eitaa logo
عدالت یاوران قصد
608 دنبال‌کننده
273 عکس
154 ویدیو
33 فایل
عدالت‌یاوران قصد 📍شبکه‌ای جامع برای تولید علم در اقتصاد اسلامی با رویکرد عدالت‌بنیان. 📍اساتید، پژوهشگران و فعالان گرامی، با ما در حل مسائل کشور همراه شوید. 📍 #نشرقصد مروج کتاب‌های علوم انسانی و اسلامی. 📍ارتباط: @mhdehghaniiii
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ مالیات پنهان دستمزد حداقلی 🔻وقتی یک کارگر حدود تومان دستمزد می‌گیرد و مخارجش بالای تومان است، یعنی داریم حداقل ده میلیون تومان از او می‌گیریم! 🔹 در این چارچوب طرح شعار انحرافی ظلم آشکار به کارگر است. 🔹بنا به اظهار نماینده کارگران در شورای تعیین دستمزد، طبق محاسبات انجام شده، عدد 21 میلیون و 668 هزار تومان به عنوان عدد سبد معیشت، بدون احتساب تورم انتظاری برای سال آینده تعیین شده است. این در حالیست که بانک مرکزی تورم انتظاری سال آینده را 30 درصد اعلام کرده اما با فرض اینکه دولت عملکرد بهتری خواهد داشت و تورم 25 درصد خواهد بود، عدد سبد معیشت به 27 میلیون خواهد رسید.» ✍️ دکتر محمد جواد توکلی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
18.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ام الامراض اقتصاد ایران در کلام دکتر سید مهدی زریباف « اقتصاددان » با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
🌸دانی که چرا ❣ رمضان ماه خداست 🌸یا آنکه ❣چرا حساب این ماه جداست؟ 🌸یا آنکه ❣چرا باب کرم مفتوح است؟ 🌸زیرا که ❣تولد حسن عشق خداست 🎉میلاد با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام بر شما مبارک💐 با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
🔺 این سه تصویر، یک داستان سه پرده‌ای کامل است. 🔴 شیری به یک آهو حمله می‌کند؛ پس از دریدن او متوجه می‌شود که آهو فرزندی در دل داشته؛ بلافاصله از خوردن مادر دست می‌کشد؛ تلاش می‌کند فرزند را به مادر و مادر را به فرزند برگرداند؛ اما وقتی نا امید می‌شود، انگار دنیا برایش به پایان رسیده باشد. 🖤حتما اخبار تلخ امروز غزه را شنیده‌اید؛ حالا شاید با مرور این تصاویر بهتر بفهمیم که جنگ اسرائیل و فلسطین، نه جنگ اسلام و یهود، نه جنگ غاصبان و صاحبان، و نه حتی دعوای انسانیت، که دوران جولان پست‌تر از حیوانات است. 🔻حالا شاید بهتر معنای این تعبیر امام موسی صدر (ره) را درک کنیم که: 🗣️«بدتر از اسرائیل در جهان وجود ندارد. ما اسرائیل را شرّ مطلق می دانیم. بدتر از اسرائیل در جهان وجود ندارد. اگر اسرائیل و شیطان با یکدیگر بجنگند، ما در کنار شیطان می ایستیم.» ؟ با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
🔸 بسیج مردمی تولید 🔹 رهبر انقلاب از ضرورت بسیج مردمی برای تولید سخن گفتند. (۱۴۰۳/۱/۱) 🔸 در نازل‌ترین معنابخشی، شاید به ذهنمان بیاید که باید به سرعت نهاد بسیج مردمی تولید را به راه بیاندازیم. که البته این هم کار لازمی است. اما پیش از این پیشنهاد، شاید خوب باشد نگاهی به بسیج‌های موجودمان بیاندازیم. بسیج اصناف، بسیج سازندگی، بسیج‌های وزارت‌خانه‌های تولیدی همچون جهاد کشاورزی و صنعت و ... این بسیج ها در واقع همگی بسیج اقتصادی هستند. اما چه نقصی در این بسیج‌ها وجود دارد که کفایت نمی‌کنند برای حل مسئله؟ چه پدید آمده که رهبر انقلاب باز از ضرورت بسیج در امر تولید سخن می‌گویند؟ 🔸 به نظر می‌رسد که آن‌چه امروز در این بسیج‌ها و البته به طور ویژه در تولید ضرورت دارد، روح معنا و شوریدگی بسیجی است. همان که در دهه اول انقلاب جهاد سازندگی را سبب شد. همان که پایگاه های مقاومت مساجد را به محفلی برای حفظ امنیت کشور تبدیل کرد. همان که در برهه‌هایی از زمان، سازندگی را توسط اقشار مختلف در قالب بسیج سازندگی راهی مناطق محروم کشور کرد. 🔸 تولید امروز، روح معنا ندارد. تولید امروز شوریدگی ندارد. نهضت ندارد. هیجان ندارد. نیت قرب ندارد. آن‌چه امروز در سازوکار تولید حاکمیت می‌کند، سود پرستی کوتاه‌مدت فردی است. تولید امروز روح جمعی ندارد. تولید نیازمند یک برانگیختگی است. بسیج تولید هم خانقاهی است برای این برانگیختگی. برای این احساس تقرب. برای این نهضت عظیم اجتماعی. 🔸 در نهضت‌هاست که روح جمعی حاکم می‌شود و مردم برانگیخته می‌شوند و شوریده‌حال می‌شتابند. این نهضت که راه‌ بیفتد، دستگاه تولید مردمی روشن می‌شود. دانش مورد نیازش را احضار می‌کند و نیل را می‌شکافد. 🔸 بسیج مردمی امروز را باید در شعارهای اصلی دولت راه‌اندازی کرد. نهضت ملی مسکن، محلی مناسب است برای حضور جمعی مردم. کافی است زمین‌ها را واگذار کنیم و به مردم بگوییم بسازید. تسهیلات و زیرساخت را هم رفته رفته فراهم کنیم. کافی است شابلون‌های ساخت را در اختیار مردم قراردهیم و بدنه کارشناسی را صرفا پشتیبان آن‌ها قرار دهیم. فرمانده بسیج مردمی در نهضت ملی مسکن می‌تواند وزیر مسکن و شهرسازی باشد. کسی که مسئولیت واگذاری به مردم را می‌پذیرد و پیشگام آن‌ها موتور ساخت را روشن می‌کند. 🔸 نهضت اشتغال‌آفرینی می‌تواند رکن دوم این ماجرا باشد. با فرماندهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی. و همچنین سایر طرح‌ها. 🔸 باید به این باور برسیم که مردم هم دانش‌بنیان‌تر، هم سریع‌تر و هم ارزان‌تر و به عبارت کلی بهینه‌تر تولید می‌کنند. به این باور که برسیم، امکانات را به سوی آن‌ها گسیل می‌کنیم. در این صورت است که بسیج مردمی به راه می‌افتد. روح معنای بسیج پدیدار می‌شود و شورانگیزی، بدنه اجتماع را فرا می‌گیرد. تنها از چنین جامعه‌ای می‌توان انتظار جهش اقتصاد را داشت. ✍ دکتر حمیدرضا مقصودی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
شاه بیت مشکلات اقتصادی کشور: عدم توجه به ارزش . این بی توجهی هم در سطح متصدیان و هم در سطح مردم عمومیت دارد. طیف‌هایی که از کاهش ارزش پول ملی منتفع می شوند هم به تقویت این بی‌توجهی و بی‌زاری از پول ملی دامن می‌زنند. ✍دکتر حمیدرضا مقصودی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
10.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸بررسی اقتصاد سیاسی ایران در دهه شصت دکتر سید مهدی زریباف اقتصاددان و استاد دانشگاه چگونه اقتصاد اسلامی به انزوا کشیده شد؟ با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
عدالت یاوران قصد
🔸بررسی اقتصاد سیاسی ایران در دهه شصت دکتر سید مهدی زریباف اقتصاددان و استاد دانشگاه چگونه اقتصاد
10.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸بررسی اقتصاد سیاسی ایران در دهه هفتاد دکتر سید مهدی زریباف اقتصاددان و استاد دانشگاه شکل‌گیری دو جریان در اقتصاد اسلامی در دهه 70 🔻نگاه فقهی صرف به اقتصاد اسلامی 🔻اقتصاد اسلامی پوزیتیویستی 🔴بانکداری فعلی با نام بانکداری اسلامی چگونه به وجود آمد و چقدر اسلامی است؟ با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
🔹‏«بیراهه طرح موسوم به هدفمندی یارانه‌ها در شرایط امروز» 🔻طرح هدفمندی یارانه‌ها در بستر دهه ۸۰ مطلقا قابل تجویز در مختصات اقتصاد عبور کرده از نیمه دوم دهه ۹۰ و سالهای اخیر نیست، که در ادامه به این تفاوت‌ها خواهیم پرداخت: ‏1⃣ سال ۸۹(اجرای هدفمندی یارانه‌ها)محیط اقتصاد کلان با «ثبات بلندمدت نرخ ارز» یعنی ثبات لنگر انتظارات عاملان اقتصادی طی بیش از یک دهه مواجه بود. نرخ ارز طی این دهه رشد متوسط ۲.۷٪ را تجربه کرد، از این رو به دلیل ثبات لنگر انتظارات، شرایط برای استفاده از ابزار قیمتی فراهم بود‏ حال آنکه اکنون در دورانی به سر میبریم که نرخ ارز از ۹۷ تا ۱۴۰۱ متوسط ۶۱.۱٪ افزایش و از نیمه سال ۱۴۰۱ تا کنون دوباره بیش از ۱۰۰٪ جهش داشته است؛ از این رو لنگر انتظارات عاملان اقتصادی رهاتر از هر دورانی دیگری در تاریخ کشور است بنابراین ‏«بهره انتظاری، فشار هزینه بر ترازنامه بنگاه و خانوار و نیز هزینه فرصت تأمین مالی بخش مولد اقتصاد» در اوج است، فلذا ابزارهای قیمتی مشابه هدفمندی یارانه‌ها از جمله فوب سازی نرخ سوخت و ... اقتصاد کشور را به تلاطم‌های شدیدتر دچار میکند که بخشی از آن را در آبان ۹۸ دیدیم،ضمن اینکه ‏اثربخشی هرگونه ابزار قیمتی با شرایط پرنوسان ارزی عملا از بین خواهد رفت در شرایط بی‌ثبات ارزی، کارایی یارانه نقدی مثل یارانه اخیر شدیدا کاهش می‌یابد چراکه بیش از یارانه پرداختی، در قالب «مالیات پنهان یا همان مالیات کثیف تورمی»از ترازنامه خانوار کسر میشود. ‏2⃣ متوسط «تورم» سالانه در دهه ۸۰، ۱۴.۷٪ بود حال آنکه از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ با تورم میانگین ۴۲.۴٪ روبرو بودیم و در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز اقتصاد کشور از تورم‌های ۴۶٪ و ۴۰.۷٪ رنج برده است. ‏3⃣ از طرف دیگر «سرمایه گذاری و مخارج مصرفی خصوصی(به عبارت ساده مصرف مردم)» به لحاظ حقیقی تا قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها طی دو دهه تقریبا مستمرا رشد کرده بود حال آنکه اکنون از دهه ۹۰ای عبور کردیم که رشد مصرف به لحاظ حقیقی بعد از دو دهه متوقف و نزولی شد. بنابراین ‏ترازنامه خانوار هم از جانب هزینه با تورم جهش یافته و هم از جانب درآمد با مصرف نزولی مواجه است. بنگاه هم با تورم تولیدکننده حتی تا ۱۰۰٪ و با استهلاک ناشی از روند نزولی سرمایه گذاری روبرو است، فلذا بنگاه و خانوار مطلقا نسبت به ابزار قیمتی منعطف نیست (برعکس زمان اجرای طرح هدفمندی). ‏4⃣ تحمیل فشار هزینه جدید به بنگاه و خانوار مستلزم یک «برنامه پولی انبساطی هدفمند و توسعه یافتگی حداقلی در بازار مالی و اعتباری» برای تأمین مالی بنگاه و خانوار اقلا برای کنترل انتظارات و هراس(Panic) اقتصادی مردم در شرایط عدم تثبیت لنگر انتظارات(نرخ ارز) است، حال آنکه ‏در جریان حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ به عنوان یکی از منابع خلق فشار هزینه بر اقتصاد، کاملا ملموس شد که مطلقا چنین زیرساخت پولی و اعتباری و مالی فعلا فراهم نیست. ‏5⃣ فوب‌سازی قیمت ها به ویژه در کالایی مثل سوخت زمانی در مصرف اثربخش است که مصرف نسبت به قیمت «کشش پذیر» باشد، یعنی با افزایش قیمت ها شاهد کاهش تقاضا و مصرف باشیم که این هم مستلزم حمل و نقل عمومی توسعه یافته، کاهش مصرف خودروها در سطح ‏استاندارد(نصف تا یک چهارم مصرف فعلی)، توسعه سبد سوختی کشور و اقداماتی نظیر احیای واقعی کارت سوخت است که هیچکدام فراهم نشده است. ‏6⃣ «شرایط اجتماعی» دهه ۸۰ با توجه به نرخ مشارکت سیاسی بالای آن سالها، تورم متوسط کمتر از ۱۵٪، ثبات محیط اقتصاد نه کلان و ... به مراتب برای پذیرش جهش‌های قیمتی(مشابه هدفمندی یارانه‌ها) فراهم‌تر از امروز بوده است. حال آنکه امروز در دورانی به سر میبریم که ‏علاوه بر شوک های ارزی و اقتصادی به تازگی از بحران‌های اجتماعی نیمه دوم ۱۴۰۱، بحران آبان ۹۸، بحران ۹۶ و ... عبور کرده ایم. نرخ مشارکت سیاسی کشور به کمتر از ۵۰٪ رسیده است. سرکوب های متواتر دستمزدهای حقیقی کارگران در شرایط تنگنای مصرفی و جابجایی درآمدها نیز مزید بر علت شده است. ‏از این رو تجویز نسخه بدون توجه به شرایط زمینه‌ای، کشور را علاوه بر بحران اقتصادی دچار بحران های عمیق اجتماعی و سیاسی و حتی امنیتی خواهد کرد. ‏بنابراین تعمیم طرح هدفمندی یارانه ها در انتهای دهه ۸۰ به نسخه‌ای برای شرایط کاملا متفاوتِ امروز و بدتر از آن هزینه کردن از بیانات رهبر انقلاب برای این قیاس ناصواب، فاجعه‌آفرین و بیش از آنکه بحثی فنی باشد به کری‌خوانی و لجاجت‌های استادیومی شبیه است. ✍ دکتر محمدطاهر رحیمی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
🔹 جوابیه اندیشکده قصد درباره اظهارات جناب حجت‌الاسلام فاضل دربارۀ تردیدها در اقتصاد اسلامی ۱. نفی معماری اسلامی با این استدلال که «اسلام نمی‌گوید در این شهر بیمارستان کجا باشد، آتش نشانی و دانشگاه و پارک کجا باشد» حاکی از فقدان آگاهی کافی درباره مسایل اساسی معماری و شهرسازی است و تعمیم نفی معماری اسلامی به اقتصاد اسلامی نیز ناشی از اختلاف تعبیر است. با استدلال مطرح‌شده ایشان اسلام سیاست، فرهنگ، سبک زندگی، نظم اجتماعی و ... هم ندارد و درنتیجه، «حکومت» هم ندارد! درحالی‌که امام خمینی (ره) در کتاب البیع می‌فرماید «الاسلام هو الحکومة بجمیع شؤونها» و اگر اسلام همان حکومت است با جمیع شؤونش، «باید» اقتصاد و سیاست و فرهنگ و شهرسازی و معماری و طب با وصف «اسلامی» داشته باشد. ۲. آنچه علم اقتصاد متعارف خوانده می‌شود چیزی جز مکتب لیبرالیسم سرمایه‌داری نیست که با پنهان‌شدن در پشت نقاب علم، مبادی ارزشی و ایدئولوژیک خود را از معرض نقادی برحذر داشته است. متخصصین و کارشناسان «علم اقتصاد» غربی که ایشان به آنها ارجاع می‌دهد دقیقا چه کسانی هستند؟ کدام اقتصاددان یا کدام مکتب اقتصادی را انتخاب کنیم تا از آموزه‌های آن بهره ببریم؟ این نظریات اقتصادی غربی کجای دنیا را آباد کرده است که ما از آن‌ها درس بگیریم؟ سه قرن تاریخ استعمار و چپاول دنیا که نتیجۀ آن غارت منابع و استضعاف آحاد انسان‌ها در سراسر جهان است برای اثبات ناکارآمدی و فریبکاری این نظریات اقتصادی و اجتماعی کفایت نمی‌کند؟ بنابراین این تصور بسیار اشتباه است که آنچه علم اقتصاد خوانده می‌شود صرفا مباحث کارشناسی و‌ محاسباتی است و ربطی به اسلام و ارزشها ندارد، مگر اینکه مراد از علم اقتصاد چیز دیگری باشد که نه در غرب و نه در شرق وجود خارجی ندارد! ۳. مسأله اساسی اقتصاد اسلامی تنظیم امور مسلمین براساس آموزه‌های شریعت و قواعد فقه است. آنچه در اقتصاد اسلامی اهمیت دارد تطبیق احکام و عناصر ثابت شریعت با اقتضائات زمان و مکان است و این چیزی نیست که بتوان از غرب یا شرق وارد کرد. در حکومت اسلامی که ولی فقیه حاکم است چطور نمی توان به امرِ ولی فقیه که ولایتش همان ولایت رسول الله است صفت اسلامی داد؟ آیا اسلام در مورد چگونگی ساخت موشک نظر داده؟ آیا نمی‌توان به سلاح‌های پیشرفته‌ای که برای مقابله با دشمن برمبنای اسلام ساخته شده و کارکرد اصلی آن بازدارندگی و نقطه‌زنی است نه کشتار جمعی کور، «سلاح اسلامی» گفت؟ آیا برای ساخت سلاح اسلامی باید روایت یا آیه مستقیم داشت که جزئیات ساخت را بیان کرده باشد؟ ۴. هیچ کس ادعا نکرده که در آیات و روایات درباره همه ریزه‌کاری‌های اقتصادی و نهادهای مستحدث سرمایه‌داری مثل بورس و بانک مستقیما مطلبی آمده باشد، بلکه اساس استنباط فروعات از اصول که انتظار امامان معصوم از علمای اسلام است، یافتن قواعد کلی و نظریات علمی اسلامی است که بتواند مسایل و چالش‌های روز مسلمانان را حل کند. وگرنه صرف خواندن کتب فقهی چند صد سال پیش و توقف فقه در مسائل قدیم، به هیچ درد امروز مسلمانان نخواهد خورد و همین رویکرد باعث انزوای روز‌افزون فقه حتی در میان متشرعان امروز شده است. آیا روزی که تمدن غرب شروع به شکلگیری کرد تمام جزییات و ریزه‌کاری‌های اقتصادی از بورس و بانک گرفته تا... را در کتابی نوشت و بعد مو به مو اجرا کرد یا بر اساس مبانی و جهت گیری ماتریالیستی و الحادی خود سعی کرد به مسائل پیش رویش پاسخ دهد؟ چه در علوم انسانی و چه در علوم طبیعی. ۵. فرض کنیم از صفت اسلامی برای شهرسازی و معماری و اقتصاد عده‌ای از متخصصین مسلمان از شیخ بهایی گرفته تا مهندسین متعهد امروز استفاده نکنیم. آیا با بیان این نکته که اینها اسلامی نیستند به ت«تخصص» احترام گذاشته‌ایم؟ یا بی‌جهت تلاش اندیشمندان مسلمان را تخطئه و تحقیر کرده‌ایم؟ انکار اقتصاد اسلامی و سایر علوم اجتماعی اسلامی نه‌تنها دردی را از جامعه مسلمانان و از حکومت اسلامی دوا نمی‌کند بلکه راه را برای سلطه بیشتر اندیشه‌های اقتصادی ضددینی لیبرالیستی فراهم می‌سازد و ضمن تضعیف تلاش‌های متفکران مسلمان برای تسهیل و تعمیق دینداری، زمینه را برای استعمار غرب و شرق فراهم می‌سازد. ✍اندیشکده قصد (قم) با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
آجرک الله یا بقیة الله الاعظم ارواحنا فداک یا رب دل مردۀ ما را احیا کن بر روی گدایان نیمه شب در وا کن سوگند به قطره قطرۀ خون علی(ع) پروندۀ اعمالمان به عافیت امضا کن ▪️فرا رسیدن سالروز شهادت مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام را به تمامی مسلمانان تسلیت عرض میکنیم و در این شب‌های نورانی التماس دعا داریم 🤲 با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا