eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
531 دنبال‌کننده
556 عکس
39 ویدیو
17 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا ☘ روش یافتن 🔹آیت‌الله والد می‌فرمودند که برای ملاحظه فتاوای عامّه نباید به کتاب «الفقه علی المذاهب الأربعه» رجوع نمود؛ چرا که در این کتاب، فتاوای مشهور مذاهب اربعه نقل می‌شود، نه فتوای یک فقیه خاص. 🔹بهترین کتابی که فتاوای اشخاص عامّه را می‌توان در آن پیدا کرد، مغنی ابن قُدامه است. 🔹بدایة المجتهد از ابن رشد هم در این زمینه کتاب مفیدی است. 🔹مصنّف ابن ابی شیبه و مصنّف عبدالرزاق نیز فتاوای صحابه و تابعین را ذکر کرده‌اند که برای به دست آوردن فتوای صحابه و تابعین مفید است. 🔹ابن عبد البرّ نیز در کتاب جامع بیان العلم و کتب دیگر خود، نقل‌ قول‌های مفیدی دارد. 🔹در مجموع، بهترین کتاب همان طور که بیان شد، مغنی ابن قدامه است. استاد شبیری (خارج فقه کتاب الزکاة، ۸ آبان ۱۴۰۲) روش یافتن •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۲۲.mp3
29M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۲۲ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۲۱ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۹/۱۰/۱۱ صفحه:۶۲ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۲۲.mp3
31.55M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۲۲ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۲۱ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب /۲۴ صفحه:۶۳۲ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘مقام فاطمی قال رسول‌الله صلى‌الله عليه وآله وسلّم: أَلا إِنَّ فاطِمةَ بابُها بَابِي وَ بَيْتُها بَيْتِي، فَمَنْ هَتَكَه فَقَد هَتَكَ حِجَابَ الله. رسول‌خدا صلی‌الله علیه و آله و سلم: همانا درب خانهٔ سلام‌الله علیها درب خانه من، و خانهٔ او، خانهٔ من است. هرکس حرمت آن را پاس ندارد، حجاب خدا را دریده است. 📕 بحارالأنوار، علامه مجلسی: ۲۲ | ۴۷۷ حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ «شیخ هذه الطائفه» 🔸 عبارت «شیخ هذه الطائفه» در میراث رجالی ما دو مرتبه به کار رفته است و هر دو در کلام نجاشی و برای قمی‌های اشعری به کار رفته است. 🔹 محمد بن أحمد بن داود 🔹 سعد بن عبدالله این عبارت‌ها به این سادگی‌ها در لسان رجالی‌ها به کار برده نمی‌شود. 📍نجاشی‌ای که شاگرد شیخ مفید و سیدمرتضی و حسین بن عبیدالله غضائری و ابن نوح بصری این عبارت را در مورد این دو به کار میبرد، فقط برای دو نفر آن‌هم از قمی‌ها و آن‌هم از اشعری‌ها به کار می‌برد. 🔸 این مسئله در رجال شیعه بسیار مهم است. ما قائل به عصمت غیر معصوم نیستیم؛ اما گاهاً از دغدغه و حساسیت دانشمندان رجالی در استفاده واژگان غفلت می‌کنیم. اگر به این نکته توجه داشته باشیم که نسبت توثیق شدگان به تضعیف‌شدگان 9 به 1 است، یعنی از هر ده نفر 9 نفر توثیق شده‌اند و یک نفر تضعیف شده است و مبنایی هم مثل مبنای آیت‌الله شبیری را در کنار این داده‌ها قرار دهیم که ایشان معتقدند تضعیفات مطلقاً پذیرفتنی نیستند، تحلیل‌های ما و چگونگی تعامل ما با روایات بسیار متفاوت خواهد بود. در حالی که ما در خصوص حساسیت اصحاب در چگونگی واژه‌گزینی و استخدام کلمات، سخنی نگفته‌ایم. 