eitaa logo
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
1.2هزار دنبال‌کننده
317 عکس
18 ویدیو
10 فایل
اینجا کانال مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص است؛ محلی برای اندیشیدن در مقیاس تاریخ، با کمک قصه‌ها. + برای ارتباط با ما: 🆔 @sayyed_meysam
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 رهبر معظم انقلاب در تحلیل این واقعه فرمود: «همه‌ی ابزارهای فرهنگی و تبليغی در طول صد سال يا بيشتر به‌کار گرفته شد، تا اين ملت را به خودشان بدبين کنند. يکي از شخصيت‌های سرشناس معروف می‌گفت: ايراني، يک لولهنگ نمی‌تواند بسازد! - لولهنگ يعني آفتابه گِلی؛ آن زمان‌ها از گل، آفتابه درست می‌کردند. اين‌جور اين ملت را تحقير می‌کردند. اين ملت حالا در زمينه‌های زيستی، در زمينه‌ی فعاليت‌های گوناگون علمی، تحقيقی کارهايی می‌کند که خودش را جزو ده کشور اول جهان قرار می‌دهد؛ اين، شوخی نيست. اين مسأله به ملت ما، به شما جوان‌ها، در هرجا که هستيد و در هر قسمتی که کار می‌کنيد، هشدار می‌دهد که قدر خودتان را بدانيد، حرکت کنيد، نااميد نشويد؛ شماها می‌توانيد. شما آن نسلی هستيد که اگر خوب عمل کرديد، آينده‌ی اين کشور را - صد سال، دويست سال يا بيشتر - تضمين خواهيد کرد»
🔰 مرحوم آیه‌الله کاشانی نیز در تحلیل ماجرای کشته شدن رزم‌آرا بیان بسیار جالبی دارد. او به اراده مردم اشاره می‌کند و این اراده را به عنوان یک اصل مشروعیت بخش درنظر می‌گیرد که برای اهل نظر بسیار قابل تامل است. آیه‌الله کاشانی: «قاتل رزم‌آرا بـاید آزاد شود زیرا این اقدام او در راه خدمت به ملّت‌ ایران و برادران مسلمانش عملی شده اسـت و چـون در حکومت‌ ملی‌ قضاوت افکار عمومی محترم اسـت و رزم‌آرا را افـکار عمومی ملّت ایران‌ محکوم کرده است در حـقیقت حـکم اعدام را افکار عمومی ملت ایران‌ صادر کرده است و شما می‌دانید که‌ هیئت‌ حـاکمه و قـوانین اجتماعی‌ هر کشور مولود افـکار عـمومی مردم آن کـشور مـی‌باشد و خـلیل طهماسبی‌ مجری اراده قاطبه ملت ایـران بـوده است.» 📚 ایـران مـا، شماره‌ی 41، مورخهء 23/2/30(متن‌ مصاحبهء آیة ا...کـاشانی)؛ «گـذشته چـراغ راه‌ آینده‌‌ است» ،جـبهه‌ی‌ آزادی مـردم‌ ایران، ص 510. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فردا ۲۹ اسفند ماه مصادف با ۲۰ مارس، سالروز حمله‌ی آمریکاست به عراق. حمله‌ای که نتایج فاجعه‌بار آن هنوز دامن‌گیرِ عراق است. به همین مناسبت‌ شاید خواندن این خاطره‌ از قلمِ سیدجواد نقوی تامل‌برانگیز باشد. 🏫 مدرسه‌ی تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام به همه‌ی همراهان عزیز و گرانقدر! امیدواریم که طاعات شما مقبول درگاه خداوند قرار بگیره🤲 احتمالا برخی از شما به خاطر می‌آورید که در کانال مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص، بحثی پیرامون قصه‌ی قارون و اصحاب ای‌کاش گشودیم که طی سه بخش مطالبی ارائه شد. برای یادآوری و در دسترس قرار گرفتن این مبحث قرآنی، لینک مطالب گذشته در ادامه تقدیم می‌شود تا بعد از این یادآوری، ادامه مباحث را ارائه نماییم. برای دسترسی به مطالب کافیست روی هر بخش بزنید👇 ۱_ بخش اول ۲- بخش دوم ۳- بخش سوم 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
|بخش چهارم خسف و فرونشست 🔶 در داستان و قصه‌ی قارون، ما شاهد بهره و حظّ وافری هستیم که قارون بابت تسلط و سیطره‌ی بر امکانات دنیایی می‌برد و با نمایش این وضعیت از زندگی خود، حسرت را مهمان چشم و دل افراد جامعه می‌کند. 🔹 لکن عاقبت چنین بهره‌‌ها و تمتعاتی آنقدر ناگوار است که تماشاچیانِ "ای‌کاش‌گو" و حسرت‌زده با دیدن آن، ترسان و مبهوت آرزوهای خود را پس می‌گیرند. ⁉️ این عاقبت چیست و چرا خداوند چنین بلایی را بر سر تمدن‌های پیشرفته‌ی دنیوی می‌آورد؟ 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔@Qasas_school
🔰 قرآن عاقبت قارون را اینگونه معرفی می‌کند: 🔺فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِن فِئَةٍ يَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُنتَصِرِينَ (قصص/٨١) 🔺ﭘﺲ ﺍﻭ ﻭ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﺮﻭ ﺑﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﻫﻴﭻ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﻧﺒﻮﺩ ﻛﻪ ﻭﻱ ﺭﺍ [ﺑﺮﺍﻱ ﺭﻫﺎیی ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ] ﻳﺎﺭی ﺩﻫﺪ، ﻭ ﺧﻮﺩ ﻧﻴﺰ ﻧﺘﻮﺍﻧﺴﺖ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺩﻓﺎﻉ ﻛﻨﺪ. 🔖 معمولا انسان‌ها در آب غرق می‌شوند، اما خداوند به ما از غرق شدن قارون در خاک سخن می‌گوید.. هرچند او از ابتدا غرق در خاک و مادیات شده بود. ⚠️ خسف و فرونشست زمین عاقبتی است که نصیب قارون می‌شود و این صحنه چنان وحشتناک است که اینگونه زبان به سخن می‌گشایند: 💠 وَأَصْبَحَ الَّذِينَ تَمَنَّوْا مَكَانَهُ بِالْأَمْسِ يَقُولُونَ وَيْكَأَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَوْلَا أَن مَّنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا لَخَسَفَ بِنَا وَيْكَأَنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ (قصص/٨٢) 💠 ﻭ ﺑﺎﻣﺪﺍﺩﺍﻥ، تماشاچیانِ حسرت‌زده‌ای که تمنا و آرزوی بهره‌مندی‌های قارون را داشتند و ما با توجه به قرآن آنها را "اصحاب ای‌کاش" نامیدیم؛ می‌گفتند: ﻭﻩ! ﮔﻮیی ﺧﺪﺍ ﺭﺯﻕ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭﺳﻌﺖ ﻣﻰﺩﻫﺪ ﻭ [ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ] ﺗﻨﮓ ﻣﻰﮔﻴﺮﺩ. ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻣﺎ ﻣﻨﺖ ﻧﮕﺬﺍﺷﺘﻪ ﺑﻮﺩ، ﻣﺎ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﺮﻭ ﺑﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ. ﻭای..وای! ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭ ﻧﻤﻰﺷﻮﻧﺪ. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
⁉️ اما به راستی چرا عاقبت صاحبان حظّ و کیف دنیا، اینطور گرفتار می‌شوند؟ چرا خداوند با تمدن‌های متمتع و پیشرفته اینگونه معامله می‌کند؟ آیا خدا اساسا با تمدن و پیشرفت و بهرمندی افراد مخالف است؟ 🔰 تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ (قصص/٨٣) 💠 در این آیه خداوند تبیین می‌کند: آن تمدنی که منجر به طبقاتی شدن و بالانشستن یک عده و پایین افتادن عده‌ای دیگر و بهرمندی و حظ برخی و فلاکت برخی دیگر شود (عُلُوّ) و روابط درون یک جامعه را تخریب کند (فساد)، خودبه‌خود و به طور اتوماتیک به سوی نابودی خواهد رفت. 🔺چنین تمدنی نیاز به امر خدا برای نزول عذاب ندارد که خود این افراد با وضعیتی که رقم زده‌اند، به استقبال نابودی رفته و زمینه تدریجی گرفتاری را فراهم کرده‌اند. 🔰 مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا وَمَن جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى الَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ إِلَّا مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (قصص/٨٤) 💠 این آیه تیر آخر تبیین را بر هدف می‌نشاند که آنچه رقم خورده، خوب و بدش نتیجه اعمال خود انسان‌هاست. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔@Qasas_school
🔷 مطلب نهایی 🔺 برای اثبات این مطلب کافیست رجوعی کنیم به موضوع فرونشست زمین. مصرف بی‌رویه‌ی آب و خالی کردن سفره‌های زیرزمینی، به علاوه‌ی استفاده‌ی مفرط از معادن و فشار زیاد به خاک با ساختن بناهای بلند و مرتفع از جمله دلایل فرونشست زمین هستند که همین امروز در تهران و سایر کلان‌شهرهای ایران و جهان قابل مشاهده‌اند. 🔺 این عوامل دقیقا همان گنجینه‌هایی‌اند که قارون به واسطه‌ی به‌کارگیری آنها، به آن ثروت انبوه و کنز و گنج و سرمایه رسیده بود. لاجرم طبیعت به اذن الهی واکنش نشان داده و با خسف و فرونشست زمین، تمدن قارونی را می‌بلعد. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔@Qasas_school
|یکم 🔰 روزی که اکثریت ۹۸ درصدی به جمهوری اسلامی《آری》گفتند و امروز این سوال پیش روی ماست: آیا اساسا انتخاباتی که در آن نیروهای مخالف و رقیب فرصتی برای ابراز خود و نظرشان را نداشتند، می‌تواند مشروعیت داشته باشد⁉️ 🏫مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
| دوم 🔺مرحوم هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سوال پست قبل: از همان روز رای‌گیری و بعدها در ماه‌ها و حتی یکی دو سال اول پیروزی انقلاب،‌ برخی اشخاص و بعضی گروه‌ها،‌ تلاش داشتند که چنین القاء کنند که «مردم آن روز آگاه نبودند و مخالفی نبود و چون امام گفتند،‌ مردم به جمهوری اسلامی رای دادند» اما واقعا این‌طور نبود. آن روزها، هم مردم آگاه بودند، هم تبلیغات مخالفان جدی بود و حتی ارگان اجرایی انتخابات یعنی استانداری‌ها،‌ فرمانداری‌ها و بخشداران،‌ اکثرا در اختیار طرفداران نهضت آزادی بود که قاعدتا با آن نظراتی که داشتند،‌ از مخالفان اسم «جمهوری اسلامی» برای نظام جدید تلقی می‌شدند. آن روزها تعداد نشریاتی هم که علیه این فکر حرف می‌زدند،‌ خیلی بیشتر از نشریاتی بود که از این فکر حمایت می‌کردند. پاورقی: نمونه‌ای از ابراز نظرات مخالف را در تصویر می‌بینید. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
| سوم 🔶 شنیده شدن حرف مخالفان 🔶 مرحوم هاشمی رفسنجانی: 🔹 ده‌ها گروه چپ‌گرا و ملی‌گرا و انواع انجمن‌های ریز و درشت،‌ همگی مجله یا روزنامه داشتند و اکثر اینها مخالف بودند و می‌گفتند که حکومت جمهوری یا جمهوری دموکراتیک، چپی‌ها می‌گفتند جمهوری خلق یا چیزهایی از این قبیل،‌ این‌طور نبود که مخالفت‌ها و حرف‌های مخالفان به گوش مردم نرسیده باشد و دیگران نفهمیده باشند. رادیوهای خارجی هم به‌شدت فعال بودند که حرف‌های همین مخالفان را با تحلیل و توجیه به گوش مردم برسانند. مخالفان حتی این‌قدر حساس بودند که وقتی در شورای انقلاب مطرح کردیم در ورقه‌هایی که پخش می‌کنیم،‌ می‌خواهیم کلمه آری به حکومت اسلامی را به رنگ سبز بنویسیم،‌ مخالفت کردند و مدعی شدند که «رنگ سبز مردم را فریب می‌دهد و می‌گفتند شما می‌خواهید رنگی بیاورید که خود آن تبلیغ است؛ این قدر اینها حساس و مراقب بودند،‌ و برای تغییر وضعیت فشار می‌آوردند.»  🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
| چهارم 🔶 حکومت اسلامی یا جمهوری اسلامی؟ محمد هاشمی: بحث تعیین نظام در حقیقت از مسائل اولیه‌ای بود که بعد از پیروزی انقلاب مطرح شد و در 12 فروردین 58 به رأی گذاشته شد. الفاظ یا عناوینی که پیشنهاد داده می‌شد هر کدام معانی خاص خود را داشتند و بار ویژه‌ای با خود حمل می‌کردند. عده‌ای بحث حکومت اسلامی را مطرح می‌کردند. آنچه در ذهن طرفداران این نظریه وجود داشت، رسیدن به نوعی خلافت بود که بعد از صدر اسلام در دنیای اسلام به‌وجود آمد. مانند حکومت‌های عباسی به این معنا که یک شخص به‌عنوان حاکم تعیین شود. در حقیقت همان بحث استبداد دینی یا حکومت دینی، امام با این نظریه به‌شدت مخالفت کردند. سپس فرمودند: "رأی من به جمهوری اسلامی است، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد." 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
| پنجم 🔶 آیا جمهوری اسلامی هنوز ایده‌ای قابل دفاع است؟ 🔶 پاسخ را زبان استاد علی صفایی حائری بشنویم. کسی که به تعبیر خود از نمد انقلاب کلاهی نداشت و نه تنها از جمهوری اسلامی برای خود جیبی ندوخت، بلکه مورد توهین و تهمت‌های بسیار نیز واقع شد. پاسخ او به عنوان یک اسلام‌شناس، بسیار تامل‌برانگیز و راهگشاست: 1⃣ شكرمان بر اين است كه در زمينی زندگی می‌كنيم كه رهبرش شب را با خدا دارد و روز را برای خلق خدا و با تمام وجود از شرق و غرب آزاد است و آن هم در هنگامی كه تمامی رهبران سر در دامان اين و آن می‌گذارند. من امام را به‎خاطر ظرفيتش و ايمانش و اين كه از حوادث بزرگ‌تر است، می‌توانم دوست داشته باشم. و به‎خاطر اين‎كه بر جایی تكيه نمی‌كند و بر شرق و غرب دروازه نمی‌گشايد، می‌توانم دوست داشته باشم... و اين [نه‌شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی] شعاری است كه من به‎خاطر تحققش هرگونه اقدامی را دنبال می‌كرده‌ام و ديگران حتی تصورش را نشدنی می‌دانسته‌اند و هميشه كوشيده‌اند رابطه‌هايی را ولو در جهان سوم تكيه گاه خود قرار بدهند. در حالی‎كه امام اين تكيه‌گاه را می‌خواهد در خود ملت و با درك تنهايی و ضرورت حادثه و عشق به اسلام فراهم كند. ادامه👇
2⃣ همين است كه در چنين چهارچوبی ضعف‌ها را انحراف نمی‌شناسيم و كار خودمان را تكميل می‌دانيم... و دفاع از اين همه را نه برای وجاهت خودمان، كه براي استحكام می‌خواهيم و اين است كه در برابر آن‎هايی كه كسی در برابرشان نيست[ابرقدرت‌های مستکبر]، ايستاده‌ايم و آن‎ها را كه از پای می‌افتند و خسته می‌شوند[مستضعفان عالم]، برپا می‌داريم... و آبرو و خون خود را هم اگرچه از دست بدهيم، به‎دست آورده می‌دانيم. ادامه👇
3⃣ پس: «مادام كه حكومتي از اهدافش چشم نپوشيده و تخفيف نداده، حتی در زير فشارهای سياسی و دخالت‏های جاسوسی و نظامی و تحميل جنگ و صلح قد خم نكرده و به جايی وابسته نشده، مادام كه اهداف دست نخورده‏اند، بايد با حكومت همراه بود، حتی اگر تو را كنار گذارده باشد. بايد در كنار مشغول بود و نياز ميان‏دارها را تأمين كرد. اگر حكومتی از هدف چشم نپوشيد بايد تمامی نارسايی‌هايش را به دوش كشيد و بدون توقع دست به كار شد و عذر اين‎كه نمی‌گذارند، نياورد؛ كه براي كارگرِ بدونِ چشم‎داشت هميشه ميدان كار هست و ما تجربه‏ها كرده‏ايم.» 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
| ششم سیدصادق طباطبایی می‌گوید به دلیل امکانات اندک و نداشتن مقدورات برگزاری رفراندوم به امام گفتم: آقا، حالا که دنیا شما و رهبری شما و این انقلاب به این عظمت را پذیرفته و به رسمیت شناخته است چه نیازی به رفراندوم داریم؟ من مطمئن هستم اگر شما «جمهوری اسلامی» را به عنوان نظام سیاسی کشور اعلام کنید هم مردم ما و هم دنیا آن را خواهند پذیرفت. ایشان در جواب گفتند: شما الان نمی‌فهمید. پنجاه سال دیگر خواهند گفت با سوء استفاده از احساسات مردم نظام مورد نظر خود را بر مردم تحمیل کردند. نه! حتما باید رأی‌گیری شود و دقیقا تعداد مخالف و موافق معین شود. بعد هم قرار شد چون مردم اطلاعات زیادی درباره قانون اساسی ندارند طی چند برنامه زنده تلویزیونی پیش نویس قانون اساسی را برای مردم تشریح کنیم. امام گفتند خیلی خوب است و تذکر دادند که در بحث تلویزیونی عنوان کن که جمهوری اسلامی با حکومت اسلامی فرق دارد. ما خیلی فاصله داریم تا حکومت اسلامی که ان شاءالله ولی عصر(عج) می‌آیند و آن را جاری می‌کنند. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
✍🏻به قلم روح‌الله شمسی کوشکی ۱۴ فروردین سالروز ولادت «نادر ابراهیمی»؛ داستان نویس، فیلمنامه‌نویس، کارگردان، خطاط، نقاش و عکاس مشهور معاصر است. نادر ابراهیمی از نوادگان «ابراهیم خان ظهیر الدولة» (حاکم کرمان در عصر قاجار و عموزاده «فتحعلیشاه» و بانی بناهای مهم تاریخی کرمان، همچون: مدرسه علمیه ابراهیم خان یا همان ابراهیمیه) و از نوادگان «علامه محمد کریم خان کرمانی»(فرزند ابراهیم خان) عالم و فقیه بزرگ قرن ۱۳ و رهبر فرقه‌ی «شیخیه» کرمان بود. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
🔶 لازم به ذکر است که خاندان «ابراهیمی» کرمان (که نادر ابراهیمی منتسب به آن است) از خاندان‌های شهیر کرمان می‌باشند که همگی پیرو فرقه «شیخیه» هستند و دو رهبر اخیر این گروه (یعنی؛ 'سرکار آقا' عبدالرضا و 'سرکار آقا' ابراهیم خان ابراهیمی) نیز هردو از همین خاندان بودند. لکن «نادر ابراهیمی» تعلقی به «شیخیه» نداشت. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
🔰 برای «مردی از فراسوی باور ما» و نادره‌ی «سرزمین کوچک من»؛ برای "نادر ابراهیمی قاجار کرمانی" 🔺 «آن شب تا به سحرِ» «روزی که همسایه‌ها فریادم را شنیدند»، تو برای ما «سرودخوان جنگ بودی در خطّه‌ی نام و ننگ» و «آرشی بودی در قلمرو تردید» و برای‌مان «خانه‌ای ساختی برای شب»... . 🔺 تو همان «آتش بدون دود» بودی که «هزارپای سیاه» را «در حد توانستن» نشاندی بر «جاده‌های آبی سرخ» و بیرون کردی از «سرزمین کوچک من» ، چون «حکایت آن اژدها»... . 🔺 «قلب کوچکم را به چه کسی هدیه دهم»؟ جز تو؛ ای «مردی که از فراسوی باور ما می‌آمدی» و اینک «جای تو خالی»، ای «ابوالمشاغل»، ای نادرِ «کمیاب و قیمتی امّا»... امّا... . پاورقی: هر آنچه در «» آمد، عناوین بخشی از داستان‌های معروف نادر ابراهیمی‌ست! 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
✍🏻 نادر ابراهیمی: "دختر سیاسی، بهتر از پسر سیاسی است. مردان، انگار که برای حضور در معرکه‌ سیاست به دنیا می‌آیند؛ اما زنان، بر این میدان منت می‌گذارند که پا در آن می‌نهند. هر جا زنی هست که به خاطر عدالت می‌جنگد، آنجا عطری پیچیده است شیرین و شورانگیز و بهشتی. ما بدون زنان خوب، مردان کوچکیم." 📚 آتش بدون دود 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| میلاد کریم اهل بیت 🔰 یکم این تصویر فردی است به نام دکتر محمد عبده. فردی که به مدت هشت سال وزارت فرهنگ عربستان را مدیریت کرد. عبده به عنوان یک عالم سنّی از شخصیت‌های تراز اول عربستان بوده و هست که هم در دانش زمین‌شناسی از دانشگاه کرنل آمریکا دکترای خود را گرفت و هم در علوم اسلامی مطالعات گسترده و تالیفات متعدد داشت. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔@Qasas_school