ا ﷽ ا
🍀ثمره قناعت
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :
مَن رَضِيَ مِن اللّه ِ بِاليَسيرِ مِن المَعاشِ رَضِيَ اللّه ُ مِنهُ بِاليَسيرِ مِن العَمَلِ .
امام صادق عليه السلام :
كسى كه به معاش (روزى) اندك خدا خرسند باشد، خداوند به عمل اندك او خرسند شود.
📚اصول كافی ، ج ۳ ، ص ۲۰۷
#حدیث
#حدیث_منتخب
#آداب_دینی
#قناعت
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀کتاب "الخصال"
الخصال
اثر شیخ صدوق
🔸 کتابى است حدیثى که در آن، نویسنده، احادیثى را که مشتمل بر «شمارهاى» بودهاند، گردآورى کرده و به ترتیب اعداد در ابواب مختلف آورده است.
🔸کتاب، به زبان عربى و در قرن چهارم هجرى، نوشته شده است.
🔸هدف نویسنده از نگارش این اثر، بیان صفات نیک و بد بوده است.
🔸الخصال از کتاب های مشهور شیعه است. گزینش احادیث زیبا و ابتکار در سبک تألیف (روایات عددی)، سبب شده که این کتاب همواره نظر خوانندگان را به خود جلب کند.
🔸ابواب کتاب به ترتیب از یگانه ها شروع و باب صدگانه و بیش از صدگانه ها ادامه یافته است. نوزده باب (از باب خصلت های یگانه تا باب خصلت های نوزده گانه) به ترتیب اعداد تنظیم شده اند و بیشترین بخش کتاب را تشکیل می دهند.
🔸تمام روایات الخصال با سند متصل، از معصومان علیهم السلام نقل شده است. بیشتر این روایات از طریق راویان شیعی است.
🔸این کتاب، اثرى مهم است و از درجه اعتبار بالایى برخوردار مىباشد. علامه مجلسى در تنظیم بحار الأنوار از این کتاب بهره برده و در جلد اول بحار در قسمت معرفى کتب مورد استفادهاش، نام «کتاب الخصال» را در ذیل کتابهاى شیخ صدوق آورده است، همچنین در فصل دوم آن که به معرفى علائم اختصارى منابعش پرداخته، نام اختصارى «الخصال» را «ل» نهاده است. همچنین شیخ حر عاملى در نوشتن وسائل الشیعة از این کتاب استفاده کرده است.
🔸ساختار
دو مقدمه از مصحح و مؤلف، آغازگر مطالب مىباشد. شیخ صدوق در این کتاب، احادیث را به ترتیب عددى تحت عناوین «باب الواحد»، «باب الاثنین»، «باب الثلاثة» و... تا عدد بیست به ترتیب آورده و پس از عدد بیست، روایاتى در اعداد مابین 20 و 30 ذکر کرده و سپس ابواب زیر را آورده: باب 30 و مافوق آن، باب 40 و مافوق آن، باب 50 و مافوق، باب 70 و80 و بیشتر، پس از آن، یک باب تحت عنوان از یک تا صد ذکر کرده و همه روایاتى را که دربردارنده عدد بیش از صد است، به ترتیب در این باب ذکر کرده است. آنگاه بابى درباره 400 و بابى بیش از هزار آورده است که آخرین روایت این باب مشتمل است بر عدد یک ملیون که در رابطه با خلقت یک میلیون آدم و یک میلیون عالم (از امام باقر(ع)) است.
این شیوه نگارش و چینش احادیث، موجب شده که صفحات کتاب، موضوعات متفاوتى را در خود ثبت نماید. بیشتر احادیث کتاب، کوتاه است، لذا مورد استفاده خطبا در مجالس مختلف و استقبال مردم قرار گرفته است. شیخ صدوق در این اثر، مبنا را احادیث بیانشده از تمام معصومین(ع) قرار داده است.
🔸بیشتر روایات کتاب، ناظر به مباحث اخلاقى و بیان رفتارها و صفات پسندیده یا نکوهیده بوده و شیخ صدوق، سند کامل هر روایت را در آغاز آن بیان کرده است.
🔸انتساب این اثر به شیخ صدوق، معروف و بلکه متواتر است و از مصادر وسائل الشیعة، بحار الأنوار و مستدرک الوسائل بشمار مىآید.
🔸روایات کتاب با اسناد کامل، از طریق شیعه امامى و بیشتر با واسطه على بن بابویه پدر شیخ صدوق، ابن ولید، ابن ماجیلویه و ابن موسى بن متوکل، نقل شدهاند و در کمتر از هفتاد مورد، از طریق مشایخ حدیث اهل سنّت.
🔸کتاب، در دو جلد تنظیم گردیده است.
📚ویکی نور
#کتاب_شناسی
#الخصال کتاب
#صدوق
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀شهید ثالث به چند تن از علما اطلاق میشود؟
🔸قاضی نورالله شوشتری؛ (۹۵۶-۱۰۱۹ق) متکلم شیعه در دوره صفویه و قاضی القضاة هند که به فرمان جهانگیرشاه کشته شد و در آگرای هند مدفون است.
🔸میرزا محمدمهدی خراسانی؛ (۱۱۵۲-۱۲۱۸ق) عالم شیعه و سرسلسله خاندان شهیدیهای خراسان که توسط نادرقلی از نوادگان نادرشاه افشار به شهادت رسید و در حرم امام رضا(ع) مدفون شد.
🔸ملا محمدتقی برغانی؛ (۱۱۷۲ یا ۱۱۸۳-۱۲۶۴ق) از فقهای شیعه که به دست بابیه به شهادت رسید.
#اعلام
#رجال
#شهید_ثالث
#قاضی_نورالله_شوشتری
#میرزا_محمدمهدی_خراسانی
#ملا_محمدتقی_برغانی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀دیدگاههای حدیثی علامه طباطبایی
✔️مهمترین دیدگاه علامه طباطبایی در زمینه روایات، نظریهای است که ایشان در باره نقش روایات در تفسیر ارائه کرده و بر اساس آن معتقد است که قرآن در تفسیر خود به استثنای آیات الاحکام، آیات القصص و آیات المعاد، بینیاز از روایات است و روایات تنها روش بهره جستن از قرآن و چگونگی استناد به آیات برای تفسیر سایر آیات مرتبط را ارائه میکنند. از این دیدگاه با عنوان «قرآن محوری و سنت مداری» یاد شده است.
👈 معرفی اثر جدید استاد علی نصیری: http://ijtihadnet.ir/?p=76333
#کتاب_شناسی
#حدیث_شناسی
#طباطبایی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀بخشی از آداب اسلامی در بیان
حضرت امام جعفر صادق علیه السلام
🌟إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْجَمَالَ وَ التَّجَمُّلَ وَ يَكْرَهُ الْبُؤْسَ وَ التَّبَاؤُسَ فَإِنَّ اللَّهَ إِذَا أَنْعَمَ عَلَى عَبْدٍ نِعْمَةً أَحَبَّ أَنْ يَرَى عَلَيْهِ أَثَرَهَا قِيلَ كَيْفَ ذَلِكَ قَالَ يُنَظِّفُ ثَوْبَهُ وَ يُطَيِّبُ رِيحَهُ وَ يُجَصِّصُ دَارَهُ وَ يَكْنُسُ أَفْنِيَتَهُ حَتَّى إِنَّ السِّرَاجَ قَبْلَ مَغِيبِ الشَّمْسِ يَنْفِی الْفَقْرَ وَ يَزِيدُ فِی الرِّزْقِ🌟
💐خداوند زيبائی و خودآرائی را دوست دارد
و از فقر و تظاهر به فقر بيزار است
◽️هرگاه خداوند به بنده اى نعمتى بدهد
دوست دارد اثر آن را در او ببيند
عرض شد: چگونه؟
فرمودند:
🔹لباس تميز بپوشد
🔸خود را خوشبو كند
🔹خانه اش را گچكارى كند
🔸جلوى در حياط خود را جارو كند
🔹حتى روشن كردن چراغ قبل از غروب
خورشيد فقر را میبرد و روزى را زياد میكند
📚وسایل الشیعه جلد ۵،
صفحه۷ ، حدیث ۵۷۴۶
#حدیث
#آداب_دینی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀من زاده رسول الله هستم...
