْهَدینَبَیْنَیَدَیْهِ
چیست؟!
🎤 سخنرانیحجتالاسلام #محسنی
🌹شببیستوهشتممحرمالحرام۱۴۴۳
#امام_زمان #صلح_جهانی #ظهور
📌رسانه مسجد امامزاده سیدعابدین👇
🕌 @Masjed_Che_Khabar
هدایت شده از مسجدامامزادهسیدعابدین
﷽ 💢 #اطلاع_رسانی 💢
🌺 الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ 🌺
🌷جشنولادتپیامبراکرموامامصادق🌷
💐 #هفـــته_وحــــدت 💐
🎙 سخنران:حجتالاسلام #محسنی
🎤 بـانـوای: کربلایی حسن #رستمی
حـاج محســـن #رامشگر
🗓 از جمعـــه ۳۰ مهر به مدت ۲شب
⏰ همراهبا اقامه نماز مغرب وعشاء
📌قائمشهر،خیابانبابل،کویارغوان
🚩مسجد امامزاده سیـدعـابدیـن👇
🕌 @Masjed_Che_Khabar
حوزه انتخابیه قائم شهر (سوادکوه، جویبار و سیمرغ) qaemshahr & cimorgh
﷽| 💢#کلیپ_تصویری💢 🎬معنایعبارتوَالْمُسْتَشْهَدینَبَیْنَیَدَیْهِ چیست؟! 🎤 سخنرانیحجتالا
البلد الأمين و الدرع الحصين، النص، ص: 72
دعا در روز جمعه
[الصلاة في يوم الجمعة]
و از امام صادق ع همانا بر پیامبر ص پس از عصر روز جمعه به این دعا است.
وَ عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ يُصَلِّي عَلَى النَّبِيِّ ص بَعْدَ الْعَصْرِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ بِهَذِهِ الصَّلَاةِ
.
و
.
مصباح الزائر: سید بن طاوس از حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام روایت کرد که فرمود: هر کس چهل بامداد این دعای عهد را بخواند، از یاوران قائم خواهد بود،
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (عليهم السلام)، ج53، ص 95
111- صبا، [مصباح الزائر] عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ مَنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً بِهَذَا الْعَهْدِ كَانَ مِنْ أَنْصَارِ قَائِمِنَا
و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد، خداوند (هنگام ظهور) او را از قبر بیرون آورد، و با هر کلمه این دعا، هزار ثواب به او عطا فرماید و هزار گناه از نامه عمل او محو کند.
فَإِنْ مَاتَ قَبْلَهُ أَخْرَجَهُ اللَّهُ تَعَالَى مِنْ قَبْرِهِ وَ أَعْطَاهُ بِكُلِّ كَلِمَةٍ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَيِّئَةٍ
حاصل مضمون دعا این است:
وَ هُوَ هَذَا
ای خداوندی که خدای نور بزرگ و تخت رفیع و خدای دریای خروشان هستی! و تورات و انجیل و زبور را (بر موسی و عیسی و داود از آسمان) فرو فرستادی، و ای خدای سایه و شعاع آفتاب! و ای خدایی که قرآن عظیم را (بر محمد صلّی اللَّه علیه و آله) نازل فرمودی! و ای خدای فرشتگان مقرب و پیغمبران مرسل!
اللَّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِيمِ وَ رَبَّ الْكُرْسِيِّ الرَّفِيعِ وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ وَ مُنْزِلَ التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الزَّبُورِ وَ رَبَّ الظِّلِّ وَ الْحَرُورِ وَ مُنْزِلَ الْقُرْآنِ الْعَظِيمِ وَ رَبَّ الْمَلَائِكَةِ الْمُقَرَّبِينَ وَ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْمُرْسَلِينَ
من تو را به قدرت کامله و نورانیت آثار صنع و سلطنت قدیمت می خوانم! ای خدای حی قیوم! تو را به آن نامت که آسمان ها و زمین ها با آن روشن گشت می خوانم. ای زنده ای که پیش از هر زنده ای بوده ای! گواهی می دهم که جز تو خدایی نیست.
