ا ﷽ ا
☘در محضر الهی
🔸 قال الامام الجواد علیه آلاف التحية و الثناء :
اعْلَمْ أنَّكَ لَنْ تَخْلُو مِنْ عَیْنِ اللهِ، فَانْظُرْ كَیْفَ تَكُونُ .
🔹بدان كه تو از ديد خدا بيرون نيستي پس بنگر كه چگونه اي.
📚 تحف العقول ص ۴۵۵.
#حدیث
#حدیث_منتخب
#حضورالهی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
▫️پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
🔸️یا على! من تو را به همسرى دخترم فاطمه درمیآورم،
همان کسی که سَرور زنان جهان است
و پس از تو محبوبترين شخص در نزد من است.
دو سَرور جوانان اهل بهشت، از نسل شما هستند.
و نيز از نسل شما هستند شهیدان به خونتپيده که بعد از من در زمین مظلوم واقع میشوند.
همان امامان نورانی و بزرگوار كه خداوند تاريكیها را به دست آنها از ميان میبرد و به دست آنها حق را زنده میكند و باطل را میميراند.
تعداد امامان به تعداد ماههاى سال است
و عيسى بن مريم، پشت سر آخرين نفر ايشان (حضرت مهدی علیهالسلام) نماز خواهد خواند.
🔹️يَا عَلِيُّ إِنِّي مُزَوِّجُكَ فَاطِمَةَ ابْنَتِي سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ وَ أَحَبَّهُنَّ إِلَيَّ بَعْدَكَ...
📚غیبت نعمانی، ص۵۷.
#ازدواج_حضرت_علی_وفاطمه
حضرت #امام_علی علیه السلام
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘مطالبی در خصوص ازدواج حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) و امیرالمؤمنین(علیهالسلام)
🔸#جهیزیه_حضرت_زهرا_س :
🌱لباس عروسی (که البته شب ازدواج آن را به زنی نیازمند بخشید)
🌱چارقد و روسری
🌱 قطیفه مشکی بافت خیبر
🌱تخت خواب بافته شده از برگ خرما
🌱دو عدد تشک با روکشی کتان که داخل یکی لیف خرما و داخل دیگری پشم گوسفند بود
🌱چهار عدد بالش که از چرم طائف که داخل آن گیاه خوشبوی بوریا قرار گرفته بود
🌱یک تخته بوریای بافت بحرین
🌱 آسیاب دستی
🌱لگن مسی
🌱مشک چرمی
🌱کاسه و ظروف چوبی
🌱مشک برای حمل آب
🌱چند کوزه و ظروف گلی
📚 الأمالي - الشيخ الطوسي - ص 41
🔸#مدت_زمان_نامزدی:
🌟یک ماه (برخی 3 یا 5 ماه گفته اند)🌟
📚 بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج 43 ص 94
🔸#مهریه_زمینی:
🌹چهارصد مثقال نقره (قیمت زره امیرالمومنین که فروختند و خرج وسایل زندگی کردند)
📚 مكارم الأخلاق - الشيخ الطبرسي - ص 207
🔸#آماده_سازی_مراسم_عروسی:
🍃 پیامبر صلی الله علیه و آله به زنان مهاجرین و انصار و دختران عبدالمطلب دستور داد تا مقدمات را آماده کرده، حضرت زهرا سلام الله علیها را همراهی کنند، شادی کنند و تکبیر بگویند و شعر بخوانند اما سخنی که مورد رضای خداوند نیست نگویند.
📚 بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج 43 ص 115
🔸#شام_عروسی:
🔸پیامبر فرمودند غذای عروسی باید غذای خوبی باشد. گوشت و نان توسط پیامبر و روغن و خرما توسط امیرالمومنین تهیه شد.
🔸 دعوت کردن از مهمان ها و مشخص کردن آنها نیز به امیرالمومنین سپرده شد.
