ا ﷽ ا
☘محل دفن
حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها کجاست؟
در منابع كهن، از سه محل دفن براى حضرت ياد شده است:
🔸 خانه خويش،
🔸روضة النبى
🔸 بقيع.
قول مشهورترِ حديثى و تاريخى، آن است كه حضرت در خانه خود، در جوار خانه پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم دفن شده است. در منابع كهن، اين قول شهرت فراوانى دارد و عالمان شيعه و سنى آن را گزارش كرده اند.
ثقة الاسلام كلينى[۱]شيخ صدوق[۲]و شيخ مفيد[۳]اين روايات را با سند معتبر و حتى صحيح نقل كرده و آن را پذيرفته اند. شيخ صدوق[۴]و سيّد بن طاووس[۵]نيز به صراحت اين قول را صحيح شمرده اند.
قرينه هاى ديگرى نيز مؤيد اين نظريه هستند: سخن امير المؤمنين(ع) پس از دفن حضرت فاطمه(ع) با عبارت «ابنتك النازلة فى جوارك» مى تواند به اين قرب و نزديكى اشاره داشته باشد.[۶]
وصيت حضرت فاطمه(ع) به پنهان بودن مراسم كفن و دفن نيز اقتضا مى كرد كه اين مراسم در مكانى خصوصى و به دور از چشم اغيار انجام شود. روشن است كه مدفن پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم يا بقيع، مكانى عمومى بودند كه امكان پنهان سازى مراسم در آنها نبود.
از قرينه هاى ديگر، وصيت امام حسن علیه السلام به امام حسين علیه السلام در لحظه هاى قبل از شهادت است كه فرمود:
"اذا انا متّ فهَّيئنى ثم وجّهنى الى رسول اللّه لاحدث به عهدا ثمّ اصرفنى الى امّى(ع) ثمّ ردّنى فادفنّى بالبقيع".[۷]
"وقتى من از دنيا رفتم، مرا تجهيز كن، سپس به سوى رسول خدا(ص) روانه ساز، تا با او عهدى كنم، آن گاه مرا به سمت مادرم(ع) ببر، سپس مرا بازگردان و در بقيع دفنم كن."
اين سخن نشان مى دهد كه مدفن حضرت فاطمه(ع) در بقيع نيست و مى تواند اشاره به خانه حضرت فاطمه(ع) باشد.
گزارش هايى درباره دفن حضرت زهرا(ع) در روضة النبى(ص) (ناحيه اى از مسجد النبى ميان منبر و خانه پيامبر(ص)) يا در بقيع هم وجود دارد كه اعتبار لازم را ندارند و نمى توانند مدعاى خود را در مقابل روايات معتبرى كه دال بر دفن حضرت در خانه خود هستند به اثبات رسانند.[۸]
[۱]. الكافى : ج ۱ ص ۴۶۱ ح ۹ به نقل از امام رضا عليه السلام .
[۲]. كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۹۲ و ج ۲ ص ۵۷۲ ، معانى الأخبار : ص ۲۶۸ .
[۳]. الأمالى ، صدوق : ص ۲۸۱ .
[۴]. ر . ك : كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۵۷۲ .
[۵]. ر . ك : الإقبال : ج ۳ ص ۱۶۳ .
[۶]. ر . ك : نهج البلاغه : خطبه ۲۰۲ .
[۷]. الكافى : ج ۱ ص ۳۰۰ ح ۱ .
[۸]. ر . ك: دانش نامه فاطمى : ج ۱ ص ۳۶۵ ـ ۳۷۳ .
🔹تحقیق از دارالحدیث
#تاریخی
#مدفن_فاطمه_الزهراکجاست؟
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ا ﷽ ا
☘قبر حضرت فاطمه الزهراسلام الله علیها کجاست؟
🔻در بیان حضرت آیتالله بهجت:
سؤال: آقا، قبر حضرت زهرا(س) مخفی است؟ قبر فاطمه زهرا(س) مخفی است به نظر حضرتعالی؟ یا نه [محدوده] جایش مشخص است؟
✅ حضرت آیتالله بهجت: بله[طبق شواهد تاریخی]میگویند مثلا اولیٰ این است که در روضه(روضةالنبی)مدفون است.[١]
❓سؤال: در [کتاب]مَن لایَحضُر[٢] یک روایت هست که کنار قبر پیغمبر خدا(ص) است.
✅ حضرت آیتالله بهجت:[محل]روضه، همینجور است، در کنار [مزار مبارک پیغمبر(ص)]است.
▫️▫️▫️
✨ آیتالله بهجت خطاب به یکی از اطرافیان:پنچ هزار تومانی به ایشان(فردی که عازم حج است)بدهید، بگویید: در روضه، پنجتا (بار) زیارت حضرت زهرا(س)بخوانند.
🔻پینوشت:
۱. تهذيب الأحكام، ج۶، ص٩؛ جواهر الكلام في شرح شرائعالإسلام؛ ج٢٠، ص٨۵.
۲. من لايحضره الفقيه؛ ج٢؛ ص۵٧٢.
#تاریخی
#مدفن_فاطمه_الزهراکجاست؟
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽
☘کتاب "من لايحضره الفقيه:
🔸مولف شيخ صدوق، ابو جعفر محمد بن على بن حسين بن بابويه قمى، از چهرههاى برجسته علماى شيعه در قرن چهارم هجرى.
🔸موضوع
مجموعه روايات اهل بيت عليهم السلام درباره مسائل فقهى و احكام شرعى.
شيخ صدوق در اين كتاب روايات فقهى را كه از ديدگاه خود صحيح و معتبر بوده جمع آورى نموده است.
🔸ارزش و اعتبار
اين كتاب يكى از ارزشمندترين منابع روايى شيعه به شمار مىآيد و يكى از چهار كتاب معتبر روايى شيعه است و هر مجتهدى در اجتهاد و استنباط احكام شرعى بايد به روايات آن توجه داشته باشد.
كتاب من لا يحضره الفقيه از زمان نگارش مورد توجه و استقبال علماى شيعه قرار گرفته است و پيوسته در مجموعههاى بزرگ و كوچك روايى بر آن استناد نموده و از آن روايت نقل كردهاند.
🔸انگيزه نگارش
شيخ صدوق اين كتاب را به درخواست يكى از سادات بزرگوار شهر بلخ به نام شريف الدين ابو عبد الله محمد بن حسين معروف به نعمت نگاشته است.
او از شيخ صدوق درخواست كرده بود مانند كتاب« من لا يحضره الطبيب» محمد بن ذكرياى رازى در علم طب، او هم كتابى در علم فقه به نگارش درآورد تا مورد استفاده كسانى قرار گيرد كه به علما و فقهاى بزرگ دسترسى ندارند و با مراجعه به آن بتوانند به احكام شرعى و وظايف خود آگاه گردند.
شيخ صدوق نيز با پذيرفتن اين درخواست مىفرمايند من در اين كتاب بنا ندارم تا هر چه روايت شده را نقل نمايم بلكه فقط آن رواياتى را نقل مىكنم كه آنها را صحيح و معتبر مىدانم و به آن فتوا مىدهم و عقيده دارم كه ميان من و خداوند حجت است.
🔸مشيخه
شيخ صدوق در اين كتاب فقط نام راوى اولى را كه روايت را از امام عليه السلام روايت كرده آورده و در آخر كتاب يعنى در بخش« مشيخه» سند خود را به آن راوى نقل مىكند تا روايات از حالت ارسال خارج شده و اصطلاحا مسند شوند و استفاده از آن براى مراجعه كنندگان آسانتر گردد.
🔸سبك نگارش
در قرون اوليه اسلامى فقهاى شيعه فقط به روايت و نقل سخنان ائمه عليهم السلام اكتفا مىكردند و به خود اجازه گفتن سخنى در برابر و يا در كنار سخنان ائمه معصوم نمىدادند چرا كه آنان را مرتبط با مركز وحى و معدن حكمت مىدانستند.
حتى اگر مىخواستند كتابى غير روايى به نگارش درآورند سعى مىكردند تا از الفاظ روايات استفاده كنند و سخنى غير از سخن اهل بيت عصمت و طهارت ننويسند.
شيخ صدوق از آخرين علماى اين دوره به شمار مىآيد. در تأليفات ايشان همه كتاب روايت و يا گرفته شده از الفاظ روايات است، به حدى كه برخى از علماى شيعه مىگويند اگر درباره مسألهاى روايتى نيافتيم به الفاظ شيخ صدوق نيز مىتوانيم استناد كنيم چرا كه الفاظ ايشان همه استفاده شده از الفاظ روايات است.
بعد از ايشان از زمان شاگردشان« شيخ مفيد» كم كم اين سبك تغيير كرد زيرا با تغيير نيازهاى روز و هجوم شبهات و ايرادات مخالفان و دشمنان اسلام و ورود فلسفه غرب به جهان اسلام و عقايد و افكار انحرافى، علماى ما مجبور به پاسخ گويى شدند و در صدد حل آن شبهات برآمدند و شيوهاى نو در تأليفات علما و فقهاى شيعه پديدار گشت.
🔸مباحث
اين كتاب شامل مباحث فراوان فقهى است مانند:
۱- آبها و طهارت و نجاست آن
۲- واجبات نماز و مقدمات آن مانند وضو و غسل و تيمم
۳- احكام اموات
۴- احكام نماز
۵- احكام قضاوت
۶- مكاسب
۷- احكام ازدواج
۸- احكام ارث
و مباحث و عناوين گوناگون ديگر فقهى.
🔸منابع كتاب
شيخ صدوق در مقدمه كتاب مىفرمايد من روايات اين كتاب را از اصول معتبر و مشهور روايى شيعه گرفتهام مانند:
۱- كتاب حريز بن عبد الله سجستانى
۲- كتاب عبيد الله بن على حلبى
۳- كتابهاى على بن مهزيار اهوازى
۴- كتابهاى حسين بن سعيد
۵- نوادر احمد بن محمد بن عيسى
و بسيارى ديگر از اصول اوليه و منابع معتبر روايى.
🔸روايات كتاب
شيخ صدوق در اين كتاب حدود ۶ هزار روايت نقل كرده است كه عموما در باره مباحث فقهى و احكام شرعى است.
🔸مشيخه
يكى از بخشهاى مهم اين كتاب بخش مشيخه است كه در پايان كتاب آمده
شيخ صدوق در اين بخش به اسناد خود به رواتى كه روايات اين كتاب را از آنها نقل كرده اشاره مىكند و به اين وسيله روايات فراوانى از احاديث كتاب را از حالت ارسال و بدون سند بودن خارج كرده و آنها را معتبر و مسند مىسازد.
اين بخش از كتاب بسيار مورد توجه علماى شيعه قرار گرفته است و شرحهاى فراوانى نيز بر اين قسمت از كتاب نگاشتهاند كه خود از منابع غنى و پر بار علم رجال به شمار مىآيد
🔹منبع : دارالحدیث
#کتاب_شناسی
شیخ #صدوق
#من_لایحضره_الفقیه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘سه خصلت کلیدی
💠امام جواد عليه السلام
اَلمُؤمِنُ یَحتاجُ إلی ثَلاثِ خِصالٍ:
تَوفیقٍ مِنَ اللهِ،
وَ واعِظٍ مِن نَفسِهِ
وَ قَبُولٍ مِمَّن یَنصَحُهُ
🔸مؤمن نیازمند سه خصلت است: توفیق از سوی خداوند، واعظی از درون خود، پذیرش نسبت به کسی که او را پند می دهد.
نیاز انسان مومن:
۱.توفیق از طرف خداوند متعال
۲.واعظ درونی
۳.پندپذیر بودن
📗 تحف العقول ص 457
#حدیث
#حدیث_منتخب
#صفات_شیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘درک حقیقت عاشورا
🔸 در زیارتى که امام صادق علیهالسلام به عطیه عوفی آموخت، آمده است:
🔸 «و انک ثارالله فى الارض من الدم الذى لا یدرک ثاره من الارض الا بأولیائک»
🔸: همانا تو خون خدا بر روی زمین هستی ؛ خونی که آن را جز اولیاء درک نمیکنند..!
📕 بحارالأنوار، جلد ۹۸، صفحات ۱۴۸، ۱۶۸، ۱۸۰
✍اشاره:
بنابراین زیارت شریفه؛ درک حقیقت عاشورا جز با درک حقیقت ولایت و حصول مرتبه اولیاء الله ممکن نیست
و فقط اولیاءالله می دانند که در کربلا چه گذشت و درک ولایت جز با معرفت ممکن نیست.
