14.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 اگر حوصله خواندن متنهای پیشین را ندارید، این کلیپ کوتاه مرور بسیاری خوبی بر حوادث روز 26 دی دارد...
⏰ مدت زمان: ۳دقیقه ۴۷ ثانیه
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
#تاریخاندیشی
«روزی که محمدرضا از ایران فرار کرد، در واقع رژیم پادشاهی از بین رفته بود. او دید ماندنش دیگر فایدهای ندارد...
نظام پادشاهی در ایران پوک شده بود. به خاطرِ چه؟ به خاطرِ حضور مردم [در میدان]. مردم به چه خاطر به میدان آمدند؟ به خاطر دین. چون شعار، شعارِ اسلامی بود؛ چون پیشوایان، پیشوایانِ اسلامی و روحانیونِ مورد اعتمادِ مردم بودند.»
🔺رهبر معظم انقلاب
آنچه یک نظام را پوک میکند، عدم حضور حامیانه مردم است.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
چرا تاریخ بخوانیم؟ چرا تاریخ بدانیم؟
"تاریخ برای ملت مانند حافظه برای فرد است. همانگونه که فرد بیحافظه گموگور میشود و نمیداند کجا بوده و کجا میرود، ملت نیز نمیتواند بدون مفهوم گذشته از عهدهی حال یا آیندهی خود برآید."
📚Arthur Schlesinger, Jr., The Disuniting of America, USA, 1992, pp.45-46
#تاریخ
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
#تاریخاندیشی
🔰 استاد سیدمنیرالدین حسینیالهاشمی:
🔘 «چند شب قبل تلویزیون، جریان شهید بزرگوار مرحوم نواب صفوی را نشان میداد...
در زمان آنها انقلاب مسلحانه بدین شكلش، در نزد فقها پذیرفته نشده بود و متدیّنین هم به تبعیت از آنها انقلاب مسلحانه را رد میكردند.
🔴 مثلا آقای شیخ علی لُر و بعضی از این بزرگوارها را در مدرسه فیضیه كتك زدند و سپس ایشان را از حوزه اخراج كردند. اما اینها یك ذره بر علیه علما عمل نكردند، بلكه خودشان را نوکر علما میدانستند و در عین حال، مقابل كفر ظاهر هم میجنگیدند؛ یعنی بر علیه سلطه غرب كه ابتدا از انگلستان شروع و در این اواخر به آمریكا ختم شد مبارزه میكردند و با دستگاه شاه به صورت متفردانه برخورد میكردند، اما در عین تحمل شكنجه از سوی دشمنان، در مقابل علمای اسلام هم خاضع بودند.
🔴 سختترین حالت برای اینها وقتی بود كه اینها را خلع لباس كردند و بیت آیتالله بروجردی بر این عمل اعتراضی نكرد و اصلاً بعض از علما میگفتند كه اینها جزء روحانیون نبودهاند!
🔵 در مقابل، [در دستگاه نفاق و التقاط، گروههایی را میبینیم] که همین حالت را دارند ولی با یك فرق! به اینكه وقتی مسلمین آنها را تخطئه میكنند آنها هم مسلمین و علما را تخطئه میكنند! امثال فدائیان اسلام تخطئه میشوند ولی دیگران را تخطئه نمیكنند؛ از كفر شكنجه میشوند ولی تحمل میكنند.»
(۱۳۷۳/۱۰/۲۸)
___________________
🔺 اینکه آدمی بفهمد دشمن اصلی کیست، دشمن فرعی کیست، دوست همراه کیست، دوست ناهمراه کیست، دوست منتقد کیست و بهطور کلی بتواند از این دست تفکیکها را داشته باشد، امتیاز بزرگی است.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
#پرونده_قصهی_صداها
♦ دوگانهی کنسرت-کنسرو
🎵 آنچه ما امروز به عنوان موسیقی مصرف میکنیم، یک فایل ضبط شده از یک اثر هنری است که در روزگاری و در لحظهای خلق شده و تمام!
🎶 هنر و اثر هنری هم، همان موسیقی است که آمده و رفته. آنچه ما مصرف میکنیم شبحی است از آن موسیقی. البته نجف دریابندری ترجیح میدهد این شبح را «کنسرو موسیقی» بنامد. تعبیر بسیار عالی و بهجایی است. چون فایلهای ضبط شده موسیقی، شبیه همان غذایی است که کنسرو شده برای کمی بیشتر ماندن. شاید به همین دلیل، بسیاری فقط موسیقی زنده و کنسرت را ترجیح میدهند، همانگونه که بسیاری فقط و فقط غذای گرم تازه طبخ شده را میپسندند و پیشنهاد کنسرو به آنها مساوی است با فحش.
🎼 اینجاست که دوگانهی کنسرت-کنسرو شکل میگیرد. سپس ما نمیدانیم آیا بینوا بودهایم که نوای کنسرت بسیاری از آثار فاخر موسیقی را ندیده و نرسیده و نچشیدهایم یا آنکه خوشبخت بودهایم که دستکم سهمی از کنسرو آن را به مدد پیشرفت تکنولوژی یافتهایم؟
🔺 اما... همانطور که بیست دقیقه در آب جوشاندن یک کنسرو تن ماهی، به نوعی از آداب مصرف آن به شمار میرود؛ مصرف موسیقی کنسرو شده هم آدابی دارد. مثل بیست دقیقه جوشیدن با قصههای پیرامونی آن موسیقی.