📚 الأمالي - الشيخ الطوسي - ص 42
🔸#مرکب_عروس:
🐴اسب خاکستری رنگ مزین به قطیفه یا مخمل که روی آن انداخته شده بود
📚 من لا يحضره الفقيه - الشيخ الصدوق - ج 3 ص 401
#ازدواج_حضرت_علی_وفاطمه
حضرت #امام_علی علیه السلام
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ازدواج حضرت علی (علیهالسلام) با حضرت زهرا (علیها السلام)
حضرت امام صادق علیه السلام
🔸لَولا أنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى خَلَقَ أميرَ المُؤمِنينَ لِفاطِمَةَ، ما كَانَ لَها كُفؤٌ عَلى ظَهرِ الأَرضِ؛ مِن آدَمَ ومَن دونَهُ.
🔸اگر اين گونه نبود كه خداوند ـ تباركوتعالى ، اميرمؤمنان را براى فاطمه آفريد، در روى زمين، از آدم و غيرِ آن، همسنگى براى فاطمه يافت نمىشد .
🔹الكافي : ج ۱ ص ۴۶۱ ح ۱۰
#حدیث
#حدیث_منتخب
#ازدواج_حضرت_علی_وفاطمه
حضرت #امام_علی علیه السلام
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘فقه الرضا علیه السلام
الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا
🔸تاريخچه
اين كتاب تا قبل از علامه مجلسى بين اصحاب رايج نبود. وى اين كتاب را در« بحار الأنوار» آورد و به آن استناد نمود. ايشان در اين باره مىنويسد:
« كتاب فقه الرضا عليه السلام را من از طريق سيد فاضل و محدث، قاضى امير حسين نقل مىكنم، وى مىگويد: در زمانى كه من در مجاورت خانه خدا زندگى مىكردم عدهاى از اهل قم براى حج آمدند و به همراه آنها كتابى قديمى بود كه تاريخ آن به زمان امام رضا عليه السلام بازمىگشت و بر آن كتاب خط امام رضا عليه السلام و اجازه بسيارى از فضلا و علما به چشم مىخورد و براى من يقين حاصل شد كه اين كتاب متعلق به آن حضرت است؛ لذا از روى آن كتاب يك نسخه نوشتم.»
بعد از علامه مجلسى، ميرزا عبد الله افندى صاحب« رياض» و سيد مجاهد صاحب« مفاتيح الأصول» و شيخ بحرانى و فاضل كاشانى و محقق نراقى نيز اين كتاب را تاييد و روايات آن را در كتابهاى خود نقل كردهاند.
در نسخهاى كه در مشهد مقدس موجود مىباشد، آمده است:« اين كتاب را امام هشتم براى محمد بن سكين نوشته است».
در كتابهاى رجال آمده است كه محمد بن سكين بن عمار نخعى فردى ثقه و مورد اطمينان است و كتابى نيز دارد.
صاحب رياض مىگويد:« اين كتاب در شهر مكه معظمه به خط امام رضا عليه السلام موجود است كه به خط كوفى نگاشته شده و تاريخ آن سال ۲۰۰ هجرى مىباشد و بر آن اجازات علما و فضلا نگاشته شده و هم اكنون جزو كتب سيد علىخان مدنى است».
در اول كتاب اينگونه آمده است:« يقول عبد الله علي بن موسى الرضا» و در جاى ديگر آمده است:« و از چيزهايى كه ما اهل بيت بر آن مداومت داريم...» همچنين:« از پدرم شنيدم كه اينگونه مىفرمود...».
مولى مهدى بن ابى ذر نراقى يك نسخه از اين كتاب را به خط خود استنساخ كرده و بر آن نوشته است:« من اين نسخه را از روى نسخهاى نوشتم كه يا به خط خود امام عليه السلام مىباشد و يا توسط بعضى از معاصرين آن حضرت از روى خط ايشان نوشته شده است».
ناصر خسرو علوى( متولد ۳۹۴ هجرى) مىگويد: من در اوايل نوجوانى كتابى متعلق به جدم على بن موسى الرضا عليه السلام ديدم و كتاب« جامع كبير»، تاليف محمد بن حسن شيبانى را نيز مطالعه كردم و ديدم اين دو كتاب فرق چندانى با هم ندارند.
🔸انتساب
برخى اين كتاب را تاليف امام رضا عليه السلام نمىدانند، بزرگانى مانند:
شيخ حر عاملى، سيد خوانسارى، پدر سيد جليل سيد حسين قزوينى، وحيد بهبهانى و سيد حسن صدر و اينگونه استدلال مىكنند:
۱- اگر اين كتاب به امام رضا عليه السلام تعلق داشت، چرا هزار سال از آن خبرى نبود و چهار امام بعد از امام رضا عليه السلام نيز به آن اشارهاى نداشتهاند؛ در غير اين صورت در ميان اصحاب و علما مشهور مىشد و حداقل نام آن را در كتب روايى خود مىآوردند.
۲- در اين كتاب كلماتى آمده كه بعيد است از امام عليه السلام باشد مانند:« من روايت مىكنم» يا« روايت شده است» يا« روايت مىكند» يا« ما روايت مىكنيم» و اين شكل بيان از سياق كلمات امامان معصوم عليهم السلام نيست.
۳- در بعضى از قسمتهاى كتاب آمده است:« صفوان بن يحيى و فضالة بن أيوب جميعا عن العلاء بن رزين عن محمد بن مسلم عن أحدهما» حال آنكه نام روات را اين گونه آوردن مناسب كتابهاى روايى ياران ائمه است نه خود ائمه عليهم السلام؛ لذا احتمال دارد اين كتاب تاليف يكى از اصحاب امام رضا عليه السلام بوده باشد.
۴- اگر اين كتاب نوشته امام رضا عليه السلام باشد، بايد حتما على بن بابويه- پدر صدوق- و يا خود شيخ صدوق در كتاب« عيون أخبار الرضا» به آن اشاره مىكرد.
۵- در اين كتاب احكامى آمده كه مخالف صريح مذهب است مانند:« به جاى مسح پا مىتوان پا را شست» و اينكه« اگر پوست ميته را دباغى كنيم مىتوانيم با آن نماز بخوانيم» و اينكه« اگر در ظرف آب خمر بريزد مىتوان با آن وضو گرفت» و« در نكاح حضور شاهد لازم است» و يا اينكه« سورهقل أعوذ برب الناس و قل أعوذ برب الفلقجزو قرآن نيست.»
🔸نسخه هاى كتاب
۱- نسخهاى در كتابخانه حضرت آيت الله نجفى مرعشى موجود است كه در آخر آن آمده:« إلى هنا خطه سلام الله عليه و على آبائه و أبنائه».
۲- نسخه موجود در كتابخانه آستان قدس رضوى كه در آخر آن دارد:« اين كتابى است كه حضرت امام الجن و الانس سلطان، ابى الحسن على بن موسى الرضا عليه التحية و الثناء از جهت محمد بن سكين تصنيف نموده بودند و نسخه اصل به خط مبارك حضرت در مكه است و حضرت مغفرت پناه، مولانا ميرزا محمد محدث از خط شريف حضرت كه به كوفى بوده به عربى انتقال نمودهاند.»
🔹منبع :دارالحدیث
#کتاب_شناسی
#فقه_الرضا
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘بررسی روایت
«فرّ الی الحسین»!
✅اصل روایت مطرح شده چنین است :
«اتَی شَابّ مُحبّ الامام الجواد(علیه السلام) و قَال : یَا مولای! لستُ جیّداً! ضَجر قلبی مِن النّاس التُهمة، الغَیبة!
مَاذا افعَل؟! انّی مُتعب، ضَاقَ صَدرِی فی هذا البلادِ!
