eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
551 دنبال‌کننده
658 عکس
48 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀ولایت و حب و بغض امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: ♦️…فَلَن يَستَطيعُ مُحِبُّنا بُغضَنا و لَن يَستَطيعُ مُبغِضُنا حُبَّنا و لَن يَجتَمِعُ حُبُّنا و حُبُّ عَدُوِّنا في قَلبٍ واحِدٍ "ما جَعَلَ اللّهُ لِرَجُلٍ مِن قَلبَينِ في جَوفِهِ" يُحِبُّ بِهذا قَوماً و يُحِبُّ بِالآخَرِ اَعدائَهُم . ♦️ دوست دار ما هرگز نمیتواند به ما بغض داشته باشد و دشمن ما هم هرگز قادر بر دوستی ما نیست؛ و هرگز دوستی ما و دوستی دشمن ما در یک قلب گرد نمی آید "خداوند درون کسی دو قلب قرار نداده است" که با این گروهی را دوست بدارد و با دیگری دشمنانشان را دوست بدارد. 📚تفسیر علی بن ابراهیم , ذیل آیه احزاب/۴ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀محُبتی که در هفت موطن حساس، نجات بخش است حَدَّثَنَا اَلْحَسَنُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَسَنِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : حُبُّ أَهْلِ بَيْتِي نَافِعٌ فِي سَبْعَةِ مَوَاطِنَ أَهْوَالُهُنَّ عَظِيمَةٌ عِنْدَ اَلْوَفَاةِ وَ فِي اَلْقَبْرِ وَ عِنْدَ اَلنُّشُورِ وَ عِنْدَ اَلْكِتَابِ وَ عِنْدَ اَلْحِسَابِ وَ عِنْدَ اَلْمِيزَانِ وَ عِنْدَ اَلصِّرَاطِ . 🔸على بن حسن از امام باقر عليه السّلام از پدران گرامى آن حضرت نقل كرد كه رسول خدا صلّى‌اللّٰه‌عليه‌وآله فرمود: دوست‌داشتن من و اهل بيتم در هفت جا که بسیار هولناکند سودمند است: 1⃣وقت مردن 2⃣و در قبر 3⃣و هنگام برانگيخته شدن[از قبر] 4⃣و هنگام[دریافت]نامۀ عمل 5⃣و هنگام حسابرسی(اعمال) 6⃣و کنار میزان[هنگام سنجش اعمال] 7⃣ و کنار صراط 📚فضائل الشیعة ج ۱، ص ۶ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 جمله‌ای که از صفحه تاریخ و حتی کتب اهل‌خلاف پاک نمی‌شود! 🥀 فَهَجَرَتْ أَبَابَكر ... فَلَمْ تَزَلْ مُهَاجِرَةً لَهُ حَتى تُوُفِّيَتْ. 🥀 سلام‌الله علیها از ابوبکر اعراض کرد... و تا زنده بود با او سخن نگفت. 🥀 فَغَضَبَتْ فَاطِمَةُ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا وَهَجَرَتْهُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتى مَاتَتْ. 🥀 سلام‌الله علیها بر ابوبکر خشمگین شد و دیگر با او سخن نگفت تا درگذشت. 📚 صحیح بخاری، جلد ۴، صفحه ۹۶، کتاب فضل الجهاد و السير، باب الخمس، و جلد ۵، صفحه ۱۷۷، باب غزوة خيبر، و جلد ۸، صفحه ۱۸۵، کتاب الفرائض، چاپ مصر 📚 صحیح مسلم، جلد ۵، صفحه ۱۵۴، كتاب الجهاد و السير، باب قول النبي ما تركنا فهو صدقة 📚 سنن الكبرى بيهقى؛ جلد ۶، صفحه ۳۰۰، کتاب قسم الفيء و الغنيمة، چاپ هند 📚 سنن ترمذی، جلد ۴، کتاب السیر، باب ۴۴، حدیث ۱۶۰۹، چاپ مصر 📚 مسند احمد؛ جلد ۱، صفحه ۶ و ۹ ، چاپ مصر حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 هجران بزرگ 🔸قال الامام محمد الباقر علیه السلام: إذا غَضِبَ اللّه ُ تَبَارَكَ وَ تَعالى عَلى خَلقِهِ نَحّانا عَن جِوَارِهِم. 🔹 حضرت امام باقر علیه السلام : هنگامی که خداوند بر مخلوقاتش خشم گیرد ما اهل‌بیت را از کنار آن‌ ها دور گرداند . 📚الكافي/ج۱/ص۳۴۳. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 آیا فقیه در رجال باید مجتهد باشد؟ اجتهاد در رجال به چه معناست؟ ❖ آیت‌الله‌ شبیری زنجانی: ● «اجتهاد در رجال» به اين معناست كه وجوه توثيق و تضعيف براى فقيه معلوم شود. مثلاً اينكه كثرت نقل اجلّاء موجب وثاقت مروى عنه مى‌شود يا نه‌؟ يا اگر مى‌شود، مبتنى بر چه شرائطى است‌؟ يا اينكه توثيقات افرادى همچون علّامه و سيد بن طاووس، به خاطر مبناى آنها در أصاله العدالة است يا آن كه به جهت احراز وثاقت راوى توسط آن‌هاست‌؟ يا مسأله ديگر در توثيقات متأخّرين اين است كه توثيقات آنها بر اساس فحص و استقراء نيست؛ بلكه بر اساس اجتهاد در همان مداركى است كه در اختيار ما نيز مى‌باشد. با اين وصف، آيا باز هم توثيقات آنها حجّت است يا آن كه به جهت مدركى بودن اين توثيقات، دليلى بر حجّيت آن‌ها وجود ندارد؟ كلام در حسّى يا حدسى بودن اصل توثيقات رجاليّين (چه متقدّم و چه متأخّر) نيز از همين قبيل است. ● اينها امورى است كه مجتهد براى استنباط حكم شرعى، نيازمند به اخذ مبنا در آنهاست و 👈مجتهد بدون اتّخاذ مبنا در اين امور، نمى‌تواند حكم فقهى را به درستى استنباط كند. 🔺مقالات (پرسش‌هایی از آیت‌الله‌ شبیری زنجانی)؛ ص۱۳۶ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀معرفی کتاب الموسوعة الرجالية الميسرة أو معجم رجال الوسائل. 🔸مؤلف:استاد مرحوم علی اکبر ترابی 🔸مقدمۀ كتاب، شامل بحث مختصرى در تدوين حديث، به همراه اسناد، تنظيم اسناد به روش جوامع حديثى، شرائط حجّيت خبر و بيان ويژگى‌هاى اين كتاب است. 🔷متن كتاب، مشتمل بر فهرست اسامى رجال و راويانى است كه در وسائل الشيعة و كتب اربعه روايت داشته‌اند و با استفاده از كتب رجالى شيعه، شرح حال آنها آورده شده است. در ذيل هر عنوان، شرح حالى از آن راوى، با بيان اقوال علماى علم رجال، مشخّص شده و به همراه آن، نام آثار وى مشخّص شده است. 🔸در بيان توثيق و تضعيف راويان، علاوه بر بيان اقوال قدما و متأخران، بر بعضى از توثيقات عام اعتماد شده است؛ مانند: اعتماد بر اين قول مشهور كه ابن ابى عمير و صفوان بن يحيى و بَزَنطى، از غير شخص ثقه روايت نقل نمى‌كنند؛ توثيق مشايخ اصحاب اجماع؛ وثاقت مشايخ صدوق و راويانى كه در طريق صدوق‌اند؛ وثاقت راويانى كه ابن قولويه در كتاب كامل الزيارات، به طور مستقيم از آنها روايت نقل كرده است. 🔹در بسيارى از موارد، تعداد روايات راويانى كه نام آنها در اسناد كتب اربعه آمده، مشخّص شده است. 🔸در مواردى كه راوى‌اى مشهور به اسم و كنيه و لقب باشد، هر يك در محلّ خود آورده شده است؛ امّا تنها در يك موضع، شماره‌گذارى شده است تا مشخّص شود كه اينها شامل يك نفرند. 🔹در خاتمه،طريق شيخ صدوق و شيخ طوسى به راويانى كه صاحب «كتاب» و يا «اصل» بوده‌اند و ايشان، روايات را از آن كتاب يا اصل اتّخاذ كرده، آورده است. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀تعداد روایان در اسناد کتب اربعة 🔸کتاب معجم رجال الحدیث که به راویان کتب اربعه و وسائل الشیعه محدود است، نام و عنوان ۱۵ هزار و ۶۸۸ نفر را ذکر کرده است. 🔹راویان ذکر شده در مجموع مصادر شش گانه رجالی شیعة (رجال شیخ طوسی، فهرست شیخ طوسی، رجال نجاشی، رجال کشی، رجال ابن غضائری، و رجال برقی) 👈 ۶ هزار و ۷۹۳ راوی اند. 📚شناخت نامه حدیث ج ۳ ص ۳.۵ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀حدیث لولاک طبق برخی تحقیقات ، عبارت "لولاک لما خلقت الافلاک" که خطاب به رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) است دارای مصادر متعدد است ، اما عبارت "و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما" سند روشنی ندارد و در کتب ۲۰۰سال اخیر پیدا شده است. برخی احادیث مرتبط: 1️⃣وقال للحبیب: لولاک لما خلقت الأفلاک، وقیل للخلیل"وفدیناه" ترجمه: خداوند به رسول خدا فرمود: اگر تو نبودی افلاک را نمی‌آفریدم و به ابراهیم خلیل گفته شده است که"ما برای او قربانی دادیم" 📚مناقب آل أبی طالب - ابن شهر آشوب (قرن۵) - ج ۱ - ص ۱۸۶ 2️⃣همین مطلب را مرحوم علامه مجلسی در بحار الانوار نقل می‌نمایند:  وقیل للحبیب علیه السلام:"لولاک لما خلقت الأفلاک"وقیل للخلیل علیه السلام. 📚بحار الأنوار - العلامة المجلسی - ج ۱۶ - ص ۴۰۶ 3️⃣عن أنس بن مالک قال: کنت أنا وأبو ذر وسلمان وزید بن ثابت وزید بن أرقم عند النبی صلی الله علیه وآله وسلم: فأوحی الله إلی: یا محمد إنی اطلعت إلی الأرض اطلاعة فاخترتک منها فجعلتک نبیا، ثم اطلعت ثانیا فاخترت منها علیا فجعلته وصیک ووارث علمک والإمام بعدک، وأخرج من أصلابکما الذریة الطاهرة والأیمة المعصومین خزان علمی، فلولاکم ما خلقت الدنیا ولا الآخرة ولا الجنة ولا النار ترجمه: پس خداوند بر من وحی نمود که ای محمد ؛ من به زمین نظر نمودم پس تو را از آن برگزیدم و سپس تو را پیامبر قرار دادم ؛ سپس دوباره بر آن نظر نمودم پس علی را از آن برگزیدم و سپس او را جانشین تو و وارث علم تو و امام بعد از تو قرار دادم ؛ و از نسل شما دو تن خاندانی پاک و امامانی معصومین را به عنوان خزانه علم خود بیرون آوردم ؛ پس اگر شما نبودید دنیا را و آخرت را و بهشت را و دوزخ را نمی‌آفریدم. 📚کفایة الأثر(ابن خزاز قمی قرن ۵ یا ۴) ص ۷۰ باب ما جاء عن أنس بن مالک من النصوص  4️⃣فأوحی الله عز وجل إلیهم: هذا نور من نوری أصله نبوة وفرعه إمامه، أما النبوة فلمحمد عبدی ورسولی، وأما الإمامة فلعلی حجتی وولیی ولولاهما ما خلقت خلقی ترجمه: خداوند عزوجل به ایشان وحی نمود که:این نور از نور من است ؛ ریشه آن نبوت است و شاخه آن امامت ؛ اما نبوت پس برای بنده من و فرستاده من محمد است و اما امامت پس برای حجت من ولی من است و اگر آن دو نبودند آفرینش را نمی‌آفریدم. 📚معانی الاخبار(شیخ صدوق قرن۴) ص ۳۵۰ روایت شماره ۱ 5️⃣قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: یا علی لولا نحن ما خلق الله آدم ولا حواء ولا الجنة ولا النار، ولا السماء ولا الأرض ترجمه: ای علی اگر ما نبودیم خداوند آدم و حواء و بهشت و جهنم و آسمان و زمین را نمی‌آفرید 📚علل الشرایع(شیخ صدوق، قرن ۴) ج ۱ ص ۵ شماره۱ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135