🔸 عَنْ عَبْدِ الاْءَعْلَی بْنِ أَعْیَنَ، قَالَ:
سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللّه ِ علیه السلام یَقُولُ:
«قَدْ وَلَدَنِی رَسُولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله وَأَنَا أَعْلَمُ کِتَابَ اللّه ِ، وَفِیهِ بَدْءُ الْخَلْقِ وَمَا هُوَ کَائِنٌ إِلی یَوْمِ الْقِیَامَةِ، وَفِیهِ خَبَرُ السَّمَاءِ وَخَبَرُ الاْءَرْضِ، وَخَبَرُ الْجَنَّةِ وَخَبَرُ النَّارِ، وَخَبَرُ مَا کَانَ وَخَبَرُ مَا هُوَ کَائِنٌ، أَعْلَمُ ذلِکَ کَمَا أَنْظُرُ إِلی کَفِّی، إِنَّ اللّه َ یَقُولُ: فِیهِ تِبْیَانُ کُلِّ شَیْءٍ » .
🔹عبد الاعلی گوید:
شنیدم که امام صادق علیه السّلام میفرمود:
من زادۀ رسول خدا و داناتر به کتاب خدایم،
آغاز آفرینش و آنچه تا روز بازپسین رخ دهد، در قرآن آمده است. در آن خبر آسمان و زمین، بهشت و دوزخ و گذشته و آینده است. تمام آنها را میدانم همان طور که به کف دست خود مینگرم. همانا خداوند میفرماید: روشنگری هرچیزی در قرآن است.
#حدیث
#حدیث_منتخب
#قال_الصادق علیه السلام
#قرآن_کریم
حضرت #امام_صادق علیهالسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀#حسن_صبّاح
🔻حسن صبّاح، بنیانگذار دولت اسماعیلیه در ایران و نیز بانی دعوت مستقل اسماعیلیه نزاری میباشد.
🔹حسن صباح در حدود سال ۴۴۵ در قم، در خانوادهای از شیعیان امامی ، به دنیا آمد.
🔸پدرش، علی بن محمد بن جعفر صبّاح حِمیَری ، اصلش از کوفه بود ولی ادعا میکرد که نسبش حمیری یَمنی است.
🔹او که از کوفه به قم مهاجرت کرده بود، به شهر ری نقل مکان کرد که مرکز مهم دیگری برای تعالیم شیعه و فعالیتهای داعیان اسماعیلی بود.
🔸حسن در ری به عنوان شیعه دوازده امامی تعلیم و تربیت یافت، اما در هفده سالگی از طریق یکی از داعیان اسماعیلی، به نام امیره ضَراب ، با تعالیم اسماعیلیه آشنایی پیدا کرد.
🔹سرانجام به مذهب اسماعیلی گروید و نسبت به امام اسماعیلی زمان، یعنی خلیفه فاطمی، مستنصرباللّه، سوگند عهد به جای آورد.
🔸در ۴۶۷، حسن صباح همراه ابن عطّاش به اصفهان (مرکز مخفی دعوت اسماعیلیه ایران) رفت و در ۴۶۹، به توصیه او، عازم قاهره ، پایتخت فاطمیان ، شد تا در آنجا تعلیم بیشتری ببیند.
🔹به نظر میرسد که حسن در سالهای اقامت در مصر چیزهایی فرا گرفت که بعداً از آنها در تدوین سیاست انقلابی خود استفاده کرد.
🔸حسن صباح برای شورش برضد سلجوقیان نقشه میکشید و در جستجوی محل مناسبی بود که بتواند پایگاه عملیاتی خود را در آنجا مستقر کند. به این منظور، سرانجام قلعه الموت را در منطقه رودبار انتخاب کرد.
🔹حسن صباح در پی بیماری کوتاهی، در ربیعالآخر ۵۱۸ درگذشت. او را در نزدیکی قلعه الموت به خاک سپردند.
مطالعه کامل مقاله👇👇👇
📥 wikifeqh.ir/حسن_صبّاح
#رجال
#حسن_صباح
#اسماعیلیه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135