eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
545 دنبال‌کننده
609 عکس
43 ویدیو
21 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا ☘علی بن حکم کیست؟ اسم این راوی در سندهای متعددی آمده است ابوالحسن علی بن حکم بن زبیر انباری نخعی کوفی اهل انبار، شهری کنار فرات و منسوب به بنی زبیر صیارفه، از موالی نخع به‌شمار می‌رفت و در زمره اصحاب و یاران امام رضا و امام جواد (علیهماالسلام) قرار داشت.   انباری تعدادی از اصحاب امام صادق (علیه‌السّلام) از جمله ابن فضال و ابن بکیر را ملاقات نمود و از شاگردان ابن ابی عمیر به حساب می‌آمد.   از کسانی مانند ابان الاحمر، ابن بکیر و ابوالصباح کنانی روایت نمود.   ابوسعید سهل بن زیاد آدمی، احمد بن محمد بن عیسی و علی بن حسن بن فضال نیز از او بهره برده‌اند.   انباری از محدثان موثق شیعه و فردی جلیل القدر بود.   او صاحب کتابی است که از آن با نام کتاب الحدیث یاد کرده‌اند.   کتاب رجال دیگر اثر اوست از ایشان با عناوین مختلفی در کتب رجالی یاد شده: 🔸 علی بن الحکم الانباری 🔸علی بن الحکم بن الزبیر بن النخعی 🔸علی بن الحکم الکوفی که همه ناظر به یک نفر است و آیة الله خویی در معجم رجال الحدیث، ج 11، ص 394، ذیل عنوان اول و دوم که به این مطلب تصریح می‎کند و مفصل شواهد این ادعا را توضیح می‌دهد. منبع: دانشنامه اسلامی فقه معجم الرجال خوئی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
هدایت شده از 💚عزیزم حسین💚
ا ﷽ ا ☘دعا حضرت صادق علیه السلام در حق زائران حسینی: حضرت امام صادق علیه السلام: اَللّهُمَّ ،.. فَارحَمْ تِلكَ الوُجوهَ الّتي غَيَّرَتها الشَّمسُ وَ ارحَمْ تِلكَ الخُدودَ الّتي تَقَلَّبُ عَلى قَبرِ أبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام وَ ارحَمْ تِلكَ الأعيُنَ الّتي جَرَت دُموعُها رَحمَةً لَنا وَ ارحَمْ تِلكَ القُلوبَ الّتي جَزِعَت وَ احتَرَقَت لَنا وَ ارحَمْ تِلكَ الصَّرخَةَ الّتي كانَت لَنا بار خدايا! ... اين چهره‌هاى آفتاب سوخته را و اين گونه‌هايى را كه بر قبر ابى عبد اللّه [حسين] به خاك ماليده مى‌شود و اين چشم‌هايى را كه از سر دل‌سوزى براى ما اشك‌هايشان سرازير مى‌گردد و اين دل‌هايى را كه در غم مصيبت ما بي‌تاب و سوزان است و اين ناله و شيون‌هايى را كه براى ما مى‌شود، مشمول رحمت خويش بفرما. بحار الأنوار : ج ١٠١ ص ٨ ح ٣٠ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @azizamhosen
هدایت شده از 💚عزیزم حسین💚
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘مقام منتظران مهدى عليه السلام 🍃الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: 🔹من ماتَ مُنتظِرا لهذا الأمرِ كانَ كَمَنْ كانَ مَع القائمِ في فُسْطاطِهِ، لا بَلْ كانَ بمنزلةِ الضّاربِ بينَ يدَي رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله بالسَّيفِ. 🔸هر كه در حال انتظار اين امر (ظهور قائم) بميرد ، همچون كسى است كه با قائم در خيمه او باشد؛ نه، بلكه به مانند كسى است كه پيشاپيش پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شمشير مى زند. 📚بحار الأنوار: 52/146/69. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
روایات طبی نه وثاقت سندی دارد و نه موثوق الصدور است ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی: 🔹استناد بیشتر روایات طبی به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) دچار چالش است یعنی معمول روایات طبی وثاقت سندی ندارند و موثوق الصدور هم نیستند و اساسا بخشی از آنها سند ندارند که بخواهیم سند آنها را بررسی کنیم. این مربوط به روایات پزشکی نیست و خیلی از روایات اخلاقی و اعتقادی و تفسیری ما همین‌گونه است. 🔸البته وثاقت صدوری هم شرایطی دارد از جمله مقبولیت منبعی مثلا حدیث طبی در کتاب کافی آمده باشد، مقبولیت محتوایی و قرائن پیرامونی. وقتی وارد محتوا می‌شویم هندسه دین در برخی از محتواهایی که در روایات طبی آمده، آشکار است و اعتماد انسان به آن متن زیاد می‌شود ولی برخی از محتواها این ویژگی را ندارد و حتی در مواردی مخالف هستند مثلا دوایی تجویز شده است که در آن از اجزای میته استفاده شده است. مسئله بعد قرائن پیرامونی است که روایات طبی قرائن پیرامونی ندارند. پس استناد بیشتر روایات طبی به اهل بیت(ع) از نظر وثاقت سندی دچار اشکال است و موثوق هم نیستند. 🔹آنچه معرفت را دینی می‌کند استناد به کتاب و سنت است و تنها راه رسیدن به سنت حدیث است و از حدیث به سنت رسیدن نیازمند روش منطقی و مقبول است یعنی تساهل در این امر کار را درست نمی‌کند و هرچه ساده‌انگارانه‌تر برخورد کنیم احتمال آسیب دیدن سنت بیشتر می‌شود. پس باید اینجا خیلی سخت‌گیری کنیم. 👈بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70413 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: ☘شناخت زمانه 🔅الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: 🔸 العالِمُ بِزَمانِهِ، لا تَهجُمُ علَيهِ اللَّوابِسُ. 🔹كسى كه زمان خود را بشناسد، آماج اشتباهات قرار نگيرد. 📚تحف العقول: 356 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
24.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 پیش‌نمایش مستند الکافی 🔻مستندی پیرامون معتبرترین کتاب روایی شیعه که پیش از غیبت کبری امام دوازدهم نوشته شد. 🔻به همراه مصاحبه با الکافی‌پژوهانی مانند محمدعلی امیرمعزی و سید علی‌رضا حسینی شیرازی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
📽مراسم رونمایی از فیلم مستند «الکافی» 🎞 الکافی 📝 روایتی از سرگذشت یک کتاب 🗓 سه شنبه، ۱۲ دی ⏰ ساعت ۱۴:۳۰ 📌 بزرگراه شهید گمنام، ابتدای بزرگراه کردستان، سالن نمایش ایوان شمس 👌مستند «الکافی» به‌کارگردانی مسعود طاهری درباره کتاب «الکافی» و تدوین‌کننده آن «شیخ کلینی» است که در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی تولید شده است. به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی،  مسعود طاهری، کارگردان مستند «الکافی» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی درباره موضوع این اثر گفت: مستند «الکافی»، درباره کتاب الکافی و تدوین‌کننده آن شیخ کلینی است. این مستند پرتره یک کتاب مهم است و به این سوالات پاسخ می‌دهد که کتاب الکافی، چه زمانی نوشته شده، اصلا چرا نوشته شده و‌ تدوین آن چه حاصلی داشته است. 📎ادامه مطلب را در 👈 اینجا بخوانید. https://defc.ir/Post/6090 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
واکاوی شیوه‌های شیخ انصاری در نقد سند حدیث.pdf
258.6K
ا ﷽ ا ☘واکاوی شیوه‌های شیخ انصاری در نقد سند حدیث ✍️ نویسندگان: محسن دیمه‌کار و محمدمهدی باقری 📘فصلنامه فقه و اصول، دوره ۴۸، شماره ۲ - شماره پیاپی ۱۰۵ ✂️ شیخ مرتضی انصاری از بزرگ‌ترین فقیهان اصولی إمامیه و یکی از چهره‌های علمی و فقهی قرون متاخر به شمار می‌آید. تسلط، ابتکار و ظرافت وی در مسائل اصولی و فقه روایی-استدلالی بجامانده از وی موج می‌زند. در این میان تحقیقات ارزشمند وی پیرامون «نقد و بررسی سند حدیث» در میراث علمی وی که گویای تسلط و ابتکار وی در علم رجال و اصول نقد حدیث است از یک سو و اهمیت بازخوانی نظام فکری وی در عرصه فقه روایی به ویژه در ابعاد نقد سند حدیث و نیز جایگاه امروزی روش‌شناسی در علوم، ضرورت پژوهش در این عرصه را بیش از پیش نمایان می‌سازد. این نوشتار که با تتبع بسیار و به روش توصیفی-تحلیلی در آثار اصولی و فقهی شیخ انصاری سامان یافته، به دنبال ارائه روش‌شناسی اندیشه نظام‌مند شیخ انصاری در «شیوه‌های نقد سند حدیث» در فقه روایی-استدلالی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که توجه به ویژگی شخصیتی راویان (همچون اصحاب‌ اجماع، مشایخ الثقات، مروی عنه احمد بن محمد بن عیسی، بنی فضال)، توجه به اضمار حدیث، بررسی اتصال سند، اشاره به مجهول بودن راوی، توجه به اشتراک راویان، انجبار ضعف سند از مهم‌ترین شیوه‌های شیخ انصاری در نقد سند حدیث بشمار می‌آید. شیخ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۰۰۰۲۷.mp3
