eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
553 دنبال‌کننده
658 عکس
48 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 🍀🔻امام هادی علیه‌السلام فرهیخته‌ای در دوران وحشی‌گریِ وایکینگی ✍مصطفی قناعتگر روزنامه شهرآرا، ۲۵ دی ۱۴۰۲ وایکینگ‌ها یا همان غارتگران دریایی، در جنوب اسکاندیناوی زندگی می‌کردند و برای گذران زندگی به سرزمین‌های مجاور هجوم می‌بردند؛ از سال ۷۰۰ تا ۱۱۰۰ میلادی. تولد غارت وایکینگی که در رسانه‌های عصر ما سعی در تحریف و تطهیر آن است، همزمان بود با تولدِ فرهیختگیِ اسلامی با ولادت امام صادق. اما امام علی النقی ملقّب به هادی از نوادگان امام صادق، در اوج بربریت و شورش  وایکینگ‌ها به سراسر اروپا به دنیا آمدند. این شخصیت فرهنگی و ادامه جریان فرهیختگی و علم و اخلاق، در شهر پادگانی و تازه‌تاسیس سامرا حبس خانگی بود. برای همین هم هست که سخنان اندکی از ایشان به ما رسیده است؛ مثلا در کتاب «الکافی» که مهم‌ترین کتاب حدیثی ما هست، ۱۲۴۷۱ سندِ روایی به امام صادق علیه السلام منتهی می‌شود و حال آنکه تنها ۱۶۳ سند روایی به امام هادی علیه السلام منتهی شده است. طبیعی است بزرگی که اجازه دیدار با پیروان خود را ندارد و در یک شهر نظامی تحت نظر حکومت ستمگر است، نمی‌تواند سخنان زیادی را به دوستانش منتقل کند. امام هادی هفته‌ای یک بار باید نزد دستگاه خلافت اعلام حضور می‌کرد و ‏شیعیان در این فرصت کوتاه در دو طرف مسیر می‌ایستادند تا حضرت را ملاقات کنند. ایشان می‌گفت: « ‏به من حتی اشاره هم نکنید؛ چون شناسایی می‌شوید و برایتان مشکل ایجاد می‌شود». اما مفهوم «برکت» اینجا خود را نمایان می‌کند. در میان آن روایات اندک از امامِ هادی که از لابلای ملاقات‌های محدود ایشان با شیعیان درز کرده، چند روایت کلیدی داریم که فرهنگ‌ساز، هویتی و ‏ماندگار شدند. شاید گل سرسبد این روایات، روایتی معروف به «زیارت جامعه کبیره» باشد. این زیارت، در کتب روایی قدیمی مانند «من لا یحضره الفقیه»، «عیون اخبار الرضا» و «تهذیب الاحکام» نقل شده است. جامعه‌بودنش به دلیل این است که جامعیت دارد و زیارت‌نامه‌ای برای تمام امامان است و به امام خاصی مربوط نمی‌شود. کبیره‌نامیدنش نیز به این دلیل است که در میان سایر زیارات جامعه، مفصل‌تر و بزرگ‌تر است. این متن از یک بخش مقدماتی کوتاه و بدنه اصلی زیارت‌نامه تشکیل شده است. موسى بن عمران‏ نخعى می‌گوید از حضرت هادى علیه السّلام درخواست نمودم كه زیارتى کامل به من بیاموزند تا بتوانم هرکدام از امامان را با آن زیارت كنم. امام نیز این زیارت را به او آموزش دادند. به جرأت می‌توان گفت تقویت و دفاع از اصول «توحید» و «امامت»، هدف اصلی آموزش این متن مقدس است. این زیارت با صد تکبیر آغاز می‌شود و خواننده از همان ابتدا متذکر به اصل توحید می‌شود تا مبادا تبلیغات غالیان درباره جایگاه امامان شیعه سبب تضعیف اصل محوری توحید شود. کل کلمات این زیارت‌نامه حدود ۱۶۸۲ است و اسم «الله»  ۵۷ بار در آن تکرار شده است (به غیر از آن ۱۰۰ الله اکبر ابتدایی). همچنین ضمیرهایی که به خدا برمی‌گردد نیز بیش از ۹۰ مورد است و در مجموع، کل اشاره به خدا و توحید بالغ بر ۲۴۷ بار است. یعنی در واقع نزدیک به یک سوم زیارت‌نامه‌ای که برای تعظیم و تقدیس امامان شیعه است، به اصل توحید می‌پردازد. بنابراین یکی از هدف‌های صدور این زیارت و بیان این مقامات، مبارزه با جریان غلو و این نوع کفرِ در پوششِ دین بوده است. این می‌تواند بطلانی بر این ادعا باشد که زیارت جامعه را غالیان جعل کرده و به امام دهم منسوب کرده‌اند. زیارت دیگر، زیارت ناحیه مقدسه است که خود روضه‌ای مجسّم