🔰 دانشآموزان و قیام مردمی سال۵۷ | به مناسبت #۴_دی
🔶 تظاهرات خیابانی دانشآموزان تهرانی در نقاط مختلف شهر 12 شهید برجای گذاشت. نکته قابل توجه و عبرتآموز آنکه دانشآموزان در سقوط پهلوی و پیروزی قیام مردم به شکل ویژهای اثرگذار بودند. احمد اشرف دراینباره میگوید:
《میتوان گفت تقریباً از ۲۵۰۰ تظاهراتی که در دو سال آخر سلطنت پهلوی به وقوع پیوست، حدود یکچهارم آنها در دبیرستانها و دانشگاهها سازماندهی شد و دانشآموزان نقشهای کلیدی در تظاهراتهای خارج از مدارس ایفا میکردند.》
📚 احمد اشرف و علی بنوعزیزی، طبقات اجتماعی، دولت و انقلاب در ایران، ترجمه سهیلا ترابی فارسانی، تهران، انتشارات نیلوفر، ۱۳۸۶، ص ۱۱۳.
🆔 @Qasas_school
🔰 ایران، بهائیان و اسرائیل در سال ۵۷ | به مناسبت ۴ دیماه
🔹یک روزنامه چاپ کراچی نوشت: در حال حاضر بزرگترین گروه حامی شاه در ایران، #بهائیان هستند. این گروه حتی از ارتش خواستار اسلحه و پول نیز شدهاند.
🔸کارکنان صنعت نفت امروز در نامهای به امام خمینی و مراجع تقلید قم اعلام کردند از روز اول اعتصاب، نفت به اندازه مصرف داخلی تولید میشود ولی ۶۰درصد نفت تولیدی به اسرائیل صادر میگردد.
🔹رادیو مسکو امروز اعلام کرد در سال جاری میلادی، اسرائیل ۵ میلیون تن یعنی ۶۰درصد نفت مورد نیاز خود را که بدون آن ماشین نظامی صهیونیستها در خاورمیانه از کار میافتاد، از ایران وارد کرده است.
🆔 @Qasas_school
🔰قصهی حقِ ولادتِ مسیح | فرم
◾️قصهی ولادت حضرت مسیح از عجایبی است که وقتی خوانندهای آن را میخواند و شنوندهای میشنود، ذهنش را به شدت درگیر میکند. در قرآن فرم نقل قصه بهگونهای است که گویی به این درگیری ذهن مخاطب واقف است. بدین شیوه که خداوند ابتدا قصهی ولادت مسیح را میگوید، سپس به ماجرای رسالت و مأموریت او و معجزات مسیح میپردازد و در بخش بعدی به دسیسههایی که علیه مسیح صورت گرفت اشاره نموده و ماجرای وفات و بالارفتن وی را که به نحوی خاتمهی قصه هست بیان میکند.
◾️اما پس از ذکر چند نکتهی مهم دوباره به ماجرای ولادت مسیح اشاره میکند. انگار قصهگویی نشسته و هنوز در عمق چشمان مخاطب خویش، درگیری ذهنی او را در رابطه با حادثهی خارقالعادهی ولادت مسیح یافته و با لبخندی میگوید: حق داری هنوز به تولد مردی بدون پدر فکر کنی! اما بدان خداوند آدم را همینگونه آفرید. حقیقتا که این فرم از قصهگویی، جذاب و قابل تدبر است!
🔻در ادامه مروری میکنیم بر آیات بیان کننده این قصهی شگرف که خداوند خودش از آن به قصص حق یاد میکند.
🆔 @Qasas_school
🔰قصهی حقِ ولادتِ مسیح | محتوا
1⃣ بخش اول:
💠 إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ(۴۵) وَيُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَكَهْلًا وَمِنَ الصَّالِحِينَ(۴۶) قَالَتْ رَبِّ أَنَّىٰ يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ قَالَ كَذَٰلِكِ اللَّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ إِذَا قَضَىٰ أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ(۴۷)
هنگامی که ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ای ﻣﺮﻳﻢ! همانا ﺧﺪﺍ ﺗﻮ ﺭﺍ بشارت میدهد ﺑﻪ ﻛﻠﻤﻪای ﺍﺯ ﺳﻮی ﺧﻮﺩ ﻛﻪ ﻧﺎﻣﺶ ﻣﺴﻴﺢ عیسی پسر ﻣﺮﻳﻢ ﺍﺳﺖ و ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺩﺍﺭﺍی ﻣﻘﺒﻮﻟﻴّﺖ ﻭ ﺁﺑﺮﻭﻣﻨﺪی ﻭ ﺍﺯ ﻣﻘﺮﺑّﺎﻥ ﺍﺳﺖ؛ ﻭ ﺑﺎ ﻣﺮﺩم از ﺩﺭون ﮔﻬﻮﺍﺭﻩ تا کهولت سخن میگوید ﻭ ﺍﺯ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﺎﻥ ﺍﺳﺖ؛
مریم در پاسخ ﮔﻔﺖ: خدایا! ﭼﮕﻮﻧﻪ من بچهدار شوم ﺩﺭحالیکه ﻫﻴﭻ ﺑﺸﺮی به من دست نزده؟
خدا ﻓﺮﻣﻮﺩ: درست است که کسی به تو نزدیک نشده ولی خدا به هرشیوهای بخواهد میآفریند و دستگاه امر او اینگونه است که اگر به چیزی بگوید "باش"، "بود" میشود.
2⃣ بخش دوم:
💠 وَ يُعَلِّمُهُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ(۴۸) وَ رَسُولًا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُم بِآيَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ أَنِّي أَخْلُقُ لَكُم مِّنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُنَبِّئُكُم بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ(۴۹)
خداوند معلم مسیح است و ﺑﻪ ﺍﻭ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺣﻜﻤﺖ ﻭ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﻭ ﺍﻧﺠﻴﻞ ﻣﻰﺁﻣﻮﺯﺩ.
ﻭ او رسولی است بهسوی بنیاسرائیل و حامل نشانهای برای آنها. از گل، پرندگانی میسازد و در آنها میدمد و آنها جان میگیرند و پرواز میکنند. مسیح کور مادرزاد و مبتلای به پیسی را شفا میدهد و مردگان را احیاء میکند و به مردم از آنچه میخورند و در خانه ذخیره میکنند خبر میدهد...
3⃣ بخش سوم:
💠 فَلَمَّا أَحَسَّ عِيسَىٰ مِنْهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ أَنصَارِي إِلَى اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللَّهِ آمَنَّا بِاللَّهِ وَاشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ(۵۲)... و َمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ(۵۴)
وقتی بنیاسرائیل به عیسی کفر ورزیدند، حواریون او را یاری کردند و انصار او شدند.
دسیسهها و مکرها علیه مسیح شروع شد ولی خداوند هم مکر میکند و بهترین مکرکنندگان است.
4⃣ بخش چهارم:
💠 إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَىٰ إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ (۵۵)
خدا به عیسی فرمود من تو را میمیرانم و بالا میبرم و پاک میگردانم...
اینجا مردم دو گروه میشوند: کافر و مؤمن و حساب هرکدام از دیگری جداست.
🔺سپس خدا به من و شمای مخاطب انگار میگوید هنوز درگیر ماجرای تولد و گره ابتدای قصهای؟!
💠 إِنَّ مَثَلَ عِيسَىٰ عِندَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُن فَيَكُونُ (۵۹)
ﻗﻄﻌﺎً ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ عیسی ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍ [ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﭼﮕﻮنگی ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ] ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺁﺩم ﺍﺳﺖ ﻛﻪ [ﭘﻴﻜﺮ] ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﺎﻙ ﺁﻓﺮﻳﺪ، ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: [ﻣﻮﺟﻮﺩ] ﺑﺎﺵ، ﭘﺲ بیﺩﺭﻧﮓ [ﻣﻮﺟﻮﺩ] ﺷﺪ.
🆔 @Qasas_school
چلیپا، صلیب و #درخت_کریسمس
✍🏻 معصومه سلامی
🔶 چلیپای ایرانی و یا همان نقش معروف به چهارلنگه (بازوبندی) در نقش گره ایرانیست که این نقش از کنار هم قرار گرفتن شمسه هشتپر ایرانی به وجود میآید.
🔹نقش چلیپا به دو صورت شکسته و ساده طراحی میشود که قدمت استفاده از این نقش در تاریخ ایران، به هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح(ع) و به یافتههای باستان شناسان در خوزستان برمیگردد.
🔸چلیپای شکسته در اصل نمادی از چهار عنصر اصلی بوده که با چرخش حول مرکز به آمیزش این چهار عنصر اصلی میانجامد که از این جهت به گردونه خورشید یا مهر یا چرخش زندگی معروف است.
🔹چلیپای ساده که نقشی شبیه به علامت مثبت است، چهار جهت اصلی را نشان میدهد و در کل دارای خصلت بصری استواری و تعادل است.
🔸برای ایرانیها چه در دورهی باستان و چه بعد از آن، عدد چهار نماد تکامل و توازن و عدل بود و بسیار محترم شمرده میشد.
🔹گفته میشود که جهت عمود این نقش، نماد نزول رحمت از سوی خداوند و خط افقی آن نماد توازن خلقت بوده است. گاهی هم به عنوان نماد جهتهای چهارگانه و سیطره خداوند به مخلوقات شمرده میشود.
🔸به هر صورت این نماد که با احتمال قوی معنای مذهبی و اعتقادی داشته، در بسیاری از نقوش ایرانی از هخامنشی، اشکانی و ساسانی تا دورههای ایلخانی و صفوی و معاصر، روی بناها و آثار هنری ایران دیده میشود.
🔹در مورد ارتباط این نقش با صلیب باید به تبادلات فرهنگی و هنری ایران و روم و جانمایههای فکری مشترک بین این دو پرداخت.
🔸طبق پژوهشها، ایرانیان در دوران باستان و قبل از ورود زرتشت، از آیینی به نام آیین مهر پیروی میکردند که شامل نوع خاصی از جهانبینی نسبت به جهان هستی بوده است که در آن مهر نماد روشنایی و منجی شمرده میشد.
🔹آیین مهر رفته رفته در مناطق اروپای کنونی نفوذ بسیار زیادی پیدا کرد و به آیینی به نام میترائیسم بدل شد. بعدها و با ورود مسیحیت، بسیاری از کسانی که به مسیحیت گرویدند قبل از آن، بر آیین مهر بودند.
🔸به این صورت، تعلقات به نمادها و تفکرات آیین مهر به بسیاری از مردم دنیا، از جمله مسیحیان منتقل شد. از این جهت نقش صلیب که یکی از نمادهای اصلی مسیحیان است را علاوه بر حالت چوبه دار حضرت مسیح(ع) به ریشه فکری مهر ایرانیان نسبت میدهند.
🔹احتمال دیگر فرضیه نقشمایه چلیپا برای صلیب، این است که استفاده از نقش صلیب در مسیحیت به دورانی برمیگردد که بعد از حدود سه دهه دین مسیحیت توسط کنستانتین روم شرقی رسمی شد، و مسیحیان در دوران تبادلات فرهنگی و هنری با ایرانیان بودند.
🎄علاوه بر نقش چلیپا، بعضی از مراسمات مسیحیت را هم به تفکرات مهری نسبت میدهند. مثلا از غسل تعمید یا استفاده از درخت کریسمس میتوان نام برد که برگرفته از نماد درخت زندگی مهریها بوده و حالا مسیحیت آن را به عنوان نماد زندگی در روز عید در نظر میگیرد. یا تاریخ ولادت نامشخص حضرت مسیح که به صورت قراردادی تاریخ تولد مهر (منجی) یا روشنایی در شب اول زمستان (یلدا) و در روز ۲۵ دسامبر در نظر گرفته شده است.
🆔 @Qasas_school