📖 467 - سعد بن عبد الله بن أبي خلف الأشعري القمي أبو القاسم، شيخ هذه الطائفة و فقيهها و وجهها. كان سمع من حديث العامة شيئا كثيرا، و سافر في طلب الحديث، لقي من وجوههم الحسن بن عرفة و محمد بن عبد الملك الدقيقي و أبا حاتم الرازي و عباس الترقفي و لقي مولانا أبا محمد عليه السلام... 📚 رجال النجاشي، ص: 177 📖 1045 - محمد بن أحمد بن داود بن علي‏ أبو الحسن شيخ هذه الطائفة و عالمها، و شيخ القميين في وقته و فقيههم حكى أبو عبد الله الحسين بن عبيد الله أنه لم ير أحدا أحفظ منه، و لا أفقه و لا أعرف بالحديث. و أمه أخت سلامة بن محمد الأرزني. ورد بغداد فأقام بها و حدث... 📚رجال النجاشي، ص: 384 🖊 علی اکبر رضوی/ طرائف •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
🏴 مصایب حضرت زهرا (دیدگاه عالمان امامی) 🔻دانشمندان امامی از دیر هنگام، دغدغه ثبت مصائب حضرت فاطمه (س) را داشته و در این راستا قلم فرسایی کردند: 1️⃣ نعمانی «اگر در اسلام هیچ مصیبتی نبود مگر آنچه که به فاطمه (س) (از سوی دستگاه خلافت) رسید تا به آنجا که از این دنیا رخت بربست در حالی که بر اُمت پدرش غضبناک بود. همچنین باعث آن شد که وصیت کند تا احدی از آنان بر او نماز نگذارند، هر آینه مساله‌ای بسیار بزرگ و دردآور است.» 2️⃣ شیخ صدوق «محسن همان جنینی است که فاطمه آنگاه که بین دو درب مورد فشار قرار گرفت، او را‌ انداخت.» 3️⃣ شیخ مفید «هرگاه اراده نمودی زیارت کنی آن بانو را، در روضه توقف کن و بگو: سلام بر تو‌ ای سرور بانوان عالم. ‌ای بتول شهیده.» 4️⃣ سید مرتضی «این روایت را (فاطمه گفت‌ای پسر خطاب آیا می‌خواهی خانه‌ام را بر سرم آتش بزنی؟!) شیعه از طریق‌های گوناگونی نقل کرد. حال این چگونه اختیاری است که درب خانه‌ کسی آتش زده شود تا بیعت کند؟» 5️⃣ شیخ طوسی «اختلافی بین شیعیان نیست که عمر بن الخطاب بر شکم فاطمه (س) زد تا آنکه فرزندش را سقط کرد و آن فرزند محسن نامیده شد. روایت در این‌باره نزد شیعیان مشهور است.» 6️⃣ ابوالصلاح حلبی و قاضی ابن‌براج «از جمله مسائلی عدالت سه خلیفه را مورد خدشه قرار می‌دهد... آماده کردن هیزم برای به آتش کشاندن منزل علی (ع) (و فاطمه) و هجوم بر آن خانه بدون اجازه او و مضطر کردن همسر و دختران او و سایر افراد در خانه، به خارج شدن از منزلشان، می‌باشد.» منبع : دانشنامه اسلامی ویکی فقه حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸 اگر دخترت را «فاطمه» نامیدی ... ▪️قال الصادق علیه السلام : «… اذا سمیتها فاطمه فلا تسبها و لاتلعنها ولاتضربها؛ 🔸امام صادق علیه السلام به شخصی که نام دخترش را فاطمه گذاشته بود، فرمود: که نام او را فاطمه گذاشته ای، پس دشنامش مده، نفرینش نکن و او را نزن. 📚اصول کافی ج ۶ ص ۴۸ حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ریان بن شبیب که بود ؟ 🔸رَیّان بن شَبیب، از محدثان مورد وثوق شیعه و از اصحاب امام رضا علیه السلام  و امام جواد علیه السلام  است. 🔸به گفته نجاشی، او دایی معتصم خلیفه بنی‌عباس بوده که خواهرش مارده از کنیزان هارون و مادر معتصم بوده است. اما مسعودی در اثبات الوصیة وی را دایی مأمون ذکر کرده‌اند 🔸ابن شبیب، در شهر قم اقامت کرد و محدثان آن شهر از او روایت نقل کرده‌اند. او از حضرت رضا علیه السلام روایاتی نقل کرده و مسائل صباح بن نصر هندی از امام رضا علیه السلام را جمع نموده است. ابراهیم بن هاشم قمی پدر علی بن ابراهیم قمی صاحب کتاب تفسیر قمی از او روایت نقل کرده است. او همچنین از یونس بن عبدالرحمن نقل روایت نموده است. 👌🔹مشهورترین روایت ریان، روایت معروف وی از امام رضا علیه السلام درباره ماه محرم و واقعه عاشورا و فضل و ثوابِ گریه و عزاداری برای امام حسین علیه السلام  است. در این روایت آمده است: «يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ كُنْتَ بَاكِياً لِشَيْءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ...» (اى پسر شبيب اگر براى چيزى گريه می‌کنی، براى حسين (عليه السّلام) گريه كن...) 🔸طبق گزارش کشی، ریّان پسری داشته که امام رضا حاضر به دعا برای وی نشد و بر او خرده گرفت، اگر چه برای خود ریان سه مرتبه دعا کرد. منبع : دانشنامه اسلامی فقه معجم الرجال خوئی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘گریه برامام حسین علیه السلام 🔸 امام رضا علیه السلام 🔹«يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ كُنْتَ بَاكِياً لِشَيْءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ...» (اى پسر شبيب اگر براى چيزى گريه می‌کنی، براى حسين (عليه السّلام) گريه كن...) 📚 امالی صدوق حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘چند مطلب پیرامون شیخ اعظم انصاری پیش از زمان ،شیخ مرجع تقليد عامی به معنای کنونی وجود نداشت، بلکه مردم در هر شهر و دیاری به عالم ومجتهد منطقۀ خود رجوع می کردند و مسائل فقهی ووظایف شرعی خود را از او فرا میگرفتند با ظهور شیخ انصاری مرجعیت به صورت فعلی بروز کرد. پیش از زمان شیخ، غالباً جواب سؤالات شرعی مردم به صورت فتوا بیان نمی شد بلکه فقیه سعی داشت که جواب وی را مطابق با احتیاط بیان کند. به همین دلیل عبادات مردم اكثراً مطابق با احتیاط صورت می پذیرفت، این مطلب حتی در زمان ما نیز تأثیر گذاشته است، لذا میبینیم که نماز درست از نظر مردم نمازی است که دارای طمأنینه باشد یا ذکر سبحان ربی الاعلى و بحمده وسبحان ربي العظيم وبحمده در سجده و رکوع گفته شود و یا حتماً با قنوت انجام گیرد و یا تسبیحات اربعه ، سه بار تکرار شود که اینها همه مطابق با احتیاط است. نخستین مرجع تقلیدی که همۀ فقهای شیعه بر اعلمیت او اتفاق نمودند شیخ انصاری ،بود و ظاهراً چنین اجماع و اتفاقی از ناحیه ، علما، حتی بعد از شیخ نیز برای کسی حاصل نشده است. شیخ پنجاه و دو ساله بود که مرجعیت عام شیعه به وی سپرده شد و از آنجا که اعلمیت از موضوعاتی است که ثبوتش متوقف بر بینه شرعی است و نیاز به شهادت دو فرد عادل واهل خبره ،دارد با شهادت سعيد العلماء مازندرانی به اعلمیت شیخ بینه شرعی کامل شد زیرا پیش از او صاحب جواهر به این امر گواهی داده بود . روزی که بینه شرعی بر اعلمیت شیخ اقامه شد وی در اجتماع بسیار عظیمی که همه بزرگان علما و طلاب حوزه علمیه و طبقات مختلف مردم شهر نجف اشرف حضور داشتند بر منبر رفت و بیانات مفصلی دربارۀ اعلمیت ایراد فرمود و با ادله و براهین قاطع وجوب تقلید از اعلم را ثابت کرد سخنان او بگونه ای بود که همه مردم فتوای او مبنی بر وجوب تقلید اعلم را دریافتند و خود شیخ را مصداق بارز اعلم دانستند. چون شیخ، تقلید اعلم را لازم میدانست در اواخر عمر تصمیم گرفت از منصب مرجعیت کناره گیری کند تا اعلم دیگری برای آینده در نظر گرفته شود و خود به «رحبه» در نزدیکی نجف اشرف برود ولی علاقه شدید مردم به او مانع از این شد که به تصمیم خود جامع عمل بپوشاند با این امور شیخ مرجع عام تقلید شیعیان شد و به مدت ۱۵ سال از ۱۲۶۶ تا ۱۲۸۱ این منصب را دارا بود در طی این سالیان هم به اداره امور مذهبی و دینی مردم اشتغال داشت و هم حوزه علمیه نجف اشرف را اداره میکرد. سير تطوّر کیفیت بیان فقه شیعه ( بخش شیخ انصاری)، ص 294 - 295 ؛ محمد ابراهیم جناتی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸اگر حضرت حمزه و جعفر علیهما السلام زنده بود آن دو نفر(دو خلیفه غاصب) را می کشتند 🛑 عَنْ سَدِيرٍ قَالَ: كُنَّا عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ فَذَكَرْنَا مَا أَحْدَثَ النَّاسُ بَعْدَ نَبِيِّهِمْ "صلی الله علیه و آله و سلم "وَ اسْتِذْلَالَهُمْ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ" علیه السلام "فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْقَوْمِ أَصْلَحَكَ اللَّهُ فَأَيْنَ كَانَ عِزُّ بَنِي هَاشِمٍ وَ مَا كَانُوا فِيهِ مِنَ الْعَدَدِ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ: وَ مَنْ كَانَ بَقِيَ مِنْ‏ بَنِي هَاشِمٍ إِنَّمَا كَانَ جَعْفَرٌ وَ حَمْزَةُ فَمَضَيَا وَ بَقِيَ مَعَهُ رَجُلَانِ ضَعِيفَانِ ذَلِيلَانِ حَدِيثَا عَهْدٍ بِالْإِسْلَامِ عَبَّاسٌ وَ عَقِيلٌ وَ كَانَا مِنَ الطُّلَقَاءِ 👌أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ حَمْزَةَ وَ جَعْفَراً كَانَا بِحَضْرَتِهِمَا 👈مَا وَصَلَا إِلَى مَا وَصَلَا إِلَيْهِ 👈 وَ لَوْ كَانَا شَاهِدَيْهِمَا . 🔰 از سدیر صیرفی منقول است که: ما نزد امام باقر علیه السلام بوديم ياد كرديم از آنچه مردم پس از پيغمبرشان رسول اکرم پديد آوردند و تا چه اندازه امیر المومنین را خوار شمردند، يكى از حاضران گفت: خداوند بهبود ببخشد تو را، عزت بنى هاشم كجا رفت؟ كجا بودند آن همه افراد دلاور بنى هاشم؟ امام باقر "علیه السلام "در پاسخ او فرمودند: در آن روز چه كسى از رادمردان بنی هاشم مانده بود؟ مردان بنى هاشم همانا جعفر بن ابی طالب و حمزة بن عبد المطلب بودند كه در گذشتند، و دو مَرد ناتوان و زبون و تازه مسلمان از بنى هاشم مانده بودند كه عباس و عقیل بودند و اين هر دو از طلقاء بودند 👌اما به خدا قسم كه اگر حمزه و جعفر زنده بودند مخالفان به آنچه كه رسيدند نمی‌رسيدند 👈و اگر آنان شاهد آن دو ( دو خلیفه غاصب ) بودند آن ها را می‌کشتند. 📚:الکافی ج8 ص189 حضرت علیه السلام حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘صلوات بر فاطمه الزهرا سلام الله علیها ▪️پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: 🔸ای فاطمه! هرکس بر تو صلوات بفرستد، خداوند او را می آمرزد و در هرجای بهشت که باشم، او را به من ملحق می‌سازد. 🔹يَا فَاطِمَةُ مَنْ صَلَّى عَلَيْكِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ أَلْحَقَهُ بِي حَيْثُ كُنْتَ مِنَ الْجَنَّةِ. 📚كشف‌الغمة، ج‏۱، ص: ۴۷۲. حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ⚜خوشحالی «عایشه بنت ابوبکر» در دو جا طبق منابع اهل سنت!👇 ✅طبق منابع اهل سنت «عایشه» دو جا ابراز خوشحالی کرده است! 1⃣هنگام شهادت :👇 ✍عالم اهل سنت ابى يعقوب يوسف بن إسماعيل لمعانى معتزلی حنفی(متوفی سال ۶۰۶ ه.قمری) که یکی از اساتید حنفیِ ابن ابی الحدید است، می‌ نویسد : 📋«ثُمَّ مَاتَتْ فَاطِمَةُ(س) فَجَاءَ نِسَاءُ رَسُولِ الله(ص) کُلُهُنَّ إلَىٰ بَنِی‌ هَاشِمٍ فِی الْعَزَاءِ إلَّا عَائِشَةُ فَإنَّهَا لَمْ تَأتَ وَ أظْهَرَتْ مَرَضَاً وَ نُقِلَ إلَىٰ عَلِیٍّ(ع) عَنْهَا کَلَامٌ یَدُلُّ عَلَى السُّرُورٍ» ♦️پس از شهادت حضرت فاطمه(س) تمام همسران رسول خدا(ص) برای تسلیت گفتن، نزد بنی هاشم آمدند، اما عایشه نیامد و خود را به مریضی زد. به امیرالمومنین(ع) نیز اخباری رسید که عایشه از شهادت حضرت فاطمه(س) ابراز خوشحالی کرده است.(۱) 2⃣هنگام شهادت :👇 ✍ابوالفرج إصفهانی(متوفی سال ۳۵۶ه.قمری) دانشمند پرآوازه و مقبول نزد اهل سنت، در كتاب مقاتل الطالبيين با سند صحيح از ابوالبختری نقل می کند و می نویسد : 📋«لَمَّا اَن جَاءَ عَائِشَةَ قَتْلَ عَلِیٍّ(علیه السلام) سَجَدَتْ» ♦️وقتی خبر شهادت امام علی(ع) به عائشه رسيد، سجده شکر به جا آورد‌.(۲) 📚منابع : ۱)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۹، ص۱۹۸ ۲)مقاتل الطالبيين أبوالفرج اصفهانی، ج۱، ص۱۱ منبع :تاملی در تاریخ اسلام حضرت سلام الله علیها حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘بوى بهشت 🌹پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: 🌟 «... فَفَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِیَّةٌ فَکُلَّمَا اشْتَقْتُ إِلَى رَائِحَةِ الْجَنَّةِ شَمِمْتُ رَائِحَةَ ابْنَتِی فَاطِمَة(سلام الله علیها)؛  🖤 فاطمه(سلام الله علیها) حوریه اى است به صورت انسان که من هرگاه مشتاق بوى بهشت می شوم، دخترم فاطمه(سلام الله علیها) را می بویم.» 📚التوحید، شیخ صدوق، ص 117 حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۲۳.mp3
29.86M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۲۳ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۲۷ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۱۱ صفحه:۶۴ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۲۳.mp3