#حدیث
#حدیث_حسینی
#ثارالله #ولایت
#درک_حقیقت_عاشورا
حضرت #امام_حسین علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘فضيلت زيارت
امام حسين (عليه السّلام)
در روز عرفه
🔸احاديث در رابطه با فضيلت زيارت امام حسين (عليه السّلام) در روز عرفه، نزد اهل معرفت، متواتر و فراوان است، از جمله:
🔸«ابو جعفر ابن بابويه» در كتاب «ثواب الاعمال» نقل كرده است كه امام صادق (عليه السّلام) فرموده :
فِي ثَوَابِ مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ ع فَقَالَ مَنْ أَتَاهُ فِي يَوْمِ عَرَفَةَ عَارِفاً بِحَقِّهِ كُتِبَ لَهُ أَلْفُ حَجَّةٍ وَ أَلْفُ عُمْرَةٍ مَقْبُولَةٍ وَ أَلْفُ غَزْوَةٍ مَعَ نَبِيٍّ مُرْسَلٍ أَوْ إِمَامٍ عَادِلٍ
درباره ثواب زيارت امام حسين (عليه السّلام) فرمود: «هركس در روز عرفه در حالى كه حق امام حسين (عليه السّلام) را مىشناسد، به زيارت او برود، براى او پاداش ١٠٠٠ حج و ١٠٠٠ عمرهى پذيرفته شده و ١٠٠٠ بار شركت در جنگ در ركاب پيامبر مرسل يا امام عادل نوشته مىشود.»[1]
🔸در همان كتاب در روايت ديگر آمده است:
وَ مَنْ أَتَاهُ فِي يَوْمِ عَرَفَةَ عَارِفاً بِحَقِّهِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ أَلْفَيْ حَجَّةٍ وَ أَلْفَيْ عُمْرَةٍ مَقْبُولَةٍ [مُتَقَبَّلَاتٍ] وَ أَلْفَ غَزْوَةٍ مَعَ نَبِيٍّ مُرْسَلٍ أَوْ إِمَامٍ عَادِلٍ قَالَ فَقُلْتُ وَ كَيْفَ لِي بِمِثْلِ الْمَوْقِفِ قَالَ فَنَظَرَ إِلَيَّ شِبْهَ الْمُغْضَبِ ثُمَّ قَالَ يَا فُلَانُ إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا أَتَى قَبْرَ الْحُسَيْنِ ع يَوْمَ عَرَفَةَ وَ اغْتَسَلَ بِالْفُرَاتِ ثُمَّ تَوَجَّهَ إِلَيْهِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حَجَّةً بِمَنَاسِكِهَا وَ لَا أَعْلَمُهُ إِلَّا قَالَ وَ عُمْرَةً
«هركس در روز عرفه در حالى كه حق امام حسين (عليه السّلام) را مىشناسد به زيارت او برود، خداوند پاداش ١٠٠٠ حج و ١٠٠٠ عمرهى مقبول و ١٠٠٠ بار شركت در جنگ در ركاب پيامبر مرسل يا امام عادل را براى او مىنويسد. راوى مىگويد به امام (عليه السّلام) عرض كردم : مگر جاى ديگر هم ثواب «موقف» عرفات را دارد؟ حضرت با نگاهى مشابه نگاه خشمگين به من نگريست و آن گاه با نام به من خطاب فرمود: هرگاه مؤمن در روز عرفه به زيارت مزار امام حسين (عليه السّلام) برود و با آب «فرات» غسل كند و آنگاه رو به سوى قبر آن حضرت حركت كند، خداوند براى هر گام او يك حج كامل با تمام مناسك آن مى نويسد. راوى در ادامه مىگويد: به نظرم حضرت، حج و عمره را با تمام مناسك آن دو فرمود.»[2]
🔸وَ مِنْ ذَلِكَ مَا رَوَاهُ بِإِسْنَادِهِ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع
در كتاب يادشده، در حديث ديگر آمده است كه امام صادق (عليه السّلام) فرمود:
أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَتَجَلَّى لِزُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع قَبْلَ أَهْلِ عَرَفَاتٍ وَ يَقْضِي حَوَائِجَهُمْ وَ يَغْفِرُ ذُنُوبَهُمْ وَ يُسْعِفُهُمْ [يُشَفِّعُهُمْ] فِي مَسَائِلِهِمْ ثُمَّ يَأْتِي أَهْلَ عَرَفَةَ فَيَفْعَلُ بِهِمْ ذَلِكَ
«خداوند تبارک و تعالى پيش از اهل «عرفات» براى زايران امام حسين (عليه السّلام) تجلى نموده و حوايج آنان را برآورده و گناهانشان را مىآمرزد و در مورد خواستههايشان شفاعت مىكند، آنگاه به سراغ اهل عرفات مىرود و اين عنايات را به آنان مىكند.»[3]
🔸وَ مِنْ ذَلِكَ مِنْ غَيْرِ كِتَابِ ثَوَابِ الْأَعْمَالِ عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ
در روايت ديگر در غير كتاب «ثواب الاعمال» نقل شده است كه امام صادق (عليه السّلام) فرمود:
إِذَا كَانَ يَوْمُ عَرَفَةَ نَظَرَ اللَّهُ تَعَالَى إِلَى زُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع فَقَالَ ارْجِعُوا مَغْفُوراً لَكُمْ مَا مَضَى وَ لَا يُكْتَبُ عَلَى أَحَدٍ ذَنْبٌ سَبْعِينَ يَوْماً مِنْ يَوْمِ يَنْصَرِفُ
«وقتى روز عرفه فرامى رسد، خداوند متعال به زائران قبر حسين بن على (عليهما السّلام) نظر [رحمت]مى كند و خطاب به آنان مى فرمايد: بازگرديد در حالى كه گناهان گذشته شما آمرزيده شده است و از روزى كه زائران بازمى گردند تا ٧٠ روز براى آنان گناه نمى نويسد.»[4]
🔹منبع:
[1] ) ثواب الاعمال، ص 115. نیز ر.ک: امالی صدوق، ص 143؛ امالی طوسی، ج1، ص 204.
[2] ) ر.ک: ثواب الاعمال، ص 115؛ من لا یحضره الفقیه، ج2، ص 58؛ کامل الزیارات، ص 169.
[3] ) ثواب الاعمال، ص 116. نیز ر.ک: مصباح ا لمتهجد، ص 715؛ کامل الزیارات، ص 170.
[4] ) ر.ک: مصباح المتهجد، ص 716؛ کامل الزیارات، ص 171.
