eitaa logo
| الیه راجعون |
531 دنبال‌کننده
117 عکس
123 ویدیو
6 فایل
اشعار،نوشته‌‌ها و دغدغه‌های نوید نیّری | طلبه و معلم ارتباط با من: @ensanrasane
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حضرت امام خمینی: اسرائیل قناعت نمی‌کند به آنجایی که هست؛ قدم قدم پیش می‌رود و هر قدمی که رفت، هی می‌گوید ما کاری نداریم، همین است، فردا قدم بالاتری برمی‌دارد. امروز لبنان است، فردا- خدای نخواسته- سوریه، پس فردا عراق است و همین طور.
سعی کن مثل یمن باشی. کار نداره کی سقوط کرد، کی رفت، کی خوشحال شد، کی عقب نشست. یمن موشک زد تو اسرائیل.
باسمه تعالی فضای کلاس طوری بود که احتمالا به خاطر تصوری که از سال یا سال‌های قبل از آن دانش‌آموزان در ذهن‌شان بود هم به خاطر عملکرد ضعیفی که این چند نفر از چند هفته‌ی ابتدای امسال در درس و رفتار از خود نشان داده بودند، در نظر بچه‌ها به ضعیف بودن و حقارت محکوم بودند و از آن طرف چند نفر از بچه‌ها که از سال قبل جزو شاگرد اول‌ها و ممتاز بودند هم در چشم بچه‌ها از بقیه برتر بودند و هم برخی از آن‌ها خودشان، خودشان را بهتر از بقیه می‌دانستند. اما از آینده خبر نداشتند. این وضعیت یک ماه بیشتر در کلاس من دوام نیاورد و بعد از مدتی که به شناختی نسبی از بچه‌ها و روحیات آن‌ها از طریق مشاهدات خودم و اطلاعاتی که در جلسات از اولیاء دریافت کردم، اوضاع موجود را برهم زدم. البته مشاهدات و تشخیصی که خودم از طریق ارتباط با بچه‌ها و مشاهده‌گری به آن رسیدم بسیار راهگشا بود. فضا به نحوی بود که انگار از اول معلوم بود اگر قرار است برای تدریس همتا به همتا معلم انتخاب کنم، چه کسی یا کسانی انتخاب می‌شوند(بر اساس تصورات قبلی بچه‌ها) یا زمانی که می‌خواستم مسئولیت‌های کلاس را تقسیم کنم نگاه‌ها به سمت افرادی خاص می‌رفت. چند نفر هم که به ضعف و تنبلی و سوءرفتار مشهور شده بودند به کلی در حاشیه قرار داشتند و خودشان هم این وضعیت را باور کرده بودند. در موارد مشابه هم اوضاع به همین ترتیب بود. ادامه ...👇
شروع کردم به برهم زدن بازی و جوری زیر میز زدم که این روزها همه‌ی بچه‌ها به توانایی‌های منحصر به فرد خود بین دانش‌آموزان شناخته می‌شوند و خودشان هم به اعتماد به نفس یا بهتر بگویم به خودباوری مطلوبی رسیده‌اند. روزهایی آمد که برای تدریس همتا به همتا، از دانش‌آموزانی که به ضعف در درس و رفتار شناخته می‌شدند و واقعا هم این ضعف را داشتند، می‌خواستم بیایند و معلمی کنند. به آن‌ها آزادی عمل و جایگاه دادم. به محض اینکه نامشان را برای معلمی صدا زدم، تعجب و استفهام در چهره‌های بچه‌ها نمایان شد و برای لحظاتی با حالتی متعجب به من و آن چندنفر نگاه می‌کردند چون انتظارش را نداشتند. آن چند دانش‌آموز ممتاز هم حساب کار داشت دستشان می‌آمد که دیگر دوران یکه تازی دارد به پایان می‌رسد و حالا باید معلمیِ بچه‌های دیگر را بر خود بپذیرند. کم‌کم داشتم تدریس و مسئولیت‌های مهم کلاس را به دانش‌آموزانی که در حاشیه بودند و به چشم نمی‌آمدند می‌سپردم. از آن‌ها نظرخواهی و پرسش می‌کردم تا در بحث‌ها دخیل شوند. جلوی چشم همه آنان را در مواردی تحسین نمودم و مورد توجه قرار دادم. یکی از موثرترین کارهایی که انجام دادم این بود که چندبار با فاصله‌ی زمانی، درباره‌ی مهارت خودباوری و تفاوت‌ها و توانایی‌های منحصر به فرد بچه‌ها صحبت کردم و با بردن نام تک تک بچه‌ها، توانایی های هرکدام را بیان نمودم و در کنار ذکر توانایی‌ها و نقاط قوت، به آن‌ها گفتم که هرکدام از شما ضعف‌هایی هم دارید که باید به فکر اصلاح آن‌ها باشید. بعد از این صحبت‌ها و بعد از آن سناریوهایی که در کلاس اجرا کردم و همه به چشم خود دیدند که معلم‌شان کسی را حقیر نمی‌شمارد و هر کدام از بچه‌ها را در کاری توانمند می‌بیند، نگاه آن‌ها نیز به یکدیگر عوض شد و حالا فضای حسادت‌ها و خودبرتر بینی‌ها شکسته شده و بچه‌ها خودشان را در کنار هم یک تیم می‌بینند و حس همدلی بین آن‌ها نسبت به قبل خیلی بیشتر شده است. ادامه ...👇
البته در این میان، برای بچه‌ها این مطلب را توضیح دادم و با دلیل جا انداختم که دانش‌آموزانی که مسئولیت‌پذیرتر، مودب‌تر، پرتلاش‌تر، اهل پرسشگری، اهل علم، اهل تعاون و به طور کلی بیش از بقیه اهل رعایت آداب هستند، برای من عزیزتر و ارزشمندتر‌اند و این کاملا طبیعی و منطقی است. نزد خداوند هم خوب و بد یا خوب و خوب‌تر هرگز یکسان نیستند و حتی با آن‌ها یکسان برخورد نمی‌شود. چگونه می‌شود آن‌که اهل رعایت آداب و مسئولیت‌پذیر است را با آن‌که آداب را زیر پا می‌گذارد و مسئولیت‌پذیر نیست یکسان دانست و با آن‌ها یکسان برخورد کرد.این عین ظلم و بی‌عدالتی است. عدالت به معنای مساوات نیست، بلکه عدالت یعنی «وضعُ الشیٔ فی موضعه.» عدالت یعنی هرچیزی در جای خود و هرکسی در جایگاه خود باشد. کاری که کردم این نبود که به بچه‌ها بفهمانم هرکس هر طوری باشد خوب یا بد برای من همه خوب و عزیز اند، نه برعکس، به آن‌ها گوشزد کردم که همه باید برای رسیدن به نقطه‌ی مطلوب تلاش کنند و به فکر اصلاح خود باشند، اما همه این استعداد و توانایی را دارند. باید توانایی‌های نهان و استعدادهای به حاشیه رفته را از انزوا خارج می‌کردم و بت تکبر و خودپسندی را در برخی بچه‌ها می‌شکستم. حالا به لطف خدا فضا تعدیل شده و هرکس به توانایی‌ها و ضعف‌های خود آگاه است و ساختار کلاس را طوری چیده‌ام که کسی به کسی با چشم حقارت نگاه نکند. البته طبیعی است که پذیرش این مطلب در برخی بیشتر و در برخی کمتر است. اما آن‌چه مهم است این است که همه فهمیدند طرز فکر و عملکرد معلم‌شان نسبت به دانش‌آموزان چگونه است و چه انتظاری از آن‌ها دارم.
تکلیف یا پیروزی؟
36.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ آثار زلزله آسای رهاسازی "گسترش فحشا" در کشور، در بیانات استاد آیت الله وفسی ♨️ "چرایی عدم شرکت برخی مومنین در انتخابات‌ها و راه‌پیمایی‌های انقلابی" 🔥 رضاشاه، زیر عمّامه ی برخی "خواص بلندپایه" 📽 ۲۸ آبان ۱۴۰۳ - نشست تخصصی هسته‌های مردمی تحول‌خواه
6_1152921504607377192.mp3
1.98M
🎧 معلوم نیست من دیگر زنده بمانم، بگذارید این را به شما بگویم...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا