▪️فرازی از زیارتنامه امام جواد علیهالسلام:
🔸خداوندا بر محمد و اهلبیتش صلوات بفرست
و همچنین بر محمد بن علی صلوات بفرست
همان امام پاک و پرهیزکار و مهربان و وفادار و مهذّب و پاکیزه،
او که هدایتگر امت است و وارث امامان،
او که گنجینهدار مهربانی است و چشمه حکمت و پیشوای برکت...
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الزَّكِيِّ التَّقِيِ وَ الْبَرِّ الْوَفِيِّ وَ الْمُهَذَّبِ النَّقِيِّ هَادِي الْأُمَّةِ وَ وَارِثِ الْأَئِمَّةِ وَ خَازِنِ الرَّحْمَةِ وَ يَنْبُوعِ الْحِكْمَةِ وَ قَائِدِ الْبَرَكَةِ ...
📚مفاتیح الجنان
#صلوات
حضرت #امام_جواد علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘در محضر الهی
🔸 قال الامام الجواد علیه آلاف التحية و الثناء :
اعْلَمْ أنَّكَ لَنْ تَخْلُو مِنْ عَیْنِ اللهِ، فَانْظُرْ كَیْفَ تَكُونُ .
🔹بدان كه تو از ديد خدا بيرون نيستي پس بنگر كه چگونه اي.
📚 تحف العقول ص ۴۵۵.
#حدیث
#حدیث_منتخب
#حضورالهی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
▫️پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
🔸️یا على! من تو را به همسرى دخترم فاطمه درمیآورم،
همان کسی که سَرور زنان جهان است
و پس از تو محبوبترين شخص در نزد من است.
دو سَرور جوانان اهل بهشت، از نسل شما هستند.
و نيز از نسل شما هستند شهیدان به خونتپيده که بعد از من در زمین مظلوم واقع میشوند.
همان امامان نورانی و بزرگوار كه خداوند تاريكیها را به دست آنها از ميان میبرد و به دست آنها حق را زنده میكند و باطل را میميراند.
تعداد امامان به تعداد ماههاى سال است
و عيسى بن مريم، پشت سر آخرين نفر ايشان (حضرت مهدی علیهالسلام) نماز خواهد خواند.
🔹️يَا عَلِيُّ إِنِّي مُزَوِّجُكَ فَاطِمَةَ ابْنَتِي سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ وَ أَحَبَّهُنَّ إِلَيَّ بَعْدَكَ...
📚غیبت نعمانی، ص۵۷.
#ازدواج_حضرت_علی_وفاطمه
حضرت #امام_علی علیه السلام
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘مطالبی در خصوص ازدواج حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) و امیرالمؤمنین(علیهالسلام)
🔸#جهیزیه_حضرت_زهرا_س :
🌱لباس عروسی (که البته شب ازدواج آن را به زنی نیازمند بخشید)
🌱چارقد و روسری
🌱 قطیفه مشکی بافت خیبر
🌱تخت خواب بافته شده از برگ خرما
🌱دو عدد تشک با روکشی کتان که داخل یکی لیف خرما و داخل دیگری پشم گوسفند بود
🌱چهار عدد بالش که از چرم طائف که داخل آن گیاه خوشبوی بوریا قرار گرفته بود
🌱یک تخته بوریای بافت بحرین
🌱 آسیاب دستی
🌱لگن مسی
🌱مشک چرمی
🌱کاسه و ظروف چوبی
🌱مشک برای حمل آب
🌱چند کوزه و ظروف گلی
📚 الأمالي - الشيخ الطوسي - ص 41
🔸#مدت_زمان_نامزدی:
🌟یک ماه (برخی 3 یا 5 ماه گفته اند)🌟
📚 بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج 43 ص 94
🔸#مهریه_زمینی:
🌹چهارصد مثقال نقره (قیمت زره امیرالمومنین که فروختند و خرج وسایل زندگی کردند)
📚 مكارم الأخلاق - الشيخ الطبرسي - ص 207
🔸#آماده_سازی_مراسم_عروسی:
🍃 پیامبر صلی الله علیه و آله به زنان مهاجرین و انصار و دختران عبدالمطلب دستور داد تا مقدمات را آماده کرده، حضرت زهرا سلام الله علیها را همراهی کنند، شادی کنند و تکبیر بگویند و شعر بخوانند اما سخنی که مورد رضای خداوند نیست نگویند.
📚 بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج 43 ص 115
🔸#شام_عروسی:
🔸پیامبر فرمودند غذای عروسی باید غذای خوبی باشد. گوشت و نان توسط پیامبر و روغن و خرما توسط امیرالمومنین تهیه شد.
🔸 دعوت کردن از مهمان ها و مشخص کردن آنها نیز به امیرالمومنین سپرده شد.
📚 الأمالي - الشيخ الطوسي - ص 42
🔸#مرکب_عروس:
🐴اسب خاکستری رنگ مزین به قطیفه یا مخمل که روی آن انداخته شده بود
📚 من لا يحضره الفقيه - الشيخ الصدوق - ج 3 ص 401
#ازدواج_حضرت_علی_وفاطمه
حضرت #امام_علی علیه السلام
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ازدواج حضرت علی (علیهالسلام) با حضرت زهرا (علیها السلام)
حضرت امام صادق علیه السلام
🔸لَولا أنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى خَلَقَ أميرَ المُؤمِنينَ لِفاطِمَةَ، ما كَانَ لَها كُفؤٌ عَلى ظَهرِ الأَرضِ؛ مِن آدَمَ ومَن دونَهُ.
🔸اگر اين گونه نبود كه خداوند ـ تباركوتعالى ، اميرمؤمنان را براى فاطمه آفريد، در روى زمين، از آدم و غيرِ آن، همسنگى براى فاطمه يافت نمىشد .
🔹الكافي : ج ۱ ص ۴۶۱ ح ۱۰
#حدیث
#حدیث_منتخب
#ازدواج_حضرت_علی_وفاطمه
حضرت #امام_علی علیه السلام
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘فقه الرضا علیه السلام
الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا
🔸تاريخچه
اين كتاب تا قبل از علامه مجلسى بين اصحاب رايج نبود. وى اين كتاب را در« بحار الأنوار» آورد و به آن استناد نمود. ايشان در اين باره مىنويسد:
« كتاب فقه الرضا عليه السلام را من از طريق سيد فاضل و محدث، قاضى امير حسين نقل مىكنم، وى مىگويد: در زمانى كه من در مجاورت خانه خدا زندگى مىكردم عدهاى از اهل قم براى حج آمدند و به همراه آنها كتابى قديمى بود كه تاريخ آن به زمان امام رضا عليه السلام بازمىگشت و بر آن كتاب خط امام رضا عليه السلام و اجازه بسيارى از فضلا و علما به چشم مىخورد و براى من يقين حاصل شد كه اين كتاب متعلق به آن حضرت است؛ لذا از روى آن كتاب يك نسخه نوشتم.»
بعد از علامه مجلسى، ميرزا عبد الله افندى صاحب« رياض» و سيد مجاهد صاحب« مفاتيح الأصول» و شيخ بحرانى و فاضل كاشانى و محقق نراقى نيز اين كتاب را تاييد و روايات آن را در كتابهاى خود نقل كردهاند.
در نسخهاى كه در مشهد مقدس موجود مىباشد، آمده است:« اين كتاب را امام هشتم براى محمد بن سكين نوشته است».
در كتابهاى رجال آمده است كه محمد بن سكين بن عمار نخعى فردى ثقه و مورد اطمينان است و كتابى نيز دارد.
صاحب رياض مىگويد:« اين كتاب در شهر مكه معظمه به خط امام رضا عليه السلام موجود است كه به خط كوفى نگاشته شده و تاريخ آن سال ۲۰۰ هجرى مىباشد و بر آن اجازات علما و فضلا نگاشته شده و هم اكنون جزو كتب سيد علىخان مدنى است».
در اول كتاب اينگونه آمده است:« يقول عبد الله علي بن موسى الرضا» و در جاى ديگر آمده است:« و از چيزهايى كه ما اهل بيت بر آن مداومت داريم...» همچنين:« از پدرم شنيدم كه اينگونه مىفرمود...».
مولى مهدى بن ابى ذر نراقى يك نسخه از اين كتاب را به خط خود استنساخ كرده و بر آن نوشته است:« من اين نسخه را از روى نسخهاى نوشتم كه يا به خط خود امام عليه السلام مىباشد و يا توسط بعضى از معاصرين آن حضرت از روى خط ايشان نوشته شده است».
ناصر خسرو علوى( متولد ۳۹۴ هجرى) مىگويد: من در اوايل نوجوانى كتابى متعلق به جدم على بن موسى الرضا عليه السلام ديدم و كتاب« جامع كبير»، تاليف محمد بن حسن شيبانى را نيز مطالعه كردم و ديدم اين دو كتاب فرق چندانى با هم ندارند.
🔸انتساب
برخى اين كتاب را تاليف امام رضا عليه السلام نمىدانند، بزرگانى مانند:
شيخ حر عاملى، سيد خوانسارى، پدر سيد جليل سيد حسين قزوينى، وحيد بهبهانى و سيد حسن صدر و اينگونه استدلال مىكنند:
۱- اگر اين كتاب به امام رضا عليه السلام تعلق داشت، چرا هزار سال از آن خبرى نبود و چهار امام بعد از امام رضا عليه السلام نيز به آن اشارهاى نداشتهاند؛ در غير اين صورت در ميان اصحاب و علما مشهور مىشد و حداقل نام آن را در كتب روايى خود مىآوردند.
۲- در اين كتاب كلماتى آمده كه بعيد است از امام عليه السلام باشد مانند:« من روايت مىكنم» يا« روايت شده است» يا« روايت مىكند» يا« ما روايت مىكنيم» و اين شكل بيان از سياق كلمات امامان معصوم عليهم السلام نيست.
۳- در بعضى از قسمتهاى كتاب آمده است:« صفوان بن يحيى و فضالة بن أيوب جميعا عن العلاء بن رزين عن محمد بن مسلم عن أحدهما» حال آنكه نام روات را اين گونه آوردن مناسب كتابهاى روايى ياران ائمه است نه خود ائمه عليهم السلام؛ لذا احتمال دارد اين كتاب تاليف يكى از اصحاب امام رضا عليه السلام بوده باشد.
۴- اگر اين كتاب نوشته امام رضا عليه السلام باشد، بايد حتما على بن بابويه- پدر صدوق- و يا خود شيخ صدوق در كتاب« عيون أخبار الرضا» به آن اشاره مىكرد.
۵- در اين كتاب احكامى آمده كه مخالف صريح مذهب است مانند:« به جاى مسح پا مىتوان پا را شست» و اينكه« اگر پوست ميته را دباغى كنيم مىتوانيم با آن نماز بخوانيم» و اينكه« اگر در ظرف آب خمر بريزد مىتوان با آن وضو گرفت» و« در نكاح حضور شاهد لازم است» و يا اينكه« سورهقل أعوذ برب الناس و قل أعوذ برب الفلقجزو قرآن نيست.»
🔸نسخه هاى كتاب
۱- نسخهاى در كتابخانه حضرت آيت الله نجفى مرعشى موجود است كه در آخر آن آمده:« إلى هنا خطه سلام الله عليه و على آبائه و أبنائه».
۲- نسخه موجود در كتابخانه آستان قدس رضوى كه در آخر آن دارد:« اين كتابى است كه حضرت امام الجن و الانس سلطان، ابى الحسن على بن موسى الرضا عليه التحية و الثناء از جهت محمد بن سكين تصنيف نموده بودند و نسخه اصل به خط مبارك حضرت در مكه است و حضرت مغفرت پناه، مولانا ميرزا محمد محدث از خط شريف حضرت كه به كوفى بوده به عربى انتقال نمودهاند.»
🔹منبع :دارالحدیث
#کتاب_شناسی
#فقه_الرضا
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘بررسی روایت
«فرّ الی الحسین»!
✅اصل روایت مطرح شده چنین است :
«اتَی شَابّ مُحبّ الامام الجواد(علیه السلام) و قَال : یَا مولای! لستُ جیّداً! ضَجر قلبی مِن النّاس التُهمة، الغَیبة!