25.29M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۲۷ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۱۰ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۱۴/۱۵/۱۶ صفحه:۷۴ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۰۰۰۲۷.mp3
26.73M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۱ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۲۷ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۱۰ 📚موضوع جلسه: عقل و جهل ابواب /کتاب العقل و الجهل باب /۱ صفحه:۴۷ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: ☘اثرات دعا 🌼 امام صادق عليه السلام: 🍃 إنَّ الدُّعَاءَ يَرُدُّ القَضَاءَ يَنقُضُهُ كَمَا يُنقَضُ السِّلكُ وَقَد اُبرِمَ إبرَاماً. 🍃 دعا امر مقدر شده را بر مى گرداند و آن را وا ميتابد؛ چنانچه رشته نخ واتاب شود، با اينكه به سختى تابیده شده است! 📚 اصول كافى، ج 2، ص 469 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘سروده آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در عظمت شیخ أعظم انصاری قدس سرهما 🔸به مناسبت ۱۸ جمادی الثانیة سالروز وفات شیخ انصاری ره شیخ انصاری سَرِ اعلام و استاد فحول بازسازی کرد با فکر رسا، علم اصول مکتب او مکتب قرآن و فقه جعفری مدرس او فیض‌بخش عالم قدس عقول صیت فضلش کرده پر اقطار و اکناف جهان شمس علم او نخواهد کرد از گیتی افول اسوه اندر زهد و در تقوی و دانش‌پروری آگه از تنزیل و از تفسیر و اسرار نزول رفت با پای عبادت تا به محراب حضور جُست با نور ولایت سوی حق راه وصول رحمت حق بر روان پاک آن مرد بزرگ تا درآید صبح و شام و ماه و اعوام و فصول شیخ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ جایگاه علمی ویژه شیخ انصاری (به‌مناسبت ۱۸ جمادي الثانیة سالروز وفات مرجع بزرگ شیعه، استاد الفقهاء آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ مرتضی انصاری «رضوان الله علیه») ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔻 📝  ... از وفات شیخ انصاری «رضوان الله علیه» تا کنون حدود ۱۶۰ سال می‌گذرد. اگر فرض کنیم که شیخ از سی سال قبل از وفاتش مدرّس عالی‌مقامی بوده است، اکنون تقریباً ۱۹۰ سال از آن زمان می‌گذرد. در طول این مدت تمام افکاری که در مجامع علمی و حوزه‌های شیعه مطرح و مدار بحث بوده، یا سخنان شیخ بوده و یا از سخنان ایشان الهام گرفته است. این مطلبی است که قابل انکار نیست و هر شخصی وارد حوزه‌ها بشود، آن را می‌فهمد. در این مدت، افکار علما و فقها روی هم آمده، تبادل فکری شده، آرا نضج یافته، در مطالب علمی حک و اصلاح شده، ولی با این‌همه با گذشت ۱۹۰ سال، هنوز آرا و نظریات فقهی و اصولی شیخ انصاری مقام اول را داراست. این جهتی است که برای ما ملموس است. ما مباحثه‌ای در مبحث تعادل و تراجیح داشتیم. به نظر می‌رسید که مطالب متأخرین در سطح پایین‌تری از مطالب شیخ است با آنکه متأخرین حرف‌های شیخ را دیده‌اند. در حال حاضر، تحقیقات شیخ در هر مسأله‌ای جزء تحقیقات درجه اول است و این گونه نیست که بگوییم نظریات اصولی و فقهی شیخ، دیگر کهنه شده است، بلکه درست بر عکس است و چنین به نظر می‌رسد که آرای شیخ مرحله نهایی را طی کرده و پس از وی تنزّل آغاز شده است. 📚جرعه‌ای از دریا، ج۱، ص۱۳۰ شیخ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘شاگردان شیخ انصاری: آیت الله شبیری زنجانی (مدّ ظله العالی) : 🔶 سوال: در میان شاگردان شیخ (انصاری) کدام یک از همه مهم تر بوده‌اند؟ 🔷 جواب: آن گونه که مجموعا استفاده می‌شود، شاگردان درجه اول شیخ چهار نفر بوده‌اند: ۱. میرزای شیرازی ۲. میرزای رشتی ۳. آقا حسن نجم آبادی ۴. آقا سید حسین کوه کمری 📚 شبیری زنجانی، سید موسی، جرعه‌ای از دریا: ج۱، ص۱۴۶. شیخ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘کتابهای شیخ انصاری: 🔸 مرحوم شیخ {انصاری} دو دختر بیشتر نداشت، یکی از دخترهایشان را به یکی از علمای شوشتر می‌دهند و یک دختر را هم به یکی از سادات می‌دهند، لذا این دو خانواده به سبط الشیخ معروف شدند. 🔹 آقا شیخ احمد سبط الشیخ که نوه دختری شیخ بود می‌گفت جدّ ما نجف که بود، یک سفری به ایران می‌آید و هنوز کتاب‌های شیخ مثل مکاسب به خطّ شیخ موجود بود. در فکر بود که برگردد به نجف. بعد نگذاشتند که برگردد. لذا همه کتاب‌ها تلف شدند. لذا چیزی از مکاسب وجود ندارد. 🔸 شنیدم قطعه‌ای از آن ادعا شده که در آستان قدس هست، اما آقا شیخ احمد سبط الشیخ برای من گفت که همه نسخه‌ها تلف شد... 🔹 {رسائل هم} به صورت رساله رساله است: «رسالة حجیة المظنة، رسالة البرائة و الإشتغال، رسالة الإستصحاب، رسالة التعادل و الترجیح» این چهار رساله است که بعدها توسط یکی از شاگردان شیخ -در آن نسخه‌ای که حاشیه آشتیانی دارد- ایشان رسائل را عنوان فرائد الاصول می‌دهد. 🔸 {فرائد الأصول} اسمی نیست که شیخ گذاشته باشد. بعدها این اسم را گذاشته‌اند. از کارهایی که انجام گرفت این بود که از آن حالتِ رساله- رساله در آوردند و به این صورت، انسجام داده‌اند. در حقیقت {به این انسجام} تألیفِ شیخ نیست. بعد از شیخ این جا افتاد... 🔹 کفایه آمد و حرف‌های شیخ را با حرف‌های قدما تنظیم کرد. مباحث الفاظِ شیخ توسط شاگرد ایشان مرحوم کلانتر به اسم «مطارح الأنظار» نوشته شد، ولی آنچه که به قلم شیخ بود، این چهار رساله است. این چهار رساله بعداً منسجم شد و این چهار رساله با هم ربط پیدا کردند، ولی در اصل چهار رساله‌ی غیر مرتبط بودند... 🔸 البته در {این} اثناء تعدیلاتی هم شده است، مثلا مرحوم آقای محقق اصفهانی می گفت چهار فصلش بکنیم و بعضی از مباحث -مثل مشتق- را از مقدّمات خارج کرد و در ظهورات انداختند... آیت الله سید احمد (حفظه‌الله تعالی) 1397/10/17 شیخ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘زهد شیخ انصاری 🔹 در حال نزع (لحظات آخر عمر) بود. دمِ جان دادن فرمود: شیخ مرتضی انصاری را بیاورید. در حرم به شیخ گفتند: صاحب جواهر سراغ تو را گرفته است. شیخ آمد و صاحب جواهر به ایشان گفت: کجا بودی؟! .گفت: در حرم برای شفای شما دعا می کردم. صاحب جواهر فرمود: من رفتم و این امّت را به تو سپردم. بعد از وفات صاحب جواهر، مردم به شیخ رجوع کردند. شش ماه گذشت؛ اما رساله ای برای مقلدین ندادند. علتش را از ایشان پرسیدند. شیخ انصاری فرمودند: در زمانی که مباحثه می کردم کسی که به نام سعید العلماء در بابل از من أقوی بود، با احراز اقوائیت او، رساله دادن را جایز نمی دانم. رجوع کردند به سعید العلماء در بابل. وی گفت: سلام مرا به شیخ برسانید و به او بگویید: استصحاب شما ساقط است. وجه سقوط آن، این است که آن زمان من أقوی بودم، اما حالا شما اقوی هستید! قاصد بازگشت به شیخ پیغام سعید العلماء را رساند. این شد که شیخ رساله ای نوشتند و در حاشیه این رساله مکتوب فرمودند: در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عمل به رساله من از باب أکل میته و اضطرار مانعی ندارد. این علم و این زهد و این دیروز و این امروز! آیت الله وحید خراسانی شیخ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 👌☘ دفاع تمام عیار شیخ انصاری رحمه‌الله از «أشهد أنّ علیّاً ولیّ الله» (شهادت ثالثه) 📝 استاد ابوالحسنی مُنذررحمه‌الله: 📢 مسئلۀ ذكر شهادت ثالثه (اشهد انّ علياً ولى اللّه‏) در اذان نيز يكى از شعائر بزرگ مذهبى ما است كه شخصيتى چون مرحوم آيت اللّه‏ العظمى حكيم، در شرح مشهورش بر كتاب عروة الوثقى (با عنوان مستمسك عروة الوثقى)، آن را به عنوان ثانوى (يعنى از باب اينكه جنبۀ نماد و كيان تشيّع را به خود گرفته) واجب مى‌‏داند. 🔖 در مورد مرحوم شيخ انصارى، استاد فقيهان، نيز نوشته‌‏اند كه: زمانى كه والىِ بغداد مؤذّن‌هاى شيعه را از گفتن كلمۀ «اشهد انّ عليّاً ولىّ اللّه‏» در روى گلدسته‌‏هاى مساجد منع كرد و شيخ از اين امر مطلع گرديد، به طلاّب فرمود: «بار و بُنِۀ سفر را آماده كنيد تا به جايى رويم كه بتوانيم اعمال مذهبى خود را آزادانه انجام دهيم». 🗞 با پخش خبر مهاجرت شيخ انصارى از نجف در بين مردم، نجفی‌ها همگى دست از كار كشيدند و گفتند ما هم با شيخ از عراق بيرون خواهيم رفت. اين جريان هنگامه‌‏ایی در نجف برپا كرد. 🏛سلطان عثمانى از كار حاكم بغداد ناراحت گرديد و به احضار و تعويض وى امر كرد و بدين ترتيب، اوضاع شهر نجف دوباره آرام شد. به شيخ عرض كردند كه شهادت بر ولايت اميرالمؤمنين عليه‌السلام جزء اذان نيست، چرا جنابعالى در اين موضوع اين قدر پافشارى كرديد؟! ✅ فرمود: «اگر در اين مورد ساكت مى‏‌ماندم ممكن بود فرمانروايان ناصبىِ دولتِ عثمانى، تحميلات ديگر بر ما روا دارند كه عاقبت بدى داشته باشد». 📗تراز سیاست، استاد منذر رحمه‌الله، ص ۱۲۷ 🔸 ۱۸ جمادی الثانیة (امروز ) سالروز وفات شیخ انصاری رحمه الله علیه حضرت علیه السلام شیخ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘عکس شیخ انصاری 🔸 از شیخ انصاری عکس داریم و قبل از او مثلاً از صاحب جواهر {عکسی} نداریم. یک عکّاس آلمانی بوده که به ایران آمده، یک عکس از ناصرالدین‌شاه گرفته و یک عکس هم از شیخ گرفته است. 🔸 اولین عکسی که در ایران داریم از ناصر الدین شاه است و عکس مرحوم شیخ انصاری. قدیمی ترین عکسی که داریم، عکس شیخ انصاری است، البته این را از استادم مرحوم آقا شیخ محمد باقر ساعدی شنیده‌ام، من الان جایی یادم نمی‌آید که در کتابی دیده باشم، ایشان می‌گفت این دو اولین عکس‌هایی است که در ایران گرفته‌اند. در ذهنم هست که اولین ضبطِ صوتی که آوردند و در ایران ضبط کرده‌اند، صدای مظفرالدین شاه است که دستور افتتاح مجلس شورا را می‌دهد. آن {هم} هست. خیلی هم {آن صوت} مبهم است... آن هم صحیح است. 👌آیت الله سید احمد مددی (حفظه‌الله تعالی) 1397/10/17 شیخ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘مقام مادر 🌹حضرت فاطمه سلام الله علیها 🌟إلزَم رِجلَها فَإنَّ الجَنَّةَ تَحتَ أقدامِها 👌همیشه در خدمت مادر باش زيرا بهشت زير قدم‌هاى مادران است 📚کنزالعمال/۱۶/۴۶۲ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
   ا ﷽ ا ☘زندگی‌نامه شیخ انصاری   🔸مرتضى انصارى شیخ اعظم مرتضی انصاری دزفولی (۱۲۱۴ ه. ق، دزفول - ۱۲۸۱ ه. ق، نجف)، ملقب به شیخ الفقهاء و المجتهدین از بزرگترین فقیهان شیعه قرن سیزدهم که بعد از صاحب جواهر مرجعیت عامه یافت. 🔸ولادت در روز 18 ذی‌حجه سال 1214ق در شهر دزفول به دنیا آمد. نسبش به جابر بن عبدالله انصارى سلمی خزرجی (م 78ق) صحابى بزرگ پیامبر(ص) مى‌رسید. پدرش محمد امین، عالمى پرهیزكار بود كه در سال 1248ق بر اثر بیماری طاعون از دنیا رفت. مادر ایشان، دختر علامه شیخ یعقوب انصاری از زنان پرهیزکار بود که در سال 1279ق در نجف اشرف وفات کرد. 🔸تحصیلات شیخ آموختن را با خواندن قرآن کریم آغاز کرد و بعد از گذراندن مقدمات از صرف و نحو و غیره در محضر عموی خویش، شیخ حسین انصاری، به فراگیری فقه و اصول نزد استادان دیگر پرداخت. در سال 1232ق براى ادامه تحصیلات به همراه پدرش به عراق مهاجرت كرد و در كربلا به مدت چهار سال از محضر سید محمد مجاهد (م 1242ق) و شریف‌العلماى مازندرانى(م 1245ق) بهره‌مند گردید. در سال چهارم، عده‌اى از مردم دزفول كه به زیارت كربلا آمده بودند، به وى گفتند: پدرت شوق دیدار تو را دارد. شیخ به دزفول بازگشت اما بیش از دو نتوانست در دزفول بماند و مجدداً به كربلا بازگشت. پس از گذشت یك سال عازم نجف گردید و در مجلس درس شیخ موسى فرزند شیخ جعفر كاشف‌الغطاء شركت كرد. در سال 1240ق پس از بازگشت به زادگاهش، رهسپار زیارت بارگاه ثامن‌الحجج گردید و بر سر راهش به مشهد از حوزه‌هاى علمیه شهرهاى بروجرد، اصفهان و كاشان دیدن كرد. وى مدت چهار سال در كاشان توقف نمود و در خدمت ملا احمد نراقى(م 1244ق) به تكمیل معلومات خود پرداخت. پس از گرفتن اجازه روایت و اجتهاد از نراقى رهسپار مشهد گردید و پس از پنج ماه توقف در این شهر به تهران و از آنجا به زادگاهش دزفول مراجعت نمود.   🔸تدریس  شیخ در دزفول بساط تدریس گسترد و در رأس حوزه علمیه این شهر قرار گرفت. در سال 1249ق براى همیشه به عتبات رفت و مدتى را در نجف در مجلس درس شیخ على فرزند شیخ جعفر كاشف‌الغطاء(م 1254ق) به مدت پنج سال حاضر شد. و به درجه اجتهاد نائل شد. 🔸مرجعیت بعد از فوت صاحب جواهر در سال 1266ق ریاست مطلق دینی به شیخ منتقل شد و به دلیل مقام والای علمی و زهد و ورع کم نظیر، از لحاظ علمی و عملی به مرجعیت بسیار بالایی دست یافت، در عین حال گویند با این که همه وجوه شرعی بلاد شیعه به جانب ایشان سرازیر بود با این حال هنگام مرگ کل ماترک این مرجع بزرگ مبلغ بسیار ناچیزی بود و معادل همان مبلغ هم بدهکار بودند و حتی هزینه مراسم ترحیم هم بوسیله برخی از متمکنان پرداخت شد. وى از برجسته‌ترین نوابغ فقهى شیعه و مبتكر علم اصول جدید به شمار می‌رود. دانش شیخ در علوم چندان گسترده بود كه او را «خاتم الفقهاء و المجتهدین» لقب داده‌اند. به زبان عربى تسلطى استادانه داشت و آثار خود را ساده و روان مى‌نوشت و همین سادگى زبان سبب گردید كه نوشته‌هاى وى در مدارس دینى در شمار كتب درسى درآیند. وى علم اصول و فقه را وارد مرحله تازه‌اى كرد و در هر دو زمینه ابتكارات بی‌سابقه‌اى دارد.  🔸اساتید شیخ حسین انصاری (عموی ایشان) سید محمد مجاهد  شریف‌العلماء مازندرانی مولی احمد نراقی شیخ موسی کاشف الغظاء  شیخ علی کاشف الغطاء و..  🔸شاگردان یکی از ویژگیهای شیخ تربیت شاگردان بسیار بود به طوری که درآن زمان در غالب بلاد شیعه شاگردان مجتهد ایشان رهبری دینی مسلمانان را بر عهده داشتند. بنابر این ذکر نام این گروه کثیر از حوصله این نوشتار خارج است و تنها می‌توان به عنوان نمونه به نام بعضی اشاره کرد:  میرزا محمدحسن شیرازى (م 1312ق)  میرزا حبیب‌الله رشتى (م 1312 ق)  سیدحسین کوه کمره‌ای تبریزى(م 1299ق)  آخوند خراسانى (م 1329ق)  شیخ محمدحسن مامقانى(م 1232ق)  محمدحسن آشتیانى(م 1319ق)  میرزا ابوالقاسم كلانترى(م 1292ق) و..  🔸وفات شیخ انصارى در هیجدهم جمادى الثانى سال 1281ق پس از 67 سال عمر با بركت در نجف اشرف دارفانى را وداع گفت. و در حرم امام علی علیه‌السلام مدفون شد. 🔸تألیفات این عالم بزرگ شیعى بیش از 30 كتاب و مقاله نوشته كه مهمترین آنها عبارت است از:  🔹رسائل: این كتاب در علم اصول فقه است و به دلیل محتوایى تازه و بدیع به فرائدالاصول معروف شده است.  🔹مكاسب: این اثر در خصوص مسائل كسب و تجارت است. مطالب این كتاب علمى و استدلالى با تحقیقات و پژوهش میدانى و جامع در رد و ابرام نظرات دانشوران و فقهاى گذشته است و هر دو اثر فوق از كتب درسى رایج در حوزه‌هاى علمیه تشیع است.  منبع: مرکز نرم افزاری نور شیخ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
✅حضرت آیت‌الله بهجت: 💠مرحوم شیخ انصاری با آن همه درس و بحث و تألیف، هر روز زیارت عاشورا ، زیارت جامعه و یک جزء قرآن می‌خواند. ♦️گویا علت عقب‌ماندگی ما، ترک مستحبات است. 📚 رحمت واسعه ، ویراست سوم، ص٣۵٠ شیخ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
اعتبارسنجی_روایت_شیردهی_ابوطالبع_به_پیامبرص_در_کتاب_الکافی.pdf
488.9K
ا ﷽ ا ◀️ اعتبارسنجی روایت شیردهی حضرت ابوطالب به پیامبرص ✍ سید علیرضا موسوی اطهر ◀️ مرحوم‏ کلینی‏ در‏ کتاب‏ کافی،‏ روایتی‏ را‏ مبنی بر‏ شـیردهی‏ حضرت ابوطالب در‏ دوران‏ نـوزادی پیامبرص نقل‏ کرده‏ است.‏ این‏ روایت‏ یک‏ امر‏ نامتعارف‏ و‏ مشکل‏ به‏ شمار‏ می‌رود‏ و‏ در‏ میان‏ منابع‏ متقدم‏ تنها‏ در‏ آن‏ کتاب‏ ذکر‏ شده است.‏ با توجه به قرائن اعتبارسنجی،‏ انتساب‏ صدور‏ چنین‏ روایتی‏ از‏ معصوم‏ احراز‏ نمـی‏شـود. 🔼 اگر چـه‏ شـیرزا بـودن‏ مردان‏ از‏ نظر‏ پزشکی‏ ممکن‏ است‏ و‏ در‏ فقه‏ نیز‏ احکامی‏ در‏ این‏ باره‏ وجود‏ دارد،‏ با‏ این‏ همه‏ چنین‏ عملی‏ در‏ مردان‏ نامتعارف‏ است.‏ از‏ این‌رو‏ با‏ توجـه‏ بـه‏ ضـعف‏ سـند،‏ تفـرد مضمون، تعارض‏ با‏ گزاره‌هـای تـاریخی و‏ نامتعـارف‏ بـودن روایـت‏، شـیردهی‏ حصرت ابوطالب به پیامبرص مردود‏ به‏ نظر‏ می‌رسد. 🔰 همچنین آقای دکتر سید مرتضی میرسراجی در یادداشت «مردانی که بچه شیر می دهند!» مجموعه‌ای از گزارشات تاریخی و طبی را جمع‌آوری نموده‌اند: 🔸 لینک یادداشت: https://nedayeesfahan.ir/153640 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۰۰۰۲۸.mp3
