eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
585 دنبال‌کننده
790 عکس
53 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا ☘قربون‌صدقه رفتنِ بی بی امّ‌البنین سلام‌الله‌علیها در کودکی قمر بنی هاشم علیه‌السلام در سندی بسیار قدیمی ✔️وَقالَت أمُّ البَنينَ الوَحيدِيّة تُزفِّنُ ابنَها العَبّاسَ بنَ عَليِّ بنِ أبي طالِب عَلَيهِما‌السَّلامُ: أُعِيذُهُ بالوَاحِدِ _ مِن عَينِ كُلِّ حَاسِدِ قَائِمِهِم والقَاعِدِ _ مُسلِمِهِم والجَاحِدِ صَادِرِهِم والوَارِدِ _ مَولودِهِم وَالوَالِدِ او را به پناه خدای یگانه می‌سپارم از چشمِ بد هر حسودی؛ ایستاده و نشسته‌‌‌‌ی از مردم، مسلم و کافرشان، رونده و آینده‌شان، فرزند و پدرشان 📜 المُنمّقُ فِي أخبَارِ قُريش لمحمد بن حبيب البغدادي المتوفى سنة ٢٤٥ ق حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘مزار حضرت عباس علیه السلام بر اساس روایتی کهن، مزار جناب عباس بن علی در زمان امام صادق علیه السلام دارای بنا بوده است. ابن قولویه در کامل الزیارت به سند خود از امام صادق، مفید در المزار و طوسی در مصباح المتهجد آن را نقل کرده‌اند: قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام: إِذَا أَرَدْتَ زِيَارَةَ قَبْرِ الْعَبَّاسِ بْنِ عَلِيٍّ وَ هُوَ عَلَى شَطِّ الْفُرَاتِ بِحِذَاءِ الْحَائِرِ 👈فَقِفْ عَلَى بَابِ السَّقِيفَةِ👉 وَ قُلْ سَلَامُ اللَّهِ وَ سَلَامُ مَلَائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ ... ثُمَّ 👈ادْخُلْ👉 وَ انْكَبَّ عَلَى الْقَبْرِ وَ قُلِ السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْن‏ ... . 🔸سقیفه، به مکانی گویند که سقف دارد. امر به داخل‌شدن هم حکایت از وجود بنا دارد. کامل الزیارات حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘مقام حضرت عباس علیه السلام 🔅 حضرت امام سجاد علیه‌السلام: 🔅 رَحِمَ‌اَللَّهُ اَلْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ يَدَاهُ فَأَبْدَلَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِمَا جَنَاحَيْنِ يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ اَلْمَلاَئِكَةِ فِي اَلْجَنَّةِ كَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ اَلشُّهَدَاءِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ. 🔅 خداوند عمويم عباس علیه‌السلام را رحمت كند، كه جانبازى نمود و خود را فداى برادر كرد، تا آنجا که دو دستش قطع شد و خدا در عوض آن به او دو بال می‌دهد كه با آن، به همراه فرشتگان در بهشت پرواز می‌کند، چنانچه به جعفر بن ابى‌طالب علیه‌السلام عطا كرد، و براى عباس علیه‌السلام نزد خداى تبارک و تعالى مقامى است كه در قيامت تمام شهداء به آن غبطه می‌خورند. 📕 الأمالی، صدوق، جلد ۱، صفحه ۴۶۲ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🏷 عموى با بصیرت ما! 🔅 : ✓ «عموى ما، عبّاس، داراى بينشى ژرف و ايمانى راسخ بود؛ همراه با امام حسين عليه السلام جهاد كرد و نيك آزمايش داد و به شهادت رسيد». ⁙ «كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صُلبَ الإيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللّهِ و أبلى بَلاءً حَسَنا و مَضى شَهيدَا». 📚 عمدة الطّالب، ص٣٥٦ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘دیدگاه مرحوم آیت الله بروجردی درباره وساطت اهل بیت علیهم السلام در امور آفرینش ✍️استفاده می‌شود از بعضی از روایات و خطبه‌های رسیده از اهل بیت علیهم السلام اینکه خداوند سبحان واگذار کرده به اهل بیت علیهم السلام تمام شئون ربوبیت را در خلق و رزق و احیاء. 👈و به طور کلی اهل بیت علیهم السلام دارای ربوبیت فعلی، بلکه خود ربوبیت در مقام فعل هستند، چون اهل بیت خود مشیت و محل مشیت خداوند هستند، همانطور که از حضرت حجت روایت شده است: «قلب‌های ظرف‌های مشیت خداوند است، پس زمانی که خداوند بخواهد ما می‌خواهیم و ما نمی‌خواهیم جز آن چنان که خداوند بخواهد». 👈پس در مقام فعل، وصف و موصوف متحد می‌شوند. 