#زیارت #کربلا
#عرفه_درکربلا
حضرت #امام_حسین علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘کتاب "معاني الأخبار"
🔸مولف
كتاب حاضر از شيخ صدوق، ابو جعفر محمد بن على بن حسين بن بابويه قمى( ۳۰۵- ۳۸۱ هجرى)، از چهرههاى برجسته فقها و روات شيعه در قرن چهارم هجرى است.
🔸موضوع
اين كتاب مجموعه رواياتى است كه از حضرت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم و ائمه معصومين عليهم السلام روايت شده و در شرح حدود پانصد اصطلاح از اصطلاحات قرآنى، روايى، عقيدتى، فقهى و ديگر معارف اسلامى است، مانند:
معناى سبحان الله، معناى حروف مقطعه، معناى من كنت مولاه فعلي مولاه و معناى بيع الحصاة و...
🔸اعتبار و ارزش
معاني الأخبار مانند ديگر كتابهاى شيخ صدوق، پيوسته مورد توجه علما و فقهاى شيعه قرار داشته و از معتبرترين اصول روايى شيعه به شمار مىآيد و روايات آن در بسيارى از مجموعههاى بزرگ روايى شيعه مانند:« كتب اربعه»،« بحار الأنوار» و« وسائل الشيعه» آمده و به آن استناد شده است.
🔸اين كتاب براى شناخت معانى اصطلاحات قرآنى، روايى، عقيدتى، فقهى و ديگر معارف اسلامى كتابى بس ارزشمند و قابل توجه است كه با توجه به روايات اهل بيت رسول خدا، كه تنها راه شناخت معارف و احكام اسلامى مىباشد، نگاشته شده است.
🔸انگيزه نگارش
شيخ صدوق، كه يكى از بزرگترين روات شيعه به شمار مىآيد، در تمام عمر خود همتى جز جمع آورى روايات اهل بيت عصمت و طهارت نداشت. وى با نگارش اين كتاب و كتابهاى فراوان ديگر در موضوعات مختلف خدمتى بزرگ در راه شناساندن معارف اصيل اسلام به جهانيان نموده است.
🔸سخن بزرگان
علامه مجلسى در اين باره مىفرمايد:« كتابهاى شيخ صدوق در حدّ كتب اربعه مىباشند و نام آنها در اجازات روايى ما از مشايخ بزرگ شيعه موجود است و بسيارى از علما و فقهاى شيعه از آن روايت نقل كردهاند و به لطف خداوند نسخههاى قديمى و تصحيح شدهاى از آن در اختيار ما مىباشد.»
🔸كلام شيخ آقا بزرگ
مرحوم آقا بزرگ تهرانى در الذريعه مىفرمايد:« كتاب معانى الأخبار نوشته شيخ صدوق، درگذشته به سال ۳۸۱ هجرى مىباشد. وى در اين كتاب رواياتى كه در تفسير معانى حروف و الفاظ آمده را جمع آورى نموده است. او اين كتاب را در سال ۳۳۱ هجرى نگاشته است. مولى عبد النبى طسوجى نيز شرحى بر اين كتاب نوشته است...»
🔸تعداد احاديث كتاب
اين كتاب شامل ۸۰۹ حديث است كه در ضمن ۴۱۹ باب آمده است.
🔸عناوين ابواب
از جمله موضوعات كتاب مىتوان به:
معناى بسم الله الرحمن الرحيم، معناى لوح و قلم، معناى ازدواج نور با نور، معناى جوانمردى و مردانگى، معناى وحدت و تفرقه و معناى سنت و بدعت، معناى سخن حضرت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم كه مىفرمايد:« اختلاف امت من رحمت است»، معناى همسايه و حد همسايگى، معناى غيبت و بهتان و... اشاره كرد.
🔹 منبع : دارالحدیث
#کتاب_شناسی
#معانی_الاخبار
شیخ #صدوق
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ بررسی سند عهد نامه مالک اشتر
🔹 هر چند در کتب روایی، از جمله «نهج البلاغة» (نامه 53) سندی برای این عهدنامه نقل نشده، اما راههایی برای اثبات سند وجود دارد:
1️⃣ اسنادی در کتب رجالی برای آن ذکر شده است: مرحوم نجاشی و شیخ در فهرست در ترجمه اصبغ بن نباتة (رجال نجاشی، ص 8؛ فهرست طوسی، ص88) و همچنین مرحوم نجاشی در ترجمه صعصعة بن صوحان (با طریق دیگر) برای عهدنامه نقل کردهاند (رجال نجاشی، ص 203)
2️⃣ این عهدنامه علاوه بر نهج البلاغة، در کتب دیگری همچون تحف العقول، دعائم الاسلام و ... بدون سند نقل شده است. (تحف العقول ص 84 ـ 99؛ دعائم الإسلام، ج1، ص 354 ـ 368)
3️⃣ قسمتهایی از این عهدنامه در کافی و من لایحضره الفقیه و ... نقل شده است.
4️⃣ برخی از اهل سنت نیز عهدنامه را نقل کرده و طرقی از روات اهل سنت برای آن نقل کردهاند. مثل: (تاریخ دمشق، ابن عساکر، ج42، ص515؛ المجالسة وجواهر العلم، ج3، ص 359 ــ 360 و...)
✅ با توجه به این اسناد، شهرت این عهدنامه مسلماً ثابت میشود. اما مشکل این است که به خاطر اختلاف نسخ نمیتوان در فقه به تکتک عبارات موجود استناد کرد و فتوا داد.
📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی عندلیب همدانی (دام عزه)
#رجال
#سند_شناسی
#سندنامه_مالک_اشتر
#نهج_البلاغه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 یا حبیبی یا جوادالائمه
ا ﷽ ا
☘توحید در بیان امام جواد علیهالسلام
💬 «عبدالرحمنبن ابینجران» میگوید: از امام جواد علیهالسلام در مورد توحید پرسیدم و گفتم گمان میکنم که چیزی باشد.
فرمود:
📜 «نَعَمْ غَيْرَ مَعْقُولٍ وَلَا مَحْدُودٍ فَمَا وَقَعَ وَهْمُكَ عَلَيْهِ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ خِلَافُهُ لَا يُشْبِهُهُ شَيْءٌ وَلَا تُدْرِكُهُ الْأَوْهَامُ كَيْفَ تُدْرِكُهُ الْأَوْهَامُ وَهُوَ خِلَافُ مَا يُعْقَلُ وَخِلَافُ مَا يُتَصَوَّرُ فِي الْأَوْهَامِ إِنَّمَا يُتَوَهَّمُ شَيْءٌ غَيْرُ مَعْقُولٍ وَلَا مَحْدُودٍ؛
🔍 بله، اما نه معقول است و نه محدود؛ پس آنچه گمان تو بر آن قرار گرفت، غیر از آن است و هیچچیز به او شباهت ندارد و اندیشهها او را درک نتواند کرد. چگونه درک کنند، در حالی که خداوند خلاف آنچه اندیشه میکنند و خلاف آنچه در گمانها تصور میشود، است. همانا آنچه اندیشیده میشود، چیزی نامعقول و نامحدود است».
📚الكافي، ج ۱، ص ۸۲
#حدیث
#حدیث_منتخب
#توحید
حضرت #امام_جواد علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
▪️فرازی از زیارتنامه امام جواد علیهالسلام:
🔸خداوندا بر محمد و اهلبیتش صلوات بفرست
و همچنین بر محمد بن علی صلوات بفرست
همان امام پاک و پرهیزکار و مهربان و وفادار و مهذّب و پاکیزه،
او که هدایتگر امت است و وارث امامان،
او که گنجینهدار مهربانی است و چشمه حکمت و پیشوای برکت...
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الزَّكِيِّ التَّقِيِ وَ الْبَرِّ الْوَفِيِّ وَ الْمُهَذَّبِ النَّقِيِّ هَادِي الْأُمَّةِ وَ وَارِثِ الْأَئِمَّةِ وَ خَازِنِ الرَّحْمَةِ وَ يَنْبُوعِ الْحِكْمَةِ وَ قَائِدِ الْبَرَكَةِ ...
📚مفاتیح الجنان
#صلوات
حضرت #امام_جواد علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘در محضر الهی
🔸 قال الامام الجواد علیه آلاف التحية و الثناء :
اعْلَمْ أنَّكَ لَنْ تَخْلُو مِنْ عَیْنِ اللهِ، فَانْظُرْ كَیْفَ تَكُونُ .
🔹بدان كه تو از ديد خدا بيرون نيستي پس بنگر كه چگونه اي.
📚 تحف العقول ص ۴۵۵.
#حدیث
#حدیث_منتخب
#حضورالهی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
▫️پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
🔸️یا على! من تو را به همسرى دخترم فاطمه درمیآورم،
همان کسی که سَرور زنان جهان است
و پس از تو محبوبترين شخص در نزد من است.
دو سَرور جوانان اهل بهشت، از نسل شما هستند.
و نيز از نسل شما هستند شهیدان به خونتپيده که بعد از من در زمین مظلوم واقع میشوند.
همان امامان نورانی و بزرگوار كه خداوند تاريكیها را به دست آنها از ميان میبرد و به دست آنها حق را زنده میكند و باطل را میميراند.
تعداد امامان به تعداد ماههاى سال است
و عيسى بن مريم، پشت سر آخرين نفر ايشان (حضرت مهدی علیهالسلام) نماز خواهد خواند.
🔹️يَا عَلِيُّ إِنِّي مُزَوِّجُكَ فَاطِمَةَ ابْنَتِي سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ وَ أَحَبَّهُنَّ إِلَيَّ بَعْدَكَ...
📚غیبت نعمانی، ص۵۷.
#ازدواج_حضرت_علی_وفاطمه
حضرت #امام_علی علیه السلام
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘مطالبی در خصوص ازدواج حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) و امیرالمؤمنین(علیهالسلام)
🔸#جهیزیه_حضرت_زهرا_س :
🌱لباس عروسی (که البته شب ازدواج آن را به زنی نیازمند بخشید)
🌱چارقد و روسری
🌱 قطیفه مشکی بافت خیبر
🌱تخت خواب بافته شده از برگ خرما
🌱دو عدد تشک با روکشی کتان که داخل یکی لیف خرما و داخل دیگری پشم گوسفند بود
🌱چهار عدد بالش که از چرم طائف که داخل آن گیاه خوشبوی بوریا قرار گرفته بود
🌱یک تخته بوریای بافت بحرین
🌱 آسیاب دستی
🌱لگن مسی
🌱مشک چرمی
🌱کاسه و ظروف چوبی
🌱مشک برای حمل آب
🌱چند کوزه و ظروف گلی
📚 الأمالي - الشيخ الطوسي - ص 41
🔸#مدت_زمان_نامزدی:
🌟یک ماه (برخی 3 یا 5 ماه گفته اند)🌟
📚 بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج 43 ص 94
🔸#مهریه_زمینی:
🌹چهارصد مثقال نقره (قیمت زره امیرالمومنین که فروختند و خرج وسایل زندگی کردند)
📚 مكارم الأخلاق - الشيخ الطبرسي - ص 207
🔸#آماده_سازی_مراسم_عروسی:
🍃 پیامبر صلی الله علیه و آله به زنان مهاجرین و انصار و دختران عبدالمطلب دستور داد تا مقدمات را آماده کرده، حضرت زهرا سلام الله علیها را همراهی کنند، شادی کنند و تکبیر بگویند و شعر بخوانند اما سخنی که مورد رضای خداوند نیست نگویند.
📚 بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج 43 ص 115
🔸#شام_عروسی:
🔸پیامبر فرمودند غذای عروسی باید غذای خوبی باشد. گوشت و نان توسط پیامبر و روغن و خرما توسط امیرالمومنین تهیه شد.
🔸 دعوت کردن از مهمان ها و مشخص کردن آنها نیز به امیرالمومنین سپرده شد.
📚 الأمالي - الشيخ الطوسي - ص 42
🔸#مرکب_عروس:
🐴اسب خاکستری رنگ مزین به قطیفه یا مخمل که روی آن انداخته شده بود
📚 من لا يحضره الفقيه - الشيخ الصدوق - ج 3 ص 401
#ازدواج_حضرت_علی_وفاطمه
حضرت #امام_علی علیه السلام
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ازدواج حضرت علی (علیهالسلام) با حضرت زهرا (علیها السلام)
حضرت امام صادق علیه السلام
🔸لَولا أنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى خَلَقَ أميرَ المُؤمِنينَ لِفاطِمَةَ، ما كَانَ لَها كُفؤٌ عَلى ظَهرِ الأَرضِ؛ مِن آدَمَ ومَن دونَهُ.
🔸اگر اين گونه نبود كه خداوند ـ تباركوتعالى ، اميرمؤمنان را براى فاطمه آفريد، در روى زمين، از آدم و غيرِ آن، همسنگى براى فاطمه يافت نمىشد .
🔹الكافي : ج ۱ ص ۴۶۱ ح ۱۰
#حدیث
#حدیث_منتخب
#ازدواج_حضرت_علی_وفاطمه
حضرت #امام_علی علیه السلام
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘فقه الرضا علیه السلام
الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا
🔸تاريخچه
اين كتاب تا قبل از علامه مجلسى بين اصحاب رايج نبود. وى اين كتاب را در« بحار الأنوار» آورد و به آن استناد نمود. ايشان در اين باره مىنويسد:
« كتاب فقه الرضا عليه السلام را من از طريق سيد فاضل و محدث، قاضى امير حسين نقل مىكنم، وى مىگويد: در زمانى كه من در مجاورت خانه خدا زندگى مىكردم عدهاى از اهل قم براى حج آمدند و به همراه آنها كتابى قديمى بود كه تاريخ آن به زمان امام رضا عليه السلام بازمىگشت و بر آن كتاب خط امام رضا عليه السلام و اجازه بسيارى از فضلا و علما به چشم مىخورد و براى من يقين حاصل شد كه اين كتاب متعلق به آن حضرت است؛ لذا از روى آن كتاب يك نسخه نوشتم.»
بعد از علامه مجلسى، ميرزا عبد الله افندى صاحب« رياض» و سيد مجاهد صاحب« مفاتيح الأصول» و شيخ بحرانى و فاضل كاشانى و محقق نراقى نيز اين كتاب را تاييد و روايات آن را در كتابهاى خود نقل كردهاند.
در نسخهاى كه در مشهد مقدس موجود مىباشد، آمده است:« اين كتاب را امام هشتم براى محمد بن سكين نوشته است».
در كتابهاى رجال آمده است كه محمد بن سكين بن عمار نخعى فردى ثقه و مورد اطمينان است و كتابى نيز دارد.
صاحب رياض مىگويد:« اين كتاب در شهر مكه معظمه به خط امام رضا عليه السلام موجود است كه به خط كوفى نگاشته شده و تاريخ آن سال ۲۰۰ هجرى مىباشد و بر آن اجازات علما و فضلا نگاشته شده و هم اكنون جزو كتب سيد علىخان مدنى است».
در اول كتاب اينگونه آمده است:« يقول عبد الله علي بن موسى الرضا» و در جاى ديگر آمده است:« و از چيزهايى كه ما اهل بيت بر آن مداومت داريم...» همچنين:« از پدرم شنيدم كه اينگونه مىفرمود...».
مولى مهدى بن ابى ذر نراقى يك نسخه از اين كتاب را به خط خود استنساخ كرده و بر آن نوشته است:« من اين نسخه را از روى نسخهاى نوشتم كه يا به خط خود امام عليه السلام مىباشد و يا توسط بعضى از معاصرين آن حضرت از روى خط ايشان نوشته شده است».
ناصر خسرو علوى( متولد ۳۹۴ هجرى) مىگويد: من در اوايل نوجوانى كتابى متعلق به جدم على بن موسى الرضا عليه السلام ديدم و كتاب« جامع كبير»، تاليف محمد بن حسن شيبانى را نيز مطالعه كردم و ديدم اين دو كتاب فرق چندانى با هم ندارند.
🔸انتساب
برخى اين كتاب را تاليف امام رضا عليه السلام نمىدانند، بزرگانى مانند:
شيخ حر عاملى، سيد خوانسارى، پدر سيد جليل سيد حسين قزوينى، وحيد بهبهانى و سيد حسن صدر و اينگونه استدلال مىكنند:
۱- اگر اين كتاب به امام رضا عليه السلام تعلق داشت، چرا هزار سال از آن خبرى نبود و چهار امام بعد از امام رضا عليه السلام نيز به آن اشارهاى نداشتهاند؛ در غير اين صورت در ميان اصحاب و علما مشهور مىشد و حداقل نام آن را در كتب روايى خود مىآوردند.
۲- در اين كتاب كلماتى آمده كه بعيد است از امام عليه السلام باشد مانند:« من روايت مىكنم» يا« روايت شده است» يا« روايت مىكند» يا« ما روايت مىكنيم» و اين شكل بيان از سياق كلمات امامان معصوم عليهم السلام نيست.
۳- در بعضى از قسمتهاى كتاب آمده است:« صفوان بن يحيى و فضالة بن أيوب جميعا عن العلاء بن رزين عن محمد بن مسلم عن أحدهما» حال آنكه نام روات را اين گونه آوردن مناسب كتابهاى روايى ياران ائمه است نه خود ائمه عليهم السلام؛ لذا احتمال دارد اين كتاب تاليف يكى از اصحاب امام رضا عليه السلام بوده باشد.
۴- اگر اين كتاب نوشته امام رضا عليه السلام باشد، بايد حتما على بن بابويه- پدر صدوق- و يا خود شيخ صدوق در كتاب« عيون أخبار الرضا» به آن اشاره مىكرد.
۵- در اين كتاب احكامى آمده كه مخالف صريح مذهب است مانند:« به جاى مسح پا مىتوان پا را شست» و اينكه« اگر پوست ميته را دباغى كنيم مىتوانيم با آن نماز بخوانيم» و اينكه« اگر در ظرف آب خمر بريزد مىتوان با آن وضو گرفت» و« در نكاح حضور شاهد لازم است» و يا اينكه« سورهقل أعوذ برب الناس و قل أعوذ برب الفلقجزو قرآن نيست.»
🔸نسخه هاى كتاب
۱- نسخهاى در كتابخانه حضرت آيت الله نجفى مرعشى موجود است كه در آخر آن آمده:« إلى هنا خطه سلام الله عليه و على آبائه و أبنائه».
۲- نسخه موجود در كتابخانه آستان قدس رضوى كه در آخر آن دارد:« اين كتابى است كه حضرت امام الجن و الانس سلطان، ابى الحسن على بن موسى الرضا عليه التحية و الثناء از جهت محمد بن سكين تصنيف نموده بودند و نسخه اصل به خط مبارك حضرت در مكه است و حضرت مغفرت پناه، مولانا ميرزا محمد محدث از خط شريف حضرت كه به كوفى بوده به عربى انتقال نمودهاند.»
🔹منبع :دارالحدیث
#کتاب_شناسی
#فقه_الرضا
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘بررسی روایت
«فرّ الی الحسین»!
✅اصل روایت مطرح شده چنین است :
«اتَی شَابّ مُحبّ الامام الجواد(علیه السلام) و قَال : یَا مولای! لستُ جیّداً! ضَجر قلبی مِن النّاس التُهمة، الغَیبة!
مَاذا افعَل؟! انّی مُتعب، ضَاقَ صَدرِی فی هذا البلادِ!
فقَال الامام الجواد(علیه السلام) : فِرّ الی الحُسین(علیه السلام)»
روزی جوانی که دوستدار و محب امام جواد(ع) بود، خدمت ایشان آمد و عرض کرد : مولای من! حالم خوب نیست! از مردم خسته شدم، تهمت، غیبت و..! چه کنم؟ بریده ام، نفسم در این بلاد بالا نمی آید.
امام جواد(ع) فرمود : به سمت حسین(ع) فرار کن!(۱)
✍پاسخ :
کتاب (شعشعة الحسینیه) اثر شيخ محمّد جواد يزدى متوفی اوايل قرن چهاردهم هجری است.
و این عبارت فوق در این کتاب وجود ندارد و اگر هم باشد، این کتاب از متاخرین بوده و اعتبار چندانی ندارد و حتی عین این روایت یا مضمون آن نیز در هیچ منبع معتبر و حتی غیر معتبری یافت نمیشود.
و این عبارت گویا از آیه قرآن گرفته شده است که خداوند می فرماید :
📋《فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ..》
♦️به سوی خدا بشتابید!(ذاریات ۵۰)
هر چند این عبارت با آیه قرآن تعارضی ندارد و گاهی به تعبیری [فِرُّا إِلَى الحُسَینِ] همان [فِرُّوا إِلَى اللَّهِ] است.
مانند برخی عبارت روایات و متون زیارات و ادعیه ما مثل [إيَابُ الخَلْقِ إلَيْكُمْ وَحِسَابُهُمْ عَلَيْكُمْ] و دهها مضمون دیگر در روایات و احادیث!
پس مضمون روایت درست است و به نوعی مطابق روایات و عقاید شیعه است.
اما صدور این روایت مورد تأیید نیست، و انتسابش به امام جواد(ع) درست نمی باشد.
همانطور که گفته شد؛ این عبارت در هیچ کتابی حتی کتب متاخرین نقل نشده است و در واقع این روایت بدون منبع حتی متاخر و غیر معتبر است.
به هر حال نمیتوان متن حدیثی که دلیلی برای صدور آن از معصومان(علیهم السلام) نداریم به ایشان نسبت بدهیم.
متاسفانه در سالیان گذشته به کرّات این روایت از اهل منبر و روضهخوانهای به دور از تحقیق شنیده شده و اکنون نیز در فضای مجازی در مناسبتها دست به دست می چرخد.
هر چند روایاتی صحیح و هم مضمون با عبارات فوق وجود دارد که به یک نمونه اشاره میکنم.
امام رضا(علیه السلام) می فرماید:
📋《إِذَا نَزَلَتْ بِكُمْ شَدِيدَةٌ فَاسْتَعِينُوا بِنَا عَلَى اللهِ》
♦️هرگاه برای شما پیشامد سختی روی داد به وسیله ما از خداوند یاری بجوئید.(۲)
📚منابع :
۱)شعشعة الحسینیه مرحوم یزدی، ج۱، ص۵۰
۲)مستدرک الوسائل محدث نوری، ج۵، ص۲۸۸
منبع: اسنادالمصائب
#حدیث_شناسی
#بررسی_حدیث_فروا_الی_الحسین
حضرت #امام_حسین علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ نماز دهه اول ذی الحجّه
🔸 نماز «واعدنا» که به نماز دهه اول ذی الحجه معروف است بنابر احادیث و روایات صحیح و معتبر، دارای ثواب بسیار زیادی بوده و کسی که آن را به جای آورد در ثواب همهی حاجیان شریک میشود.
🔸 این نماز را در ده شب اول این ماه و مابین نماز مغرب و عشاء میخوانند؛ این نماز دو رکعت است بدین صورت که در هر رکعت پس از خواندن سوره حمد و توحید، آیه ۱۴۲ از سوره أعراف نیز خوانده میشود:
🔹 «وَ واعَدْنا مُوسی ثَلاثینَ لَیْلَهً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَهً وَ قالَ مُوسی لِأَخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی فی قَوْمی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدین»
#نماز
#نمازدهه_اول_ذیحجه
#ذیحجه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘با علی باش
💠 پيامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله
🔹يَا عَمَّارُ! إِنْ رَأَيْتَ عَلِيّاً قَدْ سَلَكَ وَادِياً وَ سَلَكَ النَّاسُ كُلُّهُمْ وَادِياً فَاسْلُكْ مَعَ عَلِيٍّ فَإِنَّهُ لَنْ يُدْلِيَكَ فِي رَدًى وَ لَنْ يُخْرِجَكَ مِنْ هُدًى
🔸ای عمار!
اگر دیدی علی به راهی می رود و مردم به راه دیگر،
👌تو با علی باش
زیرا علی هرگز بر پستی راهنمایی نمیکند و از هدایت خارج نمیسازد
📗 بحارالأنوار ج38 ص38
#حدیث
#حدیث_منتخب
#امیرالمومنین #ولایت
حضرت #امام_علی علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘کتاب "الکافی"
🔸مولف"محمد بن یعقوب کلینی"
🔸از آثار متعدد و ارزشمند مرحوم کلینی(درگذشت: ۳۲۹ق) ،تنها کتاب کافی ایشان به دست ما رسیده، اثری که مؤلف بیست سال از عمر خویش را صرف تالیف آن نموده است.
کافی جامعترین و مهمترین کتاب در میان کتب اربعه شیعه است.
🔸علامه مجلسی کتاب کافی را دقیق تریین، جامع ترین، بزرگترین و بهترین تألیفات شیعه معرفی کرده است.
مرآة العقول، ج۱، ص ٢
🔸احتمالا نام (کافی) به عنوان نام اثر کلینی از خطبهٔ وی در شروع کتاب اقتباس گشته است، آنجا که در پاسخ شخصی که از او تقاضای تدوین چنین کتابی را کرده بود می نویسد:
«و قلت آنک تُحِبُّ أن یکونَ عندکَ کتاب کاف یجمع فیه من جمیع فنون علم الدین...»
گفته بودی که علاقه مندی کتابی در اختیار تو قرار گیرد که تو را کفایت کند و تمام فنون علم دین در آن گردآمده باشد.
