eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
554 دنبال‌کننده
651 عکس
47 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 📝 «دست‌نوشته‌ها» مجموعه‌ای است از یادداشت‌های مرحوم سیداحمد ذوالمجدطباطبایی از جلساتِ خصوصی مرحوم علامه‌طباطبایی در دهه‌‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی، که در منزل مرحوم ذوالمجد( تهران)برگزار شده است. حاضران این جلسات افراد مختلفی بوده‌اند از جمله: شهیدمطهری، مرحوم سیدجلال‌الدین آشتیانی، هانری کُربن، دکتر سیدحسین نصر، دکتر ابراهیمی‌دینانی، دکتر داریوش شایگان و... . در این جلسات که معمولاً شب‌های جمعه و روز جمعه برگزار می‌شد، به علوم و معارف فلسفی، عرفانی، قرآنی و گاه مباحث فقهی، اصولی و تاریخی و همچنین مطالعات تطبیقی میان ادیان و مذاهب پرداخته شده است. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله: 🔸إذَا التَبَسَت عَلَيكُمُ الفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيلِ المُظلِمِ فَعَلَيكُم بِالقُرآنِ... وهُوَ كِتابٌ فيهِ تَفصيلٌ وبَيانٌ وتَحصيلٌ ، وهُوَ الفَصلُ لَيسَ بِالهَزلِ 🔹هر گاه فتنه‌‌ها، همچون پاره‌‌هاى شب تار، شما را در ميان گرفتند، به قرآن، چنگ در زنيد...؛ زيرا كتابى است كه در آن، تفصيل (بيان جزئيات) و روشنگرى و تحصيل [حقايق‌] است، و قاطع [ و جدّى ]است و شوخى نيست. 📚الكافي: ج ٢ ص ٥٩٩ ح ٢ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸چهار امر،روزی را زیاد می کند🔸 حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله): 🔸أَرْبَعٌ تَزِيدُ فِي الرِّزْقِ حُسْنُ الْخُلُقِ وَ حُسْنُ الْجِوَارِ وَ كَفُّ الْأَذَى وَ قِلَّةُ الضَّجَرِ. 🔹چهار چیز است که روزی را زیاد می کند: خوش خُلقی، خوش رفتاری با همسایگان، آزار نرساندن به دیگران و کم کردن بی قراری (در غم و اندوه). 📚معدن الجواهر •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀حزن برای مصائب أهل بیت علیهم السلام امام صادق علیه السلام: 🔹نفَسُ المَهمُومِ لَنا المُغتَمِّ لِظُلمِنا تَسبیحٌ وَ هَمُّهُ لِاَمرِنا عِبادَة. 🔸کسی که برای ما نگران باشد و به خاطر ستمی که بر ما برود غمگین شود، نفس کشیدنش تسبیح و غم خواریش برای ما عبادت است. 📚 الکافی (باب الایمان و الکفر) جلد ۲ صفحه ۲۲۶ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ۰
ا ﷽ ا 💠حضرت فاطمه (علیها السّلام) فرمودند: 🔸یا اَبا الحَسنِ! ألمؤمِنُ یَنظُرُ بِنُورِ اللهِ تعالی 🔹یا علی! مؤمن با نور الهی می نگرد. 📗عین المعجزات، ص ۵۴ 🔻شرح حدیث 🔸وقتی دلی با نور ایمان روشن شود، آیینه ای می گردد صاف و زلال که حقایق هستی وحکمت های ناب در آن تجلی می یابد. 🔸قرآن هم می فرماید: اگر انسان ها با ایمان و تقوا باشند، خداوند به آنان «فرقان» و «نور» و «علم» می دهد و این نور راهگشای آنان و روشنگر افقهای آینده است. 🔸نور ایمان فراتر از علوم اکتسابی و دانش های بشری است و مقوله ای غیبی و خدایی است که به جان های مستعدّ عطا می شود. 🔸کلام حضرت زهرا(علیها السّلام) به آغاز زندگی مشترک آن بانوی بزرگ با امیرالمؤمنین علیه السّلام مربوط می شود. در آن زمان حضرت فاطمه(علیها السّلام) اسراری را از علوم و معارف و حوادث با همسرش علیّ مرتضی علیه السّلام در میان گذاشت. امیر مؤمنان از این دانش فاطمی شگفت زده شد. فاطمه (علیها السّلام) در مقابل تعجب او فرمود: مؤمن با نور خدایی می نگرد. 🔸این نور در هر دلی که پاک و بی آلایش باشد ممکن است بتابد. 🔸این علم که عطیّه ی خدایی است، بر هر جان مطهّر و نفس مهذّبی که قابلیّت پذیرش داشته باشد، پرتو افشانی می کند. 🔸باید لوح جان و آیینه ی ضمیر را از کدورت شک و هوس و گناه پاک کرد تا نور حق در آن مجال جلوه گری پیدا کند. 📚 ، جواد محدثی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 💠 تعویض سند به جهت تصحیح سند 🔹انواع تعویض سند تعویض سند از نظر هدفی که دنبال میکند دو گونه است گاه هدف از آن، تصحیح سند است و گاه برای اهدافی دیگر انجام می‌شود. 