eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
531 دنبال‌کننده
556 عکس
39 ویدیو
17 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 🍀 محبت به تنهایی نجات‌بخش نیست؛ شاهدش سوال مولاست رَوَوْا عَنْ عُمَارَةَ قَالَ: كُنْتُ جَالِساً عِنْدَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ، وَ هُوَ فِي مَيْمَنَةِ مَسْجِدِ الْكُوفَةِ وَ عِنْدَهُ النَّاسُ، إِذْ أَقْبَلَ رَجُلٌ فَسَلَّمَ عَلَيْهِ، ثُمَّ قَالَ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ اللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّكَ، فَقَالَ: لَكِنِّي وَ اللَّهِ مَا أُحِبُّكَ، كَيْفَ حُبُّكَ لِأَبِي بَكْرٍ وَ عُمَرَ فَقَالَ: وَ اللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّهُمَا حُبّاً شَدِيداً، قَالَ: كَيْفَ حُبُّكَ لِعُثْمَانَ قَالَ: قَدْ رَسَخَ‏ حُبُّهُ‏ فِي السُّوَيْدَاءِ مِنْ قَلْبِي‏... 📚 تقريب المعارف (ابوالصلاح حلبى؛ ۳۷۴-۴۴۷ق)؛ ص۲۴۳ عُماره گوید: نزد امیرمؤمنین علیه‌السلام در مسجد کوفه نشسته بودم؛ مردم نیز در پیش حضرت بودند. مردی آمد و بر حضرت سلام کرد و گفت: ای امیرمؤمنان بخدا قسم من شما را دوست دارم. حضرت به او فرمودند: 👈 ولی والله من تو را دوست ندارم. حضرت سوال کردند: محبتت نسبت به عمر و ابوبکر چگونه است؟ گفت: آن دو را به شدّت دوست دارم. حضرت فرمودند: محبتت نسبت به عثمان چطور است؟ گفت: محبت او در اعماق وجودم نفوذ کرده است. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 عقلش چگونه است ؟ 🔸 قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : إِذَا رَأَیْتُمُ اَلرَّجُلَ کَثِیرَ اَلصَّلاَةِ کَثِیرَ اَلصِّیَامِ فَلاَ تُبَاهُوا بِهِ حَتَّی تَنْظُرُوا کَیْفَ عَقْلُهُ. حضرت امام صادق عليه السلام: چون مردی را پرنماز و روزه دیدید به او ننازید تا بنگرید عقلش چگونه است. 📚الکافی , جلد ۱ , صفحه ۲۶ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀آشنایی با کتاب «الهداية الكبرى‏» 🔸 كتابی است درباره زندگى و معجزات و كرامات چهارده معصوم (عليهم‌السلام) زبان عربی تعداد جلد ۱ 🔸مؤلف حسین بن حمدان خصیبى (متوفای ۳۳۴ یا ۳۵۸ ق) از راویان و محدثان شیعه در قرن ۴ هجری است. هارون‌ بن‌ موسى‌ تلعکبری‌ را از راویان او شمرده اند. 🔸اقوال رجالیون درباره خصیبی مختلف است. نجاشی به تبع ابن غضائری او را فاسد المذهب می داند و کتبی را برای او برمی شمرد. اما سید محسن امین در اعیان الشیعه، ضمن مدح و ثنای خصیبی، سخن مخالفان او را رد کرده است. 🔸برخی از تألیفات وی عبارتند از: کتاب الإخوان، کتاب المسائل، تاریخ الأئمة، الرسالة، أسماء النبی، أسماء الأئمة، المائدة، الروضة، أقوال أصحاب الرسول و أخبارهم‌، الهدایة الکبرى. 🔸معرفی کتاب در خصوص کتاب «الهدایة الکبرى‏» از قدیم اظهار نظرهاى شدیدى نسبت به محتواى آن وجود داشته، آن را غیر معتبر و غلو آمیز دانسته و برخى آن را از کتب فرقه نصیریه مى‌دانند. در سال‌هاى اخیر مقاله اى در نقد این اثر منتشر شده (مجله طلوع،‌ ش ۱۶) که آن را از آثار مؤثر در شیعه امامیه و برگرفته از روایات غالیان دانسته و مى‌نویسد: به نظر مى‌رسد انتشار این روایات می‌تواند بیشترین اثر را در معرفی چهره‌اى مشوّه از تاریخ تشیع و به دنبال آن انزجار عمومی مسلمانان از این مکتب تابناک داشته باشد. نقد این مقاله نیز در شماره‌هاى بعدى این مجله وجود دارد و نویسنده مى‌گوید: فهرست نویسان، کتاب الهدایه الکبرى را در ردیف آثار حسین خصیبى نیاورده‌اند، بلکه وى کتاب الهدایه داشته و احتمالاً مطالبى بر آن افزوده شده است. 👌🌱با این وجود، کتاب «الهدایة» جایگاه مناسبى در میان آثار بعدى امامیه یافته است، چنانکه محمدتقی مجلسی، علامه مجلسی، شیخ حر عاملی، فیض کاشانی و سید هاشم بحرانی به این کتاب اعتماد نموده و از آن نقل کرده‌اند. 🔸محتوای کتاب مطالب تاریخى کتاب «الهدایة الکبرى»‏ به شیوه حدیثى بیان شده و مؤلف سلسله اسناد خود را بیان کرده است. ابواب چهارده‌گانه کتاب به اعتبار چهارده معصوم (علیهم‌السلام) تنظیم شده و هر باب به دو قسمت اصلی تقسیم می‌شود: قسمت اول کلیاتی درباره تاریخ هر معصوم از احوال شخصى است و قسمت دوم به ذکر روایات مختلف با ذکر سلسله اسناد مشخص می‌پردازد که غالب اسناد به ائمه منتهى مى‌شود و در آنها معجزات و کرامات هر معصوم شامل تعیین مصادیق علم غیب او، تصرف او در نظام تکوین همچون زنده کردن مردگان و طی‌ّ الارض و نیز سخن گفتن به زبانهای گوناگون و نیز سخن گفتن با حیوانات و... ذکر می‌شود. 🔸حجم مطالب درباره هر معصوم متفاوت است، چنانکه درباره امام زمان (علیه‌السلام) حجم بیشتری اختصاص داده شده است. همچنین ذکر روایاتی درباره رجعت، به ویژه روایت مفصل مفضّل بن عمر از امام صادق (علیه‌السلام) است. پانزدهمین بخش کتاب که در نسخه چاپی حذف شده است، درباره ابواب دوازده‌گانه ائمه (علیهم‌السلام) می‌باشد. از مطالب ارزشمند این کتاب، ذکر تفصیلی دیدگاهها و اعمال یاران فارس‌ بن‌ حاتم قزوینی که در کمتر کتب رجالی و تاریخی شیعه یافت می‌شود، وضعیت جامعه شیعی بعد از شهادت امام عسکری (علیه‌السلام) و فعالیتهای جعفر کذاب است. کتاب •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀حسین بن حمدان خصیبی و کتاب « الهدایة الکبری» نویسنده: دکتر نعمت الله صفری فروشانی 🔸چکیده مقاله حسین بن حمدان خصیبی از راویان بزرگ معتقد به امامت امامان دوازده گانه در دوره غیبت صغری و سالهای آغازین غیبت کبری است که در عین حال مورد احترام فراوان فرقه نصیریه نیز می باشد. او دارای اندیشه های خاصی بوده که وی را از امامیه جدا می ساخته است و لذا رجالیون متقدم او را به شدت تضعیف کرده اند، اما رسوباتی نه چندان اندک از اندیشه های او در جوامع امامیه نفوذ پیدا کرده است. کتاب الهدایة الکبرای او از آنجا که از قدیمی ترین متونی است که با ذکر سلسله اسناد در صدد اثبات امامت و وصایت تک تک ائمه از راه بیان معجزات می باشد، برای ریشه یابی چگونگی نفوذ این اندیشه در میان شیعه امامیه که بعدها با نگارش کتب فراوان و احیاناً حجیم پیگیری شد، می تواند بسیار مفید باشد. علاوه بر آنکه ذکر برخی از وقایع تاریخی مربوط به اختلافات درون گروهی شیعه، ذکر اسنادی که در متون امامیه کمتر یافت می شود و نیز بیان مطالبی از غالیان که در کتب معتبر روایی امامیه مفقود است، از دیگر جهات اهمیت این کتاب است. مطالعه کامل مقاله 👌👇 مقاله کامل 👇 https://hawzah.net/fa/Magazine/View/2691/6558/76246/%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86_%D8%A8%D9%86_%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86_%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%A8%DB%8C_%D9%88_%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8_%C2%AB_%D8%A7%D9%84%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%A9_%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%A8%D8%B1%DB%8C%C2%BB کتاب •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀بررسی نظریه‌ی تعویض السند استاد شهیدی پور زنجانی 🔸مراد از نظریه سند این است که مثلا شیخ طوسی در فهرست نسبت به بعضی از روات فرموده‌اند: «اخبرنا بجمیع کتبه و روایاته» یا «اخبرنا بکتبه و روایاته» که از جمله‌ی این روات حریز بن عبدالله و سعد بن عبدالله است و بعضی از طرقی که ایشان به این کتب ذکر می‌کند صحیح هستند، اگر در کتاب حدیثی یک حدیث با سند ضعیف به حریز بن عبدالله یا سعد بن عبدالله می‌رسید به جای این سند ضعیف آن سندی که شیخ طوسی در فهرست به جمیع کتب و روایات سعد بن عبدالله یا حریز ذکر کردند، جایگزین می‌شود. این را نظریه‌ی تعویض سند می‌گویند.... 📚 درس خارج اصول، ۱و۲ مهر ۱۴۰۳ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀عشق به عبادت حضرت رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: 🔸أفضَلُ النّاسِ مَن عَشِقَ العِبادَةَ فَعانَقَها، و أحَبَّها بقَلبِهِ، و باشَرَها بِجَسَدِهِ، و تَفرَّغَ لَها، فَهُو لا يُبالي عَلى ما أصبَحَ مِنَ الدُّنيا:عَلى عُسرٍ أم عَلى يُسرٍ. 🔹برترين مردم كسى است كه عاشق عبادت شود و عبادت را در آغوش گیرد و از صميم قلب دوستش بدارد و با بدن خود با آن در آميزد و خود را وقف آن گرداند؛ پس برای چنين شخصى مهم نیست كه دنيايش به سختى بگذرد يا به آسانى. 📚الكافي •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀حکمت وضو الإمامُ الرِّضا عليه السلام ـ 🔸في عِلَّةِ الوُضوءِ ـ: لأنّهُ يَكونُ العَبدُ طاهِرا إذا قامَ بَينَ يَدَيِ الجَبّارِ عِندَ مُناجاتِهِ إيّاهُ ،مُطيعا لَهُ فيما أمَرَهُ نَقِيّا مِن الأدناسِ و النَّجاسَةِ مَع ما فيهِ مِن ذَهابِ الكَسَلِ و طَردِ النُّعاسِ ، و تَزكِيَةِ الفُؤادِ لِلقِيامِ بَينَ يَدَيِ الجَبّارِ . 🔹امام‌رضا سلام‌الله‌علیه درباره حكمت وضو فرمودند: براى اينكه بنده وقتى براى مناجات با خداوند جبّار در برابر او مى ايستد، پاك باشد، فرمان او را اطاعت كرده باشد و از آلودگى ها و نجاست پاكيزه باشد، به علاوه اينكه وضو باعث از بين رفتن حالت كسالت و زدودن خواب‌آلودگى و پاك ساختن دل براى ايستادن در حضور خداوند جبّار است. 📚:علل الشرائع : ۲۵۷/۹. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀ثمره قناعت الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : مَن رَضِيَ مِن اللّه ِ بِاليَسيرِ مِن المَعاشِ رَضِيَ اللّه ُ مِنهُ بِاليَسيرِ مِن العَمَلِ . امام صادق عليه السلام :  كسى كه به معاش (روزى) اندك خدا خرسند باشد، خداوند به عمل اندك او خرسند شود. 📚اصول كافی ، ج ۳ ، ص ۲۰۷ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀کتاب "الخصال" الخصال اثر شیخ صدوق 🔸 کتابى است حدیثى که در آن، نویسنده، احادیثى را که مشتمل بر «شماره‌اى» بوده‌اند، گردآورى کرده و به ترتیب اعداد در ابواب مختلف آورده است. 🔸کتاب، به زبان عربى و در قرن چهارم هجرى، نوشته شده است. 🔸هدف نویسنده از نگارش این اثر، بیان صفات نیک و بد بوده است. 🔸الخصال از کتاب های مشهور شیعه است. گزینش احادیث زیبا و ابتکار در سبک تألیف (روایات عددی)، سبب شده که این کتاب همواره نظر خوانندگان را به خود جلب کند. 🔸ابواب کتاب به ترتیب از یگانه ها شروع و باب صدگانه و بیش از صدگانه ها ادامه یافته است. نوزده باب (از باب خصلت های یگانه تا باب خصلت های نوزده گانه) به ترتیب اعداد تنظیم شده اند و بیشترین بخش کتاب را تشکیل می دهند. 🔸تمام روایات الخصال با سند متصل، از معصومان علیهم السلام نقل شده است. بیشتر این روایات از طریق راویان شیعی است. 🔸این کتاب، اثرى مهم است و از درجه اعتبار بالایى برخوردار مى‌باشد. علامه مجلسى در تنظیم بحار الأنوار از این کتاب بهره برده و در جلد اول بحار در قسمت معرفى کتب مورد استفاده‌اش، نام «کتاب الخصال» را در ذیل کتاب‌هاى شیخ صدوق آورده است، همچنین در فصل دوم آن که به معرفى علائم اختصارى منابعش پرداخته، نام اختصارى «الخصال» را «ل» نهاده است. همچنین شیخ حر عاملى در نوشتن وسائل الشیعة از این کتاب استفاده کرده است. 🔸ساختار دو مقدمه از مصحح و مؤلف، آغازگر مطالب مى‌باشد. شیخ صدوق در این کتاب، احادیث را به ترتیب عددى تحت عناوین «باب الواحد»، «باب الاثنین»، «باب الثلاثة» و... تا عدد بیست به ترتیب آورده و پس از عدد بیست، روایاتى در اعداد مابین 20 و 30 ذکر کرده و سپس ابواب زیر را آورده: باب 30 و مافوق آن، باب 40 و مافوق آن، باب 50 و مافوق، باب 70 و80 و بیشتر، پس از آن، یک باب تحت عنوان از یک تا صد ذکر کرده و همه روایاتى را که دربردارنده عدد بیش از صد است، به ترتیب در این باب ذکر کرده است. آن‌گاه بابى درباره 400 و بابى بیش از هزار آورده است که آخرین روایت این باب مشتمل است بر عدد یک ملیون که در رابطه با خلقت یک میلیون آدم و یک میلیون عالم (از امام باقر(ع)) است. این شیوه نگارش و چینش احادیث، موجب شده که صفحات کتاب، موضوعات متفاوتى را در خود ثبت نماید. بیشتر احادیث کتاب، کوتاه است، لذا مورد استفاده خطبا در مجالس مختلف و استقبال مردم قرار گرفته است. شیخ صدوق در این اثر، مبنا را احادیث بیان‌شده از تمام معصومین(ع) قرار داده است. 🔸بیشتر روایات کتاب، ناظر به مباحث اخلاقى و بیان رفتارها و صفات پسندیده یا نکوهیده بوده و شیخ صدوق، سند کامل هر روایت را در آغاز آن بیان کرده است. 🔸انتساب این اثر به شیخ صدوق، معروف و بلکه متواتر است و از مصادر وسائل الشیعة، بحار الأنوار و مستدرک الوسائل بشمار مى‌آید. 🔸روایات کتاب با اسناد کامل، از طریق شیعه امامى و بیشتر با واسطه على بن بابویه پدر شیخ صدوق، ابن ولید، ابن ماجیلویه و ابن موسى بن متوکل، نقل شده‌اند و در کمتر از هفتاد مورد، از طریق مشایخ حدیث اهل سنّت. 🔸کتاب، در دو جلد تنظیم گردیده است. 📚ویکی نور کتاب •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀شهید ثالث به چند تن از علما اطلاق می‌شود؟ 🔸قاضی نورالله شوشتری؛ (۹۵۶-۱۰۱۹ق) متکلم شیعه در دوره صفویه و قاضی القضاة هند که به فرمان جهانگیرشاه کشته شد و در آگرای هند مدفون است. 