🔰 خبررسانی و روایتسازی(۱)
🔺 در ادامه بنزیاد تصمیم گرفت خبر فتح و پیروزی خودش را به گوش حاکمان سایر شهرها برساند و پُز موفقیت بدهد.
⚫️ او به عمروبنسعید والی مدینه نامه نوشت. عبدالملکبنابوالحارث نامهرسان بود.
عمروبنسعید از او میپرسد: چه خبر داری؟ او پاسخ میدهد: خبری که تو را خوشحال کند. حسین کشته شد و خانوادهاش در چنگ بنزیاد اسیرند.
🟡 عمروبنسعید خوشحال و سرمست به او گفت: تو قاصد فتحی. بیرون برو و خبر را در کوچههای مدینه فریاد بزن. عبدالملک در کوچهها نعره میزد: الا قتل الحسین، الا نهب الحسین.
⚫️ چون خبر در شهر پیچید، زنان بنیهاشم زاری و شیون و عزاداری راه انداختند. به نحوی که عبدالملک میگوید تاکنون چنین وضعیتی را ندیده بودم. از هر سو صدای واحسیناه بلند شد.
🟡 عبدالملک میگوید نزد عمروبنسعید بازگشتم. درحالیکه میخندید این شعر را خواند:
عجّت نساء بنیهاشم عجه/ کعجیج نسوتنا غداه الارنب
زنان بنیهاشم چنان به سوز و گداز پرداختند که روزگاری زنان ما..
هذه واعیه بواعیه... همانگونه که ما در بدر زخم خوردیم در مرگ عثمان به مصیبت نشستیم.
🔺 پ.ن: یادمان نرود عمروبنسعید همان کسی است که ظاهرا خود را دوستدار امام حسین نشان داد تا جایی که عبداللهبنجعفر همسر حضرت زینب فریب خورد و از او برای سیدالشهدا اماننامه هم گرفت و گمان میکرد که اینگونه آنها دست از کشتن حسین برمیدارند.
#حوادث_از_کربلا_تا_شام
🆔 @Qasas_school
🔰 خبررسانی و روایتسازی(۲)
⚫️ عمروبنسعید(حاکم مدینه) به مسجد آمد و حالا فرصت خوبی بود تا موضعی در قبال وضعیت روانی مدینه بگیرد و از سوی دیگر بر موج این حوادث ایستاده و مرکب سیاست خویش را هِی کند.
🟡 مردم همه در مسجد رسول خدا تجمع کردند و بر منبر حضرت یک اموی تکیه زد و خبر شهادت حسین را اینگونه تکرار کرد:
ما راضی بر قتل حسین نبودیم ولی چه میشد کرد با کسی که شمشیر کشیده و قصد کشتن ما را داشت، مگر اینکه او را بکشیم؟
🔺 این اولین روایت دروغ از صحنه کربلا بود که میخواست از میدان، بهرهی خودش را بردارد. عمرو وانمود میکند که بر کشتن حسین مجبور شدهاند چرا که حسین امنیت عمومی جامعه را برهم زده و شمشیر کشیده است. درحالیکه سیدالشهدا بارها در مکه و در مسیر کوفه و حتی در کربلا اذعان کرد برای جنگ و خونریزی و... نیامده و اگر بنزیاد رهایش کند به مکه و مدینه بازگشته و یا به سرزمین دیگری میرود. لکن بنزیاد بهاتفاق دیگر امویان مطمئن بودند باید هرطور شده حضرت را به شهادت برسانند.
‼️ بله قطعا امام حسین با یزید دست بیعت نمیداد، اما بیعت نکردن جرمی نیست که جزای آن قتل باشد. چنانچه پیشتر در تاریخ خلافت اسلامی، افرادی بودهاند که با خلیفه بیعت نکردهاند. مثال بارز آن سعدبنابیوقاص است که با علی بیعت نکرد و هرگز جانش به قتل تهدید نشد.
⚫️ سپس در همان مجلس عبداللهبنسائب برخاسته و به عمروبنسعید میگوید: اگر فاطمه اوضاع امروز را میدید، حتما بر حسین میگریست.
🟡 عمرو با دست به روی خود زد و گفت: وای! پناه بر خدا! ما به فاطمه از تو نزدیکتر و شایستهتریم. پدر او عموی ما و شوهر او برادر ما و فرزندانش فرزند ما هستند. اگر فاطمه زنده بود حتما بر این کشته میگریست اما قاتل حسین را ملامت نمیکرد.
🔺حالا بهتر میتوان به اثرگذاری «روایت میدان» پی برد. اینکه چطور میشود یک جنایت عظیم تاریخی را تطهیر کرد و با تحریف، افکار عمومی را جهت داد تا جای جلاد و شهید عوض شود.
📚 منابع: الارشاد، ج۲، ص۱۲۳؛ بحارالانوار، ج۴۵، ص۱۲۰.
#حوادث_از_کربلا_تا_شام
🆔 @Qasas_school
🔰 کوفه در التهاب
🟡 بنزیاد که اهلبیت را به زندان انداخت، کوفه نتوانست به سکوت و سکون فرو رود. آن وضعیت اسارت بازماندگان کربلا و سپس خطبههای حضرات، کوفه را به سمت ناآرامی پیش برد.
⚫️ درحالیکه بنزیاد میخواست با این قدرتنمایی خشونتبار، زهرچشم از مردم ناراضی بگیرد، ولی چندان موفق نبود. چرا که خون مظلوم، سکونپذیر نیست. راه میافتد و روشنگری میکند و جرأت میبخشد.
#حوادث_از_کربلا_تا_شام
🆔 @qasas_school
🔰اولین جرأت، اولین قیام
🟡 ماجرای قیام عبداللهبنعفیفازدی یک نمونه از التهابات کوفه است.
⚫️ وقتی که بنزیاد پیروزمندانه در مسجد خطبه میخواند و حسینبنعلی را دروغگو فرزند دروغگو مینامید و سکوت رعبانگیزی بر مسجد حاکم بود؛ ناگهان عبدالله لب به سخن گشود و بنزیاد را دروغگو خطاب کرد و نشان داد که هنوز رگ غیرت در کوفه میجنبد.
🟡 همین یک واکنش به روایت ناروای بنزیاد از کربلا کافی بود تا حس حقیقتخواهی در زیرپوست شهر تزریق شود و علیه قاتلان کربلا و عاملان و آمران و ناظران قتل حسین نفرت بیافریند.
#حوادث_از_کربلا_تا_شام
🆔 @qasas_school
🔰عبداللهبنعفیف
🟡 او که دو چشم خود را در جنگهای جمل و صفین از دست داده بود و جانباز رکاب علی بود، حالا آماده میشد تا اولین شهید اعتراض پس از عاشورا شود.
⚫️ عبدالله به همراه دو قبیلهی "ازد" و "یمن" قیام کرد و در برابر سربازان بنزیاد مقاومت بینظیری نمود. اما سرانجام اسیر شد و به شهادت رسید.
🟡 نوشتهاند وقتی با بنزیاد روبهرو شد تا حکم اعدام خود را دریافت کند، کلماتی رسوا کننده علیه یزیدیان گفت و قصیدهای ۲۹ بیتی در مدح سیدالشهدا سرود.
شهادت عبداللهبنعفیف سرآغاز تحرکات دیگری شد. مانند قیام جندببنعبداللهازدی.
#حوادث_از_کربلا_تا_شام
🆔 @qasas_school
🔰 نفرت در کوفه| مساجد ملعونه
🟡 آرامآرام حس نفرت نسبت به امویان و حاضران در صحنهی عاشورا میان مردم کوفه منتشر شد.
⚫️ زمزمههایی آغاز شد که قاتلان حسین را در کوفه نامسلمان میدانستند. این فشار افکار عمومی کاری کرد که شخصیتهایی مانند شبثبنربعی در کوفه مسجد ساختند تا مردم را مجاب کنند هنوز مسلمانند.
🟡 در روایتی از امام باقر آمده که فرمود: پنج مسجد در کوفه ملعونند. مسجد ثقیف، مسجد اشعث، مسجد جریر بجلی، مسجد سماک و مسجدی در حمراء که بر قبری از فراعنه بنا شده است.
⚫️ سپس زنان طرفدار امویان و همسران برخی از قاتلان کربلا، شترهای بسیاری کشتند و میان کوفیان تقسیم کردند. به هرکس که سهمی میدادند میگفتند این نذر دفع فتنهی حسین بوده است.
نوعی کنش فرهنگی-خدماتی که میتوانست اذهان عمومی را جهت بدهد.
📚منابع: الکامل فیالتاریخ، ج۴، ص۸۲؛ الفتوح، ج۳، ص۱۴۳؛ وقعهالطف، ص۲۶۵؛ اللهوف، ص۲۰۳ تا ۲۰۷؛ بحارالانوار، ج۴۵، ص۱۱۹؛ تاریخ طبری، ج۵، ص۴۵۹؛ فرسانالهیجاء، ج۱، ص۲۴۸؛ ارشاد، ج۲، ص۱۱۷؛ مقتلالحسین خوارزمی، ص۵۹؛ انسابالاشراف، ج۳، ص۴۱۴؛ خصال شیخ صدوق، ج۲، ص۲۶۹؛ مقتلالحسین مقرم، ص۲۶۷.