🔸 تعويض سند برای تصحیح آن گونه ای که اهمیت بیشتری دارد و در کلمات متأخران دیده می‌شود تعویض سند برای تصحیح آن است این گونه را صاحب معالم در کتاب منتقى الجمان و میرزا محمد استرآبادی در کتاب منهج المقال به کار برده اند. بعدها محمد بن علی اردبیلی در رساله‌ی تصحيح الأسانید دیدگاه صاحب معالم را گسترش داد به گونه ای که به ادعای وی این رساله می‌تواند بیشتر احادیث کتابهای تهذیب و استبصار را تصحیح کند. علمای بعدی این گونه از تعویض سند را به بیانهای گوناگونی رد یا تأیید کردند. البته صورت های گوناگونی برای این گونه وجود دارد که در اعتبار مختلفند و توضیح آنها در این مجال نمی‌گنجد. گاه در سلسله سند روایتی که از راوی معتبری نقل شده برخی از راویان ضعیفند و اصل نقل از آن راوی، احراز نمی شود؛ برخی خواسته اند با تعویض سند ضعف سند را جبران و آن را تصحیح کنند. این کار بیشتر با بهره گیری از طریق‌های عامی انجام می‌شود که برای کتاب‌ها یا روایات یک راوی ذکر شده است تا بتوان اسناد روایات ضعیف تا آن راوی را تصحیح کرد. 🌱مثال - وَأَخْبَرَنِي الشَيْخُ أَيَّدَهُ اللهُ تَعَالَى عَنْ أَحْمَدَ بْن مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحْمَدَ بْن إدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْیى عَنْ أبي جَعْفَر عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ قالَ: «لا يُفْسِدُ الماءَ إِلَّا ما كَانَتْ لَهُ نَفْسٌ سائِلَةٌ.»[1] شیخ طوسی روایت بالا را از طریق استادش شیخ مفید از احمد بن محمد بن حسن بن ولید از پدرش محمد بن حسن بن ولید از احمد بن ادریس قمی از محمد بن احمد بن یحیی اشعری صاحب کتاب نوادر الحكمة نقل کرده و اشعری هم روایت را از ابی جعفر احمد بن محمّد بن خالد برقی از پدرش محمد بن خالد برقی از حفص بن غیاث نخعی از امام صادق نقل کرده است. برخی ادعا کرده اند که در این سند احمد بن محمد بن حسن بن ولید اگرچه استادِ شیخ مفید بوده اما وثاقت وی اثبات نشده است و برای تصحیح سند می‌توان از تعویض سند کمک گرفت؛ به این بیان که در سند محمد بن احمد بن یحیی اشعری قرار دارد و شیخ طوسی چند طریق خویش به وی را در کتاب فهرست آورده که برخی از آنها صحیح است و با جایگزینی آن سند روایت تصحیح می شود. نتیجه تعویض سند و جایگزینی یکی از طریق‌های صحیح چنین است  وَأَخْبَرَنَا جَمَاعَةٌ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَليْ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْن أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَبي جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ قال : ... [1] تهذیب، ج 1، ص 231 📚 استناد 📚مدرسه امام باقر علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀کتاب التعازى مولف: ابوعبد الله محمد بن على علوى حسنى كوفى 🔸اشاره: مسير حتمى همۀ انسانها به سوى جهان آخرت است و همگان ناچارند شهد يا شرنگ مرگ را بنوشند و داغ مرگ آنان قلوب بازماندگان، خويشان و دوستان ايشان را جريحه دار خواهد كرد ولى شيوۀ برخورد با اين حادثۀ ناگزير مختلف است. برخى در مرگ عزيزان بى تابى مى كنند و گاه تا سر حدّ كفر سقوط مى كنند و گروهى در اين حوادث بردبارى پيشه مى سازند و تا اوج «انما يوفى الصابرون اجرهم بغير حساب» (زمر: ۱۰)پيش مى روند. 🔸موضوع اين كتاب شيوۀ صحيح برخورد با اين حادثۀ حتمى، قطعى و همگانى است. مؤلف بزرگوار ۷۲ حديث مرتبط با اين مسئله را در اين كتاب ذكر كرده است. وى ابتدا رواياتى چند دربارۀ وفات رسول اكرم صلّى الله عليه و آله و پس از آن رواياتى را راجع به حادثۀ مرگ ابراهيم، فرزند رسول خدا، و نحوۀ برخورد حضرت در اين حادثه ذكر مى كند و پس از آن رواياتى تحت عناوين زير ذكر كرده است: ۱. آنچه هنگام خبر مرگ گفته مى شود ۲. تعزيه و تسليت پيامبر به معاذ بن جبل در مرگ فرزند ۳. ثواب و پاداش از دست دادن فرزند ۴. مصيبت مادر ۵. پاداش تسليت دادن به مصيبت ديدگان در پايان اين بخش رواياتى راجع به اركان شش گانۀ استغفار ذكر شده است كه ارتباط آن با مباحث كتاب مشخص نيست. 