eitaa logo
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
1.2هزار دنبال‌کننده
320 عکس
18 ویدیو
10 فایل
اینجا کانال مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص است؛ محلی برای اندیشیدن در مقیاس تاریخ، با کمک قصه‌ها. + برای ارتباط با ما: 🆔 @sayyed_meysam
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 زمان‌دزدی در فلسطین مروری کوتاه بر کتاب «فضا و تحرک در فلسطین» ✍🏻به کوشش سمیرا کریمشاهی 🔶 خانم پیتیت، نویسنده کتاب می‌گوید در مسئله اشغال‌گری معمولا غصب زمین مورد توجه قرار گرفته و به ابعاد آن تحت عنوان ظلم و جنایت می‌پردازند. اما لازم است به عنصر «زمان» هم که توسط نیروی اشغالگر دستخوش تغییر می‌شود، توجه کنیم. 🔹 تحرک، گزاره‌ی کلیدی برای تائید وجود یک مکان است از طرفی انسان باید به یک فضایی مشخص دسترسی داشته باشد تا بتواند تحرک و پویایی را رقم بزند. پس دو عامل فضا و تحرک در بحث نویسنده اهمیت دارند. 🔸 اشغالگر برای اینکه بتواند تعلق بومیان به خاک و زمین خودشان را کم‌ و کم‌تر کند، دو اقدام انقباض فضایی و عدم تحرک به وسیله «تغییر ساختار زمان» را دنبال می‌کند. 🔹 در رابطه با فلسطین، نویسنده با شرح و بررسی متغیرهای متعددی از جمله محصور‌ شدن، جداسازی، معضل ایست بازرسی، مجوز و شناسایی، شبکه‌ جاده‌ها و ... به دنبال این است که نشان دهد چگونه فضا و تحرک انسان فلسطینی توسط اشغالگران کنترل می‌شود. 🔸 هم‌زمان که فلسطین با دیوار‌کشی‌ها به زندان بدون سقف تبدیل می‌شود، به تدریج قلمرو فلسطین در کرانه به زمین‌های تکه تکه شده و جدا از هم‌ بدل می‌شود. این تکه‌های جدا افتاده از هم با انواع و اقسام رویه‌های امنیتی و انتظامی توسط اشغالگران کنترل می‌شود. آن‌ها همواره در تلاشند محل زندگی فلسطینی‌ها را به مناطق کوچکتر تبدیل کنند که تسلط بر انسان‌های جدا افتاده از هم و به حصر کشیدن آن‌ها آسانتر شود، تا موقع نگارش کتاب، کرانه باختری به ۱۶۰ قطعه تبدیل شده. 🔹 پیتیت، انبوهی از طبقه‌بندی‌ها، تقسیم مناطق، ساختارهای امنیتی، پست‌های ایست و بازرسی در کرانه باختری که فلسطینی‌ها به صورت روزانه با آن درگیرند را به عنوان ابزار مدیریت فضا و مکان در نظر می‌گیرد. 🔸 نویسنده در گفتگو با اهالی کرانه باختری، به معضل «غیر قابل پیش‌بینی بودن» می‌رسد... اینکه وقتی پایت را از خانه بیرون می‌گذاری، نمی‌دانی کی به مقصد می‌رسی، در کدام گیت یقه‌تان را می‌گیرد، کدام جاده بسته خواهد بود، چند ساعت در صف بازرسی هستی، چه گیری ‌می‌دهند و تازه این معطل شدن بهترین حالت ممکن است چون احتمال دستگیری یا مجازات را هم باید در نظر گرفت! پیتیت وقتی درباره‌ی این وضعیت نظر دیگران را می‌پرسد به یک جمله مشترک بر می‌خورد: «اونها می‌خوان مارو دیوونه کنند». 🔹 در واقع اسرائیلی‌ها، یک هرج‌و‌مرج کنترل شده و بی‌نظمی‌ مهندسی شده برآمده از مقررات و مجازات را تحمیل می‌کنند تا یک فلسطینی قید خیلی از کارهایی که می‌تواند در طول یک روز انجام بدهد را بزند و دامنه تحرک و پویایی او کم‌تر شود. 🔸 مسئله بازرسی و مجوز در جایی وحشتناک می‌شود که به بحث درمان و بهداشت، مریض‌های اورژانسی و از همه مهم‌تر خانم‌های باردار می‌رسد! به عنوان مثال، بارها پیش آمده خانم فلسطینی به‌خاطر اینکه پیش از گرفتن مجوز عبور و مرور، وقت زایمانش رسیده، نتوانسته از ایست و بازرسی عبور کند، پشت دیوار بتنی یا همان گیت وضع حمل کرده است! بدون هیچ امکان بهداشتی و پزشکی با تهدید خطر مرگ خودش و یا نوزاد... طبق آمار از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵، ۶۷ خانم فلسطینی با چنین وضعیتی نوزادشان به دنیا آمده که ۳۶تای آنها فوت شدند! 🔹 مواردی که گفته شد، خیلی مفصل‌تر در کتاب بررسی شدند تا اینکه نویسنده به مفهوم کلیدی پژوهشش برسد، یعنی: Stealing time زمانْ‌دزدی یا سرقت زمان. اشغالگر برای حفظ موجودیت خودش بر روی زمینی که دزدیده است، دست به ربودن زمان می‌زند. 🔸 برای اشغال‌گر اسرائیلی، فلسطینی خوب، فلسطینی مرد‌ه‌ست... اما از آنجایی‌که که نمی‌توانند همه را به یکباره بکشند، فلسطینی باید به مرده شبیه شود... آنقدر فضا را برای حرکت و پویایی او تنگ کنند که یکجانشینی را به هر اقدامی ترجیح دهد تا حدی که حتی زایمانش را هم در خانه انجام دهد! ایده‌آل صهیونیست، همین است که فرد فلسطینی کلافه شده از هرج‌ومرج و معطلی‌های مهندسی شده آنقدر در خانه بماند تا روزی نوبتش برسد و آن خانه هم از او گرفته شود. 🆔 @Qasas_school
🔰کامبوزیا |یکم به چهره‌ی پرهیبت او بنگرید.. اسمش امیرتوکل است و رسمش کامبوزیا. از پیشگامان مبارزه با صهیونیسم. متفکر، نویسنده، حقوق‌دان و نابغه‌ای در کشاورزی. وقتی هم شد خار چشم استبداد پهلوی، تبعیدش کردند به زاهدان. 🆔 @Qasas_school
🔰 کامبوزیا |دوم 🔶 او در زاهدان، متوقف نشد. کتابخانه‌ای راه انداخت و باغی آباد کرد که به کلات کامبوزیا مشهور شد. 🔺ایتالو از کارشناسان کشور ایتالیا، پس از دیدار از کلات کامبوزیا گفته بود: «تا به حال سابقه نداشته که در کویر ارتفاع یونجه به صد و هشتاد سانتی‌متر برسد.» و در جای دیگری می‌گوید: «استاد کامبوزیا در کشاورزی یک نابغه است و بعضی از چغندرهایی که کاشته وزن آن به بیست و دو کیلو می‌رسد و این در کشاورزی یک کشت اعجاب‌انگیز است.» 📚 کامبوزیا به روایت ساواک، نشر مرکز بررسی اسناد تاریخی. 🆔 @Qasas_school
🔰 کامبوزیا |سوم 🔶 در اسناد ساواک درباره‌ی او آمده: "اين شخص در نزديكی زاهدان دارای مزرعه‌ای بوده و كتابخانه بسيار مجهز و معتبري دارد و اكثرا عده‌ای را در كتابخانه خود جمع و در اطراف مباحث روز مباحثاتی می‌نمايد." 🔹 "اميرتوكل كامبوزيا از مخالفين سرسخت بهائيان بوده و قرآن را از حفظ می‌داند و مردی است متعصب و مذهبی." 🆔 @Qasas_school