28.79M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۲۳ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۲۷ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب /۲۴/۲۵/۲۶ صفحه:۶۳۶ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: ☘اینگونه راحت و آسوده باشیم قال الصادق علیه السلام: 🔅اَرْوَحُ الرَّوْحِ اَلْیَأسُ مِنَ النّاسِ 🔸 بهترین آسودگی،نا امیدی از مردم است. 📚 کافی: ج ۸، ص ۲۴۳، ح ۳۳۷ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘سید مرتضی : 🔸«ابوالقاسم علی بن حسین بن موسی» ملقب به «سید مرتضی»، «شریف مرتضی»، «علم الهدی»، «ذو الثمانین» «ذو المجدین»، فرزند ابواحمد حسین، فرزند موسی بن محمد بن موسی بن ابراهیم فرزند امام موسی بن جعفر (علیه‌السّلام)، در ماه رجب سال ۳۵۵ ق، در شهر بغداد، دیده به جهان گشود. 🔸سید مرتضی مانند پدر و برادرش سیدرضی، مدتی نقیب طالبیان بود و در بغداد زندگی می‌کرد و نزد خلفای عباسی و حاکمان آل بویه از احترام خاصّی برخوردار بود. وی همچنین مدتی امیرالحاج و نیز عهده‌دار دیوان مظالم بود. 🔸علامه حلی او را معلم شیعه امامیه خوانده اسـت مـردی جـامع بوده است هم ادیب بوده و هم متکلم و هم فقیه. آرا فقهی او مورد توجه فقها اسـت 🔸 كـتـاب مـعـروف او در فقه، یكی انتصار است و دیگر كتاب جمل العلم و العمل او و برادرش سید رضی، نزد شیخ مفید تحصیل كرده اند. 🔸او حـوزه درسـی بـسـیـار غـنـی داشـتـه است و در علوم متنوعه تدریس داشته است و هر یک از شـاگـردان او شهریه معینی داشته‌اند، چنانچه هر یک از تلامذه را به فراخور حال خـود شـهـریه می‌داده است. 🔸این عالم فرزانه، سرانجام پس از عمری پربار و انجام کارهایی بزرگ و ارزنده، در حدود هشتاد سالگی، در روز یکشنبه ۲۵ ربیع الاول ۴۳۶ ق، در شهر بغداد، به جوار حق شتافت. منبع: دانشنامه اسلامی فقه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۰۰۰۲۴.mp3
28.86M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۲۴ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۲۸ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۱۱/۱۲ صفحه:۶۷ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۰۰۰۲۴.mp3
29.51M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۲۴ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۲۸ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب /۲۶/۲۷/۲۸ صفحه:۶۴۰ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: ☘ثمره کمال عقل 🔅امیرالمؤمنین علیه السلام: 🔹إِذَا تَمَّ الْعَقْلُ، نَقَصَ الْكَلَامُ 🔸 هنگامى كه عقل كامل گردد سخنكم مى شود. 📚حکمت 71 نهج البلاغه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘کافی شناسی/ ۱ 👌حجت الاسلام والمسلمین حیدری فطرت 📍استاد حیدری فطرت در این جلسه ابتدا توضیحاتی پیرامون جایگاه و شخصیت شیخ کلینی بیان کردند.  📍شیخ طوسی در کتاب فهرست، کلینی را ثقه عارف بالاخبار و در رجال او را با تعبیر جلیل القدر ستوده است. 