🔸میرزا محمدمهدی خراسانی؛ (۱۱۵۲-۱۲۱۸ق) عالم شیعه و سرسلسله خاندان شهیدی‌های خراسان که توسط نادرقلی از نوادگان نادرشاه افشار به شهادت رسید و در حرم امام رضا(ع) مدفون شد. 🔸ملا محمدتقی برغانی؛ (۱۱۷۲ یا ۱۱۸۳-۱۲۶۴ق) از فقهای شیعه که به دست بابیه به شهادت رسید. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀دیدگاه‌های حدیثی علامه طباطبایی ✔️مهم‌ترین دیدگاه علامه طباطبایی در زمینه روایات، نظریه‌ای است که ایشان در باره نقش روایات در تفسیر ارائه کرده و بر اساس آن معتقد است که قرآن در تفسیر خود به استثنای آیات الاحکام، آیات القصص و آیات المعاد، بی‌نیاز از روایات است و روایات تنها روش بهره جستن از قرآن و چگونگی استناد به آیات برای تفسیر سایر آیات مرتبط را ارائه می‌کنند. از این دیدگاه با عنوان «قرآن محوری و سنت مداری» یاد شده است. 👈 معرفی اثر جدید استاد علی نصیری: http://ijtihadnet.ir/?p=76333 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀بخشی از آداب اسلامی در بیان حضرت امام جعفر صادق علیه السلام 🌟إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْجَمَالَ وَ التَّجَمُّلَ وَ يَكْرَهُ الْبُؤْسَ وَ التَّبَاؤُسَ فَإِنَّ اللَّهَ إِذَا أَنْعَمَ عَلَى عَبْدٍ نِعْمَةً أَحَبَّ أَنْ يَرَى عَلَيْهِ أَثَرَهَا قِيلَ كَيْفَ ذَلِكَ قَالَ يُنَظِّفُ ثَوْبَهُ وَ يُطَيِّبُ رِيحَهُ وَ يُجَصِّصُ دَارَهُ وَ يَكْنُسُ أَفْنِيَتَهُ حَتَّى إِنَّ السِّرَاجَ قَبْلَ مَغِيبِ الشَّمْسِ يَنْفِی الْفَقْرَ وَ يَزِيدُ فِی الرِّزْقِ🌟 💐خداوند زيبائی و خودآرائی را دوست دارد و از فقر و تظاهر به فقر بيزار است ◽️هرگاه خداوند به بنده اى نعمتى بدهد دوست دارد اثر آن را در او ببيند عرض شد: چگونه؟ فرمودند: 🔹لباس تميز بپوشد 🔸خود را خوشبو كند 🔹خانه اش را گچكارى كند 🔸جلوى در حياط خود را جارو كند 🔹حتى روشن كردن چراغ قبل از غروب خورشيد فقر را می‌برد و روزى را زياد می‌كند 📚وسایل الشیعه جلد ۵، صفحه۷ ، حدیث ۵۷۴۶ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀من زاده رسول الله هستم... 🔸 عَنْ عَبْدِ الاْءَعْلَی بْنِ أَعْیَنَ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللّه ِ علیه السلام یَقُولُ: «قَدْ وَلَدَنِی رَسُولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله وَأَنَا أَعْلَمُ کِتَابَ اللّه ِ، وَفِیهِ بَدْءُ الْخَلْقِ وَمَا هُوَ کَائِنٌ إِلی یَوْمِ الْقِیَامَةِ، وَفِیهِ خَبَرُ السَّمَاءِ وَخَبَرُ الاْءَرْضِ، وَخَبَرُ الْجَنَّةِ وَخَبَرُ النَّارِ، وَخَبَرُ مَا کَانَ وَخَبَرُ مَا هُوَ کَائِنٌ، أَعْلَمُ ذلِکَ کَمَا أَنْظُرُ إِلی کَفِّی، إِنَّ اللّه َ یَقُولُ: فِیهِ تِبْیَانُ کُلِّ شَیْءٍ » . 🔹عبد الاعلی گوید: شنیدم که امام صادق علیه السّلام می‌فرمود: من زادۀ رسول خدا و داناتر به کتاب خدایم، آغاز آفرینش و آنچه تا روز بازپسین رخ دهد، در قرآن آمده است. در آن خبر آسمان و زمین، بهشت و دوزخ و گذشته و آینده است. تمام آنها را می‌دانم همان طور که به کف دست خود می‌نگرم. همانا خداوند می‌فرماید: روشنگری هرچیزی در قرآن است. علیه السلام حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 🔻‌حسن صبّاح، بنیان‌گذار دولت اسماعیلیه در ایران و نیز بانی دعوت مستقل اسماعیلیه نزاری می‌باشد. 🔹حسن صباح در حدود سال ۴۴۵ در قم، در خانواده‌ای از شیعیان امامی ، به دنیا آمد. 🔸پدرش، علی بن محمد بن جعفر صبّاح حِمیَری ، اصلش از کوفه بود ولی ادعا می‌کرد که نسبش حمیری یَمنی است. 🔹او که از کوفه به قم مهاجرت کرده بود، به شهر ری نقل مکان کرد که مرکز مهم دیگری برای تعالیم شیعه و فعالیت‌های داعیان اسماعیلی بود. 🔸حسن در ری به عنوان شیعه دوازده امامی تعلیم و تربیت یافت، اما در هفده سالگی از طریق یکی از داعیان اسماعیلی، به نام امیره ضَراب ، با تعالیم اسماعیلیه آشنایی پیدا کرد. 🔹سرانجام به مذهب اسماعیلی گروید و نسبت به امام اسماعیلی زمان، یعنی خلیفه فاطمی، مستنصرباللّه، سوگند عهد به جای آورد. 🔸در ۴۶۷، حسن صباح همراه ابن ‌عطّاش به اصفهان (مرکز مخفی دعوت اسماعیلیه ایران) رفت و در ۴۶۹، به توصیه او، عازم قاهره ، پایتخت فاطمیان ، شد تا در آن‌جا تعلیم بیشتری ببیند. 🔹به نظر می‌رسد که حسن در سال‌های اقامت در مصر چیزهایی فرا گرفت که بعداً از آن‌ها در تدوین سیاست انقلابی خود استفاده کرد. 🔸حسن صباح برای شورش برضد سلجوقیان نقشه می‌کشید و در جستجوی محل مناسبی بود که بتواند پایگاه عملیاتی خود را در آن‌جا مستقر کند. به این منظور، سرانجام قلعه الموت را در منطقه رودبار انتخاب کرد. 🔹حسن صباح در پی بیماری کوتاهی، در ربیع‌الآخر ۵۱۸ درگذشت. او را در نزدیکی قلعه الموت به خاک سپردند. مطالعه کامل مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/حسن_صبّاح •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀تربیت شدگان مکتب امام صادق علیه السلام اینگونه‌اند : ❤️👌🏻 ▫️علِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ ، قَالَ حَدَّثَنِي الْفَضْلُ ، قَالَ حَدَّثَنِي عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا أَنَّ يُونُسَ بْنَ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قِيلَ لَهُ :إِنَّ كَثِيراً مِنْ هَذِهِ الْعِصَابَةِ يَقَعُونَ فِيكَ وَ يَذْكُرُونَكَ بِغَيْرِ الْجَمِيلِ! فَقَالَ : أُشْهِدُكُمْ أَنَّ كُلَّ مَنْ لَهُ فِي أَمِيرِ‌الْمُؤْمِنِينَ‏ علیه‌السلام نَصِيبٌ فَهُوَ فِی حِلٍّ مِمَّا قَالَ . ➖ ترجمه: روایت کرده‌اند که به گفتند: جمعیت فراوانی از مردم تو را مذمت می‌کنند و از تو به زشتی یاد می‌کنند. یونس گفت : «شما شاهد باشید! هر کسی که در مورد من چنین کرده و می‌کند اما بهره‌ای از ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام دارد ، او را حلال کردم.» 📕 رجال الکشی جلد ۱ صفحه ۴۰۸ 📚منهاج الولایه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 نحوه تحمل احادیث در کتاب تحف العقول 👤استاد سيد احمد مددی شواهد موجود حاكی است كه اين كتاب ها و مصادري كه در اختيار صاحب بوده، به نحو به ايشان رسيده است، البته مي شود به اين مطلب با مقدمه اي كه در اول كتاب آمده اشكال كرد؛ چون ايشان در مقدمه نوشته است: «واسقطت الأسانيد تخفيفاً و إيجازاً و إن كان أكثره لي سماعا» ايشان تعبير كرده كه اكثر اين كتاب را من به نحو سماع تحمل كردم، و اين با وجاده نمي سازد، اما ظواهر نشان نمي دهد كه ايشان در حوزه هاي عليمه ي آن زمان حضور فعالي داشته اند.... 📚‏درس خارج اصول، ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ کتاب •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا