eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
552 دنبال‌کننده
658 عکس
48 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 📌سفارش امام (عليهالسلام) به در «فَأَمَّا مَنْ كَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ، حَافِظاً لِدِينِهِ، مُخَالِفاً لِهَوَاهُ، مُطِيعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ، فَلِلْعَوَامِّ أَنْ يُقَلِّدُوهُ.» در عصر غیبت، بر مردم فرض است تا از فقیهانی که: ⬅️مراقب نفس خود هستند(یعنی با تقوا و اهل ورع هستند،) ⬅️حافظ دین و عقیده هستند، ⬅️مخالف هوای نفس گام برمی دارند، ⬅️مطیع امر مولی هستند، اطلاعت کنند. 📚 التفسير(منسوب به إمام حسن عسكري)، ص300. حضرت‌ علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀مراقب جاعلان و تحریف کنندگان باشیم. امام حسن عسکری(ع) برای برخی از شیعیان نوشت: «از پذیرش مطالب جاعلان حدیث بپرهیزید؛ زیرا آموزه های آنان با دین ما ارتباط ندارد.» 📚شیخ طوسی، اختیار معرفه الرجال، ج2، ص804- 803. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا حضرت علیه‌السلام خطاب به ابوهاشم جعفرى فرمودند: 🔅 ای ابوهاشم، همانا قبر من در مايهٔ اَمن و اَمان ساكنان هر دو طرف فرات است. 📔 بحارالانوار، جلد، ۱۰۲، صفحه ۵۹ حضرت‌ علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀بررسی حجیت مرسلات ابن ابی عمیر: 🔸برخی از دانشمندان شیعه بر این باورند که ابن ابی عمیر جز از راویان ثقه نقل حدیث نمی کند; بنابراین در صورتی که واسطه را در زنجیره روایات حذف نموده، روایت را به شکل مرسل بیاورد، حکایت از وثاقت او دارد; بر این اساس بسیاری از محققان شیعی، مراسیل ابن ابن عمیر را همانند مسانید وی معتبر داشته اند . برخی نیز حجیت مراسیل وی را انکار نموده و به عدم تسویه مراسیل او با مسانیدش قائل شده اند . 🔹یکی از توثیقات عمومی که بین علمای شیعه امامیه شهرت یافته، این است که محمد بن ابی عمیر، صفوان بن یحیی و احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی جز از موثق روایت نمی کنند . 🔸علمای علم رجال، از این قاعده کلی، دو مطلب مهم را نتیجه گیری نموده اند: یکی آن که هرکسی از محمد بن ابی عمیر و دو نفر دیگر روایت کند، به وثاقت او حکم داده می شود; دیگر آن که به مراسیل این سه نفر همانند مسانید آنان عمل می شود، گرچه واسطه، مجهول یا مهمل و یا محذوف باشد . 🔸ظاهرا اولین کسی که این قاعده را مطرح نموده، مرحوم شیخ طوسی (ره) است و هیچ یک از معاصران شیخ و نیز متاخران وی تا قرن هفتم به جز نجاشی این قاعده را نقل نکرده اند . از قرن هفتم به بعد، بسیاری از علما و محققان برجسته به این قاعده تصریح نموده اند که مرحوم محدث نوری (ره)، اسامی و اقوال صریح آنان را در خاتمه مستدرک الوسائل ذکر کرده است . 🔸جمع بندی : برای اولین بار شیخ طوسی در کتاب عدة الاصول خود آورد که برخی از اصحاب ائمه مانند ابن ابی عمیر در روایاتی که نقل می کنند، چه در مسانید و چه در مراسیل خود، جز از موثقان نقل حدیث نمی کنند . بسیاری از دانشمندان بعدی این سخن را تلقی به قبول کردند و برخی هم در صدد انکار آن برآمدند و با ملاحظه واسطه های آنان در مسانیدشان که علمای رجال آنان را تضعیف کرده اند، این موارد را دلیل گرفتند بر این که مراسیل آنان نیز باید از راویان ضعیف و غیر موثق نقل شده باشد; از این رو گفتند: نباید روایات مرسل آنان را حجت و معتبر دانست; اما به نظر می رسد، مواردی را که به عنوان نقض سخن مورد حث برشمرده اند، توجیه پذیر است; زیرا بر ضعف برخی از روایان میان رجالیون شیعه اتفاق نظر نیست و بعضی از روایان در زمان سلامتشان از جرح نیز نقل حدیث کرده اند و بسا روایات ابن ابی عمیر و امثال او از آنان در زمان سلامتشان بوده باشد یا برخی از جرح ها نظیر واقفی بودن راوی به وثاقت او در نقل حدیث زیانی نمی رساند . 📚پژوهش نامه قرآن و حدیث شماره 1 , دکتر محمدتقی دیاری بیدگلی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.ا ﷽ ا ༻ فدایی راه ولایت! ༺ 📖 برگی از کتاب «دُرّ عصمت» 🪶 صاحب رياض الانساب هم می‌گوید: ...