مَاذا افعَل؟! انّی مُتعب، ضَاقَ صَدرِی فی هذا البلادِ!
فقَال الامام الجواد(علیه السلام) : فِرّ الی الحُسین(علیه السلام)»
روزی جوانی که دوستدار و محب امام جواد(ع) بود، خدمت ایشان آمد و عرض کرد : مولای من! حالم خوب نیست! از مردم خسته شدم، تهمت، غیبت و..! چه کنم؟ بریده ام، نفسم در این بلاد بالا نمی آید.
امام جواد(ع) فرمود : به سمت حسین(ع) فرار کن!(۱)
✍پاسخ :
کتاب (شعشعة الحسینیه) اثر شيخ محمّد جواد يزدى متوفی اوايل قرن چهاردهم هجری است.
و این عبارت فوق در این کتاب وجود ندارد و اگر هم باشد، این کتاب از متاخرین بوده و اعتبار چندانی ندارد و حتی عین این روایت یا مضمون آن نیز در هیچ منبع معتبر و حتی غیر معتبری یافت نمیشود.
و این عبارت گویا از آیه قرآن گرفته شده است که خداوند می فرماید :
📋《فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ..》
♦️به سوی خدا بشتابید!(ذاریات ۵۰)
هر چند این عبارت با آیه قرآن تعارضی ندارد و گاهی به تعبیری [فِرُّا إِلَى الحُسَینِ] همان [فِرُّوا إِلَى اللَّهِ] است.
مانند برخی عبارت روایات و متون زیارات و ادعیه ما مثل [إيَابُ الخَلْقِ إلَيْكُمْ وَحِسَابُهُمْ عَلَيْكُمْ] و دهها مضمون دیگر در روایات و احادیث!
پس مضمون روایت درست است و به نوعی مطابق روایات و عقاید شیعه است.
اما صدور این روایت مورد تأیید نیست، و انتسابش به امام جواد(ع) درست نمی باشد.
همانطور که گفته شد؛ این عبارت در هیچ کتابی حتی کتب متاخرین نقل نشده است و در واقع این روایت بدون منبع حتی متاخر و غیر معتبر است.
به هر حال نمیتوان متن حدیثی که دلیلی برای صدور آن از معصومان(علیهم السلام) نداریم به ایشان نسبت بدهیم.
متاسفانه در سالیان گذشته به کرّات این روایت از اهل منبر و روضهخوانهای به دور از تحقیق شنیده شده و اکنون نیز در فضای مجازی در مناسبتها دست به دست می چرخد.
هر چند روایاتی صحیح و هم مضمون با عبارات فوق وجود دارد که به یک نمونه اشاره میکنم.
امام رضا(علیه السلام) می فرماید:
📋《إِذَا نَزَلَتْ بِكُمْ شَدِيدَةٌ فَاسْتَعِينُوا بِنَا عَلَى اللهِ》
♦️هرگاه برای شما پیشامد سختی روی داد به وسیله ما از خداوند یاری بجوئید.(۲)
📚منابع :
۱)شعشعة الحسینیه مرحوم یزدی، ج۱، ص۵۰
۲)مستدرک الوسائل محدث نوری، ج۵، ص۲۸۸
منبع: اسنادالمصائب
#حدیث_شناسی
#بررسی_حدیث_فروا_الی_الحسین
حضرت #امام_حسین علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ نماز دهه اول ذی الحجّه
🔸 نماز «واعدنا» که به نماز دهه اول ذی الحجه معروف است بنابر احادیث و روایات صحیح و معتبر، دارای ثواب بسیار زیادی بوده و کسی که آن را به جای آورد در ثواب همهی حاجیان شریک میشود.
🔸 این نماز را در ده شب اول این ماه و مابین نماز مغرب و عشاء میخوانند؛ این نماز دو رکعت است بدین صورت که در هر رکعت پس از خواندن سوره حمد و توحید، آیه ۱۴۲ از سوره أعراف نیز خوانده میشود:
🔹 «وَ واعَدْنا مُوسی ثَلاثینَ لَیْلَهً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَهً وَ قالَ مُوسی لِأَخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی فی قَوْمی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدین»
#نماز
#نمازدهه_اول_ذیحجه
#ذیحجه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘با علی باش
💠 پيامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله
🔹يَا عَمَّارُ! إِنْ رَأَيْتَ عَلِيّاً قَدْ سَلَكَ وَادِياً وَ سَلَكَ النَّاسُ كُلُّهُمْ وَادِياً فَاسْلُكْ مَعَ عَلِيٍّ فَإِنَّهُ لَنْ يُدْلِيَكَ فِي رَدًى وَ لَنْ يُخْرِجَكَ مِنْ هُدًى
🔸ای عمار!
اگر دیدی علی به راهی می رود و مردم به راه دیگر،
👌تو با علی باش
زیرا علی هرگز بر پستی راهنمایی نمیکند و از هدایت خارج نمیسازد
📗 بحارالأنوار ج38 ص38
#حدیث
#حدیث_منتخب
#امیرالمومنین #ولایت
حضرت #امام_علی علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘کتاب "الکافی"
🔸مولف"محمد بن یعقوب کلینی"
🔸از آثار متعدد و ارزشمند مرحوم کلینی(درگذشت: ۳۲۹ق) ،تنها کتاب کافی ایشان به دست ما رسیده، اثری که مؤلف بیست سال از عمر خویش را صرف تالیف آن نموده است.
کافی جامعترین و مهمترین کتاب در میان کتب اربعه شیعه است.
🔸علامه مجلسی کتاب کافی را دقیق تریین، جامع ترین، بزرگترین و بهترین تألیفات شیعه معرفی کرده است.
مرآة العقول، ج۱، ص ٢
🔸احتمالا نام (کافی) به عنوان نام اثر کلینی از خطبهٔ وی در شروع کتاب اقتباس گشته است، آنجا که در پاسخ شخصی که از او تقاضای تدوین چنین کتابی را کرده بود می نویسد:
«و قلت آنک تُحِبُّ أن یکونَ عندکَ کتاب کاف یجمع فیه من جمیع فنون علم الدین...»
