🔹 جوابیه اندیشکده قصد درباره اظهارات جناب حجتالاسلام فاضل دربارۀ تردیدها در اقتصاد اسلامی
۱. نفی معماری اسلامی با این استدلال که «اسلام نمیگوید در این شهر بیمارستان کجا باشد، آتش نشانی و دانشگاه و پارک کجا باشد» حاکی از فقدان آگاهی کافی درباره مسایل اساسی معماری و شهرسازی است و تعمیم نفی معماری اسلامی به اقتصاد اسلامی نیز ناشی از اختلاف تعبیر است. با استدلال مطرحشده ایشان اسلام سیاست، فرهنگ، سبک زندگی، نظم اجتماعی و ... هم ندارد و درنتیجه، «حکومت» هم ندارد! درحالیکه امام خمینی (ره) در کتاب البیع میفرماید «الاسلام هو الحکومة بجمیع شؤونها» و اگر اسلام همان حکومت است با جمیع شؤونش، «باید» اقتصاد و سیاست و فرهنگ و شهرسازی و معماری و طب با وصف «اسلامی» داشته باشد.
۲. آنچه علم اقتصاد متعارف خوانده میشود چیزی جز مکتب لیبرالیسم سرمایهداری نیست که با پنهانشدن در پشت نقاب علم، مبادی ارزشی و ایدئولوژیک خود را از معرض نقادی برحذر داشته است. متخصصین و کارشناسان «علم اقتصاد» غربی که ایشان به آنها ارجاع میدهد دقیقا چه کسانی هستند؟ کدام اقتصاددان یا کدام مکتب اقتصادی را انتخاب کنیم تا از آموزههای آن بهره ببریم؟ این نظریات اقتصادی غربی کجای دنیا را آباد کرده است که ما از آنها درس بگیریم؟ سه قرن تاریخ استعمار و چپاول دنیا که نتیجۀ آن غارت منابع و استضعاف آحاد انسانها در سراسر جهان است برای اثبات ناکارآمدی و فریبکاری این نظریات اقتصادی و اجتماعی کفایت نمیکند؟ بنابراین این تصور بسیار اشتباه است که آنچه علم اقتصاد خوانده میشود صرفا مباحث کارشناسی و محاسباتی است و ربطی به اسلام و ارزشها ندارد، مگر اینکه مراد از علم اقتصاد چیز دیگری باشد که نه در غرب و نه در شرق وجود خارجی ندارد!
۳. مسأله اساسی اقتصاد اسلامی تنظیم امور مسلمین براساس آموزههای شریعت و قواعد فقه است. آنچه در اقتصاد اسلامی اهمیت دارد تطبیق احکام و عناصر ثابت شریعت با اقتضائات زمان و مکان است و این چیزی نیست که بتوان از غرب یا شرق وارد کرد. در حکومت اسلامی که ولی فقیه حاکم است چطور نمی توان به امرِ ولی فقیه که ولایتش همان ولایت رسول الله است صفت اسلامی داد؟ آیا اسلام در مورد چگونگی ساخت موشک نظر داده؟ آیا نمیتوان به سلاحهای پیشرفتهای که برای مقابله با دشمن برمبنای اسلام ساخته شده و کارکرد اصلی آن بازدارندگی و نقطهزنی است نه کشتار جمعی کور، «سلاح اسلامی» گفت؟ آیا برای ساخت سلاح اسلامی باید روایت یا آیه مستقیم داشت که جزئیات ساخت را بیان کرده باشد؟
۴. هیچ کس ادعا نکرده که در آیات و روایات درباره همه ریزهکاریهای اقتصادی و نهادهای مستحدث سرمایهداری مثل بورس و بانک مستقیما مطلبی آمده باشد، بلکه اساس استنباط فروعات از اصول که انتظار امامان معصوم از علمای اسلام است، یافتن قواعد کلی و نظریات علمی اسلامی است که بتواند مسایل و چالشهای روز مسلمانان را حل کند. وگرنه صرف خواندن کتب فقهی چند صد سال پیش و توقف فقه در مسائل قدیم، به هیچ درد امروز مسلمانان نخواهد خورد و همین رویکرد باعث انزوای روزافزون فقه حتی در میان متشرعان امروز شده است. آیا روزی که تمدن غرب شروع به شکلگیری کرد تمام جزییات و ریزهکاریهای اقتصادی از بورس و بانک گرفته تا... را در کتابی نوشت و بعد مو به مو اجرا کرد یا بر اساس مبانی و جهت گیری ماتریالیستی و الحادی خود سعی کرد به مسائل پیش رویش پاسخ دهد؟ چه در علوم انسانی و چه در علوم طبیعی.
۵. فرض کنیم از صفت اسلامی برای شهرسازی و معماری و اقتصاد عدهای از متخصصین مسلمان از شیخ بهایی گرفته تا مهندسین متعهد امروز استفاده نکنیم. آیا با بیان این نکته که اینها اسلامی نیستند به ت«تخصص» احترام گذاشتهایم؟ یا بیجهت تلاش اندیشمندان مسلمان را تخطئه و تحقیر کردهایم؟ انکار اقتصاد اسلامی و سایر علوم اجتماعی اسلامی نهتنها دردی را از جامعه مسلمانان و از حکومت اسلامی دوا نمیکند بلکه راه را برای سلطه بیشتر اندیشههای اقتصادی ضددینی لیبرالیستی فراهم میسازد و ضمن تضعیف تلاشهای متفکران مسلمان برای تسهیل و تعمیق دینداری، زمینه را برای استعمار غرب و شرق فراهم میسازد.
✍اندیشکده قصد (قم)
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
۱۲ فروردین ۱۴۰۳
آجرک الله یا بقیة الله الاعظم ارواحنا فداک
یا رب دل مردۀ ما را احیا کن
بر روی گدایان نیمه شب در وا کن
سوگند به قطره قطرۀ خون علی(ع)
پروندۀ اعمالمان به عافیت امضا کن
▪️فرا رسیدن سالروز شهادت مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام را به تمامی مسلمانان تسلیت عرض میکنیم و در این شبهای نورانی التماس دعا داریم 🤲
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
۱۲ فروردین ۱۴۰۳
۱۳ فروردین ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرفسور مسعود درخشان: اگر ما #امیرالمومنین علی علیهالسلام را نداشتیم چه خاکی بر سرمان می ریختیم؟
💠 @profderakhshan
تسلیت به مناسبت سالروز شهادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام و عرض التماس دعا از شما بزرگواران 🖤
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
۱۳ فروردین ۱۴۰۳
29.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حتی اگر امام، حتی اگر علی(ع)
امت جفا کند، مظلوم میشود...
#بی_مردم : حاج مهدی رسولی
🖤با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
۱۳ فروردین ۱۴۰۳
عدالت یاوران قصد
🔸بررسی اقتصاد سیاسی ایران در دهه هفتاد دکتر سید مهدی زریباف اقتصاددان و استاد دانشگاه شکلگیری دو
8.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«سلسله مباحث بررسی اقتصاد سیاسی ایران»
اواخر دهه هفتاد و اوایل دهۀ هشتاد
دکتر سید مهدی زریباف اقتصاددان، استاد اقتصاد اسلامی و دانشگاه
🔹در دوران آقای خاتمی، در مسیری افتادیم که جریان لیبرال سرمایهداری و نئولیبرال سرمایه داری در دنیا ،برای حاکمیت آمریکا بر اقتصاد جهان تجویز میکرد.
🔹...با فشار بر نظام اقتصادی میخواستند حاکمیت دینی را نفی کنند.
و این یک توطئه جهانی بود و هنوز هم ادامه دارد...
#دکتر_زریباف
#تحلیل_اقتصادی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
۱۴ فروردین ۱۴۰۳
فریب بزرگ:
انگارۀ #علم_اقتصاد_محض و انکار #اقتصاد_اسلامی
🔸 پیدایش و تطور اقتصاد اسلامی از ابتدا درگیر با انگارۀ «علم» بودن اقتصاد بوده است. به محض مطرحشدن ایدۀ اقتصاد اسلامی، اولین انتقادی که به آن شده این بوده است که مگر «علم» هم اسلامی و غیراسلامی دارد؟ و مخالفان برای اثبات بیمعنابودن اقتصاد اسلامی، پا را فراتر میگذارند و با طرح مغالطۀ «مگر علم فیزیک اسلامی و غیر اسلامی داریم که شما حرف از اقتصاد اسلامی میزنید؟» اساساً منکر وجود چیزی به نام اقتصاد اسلامی میشوند.
🔸برخی از منتقدان اقتصاد اسلامی، اعم از حوزویان و دانشگاهیان، بر این باورند که علم اقتصاد یعنی «اقتصاد اثباتی» که بهدنبال شناخت واقع است و شناخت واقع هم ربطی به هنجارها و ارزشها ندارد و ازاینجهت، ما چیزی به نام اقتصاد اسلامی نداریم.
🔸 اولین کسی که قائل به چنین تصوری از علم اقتصاد شده است، اقتصاددان فرانسوی به نام لئون والراس (۱۸۳۴-۱۹۱۰) بوده که برای فرار از انتقادات سوسیالیستها به نظام سرمایهداری، تلاش کرده شاخهای از اقتصادسیاسی را به عنوان نظریه ارزش جدا کند که لیبرالیستی و غیرلیبرالیستی نداشته باشد اما جالب است که این حوزه، به بیان خود والراس ربطی به «کشف واقع بما هو واقع» ندارد بلکه «نظریۀ اقتصاد محض باید مفاهیم نوعی ایدئال را انتزاع و تعریف کند تا استدلالهای این علم براساس این مفاهیم شکل بگیرد. پس از تکمیل این زنجیرۀ استدلال براساس این مفاهیم انتزاعی، نظریات اقتصادی به واقعیت باز میگردند اما نه برای تأیید نتایج خود بلکه برای بهکاربردن آن نتایج در واقعیت (Walras, 1874, 71).»
🔸 میلتون فریدمن آمریکایی هم در مقالۀ «روششناسی علم اقتصاد» (۱۹۵۳) تصریح میکند که هیچ لزومی ندارد که فروض یک نظریۀ اقتصادی مطابق با واقع باشد بلکه آنچه در نظریۀ اقتصادی اهمیت دارد، قدرت توصیف و پیشبینی واقعیت توسط نظریه است.
🔸 کسی که اندک مطالعهای در رشتۀ اقتصاد داشته باشد میداند که علم اقتصاد در مقام نظریات خود، ارتباطی با واقعیت ندارد. اکثر دانشجویان و فارغالتحصیلان اقتصاد از انتزاعیبودن و غیرواقعیبودن این دانش شکایت دارند.
🔸 بنابراین این انگاره که «علم اقتصاد بهدنبال شناخت واقع بما هو واقع» است انگارهای است که حتی در میان بزرگان اقتصاد غرب هم طرفدار ندارد. اگر این انگاره از علم را بپذیریم، هیچ نظریه و گزارۀ اقتصادی را نمیتوان علمی دانست چه نظریۀ قیمتهای نسبی مارشال را و چه نظریۀ پولی فریدمن و چه نظریۀ عمومی کینز و چه نظریۀ تعادل عمومی والراس را؛ چرا که تمامی این نظریات با اتکا بر فروضی غیرواقعی، صرفاً بهدنبال تغییر واقعیتها هستند و هر کدام از آنها از منظر خود و فروض خود به واقعیت نگاه میکند و نهایتاً «توصیه»هایی برای تغییر واقعیت ارائه میدهد.
🔸 این را هم اضافه کنم که هدف اصلی این نظریهپردازان، حل مشکلات و چالشهای امپراتوری بریتانیا و بعدتر، ایالات متحده بوده است نه تولید علم و نظریات جهانشمولی که کاشف از واقعیتها و قوانین اقتصادی حاکم بر زندگی بشر باشد!
🔸 اما انگارۀ دیگر که منجر به نفی یا محدودکردن اقتصاد اسلامی میشود این است که تصور میکنند وقتی از اقتصاد اسلامی سخن میگوییم باید همتراز و معادل نظریات اقتصاد نئوکلاسیک، مباحثی را از کتاب و سنت یا متون فقهی یا حکمی علمای اسلامی ارائه کنیم! مثلاً آیهای از قرآن دربارۀ قیمتهای نسبی یا روایتی از معصومین علیهمالسلام دربارۀ حداقل دستمزد یا نرخ سود یا دربارۀ خلق پول و نظام بانکی بیاوریم! نگاهی که حتی اخباریهای افراطی هم ندارند چه رسد به نگاه رایج در میان متفکران اسلامی. در حالی که اقتصاد اسلامی به مثابۀ شاخهای از علوم اسلامی، منظومهای از نظریات اقتصادی است که با اتکا به قرآن و سنت، برای تنظیم امور مسلمین کشف و تبیین شده است.