ما بنا داریم درست در همین نقطهی جوش و جوشیدن با قصهها بایستیم و زنگ قصهی صداها را به نوا درآوریم. تا کنسروهای موسیقی خوردنیتر شوند.
📌 مطابق رویهی کانال، برای جداسازی مطالب از استیکرهای مربوط استفاده میکنیم و استیکری که در ادامه میآید، بناست زینپس نشانگر پروندهی قصهی صداها باشد.
🙏 منتدار شما هستیم اگر ما را در ترویج قصهها برای عمیقتر شدن و اندیشیدن یاری رسانید.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
#قصهی_صداها |ترانههای انقلابی
🔰 در جریان انقلابها و مبارزات مردم جهان، همواره #هنر و #موسیقی عنصری مهم بوده که مبارزان از آن بهرههای مختلفی میبردند. به ویژه آنجا که ترانهها به شکل سرود و همخوانی اجرا میشد و حس همبستگی و همراهی را تقویت میکرد.
🔰 سال 57 و در آستانهی پیروزی انقلاب اسلامی، تاریخ شاهد بروز و ظهور انواع و اقسام سرودها و ترانههای انقلابی است که هرکدام سهمی اساسی از حافظه تاریخی امروز ما را شکل دادهاند.
🔰 اما سوای از این ترانهها و سرودهایی که هر ساله از رسانهی ملی میبینیم و میشنویم و نسبت به آنها حس نوستالژیک داریم؛ سرودها و ترانههای مبارزاتی دیگری هم وجود دارد که کمتر شنیده و یا اصلا نشنیدهایم.
🔰 منظورم مشخصا آن دسته از موسیقیهایی است که از جانب جریانهای چپ ترویج میشد. جریانهایی که طی مبارزات و به طور ویژه پس از انقلاب اسلامی، مسیر خود را چنان کج کردند که نزدیک بود کل قیام مردمی 22 بهمن هم چپ کند و شعلهی آرزوهای چندصدساله مردم ایران را خاکستر نماید.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
#قصهی_صداها |ترانههای انقلابی
🎵 یکی از ترانههای مهم آن روزها «خون ارغوانها»ست. ترانهای که زمزمهی دستههای مبارز بود و ذیل یک آلبوم #موسیقی به نام «شرارههای آفتاب» در قالب کاستهایی به تاریخ آذرماه 1357 منتشر شد.
📚 برخی منابع مدعی شدند در مدت کوتاهی این آلبوم حدود 2/2 میلیون بار توسط فدائیان خلق تکثیر شد. آماری البته عجیب و غریب.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
#قصهی_صداها |ترانههای انقلابی
🔺گویا روزگاری که دانشجوهای چپ و فدائیان خلق به صورت چریکی در آن روزهای سرد زمستانی به کوههای برفی میزدند و درکنار کارهای تشکیلاتی، مبتلا به آمیختگی عشق به معشوق و وطن میشدند، این ترانه را دستهجمعی زمزمه میکردند. (گروههای کر هم با همخوانی سعی در بازنمایی حال و هوای آن روزهای مبارزاتی را داشتهاند)
🔰 متن ترانه:
زده شعله در چمن، در شب وطن، خون ارغوانها
تو ای بانگ شورافکن، تا سحر بزن، شعله تا کرانها
که در خون خستگان، دلشکستگان، آرمیده طوفان
به آیندگان نگر، در زمان نگر، بردمیده طوفان
قفس را بسوزان، رها کن پرندگان را، بشارت دهندگان را
که لبخند آزادی، خوشهٔ شادی، با سحر بروید
سرود ستاره را، موج چشمه با آهوان بگوید
ستاره ستیزد و، شب گریزد و، صبح روشن آید
زند بال و پر ز نو، آن کبوتر و، سوی میهن آید
گرفته تمام شب، شاخهای به لب، سرخ و گردهافشان
پرد گرده گسترد، دانه پرورد، سر زند بهاران
قفس را بسوزان، رها کن پرندگان را، بشارت دهندگان را
که لبخند آزادی، خوشهٔ شادی، با سحر بروید
سرود ستاره را، موج چشمه با آهوان بگوید
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
#قصهی_صداها |ترانههای انقلابی
♦️اما برای تان از شاعر این شعر و ترانه بگویم. از سعید سلطانپور. اگر اهل #فیلم و #سریال باشید، همین الان میتوانید فیلمها و سریالهایی را نام ببرید که در آنها مراسم عروسی یک زوج بهم میخورد. آن هم بابت دستگیری آقای داماد. بعد هم صحنههای آشفتگی جمعیت و بلبشوی مراسم و اشک و نالهها و از همه مهمتر تصویر عروس بدبختی که در بهترین شب زندگیاش، بدترین اتفاق ممکن رخ داده.
♦️ جالب آنکه همهی این اتفاقات در شب عروسی سعید سلطانپور هم افتاده. او را درست در شب عروسی وقتی که هنوز شیرینی ازدواج با محبوبش در کام او ننشسته بود؛ دستگیر کردند. البته تا اینجای قصه را بسیاری با آب و تاب برایتان تعریف میکنند. چرا که هم جذابیت روایی دارد و هم میتواند در احساسات آدمیان تصرف کند، بهطوری که همه باهم و به یکصدا علیه جمهوری اسلامی و ظلمی که در حق سلطانپور -این شاعر خوش قریحه و دارای طبع لطیف- روا داشته فریاد بزنیم.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school