ا ﷽ ا
☘نکاتی پیرامون
"کتاب علی" علیه السلام
(که در برخی روایات به آن اشاره شده)
🔸کِتابُ علی یا الجامِعَه کتابی حدیثی است که بهاملای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و بهقلم امام علی علیه السلام نوشته شده است. این کتاب از ودایع امامت است که بر امامبودن صاحب آن دلالت دارد. براساس احادیث، در الجامعه تمامی احکام شرعی، حتی جزئیترین آنها، بیان شده است. اخلاق، عقاید، قصص انبیا و روایات باطنی از دیگر مباحث این کتاب دانسته شده است.
🔸 در روایات، عنوانهای دیگری مانند «صحیفه»و «کتاب علی» به کار رفته که برخی پژوهشگران معتقدند همگی مربوط به یک کتاباند؛ چراکه در این روایتها، ویژگیهای یکسانی برای این عناوین ذکر شده است.
در مقابل، آقابزرگ تهرانی (۱۲۹۳-۱۳۸۹ق) معتقد است کتابُ علی با الجامعه تفاوت دارد.
🔸آقا بزرگ تهرانی بر این باور است که کتاب علی علیه السلام همچون دیگر ودایع امامت، نزد امامان شیعه دستبهدست میگشته و اکنون نزد امام مهدی(عج) است.
🔸بر اساس تحقیق مجید معارف (متولد ۱۳۳۲ش)، بیش از چهل نفر، اصل وجود کتاب جامعه را روایت کردهاند. براساس برخی روایتها، شماری از اصحاب ائمه، مانند محمد بن مسلم، زُراره بن اَعْین، ابوبصیر مرادی، عبدالملک بن اَعین و مُعَتَّب و برخی از دشمنان آنها مانند منصور عباسی کتاب جامعه را دیدهاند.
بهگفته سید محمدکاظم طباطبایی، در کتاب وسایل الشیعه هشتاد روایت، از کتاب علی(ع) نقل شده است.
🔸مهدی مهریزی کتابی با عنوان «کتاب علی» در موضوع کتاب علی علیه السلام نوشته که انتشارات صحیفه خِرَد آن را در سال ۱۳۹۰ش، منتشر کرده است.
منبع: دانشنامه اسلامی شیعه
#کتاب_شناسی
#کتاب_علی علیه السلام
حضرت #امام_علی علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۰۰۰۳۲.mp3
24.56M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
فقه روایی(فقه روایت محور)
#وسائل_الشیعه /جلد/۱
🔸#جلسه /۳۲
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
📚موضوع جلسه:
جلد اول وسائل الشیعه آل البیت
ابواب /مقدمه العبادات
باب /۲۰
صفحه:۸۸
🎤هاشمی
#حدیث_خوانی
#فقه_روایی
#کلاس_وسائل_الشیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۰۰۰۳۲.mp3
29.25M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
#حدیث
#اصول_کافی /جلد/۱
دارالثقلین تصحیح استاد ولی
🔸#جلسه /۳۲
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
📚موضوع جلسه:
عقل و جهل
ابواب /کتاب العقل و الجهل
باب /۱
صفحه:۶۳
🎤هاشمی
#کافی
#حدیث_خوانی
#کلاس_کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب:
☘مذمت خواب زیاد
قال الصادق عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
🔹كَثْرَةُ اَلنَّوْمِ مَذْهَبَةٌ لِلدِّينِ وَ اَلدُّنْيَا .
🔸 «خواب زیاد، دین و دنیا را از میان میبرد.»
📚 الكافي ٥: ٨٤
#حدیث
#حدیث_منتخب
#خواب_زیاد
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ لیلة الرغائب و چند نکته:
🔸 اولین شب جمعه از ماه عظیم رجب را لیلة الرغائب گویند كه شبی با ارزش و با عظمت است.
🔸لیلة الرغائب از دو جهت دارای توجه است :
1️⃣ شب جمعه
2️⃣ ماه رجب
🔸معنای لغوی و اصطلاحی رغائب:
🔘 كلمه "رغائب" جمع "رغیبه" به معنای چیزی كه مورد رغبت و میل است و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان می باشند.
1️⃣ بنابر بر معنای اول "لیلة الرغائب" یعنی شبی كه میل و توجه به عبادت و بندگی در آن فراوان است و بندگان خوب و شایسته خداوند در این شب تمایل زیادی به رفتن به در خانه خداوند و ارتباط و انس با معبود خویش دارند.
2️⃣ بنابر معنای دوم "لیلة الرغاب" یعنی شبی كه در آن عطاء و بخشش خداوند فراوان است و بندگان مخلص خداوند با رو آوردن به بارگاه قدس ربوبی و خاكساری در برابر عظمت حق، شایسته دریافت انعام و عطا و بخشش بی كرانه حق می گردند.
🔸بر پایه حدیثی که از رسول اکرم در کتاب اقبال الاعمال سید ابن طاووس نقل شده، پیامبر فرمود از این شب غفلت نکنید زیرا این شب را ملائکه، لیلة الرغائب نامیدهاند. زمانی که یکسوم از این شب بگذرد، فرشتهای در آسمان و زمین باقی نمیماند، مگر اینکه در کعبه و حوالی آن جمع میشوند. خداوند به فرشتگان میگوید هرچه میخواهید درخواست کنید. فرشتگان گویند درخواست ما بخششِ فرد روزهدارِ ماه ماه رجب است. خدا پاسخ میدهد: آن را انجام دادم.
🔹سند حدیث:
قدیمیترین منبع شیعی موجود که روایت فضیلت اولین شب جمعه ماه رجب و اعمال آن را بدون ذکر سند نقل کرده، «مفید العلوم و مبید الهموم» منسوب به محمد بن عباس خوارزمی است.
البته درباره انتساب کتاب به خوارزمی و نیز مذهب او اختلافنظر وجود دارد.
سید ابن طاووس نیز گفته است که این روایت را از برخی کتابهای علمای شیعه نقل میکند؛ با این حال سندی برای این حدیث ذکر نکرده است.
در کتابهای اهل سنت نیز این حدیث، ساختگی معرفی شده است.
ابن جوزی در کتاب الموضوعات این حدیث را جعلی معرفی میکند.
محیالدین نووی در شرح صحیح مسلم، نماز لیلة الرغائب را بدعتی زشت دانسته که گروهی از علما در ردّ آن کتاب نوشتهاند.
به عقیده برخی، گرچه این حدیث به لحاظ سند، ضعیف است؛ اما حتی طبق مبانی اهل سنت، قرائن كافی مبنی بر جعلیبودن این روایت وجود ندارد.
گروهی از فقیهان معاصر شیعه همچون آیت الله میرزا جواد تبریزی و فاضل لنکرانی انجام اعمال این شب را به امید مطلوبیت(رجاء) نهتنها جایز، بلکه راجح (بهتر) دانستهاند.
آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه، در واکنش به جعلیبودن حدیث لیلة الرغائب، راههایی برای اثبات مشروعیت انجام اعمال لیلة الرغائب و سایر دعاها و نمازهای مستحبی كه سند معتبری ندارند، ارائه کرده است.
به گفته ایشان با توجه به قاعده تسامح در ادله سنن بجا آوردن نماز رغائب از باب استحباب يا رجا بلامانع است؛ اما به گفته برخی پژوهشگران، اين قاعده در تنها مورد روایات ضعیف الاسناد جاری است نه احادیثی که حکم به مجعولبودن آنها شده است. بنابراین میتوان گفت فقهایی که حکم به استحباب یا جواز اقامه آن به قصد رجا کردهاند ـ از جمله سید ابنطاووس، علامه حلی، علامه مجلسی و مامقانی ـ روايت را جعلی ندانستهاند.
منبع: دانشنامه اسلامی شیعه
#لیله_الرغائب
#حدیث_شناسی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب
☘حلال زادگی
قالَ الصّادِقُ عَلَیْهِ السَّلام:
🔸﴿ مَنْ وَجَدَ بَرْدَ حُبّنا عَلیٰ قَلْبِهِ
فَلْیَکْثُرِ الدُّعاءَ لاِ ُمّهِ﴾
🔹 هر کس خنکای محبت ما را در قلب خویش بیاید ،
👈 برای مادرش زیاد دعا کند.
((👌 زیرا این شیرینی و گوارایی محبت
ما را مرهون پاکدامنی مادرش است....))
📚 من لا یحضره الفقیه، ج ۳ ص ۴۹۳
#حدیث
#حدیث_منتخب
#مادر #ولایت #محبت
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘زیباییِ سخنان اهل بیت را به دیگران بیاموزید.
حضرت امام رضا علیه السلام:
إِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا.
🔹اینکه گاه روایت اهل بیت مورد کم مهری قرار میگیرد، نقصِ فاعلی گوینده حدیث نیز موثر در این امر است.
وجود نورانی امام هشتم در حدیثی فرمودند: زیبایی سخن ما را برای مردم بگویید.
🔸انتخاب حدیث با در نظر گرفتن فهم و ذائقه مخاطب و نیاز جامعه هدف، تاثیر مهمی در استقبال از روایت اهل بیت دارد، #انتقال_زیباییِ سخنان اهل بیت و #زیبا_انتقالْ دادن سخن اهل بیت، در این میان وظیفه اصلی گوینده حدیث است.
🔸مقدمه دیگر در تحقق نتیجه مورد نظر، تعلیم (لو علموا) است.
یعنی اگر علم به زیبایی سخنانِ اهل بیت برای مخاطب حاصل شد بجهت خاصیت ذاتی علم، اثرگذار خواهد بود.
🔸اینکه در عدهای نتیجه مطلوب حاصل نمیشود بجهت عدم تحقق شروط انتقال و اثرگذاری پیام است. یعنی شرط انتقال، زیبایی انتقال یا انتقال زیبایی پیام است و شرط اثرگذاری، مُتَعلِّم شدن مخاطب به علوم اهل بیت است.
منبع : معارف حدیث
#حدیث
#حدیث_شناسی
#اهمیت_توجه_به_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘تاثیر واژه شناسی در فهم حدیث
🔸واژه شناسی در فهم آیات قرآن و احادیث معصومان علیهم السلام بسیار مهم است. به همین جهت، در حوزه های علمیه قدیم، طلاب در بدو ورود، «نصاب الصبیان» می خواندند و با لغت آشنا می شدند همچنین برای این که با لغت به صورت تخصصی آشنا شوند، «معلقات سبع» با شرح «زوزنی» و مقامات حریری را می خواندند.
🔸ابن رشد اندلسی -فقیه و فیلسوف- علل اختلاف نظر فقیهان را بر شش وجه می شمارد که یکی از آن ها، همین برداشت از واژگان است.
👈به عنوان مثال حدیث «الْحَسُودُ لَا يَسُودُ» را این گونه ترجمه می کنند:
«حسود سودی نمی برد»
حال آن که با دقت در واژگان این حدیث، یعنی کلمه «لَا يَسُودُ» متوجه می شویم که «یسود» از واژه «سود» نیست چون «سود» فارسی می باشد بلکه از واژه «سؤدد» به معنای بزرگی و آقایی است.
بنابراین معنای صحیح حدیث چنین است: حسود، بزرگ و آقا نمی شود.
مثال دیگر: الْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ.
👈برخی واژه «عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ» را به معنای عمل به ارکان دین معنای کرده اند، حال آن که منظور«عمل با اعضا و جوارح» است.
📚 کتاب «در آینه فقه-تاثیر ادبیات عربی و دانش کلام بر فقه-» محمد حسن ربانی
#حدیث
#حدیث_شناسی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🏷 زير پرچم حسين عليهالسلام!
🔅#امام_صادق_علیه_السلام :
✓ «هر كس با اشتياق به حسين عليه السلام، نزد قبرش بيايد، خداوند، او را جزو ايمن شدگانِ روز قيامت مىنويسد و نامه عملش به دست راستش داده مىشود و زير پرچم حسين عليه السلام است تا به بهشت در آيد و او را در مرتبهاش جاى دهند، كه خداوند، شكست ناپذير و داناست».
⁙ «مَن أتى قَبرَ الحُسَينِ عليه السلام تَشَوُّقا إلَيهِ، كَتَبَهُ اللّهُ مِنَ الآمِنينَ يَومَ القِيامَةِ، واُعطِيَ كِتابَهُ بِيَمينِهِ، وكانَ تَحتَ لِواءِ الحُسَينِ عليه السلام حَتّى يَدخُلَ الجَنَّةَ، فَيُسكِنُهُ في دَرَجَتِهِ، إنَّ اللّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ».
📚 كامل الزيارات: ص٢٧٠ ح٤١٨
#زیارت
#کربلا
#حدیث
#حدیث_منتخب
حضرت #امام_حسین علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135