ا ﷽ ا
🍀المزار الكبير
🔸 تألیف شیخ ابوعبدالله محمد بن جعفر مشهدی
🔸مجموعهای است از دعاها، زیارات، نمازها و اعمال مشترک ماههای مختلف که به زبان عربی نوشته شده است.
مؤلف، این کتاب را به درخواست فردی به نام ابوالقاسم هبةالله بن سلمان نگاشته است. وی در برخی از زیارات و ادعیه، سند روایت خود به امام معصوم(ع) را هم یادآور میشود.
🔸اهمیت و جایگاه کتاب
این کتاب از جمله آثار قابل توجه در زمینه ادعیه و زیارات است که نظر نویسندگان پس از خود را جلب کرده و کسانی چون مرحوم مجلسی و حاجی نوری در آثار خود از آن نقل کردهاند.
این کتاب، ظاهراً تلقی به قبول شده است؛ زیرا تا پیش از مرحوم آیتالله خویی کسی در اعتبار آن کتاب تشکیک نکرده بود. سید رضیالدین بن طاووس و سید عبدالکریم بن طاووس بر این کتاب اعتماد کردهاند و دیگر علما، آن را تأیید کردهاند از جمله:
🔸علامه مجلسی در مقدمه «تحفة الزائر» میگوید: «به نظر قاصر رسیده که با وجود زیارات منقوله از ائمه(ع)، به زیارات مؤلَّف [یعنی زیارات غیر مأثوره] علما احتیاجی نیست. این مؤلف [ابن مشهدی] خواست که رسالهای تألیف کند که مأثور باشد بر ذکر زیارات و ادعیه و آدابیکه به اسانید معتبره از ائمه(ع) دین منقول گردیده است»؛ یعنی مرحوم علامه مجلسی قبول دارد که این کتاب مأثور است.
مرحوم نوری گفته است: «اصحاب ما بر این کتاب اعتماد کرده... و از مقدمه و ابتدای کتاب چنین برمیآید که تمام زیاراتی که در کتاب خود آورده، از معصومین(ع) رسیده است؛ هرچند بعضی از آن را به معصومین(ع) نسبت نداده است.
مرحوم امین: «اعتمد عليه الأصحاب».
شیخ عباس قمی: اعتمد عليه [المزار الكبير] علمائنا الأبرار، الملقب بالمزار الكبير في بحار الأنوار.
مرحوم مدرس: «کتاب مزار محل اعتماد اکابر است».
🔸ساختار
کتاب با دو مقدمه از محقق و نویسنده آغاز و مطالب در هشت قسم و هر قسم در چندین باب تنظیم شده است.
🔸گزارش محتوا
در مقدمه محقق، زندگینامه مفصلی از نویسنده ارائه و سپس اقدامات تحقیقی صورتگرفته در کتاب توضیح داده شده.
و در مقدمه نویسنده، به موضوع کتاب اشاره شده است.
مؤلف در قسمت نخست، شرح کوتاهی درباره جایگاه و فضیلت دعا و زیارت به دست میدهد، سپس کتاب را با این مطالب پی میگیرد: زیارت نبی(ص) و ائمه(ع) در بقیع و زیارت فاطمه زهرا(س)؛ فضیلت مسجد کوفه و زیارت علی(ع)؛ زیارت اباعبدالله الحسین(ع)؛ زیارت سایر ائمه معصومین(ع)؛ ثواب حج و زیارت قبور؛ اعمال ماه مبارک رمضان، عید فطر و روزهای دیگر و زیارت ائمه(ع).
مؤلف سعی کرده در این کتاب همه فنون و روشهای زیارت در مشاهد مشرفه را جمع نماید و همینطور روایاتی را که در مورد ترغیب به رفتن به مساجد مبارکه وارد شده است و ادعیهای را که در آن مکانهای مقدس خوانده میشود و همینطور ادعیه تعقیبات نمازها و دعاهای لذتبخش که در خلوت با حضرت پروردگار مناجات میشود و ادعیهای که برای امور مهم کارساز است و گرفتاریها را برطرف میسازد را نقل نماید. همه این ادعیه، از راویان ثقه و مورد اعتماد نقل شده است.
در پایان میتوان چنین گفت که اثر حاضر، قدیمیترین منبع برخی ادعیه و زیارات، چون دعای ندبه، زیارت ناحیه و زیارت آل یاسین است که در اعتبار آنها، بحثهای زیادی مطرح شده است.
📚مرکز پژوهشی نور
#کتاب_شناسی
#المزار
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 عبدالله بن مسعود
🔻 ابن مسعود، (د۳۲ یا ۳۳ق/۶۵۳م) از نخستین مسلمانان و مهاجران حبشه، راوی حدیث، قاری و مفسر قرآن کریم، مدفون در بقیع است. او از اصحاب مشهور پیامبر (ص) میباشد. بر اساس آنچه در منابع آمده، ابن مسعود آیات قرآن را از حافظه بر شاگردان املا مینمود و آنان قرائت او را در مصاحفی مینوشتند.
🔸 عبدالله بن مسعود بن غافل بن حبیب از تیره بنی مخزوم قریش است. از آنرو که به هذیل بن مدرکه از عرب عدنانی نسب میبرد، به هذلی مشهور بود.
🔹 کنیهاش ابو عبدالرحمن و ابن ام عبد ثبت گشته؛ زیرا مادرش ام عبد بنت عبدود بن سواء از هذیل بود.
🔸 بر پایه گزارشی، پیامبر (ص) کنیه ابوعبدالرحمن را به او داد. به سبب همپیمانی پدرش با بنیزهره از تیرههای قریش، وی را «حلیف بنی زهره» خواندهاند.
🔹 در وصف شمایل وی گفتهاند: قامتی کوتاه داشت و ساق پاهایش لاغر بود؛ به گونهای که چون به دستور پیامبر (ص) بالای درختی رفت، نازکی پاهایش برخی را به خنده انداخت. رسول خدا (ص) فرمود: «رجل عبدالله فی المیزان اثقل من احد»؛ «پای عبدالله در قیامت از کوه احد سنگینتر است».
🔸 او در رفتارش به پیامبر تشبه میورزید. برخی وی را نحیف دانسته و در وصفش گفتهاند: موی سر تا پشت گوش فرومی گذاشت و خضاب نمیکرد. نیز لباسش سفید، پاکیزه و خوشبو بود.
🔹 وی در جنگ بدر شرکت نمود و ابوجهل را به قتل رساند و پیامبر (ص) در حالیکه از کشته شدن ابوجهل خشنود بود، شمشیر او را به ابن مسعود بخشید.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید.
🔗 wikifeqh.ir/عبدالله_بن_مسعود
#اعلام
#رجال
#عبدالله_بن_مسعود
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀تفسیر عیّاشی
♦️تفسير عیّاشی از تفاسیر ارزندهای است که مضامین خیلی خوبی دارد، ولی متأسفانه کسی که این کتاب در دستش بوده، جز در مواردی که بعضی از قسمتهای سند را ذکر میکند، معمولاً سند را حذف کرده و کتاب اصلی نیز از بین رفته است.
♦️حاکم حسکانی تعدادی از روایات تفسیر عیّاشی را در کتاب «شواهد التنزیل» با سند از «محمد بن مسعود المفسّر» که همان عیّاشی است، نقل کرده است¹، ولی سایر روایات کتاب عیّاشی همچنان مرسل است و تنها برای تأیید قابل استناد است.
1⃣ رك: شواهد التنزیل، ج ۱ ص ۳۸، ۱۳۴، ۱۷۳؛ ج ۲ ص۱۶۰، ۲۷۰.
🖊آیت الله شبیری زنجانی
📚جرعهای از دریا ؛ ج ۴ ص ۳۴۶
#تفسیر_عیاشی
#کتاب_شناسی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
《السَّلَامُ عَلَيكَ يَابنَ الْحَسَنِ(ع) وَ الْحُسَینِ(ع)》
🍀#آیا_می_دانید؟
✅ #امام_محمد_باقر_علیه_السلام این افتخار را دارد که نوه دو امام می باشد.
پدر بزرگ مادری او امام حسن مجتبی(ع) و پدر بزرگ پدری اش امام حسین(ع) است.