27.42M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۲۸ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۱۲ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۱۷/ صفحه:۷۷ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۰۰۰۲۸.mp3
26.79M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۱ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۲۸ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۱۲ 📚موضوع جلسه: عقل و جهل ابواب /کتاب العقل و الجهل باب /۱ صفحه:۵۰ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ▫️امام صادق علیه‌السلام: ... وَ هِيَ أُمُّ الْمُؤْمِنِين‏ 💬 ... و فاطمه مادر مومنان است. 📚 تفسیر فرات کوفی، ص۵۸۱. حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @azizamhosen تفسیر فرات کوفی نقل شده است: «فُرَاتٌ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْقَاسِمِ بْنِ عُبَیْدٍ مُعَنْعَناً عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ‏ – علیه السلام – أَنَّهُ قَالَ‏ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ اللَّیْلَهُ فَاطِمَهُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَکَ لَیْلَهَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّیَتْ فَاطِمَهُ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا أَوْ مِنْ مَعْرِفَتِهَا [الشَّکُّ مِنْ أَبِی الْقَاسِمِ‏] وَ قَوْلُهُ‏ وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَهُ الْقَدْرِ لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ یَعْنِی خَیْرٌ مِنْ أَلْفَ مُؤْمِنٍ ‏ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ وَ الرُّوحُ فِیها وَ الْمَلَائِکَهُ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ یَمْلِکُونَ عِلْمَ آلِ مُحَمَّدٍ – صلی الله علیه و آله – وَ الرُّوحُ الْقُدُسُ هِیَ فَاطِمَهُ – علیه السلام -‏ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ یَعْنِی حَتَّى یَخْرُجَ الْقَائِمُ – عج الله تعالی فرجه الشریف».
ا ﷽ ا ☘هشام بن حکم که بود؟ 🔸کنیه هشام، ابومحمد و ابوالحکم است از تاریخ ولادت او اطلاع دقیقی در دست نیست جز اینکه در اوایل قرن دوم هجری به دنیا آمده است بیشتر شرح‌حال‌نویسان از او با عنوان موالی(غیر عربی که تحت حمایت عرب است) یاد کرده‌اند و او را به بنی کنده و برخی به بنی شیبان نسبت داده‌اند. ساکن بصره و متکلم بوده است. وی درباره امامت کتابی داشته و مجالس مناظره‌ای از وی حکایت شده است 🔸هشام از نظر اخلاقی نیز ویژگی‌های بارزی داشته از جملۀ آنها سعۀ صدر و تحمل مخالفان است. شراکت تجاری وی با عبدالله بن یزید اِباضی – که اختلاف عقیدۀ عمیقی با او داشت – همگان را شگفت زده کرد تا آنجا که جاحظ، درباره آنها گفته است «این دو، بر دیگر افرادِ متضاد برتری یافتند».  علاوه بر آن، شرکت او در مناظره‌های فراوان گواه شجاعت اوست. همچنین رعایت ادب و پرهیز از هر گونه گفتار ناپسند و اهانت به خصم در مناظره، رعایت انصاف و راستگویی، از جمله فضائل اخلاقی او بود. وی از دانشمندان بزرگ امامیه و از اصحاب فرهیخته امام صادق و امام کاظم علیهماالسلام بوده است. کشی، داستان پیوستن وی را به امام صادق علیه السلام  از زبان عمر بن یزید نقل کرده است 🔸هشام بن حکم از برجسته‌ترین چهره‌های علمی عصر خویش و مشهورترین دانشمند شیعی قرن دوم است که از بسیاری علوم عصر خویش آگاه بوده است. ابن ندیم او را از متکلمان شیعه شمرده که در علم کلام و مناظره مهارت داشته است  علی بن اسماعیل میثمی وقتی شنید که هارون الرشید در تعقیب هشام است، گفت: انّا لله و انّا الیه راجعون، بر سر علم چه خواهد آمد، اگر هشام کشته شود. او بازوی ما، استاد ما و مورد توجه در میان ما بود. علاوه بر بزرگان شیعه، بسیاری از اهل سنت هم هشام بن حکم را ستوده‌اند. 🔸مجموع روایات راجع به هشام به دو دسته تقسیم می‌شوند: روایات ستایش و روایات نکوهش. 🔹ستایش روایات ستایش، از امام صادق علیه السلام ، امام کاظم علیه السلام ، امام رضا علیه السلام  و امام جواد علیه السلام است. بر اساس این روایات، وی پرچمدار حق ائمه، مؤید صدق، مدافع ولایت اهل بیت و اثبات‌کننده بطلان دشمنان آنان است. پیروی از او پیروی از ائمه و مخالفت با او مخالفت با آنان شمرده شده است. او بنده خیرخواه خداوند و کسی است که به دلیل حسادت اصحاب، آزار دیده است . هشام با قلب و زبان و دست یاور ائمه است. امام صادق علیه السلام به او فرمود تا زمانی که ما را با زبانت یاری کنی، مؤید به روح القدس خواهی بود. 🔹نکوهش از جمله روایات نکوهش، روایاتی است در سرزنش هشام، به سبب نقش وی در حبس و شهادت امام کاظم علیه السلام . بر اساس این روایات، امام اصحاب خود را از مناظره منع کرده بود، ولی هشام فرمانبرداری نکرد و ادامه مناظرات وی، به زندانی شدن امام و شهادت ایشان انجامید 🔹ردّ روایات دالّ بر نکوهش به این روایات پاسخ‌های متعددی داده شده است، از جمله اینکه نهی از مناظره در دوران مهدی عباسی صورت گرفته و پس از آن دوران تقیه تمام شده و هشام در دوران مهدی عباسی امر امام کاظم علیه السلام را امتثال و از مناظره دوری کرده است. پاسخ دیگر اینکه از ابتدا نهی شامل هشام نمی‌شده و خود او گفته است: «مثلی لاینهی عن الکلام» و همچنین امام صادق علیه السلام به وی فرموده است: مانند تویی باید با مردم سخن گوید. افزون بر اینها، اگر این امر صحت داشت، امام رضا علیه السلام  و امام جواد علیه السلام برای او طلب رحمت نمی‌کردند 🔸هشام از جمله مؤلفان بزرگ شیعه و دارای تصنیفات بسیاری است . در کتاب‌های رجال و فهرست، از حدود ۳۵ کتاب و رساله وی نام برده شده، البته برخی از این آثار جمع‌آوری شاگردان هشام است. ولی هیچ یک از آنها در دسترس نیست. تعدد موضوعی این آثار، گواه جامعیت علمی اوست. 👇👇ادامه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
👆ادامه👇 🔸دربارۀ چگونگی درگذشت هشام سه گزارش در دست است. نخستین گزارش از ابن بابویه است.  وی جریان مناظرۀ هشام را با ضرار بن ضبی و عبدالله بن یزید اباضی، در موضوع امامت، بیان کرده است. به نوشتۀ وی، در این مناظره، هشام به گونه‌ای بر ضرورت امامت استدلال کرد که هارون الرشید که مخفیانه مناظره را می‌شنید، دستور به دستگیری هشام داد و هشام که از خشم هارون آگاه شد، به بهانه‌ای از مجلس بیرون رفت و به سمت کوفه گریخت. و نزد بشیر نبّال، از حاملان حدیث و از یاران امام صادق علیه السلام رفت. وی در آنجا به شدت بیمار شد و بر اثر آن درگذشت. دو گزارش دیگر از کشّی است. یکی از آنها راجع به مناظرۀ هشام با سلیمان بن جریر، در موضوع امامت، است. در این مناظره، هشام امام علی علیه السلام را مفترض الطاعه معرفی کرده و نکاتی در ارتباط با قیام و قعود امام بیان کرده است هشام، که از خشم هارون آگاه بود، به مدائن رفت. هشام سپس به کوفه رفت و در خانۀ ابن‌ شرف درگذشت. در گزارش دوم، داستانی از یونس نقل شده که در آن هشام به شبهۀ یحیی بن خالد برمکی در مورد اعتقاد امامیه به امام زنده پاسخ گفته است. وقتی این پاسخ به یحیی بن خالد رسید، وی آن را به هارون گزارش کرد و هارون به دنبال هشام فرستاد، ولی او گریخته بود. هشام پس از این جریان، ۲ ماه یا اندکی بیشتر زنده نماند، تا اینکه در منزل محمد و حسین حنّاطین درگذشت. 👌با توجه به این روایت‌ها، سال وفات هشام را – که دبارۀ آن آرای گوناگونی وجود دارد – می‌توان تعیین کرد. بنابر رأی کشّی،وی در سال ۱۷۹، در زمان خلافت هارون الرشید، در کوفه درگذشته است. به نظر می‌رسد که این قول با قراین و شواهد یاد شده سازگار، و از این رو صحیح است. منبع: کتب رجالی دانشنامه اسلامی فقه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135