فقَال الامام الجواد(علیه السلام) : فِرّ الی الحُسین(علیه السلام)»
روزی جوانی که دوستدار و محب امام جواد(ع) بود، خدمت ایشان آمد و عرض کرد : مولای من! حالم خوب نیست! از مردم خسته شدم، تهمت، غیبت و..! چه کنم؟ بریده ام، نفسم در این بلاد بالا نمی آید.
امام جواد(ع) فرمود : به سمت حسین(ع) فرار کن!(۱)
✍پاسخ :
کتاب (شعشعة الحسینیه) اثر شيخ محمّد جواد يزدى متوفی اوايل قرن چهاردهم هجری است.
و این عبارت فوق در این کتاب وجود ندارد و اگر هم باشد، این کتاب از متاخرین بوده و اعتبار چندانی ندارد و حتی عین این روایت یا مضمون آن نیز در هیچ منبع معتبر و حتی غیر معتبری یافت نمیشود.
و این عبارت گویا از آیه قرآن گرفته شده است که خداوند می فرماید :
📋《فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ..》
♦️به سوی خدا بشتابید!(ذاریات ۵۰)
هر چند این عبارت با آیه قرآن تعارضی ندارد و گاهی به تعبیری [فِرُّا إِلَى الحُسَینِ] همان [فِرُّوا إِلَى اللَّهِ] است.
مانند برخی عبارت روایات و متون زیارات و ادعیه ما مثل [إيَابُ الخَلْقِ إلَيْكُمْ وَحِسَابُهُمْ عَلَيْكُمْ] و دهها مضمون دیگر در روایات و احادیث!
پس مضمون روایت درست است و به نوعی مطابق روایات و عقاید شیعه است.
اما صدور این روایت مورد تأیید نیست، و انتسابش به امام جواد(ع) درست نمی باشد.
همانطور که گفته شد؛ این عبارت در هیچ کتابی حتی کتب متاخرین نقل نشده است و در واقع این روایت بدون منبع حتی متاخر و غیر معتبر است.
به هر حال نمیتوان متن حدیثی که دلیلی برای صدور آن از معصومان(علیهم السلام) نداریم به ایشان نسبت بدهیم.
متاسفانه در سالیان گذشته به کرّات این روایت از اهل منبر و روضهخوانهای به دور از تحقیق شنیده شده و اکنون نیز در فضای مجازی در مناسبتها دست به دست می چرخد.
هر چند روایاتی صحیح و هم مضمون با عبارات فوق وجود دارد که به یک نمونه اشاره میکنم.
امام رضا(علیه السلام) می فرماید:
📋《إِذَا نَزَلَتْ بِكُمْ شَدِيدَةٌ فَاسْتَعِينُوا بِنَا عَلَى اللهِ》
♦️هرگاه برای شما پیشامد سختی روی داد به وسیله ما از خداوند یاری بجوئید.(۲)
📚منابع :
۱)شعشعة الحسینیه مرحوم یزدی، ج۱، ص۵۰
۲)مستدرک الوسائل محدث نوری، ج۵، ص۲۸۸
منبع: اسنادالمصائب
#حدیث_شناسی
#بررسی_حدیث_فروا_الی_الحسین
حضرت #امام_حسین علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ نماز دهه اول ذی الحجّه
🔸 نماز «واعدنا» که به نماز دهه اول ذی الحجه معروف است بنابر احادیث و روایات صحیح و معتبر، دارای ثواب بسیار زیادی بوده و کسی که آن را به جای آورد در ثواب همهی حاجیان شریک میشود.
🔸 این نماز را در ده شب اول این ماه و مابین نماز مغرب و عشاء میخوانند؛ این نماز دو رکعت است بدین صورت که در هر رکعت پس از خواندن سوره حمد و توحید، آیه ۱۴۲ از سوره أعراف نیز خوانده میشود:
🔹 «وَ واعَدْنا مُوسی ثَلاثینَ لَیْلَهً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَهً وَ قالَ مُوسی لِأَخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی فی قَوْمی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدین»
#نماز
#نمازدهه_اول_ذیحجه
#ذیحجه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘با علی باش
💠 پيامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله
🔹يَا عَمَّارُ! إِنْ رَأَيْتَ عَلِيّاً قَدْ سَلَكَ وَادِياً وَ سَلَكَ النَّاسُ كُلُّهُمْ وَادِياً فَاسْلُكْ مَعَ عَلِيٍّ فَإِنَّهُ لَنْ يُدْلِيَكَ فِي رَدًى وَ لَنْ يُخْرِجَكَ مِنْ هُدًى
🔸ای عمار!
اگر دیدی علی به راهی می رود و مردم به راه دیگر،
👌تو با علی باش
زیرا علی هرگز بر پستی راهنمایی نمیکند و از هدایت خارج نمیسازد
📗 بحارالأنوار ج38 ص38
#حدیث
#حدیث_منتخب
#امیرالمومنین #ولایت
حضرت #امام_علی علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘کتاب "الکافی"
🔸مولف"محمد بن یعقوب کلینی"
🔸از آثار متعدد و ارزشمند مرحوم کلینی(درگذشت: ۳۲۹ق) ،تنها کتاب کافی ایشان به دست ما رسیده، اثری که مؤلف بیست سال از عمر خویش را صرف تالیف آن نموده است.
کافی جامعترین و مهمترین کتاب در میان کتب اربعه شیعه است.
🔸علامه مجلسی کتاب کافی را دقیق تریین، جامع ترین، بزرگترین و بهترین تألیفات شیعه معرفی کرده است.
مرآة العقول، ج۱، ص ٢
🔸احتمالا نام (کافی) به عنوان نام اثر کلینی از خطبهٔ وی در شروع کتاب اقتباس گشته است، آنجا که در پاسخ شخصی که از او تقاضای تدوین چنین کتابی را کرده بود می نویسد:
«و قلت آنک تُحِبُّ أن یکونَ عندکَ کتاب کاف یجمع فیه من جمیع فنون علم الدین...»
گفته بودی که علاقه مندی کتابی در اختیار تو قرار گیرد که تو را کفایت کند و تمام فنون علم دین در آن گردآمده باشد.
🔸مرحوم کلینی در ابتدای کافی انگیزهٔ خود را از تألیف کتاب بیان کرده است و از مطالعهٔ این مقدمه که ظاهراً پس از تألیف کتاب نوشته شده است، روشن میگردد که او جامع خود را به تقاضای یکی از دوستانش نوشته است و علت درخواست آن شخصی از کلینی حل دو مشکل اساسی در آن زمان بوده است:
۱. در برخی از امور، اختلاف روایات، مشکلی ساز شده است و حقیقت شناخته نمی شود.
۲. کتابی که جامع تمام فنون علم دین باشد لازم است، تا طالبان علم دین از طریق اخبار صحیح به علوم و سنن دین دسترسی پیدا کنند.
🔸شروع و پایان تألیف کتاب کافی دقیقاً مشخص نیست، اما نجاشی به نگاشته شدن آن در بیست سال، تصریح کرده است.
🔸ساختار کتاب
کافی حدود ۱۶۰۰۰ حدیث دارد" و در سه بخش اصلی تنظیم گردیده است: ۱. اصول؛ ۲. فروع؛ ۳. روضه.
در برخی از متون کهن برای جدا ساختن بخش ها به جای تعابیری همچون «فصل» یا «بخش » از تعبیر «کتاب» استفاده می شد. اصول و فروع کافی نیز دارای بخشهای متعددی است که با تعبیر «کتاب» از یکدیگر متمایز شده است؛ مانند کتاب التوحید، کتاب الحجة اما روضه باب بندی ندارد و روایات، یکی پس از دیگری ذکر شده است.