🔸سند روايات تمامى روايات اين كتاب با سند كامل ذكر شده اند. غالب روايات از رسول گرامى اسلام و در برخى موارد نيز كلمات و احاديث حضرت اميرالمؤمنين است و در چند مورد نيز حوادث و كلماتى از غير معصومين نقل شده است. در اين كتاب آمده است: خبر داد به من شيخ جليل عفيف ابوالعباس احمد بن الحسين بن وجه المجاور به صورت قرائت (من حديث را بر او خواندم و او آن را تصديق كرد) در خانۀ خودش در مشهد اميرالمؤمنين، در ماه خدا (ماه رمضان)، در سال ۵۷۱ هجرى قمرى... در برخى ديگر از روايات نيز زمان و مكان حديث بيان شده است. 🔸اهميت كتاب با توجه به زمان زندگى مؤلف كه نيمۀ اول قرن پنجم هجرى قمرى است و نيز با توجه به عظمت جايگاه مؤلف در ميان محدّثان كه به مسند كوفه مشهور است، عظمت و جايگاه والاى كتاب روشن تر خواهد شد. موضوع مهم و در عين حال بديع و جالب توجه كتاب، از جمله ويژگيهاى آن است كه بر اهميت اين كتاب افزوده است. اعتماد علما از جمله دلايل ارج و مورد اعتماد بودن اين كتاب نقل روايات آن توسط علماى بزرگ شيعه است. محدث نورى ضمن نام بردن از اين كتاب به عنوان يكى از مصادر كتاب مستدرك الوسائل مى نويسد: «اين كتاب تأليف شريف زاهد ابوعبد الله محمّد بن على علوى حسنى است كه روايات مربوط به تعزيت و تسليت را گردآورى نموده است و... » در پايان اين كتاب روايت شهرهاى اولاد امام زمان و اسامى و احوال آنها ذكر شده است كه بزرگان آن را در كتب خود نقل كرده اند؛ از جمله سيد اجل ابن طاووس در اواخر كتاب جمال الاسبوع و نيز مختصر آن را شيخ زين الدين على بن يونس عاملى بياضى در كتاب صراط المستقيم و نيز سيد جليل على بن عبد الحميد نيلى در كتاب السلطان المفرج عن اهل الايمان و سيد نعمة الله محدث جزائرى در الانوار النعمانيه آورده اند و نيز در كتاب حديقه الشيعه نقل شده است: «و از اعتماد علما و نقل روايات آن معلوم مى شود مؤلف از علماى اعلام اتقياء كرام و مؤلفين عظام بوده است... » آنگاه موارد ديگرى كه علما از وى روايت كرده اند ذكر مى كند، نظير سيد بن طاووس در اقبال و عمادالدين طبرى با يك واسطه و محمّد بن المشهدى با ۲ واسطه و غياث الدين عبدالكريم بن طاووس با اسناد خودش. 🔸نسخۀ خطی كتابخانۀ آستان قدس رضوى كه توسط محقق فقيه سيد عبدالعزيز طباطبايى استنساخ شده و در كتابخانۀ اين محقق در قم موجود است. 🔸نسخ چاپى چاپ مركز تحقيقات دارالحديث، ۱۳۷۸ ه. ش. ضمن جلد چهارم ميراث حديث شيعه، از صفحۀ ۷۹ تا ۱۴۵، با تصحيح و تخريج فارس حسون كريم. 📚فرهنگ کتب حدیثی شیعه کتاب •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔰20 راوی کثیر الروایت را بشناسید که در تحلیل سندی مفید است 1- الأحمر - 1703 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده . 2- بزنطی 1651 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده . 3- البرقی 5566 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده 4- الاشعری 9434 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده 5- 1543 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده 6- 1107 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده 7- 1431 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده 8- التيمي‏**1839** بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده 9- 5248 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده 10 1055 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده 11- 1991 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده 12- 2086 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده 13- 2682 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده 14- 2906 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده 15- 2804 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده 16- 1307 ‏بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده 17- 2502 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده 18- 3144 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده 19- 1728 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده 20 - 1023 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمد 📚کارگاه رجال •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135