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ وَ بِنُورِ وَجْهِكَ الْمُنِيرِ وَ مُلْكِكَ الْقَدِيمِ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرَضُونَ- «1» يَا حَيُ
______________________________________________
(1) و في بعض نسخ العهد زيادة «و باسمك الذي يصلح به الاولون و الآخرون، يا حى قبل كل حى، و يا حى بعد كل حى، و يا حى حين لا حى، و يا محيى الموتى و مميت الاحياء يا حى لا إله إلّا انت» الخ.
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (عليهم السلام)، ج53، ص 96
قَبْلَ كُلِّ حَيٍّ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ
خداوندا! من از جانب مردان و زنانی که ایمان به تو آورده اند و در شرق و غرب زمین در دشت ها و کوه ها و خشکی ها و دریاها به سر می برند، و از جانب من و پدر و مادرم، به اندازه وزن دستگاه سلطنت و ذرات آفرینش و آنچه علمت بدان احاطه دارد، می خواهم که درود و رحمت خود را بر آقا و امام ما «هادی مهدی» راه نمایی که او را خود راهنمایی کرده ای و کسی که دین مقدست بدو پایدار است، برسانی!
اللَّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلَانَا الْإِمَامَ الْهَادِيَ الْمَهْدِيَّ الْقَائِمَ بِأَمْرِكَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ عَلَى آبَائِهِ الطَّاهِرِينَ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فِي مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا سَهْلِهَا وَ جَبَلِهَا بَرِّهَا وَ بَحْرِهَا وَ عَنِّي وَ عَنْ وَالِدَيَّ مِنَ الصَّلَوَاتِ زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ وَ مِدَادَ كَلِمَاتِهِ وَ مَا أَحْصَاهُ عِلْمُهُ وَ أَحَاطَ بِهِ كِتَابُهُ
خداوندا! من بامداد امروز که در آن به سر می برم و هر بامدادی، تا زنده ام عهد و پیمان خود را با امام خویش تجدید می کنم، بیعت او را به گردن می گیرم و هیچ گاه آن را از نظر دور نمی دارم و از یاد نمی برم.
اللَّهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي صَبِيحَةِ يَوْمِي هَذَا وَ مَا عِشْتُ مِنْ أَيَّامِي عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَيْعَةً لَهُ فِي عُنُقِي لَا أَحُولُ عَنْهَا وَ لَا أَزُولُ أَبَداً
خداوندا! مرا از یاوران و مدافعین او و آنها که سعی در انجام مقاصد او دارند و از پشتیبان های وی و کسانی که در ارادت به حضرتش سبقت گرفته اند و آنان که در رکابش شهید می شوند، قرار بده!
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّينَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِينَ إِلَيْهِ فِي قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِينَ عَنْهُ وَ السَّابِقِينَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ
حوزه انتخابیه قائم شهر (سوادکوه، جویبار و سیمرغ) qaemshahr & cimorgh
﷽| 💢#کلیپ_تصویری💢 🎬معنایعبارتوَالْمُسْتَشْهَدینَبَیْنَیَدَیْهِ چیست؟! 🎤 سخنرانیحجتالا
پروردگارا! اگر مرگ که آن را برای بندگانت یک امر حتمی قرار داده ای، میان من و آن حضرت جدایی انداخت، مرا از قبرم بیرون آور تا در حالی که کفنم را پوشیده و شمشیرم را از غلاف درآورده و نیزه ام را به دست گرفته ام، در میان آنها که در شهر حاضرند یا آنان که کوچ می کنند، قرار گیرم و دعوت کننده آن حضرت را اجابت کنم.
اللَّهُمَّ إِنْ حَالَ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِي جَعَلْتَهُ عَلَى عِبَادِكَ حَتْماً فَأَخْرِجْنِي مِنْ قَبْرِي مُؤْتَزِراً كَفَنِي شَاهِراً سَيْفِي مُجَرِّداً قَنَاتِي مُلَبِّياً دَعْوَةَ الدَّاعِي فِي الْحَاضِرِ وَ الْبَادِي
خداوندا! آن طلعت رعنا و آن صورت زیبا را به من بنما و با نگاهی که به وی می کنم دیدگانم را روشن گردان! خدایا! او را زود برسان و آمدن آن حضرت را آسان کن و راه آمدنش را هموار گردان و مرا از راهی که او می رود، راه بر! حکمش را نافذ و کارش را رو به راه کن.