📍مرحوم نجاشی تعبیر بالاتری دارد: 👈شيخ أصحابنا في وقته بالريّ، و وجههم. 👈و كان أوثق النّاس في الحديث و أثبتهم. 📍علامه مجلسی نیز از شیخ کلینی و کتاب کافی با عظمت خاصی یاد میکند: الشيخ الصدوق، ثقة الإسلام، مقبول طوائف الأنام، ممدوح الخاص والعام، محمّد بن يعقوب الكليني، حشره اللّه مع الأئمّة الكرام؛ لأنّه كان أضبط الاصول وأجمعها، وأحسن مؤلّفات الفرقة الناجية وأعظمها 📍درباره نامگذاری کتاب کافی به نظر میرسد این نامگذاری توسط خود شیخ کلینی انجام نشده است اما در آثار شاگرد شیخ کلینی، ابو غالب زراری و بعد از او شیخ صدوق، شیخ مفید، ابن غضایری و شیخ طوسی همین نام را برای کتاب استفاده کردند اما در مقابل نجاشی با تعبیر یسمی بالکافی از آن یاد میکند.   📍اولین بار شهید ثانی از کافی شریف در کنار فقیه و تهذیبین، با تعبیر کتب اربعه یاد کردند. 📍درباره شخصیت شیح کلینی و جایگاه او نیز تعابیر ویژه ای به کار رفته است.  📍استاد حیدری فطرت پس از بیان این مقدمات موضوع بحث خویش را اعتبار و حجیت کافی در گذر زمان دانستند که هدف از آن ترسیم جایگاه کافی در طول زمان است.  📍کتاب کافی در اوایل قرن چهارم تالیف شده است و به گزارش نجاشی 20 سال تالیف آن به طول انجامیده است. 👌برخی از همین نکته در بحث اعتبار کتاب استفاده می کنند.   📍کافی شریف پس از تالیف مورد توجه راویان قرار گرفته است به طوریکه شیخ صدوق در فقیه، شیخ طوسی در مشیخه و نجاشی بیش از ده راوی را در مسیر انتقال این کتاب نام میبرند که در نوع خود منحصر به فرد بوده و نشانگر توجه زیاد به این کتاب از زمان تالیف آن است.   📍شیخ صدوق در مقدمه کتاب فقیه از کافی به عنوان یکی از منابع خود و از کتب مشهوری که به محتوای آن عمل میشود نام برده و روایات زیادی را از آن نقل میکند. 📍شیخ طوسی هم در تهذیب تنها 1500 روایت را به صورت مستقیم از محمد بن یعقوب کلینی نقل میکند. 👌این موارد نشانگر بهره های فراوان میراث حدیثی از کافی است.  📍در قرن هفتم با به وجود آمدن نظام اعتبار سنجی تازه تاسیس حله که مبنای آن سند است، کتاب کافی با دیگر کتب حدیثی در یک جایگاه مساوی قرار میگیرد. 👈در این دوران علامه حلی اولین نگاه های تردید آمیز به کافی را در خلاصه الاقوال و منتهی المذهب که در اواخر قرن هفتم نگاشته شده است، روا میدارد.  👈👈بعد از این دوران، اخباری گری ظهور پیدا کرد. 👈👈👈اخباری گری که در حقیقت واکنش به مکتب حله بود از اعتبار کتب اربعه و گاهی از اعتبار کتب مشهوره سخن میگفتند. ادامه👇 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
👆ادامه 👇 📍مشهور است که دوران اخباری گری با وحید بهبهانی به پایان میرسد و چنین پنداشته میشود که وحید بهبهانی در ادامه مکتب حله قرار دارد درحالیکه مطالعه آثار او نشان میدهد که ایشان هر دو تفکر را تعدیل کرده است و کارهای رجالی او با مکتب حله تطابق ندارد. ✔️پژوهشگران رجالی همچنان معتقدند که کارهای او نوعا خوب است و تعلیقه ایشان بر منهج المقال فوق العاده است.  ✔️✔️برای نمونه وجید بهبهانی در بررسی سندی یک روایت گوید: هذه الرواية لا تقصر عن الصحيح لو لم يكن أقوى منها لوجودها في الكتب المعتبرة عن الكليني و الصدوق و الشيخ مع أنّ الكليني و الصدوق قالا في أوّل كتابيهما ما قالا. 📍بعد از وحید بهبهانی محدث نوری در خاتمه مستدرک کامل ترین دفاع را از کافی انجام میدهد دارد. 👌محدث نوری با تمسک به دلایلی چون: ▪️مدح کلینی، ▫️عرضه کتاب بر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و یا سفرای ایشان، ▪️اوثقیت و اثبتیت کلینی، ▫️و مهمتر از همه تمسک به مقدمه کتاب سعی در اثبات حجیت احادیث کافی دارد و در پایان به شبهات مطرح پاسخ میدهد. 👌👌مطالب محدث نوری محور گفتگوهای اندیشمندان بعد از او در اثبات و یا نفی حجیت همه روایات کافی است.   👌👌👌در همین دوران، مرحوم محقق همدانی نیز چنین مشی کرده و مینویسد: لأنّ اعتماد المشايخ المتقدّمين على النقل عنهم و أخذ الأخبار منهم و التلمّذ عليهم يزيد على قولهم في كتب الرجال: فلانّ ثقة .....ليس المدار عندنا في جواز العمل بالرواية على اتّصافها بالصحّة المصطلحة، و إلّا فلا يكاد يوجد خبر يمكننا إثبات عدالة رواتها على سبيل التحقيق لو لا البناء على المسامحة في طريقها و العمل بظنون غير ثابتة الحجّيّة، بل المدار على وثاقة الراوي، أو الوثوق بصدور الرواية و إن كان بواسطة القرائن الخارجيّة التي عمدتها كونها مدوّنة في الكتب الأربعة، أو مأخوذة من الاصول المعتبرة مع اعتناء الأصحاب بها و عدم إعراضهم عنها.... لأجل ما تقدّمت الإشارة إليه جرت سيرتي على ترك الفحص عن حال الرجال، و الاكتفاء في توصيف الرواية بالصحّة كونها موصوفة بها في ألسنة مشايخنا المتقدّمين الذين تفحّصوا عن حالهم. 📍پس از آن، مرحوم آقای خویی با نقد مطالب خاتمه مستدرک به همان نظام تسویه میان کتاب کافی و دیگر کتب حدیثی باز میگردد.  📍در عصر حاضر پیرامون حجیت کافی دو دیدگاه انتقادی و دفاعی وجود دارد.  🔹در نگاه انتقادی برخی به نقد مبانی حجیت کافی پرداختند که کاملترین نمونه آن معجم الرجال محقق خویی است. 👌برخی دیگر به تصحیح احادیث و جداسازی احادیث صحیح کتاب کافی همت گماشتند و دسته سوم برای نخستین بار در تاریخ حدیث شیعه به موضع نگاری پرداخته و به صراحت برخی احادیث کافی را مجعول شمردند.  🔸در مقابل در نگاه دفاعی از کافی برخی مانند استاد شب زنده دار با استفاده از دانش اصول، حجیت احادیث کافی را اثبات میکنند و برخی مانند آیت الله سیستانی از تاریخ کتاب محور حدیث شیعه برای اثبات حجیت کافی استفاده میکنند. 📍اعتبار رجالی برآمده از حس و دفاع میدانی از کافی که در آن به نقد و پاسخ به کتب و مقالاتی که پیرامون احادیث موضوع کافی نگاشته میشود را نیز میتوان در این دسته گنجاند. استادحیدری فطرت مؤسسه امام هادی (علیه السلام) •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: ☘استمرار در کارها 🔅الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام: 🔹إنّي لاَُحِبُّ أن اُداوِمَ عَلَى العَمَلِ، و إن قَلَّ. 🔸من دوست دارم كه بر عمل مداومت داشته باشم، گر چه آن عمل اندك باشد. 📚 الكافي: 2/82/4. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135