گفته بودی که علاقه مندی کتابی در اختیار تو قرار گیرد که تو را کفایت کند و تمام فنون علم دین در آن گردآمده باشد.
🔸مرحوم کلینی در ابتدای کافی انگیزهٔ خود را از تألیف کتاب بیان کرده است و از مطالعهٔ این مقدمه که ظاهراً پس از تألیف کتاب نوشته شده است، روشن میگردد که او جامع خود را به تقاضای یکی از دوستانش نوشته است و علت درخواست آن شخصی از کلینی حل دو مشکل اساسی در آن زمان بوده است:
۱. در برخی از امور، اختلاف روایات، مشکلی ساز شده است و حقیقت شناخته نمی شود.
۲. کتابی که جامع تمام فنون علم دین باشد لازم است، تا طالبان علم دین از طریق اخبار صحیح به علوم و سنن دین دسترسی پیدا کنند.
🔸شروع و پایان تألیف کتاب کافی دقیقاً مشخص نیست، اما نجاشی به نگاشته شدن آن در بیست سال، تصریح کرده است.
🔸ساختار کتاب
کافی حدود ۱۶۰۰۰ حدیث دارد" و در سه بخش اصلی تنظیم گردیده است: ۱. اصول؛ ۲. فروع؛ ۳. روضه.
در برخی از متون کهن برای جدا ساختن بخش ها به جای تعابیری همچون «فصل» یا «بخش » از تعبیر «کتاب» استفاده می شد. اصول و فروع کافی نیز دارای بخشهای متعددی است که با تعبیر «کتاب» از یکدیگر متمایز شده است؛ مانند کتاب التوحید، کتاب الحجة اما روضه باب بندی ندارد و روایات، یکی پس از دیگری ذکر شده است.
🔸اصول کافی:
شامل ۸ کتاب، ۴۹۹ باب، ۳۷۸۶ روایت
موضوع اصول کافی مباحث اعتقادی و اخلاقی است که در هشت بخش سامان یافته است.
بخش های هشتگانه اصول کافی به ترتیب عبارت اند از:
«کتاب العقل و الجهل، کتاب فضل العلم، کتاب التوحید، کتاب الحجة، کتاب الایمان و الکفر، کتاب الدعاء، کتاب فضل القرآن، کتاب العشرة»
مرحوم کلینی در اصول کافی با چینشی دقیق و منطقی، ابتدا با استناد به روایات متعدد به اهمیت عقل و جایگاه آن در شناخت معارف پرداخته و سپس به فضیلت علم آموزی و آداب آن مبادرت نموده است تا اهمیت معرفت و آگاهی را در اثبات مبانی اعتقادی روشن سازد
آنگاه به مهم ترین اصل اعتقادی؛ یعنی توحید و مباحث مربوط به خداشناسی پرداخته است. سپس در کتاب الحجة ابتدا مباحث نبوت و در پی آن مباحث امامت را ذکر کرده است و پس از تحکیم اصول اعتقادی، در نیمه دوم اصول کافی، مباحث اخلاقی و تربیتی را آورده است. مباحثی از قبیل: تواضع، حلم، قناعت، غیبت، فضیلت دعا، فضیلت قران و آداب معاشرت.
مطالب این بخش از اصول کافی بسیار جذاب و متنوع و برای همگان قابل استفاده است.
🔸فروع کافی:
شامل ۲۶ کتاب، ۱۷۴۴ باب، ۱۰۸۰۰ روایت. این بخش به روایات فقهی از قبیل نماز، زکات، روزه و حج اختصاص دارد که به دليل تخصصی بودن مطالب معمولامورد استفاده فقیهان قرار میگیرد
🔸روضه کافی :
این بخش با ۵۹۷ حدیث، شامل مباحث گوناگونی همچون خطبه ها و نامه های ائمه علیهم السلام، مواعظ، داستانها و مطالب تاریخی است و به همین دلیل همین تنوع موضوعی، به روضه یعنی بوستان نامگذاری شده است.
🔸مزایا و ویژگی های کافی:
برخی از ویژگیهای کافی عبارت اند از:
۱. تألیف کافی در عصر غیبت صغری و نزدیک بودن تألیف آن به عصر حضور ائمه علیهم السلام
۲. جامعیت کتاب ( روایات اعتقادی، اخلاقی، فقهی) که این ویژگی در دیگر کتب اربعه وجود ندارد.
۳. بیشتر بودن روایات آن نسبت به دیگر جوامع حدیثی متقدم شیعه و نیز صحاح اهل سنت.
زیرا کافی قریب ۱۶۰۰۰ حدیث دارد و در میان کتب اربعه، پس از آن تهذیب الاحکام با ۱۳۵۹۰ حدیث بیشترین تعداد روایت را در بر دارد.
کتب ششگانه اهل سنت نیز پس از حذف مکررات تنها مشتمل بر قریب ۹۵۰۰ روایت اند
۴. صرف ۲۰ سال وقت برای گردآوری، تدوین و پیرایش کتاب که این امر موجب شده است؛ کافی نسبت به دیگر کتب اربعه از استحکام و دقت بیشتری در نقل اسناد و متون برخوردار گردد.
۵. ذکر کامل اسناد: در کافی غالبا سندها به صورت کامل نقل شده است، برخلاف دیگر کتب اربعه، خصوصا کتاب من لایحضره الفقیه که سند بسیاری از احادیث در متن این کتب کامل نیست.
۶. عنوان دهی دقیق ابواب با عناوین کوتاه و رسا: عناوین انتخابی برای هر دسته از احادیث معمولاً کوتاه، رسا و کاربردی است.
🔹منبع: دارالحدیث
#کتاب_شناسی
#کافی
#کلینی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ تألیفات مرحوم کلینی :
۱. تعبیر الرؤیا: احادیث مسندی در باره خواب و تعبیر خواب
۲. الرد علی القرامطة. این کتاب در رد جریان «قرائیل، نوشته شده بود جریانی که از فرقه «اسماعیلیه» جدا شده بود. آنها پیرو فردی به نام «خمدان بن اشعث » ملقب به «قرمط» بودند.
۳. الرسائل (رسائل الائمه): شامل نامه هایی از ائمه به فرزندان و یاران خود بود.
۴. کتاب الرجال: این کتاب در دانش رجال بوده است.
۵. ما قیل فی الانمة من الشعر: شامل اشعاری که شعرا در فصنایل ائمه البلا سروده بودند.
۶. کتاب کافی : بهترین کتاب حدیثی شیعه
🔸از کتابهای فوق فقط کتاب کافی به دست ما رسیده است.
🔹منبع: دانشنامه علوم اسلامی
#کتاب_شناسی
#کلینی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ روز عرفه در «کربلا» چه خبر است؟!
روایات و تأکیدات اهلبیت علیهمالسلام نسبت به زیارت سیدالشهداء «صلواتاللهعلیه» در شب و روز عرفه، هم به لحاظ کمّی بسیار است و هم به لحاظ محتوا، تعابیر منحصر به فرد و والایی دارد که به عنوان نمونه، ترجمان چند روایت را ذکر میکنیم:
♦️ «زائر سیدالشهداء علیهالسلام در روز عرفه» :
➖ همانند کسی است که یک میلیون بار حج، پابهپای امام زمان ارواحنافداه انجام داده باشد!(۱)
➖ همانند کسی است که یک میلیون بار، عُمره پابهپای رسول خدا صلیاللهعلیهوآله به جا آورده باشد!(۲)
➖ همانند کسی است که یک میلیون بنده در راه خدا آزاد کرده باشد!(۳)
➖ همانند کسی که خدای متعال را در عرش زیارت کرده باشد!(۴)
➖ خود خدای متعال با او همسخن میشود!(۵)
➖ از شُرورات در آن سال، در امان است!(۶)
➖ به او گفته میشود:«از نوْ ، اعمالت را شروع کن که آمرزیده شدی!»(۷)
➖ خدای متعال او را با دلی آرام به خانهاش برمیگرداند!(۸)
➖ خدای متعال در روز قیامت او را خاطرجمع محشور میکند!(۹)
➖ قبل از آنکه خدای متعال به اهل عرفات نظر کند، به او نظر مینماید!(۱۰)
➖ بعد از برگشت از زیارت، تا هفتاد روز برای او گناه نمینویسند!(۱۱)
➖ در حق او فرشتگان میگویند:« او یک بندهٔ صدّیقی است که خدای متعال او را از فوق عرش، پاک و پاکیزه گردانیده است!»(۱۲)
➖همانند کسی است که یک میلیون اسب در راه خدا دوانیده باشد!(۱۳)
➖ حاجتش به او داده شده و در مسئلت هایی که دارد، مورد شفاعت قرار میگیرد!(۱۴)
📚منابع و مآخذ:
(۱)کامل الزیارت، ص۱۷۲
(۲)کامل الزیارت، ص۱۷۲
(۳)کامل الزیارت، ص۱۷۲
(۴)کامل الزیارت، ص۱۷۱
(۵)بحارالانوار، ج۹۸ ص۸۸
(۶)مصباح المتهجد،ص۴۹۸
(۷)مصباح المتهجد،ص۴۹۸
(۸)ثواب الأعمال،ص۱۱۵
(۹)مصباح المتهجد،ص۴۹۷
(۱۰)ثواب الأعمال،ص۸۱
(۱۱)کامل الزیارات،ص۱۷۰
(۱۲)کامل الزیارت، ص۱۷۲
(۱۳)کامل الزیارت، ص۱۷۲
(۱۴)کامل الزیارت، ص۱۶۵
منبع : معارف و مقاتل آل الله
علیهم السلام
#عرفه_درکربلا
#حدیث
#کربلا #زیارت
حضرت #امام_حسین علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ ثمره عدم ازدواج از ترس فقر
🔻الإمامُ الصَّادق عليه السلام:
🔸منْ تَرَكَ التَّزْويجَ مَخافَةَ الْفَقْرِ فَقَدْ اَساءَ الظَّنَّ بِاللّهِ عَزَّوَجَلَّ،
اِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ يَقُولُ:
«اِنْ يَكُونُوا فُقَـراءَ يُغْنِـهِمُ اللّهُ مِـنْ فَضْـلِهِ».
🔹هركس از ترس فقر ازدواج نكند نسبت به لطف خداوند بدگمان شده است؛
چراكه خداوند مىفرمايد:
اگر آنان فقير باشند خداوند از فضل و كرم خود بى نيازشان میكند.
📚 منلايحضرهالفقيه، ج ۳، ص ۳۸۵.
#حدیث
#حدیث_منتخب
#ازدواج
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘کتاب " التوحيد (للصدوق)"
🔸مولف : محمد بن علی شیخ صدوق
🔸معرفى اجمالى
كتاب« التوحيد» به زبان عربى، از شيخ صدوق، ابو جعفر، محمد بن على بن حسين بن بابويه قمى( ۳۰۵- ۳۸۱ ق)، از چهرههاى برجسته فقها و روات شيعه در قرن چهارم هجرى است.
اين كتاب، مشهور به« توحيد صدوق» يا« توحيد ابن بابويه» است.
🔸موضوع كتاب،
روايات حضرت رسول خدا( ص) و ائمه معصومين( ع)، پيرامون توحيد و شناخت ذات و صفات و اسما و افعال خداوند متعال و ديگر مباحث مهم كلامى است.
🔸اين كتاب، در شناخت خداوند متعال و معرفى ديدگاه شيعه در باره مباحث توحيد، كتابى ارزشمند است و پيوسته مورد توجه علما و فقهاى شيعه قرار داشته و از معتبرترين اصول روايى شيعه به شمار مىآيد و روايات آن نيز در بسيارى از مجموعههاى روايى شيعه، مانند بحار الانوار آمده و به آنها استناد شده است.
🔸شيخ صدوق، در باره انگيزه نگارش اين كتاب مىگويد:« امرى كه موجب گشت تا اين كتاب را به رشته تحرير درآورم، اين بود كه ديدم برخى از مخالفين به علماى شيعه نسبت تشبيه و جبر مىدهند.
دليل آن هم رواياتى بود كه در كتابهاى شيعه ديده بودند و با ناآگاهى از معانى و تفسير آنها، معنايى غلط براى آن بيان مىكردند و با اين كار چهره مذهب ما را در برابر مردم زشت و ناپسند نشان مىدادند.
من هم با قصد قربت به درگاه الهى، اقدام به نگارش اين كتاب در توحيد و نفى تشبيه و جبر نمودم.»
🔸ساختار
اين كتاب، شامل ۵۸۳ حديث است كه در ۶۷ باب توسط مؤلف تنظيم شدهاند.
🔸گزارش محتوا
توحيد صدوق، شامل رواياتى است از اهل بيت عصمت و طهارت در باره توحيد و مباحث مربوط به آن، مانند:
پاداش يكتاپرستان و عرفا، يكتاپرستى و نفى تشبيه، معناى واحد، توحيد و موحد، معناى«قُل هوَ اللّه أحَد»،اثبات جسم و صورت نداشتن خداوند، روايات در باره ديدن خداوند، قدرت، صفات ذات و صفات افعال، تفسير«كل شيء هالك إلا وجهه»،تفسير«و الأرض جميعا قبضته»،نفى زمان و مكان و حركت از خداوند متعال، اسماء الله، اثبات حدوث عالم و مباحث مفيد و مهم فراوان ديگر.
🔸وضعيت كتاب
شرحهاى متعددى بر اين كتاب نگاشته شده، مانند:
۱. شرح حكيم عارف، قاضى محمد سعيد قمى، شاگرد فيض كاشانى كه در سال ۱۰۹۹، به رشته تحرير درآمده است.
۲. شرح امير محمد على نائب الصدارة كه آن را در شهر مقدس قم نوشته است.
۳. شرح فارسى مولى محمد باقر سبزوارى، درگذشته به سال ۱۰۹۰ ق.
🔸نسخه شناسى
۱. نسخهاى به خط اسماعيل بن شيخ ابراهيم كه تاريخ نگارش آن ۱۰۷۳ ق، است.
۲. نسخهاى در كتابخانه حضرت امام امير المؤمنين، على( ع)، در نجف اشرف، به خط موسى حسين مدرس كه تاريخ نگارش آن، ۱۰۸۳ ق، مىباشد.
۳. نسخه تصحيح شدهاى كه نگارش قرن ۱۱ ق، است و بر آن حواشى مختصر و مطالبى به خط محدث نورى ديده مىشود.
🔹منبع : دارالحدیث
#کتاب_شناسی
کتاب #التوحید صدوق
شیخ #صدوق رحمه الله علیه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ یک نکته پیرامون
اصول اربعةمئة
🔹تعبیر اصول اربعةمئة یک غلط مشهور است.
تعداد اصول این مقدار نبوده است. در #کتب_اربعه (کافی، من لایحضر، تهذیب و استبصار) هم تمام احادیث اصلها نیامده است.
🔸 دو نوع کتاب اصل داریم:
۱/ کتبی مثل کتاب عبیدالله بن علی حلبی، کتاب الصلوة حریز، کتاب الحج معاویة بن عمار و... . اینها کتبی هستند که جای خودشان را در فرهنگ حدیثی شیعه باز کرده و لذا تا زمان شیخ و نجاشی و حتی دو نسل بعد از شیخ طوسی هم با سماع و قرائت نقل شدهاند. ابهام در سند اینها معنا ندارد. شاکلۀ اصلی سندهای پرکاربرد ما همینها هستند.
۲/ کتبی مثل کتاب عاصم بن عمیر که حدوداً 100 حدیث دارد؛ ولی در بین کتب شیعه جا باز نکرده است. در سند اینها ابهام وجود دارد.
🔻 بله؛ در عصر امام صادق (علیهالسلام) 323 نویسنده و حدود 490 عنوان کتاب داریم؛ ولی اولا همۀ اینها اصل نیستند. ثانیاً همه اینها به دست ما نرسیده و حتی اسمشان را هم نمیدانیم.
📚 استاد حسینیشیرازی
(استاد رجال )
#رجال
#اصول_اربعةمئة
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ارادت امام حسین علیه السلام
به نام "علی"
✅در زمان حکومت معاویه، مروان بن حکم والی مدینه بود و در آن زمان امام حسین(ع) در مدینه به سر می برد.
روزی امام سجاد(ع) پیغامی را از طرف امام حسین(ع) به مروان برد.
مروان نام حضرت(ع) و نام برادرش حضرت علی اکبر(ع) را پرسید.
وقتی با جواب امام سجاد(ع) مواجه شد که نام هر دو علی است، با عصبانیت گفت :
📋《عَلِيٌّ وَ عَلِيٌّ مَا يُرِيدُ أَبُوكَ أَنْ يَدَعَ أَحَداً مِنْ وُلْدِهِ إِلاَّ سَمَّاهُ عَلِيّاً؟!!》
♦️علی و علی! مثل اینکه پدرت قصد دارد نام تمام فرزندانش را علی بگذارد؟!!
وقتی امام سجاد این جریان را به امام حسین(ع) عرض کرد، امام حسین(ع) فرمود :
📋《وَيْلِي عَلَى اِبْنِ اَلزَّرْقَاءِ دَبَّاغَةِ اَلْأَدَمِ!
لَوْ وُلِدَ لِي مِائَةٌ لَأَحْبَبْتُ أَنْ لاَ أُسَمِّيَ أَحَداً مِنْهُمْ إِلاَّ عَلِيّاً(ع)》
♦️وای بر فرزند مروان چشم زرد دباغ!اگر صاحب صد فرزند نیز شوم دوست ندارم جز علی نامی بر آنها بگذارم.(۱)
ابن حجر عسقلانی می نویسد :
📋《كَانَ بَنُو أَمَيَّةِ إِذَا سَمَعُوا بِمَولُودِِ اسمُهُ عَلِيِِّ قَتَلُوُهُ》
♦️بنی امیه هنگامی که متوجه می شدند که نام کودکی را علی گذاشته اند، او را می کشتند.(۲)
📚منبع:
۱)الکافی شیخ کلینی، ج۶، ص۱۹
۲)تهذيب التهذيب ابن حجر ،ج۷، ص۲۸۱
#تاریخی
#ارادت_به_نام_علی علیه السلام
حضرت #امام_علی علیه السلام
حضرت #امام_حسین علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘پایداری در ولایت
امام زين العابدين عليه السلام
🔸منْ ثَبَتَ عَلَى وَلاَيَتِنَا فِي غَيْبَةِ قَائِمِنَا أَعْطَاهُ اَللَّهُ أَجْرَ أَلْفِ شَهِيدٍ مِثْلِ شُهَدَاءِ بَدْرٍ وَ أُحُدٍ
🔹كسى كه در غيبت قائم ما بر ولایت ما پايدار باشد، خداى تعالى اجر هزار شهيد از شهداى بدر و اُحد به وى عطا فرمايد.
📗كمال الدين ج1 ص323
#حدیث
#حدیث_منتخب
#ولایت #محبت
حضرت #امام_زمان علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حجةالوداع
🔻حجة الوداع تنها حجگزاری عمومی مسلمانان به همراه پیامبر خدا (ص) در سال دهم هجری بود که طی آن، رسول خدا بسیاری از احکام و تعلیمات اسلام، از جمله احکام حج و ولایت امام علی (ع) را برای جمع بیشماری که آن حضرت را همراهی میکردند، تشریح فرمود.
🔹حجة الاسلام، حجة البلاغ، حجة الکمال و حجة التمام نامهای دیگر آن است.
🔸این سفر در ۲۵ ذیقعده سال دهم هجری آغاز و در کمتر از یک ماه به پایان رسید.
🔹شمار حاجیان را از ۷۰ هزار تا ۱۲۰ هزار نفر گفتهاند.
🔸در این سفر، همسران پیامبر و دختر او حضرت فاطمه (س) حاضر بوده و امام علی (ع) که به دستور پیامبر (ص) در یمن بود، هنگام عمل سعی، به جمع حاجیان ملحق شد.
مطالعه مقاله👇👇👇
📥 wikifeqh.ir/حجةالوداع
#تاریخی
#حج
#حجةالوداع
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘هرگز کسی را از حج رفتن منصرف نکنید
🔸قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
«لِيَحْذَرْ أَحَدُكُمْ أَنْ يُعَوِّقَ أَخَاهُ مِنَ اَلْحَجِّ فَتُصِيبَهُ فِتْنَةٌ فِي دُنْيَاهُ مَعَ مَا يُدَّخَرُ لَهُ فِي اَلْآخِرَةِ.»
🔸 امام صادق (علیهالسلام) :
«هریک از شما باید خیلی حذر کند از اینکه برادرش را از حج باز دارد؛ چراکه (دراینصورت) علاوه بر عقوبتی که در آخرت برایش ذخیره میشود، در دنیا هم دچار فتنهای میشود.»
📚:الفقیه ج۲ ص۲۲۱
#حدیث
#حج
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
✅حضرت رسول اکرم(صلوات الله علیه و آله) در بین معصومین فقط سه شخص را تعبیر به «بَضْعة»(پاره تن) کرده است.
1⃣ #امام_علی_علیه_السلام :👇
✅حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید :
📋«أَلاَ وَ إِنَّ عَلِيّاً(عَلَیْهِ السَّلَامُ) بَضْعَةٌ مِنِّي، فَمَنْ حَارَبَهُ فَقَدْ حَارَبَنِي وَ أَسْخَطَ رَبِّي»
♦️بدانید که همانا علی(علیه السلام) پاره تن من است.
پس هر کس با او به محاربه برخیزد، با من محاربه کرده و خشم پروردگارم را نیز برانگیخته است.(۱)
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
2⃣ #حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها :👇
✅حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید :
📋«إِنَّ فَاطِمَةَ(سَلَامُ اللهِ عَلَیْهَا) بَضْعَةٌ مِنِّی، مَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی وَ مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِی»
♦️همانا فاطمه(سلام الله علیها) پاره ی تن من است، هر کس او را آزار نماید مرا آزار نموده، و هر کس او را شاد کند، مرا شاد کرده است.(۲)
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
3⃣ #امام_رضا_علیه_السلام :👇
✅حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید :
📋«سَتُدْفَنُ بَضْعَةُ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لَايَزُورُهَا مُؤْمِنُ الَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَي النَّارِ»
♦️به زودی پاره ی تن من در سرزمين خراسان دفن می شود، که هيچ مؤمنی او را زيارت نمی کند، مگر اين که خداوند بهشت را بر او واجب ساخته و جسدش را بر آتش دوزخ حرام می سازد.(۳)
📚منابع :
۱)تفسیر فرات کوفی، ص۴۷۷
۲)اعتقادات الإمامیة شیخ صدوق، ص۱۰۵
۳)امالی شیخ صدوق، ص۶۳
منبع: اسناد المصائب
#بضعه
حضرت #امام_علی علیه السلام
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
حضرت #امام_رضا علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ثمره دوستی
اهل بیت علیهم السلام
💠 امام سجاد علیه السلام:
🍃 محبّت ما اهل بیت سبب ریزش گناهان است، چنانکه باد، برگ درختان را مى ریزد.
🔹إنَّ حُبَّنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ يُسَاقِطُ عَنِ اَلْعِبَادِ اَلذُّنُوبَ كَمَا تُسَاقِطُ اَلرِّيحُ اَلْوَرَقَ مِنَ اَلشَّجَرِ
📚 بحار الأنوار، ج 65، ص 116
#حدیث
#حدیث_منتخب
#ولایت #محبت
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘المسترشد فی امامة امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب
مولف : محمد بن جریر بن رستم طبرى (آملى كبير)
🔸پژوهشی است در تبیین امامت امام علی(ع) و اثبات امامت و خلافت آن حضرت و صالح نبودن غیر او بر این مقام. نویسنده کتاب که از علمای امامیه قرن چهارم هجری است، در این اثر کوشیده است که با استدلال به آیات قرآن و احادیث نبوی و بهره گرفتن از دلایل عقلی، شایستگی علی(ع) برای امامت و حق وی بودن مقام خلافت پس از رسول خدا(ص) را، برای وی به اثبات برساند.
🔸کتاب در ده باب تنظیم شده است: باب نخست در نماز گزاردن پیامبر پشت سر ابوبکر و باب دوم در فاضل و عالم نمایاندن کسی که خود نیز مدعی آن نبوده است. باب سوم در ذکر فضایل امیر مؤمنان(ع) و باب چهارم در اثبات امامت امام و نفی صلاحیت دیگران برای این مقام است.
🔸دفاع از سکوت امام پس از درگذشت پیامبر(ص) و اقدام نکردن آن حضرت برای طلب حق خویش، موضوع باب بعدی کتاب است. در باب دیگری، ماجرای غار ثور و همراه پیامبر(ص) در آن، مورد کاوش قرار گرفته است.
🔸تشریح حدیث منزلت و پس از آن، شرح اسلام آوردن امام علی در دوران نوجوانی و فضیلت آن، موضوع باب دیگری از کتاب است. وجوب امر امامت و تثبیت آن، بحث دیگری است که نویسنده با استناد به دلایل عقلی و نقلی به آن پرداخته و پایان بخش کتاب مربوط به وصیت پیامبر(ص) و وصایت و وصی او است.
🔸محقق این اثر، در تحقیقی گسترده، مأخذ کتاب را مشخص کرده و طی مقدمه ای در باره مؤلف آن، چگونگی استنساخ کتاب از نسخه های موجود و این کتاب، توضیحات مبسوطی را ارائه کرده است. تکثیر شواهد در موضوع های مورد بحث در کتاب، ترمیم افتادگی، اعراب گذاری آیه های قرآن و خطبه ها و حدیث ها، و تکمیل آنها در صورت وجود نقص، تصحیح نام های کسان، راویان و ضبط آنها، ترجمه رجال و تدوین چند فهرست فنی، از جمله تلاش های محقق در این تحقیق پر بار است.
🔹منبع : دارالحدیث
#کتاب_شناسی #ولایت
#المسترشد فی امامة امیرالمؤمنین
حضرت #امام_علی علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘صفویه و فرصت نشر معارف اهلبیت (ع) برای علمای شیعه
❖ از بیانات آیتالله شبیری زنجانی:
📝... صفویه اگر نبودند، شاید هیچ گاه تشیّع در میان مردم ایران فراگیر و رسمی نمیشد. شاه سلیمان موقوفهای را برای استنساخ و نشر بحارالأنوار مرحوم مجلسی قرار داده بود و اینكه كتب مرحوم مجلسی دركشور منتشر و در منازل مردم كتابهای مجلسی وارد شده بود، در سایه حمایت همین شاهان بود و اگر آنها نبودند، این كار عملی نبود.
در سال 1098 شاه سلیمان تصمیم میگیرد مقام شیخ الاسلامی را به مرحوم مجلسی اعطا كند. در «وقائع السنین والأعوام» خاتون آبادی كه در زمان حیات شاه سلیمان نوشته شده، آمده است كه شاه چند مرتبه كلمه التماس را به زبان خود جاری كرد، با اینكه اینگونه تعابیر از زبان شاهان بهندرت خارج میشد. همچنین نوشته است كه هندیها در دولتخانه شاهی بت میپرستیدند و مجلسی حدود دو ماه بعد از تصدّی شیخ الاسلامی، بتخانه آنها را خراب كرد.
در آن زمان مقام شیخ الاسلامی مقام اول روحانی كشور بود كه همه تصرّفات مربوط به امور دینی به دستور او بود و مرحوم مجلسی تصدّی این مقام را پذیرفته بود، مشروط به اینكه مظاهر كفر را از بین ببرد و احكام شرع و تشیّع را بر ایران حاكم كند. در آن اوضاع اگر علمای شیعه و از جمله مرحوم مجلسی شاهان شیعی را تقویت نمیكردند، حكومت عثمانی كه متصل به ایران بود، ایران را نابود میكرد.
شهادت ثالثه هر چند جزء اذان نیست، ولی در عین حال چون شعار شیعه شده، این شعار باید محفوظ بماند. ناصرالدین شاه بعد از اینكه با سختی بسیار شهر هرات را گرفت، همان روز اول دستور داد در آنجا اذان شیعی گفته شود؛ زیرا علامت حیازت آن جا همین اذان شیعی بود.
شاهان قاجار و صفویه، بیدین نبودند و نباید فسادشان سبب شود كه ما بر تمام اعمال آنها خط بطلان بكشیم. در زمانی كه عثمانی میخواست ایران را ببلعد، اگر این علما در صفی، مقابل حكومت قرار میگرفتند یا كوتاه میآمدند و حكومت شیعی را تأیید و تأكید نمیكردند، عثمانی غلبه میكرد. (20 آبان 1383ش)
📚جرعه ای از دریا، ج4، ص394
#شیعه
#صفویه
علامه#مجلسی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘نصایح(نصیحت ها)
💠 #امام_علی (علیهالسلام)
«أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ اَلْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلاً:
۱) لاَ يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلاَّ رَبَّهُ
وَ ۲) لاَ يَخَافَنَّ إِلاَّ ذَنْبَهُ
وَ ۳) لاَ يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لاَ يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لاَ أَعْلَمُ
وَ ۴) لاَ يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ اَلشَّيْءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ
وَ ۵) عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّ اَلصَّبْرَ مِنَ اَلْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ اَلْجَسَدِ وَ لاَ خَيْرَ فِي جَسَدٍ لاَ رَأْسَ مَعَهُ وَ لاَ فِي إِيمَانٍ لاَ صَبْرَ مَعَهُ»
🔸شما را به پنج چيز سفارش مىكنم كه اگر براى آنها شتران را پر شتاب برانيد و رنج سفر را تحمّل كنيد سزاوار است:
۱) جز به پروردگار خود اميدوار نباشید.
۲) جز از گناهان خود نترسید.
۳) از گفتن «نمیدانم» در آنچه نمیدانید، شرم نکنید.
۴) از آموختنِ آنچه نمیدانید، شرم نکنید.
۵) صبور باشید زیرا شكيبايى نسبت به ايمان به منزلۀ سر نسبت به بدن است؛ در بدنى كه سر نيست و در ايمانى كه شكيبايى نیست، خيرى نيست.
📚 #نهج_البلاغه ، حکمت ۸۲
#حدیث
#نصایح
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135