اللَّهُمَّ أَرِنِي الطَّلْعَةَ الرَّشِيدَةَ وَ الْغُرَّةَ الْحَمِيدَةَ وَ اكْحُلْ نَاظِرِي بِنَظْرَةٍ مِنِّي إِلَيْهِ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُكْ بِي مَحَجَّتَهُ فَأَنْفِذْ أَمْرَهُ وَ اشْدُدْ أَزْرَهُ وَ اعْمُرِ
پروردگارا! شهرهای خود را به وسیله او آباد کن و بندگانت را زنده گردان، زیرا خود گفته ای و گفته ات راست است: فساد اخلاق مردم در دریا و خشکی آشکار گشته است، به سبب کرده هایشان.
اللَّهُمَّ بِهِ بِلَادَكَ وَ أَحْيِ بِهِ عِبَادَكَ فَإِنَّكَ قُلْتَ وَ قَوْلُكَ الْحَقُّ ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ- «1» فَأَظْهِرِ
__________________________________________________
(1) الروم 41.
خداوندا! ولی خود و فرزند دختر پیغمبرت را که هم نام پیغمبرت می باشد، ظاهر گردان تا به هر باطلی که می رسد، آن را به هم زده و از میان ببرد، و حق را بر جای خود استوار و آشکار سازد.
اللَّهُمَّ لَنَا وَلِيَّكَ وَ ابْنَ بِنْتِ نَبِيِّكَ الْمُسَمَّى بِاسْمِ رَسُولِكَ حَتَّى لَا يَظْفَرَ بِشَيْءٍ مِنَ الْبَاطِلِ إِلَّا مَزَّقَهُ وَ يُحِقَّ الْحَقَّ وَ يُحَقِّقَهُ وَ اجْعَلْهُ
پروردگارا! او را پناه بندگان ستمدیده ات و یاور مردمی که جز تو یاوری ندارند قرار ده! او را بفرست تا احکام تعطیل شده کتابت (قرآن) را تجدید و آثار دینت و سنت های پیغمبرت را محکم کند و او را از خطر وجود دشمنان، در پرتو لطف خود نگاهدار!
اللَّهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبَادِكَ وَ نَاصِراً لِمَنْ لَا يَجِدُ لَهُ نَاصِراً غَيْرَكَ وَ مُجَدِّداً لِمَا عُطِّلَ مِنْ أَحْكَامِ كِتَابِكَ وَ مُشَيِّداً لِمَا وَرَدَ مِنْ أَعْلَامِ دِينِكَ وَ سُنَنِ نَبِيِّكَ ص وَ اجْعَلْهُ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدِينَ
پروردگارا! پیغمبرت محمد صلّی اللَّه علیه و آله و کسانی را که به واسطه پذیرش دعوت وی از پیروان او گشته اند، به دیدن وی شاد گردان و به بیچارگی که ما بعد از پیغمبر پیدا کرده ایم رحم کن!
اللَّهُمَّ وَ سُرَّ نَبِيَّكَ مُحَمَّداً ص بِرُؤْيَتِهِ وَ مَنْ تَبِعَهُ عَلَى دَعْوَتِهِ وَ ارْحَمِ اسْتِكَانَتَنَا بَعْدَهُ
خدایا! این غم و اندوه را (که بر اثر غیبت او به ما رسیده) با حضور او برطرف نما و در ظهور او شتاب کن، دشمنان ما ظهور آن حضرت را بعید می دانند، ولی ما آن را نزدیک می دانیم.
اللَّهُمَّ اكْشِفْ هَذِهِ الْغُمَّةَ عَنِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ وَ عَجِّلْ لَنَا ظُهُورَهُ إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (عليهم السلام)، ج53، ص 97
بَعِيداً وَ نَراهُ قَرِيباً الْعَجَلَ
ای مولای من ای صاحب زمان به رحمت تو ای رحم کننده ترین رحم کنندگان
يَا مَوْلَايَ يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
سپس سه مرتبه با دستت به ران پای راستت می زنی و می گویی: یا صاحب الزمان به ظهورت شتاب کن! شتاب کن! - . مصباح الزائر: 455 -
ثُمَّ تَضْرِبُ عَلَى فَخِذِكَ الْأَيْمَنِ بِيَدِكَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ تَقُولُ الْعَجَلَ يَا مَوْلَايَ يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ ثَلَاثاً.
مهر ۲۸, ۱۴۰۰ •
نـیـمقـرن بـاسـتـانشـنـاسـی در قـائـمشـهـر
مهدی خلیلی (دانشجوی دورۀ دکتری باستانشناسی دانشگاه مازندران)
طبق اعلام انجمن باستانشناسی آمریکا، امروز چهارشنبه (۲۰ اکتبر / ۲۸ مهر) روز جهانی باستانشناسی است. شکلگیری این رویداد خوشیمن به حدود یک دهۀ قبل بازمیگردد. در اکتبر ۲۰۱۱ میلادی / مهر ۱۳۹۰، برای نخستینبار روز ملّی باستانشناسی در آمریکا برپا شد. از سال ۲۰۱۳، این برنامه به «روز جهانی باستانشناسی» تغییرنام داد. در چند سال اخیر، بسیاری از باستانشناسان و میراثدوستانِ کشورهای دنیا این روز را جشن میگیرند. در این روز، باستانشناسان با برنامههای متنوّع ازجمله برگزاری سمینارها و تورهای بازدید از محوطههای باستانی و موزهها، جدیدترین یافتههای باستانشناسی کشورشان را به متخصصان و عموم مردم ارائه میدهند. طبعاً بزرگترین هدف برگزاری روز جهانی باستانشناسی، افزایش آگاهی عمومی برای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی است. این اتفاق علمی جهانی در سالهای اخیر، در ایران نیز بازخوردهای خوبی در محافل دانشگاهی و علمی داشته است. علیرغم زیبایی، جذابیت و هیجانانگیزبودن، باستانشناسی کاری سخت، نیازمند شوق، علاقه، حوصله و مطالعۀ گسترده است. این روز بهانهای شد تا مروری کوتاه بر نیمقرن فعالیت باستانشناسی در زادگاهم، قائمشهر، داشته باشم.
فعالیتهای میدانی باستانشناسی در ایران، از دورۀ قاجار آغاز شد.
حوزه انتخابیه قائم شهر (سوادکوه، جویبار و سیمرغ) qaemshahr & cimorgh
مهر ۲۸, ۱۴۰۰ • نـیـمقـرن بـاسـتـانشـنـاسـی در قـائـمشـهـر مهدی خلیلی (دانشجوی دورۀ دکتری باستان
نخستین گام جدّی فعالیت باستانشناسی در مازندران، با بررسی ژاک دمورگان فرانسوی در سال ۱۲۸۶ هجری قمری (حدود ۱۵۶ سال قبل)، صورت گرفت. او علاوهبر ثبت گویشهای شمال ایران، به مطالعات جغرافیایی، قومشناسی، توپوگرافی، زمینشناسی، چینهنگاری، فسیلشناسی و باستانشناسی منطقه نیز پرداخت. دمورگان در مسیر خود، از قائمشهر امروزی که در آن زمان، علیآباد نامیده میشد، عبور کرد امّا جز رود تِلار، نام دیگری از موقعیتهای مکانی این منطقه در آثار او به چشم نمیخورد.