🔸 درنهایت اینگونه جمعبندی میکنم که اگر علم را بهمعنای کشف واقع بما هو واقع در نظر بگیریم، هیچکدام از نظریات اقتصادی چه لیبرالیستی و چه سوسیالیستی و چه غیر آنها، نمیتواند ادعای علمیبودن داشته باشد چرا که همۀ اندیشههای سکولار غربی و شرقی، مبتنیبر نظریاتی هستند که برگرفته از باورها و تعلقات و حدس و گمانهای نظریهپردازان، واقعیت را «آنگونه که میبینند» و نه آنگونه که هست، توصیف میکنند.
🔸 اگر بخواهم از این بالاتر روم باید بگویم تنها امکانی که برای شناخت واقع بما هو واقع وجود دارد، فراتررفتن از محدودۀ محسوسات و مشاهدات تجربی و متصلشدن به منبعی بالاتر از ماده است که اشراف کاملی بر واقعیتهای مادی این جهانی دارد و این امر جز ازطریق اتصال به وحی و در پارادایم #اقتصاد_اسلامی میسر نیست.
✍دکتر علی سعیدی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
۱۴ فروردین ۱۴۰۳
«بستن راه سفته بازی همین و بس»
🔹آلمان با اجرای سیاست های اقتصاددانی به نام یالمار شاخت بعد از جنگ جهانی اول از کشوری بدهکار با اقتصاد ضعیف به قدرتی اقتصادی تبدیل شد
🌀مستند را ببینید👇
http://telewebion.com/episode/0xbe38211
سیاستهای که اجرا کرد چیزی جز بستن راه فعالیتهای غیرمولد نبود
👁️🗨️بخوانید👇
https://eitaa.com/eqmoq2/2373
برای نجات اقتصاد ایران و دستیابی به #جهش_تولید هم بهترین راه حل این است که جلوی فعالیت های غیرمولد را بگیریم با مالیات بر عایدی سرمایه، با ممنوع سازی معامله سکه و ارز آزاد و ....
✍️دکتر محمد جواد توکلی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
۱۴ فروردین ۱۴۰۳
۱۴ فروردین ۱۴۰۳
هدایت شده از اقتصاد مردمی سید حسن حسینی✅
💠 یا صَریخَ مَنِ اسْتَصْرَخَهُ 💠
«اى دادرس کسى که از او دادرسى خواهد»
°شب قدر°
° زِ مظلوم جهان یادی کن °
° اولین حاجت خود را °
° فرج مهدی کن °
🤲اللهم عجل لولیک الفرج مولانا صاحب العصر و الزمان🤲
التماس دعای فرج
#شب_قدر
#فلسطین
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
اقتصاد مردمی سید حسن حسینی
https://eitaa.com/seydhasanhosseini
۱۴ فروردین ۱۴۰۳
مزیت ما موشکهایمان و یا حتی توان نظامی مان نیست!
بلکه خواست و اراده مردم مان است ...
✍محمدحسن دهقانی پژوهشگر حوزه اقتصاد، مدیریت و حکمروایی مردمی
#طوفان_الاحرار
#روز_قدس
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
۱۷ فروردین ۱۴۰۳
14.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹بیتالمقدس تاریخ را عوض خواهد کرد
🎙 دکتر مسعود #درخشان
🔹 برش اول تاریخی: فتح بیتالمقدس توسط مسلمانان در قرن هفتم میلادی (۶۳۸ میلادی)
🔹 برش دوم تاریخی: بیش از دویست سال جنگهای صلیبی (بین حدود ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰میلادی) برای آزادی بیتالمقدس در پی ظلم ترکان سلجوقی .. نتیجه رشد اقتصادی و سپس جدایی اقتصاد از دین و اخلاق در غرب
🔹 برش سوم تاریخی: اشغال بیتالمقدس در سده اخیر و ظلم به مسلمانان
✍️ دکتر محمد جواد توکلی
#تحلیل_اقتصادی
#روز_قدس
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
۱۷ فروردین ۱۴۰۳