ا ﷽ ا
1⃣امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《إِذَا کَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ نَادَى مُنَادٍ فِي بُطْنَانِ الْعَرْشِ، أَيْنَ الرَّجَبِيُّونَ؟
فَيَقُومُ أُنَاسٌ يُضِيءُ وُجُوهُهُمْ لِأَهْلِ الْجَمْعِ عَلَى رُءُوسِهِمْ تِيجَانُ الْمَلِکِ مُکَلَّلَةً بِالدُّرِّ وَ الْيَاقُوتِ مَعَ کُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ أَلْفُ مَلَکٍ عَنْ يَمِينِهِ وَ أَلْفُ مَلَکٍ عَنْ يَسَارِهِ يَقُولُونَ لَهُ :
هَنِيئاً لَکَ کَرَامَةُ اللَّهِ يَا عَبْدَ اللَّهِ!
فَيَأْتِي النِّدَاءُ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ عِبَادِي وَ إِمَائِي وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَأُکْرِمَنَّ مَثْوَاکُمْ وَ لَأُجْزِلَنَّ عَطَايَاکُمْ وَ لَأُبَوِّئَنَّکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ غُرَفاً تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها وَ نِعْمَ أَجْرُ الْعامِلِينَ إِنَّکُمْ تَطَوَّعْتُمْ بِالصَّوْمِ لِي شَهْراً عَظَّمْتُ حُرْمَتَهُ وَ أَوْجَبْتُ حَقَّهُ مَلَائِکَتِي أَدْخِلُوا عِبَادِي وَ إِمَائِي الْجَنَّةَ》
♦️در روز قیامت هاتفی از درون عرش ندا مى دهد رجبى ها کجايند؟
گروهى بر مىخيزند که چهرهایشان براى مردم محشر مى درخشد، بر سرشان تاج پادشاهى آکنده از مرواريد و ياقوت است.
همراه هر يک از ايشان هزار فرشته از سوى راست و هزار فرشته از سوى چپ ايستاده اند و به او مى گويند : اى بنده خدا!
کرامت خداى بر تو گوارا باد! از عرش هم ندا مى آيد که اى بندگان من!
سوگند به عزت و جلال خودم، جايگاه شما را گرامى و عطاى شما را جزيل قرار مى دهم و غرفه هايى از بهشت به شما ارزانى مى دارم که از زير آن جوى ها جارى است و جاودانه در آن خواهيد بود و پاداش عمل کنندگان چه نيکوست، شما براى من در ماهى، روزه مستحبى گرفتيد که حرمت آن ماه را بزرگ و حق آن را واجب کرده ام.
اى فرشتگان من! اى بندگان و کنيزکان مرا به بهشت درآوريد.
سپس حضرت(ع) فرمود :
📋《هَذَا لِمَنْ صَامَ شَيْئاً مِنْ رَجَبٍ وَ لَوْ يَوْماً وَاحِداً فِي أَوَّلِهِ أَوْ فِي وَسَطِهِ أَوْ فِي آخِرِه》
♦️اين پاداش کسى است که چيزى از ماه پرفضیلت رجب را روزه بگيرد، هر چند يک روز از دهه اول يا دوم يا آخر آن باشد.(۱)
2⃣حديث قدسى :
📋《جَعَلتُ هذَا الشَّهرَ (رَجَبَ) حَبلاً بَيني و بَينَ عِبادي فَمَنِ اعتَصَمَ بِهِ وَصَلَ بِي》
♦️ماه رجب را ريسمانى ميان خود و بندگانم قرار داده ام ؛ هر كس به آن چنگ زند ، به وصال من رسد.(۲)
3⃣حديث قدسى :
📋《الشَّهرُ شَهري و العَبدُ عَبدي و الرَّحمَةُ رَحمَتي فَمَن دَعاني في هذَا الشَّهرِ أجَبتُهُ و مَن سَألَني أعطَيتُهُ》
♦️ماه (رجب)، ماه من ،بنده ، بنده من ، و رحمت ، رحمت من است ؛ هر كه در اين ماه مرا بخواند ، اجابتش كنم و هر كه حاجت آورَد، عطايش كنم.(۳)
4⃣حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید :
📋《رَجَبٌ شَهرُ اللّهِ الأصَبُّ يَصُبُّ اللّهُ فِيهِ الرَّحمَةَ عَلى عِبادِهِ》
♦️رجب ماه بارش رحمت الهى است.
