ا ﷽ ا
🍀 جملهای که از صفحه تاریخ و حتی کتب اهلخلاف پاک نمیشود!
🥀 فَهَجَرَتْ أَبَابَكر ... فَلَمْ تَزَلْ مُهَاجِرَةً لَهُ حَتى تُوُفِّيَتْ.
🥀 #فاطمه سلامالله علیها از ابوبکر اعراض کرد... و تا زنده بود با او سخن نگفت.
🥀 فَغَضَبَتْ فَاطِمَةُ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا وَهَجَرَتْهُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتى مَاتَتْ.
🥀 #فاطمه سلامالله علیها بر ابوبکر خشمگین شد و دیگر با او سخن نگفت تا درگذشت.
📚 صحیح بخاری، جلد ۴، صفحه ۹۶، کتاب فضل الجهاد و السير، باب الخمس، و جلد ۵، صفحه ۱۷۷، باب غزوة خيبر، و جلد ۸، صفحه ۱۸۵، کتاب الفرائض، چاپ مصر
📚 صحیح مسلم، جلد ۵، صفحه ۱۵۴، كتاب الجهاد و السير، باب قول النبي ما تركنا فهو صدقة
📚 سنن الكبرى بيهقى؛ جلد ۶، صفحه ۳۰۰، کتاب قسم الفيء و الغنيمة،
چاپ هند
📚 سنن ترمذی، جلد ۴، کتاب السیر، باب ۴۴، حدیث ۱۶۰۹، چاپ
مصر
📚 مسند احمد؛ جلد ۱، صفحه ۶ و ۹ ، چاپ مصر
#حدیث
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 هجران بزرگ
🔸قال الامام محمد الباقر علیه السلام:
إذا غَضِبَ اللّه ُ تَبَارَكَ وَ تَعالى عَلى خَلقِهِ نَحّانا عَن جِوَارِهِم.
🔹 حضرت امام باقر علیه السلام :
هنگامی که خداوند بر مخلوقاتش خشم گیرد ما اهلبیت را از کنار آن ها دور گرداند .
📚الكافي/ج۱/ص۳۴۳.
#حدیث
#حدیث_منتخب
#ولایت
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 آیا فقیه در رجال باید مجتهد باشد؟
اجتهاد در رجال به چه معناست؟
❖ آیتالله شبیری زنجانی:
● «اجتهاد در رجال» به اين معناست كه وجوه توثيق و تضعيف براى فقيه معلوم شود.
مثلاً اينكه كثرت نقل اجلّاء موجب وثاقت مروى عنه مىشود يا نه؟ يا اگر مىشود، مبتنى بر چه شرائطى است؟ يا اينكه توثيقات افرادى همچون علّامه و سيد بن طاووس، به خاطر مبناى آنها در أصاله العدالة است يا آن كه به جهت احراز وثاقت راوى توسط آنهاست؟ يا مسأله ديگر در توثيقات متأخّرين اين است كه توثيقات آنها بر اساس فحص و استقراء نيست؛ بلكه بر اساس اجتهاد در همان مداركى است كه در اختيار ما نيز مىباشد. با اين وصف، آيا باز هم توثيقات آنها حجّت است يا آن كه به جهت مدركى بودن اين توثيقات، دليلى بر حجّيت آنها وجود ندارد؟ كلام در حسّى يا حدسى بودن اصل توثيقات رجاليّين (چه متقدّم و چه متأخّر) نيز از همين قبيل است.
● اينها امورى است كه مجتهد براى استنباط حكم شرعى، نيازمند به اخذ مبنا در آنهاست و 👈مجتهد بدون اتّخاذ مبنا در اين امور، نمىتواند حكم فقهى را به درستى استنباط كند.
🔺مقالات (پرسشهایی از آیتالله شبیری زنجانی)؛ ص۱۳۶
#رجال
#اجتهاد_در_رجال
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀معرفی کتاب
الموسوعة الرجالية الميسرة أو معجم رجال الوسائل.
🔸مؤلف:استاد مرحوم علی اکبر ترابی
🔸مقدمۀ كتاب، شامل بحث مختصرى در تدوين حديث، به همراه اسناد، تنظيم اسناد به روش جوامع حديثى، شرائط حجّيت خبر و بيان ويژگىهاى اين كتاب است.
🔷متن كتاب، مشتمل بر فهرست اسامى رجال و راويانى است كه در وسائل الشيعة و كتب اربعه روايت داشتهاند و با استفاده از كتب رجالى شيعه، شرح حال آنها آورده شده است.
در ذيل هر عنوان، شرح حالى از آن راوى، با بيان اقوال علماى علم رجال، مشخّص شده و به همراه آن، نام آثار وى مشخّص شده است.
🔸در بيان توثيق و تضعيف راويان، علاوه بر بيان اقوال قدما و متأخران، بر بعضى از توثيقات عام اعتماد شده است؛ مانند: اعتماد بر اين قول مشهور كه ابن ابى عمير و صفوان بن يحيى و بَزَنطى، از غير شخص ثقه روايت نقل نمىكنند؛ توثيق مشايخ اصحاب اجماع؛ وثاقت مشايخ صدوق و راويانى كه در طريق صدوقاند؛ وثاقت راويانى كه ابن قولويه در كتاب كامل الزيارات، به طور مستقيم از آنها روايت نقل كرده است.
🔹در بسيارى از موارد، تعداد روايات راويانى كه نام آنها در اسناد كتب اربعه آمده، مشخّص شده است.
🔸در مواردى كه راوىاى مشهور به اسم و كنيه و لقب باشد، هر يك در محلّ خود آورده شده است؛ امّا تنها در يك موضع، شمارهگذارى شده است تا مشخّص شود كه اينها شامل يك نفرند.
🔹در خاتمه،طريق شيخ صدوق و شيخ طوسى به راويانى كه صاحب «كتاب» و يا «اصل» بودهاند و ايشان، روايات را از آن كتاب يا اصل اتّخاذ كرده، آورده است.
#رجال
#کتاب_شناسی
#الموسوعة_الرجالية_الميسرة
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀تعداد روایان در اسناد کتب اربعة
🔸کتاب معجم رجال الحدیث که به راویان کتب اربعه و وسائل الشیعه محدود است، نام و عنوان ۱۵ هزار و ۶۸۸ نفر را ذکر کرده است.
🔹راویان ذکر شده در مجموع مصادر شش گانه رجالی شیعة (رجال شیخ طوسی، فهرست شیخ طوسی، رجال نجاشی، رجال کشی، رجال ابن غضائری، و رجال برقی)
👈 ۶ هزار و ۷۹۳ راوی اند.
📚شناخت نامه حدیث ج ۳ ص ۳.۵
#سند_شناسی
#رجال
#کتب_اربعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀حدیث لولاک
طبق برخی تحقیقات ، عبارت "لولاک لما خلقت الافلاک" که خطاب به رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) است دارای مصادر متعدد است ، اما عبارت "و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما" سند روشنی ندارد و در کتب ۲۰۰سال اخیر پیدا شده است.
برخی احادیث مرتبط:
1️⃣وقال للحبیب: لولاک لما خلقت الأفلاک، وقیل للخلیل"وفدیناه"
ترجمه: خداوند به رسول خدا فرمود: اگر تو نبودی افلاک را نمیآفریدم و به ابراهیم خلیل گفته شده است که"ما برای او قربانی دادیم"
📚مناقب آل أبی طالب - ابن شهر آشوب (قرن۵) - ج ۱ - ص ۱۸۶
2️⃣همین مطلب را مرحوم علامه مجلسی در بحار الانوار نقل مینمایند:
وقیل للحبیب علیه السلام:"لولاک لما خلقت الأفلاک"وقیل للخلیل علیه السلام.
📚بحار الأنوار - العلامة المجلسی - ج ۱۶ - ص ۴۰۶
3️⃣عن أنس بن مالک قال: کنت أنا وأبو ذر وسلمان وزید بن ثابت وزید بن أرقم عند النبی صلی الله علیه وآله وسلم:
فأوحی الله إلی: یا محمد إنی اطلعت إلی الأرض اطلاعة فاخترتک منها فجعلتک نبیا، ثم اطلعت ثانیا فاخترت منها علیا فجعلته وصیک ووارث علمک والإمام بعدک، وأخرج من أصلابکما الذریة الطاهرة والأیمة المعصومین خزان علمی، فلولاکم ما خلقت الدنیا ولا الآخرة ولا الجنة ولا النار
ترجمه: پس خداوند بر من وحی نمود که ای محمد ؛ من به زمین نظر نمودم پس تو را از آن برگزیدم و سپس تو را پیامبر قرار دادم ؛ سپس دوباره بر آن نظر نمودم پس علی را از آن برگزیدم و سپس او را جانشین تو و وارث علم تو و امام بعد از تو قرار دادم ؛ و از نسل شما دو تن خاندانی پاک و امامانی معصومین را به عنوان خزانه علم خود بیرون آوردم ؛ پس اگر شما نبودید دنیا را و آخرت را و بهشت را و دوزخ را نمیآفریدم.