زیرا؛
فاطمه(س) دختر امام حسن مجتبی(ع)، همسر امام سجاد(ع) بود و امام محمد باقر(ع) حاصل ازدواج این دو بزرگوار است.
ایشان نخستین امامی است که از نسل پاک امام حسن(ع) و امام حسین(ع) متولد شد و به سبب این کرامت به《هَاشِمیٌّ مِن هَاشِمِییِّنَ وَ عَلَوِیٌّ مِنْ عَلَوِییِّن وَ فَاطِمِیٌّ مِنْ فَاطِمِیِیّنَ》نائل شدند.(۱)
از آن پس امامت از نسل حسنین(ع) امتداد یافت و ائمه بعدی از امام باقر(ع) تا امام مهدی(عج) به این کرامت مفتخر شدند که از نسل سبطین پیغمبر اسلام(ع) باشند و فاطمه بنت الحسن(ع) مادر هشت امام شیعه گردید.
📚منبع : تاريخ اسلام
۱)التهذيب شیخ طوسی، ج۶، ص۷۷
حضرت #امام_باقر علیهالسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀گروه برگزیده از شیعیان چه گروهی هستند؟
🔸 و عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ انْتَخَبَ قَوْماً مِنْ خَلْقِهِ لِقَضَاءِ حَوَائِجِ فُقَرَاءَ مِنْ شِيعَةِ عَلِيٍّ ع لِيُثِيبَهُمْ بِذَلِكَ الْجَنَّة
🔰 از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
همانا خداوند عزّ و جلّ عدّهاى از بندگان خود را جهت برآوردن نياز و خواستههاى فقيران و شيعيان علىّ عَلَيْهِ السَّلَامُ بر انگيخته است، تا بدين وسيله پاداش بهشت عطايشان نمايد.
📚: المومن 46
#حدیث
#ولایت
#فقیر
حضرت #امام_علی علیهالسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 اهمیت برآوردن حاجات مومنین
🔸عن أبى عبدالله الصَّادِقِ عليهِ السَّلام قالَ ؛
أيُّما رَجُلٍ مِنْ شِيعَتِنا أتی رَجُلاً مِنْ إخْوانِهِ فَاسْتَعانَ بِهِ فِي حاجَتِهِ ، فَلَمْ يُعِنْهُ وَ هُوَ يَقْدِرُ ، إلّا ابْتَلاهُ اللهُ بِأنْ يَقْضِیَ حَوائِجَ عِدَّةٍ مِنْ أعْدائِنا.
🔰إمام صادق سلام الله عليه فرمود ؛
هر کس از شيعيان ما در برابر يکی از برادران خود ، إظهار حاجت کند و او در حالی که ميتواند از او دست گيری كند ، کوتاهی نمايد خداوند او را مبتلا می کند به بر آوردن حاجت دشمنان ما.
📚: الکافي: ج 2 ص 366
#حدیث
#مؤمن
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀اهمیت الفت و دوستی در میان مؤمنان
🔻الإمامُ الباقر عليه السلام:
🔸فرَحِمَ اللَّهُ امْرَأً أَلَّفَ بَيْنَ وَلِيَّيْنِ لَنَا يَا مَعْشَرَ الْمُؤْمِنِينَ تَأَلَّفُوا وَ تَعَاطَفُوا.
✍️رحمت خدا بر آن كس كه ميان دو تن از دوستان ما الفت افكنَد. اى گروه مؤمنان! با هم الفت بگيريد و با يكديگر مهربان باشيد.
📚 الكافي، ج۲، ص۳۴۵.
#حدیث
#الفت
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀خوف از الله تعالی
امام صادق علیه السلام:
🔹منْ خَافَ اَللَّهَ أَخَافَ اَللَّهُ مِنْهُ كُلَّ شَيْءٍ وَ مَنْ لَمْ يَخَفِ اَللَّهَ أَخَافَهُ اَللَّهُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ.
🔸هر کس از خدا بترسد، خداوند همه چیز را از او بترساند و هرکس از خداوند نترسد، خداوند او را از همه چیز بترساند.
📚اصول کافی (باب الایمان و الکفر)
جلد ۲ صفحه ۶۸
#حدیث
#حدیث_منتخب
#خداشناسی
#خوف_ازخداوند
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135