eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
553 دنبال‌کننده
658 عکس
48 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ✅ به قلبت خوب بنگر عَنْ جَابِرٍ اَلْجُعْفِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّ فِيكَ خَيْراً، فَانْظُرْ إِلَى قَلْبِكَ! فَإِنْ كَانَ يُحِبُّ  أَهْلَ  طَاعَةِ  اَللَّهِ وَ يُبْغِضُ أَهْلَ مَعْصِيَتِهِ فَفِيكَ خَيْرٌ وَ اَللَّهُ يُحِبُّكَ وَ إِنْ كَانَ يُبْغِضُ أَهْلَ طَاعَةِ اَللَّهِ وَ يُحِبُّ أَهْلَ مَعْصِيَتِهِ فَلَيْسَ فِيكَ خَيْرٌ وَ اَللَّهُ يُبْغِضُكَ وَ اَلْمَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ. ✅ حضرت علیه‌السلام فرمودند: هرگاه خواستی بدانی که آیا در تو خیری هست، به قلبت بنگر! اگر قلبت اهل اطاعت خداوند را دوست می‌داشت و از معصیت‌کاران متنفّر بود، پس در تو خیری هست و خداوند دوستت می‌دارد. و اگر به اهل اطاعت از خداوند بغض دارد و معصیت‌کاران را دوست می‌دارد، پس هیچ خیری در تو نیست و خداوند نیز از تو متنفر است. و هر کس همراهِ کسی است که دوستش می‌دارد. 📚 الکافي، ج۲، ص۱۲۶ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀نماز شب امام صادق علیه السلام: 🔹لاَ تَدَعْ قِيَامَ اَللَّيْلِ فَإِنَّ اَلْمَغْبُونَ مَنْ غُبِنَ قِيَامَ اَللَّيْلِ. 🔸شب‌زنده‏‌دارى را فرو مگذار؛ زيرا زیان‌رسیده كسى است كه شب‌زنده‏‌دارى را از دست بدهد. 📚 معانی الاخبار (باب‌ معنی المغبون) جلد ۱ صفحه ۳۴۲ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀اراده حضرت امام صادق علیه السلام: 🔹ما ضَعُفَ بَدَنٌ عَمّا قَوِيَتْ عَلَيْهِ النِّيَّةُ. 🔸در آنچه كه نيت و اراده آدمى(نسبت به انجام آن )قوى باشد، بـدن دچـار ضعـف و ناتـوانى نمى‏‌گـردد. 📚 وسائل الشیعة (باب‌ الاول) جلد ۱ صفحه ۵۳ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀ثمره زیارت کربلا قال الصادق عليه السلام «... فَیَنْصَرِفُ وَ مَا عَلَیْهِ ذَنْبٌ وَ قَدْ رُفِعَ لَهُ مِنَ الدَّرَجَاتِ مَا لَا یَنَالُهُ الْمُتَشَحِّطُ بِدَمِهِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ» 📚(کامل الزیارات، ص 297) زائر حسین به درجاتی می‌رسد که کسی که در راه خدا به خونش آغشته شده است، نمی‌رسد. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 🔹محمد بن حسن حرّ عاملی (۱۰۳۳-۱۱۰۴ه.ق)، معروف به شیخ حر عاملی، محدّث، شاعر و فقیه نامور امامی قرن یازدهم و از عالمان مهاجر جبل‌ عامل به ایران می‌باشد. وی به «صاحب وسائل» نیز مشهور است. 🔸شیخ حر عاملی از شاگردان پدرش علامه شیخ حسن بن علی حر عاملی، عمویش علامه شیخ محمد بن علی حر عاملی، علامه شیخ عبدالسلام، شیخ زین‌الدین‌ بن محمد نوه شهید ثانی، علامه مجلسی، فیض کاشانی، علامه سید هاشم بحرانی و دیگر بزرگان عصر خود به شمار می‌رود. 🔹وی تا سن چهل سالگی در جبل عامل زندگی نمود و در طول این مدت دو بار به سفر حج مشرف شد. سال ۱۰۷۳ از جبل‌ عامل به عراق رفت و سپس برای زیارت امام رضا (ع) راهی ایران شد و تا آخر عمر در آنجا ماند و به تدریس و تألیف پرداخت.  