نخستین فعالیتهای باستانشناسی در قائمشهر، که بهصورت بررسی و شناسایی آثار تاریخی بود، به پیش از انقلاب بازمیگردد. در سال ۱۳۵۶، زندهیاد موسی درویشروحانی و حسن رضوانی از کارشناسان مرکز باستانشناسی ایران، در ادامۀ بررسی و شناسایی آثار باستانی مازندران، در شهرستان قائمشهر ـ که در آن زمان شاهی نامیده میشد ـ، تعداد زیادی از محوطههای باستانیِ منطقه را شناسایی کردند. در دهۀ ۱۳۶۰، زندهیاد دکتر منوچهر ستوده به بررسی قائمشهر پرداخت و در جلد چهارم کتاب «از آستارا تا اِستارباد» تعدادی از بناها و محوطههای تاریخی این شهرستان را معرفی کرد. یزدان نورانی کوتنایی در سال ۱۳۶۹، آثار تاریخی واقع در حدّ فاصل ساری و بابلسر، و بار دیگر در سال ۱۳۷۲، میان دو رودِ تِلار و بابلرود، را بررسی و تعدادی از محوطههای باستانی شهرستان قائمشهر را شناسایی کرد. در سال ۱۳۷۳، زندهیاد محمّدجعفر نیکخواه از ادارهکل میراث فرهنگی استان مازندران در بررسیهای میدانی خود در حدّ فاصل رودهای تِلار و تجن، تعداد دیگری از آثار این شهرستان را بررسی کرد.
تپههای کموسعت موجود، درواقع بقایای روستاها و تپههای بزرگتر بقایای شهرهایی از سدهها یا هزارههای پیش هستند. این محوطهها محل سکونت انسانهای گذشته است که به دلایلی ازجمله انواع بیماریها یا بلایای طبیعی چون زلزله و سیل یا رویدادهای انسانی چون جنگ یا کوچ، متروک شده و پس از سدهها یا هزارهها، در زیر خروارها خاک مدفون شدهاند. ازآنجاکه معمولاً پیرامون این محوطههای تاریخی با شخمزدن و کشت تخریب میشود، به مرور فقط هستۀ مرکزی تپهها، امروزه به شکل کلّهقند یا مخروطی برجای میماند.
نخستین کاوش باستانشناسی قائمشهر در سال ۱۳۷۴، صورت گرفت. تا پیش از این تاریخ، فعالیتهای باستانشناسی این منطقه صرفاً بررسی و شناسایی آثار تاریخی بود. در طغیان رودخانۀ تِلار در زمستان ۱۳۷۴، در قسمت پیچانرود، دیوارۀ رودخانه در محدودۀ روستای سِراجکلا، یک قبرستانی باستانی در اثر رانش زمین و سیل تخریب شد. یک ماهیگیر محلّی وجود دو قبر را به اطلاع پژوهشگر فرهنگ و تاریخ، حسین صمدی رسانید. ایشان نیز این کشف را به اطلاع یزدان نورانیکوتنایی رساند و نورانی برای کاوش به این محوطه اعزام شد. دو تدفین مذکور که بهصورت جنینی یا چمباتمه در جهت شرقی ـ غربی قرار داشت، مربوط به حدود سههزار سال قبل است. علاوهبر دو اسکلت، دو دستبند برنزی با نقش سر مار و شش سفالینه نیز بهدست آمد. زیر سر یکی از تدفینها تختهسنگ کوچکی قرار داشت.
در سال ۱۳۷۶، نورانیکوتنایی کار تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و لایهنگاری تپۀ قلعهکش (طالقانی) را به انجام رساند. این گمانهزنی و تعیین حریم برای اقدامات راهسازی و تعریض جاده در پیرامون این محوطه صورت گرفته است. در تیرماه ۱۳۸۰، سیّدعبدالوهاب موسوینسب به مدّت پنج روز، محوطۀ درویشموسیِ روستای فولادکلا را کاوش کرد و بقایایی از دیوار و کف آجرچین مربوط به دورۀ قاجار یافت.