📚کفایة الأثر(ابن خزاز قمی قرن ۵ یا ۴) ص ۷۰ باب ما جاء عن أنس بن مالک من النصوص
4️⃣فأوحی الله عز وجل إلیهم: هذا نور من نوری أصله نبوة وفرعه إمامه، أما النبوة فلمحمد عبدی ورسولی، وأما الإمامة فلعلی حجتی وولیی ولولاهما ما خلقت خلقی
ترجمه: خداوند عزوجل به ایشان وحی نمود که:این نور از نور من است ؛ ریشه آن نبوت است و شاخه آن امامت ؛ اما نبوت پس برای بنده من و فرستاده من محمد است و اما امامت پس برای حجت من ولی من است و اگر آن دو نبودند آفرینش را نمیآفریدم.
📚معانی الاخبار(شیخ صدوق قرن۴) ص ۳۵۰ روایت شماره ۱
5️⃣قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
یا علی لولا نحن ما خلق الله آدم ولا حواء ولا الجنة ولا النار، ولا السماء ولا الأرض
ترجمه: ای علی اگر ما نبودیم خداوند آدم و حواء و بهشت و جهنم و آسمان و زمین را نمیآفرید
📚علل الشرایع(شیخ صدوق، قرن ۴) ج ۱ ص ۵ شماره۱
#حدیث_شناسی
#حدیث_لولاک
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀حال حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)بعد پیامبر(صلی الله علیه وآله) چگونه بود؟
🔹عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ:
عَاشَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ بَعْدَ أَبِيهَا خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ يَوْماً لَمْ تُرَ كَاشِرَةً وَ لاَ ضَاحِكَةً تَأْتِي قُبُورَ اَلشُّهَدَاءِ فِي كُلِّ جُمْعَةٍ مَرَّتَيْنِ اَلْإِثْنَيْنَ وَ اَلْخَمِيسَ فَتَقُولُ هَاهُنَا كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ هَاهُنَا كَانَ اَلْمُشْرِكُونَ .
🔸هشام بن سالم گويد:
از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود:
حضرت فاطمه عليها السّلام پس از پدر بزرگوارش هفتاد و پنج روز در دنيا زندگى كرد، در اين مدّت هرگز متبسّم و خندان ديده نشد. آن حضرت هفتهاى دو مرتبه - روزهاى دوشنبه و پنجشنبه - به زيارت قبور شهدا (در قبرستان احد) مىرفت و مىفرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله اين جا بود و مشركان آنجا بودند.
📚الکافي ج ۳، ص ۲۲۸
#تاریخی
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀مظلوميت حضرت
فاطمه الزهرا سلام الله علیها
💎امیرالمومنین صلواتاللهعلیه فرمودند:
🔸اِنَّ فاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله لَمْ تَزَلْ مَظْلومَةً مِنْ حَقِّها مَمْنُوعَةً وَ عَنْ ميراثِها مَدْفُوعَةً لَمْ تُحْفَظْ فيها وَصيَّةُ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله وَ لا رُوعِىَ فيها حَقُّـهُ وَ لاحَـقُ اللّه ِ عَـزَّوَجَلَّ وَ كَفى بِاللّه ِ حاكِما وَ مِنَ الظّالِمينَ مُنْتَقِما.
🔹فاطمه دختر پيامبر همواره مظلوم بود و از حق خود و ارث پدر محروم گرديد و درباره او به توصيه پيامبر عمل نشد و حق پيامبر و خداى بزرگ نسبت به فاطمه مراعات نشد و خدا به عنوان داور و انتقام گيرنده از ستمگران كافى است.
📚امالى شيخ طوسى، ۱۵۵
#حدیث
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135