#حوادث_از_کربلا_تا_شام
🆔 @qasas_school
🔰 حرکت به سمت شام
🔶 یزید تصمیم گرفت کاروان اسیران را به شام بیاورد تا از این طریق قدرتنمایی کرده و پیروزی تاریخی امویان بر هاشمیان را در حافظه همگان حک کند. لذا دستور داد اسیران را در شهرهای مسیر کوفه تا دمشق بچرخانند. از سوی دیگر به حاکمان شهرهای مختلف دستور دادند که بساط شادی را برای مواجهه با کاروان اسیران مهیا کنند.
قافله راه افتاد و سرهای شهدا در صندوقهایی حمل میشد. به هر شهر میرسیدند سرها را باز به نیزه میزدند و چرخان و رقصان شادی میکردند.
🔹 اسامی فرماندهان و مجریان این نمایش عبارت بودند از:
۱- زحربنقیسجعفی(گزارشگر دربار دمشق)
۲- مخفربنثعلبه
۳- شمربنذیالجوشن
۴- خولیبنیزید
۵- شبثبنربعی
۶- حجربنحصین
برخی از عمربنسعد نیز نام بردهاند.
#حوادث_از_کربلا_تا_شام
🆔 @qasas_school
🔺 قافله با قریب هزارنفر از کوفه راه افتاد و با سرعت حرکت میکرد، هرچند در شهرها معطل همین نمایشها میشد.
🔷 چنانچه گفتیم هدف قدرتنمایی امویان بود و لکن در برخی شهرها این صحنهها بر مردم چنان ناگوار و گران بود که درگیری پیش میآمد و آنها مجبور میشدند وارد برخی شهرها نشده و گاه از بیراههها میرفتند تا مبادا قبایل بر آنها بشورند.
#حوادث_از_کربلا_تا_شام
🆔 @qasas_school
🔺 اسامی اسیران را نیز برخی نقل کردهاند که مشهورترین آنها عبارتند از:
۱- امام سجاد
۲- حضرت زینب
۳- فاطمهبنتالحسین
۴- سکینهبنتالحسین
۵- حضرت رباب
۶- امام باقر
🔶 نوشتهاند در تمام مسیر تا دمشق حضرت سجاد یک کلمه سخن نگفت و در سکوت محض بود. دستوپای حضرت در غلوزنجیر و در گردن وی طوق آهنین بود.
🔹 هیچ کس حق گریه هم نداشت و این خود حکایت از عمق قساوت قلب امویان و تابعان آنها دارد. از طرفی به اسیران شکنجه روحی و جسمی میدادند و از طرفی اجازه گریه هم از آنان سلب شده بود تا اینگونه فشار روحی و روانی وارد کنند.
🔸 سیدبنطاووس از امام باقر به عنوان یکی از شاهدان ماجرا نقل کرده که حضرت سجاد و مخدرات و زنان اهلبیت را بر شتران بیجهاز سوار کرده بودند و سر سیدالشهدا را بر نیزه کرده و نمایش میدادند. همینکه کسی گریه میکرد، با چوب نیزه بر سر او میکوبیدند.
📚منابع: الارشاد، ج۲، ص۱۲۲؛ العقدالفرید، ج۴، ص۳۸۲؛ البدایه و النهایه، ج۸، ص۱۶۵؛ الفتوح، ج۵، ص۲۳۵؛ تاریخ طبری، ج۵، ص۴۶۰؛ تاریخ مدینه دمشق، ج۶۰، ص۱۰۲؛ العبرات، ج۲، ص۲۵۸؛ نفسالمهموم، ص۴۲۳.
#حوادث_از_کربلا_تا_شام
🆔 @qasas_school
🔰 منزلگاه اول | خرابه و دیر نزدیک فرات
📖 نقل است که اولین مکان توقف کاروان اسیران، دیر خرابهای بوده که در آنجا امکان برداشتن آب و دادن علوفه به مرکبها و استراحت فراهم بوده است.
🔺 سربازان یزید و بنزیاد بعد از خوردن غذا و نوشیدن شراب، سرهای مطهر شهدا را از صندوقها بیرون آوردند و دستبهدست گرداند و خندیدند و سرمستی کردند.
📖 در برخی روایات آمده که دستی غیبی بر دیوار با خون نوشت:
اترجوا امه قتلت حسینا/ شفاعه جده یومالحساب؟
آیا امتی که حسین را کشته، روز حساب امید به شفاعت جدش دارد؟
🔘 بزم سربازان با این حادثه برهم خورد و وحشتزده سرها را به صندوقها بازگردانده و به مسیر ادامه دادند.
📖 در برخی روایات آمده که راهبی گفت این جمله ۵۰۰سال قبل از بعثت پیامبر شما بر دیوار این دِیْر نگاشته شده بود.
#حوادث_از_کربلا_تا_شام
📚 منابع: بحارالانوار، ج۴۵، ص۱۲۵؛ المناقب، ج۴، ص۶۱؛ لهوف، ص۱۷۳؛ تاریخالخمیس، ج۲، ص۳۳۳، ینابیعالموده، ج۳، ص۱۴.
🆔 @qasas_school