📕تفسير الصّراط المستقيم، ج۳، ص۳۷۳و۳۷۴ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘منزلت امام سجاد عليه السلام 🍃الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: 🔹كانَ أبي يَقولُ: كانَ عَليُّ بنُ الحُسَينِ عليهما السلام إذا قامَ في الصَّلاةِ كَأنَّهُ ساقُ شَجَرةٍ لا يَتَحرَّكُ مِنهُ شَيءٌ إلاّ ما حَرَّكَهُ الرّيحُ مِنهُ. 🔸پدرم مى فرمود: على بن الحسين عليهما السلام هرگاه به نماز مى ايستاد به ساقه درختى مى مانست كه اصلاً تكان نمى خورَد مگر قسمتهايى از آن كه باد تكان مى دهد. 📚الكافي: 3 / 300 / 4 حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘اهمیت دعا کردن 🍃الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: 🔹عن ميسّر بن عبد العزيز عن أبي عبد اللّه علیه السلام قال لي: يا ميسّر اُدعُ و لا تَقُلْ: إنَّ الأمرَ قَد فُرِغَ مِنهُ، إنَّ عِندَ اللّهِ عزّوجلّ مَنزِلَةً لا تُنالُ إلاّ بِمَسألَةٍ. 🔸به نقل از ميسّر بن عبد العزيز امام صادق عليه السلام به من فرمود: اى ميسّر دعا كن و مگو: كار از كار گذشته است [و آنچه مقدّر شده همان مى شود] ، همانا نزد خداوند عزّ و جلّ مقام و منزلتى است كه جز با درخواست به دست نمى آيد. 📚الكافي: 2/466/3. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ پيرامون عبارت ( علماء امتي افضل من انبياء بني اسراييل ) 🔸 عبارت منسوب به پيامبر اكرم (ص) مبني بر اينكه ايشان فرموده باشند : ( علماء امتي افضل من انبياء بني اسراييل ) به صورت ذكر شده در هيچ يك از منابع روائي شيعه و سني وجود ندارد. اين عبارت كه در بين متأخرين مشهور و معروف است و نوعا به مناسبت هاي مختلف نيز به آن استناد مي كنند هيچ اساس و مبنايي نداشته ... البته روايت ديگري با عبارتي مشابه آمده است : علماء أمتي كأنبياء بني إسرائيل! اين در حالي است كه اين روايت دوم نيز در هيچ يك از منابع روائي دسته اول شيعه و سني وجود ندارد و اولين بار در قرن هشتم هجري توسط علامه حلي به صورت مرفوعه و بدون ذكر سند در تحريرالاحكام ذكر شده است. و پس از ايشان در قرن نهم توسط ابن ابي جمهور احسائي در عوالي اللئالي بدون ذكر سند آمده است. سپس توسط مجلسي در بحارالانوار از عوالي اللئالي و توسط محدث نوري از تحرير علامه باز نقل شده و شهرت يافته است. 📌 بر اساس تحقيقات صورت گرفته محتمل است كه عبارت ( علماء امتي كأنبياء بني اسراييل ) بنوعي اقتباس شده از روايت ديگري باشد كه أبوهريرة آن را از پيامبر اكرم (ص) نقل كرده كه ايشان فرموده باشند: …اني أَفْتَخِرُ يَوْمَ‌ الْقِيٰامَةِ بِعُلَمٰاءِ أُمَّتي وَ عُلَمٰاءُ أُمَّتي كَسٰائرِ أَنْبيٰاءِ قَبْلي... با اين همه اما اين روايت نيز منحصرا توسط ابوهريرة نقل شده و غير از او هيچ كس ديگري آن را روايت نكرده! علاوه اينكه بنابر تصريح تعدادي از صاحب نظران اهل سنت ، اين روايت از جعليات است. فتني در تذكرة الموضوعات تصريح كرده كه: قَالَ شَيخنَا الزَّرْكَشِيّ لَا أصل لَهُ وَلَا يعرف فِي كتاب مُعْتَبر. الباني نيز در سلسلة الأحاديث الضعيفة تصريح كرده كه روايت فوق : لا اصل له باتفاق العلماء. از عالمان شيعي نيز برخي به صراحت روايت علماء امتي كانبياء بني اسراييل را جعلي دانسته اند. بعنوان نمونه شيخ حر عاملي در الفوائد الطوسية گفته است: لا يحضرني ان احدا من محدثينا رواه في شيء من الكتب المعتمدة. نعم نقله بعض المتاخرين من علمائنا في غير كتب الحديث و كانّه من روايات العامة و موضوعاتهم ليجعلوه وسيلة الي الاستغناء بالعلماء عن الائمة عليهم السلام… بياد ندارم كه كسي از محدثين ما اين روايت را در كتابهاي مورد اعتماد نقل كرده باشد. بلكه فقط برخي از متأخرين آن را در غير كتابهاي حديثي آورده اند كه به نظر مي رسد از روايات اهل تسنن و از جعليات آنها باشد تا آن را مستمسكي قرار دهند كه با علماء خود را از ائمه عليهم السلام بي نياز شمارند. 📚 رجوع كنيد به : ١- تحرير الاحكام الشرعية علي مذهب الإمامية - علامه حلي - ج ١ ص ٣٨. ٢- بحارالانوار ج ٢ ص ٢٢ شماره ٦٧. ٣- مستدرك الوسائل ج ١٧ ص ٣٢٠ روايت ٣٠ شماره ٢١٤٦٨. ٤- جامع الاخبار الشعيري ص ٣٨. ٥- تذكرة الموضوعات - الفتني - ص ٢٠. ٦- سلسلة الأحاديث الضعيفة - الباني - ص ٦٧٩. ٧- الفوائد الطوسية - حر عاملي - ص ٣٧٦ فائدة ٨٥. منبع: کانال نکات رجالی افضل من انبياء ... •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135