🔸ایشان شاگردان بسیاری تربیت کرده (از جمله علامه مجلسی) و تالیفات ارزنده‌ای نگاشته که مهم‌ترین و مشهورترین آنها کتاب وسایل الشیعه که از مهم‌ترین کتاب‌های حدیثی متأخر شیعه و پر مراجعه‌ترین منبع حدیثی فقهی نزد عالمان امامیه است. مطالعه کامل مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/شیخ_حر_عاملی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 📜 ناصبی، كمياب است و سنی مُحِب 🔹️حاج آقا رضا همدانی، یکی از فقهیان قرن سیزدهم، همانند شهید ثانی و صاحب جواهر بر این باور است، کسانی که با اهل بیت دشمنی کنند و کینه آنان را در دل داشته باشد، نایابند. 📚مصباح الفقیه:7، 288. 🔸️در این راستا، آیت الله محمدرضا گلپایگانی معتقد است، نبایستی به مجرد اینکه فردی به امامت بلافصل امام علی اعتقاد ندارد و ایشان را خلیفه چهارم می داند و نسبت به حاکمانِ پس از پیامبر خوشبین است،تصور کرد او با امام علی دشمن است و کینه امام را به دل دارد، زیرا به هر حال آن کسی که امام را خلیفه و از اصحاب پیامبر می داند، ایشان را دوست دارد و به مناقب امام اقرار دارد. 🔺️به این مناسبت، مرحوم گلپایگانی داستانی از سفر خود به مدینه نقل می کند. به گزارش وی، در یکی از زیارت های دست جمعی که باکاروانیان همراه به مسجد النبی می روند، بخت با آنان یار می شود تا در مسجد النبی نماز جماعت اقامه کنند. پیش از اقامه نماز، یکی از افراد کاروان، اذان می گوید و در اذانش شهادت ثالثه (اقرار به ولایت امام علی) را می گنجاند. مؤذن دستگیر شده و به دادگاه برده می شود ولی تبرئه می شود؛ در این دادگاه، قاضی جمله ای گفته که مورد توجه مرحوم گلپایگانی قرار گرفته است، قاضی اذعان کرده هرچند در اذان، گنجاندن شهادت ثالثه نادرست است ولی به هرحال، به باور اهل تسنن نیز امام علی، ولی الله است و نه عدوالله. از این رو گفتن این جمله اشکالی ندارد. 🏷وامّا الحكم بعدم حرمة ماله ونفسه فهو مترتّب على النصب بمعناه المصطلح المعروف وكيف يمكن الحكم بكفر مطلق من قدّمهما وان كان مقرّا بخلافة أمير المؤمنين لكنه يراه رابع خلفاء الرسول؟ وعلى الجملة فهم ايضا يحبّون ويقرّون بفضائله ويعترفون بمناقبه الضاحية. وقد وقعت- في المرّة الاولى من تشرّفي بحجّ بيت اللّه الحرام- قضيّة لطيفة يناسب ذكرها في المقام وهي انّه: عند ما تشرّفنا بالمدينة الطيبة لزيارة قبر النبيّ الأقدس وقبور الأئمة فقد سمحت بنا الظروف وساعدنا الأمر فكنّا نصلّي بالناس جماعة في مسجد النبيّ واذّن مؤذننا واجهر بشهادة الولاية فأفضى المخبر الدؤلي هذه القضيّة إلى قاضي القضاة وأخبره أنّ مؤذّن جماعة الشيعة قال في أذانه: اشهد انّ عليّا وليّ اللّه ولكن القاضي اجابه: وانا أيضا أقول: اشهد انّ عليّا ولى اللّه أفهل أنت تقول اشهد انّ عليّا عدوّ اللّه؟ فأجابه بقوله: لا واللّه وانا أيضا أقول: انّه وليّ اللّه وعلى الجملة فقاضيهم ايضا قد صرّح بأننا نقول انّه وليّ اللّه؛ غاية الأمر انّا لا نقول به في الأذان وبذلك‌ اطفئت نائرة الفتنة. 📚نتائج الأفکار في نجاسة الكفار: 243. 