فاطمه، ملقب به معصومه خاتون دختر امام کاظم علیه‌السلام در علو مرتبه زیاده از حد بیان است. در سال دویست و یک هجری زمان ولایت عهدی حضرت امام رضا علیه‌السلام با برادران خود فضل و علی و جعفر و هادی و قاسم و زید با بعضی از برادرزادگان و چند خدمه از بغداد به عزم دیدار برادر، عازم خراسان شد بعد از طی ،طریق چون به شهر ساوه - که یک منزلی قم است رسیدند ملحدان ساوه خبر شدند؛ در صدد برآمده با امام زادگان محاربه کردند. آخر الامر تمامی امامزادگان که ۲۳ نفر بودند شهید شدند. چون اهالی قم خبر یافتند بشتافتند [اما] وقتی رسیدند که امامزادگان شهید شده بودند، [پس] آنها را دفن نموده ستی فاطمه را با خدم و حشم به شهر قم بردند. ₪ همچنین جعفر مرتضی عاملی بر این عقیده است که حضرت فاطمه معصومه در این تهاجم به دست عباسیان مسموم شده است. در کتاب «جغرافیای تاریخی سرزمین‌های شرقی نیز به مسمومیت کریمه اهل بیت علیهم‌السلام اشاره شده است. ⩸به هر حال، آن حضرت به جهت دیدار امام زمان خود، عزم سفر نمود و سختی راه را به جان خرید و با پیمودن مسافتی طولانی از بیابان‌های گرم و سوزان سرزمین‌های حجاز گذشت و شهیده راه ولایت گردید، زیرا: الا من مات على حب آل محمد صلى الله عليه وسلم مات شهيداً». ۩ مـراسـم دفـن هنگام دفن ، آل سعد بر سر کسب افتخار تدفین ودیعه آل طه علیه‌السلام به گفت و گو پرداختند و بالاخره تصمیم گرفتند این کار را به پیرمرد صالحی به نام «قادر» بسپارند و چون او حاضر نبود، مردم در انتظار آمدن آن پیرمرد مؤمن بودند که ناگاه دو سوار را دیدند که با روی پوشیده از جانب ریگزار به سوی آنان میآیند آنگاه چون به نزدیک جنازه رسیدند، پیاده و بر جنازه حضرت معصومه نماز خواندند و پیکر مطهرش را داخل سردایی که مهیا شده بود به خاک سپردند و رفتند و کسی هم آنها را نشناخت. 📗 در عصمت ص۴۶ سلام‌الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔰 فضیلت زیارت حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام در آیینه روایات 🔖راوی گوید: از امام رضا علیه السلام در مورد فاطمه دختر امام موسی فرزند جعفر علیها السلام سؤال کردم، حضرت رضا علیه السلام فرمود: 📋 مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ 🔻هرکس آن بانو را زیارت کند، بهشت برای او خواهد بود. 📚ثواب الاعمال: ص ۸۹؛ 📚 عیون الاخبار ج۲: ص۲۶۷ 🔖 در روایتی دیگر امام جواد علیه السلام فرمودند: 📋 مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ 🔻هر کس قبر عمه‌ام را در قم زیارت کند، بهشت برای او خواهد بود. 📚 کامل الزیارات: ص۳۲۴ 🔖 از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمودند: 📋 إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکَّةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَةُ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکُوفَةُ 🔻 همانا برای خداوند حرمی وجود دارد و آن، مکه است؛ و برای فرستاده اش حرمی وجود دارد و آن، مدینه است؛ و برای امیرالمؤمنین حرمی وجود دارد و آن، کوفه است؛ 📋 وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی تُسَمَّی فَاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ قَالَ علیه السلام ذَلِکَ وَ لَمْ تَحْمِلْ بِمُوسَی أُمُّهُ 🔻 و برای همه ما اهلبیت، حرمی وجود دارد و آن، قم است؛ و به زودی بانویی از فرزندان من در آن دفن خواهد شد که اسمش فاطمه است؛ هر کس او را زیارت کند، بهشت برایش واجب می‌شود؛ حضرت علیه السلام این را زمانی فرمود که مادر امام موسی کاظم علیه السلام هنوز به او باردار نشده بود. 🔖 در نقلی دیگر آمده است: 📋 أَنَّ زِیَارَتَهَا تَعْدِلُ الْجَنَّةَ 🔸آنچه که معادل زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام قرار می گیرد، بهشت است. 📚تاریخ قم ص۲۱۵؛ سلام‌الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🕌امام صادق(علیه السلام) می ‎فرماید : «أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّهِ ثَمَانِیَهَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَهٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَهٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَهُ بِنْتُ مُوسَى(علیهما السلام) وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّهَ بِأَجْمَعِهِمْ» ♦️آگاه باشید که بهشت هشت در دارد، سه تای آن به سوی قم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه دختر موسی(علیهما السلام) در آنجا رحلت می‌کند که همه شیعیان ما با شفاعت او وارد بهشت می‌شوند.(۱) 📚منبع : ۱)بحارالانوار مجلسی، ج۵۷ سلام‌الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135