ا ﷽ ا
🍀نگران نباش...
امام علی علیه السلام:
...فَلا تَحمِل هَمَّ سَنَتِكَ عَلى هَمِّ يَومِكَ، وكَفاكَ كُلَّ يَومٍ ما هُوَ فيهِ، فَإِن تَكُنِ السَّنَةُ مِن عُمُرِكَ، فَإِنَّ اللَّهَ عزّوجلّ سَيَأتيكَ في كُلِّ غَدٍ بِجَديدِ ما قَسَمَ لَكَ، وإن لَم تَكُنِ السَّنَةُ مِن عُمُرِكَ ، فَما تَصنَعُ بِغَمِّ وهَمِّ ما لَيسَ لَكَ
...در يك روز، #نگران يك سال نباش؛ كه غم هر روز، برای آن روز کافی است. اگر يك سال از عمرت مانده باشد، خداوند عزّوجلّ از پس هر روز، روزىِ تازه ات را خواهد داد، و اگر يك سال از عمرت نمانده باشد. پس چرا غم و اندوهِ زمانى را مىخورى كه از آنِ تو نيست؟!
حکمت 379 نهج البلاغه
#حدیث
#توکل
#رزق_روزی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔸حدیث فواطم
🔸حدیثی از حضرت معصومه سلام الله علیها
. #فاطمه دختر امام رضا علیه السلام،
از #فاطمه معصومه دختر امام کاظم علیه السلام،
از #فاطمه دختر امام صادق علیه السلام،
از #فاطمه دختر امام باقر علیه السلام،
از #فاطمه دختر امام سجاد علیه السلام،
از #فاطمه دختر امام حسین علیه السلام،
از حضرت زینب سلام الله علیها
از #فاطمه زهرا سلام الله علیها نقل می کند که پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود:
🔸 أَلَا مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِيدا.
🍀 هرکس با محبّت آل محمّد بمیرد، شهید از دنیا رفته است.
📚 عوالم العلوم ج21 ص:356
🖊حدیث "فواطم" ، به این معنی است که اکثر راویان این روايت شریف با نام"فاطمه" هستند.
#حدیث
#حدیث_منتخب
#حدیث_فواطم
#شهادت #شهید
#محبت #ولایت
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘لقب "ابن الرضا"علیه السلام
در روایات
✅برخی از ائمه اطهار(ع) به《ابن الرضا》معروف بودند، چون امامان بعد از امام رضا(ع) همه از نسل پاك امام رضا(ع) هستند، چنان كه همه امامان از نسل پاك امام حسین(ع) هستند.
يكي از اماماني كه معروف به ابن الرضا بوده، امام حسن عسکری(ع) است.
👤علامه مجلسی می نویسد :
📋《وَ كَانَ هُوَ وَ أَبُوهُ وَ جَدُّهُ يُعْرَفُ كُلٌّ مِنْهُمْ فِي زَمَانِهِ بِابْنِ اَلرِّضَا(ع)》
👌👈امام عسكري(ع) و پدرش امام هادي(ع) و جدش امام جواد(ع) در زمان خود معروف به ابن الرضا(ع) بودند.(۱)
این امر شايد به اين خاطر بوده است كه چون امام رضا(ع) مدتي ولايت عهدي را در زمان مأمون قبول كرد و شهرت امام با لقبشان كه (الرضا) ميباشد، سبب شد فرزندانش بعد از آن به ابن الرضا معروف باشند.
شايد علت اين معروفيت به خاطر اين بوده است كه علويان از شاخههاي مختلف زياد بودهاند، و سادات جليل القدر متعدد بودند، كه به خاطر مشخص شدن آنها و ممتاز بودنشان و حساسيت موقعيت آنها از لحاظ سياسي براي دستگاه خلافت معروف به ابن الرضا(ع) شده بودند.(۲)
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۵۰، ص۲۳۶
۲)حيات فكری و سياسی امامان شيعه، رسول جعفریان، ص۴۷۲
#ابن_الرضا علیه السلام
#لقب_ابن_الرضا عليه السلام
حضرت #امام_عسکری علیه السلام
حضرت #امام_جواد علیه السلام
حضرت #امام_هادی علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
قال ﺍﻟﺒﺎﻗﺮُ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ:
🔸 ﺷَﺮّﻗﺎ ﻭ ﻏَرّﺑﺎ
ﻟَﻦ ﺗَﺠِﺪﺍن ﻋِﻠﻤﺎ ﺻَﺤﻴﺤﺎ
ﺇﻟﺎّ ﺷَﻴﺌﺎ خرج ﻣِﻦ ﻋِﻨﺪِﻧﺎ ﺃﻫﻞَ ﺍﻟﺒَﻴﺖِ
اﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ:
🔹 ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺷﺮﻕ ﻭ ﻏﺮﺏ ﺑﺮﻭﻳﺪ، ﻫﺮﮔﺰ ﺩﺍﻧﺶ ﺩﺭﺳﺘﻰ ﺭﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﻳﺎﻓﺖ، ﻣﮕﺮ ﻫﻤﺎﻥ ﭼﻴﺰﻯ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻣﺎ اهل بیت ﺻﺎﺩﺭ ﺷﻮﺩ
📚بحارالانوار/کافی
#حدیث
#ولایت
#امامت
#اهل_بیت علیهم السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 ویژگیهای شیعه
🔻الإمامُ الصادق عليه السلام:
🔸«إنَّما شيعَتُنا يُعرَفونَ بِخِصالٍ شَتّى: بِالسَّخاءِ، والبَذلِ لِلإِخوانِ، وبِأَن يُصَلُّوا الخَمسينَ لَيلاً ونَهارًا.»
