📆 16 بهمنماه 1357، اعتراف جالب رئیس وقت سازمان سیا، دریادار استانسفیلد ترنر، درباره پیشبینیها و محاسبات غلطشان:
🔺 «چیزی که ما پیش بینی نمی کردیم این بود که یک پیرمرد 78 ساله که مدت 14 سال در کشورش حضور نداشت بتواند نیروها را به راحتی به هم پیوند دهد.»
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
برخی دیگر از اعترافات رئیس سازمان سیا درباره انقلاب اسلامی:
🔹 سیا حدس نمیزد که همه ناراضیان ایران رهبری آیت الله خمینی را بپذیرند و تمام عناصر وفادار به شاه از دور وی پراکنده شوند و شاه قادر به کنترل آنان نباشد.
🔹 خودِ شاه هم با همه وسائلی که در اختیار داشت به عمق جنبشی که جریان داشت تا واپسین لحظات پی نبرد.
🔹 در ارزیابی قدرت شاه در مورد کنترل مخالفان اشتباه کرده بودیم و تصور میکردیم که او بتواند از عهده این کار برآید.
🔹 ترنر رئیس سازمان سیا در یک مصاحبه، در مورد این پیشنهاد که سیا باید در گروه مخالفان شاه نفوذ میکرد و به تنفر و انزجار عمیق مردم از شاه و خاندان او پی میبرد، گفت: «در آن تاریخ گروهی وجود نداشت که ما در آن نفوذ کنیم، یک قیام عمومی بود و همه مردم زیر پرچم اسلام جمع شده بودند.»
🔹 او در همین مصاحبه به تنفر عمیق مردم از کسانی که بدون استحقاق و تنها با کمک شاه و بستگانش به ثروت عظیم و بادآورده و نیز مقامهای رفیع رسیده بودند اشاره کرد.
📚 منابع:
1) کتاب «پنهانکاری و دموکراسی»، نویسنده: دریادار استانسفیلد ترنر رئیس وقت سازمان سیا.
2) کتاب «پیش از خواندن بسوزانید»، نویسنده: دریادار استانسفیلد ترنر رئیس وقت سازمان سیا.
3) روزنامه اطلاعات؛ 25 فروردین 1358.
4) سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
#قارون | آنچه گذشت..
🟥 هرچند فاصلهی طولانی میان بخشهای قصه قارون افتاده اما احتمالا یادتان هست که داشتیم درباره یک ابرسرمایهدار به نام «قارون» حرف میزدیم.
◾ فردی که خودش را برتر از دیگران میدانست و معتقد بود با هوش و توان و تکنولوژی که دراختیار داشته، توانسته به یک ابرسرمایهدار تبدیل شود. سپس خودش را در برابر هیچ چیز و هیچ کس مسئول نمیدید و این دو خصلت در او «بغی» و «فساد» را آفریدند.
🔶 او نسبت به جامعه بغی ورزید و خود را در طبقه فرادست و برتر قرار داد و روابط وی با سایر افراد بنیاسرائیل، رابطهای بازاری و طبقاتی بود نه یک «رابطه احسانی». شبیه رابطه مستکبر و مستضعف، رابطهای که فقر را تولید و سرمایهی سرمایهداران را بازتولید میکرد.
🔷 در سویهی دیگر قصه او نسبت به محیط زیست، مرتکب فساد شد. با مکیدن شیرهی جان زمین و بهرهبرداری گزاف از خزانهها و گنجینههای زمین، خودش و تمامی داراییاش را در خطر انهدام و نابودی قرار داد.
🧐 اگر مطالب گذشته را ندیدهاید با جستجوی کلیدواژه «قارون» تمام مطالب را در کانال خواهید یافت.
🔻اما ادامهی قصه از زبان قرآن در پستهای بعد...👇
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
#قارون | بخش سوم: مانور تجمل و رژه اشرافیت
💠 قرآن سپس در ادامه معرفی قارون یکی از رفتارها و کنشهای او را در جامعه مطرح نموده و سپس واکنشهای جامعه به این رفتار قارونی را هم عنوان میکند:
🔰 فَخَرَجَ عَلى قَوْمِهِ في زينَتِهِ...
🟥 قارون بر قوم خود با زینت خویش خروج کرد. شاید به یک معنا یعنی وارد شهر شد، آن هم با تمامی امکاناتی که میتوانست نظر قومش را جلب کند. همراه با خدم و حشم و بادیگارد و تختروان و مرکب و ماشین لوکس و لباسهای مارک و زیورآلات گرانقیمت و...
🟥 به بیان دیگر، قارون #مانور_تجمل داد و #رژه_اشرافیت برگزار کرد، تا خوب در کاسهی چشمان حسرت زده دیگران بنشیند. همه او را ببینند و این دیده شدن، ویو خوردن و وایرال شدن، لذتی بس عمیق داشت.
🟥 علاوه بر این، این در چشم نشستنها، میتوانست قارون را ثروتمندتر هم بکند. او با نمایش داشتهها برای دیگران رویا میساخت..رویای ثروتمند شدن، سرمایهدار گشتن. او به دیگران هدف نمیداد، تصویر میداد. بذر «ایکاش» در دلها میکاشت. رویا ثروتمند شدن میفروخت و خودش ثروتمندتر میشد.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
🔺اصحاب «ایکاش»
🔰 قالَ الَّذينَ يُريدُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا يا لَيْتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِيَ قارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظيمٍ (قصص/79)
بخشی از مردم فریفتهی این دارایی و زینت فریبا شدند و شدند از اصحاب «ایکاش».
حسرتی بر دلهایشان نشست که «ایکاش» ما نیز مثل قارون از چنین ثروت هنگفتی برخوردار بودیم.
‼دقت کنید!! آنها نمیگفتند «ایکاش» ما با تلاش به چنین جایگاهی برسیم! بلکه میگفتند «ایکاش» به ما هم مثل آنچه به قارون داده شده، اعطا میشد.
🔺 این حرف نمایانگر یک باور مهم است و آن اینکه ما این میزان از ثروت و سرمایه را هرگز به دست نخواهیم آورد. بلکه فقط میشود هوس کرد و برایش خیال بافت.
🔹 #قارون هم جایگاه خود و ثروتش را دست نیافتنی جلوه میداد. خاص و ویژه بودن خود را به رخ میکشید که هرکسی مثل من نخواهد شد.
🔸 بنیاسرائیل هم باور داشتند این میزان دارایی، عادی نیست. قارون بنده برگزیدهای است که به او دادهاند. پس به راستی چرا نباید سامان تمام امور شخصی و اجتماعی خود را به کسی بسپاریم که چنین حظ عظیم و بهره وافری دارد؟ اگر دنبال یک نظم اجتماعی میگردیم و در پی ساخت یک تمدن گام برمیداریم، راهبر این مسیر کسی نیست جز قارون!!
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
🔺قارون دوران
🔶 چنانچه بسیاری از ما که حرف از تمدنسازی میزنیم، الگوهای آمریکایی پیش چشممان رژه میرود. سازههای عظیم دوحه و دوبی در چشممان گردش میکند.
🔹 سپس به این نتیجه میرسیم: تمدن همین است و ما باید راهبری سامان خود را به آنها بسپاریم که این مسیر را رفتهاند. باید اعتراف کنیم که بلد نیستیم و دنبال دیگرانی که بلدند راه بیافتیم. تقلید کنیم و شبیه شویم و نزدیک.
🔹 قارونهای زمان، با نمایش همه زینتهایشان در المپیکها و جام جهانیها، در سریالها و فیلمها و مستندهایشان، ما را میکنند اصحاب «ایکاش». نازلترین سطح آن هم میشود آرزوهای سخیفی مانند: «ایکاش» من موشی بودم در خیابانهای پاریس! «ایکاش» من مویی از یال اسبی بودم در کمرکش کوههای اروپا. «ایکاش» من تاری از سبیل گربهای بودم در ...
🔹 حسرت، تحقیر میآورد و تحقیر سرسپردگی. سرسپردگی هم روی دیگر سکه قدرت است. یکی زور میگوید و دیگری زور میشنود. یکی ظلم میکند و دیگری ظلم میپذیرد. یکی «قربان» است و دیگری «بله قربانگو».
‼ مردمی که موسی آنها را از دریا عبور داده بود، اکنون در قطرهای غرق شده بودند. ما هم مردمی هستیم که در 22 بهمن 57 از دریای استبداد و استعمار عبور داده شدهایم... مبادا در قطرهها و قطرها غرق شویم.
خداوند در ادامه قصه، از سرنوشت این تمدنهای با حظ و کیف و بهره زیاد میگوید... منتظر باشید!!
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
11.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سلاخی_تاریخ
🎥 یوسف اباذری، استاد دانشگاه:
(مضمون مباحث👇)
🎬 وقتی مردم میخواهند دوباره «شاه» برگردد، یعنی تجربه سیاسی از مشروطه تا به حال، به نسل امروز منتقل نشده است.
🎬 نسلی میتواند بگوید «رضاشاه روحت شاد» که هیچ چیز از تاریخ ایران نمیداند.
راه انتقال تجربه تاریخی هم قصهنویسی و قصهگویی است چراکه ما را وادار میکند نسل به نسل در قالب پند و اندرز و حکمت و... روی تجریبات خود تامل کنیم. درحالیکه اطلاعات و دادهی صرف، این کار را نمیکند.
🎬 اگر انتقال تجربه از طریق قصه صورت نگیرد، حاصلش کودک شدن مردم است. ملت میشود یک بچهای که تازه به دنیا آمده. بدون هیچ تجربهای. لذا دنیا را به همان شکلی میبیند که با اطلاعات به او توضیح میدهند.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
12.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☀️رستاخیزِ نبوت
برشی از سخنرانی آیتالله #خامنهای در سلسله جلسات ماه رمضان ۱۳۵۳، در مسجد امام حسن (ع) مشهد، پیرامون #بعثت
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
#شهید_مالکوم_ایکس
🔶 ما عادت کردهایم عنوان «شهید» را پیشوند آن دسته از اسامی ببینیم که با جهان ما مأنوس هستند؛ شهید حسین خرازی، شهید ابراهیم همت، شهید احمد کاظمی و...
🔹 شاید در وهله اول برای ما عنوان «شهید مالکوم ایکس» نامأنوس باشد اما درعینحال جذاب هم هست.
🔶 شهید مالکوم ایکس یا شهید ملک شبّاز، نام یک سیاهپوست آمریکایی است که بعد از یک کودکی و نوجوانی پرماجرا، در سنین جوانی با اسلام آشنا میشود و بعد از یک سفر حج، گرایش به تشیع در او تشدید شده و عاقبت به رهبر فکری و سیاسی و معنوی بخش مهمی از مسلمانان آمریکا بدل میشود.
🔹 شخصیتی که برخی اسلام آوردن افرادی نظیر بوکسور معروف «محمدعلی کِلی» را هم حاصل تلاشهای او میدانند.
🟥 مسلمانی که عاقبت حین سخنرانی در منهتن طی یک عملیات تروریستی در سال ۱۹۶۵ توسط سه نژادپرست مسلح به نام "تالماج هایر"، "نورمن باتلر" و "تامس جانسن" مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در سن ۳۹ سالگی به آسمان پر کشید.
پ.ن: عکس مالکوم ایکس و محمدعلی کلی در کنار یکدیگر..
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
8.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شهید_مالکوم_ایکس
🔺 امروز یعنی 21 فوریه، سالروز شهادت مالکوم ایکس است.
🔰 مردی که رهبر معظم انقلاب در سال 95، آغاز بیانات خود در ششمین کنفرانس بینالمللی حمایت از انتفاضه فلسطین را با نام او اینگونه رقم زد: «من قبل از آنکه سخنرانی خودم را شروع کنم، چون امروز سالروز شهادت مالکوم ایکس، رهبر سیاهان مسلمان آمریکاست، از حضّار محترم خواهش میکنم حمد و قلهواللّهی برای روح آن شهید بخوانید.»
🔺 ما نیز این شهید را به یک فاتحه مهمان کنیم..
پ.ن: فیلم صحبت رهبری و بریدهای از سخنرانی شهید مالکوم ایکس
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school