🔰 کامبوزیا |چهارم 🔶 استادامیرتوکل کامبوزیا درنهایت توسط عوامل ساواک مسموم و در ۲۴ مهرماه ۱۳۵۳ به شهادت رسید. 🔹 بسیاری از آثار مکتوب مهم و گرانبهای کامبوزیا توسط ساواک ربوده شد که تا به امروز نیز از سرگذشت برخی از آنها اطلاعی در دست نیست. 🔺به گفته‌ی نزدیکان مرحوم کامبوزیا، ایشان در مورد یادداشت‌های ضبط شده خود توسط ساواک همان موقع گفته بودند که این یادداشت‌ها در ایران نمی‌ماند و توسط ساواک به تل‌آویو و یا آمریکا فرستاده می‌شود. 🆔 @Qasas_school
🔰 کامبوزیا |پنجم 🔷 رهبر انقلاب: "من سال ۴۲ با مرحوم کامبوزیا آشنا شدم، کتابخانه ایشان از کتابخانه‌های قیمتی است چراکه ایشان از آنجا که با مسائل علمی روز آشنا بود لذا از همه دنیا برای‌شان کتاب می‌فرستادند با اینکه آدم تنگدستی بود اما هرچه داشت برای کتاب می‌گذاشت، در آشنایی و ارتباط با مسائل دنیا عجیب بود، ایشان ۴همسر و ۲۶ فرزند داشت که در زاهدان زندگی می‌کردند؛ من با ایشان بسیار مانوس بودم با اینکه کم سفر بود اما یکبار آمد به مشهد و من هم به محضرشان در زاهدان می‌رسیدم، در آن موقع گفتگوی‌مان درباره صهیونیسم بود، ایشان به‌قدری که بر یهود حساسیت داشت برهیچ چیز دیگر حساسیت نداشت، دید خیلی وسیعی درباره نفوذ یهود صهیونیست داشت!" ۸۰/۴/۲۴ 📚 کامبوزیا، ص۱۴. 🆔 @Qasas_school
🔰 المعمدانی... 🔺عجب اسم با مسمایی! تعمید هزاران شهید در خون خویش. 🆔 @Qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰طفل و ترس «بعد از حمله به خیمه‌گاه، زنان و بچه‌ها به سوی دشت و بیابان گریختند. شب که فرا رسید، حضرت سجاد به زینب کبری فرمود خوب بیابان را بگردد تا همه را جمع کند. دو کودک گم شده بودند. پس از گشتن بسیار سرانجام آن دو را دست در گردن یکدیگر، زیر بوته‌ یا درختچه‌ای بیابانی یافتند که از ترس و تشنگی جان سپرده بودند.» 🔺پ.ن: فیلم حاوی صحنه دلخراش..دختربچه‌ای که از ترس، شهید شده است. 🆔 @Qasas_school
36.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 آیا حماس باید غزه را ترک کند تا اسرائیل کشتار وحشیانه خود را متوقف کند؟ 🔺آیا عرفات و فتح مطابق با همین استدلال لبنان را ترک نکردند؟ عاقبت کشتار متوقف شد یا به واقعه‌ی خونین صبرا و شتیلا رسید؟ این چند دقیقه را ببینید... 🆔 @Qasas_school
🔰 یهود و صنعت پورن |یکم 🔶 درباره‌ی تمایلات ثروت‌اندوزانه یهود حرف و حدیث بسیار است. این صفت و تجلی‌های ساختاری آن چنان زیاد بوده که سومبارت سرمایه‌داری مدرن را برخاسته از یهود می‌دانست. 🔹 این تمایل به ثروت که دلایل مختلفی می‌توان برای آن برشمرد، یهودیان را وارد صنعتی نوپدید کرد: پورنوگرافی. 🔸 هرچند هرزگی و شغل‌های مرتبط با آن چنان سابقه‌ی طویلی در تاریخ دارد که به راحتی نمی‌توان به نقطه‌ی آغاز آن رسید؛ لکن تبدیل شدن هرزگی به صنعت هرزه‌نگاری امری مدرن بود که به اعتقاد پروفسور ناتان آبرامز، یهودی‌ها آغازگر آن بودند. 🆔 @Qasas_school
🔰 یهود و صنعت پورن |دوم 🔷 پروفسور ناتان آبرامز در مقاله‌ی خود به گروه‌های تولیدکننده و توزیع‌کننده فیلم‌های هرزه و بازیگران آن می‌پردازد که عمدتا یهودی‌اند. 🔸 انگیزه‌های مادی و کسب پول، یهودیان را به کشف مسیرهای جدید برای ثروت‌اندوزی واداشت و صنعت پورن یکی از آن مسیرها بود که به دلیل زشتی ذاتی آن کسی از جامعه‌ی مسیحی سمت آن نمی‌رفت و از این رو مانعی برای ورود یهود به این عرصه وجود نداشت. 🔹 همچنین آبرامز معتقد است روحیه‌ی یهودی که لبریز از Chutzpah» (بى شرمى، پررویى، بى حیایى و وقاحت) بود از پس این کار برمی‌آمد. 🆔 @Qasas_school
🔰 یهود و صنعت پورن |سوم ⁉️ اما مسئله مهم‌تر این است که یهود چطور به خود اجازه می‌دهد که در ازاء پول، به هرکاری از جمله فاسد کردن افراد جامعه بپردازد؟ 🔶 آبرامز به‌گونه‌ای این موضوع را تشریح می‌کند که گویی یهود برای ترویج فساد برای خود رسالتی قائل است. رسالتی برای "طغیان علیه معیارها و زندگى منضبط". 🔹 او می‌نویسد: "برخى از ستاره‌هاى فیلم‌هاى مستهجن، خود را به صورت جنگجویان خط مقدم در پیکار مقدس و معنوى میان آمریکاى مسیحى و انسان‌مدارى سکولار تلقى مى‌کنند." 🔸 "با این استدلال، دخالت یهودیان در صنعت پورنوگرافى، نتیجه نفرت و بیزارى آنان از مرجعیت و اقتدار مسیحیت است: آنان در تلاش براى تضعیف فرهنگ مسلط و غالب در آمریکا، با استفاده از انهدام و تخریب اخلاق هستند. پورنوگرافى از نظر برخى از فعالان یهودى در این صنعت، راهى براى آلوده کردن و به فساد کشاندن فرهنگ مسیحى است." 🔹 "یهودیان درست همان‌گونه که در جنبش‌هاى رادیکال و بنیادى، در طول سالیان طولانى شرکت داشته‌اند، در صنعت هرزه‌نگارى هم به گونه‌اى نامتوازن شرکت دارند. یهودیان آمریکا، انقلابیون جنسى بوده‌اند. مقدار زیادى از مطالب مربوط به آزادى جنسى، از سوى یهودیان نگاشته شده است. آن‌هایى که در صف مقدم جنبشى بودند که آمریکا را وادار به اتخاذ یک دیدگاه لیبرال‌تر درباره سکس کرد، یهودى بودند. همچنین یهودیان پرچمدار انقلاب جنسى دهه 1960 بودند. 🔸 "ویلهلم رایش، هربرت مارکوزه و پاول کودمن، جانشین مارکس، تروتسکى و لنین شدند آن گونه که استنباط انقلابى ایجاب مى‌کرد. مشغله ذهنى و دغدغه اصلى رایش، کار، عشق و سکس بود، در حالى که مارکوزه پیشگویى کرد که یک آرمان‌شهر سوسیالیستى، این امکان را براى افراد فراهم خواهد آورد که به ارضا و اقناع سکسى دست یابند. کودمن درباره «پیامدهاى دلنشین و عالى فرهنگى» که از قانونى کردن پورنوگرافى پیروى مى‌کند، مطالبى با این مضمون نوشت: «این امر به کل هنر ما شرافت خواهد داد و جنسیت را انسانى خواهد ساخت.» " 🔺اینجاست که می‌توان مدعی شد یهود برخلاف تمامی ادیان الهی، ترویج فساد را نوعی راه مبارزه و ابراز تنفر خود از دیگران می‌داند. این نگاه برخاسته از همان تکبر یهودی و نژادپرستی عجیبی است که یهودیان را انسان دانسته و غیریهودیان را حیوانی که باید به خدمت درآید. این ایدوئولوژی خطرناک اگر امروز در فلسطین به انواع جنایات دست می‌زند، جای تعجب ندارد چرا که هر نوع فساد و جنایتی از این تفکر برمی‌آید. 🆔 @Qasas_school