از فاجعه کربلاست. آری، زیارت ناحیه مقدسه، از امام زمان نیست؛ از امام هادی است. تاریخ روایت اینگونه است: «سال ۲۵۲ از منطقه ناحیه». مقصود از ناحیه، سامراء است؛ چون رفتن به آنجا ممنوع بود به آن ناحیه (کناره) گفتند. این تاریخ مربوط به دوره امامت امام هادی و دو سال پیش از شهادت وی است؛ در نتیجه معنا ندارد زیارت ناحیه مقدسه از امام مهدی باشد. این زیارت‌نامه نیز جای خود را در فرهنگ زیارت شیعی به خوبی باز کرده است. سخنان جالب دیگری نیز از ایشان به ما رسیده است. اینکه حضرت زهرا در خانه خودشان دفن شدند و نه در بقیع؛ یا اینکه زیارت عبدالعظیم حسنی مانند زیارت سید الشهدا علیه السلام پاداش دارد. زیارت غدیریه ایشان نیز جای بحث جداگانه دارد. دومین ابن الرضا، حدود ۴۲ سال بیشتر عمر نکرد؛ گرچه عمر فرهنگیِ او هیچ‌گاه به اتمام نرسیده است. درود خدا بر ایشان، یادشان گرامی. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @azizamhosen
noormags-مکاتبات_ساکنان_ایران_با_امام_هادی(ع)-1382169.pdf
563.1K
🔺یک مقاله جالب/ PDF ⚫️ مکاتبات ساکنان ایران با حضرت امام هادی (ع)؛ (به تفکیک شهرها و چهره‌ها) ✍ به قلم: دکتر حسین حسینیان مقدم و احسان جعفری‌پور | دو فصلنامه علمی - ترویجی سخن تاریخ 🔰 چکیده دوستی و پذیرش تفکر اهل‌بیت(ع)، از گذشته‌های دور در شهرهای مختلف ایران تردیدناپذیر است. نامه‌نگاری، از روش‌هایی متداول آن زمان و مورد استفاده یاران امام هادی(ع) برای بهره‌گیری از دانش آن امام(ع) بود. پژوهش حاضر، بر اساس مناطق جغرافیایی و سپس نام راویان سامان یافته و این مسئله را رصد کرده که مناطق مختلف ایران در این خصوص چه نقشی ایفا کرده‌اند و در قیاس با یکدیگر، علل و عوامل نگارش نامه‌ها و نیز محتوای نامه‌ها چه بوده است. مطالعات انجام‌شده با روش تاریخیِ مبتنی بر توصیف و تحلیل، رابطه مستقیمی را میان جمعیت شیعه و تعداد نامه‌ها ترسیم می‌کند و نشان می‌دهد که قم، نقش بیشتری ایفا کرده و محور اصلی نامه‌ها مسائل فقهی، کلامی و اجتماعی بوده است. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @azizamhosen
5891392h0103.pdf
734.1K
⚫️ نسخه PDF 📚 نقش اصحاب ایرانی امام هادی علیه السلام در گسترش معارف شیعی (با تکیه بر علم کلام) ✍ جمعی از نویسندگان | همایش ملی سیره پژوهی امام هادی (ع)  حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @azizamhosen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀عالَم ذر چیست؟ 🔸 عالَم« ذر » روحِ این عالم است که آن را عالَم غیب نیز می‌گویند؛ هر موجودی دو وجه دارد: وجه الی الله که زمان و تدریج در آن راه ندارد و وجه بغَیره که در آن زمان و تدریج راه دارد... ماسوی‌الله و همه مخلوقات، یک امر است و به یک « کُن » ایجاد شده و یک فعل است. و این موجود واحد منبسط، یک وجه دارد که یکی است و زمان و تدریج و حرکت که از لوازم جسم و ماده است در آن راه ندارد... 📝 این وجه الی الله، همان عالم ذرّ این عالَم است و همان موجود، یک وجه دیگر دارد که همین دنیای ظاهر است که در آن زمان و حرکت و تدریج، فرض می‌شود. پس، عالَم ذر از این عالم، مسلوب و جدا نیست. عالم ذر، این‌گونه نیست که مردم به‌صورت ذر و ذرات ریز در اصلاب، وجود داشته باشند و خداوند به مقتضای«اَلَستُ بِرَبِّکم» خود را به آن‌ها بنمایاند به‌گونه‌ای‌که با چشم، خداوند را ببینند و آنگاه «بلی» بگویند. 