📚پژوهش‌های تاریخی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 مراد از «قُولُوا فِي فَضْلِنَا مَا شِئْتُمْ» 🔹به مناسبتی در حضور مرحوم آقای بروجردی ذکر این حدیث به میان آمد که «نزّلونا عن الربوبیّة و قولوا فینا ما شئتم» مرحوم آقای بروجردی این جمله را انکار کردند و فرمودند که چنین روایتی کجاست؟اوایل، آقای بروجردی اگر از اینگونه مطالب می شنید، از پایین منبر آن را رد می کرد. 🔸 وقتی حدیث اربعمائة را مطالعه می کردم، مضمون این الفاظ را در این حدیث دیدم. می فرماید: «إِيَّاكُمْ وَ الْغُلُوَّ فِينَا، قُولُوا إِنَّا عَبِيدٌ مَرْبُوبُونَ وَ قُولُوا فِي فَضْلِنَا مَا شِئْتُمْ » 🔹ظاهراً منظور این است که هر مقدار درباره عظمت و فضل ما بگویید، زیاد نگفته اید. و قطعاً مراد این نیست که هر دروغی خواستید درباره ما بگویید، بلکه در مرتبه ممکنات، هر کمالی ممکن باشد، اهل بیت علیهم السلام صلاحیّت آن را دارند. 📚جرعه ای از دریا،ج۴، ص۵۵۰ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀تفاوت سیره عقلا و سیره متشرعه ✍🏻به قلم احمد بصیرت ❇️سیره متشرعه: معلول بیان شرعی است و از بیان شرعی کشف انی می کند. چون رفتاری است که از متشرع بما هم متشرعه است یعنی دین داران، روش و سلوک را از مفتی دین یاد می گیرند لذا از این رفتار دستور مرجع دینی را کشف می کنیم. ✅نقش شارع ایجابی است یعنی در شکل گیری سیره نقش دارد؛ چون دین داران اعمال خود را طبق دستور شارع انجام می دهند. مثل نحوه خاصی از وضو گرفتن که اگر بین دین داران شیوع داشته باشد این عمل برگرفته از دستور شارع می باشد. ❇️سیره عقلاء: برای عقلا است و کاری به دین دار بودن یا دین دار نبودن آن ها نداریم؛ مثل ربا خواری یا عمل به قول ثقه ... ممکن است حتی قبل از نزول شریعت این رفتارها بین عقلا رایج بوده باشد – نقش شارع در مقابل این سلوک و رفتار یک نقش سلبی و بازدارنده است یعنی می تواند ممانعت بکند ولی در ایجاد این رفتار شارع نقشی ندارد / ✅سیره عقلاء قسمی از تقریر معصوم است؛ فعلی که مورد تقریر معصوم است دو حالت دارد: 1. فعل شخصی: یک شخص خاص این کار را می کند. 2. فعل نوعی = بین مردم شایع است و نوع مردم این کار را انجام می دهند. ❎نکته: روش سیره عقلا این است که با استفاده از تقریر و سکوت معصوم شما را به حکم شرعی راهنمایی می کند. خود این سیره شما را به جایی نمی رساند و این سکوت معصوم است که شما را به حکم شرعی می رساند ولی در عمل متشرعه به این عنوان که اهل دین هستند خود این رفتار بدون اینکه عمل معصوم ضمیمه شود یا خیر کاشف از دستوری از جانب شارع است. 👈مثال: در مدرسه ای دانش اموزان رفتارهای عقلائی دارند بعنوان اینکه انسان هستند مثلا با لباس به مدرسه می آیند یا با کیف به مدرسه می آید این رفتارها را مدیر مدرسه ایجاد نکرده است البته سلبا می تواند جلوی این رفتارها را بگیرد. ولی برخی از موارد خاص بچه های مدرسه است مثلا لباس همه بچه ها بنفش است این رفتار را مدیر ایجاد کرده است در این صورت نقش مدیر نقش ایجاد کننده ای و ایجابی است. موضع گیری شارع به هر دو صورت به دست ما رسیده است یعنی گاهی سیره را امضا کرده است و گاهی مانع شده است مثل ربا که مانع از این سیره شده است. 📚موسسه فقهی صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135