✍️شيعيان ما با ويژگيهایی شناخته مىشوند:
🔸 بخشش
🔸فداكارى در برابر برادران
🔸 شبانه روز پنجاه ركعت نماز مىگزارند.
📚تحف العقول: ۳۰۳.
#حدیث
#حدیث_منتخب
#ایثار #بخشش
#نماز
#صفات_شیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 آیا برخی اصحاب أهل بيت عليهم السلام قابلیت دریافت مطالب خاص را نداشتند؟! اهل سِرّ نبودند؟! منکَر الحديث بودن آنان به چه معناست؟!
💠 آیت الله #شبیری زنجانی حفظه الله:
● از یکی از فضلاء که تحت تأثیر کتب سُنیها و امثال آن بود نقل شده است که میگفته در بین اصحاب ائمه دو مکتب جداگانه وجود داشته است. یک دسته افراد مُلا و با سواد بودند مانند زراره و محمد بن مسلم و مانند آن. گروه دیگر افرادی مانند معلی بن خنیس و یونس بن عبد الرحمان و جابر جُعفی و مفضل بن عمر و محمد بن سِنان و امثال آنها بودند که سِنخ روایات آنها با دیگران فرق دارد و عباراتی دارند که به نظر بعضی غلو آمیز بوده است. نتیجه اینکه او میگفت که این دسته از افراد یا از باب جهالت و بی سوادی و یا از باب جهالت احادیثی نقل کرده اند که افراد دستهی اول آن را نقل نمی کنند بنا بر این روایات این دسته قابل استناد و عمل نیست❗️
✏️ جواب این است که این مطلب که گروه دومی روایاتی نقل کرده اند که گروه اول این سنخ از روایات را نقل نکرده اند کلام درست است، ولی علت اینکه یک دسته از احادیث تندی که دستهٔ دوم نقل میکنند در احادیث طائفهٔ اول نیست به این جهت نیست که گروه اول امانت دارد بودند ولی گروه دوم نبودند، بلکه به سبب این است که گروه اول، در جایگاهی بودند که با جایگاه گروه دوم فرق داشته است. ☜ زراره از خاندان سُنی بوده است، دو برادر او تا آخر عمر سُنی بودند و بعدها بیت زراره شیعه شده است، یعنی ابتدا خواهر یا یکی از برادرهای او (بنا بر اختلافی که در این مورد وجود دارد) شیعه شدند و بعد تشیع وارد بیت آنها شده است. همچنین محمد بن مسلم نیز در میان سُنیان بوده است و ابن خَرّبوذ کسی است که سُنیان شاید بیشتر از شیعه از او روایت کرده اند.
اما کسانی بودند که با مخالفین سر و کار نداشتند، در نتیجه با مسائل تقیه و مانند آن درگیر نبودند. به این جهت امام علیه السلام نمی توانسته برخی احادیث را به زراره و گروه اول بیان کند، در نتیجه امام علیه السلام برخی از مطالب سِرّی را به گروه اول نمیفرمودند.
🔍 مثلا در رجال کشّی آمده است که امام علیه السلام پسر زراره (عبید الله بن زراره) را طلب میکند و میفرماید: سلام من را به پدرت برسان و بگو: انما أعیبک دفاعا منی علیک، و اینکه مَثَل تو مَثَل سفینه خضر است که خضر آن را خراب کرد تا اصل آن محفوظ بماند و توسط سلطان غصب نشود. بنا بر این امام علیه السلام به سبب خطری که در مورد گروه اول وجود داشت برخی از مطالب را به آنها نمی گفت، زیرا چه بسا ممکن بود نتوانند آن را مخفی نگه دارند و بیان کنند و در نتیجه در خطر بیافتند. بنا بر این اگر امام علیه السلام برخی از عبارات را به گروه اول بیان نمی کرده به سبب همین مطلب بوده است، نه اینکه آنها را اهل سِرّ نداند و یا اینکه گروه دوم در این امر دچار غلو شده باشند. بنا بر این اگر ابن غضائری در مورد کسی میگوید که او منکَرات را نقل میکند به این جهت بوده است که او روایات مخفی را که دیگران بی خبر بودند نقل میکرد. از این رو ثابت نیست که صرف منکر الحدیث بود و یا اهل غلو بودن موجب قدح باشد و ما به آن ترتیب اثر دهیم.
🎙 خارج رجال، سال ۶٢_۶٣، جلسه ۳۳
📚کانال"منهاج الولاية"
#رجال
#تقیه
#غلات
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135