حسن رضوانی در سال ۱۳۸۱ و ۱۳۸۵، در دو فصل، تپۀ طالقانی را کاوش کرد. در این دو کاوش، تدفینهایی با قدمت حدود سههزار سال و هزار سال کشف شد. میانگین سنّی اسکلتهای یافتشده ۱۸ تا ۶۰ سال بود. برخی اشیای زینتی ازجمله النگو، گوشواره، گردنبند، ابزار و ادوات ریسندگی همچون سردوک و یک خنجر برنزی، یک سرنیزه برنزی، دستبند برنزی، دو مهره سنگی، دو مهره عقیق، ظروف سفالین اعم از کوزه، پارچ و بشقاب نیز در این کاوشها بهدست آمد. آنچه که در یافتههای این محوطۀ باستانی از اهمّیت بیشتری برخوردار است، کشف تدفین سگی است که در آن، حیوان به پهلوی چپ و در جهتِ شمالی ـ جنوبی دفن شده بود. در کنار تدفین مذکور، جز مقداری خاکستر و قطعات سفالینِ خاکستری چیز دیگری بهدست نیامد. بهنظر میرسد اسکلت یافتشده در این محوطه، مربوط به سگ چوپانی بوده و صاحبش برای احترام به حیوان، آن را دفن کرده است. براساس مطالعات اوّلیه این سگ، حدوداً چهارده ساله و احتمالاً نر بوده است. باتوجّهبه اینکه این یافته، منحصربهفرد بوده و تاکنون تنها در شش محوطۀ باستانی دیگر کشور مشابه آن بهدست آمده است، برای مطالعۀ دقیقتر و حفاظت از آن، بهطور کامل و پس از استحکامبخشی، به مخزن گنجینۀ ادارهکل میراث فرهنگی مازندران انتقال داده شد. امید است پس از تأسیس موزۀ آثار تاریخی
حوزه انتخابیه قائم شهر (سوادکوه، جویبار و سیمرغ) qaemshahr & cimorgh
مهر ۲۸, ۱۴۰۰ • نـیـمقـرن بـاسـتـانشـنـاسـی در قـائـمشـهـر مهدی خلیلی (دانشجوی دورۀ دکتری باستان
قائمشهر، این کشف مهم به نمایش گذاشته شود.
در سال ۱۳۸۶، برای تهیۀ اطلس باستانشناسی کشور، گروهی به سرپرستی سیّدمهدی موسویکوهپر و به نمایندگی مصطفی شریفی بار دیگر قائمشهر را بررسی کردند. در سال ۱۳۸۷، مهدی عابدینیعراقی برای احداث شهرکی در ضلع شمالی محوطۀ گردکوه، بخشی از ضلع شمالی این محوطه را گمانهزنی کرد. در سال ۱۳۸۸، عبدالمطلب شریفی تپه گردکوه را ـ که باتوجّهبه یافتههای باستانشناختی، قدیمیترین دورۀ آن به عصرآهن بازمیگردد ـ کاوش کرد. از یافتههای مهم این کاوش شواهدی از دیوار خشتی بلندی با قدمت حدود سههزار سال است. بهنظر میرسد محوطۀ گردکوه در این دوره، دارای قلعۀ عظیمی بوده است. در حین کاوش، یک قبر با قدمت حدود سههزار سال و یازده قبر مربوط به دوران اسلامی نیز یافت شد. در متون تاریخی دوران اسلامی، از این محوطه با نام شهر چَمنو یاد شده است و این خود نشان میدهد از حدود سههزار سال پیش تا حدود ششصد سال پیش، این محوطه محل سکونت بوده است.
در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱، دو فصل کاوش آموزشی برای دانشجویان باستانشناسی دانشگاه سوادکوه در تپۀ پریجا واقع در روستای کِلاگرمحله، به سرپرستی عباس رضایینیا برگزار شد. براساس نتایج کاوشهای صورتگرفته، قدمت این تپه از حدود سههزار سال تا هزار سال پیش است. یکی از یافتههای باارزش تپه پریجا، مُهری استامپی با نقوش هندسی با قدمت سههزار سال است. اینجانب نیز در سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳، بار دیگر قائمشهر را بهصورت پژوهش میدانی بررسی و صد اثر تاریخی را شناسایی کردم. ماحصل این بررسی کتابی است با نام «قائمشهر، باستانشناسی و آثار تاریخی»، که در سال ۱۳۹۴ منتشر شد.
پس از کاوش فصل دوم تپه پریجا و بررسی باستانشناسی اینجانب، عملاً فعالیت باستانشناسی میدانی در قائمشهر متوقف بوده است. بیشترین کاوشهای باستانشناسی صورتگرفته در استان مازندران، در شهرستانهای قائمشهر، آمل، ساری، سوادکوه و بهشهر متمرکز است. فعالیتهای باستانشناسی بسیاری در محدودۀ قائمشهر از گَدوکِ سوادکوه تا چپکرودِ جویبار انجام شده است. بسیاری از یافتههای باستانشناسی این حوزه که شامل چند هزار شیءِ تاریخی است، در گنجینۀ آثار تاریخی در ساری نگهداری میشود. شایسته است این اشیای باستانی که اغلب آنها قدمتی سههزار ساله دارند، با تأسیس موزهای در قائمشهر به نمایش گذاشته شوند. موزه یک پدیدۀ اجتماعی، یکی از معیارهای توسعۀ فرهنگی و اقتصادی و نیز نشاندهندۀ تاریخ، فرهنگ، هویّت و آداب هر ملّت است. شکلگیری و رونق موزهها در ترسیم چهره و وجهۀ ملّی و بینالمللی بسیار مؤثر خواهد بود.
اینجانب در یک دهۀ گذشته، فعالیتهای پژوهشی بسیاری با محوریت باستانشناسی و آثار تاریخی قائمشهر در قالب کتاب، مقاله، سخنرانی، رادیو، رسانه، جراید و غیره داشتم و برای آشنایی مردم با تاریخ و آثار تاریخی منطقه و حفظ و صیانت آن بسیار کوشیده و پیشنهادهایی هم در اینباره به مسئولان مربوط ارائه دادهام. برپایی سایتموزۀ تپۀ گردکوه (بزرگترین محوطۀ باستانی استان مازندران) از نیازهای ضروری دیگری است که برای تاریخ و فرهنگ منطقه احساس میشود. این سایتموزه همگان را از روند کار باستانشناسان بهصورت زنده مطلع میکند و به بسیاری از کنجکاویها و سؤالات پیرامون تاریخ و باستانشناسی منطقه پاسخی درست میدهد. این کارهای درخور، بیگمان، در آموزش فرهنگ همگانی و رونق گردشگری مؤثر خواهد بود.
اسکلتهای یافتشده در تپه قلعهکش (طالقانی) با قدمت حدود سههزار سال
http://harfonline.ir/%d9%86%d9%80%db%8c%d9%80%d9%85%e2%80%8c%d9%82%d9%80%d8%b1%d9%86-%d8%a8%d9%80%d8%a7%d8%b3%d9%80%d8%aa%d9%80%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d8%b4%d9%80%d9%86%d9%80%d8%a7%d8%b3%d9%80%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%82/#comment-650
هدایت شده از ‹هیئتالزهـرا{س}قائمشـھـر›
🍀السلام علیک یا رسول الله ص
سلام و احترام خدمت شما
✅ مراسم هفتگی هیئت الزهرا(س) امشب ( پنجشنبه۲۹مهر) ساعت ۱۹ برگزار میشود.
🏠 مکان: خ تهران ، البرز ۴۳ ، اولین کوچه سمت راست ،انتهای کوچه ، موسسه سراح
☘️ لطفا به زمان و مکان شروع جلسه دقت فرمایید.
اللهم عجل لولیک الفرج
| @heyatalzahra_ir
هدایت شده از ‹هیئتالزهـرا{س}قائمشـھـر›
🍀 تو را به آباد کردن دلت به یاد خدا سفارش میکنم
مولای متقیان
سلام و احترام خدمت شما
✅ مراسم هفتگی هیئت الزهرا(س) امشب ( پنجشنبه ۶ ابان) ساعت ۱۹ برگزار میشود.
🏠 مکان: (امشب مهمان هستیم) خ جویبار،خزر ۳۳ ، مسجد قائم
☘️ لطفا به زمان و مکان شروع جلسه دقت فرمایید.
اللهم عجل لولیک الفرج
| @heyatalzahra_ir