🔸مرحوم کلینی در ابتدای کافی انگیزهٔ خود را از تألیف کتاب بیان کرده است و از مطالعهٔ این مقدمه که ظاهراً پس از تألیف کتاب نوشته شده است، روشن میگردد که او جامع خود را به تقاضای یکی از دوستانش نوشته است و علت درخواست آن شخصی از کلینی حل دو مشکل اساسی در آن زمان بوده است:
۱. در برخی از امور، اختلاف روایات، مشکلی ساز شده است و حقیقت شناخته نمی شود.
۲. کتابی که جامع تمام فنون علم دین باشد لازم است، تا طالبان علم دین از طریق اخبار صحیح به علوم و سنن دین دسترسی پیدا کنند.
🔸شروع و پایان تألیف کتاب کافی دقیقاً مشخص نیست، اما نجاشی به نگاشته شدن آن در بیست سال، تصریح کرده است.
🔸ساختار کتاب
کافی حدود ۱۶۰۰۰ حدیث دارد" و در سه بخش اصلی تنظیم گردیده است: ۱. اصول؛ ۲. فروع؛ ۳. روضه.
در برخی از متون کهن برای جدا ساختن بخش ها به جای تعابیری همچون «فصل» یا «بخش » از تعبیر «کتاب» استفاده می شد. اصول و فروع کافی نیز دارای بخشهای متعددی است که با تعبیر «کتاب» از یکدیگر متمایز شده است؛ مانند کتاب التوحید، کتاب الحجة اما روضه باب بندی ندارد و روایات، یکی پس از دیگری ذکر شده است.
🔸اصول کافی:
شامل ۸ کتاب، ۴۹۹ باب، ۳۷۸۶ روایت
موضوع اصول کافی مباحث اعتقادی و اخلاقی است که در هشت بخش سامان یافته است.
بخش های هشتگانه اصول کافی به ترتیب عبارت اند از:
«کتاب العقل و الجهل، کتاب فضل العلم، کتاب التوحید، کتاب الحجة، کتاب الایمان و الکفر، کتاب الدعاء، کتاب فضل القرآن، کتاب العشرة»
مرحوم کلینی در اصول کافی با چینشی دقیق و منطقی، ابتدا با استناد به روایات متعدد به اهمیت عقل و جایگاه آن در شناخت معارف پرداخته و سپس به فضیلت علم آموزی و آداب آن مبادرت نموده است تا اهمیت معرفت و آگاهی را در اثبات مبانی اعتقادی روشن سازد
آنگاه به مهم ترین اصل اعتقادی؛ یعنی توحید و مباحث مربوط به خداشناسی پرداخته است. سپس در کتاب الحجة ابتدا مباحث نبوت و در پی آن مباحث امامت را ذکر کرده است و پس از تحکیم اصول اعتقادی، در نیمه دوم اصول کافی، مباحث اخلاقی و تربیتی را آورده است. مباحثی از قبیل: تواضع، حلم، قناعت، غیبت، فضیلت دعا، فضیلت قران و آداب معاشرت.
مطالب این بخش از اصول کافی بسیار جذاب و متنوع و برای همگان قابل استفاده است.
🔸فروع کافی:
شامل ۲۶ کتاب، ۱۷۴۴ باب، ۱۰۸۰۰ روایت. این بخش به روایات فقهی از قبیل نماز، زکات، روزه و حج اختصاص دارد که به دليل تخصصی بودن مطالب معمولامورد استفاده فقیهان قرار میگیرد
🔸روضه کافی :
این بخش با ۵۹۷ حدیث، شامل مباحث گوناگونی همچون خطبه ها و نامه های ائمه علیهم السلام، مواعظ، داستانها و مطالب تاریخی است و به همین دلیل همین تنوع موضوعی، به روضه یعنی بوستان نامگذاری شده است.
🔸مزایا و ویژگی های کافی:
برخی از ویژگیهای کافی عبارت اند از:
۱. تألیف کافی در عصر غیبت صغری و نزدیک بودن تألیف آن به عصر حضور ائمه علیهم السلام
۲. جامعیت کتاب ( روایات اعتقادی، اخلاقی، فقهی) که این ویژگی در دیگر کتب اربعه وجود ندارد.
۳. بیشتر بودن روایات آن نسبت به دیگر جوامع حدیثی متقدم شیعه و نیز صحاح اهل سنت.
زیرا کافی قریب ۱۶۰۰۰ حدیث دارد و در میان کتب اربعه، پس از آن تهذیب الاحکام با ۱۳۵۹۰ حدیث بیشترین تعداد روایت را در بر دارد.
کتب ششگانه اهل سنت نیز پس از حذف مکررات تنها مشتمل بر قریب ۹۵۰۰ روایت اند
۴. صرف ۲۰ سال وقت برای گردآوری، تدوین و پیرایش کتاب که این امر موجب شده است؛ کافی نسبت به دیگر کتب اربعه از استحکام و دقت بیشتری در نقل اسناد و متون برخوردار گردد.
۵. ذکر کامل اسناد: در کافی غالبا سندها به صورت کامل نقل شده است، برخلاف دیگر کتب اربعه، خصوصا کتاب من لایحضره الفقیه که سند بسیاری از احادیث در متن این کتب کامل نیست.
۶. عنوان دهی دقیق ابواب با عناوین کوتاه و رسا: عناوین انتخابی برای هر دسته از احادیث معمولاً کوتاه، رسا و کاربردی است.
🔹منبع: دارالحدیث
#کتاب_شناسی
#کافی
#کلینی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ تألیفات مرحوم کلینی :
۱. تعبیر الرؤیا: احادیث مسندی در باره خواب و تعبیر خواب
۲. الرد علی القرامطة. این کتاب در رد جریان «قرائیل، نوشته شده بود جریانی که از فرقه «اسماعیلیه» جدا شده بود. آنها پیرو فردی به نام «خمدان بن اشعث » ملقب به «قرمط» بودند.
۳. الرسائل (رسائل الائمه): شامل نامه هایی از ائمه به فرزندان و یاران خود بود.
۴. کتاب الرجال: این کتاب در دانش رجال بوده است.
۵. ما قیل فی الانمة من الشعر: شامل اشعاری که شعرا در فصنایل ائمه البلا سروده بودند.
۶. کتاب کافی : بهترین کتاب حدیثی شیعه
🔸از کتابهای فوق فقط کتاب کافی به دست ما رسیده است.
🔹منبع: دانشنامه علوم اسلامی
#کتاب_شناسی
#کلینی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135