📚 در محضر علامه طباطبایی | صفحه ص ۵۰_۵۲ | سؤال ۷۳ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 دوره کـامل امـام شنـاسی! ▻ 🔸 زيارت جامعه كبيره، زيارت‌نامه جامع و كاملى است كه همه ويژگى‌ها و برجستگى‌هاى اهل بيت عليهم‌السلام، در آن، جمع شده و براى زيارت همه امامان، مى‌توان از آن بهره گرفت. مهم‌ترین، والاترین و بلندترین مضامین نسبت به امام شناسی در زیارت جامعه کبیره آمده است. زیارت جامعه یک دوره کامل امام شناسی است، یعنی جایگاه امام و ویژگی‌های والای ایشان را در نظام هستی بیان می‌کند. ◅ یکی از نکات جالبی که در زیارت جامعه هست، بحث توحید محوری در زیارت جامعه است. در زیارت جامعه، ویژگی‌های امام بیان می‌شود، ولی در درون آن توحید الهی، متبلور هست. ❖ ‏═══ 🌐 ویژه برنامه شهادت حضرت امام هادی علیه‌السلام 🌐 زیارت جامعه کبیره (دانلود متن و صوت) 📖 مطالعه کتاب شرح زیارت جامعه علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ✨ فضائل ولایت و امامت در کلام حضرت امام هادی علیه‌السلام 🖋 "و تویی اختصاص یافته به علم قرآن و حکم تأویل و صریح گفتار پیامبر و تو راست موقعیت‌های گواهی شده و مقامات مشهود و روزهای یاد شده، روز بدر و روز احزاب..." 📖 و أَنْتَ الْمَخْصُوصُ بِعِلْمِ التَّنْزِيلِ، وَ حُكْمِ التَّأْوِيلِ، وَ نَصِّ الرَّسُولِ، وَ لَكَ الْمَوَاقِفُ الْمَشْهُودَةُ، وَ الْمَقَامَاتُ الْمَشْهُورَةُ، وَ الْأَيَّامُ الْمَذْكُورَةُ، يَوْمَ بَدْرٍ وَ يَوْمَ الْأَحْزَابِ... 📗 بخشی از زیارت غدیریه امام هادی علیه‌السلام؛ المزار، ابن مشهدی، ص۲۶۳ علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀بیانی ژرف در باب خداشناسی از وجود نازنین امام هادی علیه السلام 🔸سُئِلَ أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنِ اَلتَّوْحِيدِ فَقِيلَ لَهُ لَمْ يَزَلِ اَللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَيْءَ مَعَهُ ثُمَّ خَلَقَ اَلْأَشْيَاءَ بَدِيعاً وَ اِخْتَارَ لِنَفْسِهِ اَلْأَسْمَاءَ وَ لَمْ تَزَلِ اَلْأَسْمَاءُ وَ اَلْحُرُوفُ لَهُ مَعَهُ قَدِيمَةً فَكَتَبَ لَمْ يَزَلِ اَللَّهُ مَوْجُوداً ثُمَّ كَوَّنَ مَا أَرَادَ لاَ رَادَّ لِقَضَائِهِ وَ لاَ مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ تَاهَتْ أَوْهَامُ اَلْمُتَوَهِّمِينَ - وَ تَقْصُرُ طَرْفُ اَلطَّارِفِينَ وَ تَلاَشَتْ أَوْصَافُ اَلْوَاصِفِينَ وَ اِضْمَحَلَّتْ أَقَاوِيلُ اَلْمُبْطِلِينَ عَنِ اَلدَّرْكِ لِعَجِيبِ شَأْنِهِ أَوِ اَلْوُقُوعِ بِالْبُلُوغِ عَلَى عُلُوِّ مَكَانِهِ فَهُوَ بِالْمَوْضِعِ اَلَّذِي لاَ يَتَنَاهَى وَ بِالْمَكَانِ اَلَّذِي لَمْ يَقَعْ عَلَيْهِ عُيُونٌ بِإِشَارَةٍ وَ لاَ عِبَارَةٍ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ . 👌🌱🔹فردى [طىّ ارسال نامه اى] از آن حضرت در باره توحيد پرسيد كه آيا پيوسته ( نه پیوستگی زمانی) خداوند يكتا بوده و هيچ چيزى با او نبوده سپس همه اشياء را پديد آورده(از هیچ) و اسماء را براى خود برگزيده، و پيوسته اسماء و حروف از قديم با او بوده؟ آن حضرت عليه السّلام مكتوب داشتند: خداوند پيوسته موجود بوده سپس آنچه اراده كرد تكوين بخشيد(از عدم)، نه كسى مخالف اراده اوست، و نه عيبجوى در حكم او، اوهام أهل وهم به بيراهه افتاد (شناخت کنه ذات او با عقل و وهم میسر نیست) و ديده نظاره گران به قصور كشيد، و وصف وصف كنندگان به فنا گرائيد، و سخن أهل باطل از درك شگفتى شأن يا وقوع دستيابى بر مرتبه بالاى او به اضمحلال و نابودى رسيد، او در موضعى است كه نهايتى ندارد، و در مكانى است كه با هيچ ديده و هيچ عبارتى نمى توان بر او واقع گشت! هرگز هرگز!!.( یعنی خدا اصلا مکان و انتها ندارد تا مکان و انتهای او دیده یا از آن سخن رانده شود) 📚الاحتجاج ج ۲ ص ۴۴۹ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا