eitaa logo
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
1.2هزار دنبال‌کننده
321 عکس
18 ویدیو
10 فایل
اینجا کانال مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص است؛ محلی برای اندیشیدن در مقیاس تاریخ، با کمک قصه‌ها. + برای ارتباط با ما: 🆔 @sayyed_meysam
مشاهده در ایتا
دانلود
بخش پایانی: پشیمانی انقلابی‌ها اسلام‌گراها، هر انگیزه‌ای که داشتند، از این احتیاط خود پشیمان شدند. اندکی بعد در اعلامیه‌ای هشدار داده شد رژیم، «اعتصابات سراسری کشور را که همراه با سکوتی شکوهمندانه، تنفر و انزجار عمومی را نثار دیکتاتور حاکم نمود، پایان مبارزات ملت ایران» دانسته؛ «غافل از اینکه ملت بدین طریق نشان داد که تنها اراده اوست که در راه رسیدن به هدف هر شکلی از مبارزه را که صلاح بداند انتخاب می‌کند». خلاصه اینکه در ژوئن 1978 (خرداد ۱۳۵۷) حتی برای تندروهایی که معتقد بودند «احترام به شهدا، بر پایی مراسم برای گرامیداشتن یاد آنان را واجب می‌کند» و با امام خمینی موافق بودند که «ما باید چهلم را برگزار کنیم» عمل گرایی بر تکلیف دینی غلبه کرد. هرچند خیلی زود پشیمان شدند. پ‌.ن: امیدوارم با این مرور، تصویر دقیق‌تری از انقلابی‌ها پیدا کنیم و بدانیم حتی خمینیِ امام نیز در مواردی تنها ماند. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرقد| یک ▪️۱۶خرداد ۱۳۶۸ پیکر امام خمینی را به خاک سپردند. 🆔 @Qasas_school
مرقد| دو ◾️طبیعی بود که مردم برای او مرقد و بارگاهی خواهند ساخت. زیارت‌گاهی که پایگاه ملت باشد در روزهایی که هوای خمینی به سرشان می‌زند. 🆔 @Qasas_school
مرقد| سه ◼️ اولین گام‌ها برداشته شد و مردم اولین قبه و گنبد را بر مزار مراد خویش ساختند. بقعه‌ای شبیه آنچه که سالیان دراز ایرانیان برای امام‌زادگان می‌ساختند و حالا روزگار به آنها این فرصت را داده بود که برای امامِ خویش، مرقد بسازند تا به جهان ثابت کنند شیعه تاریخی جاری دارد و به‌جای اسطوره‌سازی و اسطوره‌ستایی، اسوه‌های حیّ و حاضر را در می‌یابد. این مرقد به برخی دایگانِ دلسوزتر از مادر که تقدس را فقط در گذشته می‌جویند و از "امام" خواندن خمینی هراس داشتند، با صدایی بلند می‌گوید قداست را در گذشته محبوس و محصور نکنید که هنوز می‌توان اولیاء الهی را دید! 🆔 @Qasas_school
مرقد| چهار ▪️بعدها مرقد امام به‌حسب نیاز و اقتضاء، توسعه یافت و ضریحی ساده بر قبر ایشان قرار گرفت. 🆔 @Qasas_school
مرقد| پنج ◾️به دنبال طرح توسعه که توسط جهاد سازندگی و سپاه دنبال می‌شد، آن گنبد زرد آغازین، به رنگ سبز درآمد و در حیاط مجتمع لاله واقع در میدان پونک (که در گذشته به باغ نمازی معروف و از ابتدا متعلق به جهاد سازندگی بود) قرار گرفت و اکنون به عنوان نمازخانه از آن استفاده می‌شود. 🆔 @Qasas_school
مرقد| شش ◾️سپس در سال ۱۳۹۴ تولیت حرم امام، یعنی سیدحسین خمینی از وضعیت جدید مرقد رونمایی کرد. وضعیتی که بسیاری را نه به تحسین، که به تعجب و حتی اظهار تأسف واداشت. گویی مردم نمی‌توانستند برای امام ساده‌زیست خود، این کاخ بی‌قواره را بپسندند. کاخی که البته به‌سان تمامی معماری‌های جهان، رمزورازهایی معماگونه در خود جا داده و نمادها و اعدادی را نمایندگی می‌کند. با این حال بزرگ‌ترین معمای این مرقد یک سوال است: چرا به‌جای ساختن زیارت‌گاهی که پایگاه مستضعفان باشد، کاخی سلطانی ساخته شده است؟ 🆔 @Qasas_school
مرقد| هفت ◼️ این وضعیت اشرافی‌گونه، البته بسیاری را باز از لبه‌ی دیگر بام انداخته است. به‌طوری که از اساس با هرگونه ساخت مرقدی مخالفت می‌کنند. آن هم به این بهانه‌های واهی که تسرّی حرم‌سازی از ائمه و امام‌زادگان، یعنی تورم مناسک‌سازی که دست‌مایه‌ی سیاست‌بازان می‌شود. این افراد صرفا علاقه‌مند به بزرگ داشتن شخصیت‌های تاریخی‌اند. گویی دست غیب عالم، بخیل از پدید آوردن بزرگان در روزگار کنونی است! 🆔 @Qasas_school
مرقد| هشت 🔺از این رو برای درامان ماندن از افراط و تفریط‌ها باید دوباره به این راهبرد رهبر معظم انقلاب تمسک جست. آنجا که درباره مرقدسازی برای امام خمینی فرمود: "گنبد امام، بقعه‌ی امام، مرقد امام، صحن و سراى امام ‌اگر مورد اهتمام شما قرار بگیرد و براى آن نیرو و پول و عمر و ابتکار و وجود خرج کنید، این به معناى کار براى یک شخص نیست؛ این به معناى کار براى هویّت فکرى امام است، شخصیت امام به وجود خارجی او بستگی ندارد بلکه عظمت این شخصیت از فکر، راه و رهنمودهای او مایه می‌گیرد لذا اهتمام به احداث مرقد، گنبد و صحن مطهر امام عزیز به معنای تلاشی برای حفظ هویت فکری و راه او و نیز زنده نگه داشتن یاد اوست." (۶۸/۴/۲۸) 🆔 @Qasas_school
مرقد| نُه 🔹لذا باید دوباره این سوال را تکرار کرد: آنچه امروز به عنوان حرم امام خمینی رقم خورده، چه نسبتی با هویت فکری امام دارد؟ منتقدان بسیاری بر این شکل از معماری تاخته‌اند و معتقدند: "معماری داخلی این بنا را شبیه معماری برخی کلیساهای بزرگ مسیحیت در قرون وُسطیٰ می‌داند که نوعی رعب و ابهام در مخاطب ایجاد می‌کند." 📚 امرایی، «زیبایی‌شناسی و مردم‌شناسی حرم مطهر امام خمینی(ره)»، سوره. 🆔 @Qasas_school
13.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به‌مناسبت ۲۳ خردادماه 🔰دختری با جثه‌ی کوچک و دغدغه‌هایی بزرگ 🔹 قصه‌ی زندگی زنی که داغ هفت فرزند دید و برای بسیاری از دختران جامعه مادر بود. 🆔 @Qasas_school