🔸اصول کافی:
شامل ۸ کتاب، ۴۹۹ باب، ۳۷۸۶ روایت
موضوع اصول کافی مباحث اعتقادی و اخلاقی است که در هشت بخش سامان یافته است.
بخش های هشتگانه اصول کافی به ترتیب عبارت اند از:
«کتاب العقل و الجهل، کتاب فضل العلم، کتاب التوحید، کتاب الحجة، کتاب الایمان و الکفر، کتاب الدعاء، کتاب فضل القرآن، کتاب العشرة»
مرحوم کلینی در اصول کافی با چینشی دقیق و منطقی، ابتدا با استناد به روایات متعدد به اهمیت عقل و جایگاه آن در شناخت معارف پرداخته و سپس به فضیلت علم آموزی و آداب آن مبادرت نموده است تا اهمیت معرفت و آگاهی را در اثبات مبانی اعتقادی روشن سازد
آنگاه به مهم ترین اصل اعتقادی؛ یعنی توحید و مباحث مربوط به خداشناسی پرداخته است. سپس در کتاب الحجة ابتدا مباحث نبوت و در پی آن مباحث امامت را ذکر کرده است و پس از تحکیم اصول اعتقادی، در نیمه دوم اصول کافی، مباحث اخلاقی و تربیتی را آورده است. مباحثی از قبیل: تواضع، حلم، قناعت، غیبت، فضیلت دعا، فضیلت قران و آداب معاشرت.
مطالب این بخش از اصول کافی بسیار جذاب و متنوع و برای همگان قابل استفاده است.
🔸فروع کافی:
شامل ۲۶ کتاب، ۱۷۴۴ باب، ۱۰۸۰۰ روایت. این بخش به روایات فقهی از قبیل نماز، زکات، روزه و حج اختصاص دارد که به دليل تخصصی بودن مطالب معمولامورد استفاده فقیهان قرار میگیرد
🔸روضه کافی :
این بخش با ۵۹۷ حدیث، شامل مباحث گوناگونی همچون خطبه ها و نامه های ائمه علیهم السلام، مواعظ، داستانها و مطالب تاریخی است و به همین دلیل همین تنوع موضوعی، به روضه یعنی بوستان نامگذاری شده است.
🔸مزایا و ویژگی های کافی:
برخی از ویژگیهای کافی عبارت اند از:
۱. تألیف کافی در عصر غیبت صغری و نزدیک بودن تألیف آن به عصر حضور ائمه علیهم السلام
۲. جامعیت کتاب ( روایات اعتقادی، اخلاقی، فقهی) که این ویژگی در دیگر کتب اربعه وجود ندارد.
۳. بیشتر بودن روایات آن نسبت به دیگر جوامع حدیثی متقدم شیعه و نیز صحاح اهل سنت.
زیرا کافی قریب ۱۶۰۰۰ حدیث دارد و در میان کتب اربعه، پس از آن تهذیب الاحکام با ۱۳۵۹۰ حدیث بیشترین تعداد روایت را در بر دارد.
کتب ششگانه اهل سنت نیز پس از حذف مکررات تنها مشتمل بر قریب ۹۵۰۰ روایت اند
۴. صرف ۲۰ سال وقت برای گردآوری، تدوین و پیرایش کتاب که این امر موجب شده است؛ کافی نسبت به دیگر کتب اربعه از استحکام و دقت بیشتری در نقل اسناد و متون برخوردار گردد.
۵. ذکر کامل اسناد: در کافی غالبا سندها به صورت کامل نقل شده است، برخلاف دیگر کتب اربعه، خصوصا کتاب من لایحضره الفقیه که سند بسیاری از احادیث در متن این کتب کامل نیست.
۶. عنوان دهی دقیق ابواب با عناوین کوتاه و رسا: عناوین انتخابی برای هر دسته از احادیث معمولاً کوتاه، رسا و کاربردی است.
🔹منبع: دارالحدیث
#کتاب_شناسی
#کافی
#کلینی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135