خداوند در اين ماه، رحمت خود را بربندگانش فرو مى ريزد.(۴)
5⃣حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید :
📋《إنَّ في الجَنَّةِ قَصرا لايَدخُلُهُ إلاّ صُوّامُ رَجَبٍ》
♦️در بهشت قصرى است كه جز روزه داران ماه رجب وارد آن نمى شوند.(۵)
6⃣امام كاظم(عليه السلام) می فرماید :
📋《رَجَبٌ شَهْرٌ عَظِيمٌ يُضَاعِفُ اللَّهُ فِيهِ الْحَسَنَاتِ وَ يَمْحُو فِيهِ السَّيِّئَاتِ مَنْ صَامَ يَوْماً مِنْ رَجَبٍ تَبَاعَدَتْ عَنْهُ النَّارُ مَسِيرَةَ مِائَةِ سَنَةٍ وَ مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّ》
♦️رجب ماه بزرگى است که خداوند در آن ماه پاداشها را دو چندان کند و گناهان را پاک سازد.
هر که يک روز از ماه رجب را روزه بدارد، دوزخ به اندازه مسافت صد سال از او دورى گزيند و هر که سه روز از ماه رجب را روزه بدارد بهشت بر او واجب آيد.(۶)
7⃣حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید :
📋《أَلاَ إِنَّ رَجَباً شَهْرُ اَللَّهِ وَ شَعْبَانَ شَهْرِي وَ رَمَضَانَ شَهْرُ أُمَّتِي》
♦️همانا رجب ماه خداست و شعبان ماه من است و رمضان ماه امت من است.(۷)
8⃣حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید :
📋《أَنَّهُ قَالَ إِنَّ فِي الْجَنَّةِ نَهَراً يُقَالُ لَهُ رَجَبٌ مَاؤُهُ أَشَدُّ بَيَاضاً مِنَ الثَّلْجِ وَ أَحْلَى مِنَ الْعَسَلِ مَنْ صَامَ يَوْماً مِنْ رَجَبٍ شَرِبَ مِنْه》
در بهشت نهريست به نام رجب، آبش از برف سفيدتر و از عسل شيرينتر و هر که يک روز از رجب روزه دارد از آن بياشامد.(۸)
📚منابع :
۱)روضه الواعظين ابن فتال نیشابوری، ج۲، ص۴۰۲
۲)إقبال الأعمال ابن طاووس، ج۳، ص۱۷۴
۳)إقبال الأعمال ابن طاووس، ج۳، ص۱۷۴
۴)بحار الأنوار مجلسی، ج۹۷، ص۳۳
۵)بحار الأنوار مجلسی، ج۹۷، ص۴۷
۶)ثواب الأعمال شیخ صدوق، ص۵۴
۷)وسائل الشيعة حر عاملی، ج۷، ص۳۵۲
۸)بحار الانوار مجلسی، ج۵۵، ص۳۴۱
#حدیث
ماه #رجب
#مراقبه
#•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
💠 منم مهدی🌱
🔸 أَنَا اَلْمَهْدِيُّ أَنَا قَائِمُ اَلزَّمَانِ أَنَا اَلَّذِي أَمْلَأُهَا عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً
🔹منم مهدی، و منم قائم دوران. منم آن که دنیا را پر از عدل و داد می کند، آن گونه که پر از ستم شده باشد
📗كمال الدين ج2 ص444
🔻شرح حدیث
🔸علی بن احمد خدیجی از شخصی به نام «ازدی»نقل می کند:
🔸در مسجدالحرام مشغول طواف بودم. شش دور طواف کرده بودم، می خواستم دور هفتم را آغاز کنم که در سمت راست کعبه حلقه ای از مردم را دیدم و جوانی خوش سیما و خوشبو و با هیبت را مشاهده کردم که سخن می گفت و به مردم نزدیک می شد. نیکوتر و شیرین تر از کلامش نشنیده بودم.
آمد و نشست. پیش رفتم که با او صحبت کنم، مردم مرا کنار زدند. از بعضی پرسیدم: او کیست؟ گفتند:او فرزند پیامبر خداست. سالی یک بار برای یاران خاص خود آشکار می شود وبا آنان سخن می گوید. به هر طریق خود را به او نزدیک کردم و گفتم: سرورم به قصد هدایت یابی به حضور رسیده ام، مرا ارشاد کنید. حضرت سنگ ریزه ای به دستم داد. روی به این سو برگرداندم. همراهانش به من گفتند: چه به تو داد؟ گفتم: سنگ ریزه. مشت خود را باز کردم، دیدم قطعه ای طلاست. من رفتم، دیدم ایشان در پی من آمد و به من فرمود: حجت بر تو ثابت و حق برای تو آشکار شد و کوری از تو رخت بربست. مرا میشناسی؟ گفتم: نه فرمود: «منم مهدی قائم دوران که زمین را پر از عدل و داد خواهم کرد، آنگونه که از ستم پر شده است.»
راستی چه افتخاری است دیدن خورشید جمال آن امام غایب.
📚حکمت_های_مهدوی
#حدیث
#حدیث_منتخب
#شرح_حدیث
حضرت #امام_زمان علیهالسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
ا ﷽ ا ☀️ روزی تو می آیی🌱 🔹به نماز صبح و شبات سلام 🔸و به نور در نسبات سلام 🔹و به خال کنج لبت سلام
زد اگر کسی در خانه ات👆
دل ماست؛ کرده بهانه ات
#پیشنهاد_دانلود
حضرت #امام_زمان علیهالسلام
ا ﷽ ا
🍀🔻امام هادی علیهالسلام
فرهیختهای در دوران وحشیگریِ وایکینگی
✍مصطفی قناعتگر
روزنامه شهرآرا، ۲۵ دی ۱۴۰۲
وایکینگها یا همان غارتگران دریایی، در جنوب اسکاندیناوی زندگی میکردند و برای گذران زندگی به سرزمینهای مجاور هجوم میبردند؛ از سال ۷۰۰ تا ۱۱۰۰ میلادی. تولد غارت وایکینگی که در رسانههای عصر ما سعی در تحریف و تطهیر آن است، همزمان بود با تولدِ فرهیختگیِ اسلامی با ولادت امام صادق. اما امام علی النقی ملقّب به هادی از نوادگان امام صادق، در اوج بربریت و شورش وایکینگها به سراسر اروپا به دنیا آمدند. این شخصیت فرهنگی و ادامه جریان فرهیختگی و علم و اخلاق، در شهر پادگانی و تازهتاسیس سامرا حبس خانگی بود. برای همین هم هست که سخنان اندکی از ایشان به ما رسیده است؛ مثلا در کتاب «الکافی» که مهمترین کتاب حدیثی ما هست، ۱۲۴۷۱ سندِ روایی به امام صادق علیه السلام منتهی میشود و حال آنکه تنها ۱۶۳ سند روایی به امام هادی علیه السلام منتهی شده است. طبیعی است بزرگی که اجازه دیدار با پیروان خود را ندارد و در یک شهر نظامی تحت نظر حکومت ستمگر است، نمیتواند سخنان زیادی را به دوستانش منتقل کند. امام هادی هفتهای یک بار باید نزد دستگاه خلافت اعلام حضور میکرد و شیعیان در این فرصت کوتاه در دو طرف مسیر میایستادند تا حضرت را ملاقات کنند. ایشان میگفت: « به من حتی اشاره هم نکنید؛ چون شناسایی میشوید و برایتان مشکل ایجاد میشود».
اما مفهوم «برکت» اینجا خود را نمایان میکند. در میان آن روایات اندک از امامِ هادی که از لابلای ملاقاتهای محدود ایشان با شیعیان درز کرده، چند روایت کلیدی داریم که فرهنگساز، هویتی و ماندگار شدند. شاید گل سرسبد این روایات، روایتی معروف به «زیارت جامعه کبیره» باشد. این زیارت، در کتب روایی قدیمی مانند «من لا یحضره الفقیه»، «عیون اخبار الرضا» و «تهذیب الاحکام» نقل شده است. جامعهبودنش به دلیل این است که جامعیت دارد و زیارتنامهای برای تمام امامان است و به امام خاصی مربوط نمیشود. کبیرهنامیدنش نیز به این دلیل است که در میان سایر زیارات جامعه، مفصلتر و بزرگتر است. این متن از یک بخش مقدماتی کوتاه و بدنه اصلی زیارتنامه تشکیل شده است. موسى بن عمران نخعى میگوید از حضرت هادى علیه السّلام درخواست نمودم كه زیارتى کامل به من بیاموزند تا بتوانم هرکدام از امامان را با آن زیارت كنم. امام نیز این زیارت را به او آموزش دادند. به جرأت میتوان گفت تقویت و دفاع از اصول «توحید» و «امامت»، هدف اصلی آموزش این متن مقدس است. این زیارت با صد تکبیر آغاز میشود و خواننده از همان ابتدا متذکر به اصل توحید میشود تا مبادا تبلیغات غالیان درباره جایگاه امامان شیعه سبب تضعیف اصل محوری توحید شود. کل کلمات این زیارتنامه حدود ۱۶۸۲ است و اسم «الله» ۵۷ بار در آن تکرار شده است (به غیر از آن ۱۰۰ الله اکبر ابتدایی). همچنین ضمیرهایی که به خدا برمیگردد نیز بیش از ۹۰ مورد است و در مجموع، کل اشاره به خدا و توحید بالغ بر ۲۴۷ بار است. یعنی در واقع نزدیک به یک سوم زیارتنامهای که برای تعظیم و تقدیس امامان شیعه است، به اصل توحید میپردازد. بنابراین یکی از هدفهای صدور این زیارت و بیان این مقامات، مبارزه با جریان غلو و این نوع کفرِ در پوششِ دین بوده است. این میتواند بطلانی بر این ادعا باشد که زیارت جامعه را غالیان جعل کرده و به امام دهم منسوب کردهاند.
زیارت دیگر، زیارت ناحیه مقدسه است که خود روضهای مجسّم از فاجعه کربلاست. آری، زیارت ناحیه مقدسه، از امام زمان نیست؛ از امام هادی است. تاریخ روایت اینگونه است: «سال ۲۵۲ از منطقه ناحیه». مقصود از ناحیه، سامراء است؛ چون رفتن به آنجا ممنوع بود به آن ناحیه (کناره) گفتند. این تاریخ مربوط به دوره امامت امام هادی و دو سال پیش از شهادت وی است؛ در نتیجه معنا ندارد زیارت ناحیه مقدسه از امام مهدی باشد. این زیارتنامه نیز جای خود را در فرهنگ زیارت شیعی به خوبی باز کرده است.
سخنان جالب دیگری نیز از ایشان به ما رسیده است. اینکه حضرت زهرا در خانه خودشان دفن شدند و نه در بقیع؛ یا اینکه زیارت عبدالعظیم حسنی مانند زیارت سید الشهدا علیه السلام پاداش دارد. زیارت غدیریه ایشان نیز جای بحث جداگانه دارد.
دومین ابن الرضا، حدود ۴۲ سال بیشتر عمر نکرد؛ گرچه عمر فرهنگیِ او هیچگاه به اتمام نرسیده است. درود خدا بر ایشان، یادشان گرامی.
حضرت #امام_هادی علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@azizamhosen
noormags-مکاتبات_ساکنان_ایران_با_امام_هادی(ع)-1382169.pdf
563.1K
🔺یک مقاله جالب/ PDF
⚫️ مکاتبات ساکنان ایران با حضرت امام هادی (ع)؛ (به تفکیک شهرها و چهرهها)
✍ به قلم: دکتر حسین حسینیان مقدم و احسان جعفریپور | دو فصلنامه علمی - ترویجی سخن تاریخ
🔰 چکیده
دوستی و پذیرش تفکر اهلبیت(ع)، از گذشتههای دور در شهرهای مختلف ایران تردیدناپذیر است. نامهنگاری، از روشهایی متداول آن زمان و مورد استفاده یاران امام هادی(ع) برای بهرهگیری از دانش آن امام(ع) بود. پژوهش حاضر، بر اساس مناطق جغرافیایی و سپس نام راویان سامان یافته و این مسئله را رصد کرده که مناطق مختلف ایران در این خصوص چه نقشی ایفا کردهاند و در قیاس با یکدیگر، علل و عوامل نگارش نامهها و نیز محتوای نامهها چه بوده است. مطالعات انجامشده با روش تاریخیِ مبتنی بر توصیف و تحلیل، رابطه مستقیمی را میان جمعیت شیعه و تعداد نامهها ترسیم میکند و نشان میدهد که قم، نقش بیشتری ایفا کرده و محور اصلی نامهها مسائل فقهی، کلامی و اجتماعی بوده است.
حضرت #امام_هادی علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@azizamhosen
5891392h0103.pdf
734.1K
⚫️ نسخه PDF
📚 نقش اصحاب ایرانی امام هادی علیه السلام در گسترش معارف شیعی (با تکیه بر علم کلام)
✍ جمعی از نویسندگان | همایش ملی سیره پژوهی امام هادی (ع)
#رجال
حضرت #امام_هادی علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@azizamhosen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ا ﷽ ا
☘برهان صدیقین
را از زبان علامه #طباطبایی بشنوید👌
#معرفتی
#توحید
#خداشناسى
#برهان_صدیقین
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀عالَم ذر چیست؟
🔸 عالَم« ذر » روحِ این عالم است که آن را عالَم غیب نیز میگویند؛ هر موجودی دو وجه دارد: وجه الی الله که زمان و تدریج در آن راه ندارد و وجه بغَیره که در آن زمان و تدریج راه دارد...
ماسویالله و همه مخلوقات، یک امر است و به یک « کُن » ایجاد شده و یک فعل است. و این موجود واحد منبسط، یک وجه دارد که یکی است و زمان و تدریج و حرکت که از لوازم جسم و ماده است در آن راه ندارد...
📝 این وجه الی الله، همان عالم ذرّ این عالَم است و همان موجود، یک وجه دیگر دارد که همین دنیای ظاهر است که در آن زمان و حرکت و تدریج، فرض میشود.
پس، عالَم ذر از این عالم، مسلوب و جدا نیست. عالم ذر، اینگونه نیست که مردم بهصورت ذر و ذرات ریز در اصلاب، وجود داشته باشند و خداوند به مقتضای«اَلَستُ بِرَبِّکم» خود را به آنها بنمایاند بهگونهایکه با چشم، خداوند را ببینند و آنگاه «بلی» بگویند.
📚 در محضر علامه طباطبایی | صفحه ص ۵۰_۵۲ | سؤال ۷۳
#معرفتی
#عالم_ذر
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135