eitaa logo
عدالت یاوران قصد
580 دنبال‌کننده
256 عکس
142 ویدیو
26 فایل
عدالت‌یاوران قصد شبکه‌ای جامع برای تولید علم در اقتصاد اسلامی با رویکرد عدالت‌بنیان. اساتید، پژوهشگران و فعالان گرامی، با ما در حل مسائل کشور همراه شوید. 📍ارتباط: @mhdehghaniiii نشر قصد مروج کتاب‌های علوم انسانی و اسلامی. 📍ارتباط: @Aa27_Ha27
مشاهده در ایتا
دانلود
عدالت یاوران قصد
🔸بررسی اقتصاد سیاسی ایران در دهه شصت دکتر سید مهدی زریباف اقتصاددان و استاد دانشگاه چگونه اقتصاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸بررسی اقتصاد سیاسی ایران در دهه هفتاد دکتر سید مهدی زریباف اقتصاددان و استاد دانشگاه شکل‌گیری دو جریان در اقتصاد اسلامی در دهه 70 🔻نگاه فقهی صرف به اقتصاد اسلامی 🔻اقتصاد اسلامی پوزیتیویستی 🔴بانکداری فعلی با نام بانکداری اسلامی چگونه به وجود آمد و چقدر اسلامی است؟ با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
🔹‏«بیراهه طرح موسوم به هدفمندی یارانه‌ها در شرایط امروز» 🔻طرح هدفمندی یارانه‌ها در بستر دهه ۸۰ مطلقا قابل تجویز در مختصات اقتصاد عبور کرده از نیمه دوم دهه ۹۰ و سالهای اخیر نیست، که در ادامه به این تفاوت‌ها خواهیم پرداخت: ‏1⃣ سال ۸۹(اجرای هدفمندی یارانه‌ها)محیط اقتصاد کلان با «ثبات بلندمدت نرخ ارز» یعنی ثبات لنگر انتظارات عاملان اقتصادی طی بیش از یک دهه مواجه بود. نرخ ارز طی این دهه رشد متوسط ۲.۷٪ را تجربه کرد، از این رو به دلیل ثبات لنگر انتظارات، شرایط برای استفاده از ابزار قیمتی فراهم بود‏ حال آنکه اکنون در دورانی به سر میبریم که نرخ ارز از ۹۷ تا ۱۴۰۱ متوسط ۶۱.۱٪ افزایش و از نیمه سال ۱۴۰۱ تا کنون دوباره بیش از ۱۰۰٪ جهش داشته است؛ از این رو لنگر انتظارات عاملان اقتصادی رهاتر از هر دورانی دیگری در تاریخ کشور است بنابراین ‏«بهره انتظاری، فشار هزینه بر ترازنامه بنگاه و خانوار و نیز هزینه فرصت تأمین مالی بخش مولد اقتصاد» در اوج است، فلذا ابزارهای قیمتی مشابه هدفمندی یارانه‌ها از جمله فوب سازی نرخ سوخت و ... اقتصاد کشور را به تلاطم‌های شدیدتر دچار میکند که بخشی از آن را در آبان ۹۸ دیدیم،ضمن اینکه ‏اثربخشی هرگونه ابزار قیمتی با شرایط پرنوسان ارزی عملا از بین خواهد رفت در شرایط بی‌ثبات ارزی، کارایی یارانه نقدی مثل یارانه اخیر شدیدا کاهش می‌یابد چراکه بیش از یارانه پرداختی، در قالب «مالیات پنهان یا همان مالیات کثیف تورمی»از ترازنامه خانوار کسر میشود. ‏2⃣ متوسط «تورم» سالانه در دهه ۸۰، ۱۴.۷٪ بود حال آنکه از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ با تورم میانگین ۴۲.۴٪ روبرو بودیم و در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز اقتصاد کشور از تورم‌های ۴۶٪ و ۴۰.۷٪ رنج برده است. ‏3⃣ از طرف دیگر «سرمایه گذاری و مخارج مصرفی خصوصی(به عبارت ساده مصرف مردم)» به لحاظ حقیقی تا قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها طی دو دهه تقریبا مستمرا رشد کرده بود حال آنکه اکنون از دهه ۹۰ای عبور کردیم که رشد مصرف به لحاظ حقیقی بعد از دو دهه متوقف و نزولی شد. بنابراین ‏ترازنامه خانوار هم از جانب هزینه با تورم جهش یافته و هم از جانب درآمد با مصرف نزولی مواجه است. بنگاه هم با تورم تولیدکننده حتی تا ۱۰۰٪ و با استهلاک ناشی از روند نزولی سرمایه گذاری روبرو است، فلذا بنگاه و خانوار مطلقا نسبت به ابزار قیمتی منعطف نیست (برعکس زمان اجرای طرح هدفمندی). ‏4⃣ تحمیل فشار هزینه جدید به بنگاه و خانوار مستلزم یک «برنامه پولی انبساطی هدفمند و توسعه یافتگی حداقلی در بازار مالی و اعتباری» برای تأمین مالی بنگاه و خانوار اقلا برای کنترل انتظارات و هراس(Panic) اقتصادی مردم در شرایط عدم تثبیت لنگر انتظارات(نرخ ارز) است، حال آنکه ‏در جریان حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ به عنوان یکی از منابع خلق فشار هزینه بر اقتصاد، کاملا ملموس شد که مطلقا چنین زیرساخت پولی و اعتباری و مالی فعلا فراهم نیست. ‏5⃣ فوب‌سازی قیمت ها به ویژه در کالایی مثل سوخت زمانی در مصرف اثربخش است که مصرف نسبت به قیمت «کشش پذیر» باشد، یعنی با افزایش قیمت ها شاهد کاهش تقاضا و مصرف باشیم که این هم مستلزم حمل و نقل عمومی توسعه یافته، کاهش مصرف خودروها در سطح ‏استاندارد(نصف تا یک چهارم مصرف فعلی)، توسعه سبد سوختی کشور و اقداماتی نظیر احیای واقعی کارت سوخت است که هیچکدام فراهم نشده است. ‏6⃣ «شرایط اجتماعی» دهه ۸۰ با توجه به نرخ مشارکت سیاسی بالای آن سالها، تورم متوسط کمتر از ۱۵٪، ثبات محیط اقتصاد نه کلان و ... به مراتب برای پذیرش جهش‌های قیمتی(مشابه هدفمندی یارانه‌ها) فراهم‌تر از امروز بوده است. حال آنکه امروز در دورانی به سر میبریم که ‏علاوه بر شوک های ارزی و اقتصادی به تازگی از بحران‌های اجتماعی نیمه دوم ۱۴۰۱، بحران آبان ۹۸، بحران ۹۶ و ... عبور کرده ایم. نرخ مشارکت سیاسی کشور به کمتر از ۵۰٪ رسیده است. سرکوب های متواتر دستمزدهای حقیقی کارگران در شرایط تنگنای مصرفی و جابجایی درآمدها نیز مزید بر علت شده است. ‏از این رو تجویز نسخه بدون توجه به شرایط زمینه‌ای، کشور را علاوه بر بحران اقتصادی دچار بحران های عمیق اجتماعی و سیاسی و حتی امنیتی خواهد کرد. ‏بنابراین تعمیم طرح هدفمندی یارانه ها در انتهای دهه ۸۰ به نسخه‌ای برای شرایط کاملا متفاوتِ امروز و بدتر از آن هزینه کردن از بیانات رهبر انقلاب برای این قیاس ناصواب، فاجعه‌آفرین و بیش از آنکه بحثی فنی باشد به کری‌خوانی و لجاجت‌های استادیومی شبیه است. ✍ دکتر محمدطاهر رحیمی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
🔹 جوابیه اندیشکده قصد درباره اظهارات جناب حجت‌الاسلام فاضل دربارۀ تردیدها در اقتصاد اسلامی ۱. نفی معماری اسلامی با این استدلال که «اسلام نمی‌گوید در این شهر بیمارستان کجا باشد، آتش نشانی و دانشگاه و پارک کجا باشد» حاکی از فقدان آگاهی کافی درباره مسایل اساسی معماری و شهرسازی است و تعمیم نفی معماری اسلامی به اقتصاد اسلامی نیز ناشی از اختلاف تعبیر است. با استدلال مطرح‌شده ایشان اسلام سیاست، فرهنگ، سبک زندگی، نظم اجتماعی و ... هم ندارد و درنتیجه، «حکومت» هم ندارد! درحالی‌که امام خمینی (ره) در کتاب البیع می‌فرماید «الاسلام هو الحکومة بجمیع شؤونها» و اگر اسلام همان حکومت است با جمیع شؤونش، «باید» اقتصاد و سیاست و فرهنگ و شهرسازی و معماری و طب با وصف «اسلامی» داشته باشد. ۲. آنچه علم اقتصاد متعارف خوانده می‌شود چیزی جز مکتب لیبرالیسم سرمایه‌داری نیست که با پنهان‌شدن در پشت نقاب علم، مبادی ارزشی و ایدئولوژیک خود را از معرض نقادی برحذر داشته است. متخصصین و کارشناسان «علم اقتصاد» غربی که ایشان به آنها ارجاع می‌دهد دقیقا چه کسانی هستند؟ کدام اقتصاددان یا کدام مکتب اقتصادی را انتخاب کنیم تا از آموزه‌های آن بهره ببریم؟ این نظریات اقتصادی غربی کجای دنیا را آباد کرده است که ما از آن‌ها درس بگیریم؟ سه قرن تاریخ استعمار و چپاول دنیا که نتیجۀ آن غارت منابع و استضعاف آحاد انسان‌ها در سراسر جهان است برای اثبات ناکارآمدی و فریبکاری این نظریات اقتصادی و اجتماعی کفایت نمی‌کند؟ بنابراین این تصور بسیار اشتباه است که آنچه علم اقتصاد خوانده می‌شود صرفا مباحث کارشناسی و‌ محاسباتی است و ربطی به اسلام و ارزشها ندارد، مگر اینکه مراد از علم اقتصاد چیز دیگری باشد که نه در غرب و نه در شرق وجود خارجی ندارد! ۳. مسأله اساسی اقتصاد اسلامی تنظیم امور مسلمین براساس آموزه‌های شریعت و قواعد فقه است. آنچه در اقتصاد اسلامی اهمیت دارد تطبیق احکام و عناصر ثابت شریعت با اقتضائات زمان و مکان است و این چیزی نیست که بتوان از غرب یا شرق وارد کرد. در حکومت اسلامی که ولی فقیه حاکم است چطور نمی توان به امرِ ولی فقیه که ولایتش همان ولایت رسول الله است صفت اسلامی داد؟ آیا اسلام در مورد چگونگی ساخت موشک نظر داده؟ آیا نمی‌توان به سلاح‌های پیشرفته‌ای که برای مقابله با دشمن برمبنای اسلام ساخته شده و کارکرد اصلی آن بازدارندگی و نقطه‌زنی است نه کشتار جمعی کور، «سلاح اسلامی» گفت؟ آیا برای ساخت سلاح اسلامی باید روایت یا آیه مستقیم داشت که جزئیات ساخت را بیان کرده باشد؟ ۴. هیچ کس ادعا نکرده که در آیات و روایات درباره همه ریزه‌کاری‌های اقتصادی و نهادهای مستحدث سرمایه‌داری مثل بورس و بانک مستقیما مطلبی آمده باشد، بلکه اساس استنباط فروعات از اصول که انتظار امامان معصوم از علمای اسلام است، یافتن قواعد کلی و نظریات علمی اسلامی است که بتواند مسایل و چالش‌های روز مسلمانان را حل کند. وگرنه صرف خواندن کتب فقهی چند صد سال پیش و توقف فقه در مسائل قدیم، به هیچ درد امروز مسلمانان نخواهد خورد و همین رویکرد باعث انزوای روز‌افزون فقه حتی در میان متشرعان امروز شده است. آیا روزی که تمدن غرب شروع به شکلگیری کرد تمام جزییات و ریزه‌کاری‌های اقتصادی از بورس و بانک گرفته تا... را در کتابی نوشت و بعد مو به مو اجرا کرد یا بر اساس مبانی و جهت گیری ماتریالیستی و الحادی خود سعی کرد به مسائل پیش رویش پاسخ دهد؟ چه در علوم انسانی و چه در علوم طبیعی. ۵. فرض کنیم از صفت اسلامی برای شهرسازی و معماری و اقتصاد عده‌ای از متخصصین مسلمان از شیخ بهایی گرفته تا مهندسین متعهد امروز استفاده نکنیم. آیا با بیان این نکته که اینها اسلامی نیستند به ت«تخصص» احترام گذاشته‌ایم؟ یا بی‌جهت تلاش اندیشمندان مسلمان را تخطئه و تحقیر کرده‌ایم؟ انکار اقتصاد اسلامی و سایر علوم اجتماعی اسلامی نه‌تنها دردی را از جامعه مسلمانان و از حکومت اسلامی دوا نمی‌کند بلکه راه را برای سلطه بیشتر اندیشه‌های اقتصادی ضددینی لیبرالیستی فراهم می‌سازد و ضمن تضعیف تلاش‌های متفکران مسلمان برای تسهیل و تعمیق دینداری، زمینه را برای استعمار غرب و شرق فراهم می‌سازد. ✍اندیشکده قصد (قم) با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
آجرک الله یا بقیة الله الاعظم ارواحنا فداک یا رب دل مردۀ ما را احیا کن بر روی گدایان نیمه شب در وا کن سوگند به قطره قطرۀ خون علی(ع) پروندۀ اعمالمان به عافیت امضا کن ▪️فرا رسیدن سالروز شهادت مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام را به تمامی مسلمانان تسلیت عرض میکنیم و در این شب‌های نورانی التماس دعا داریم 🤲 با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرفسور مسعود درخشان: اگر ما علی علیه‌السلام را نداشتیم چه خاکی بر سرمان می ریختیم؟ 💠 @profderakhshan تسلیت به مناسبت سالروز شهادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام و عرض التماس دعا از شما بزرگواران 🖤 با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
29.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حتی اگر امام، حتی اگر علی(ع) امت جفا کند، مظلوم می‌شود... : حاج مهدی رسولی 🖤با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
عدالت یاوران قصد
🔸بررسی اقتصاد سیاسی ایران در دهه هفتاد دکتر سید مهدی زریباف اقتصاددان و استاد دانشگاه شکل‌گیری دو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«سلسله مباحث بررسی اقتصاد سیاسی ایران» اواخر دهه هفتاد و اوایل دهۀ هشتاد دکتر سید مهدی زریباف اقتصاددان، استاد اقتصاد اسلامی و دانشگاه 🔹در دوران آقای خاتمی، در مسیری افتادیم که جریان لیبرال سرمایه‌داری و نئولیبرال سرمایه داری در دنیا ،برای حاکمیت آمریکا بر اقتصاد جهان تجویز می‌کرد. 🔹...با فشار بر نظام اقتصادی می‌خواستند حاکمیت دینی را نفی کنند. و این یک توطئه جهانی بود و هنوز هم ادامه دارد... با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
فریب بزرگ: انگارۀ و انکار 🔸 پیدایش و تطور اقتصاد اسلامی از ابتدا درگیر با انگارۀ «علم» بودن اقتصاد بوده است. به محض مطرح‌شدن ایدۀ اقتصاد اسلامی، اولین انتقادی که به آن شده این بوده است که مگر «علم» هم اسلامی و غیراسلامی دارد؟ و مخالفان برای اثبات بی‌معنابودن اقتصاد اسلامی، پا را فراتر می‌گذارند و با طرح مغالطۀ «مگر علم فیزیک اسلامی و غیر اسلامی داریم که شما حرف از اقتصاد اسلامی می‌زنید؟» اساساً منکر وجود چیزی به نام اقتصاد اسلامی می‌شوند. 🔸برخی از منتقدان اقتصاد اسلامی، اعم از حوزویان و دانشگاهیان، بر این باورند که علم اقتصاد یعنی «اقتصاد اثباتی» که به‌دنبال شناخت واقع است و شناخت واقع هم ربطی به هنجارها و ارزش‌ها ندارد و ازاین‌جهت، ما چیزی به نام اقتصاد اسلامی نداریم. 🔸 اولین کسی که قائل به چنین تصوری از علم اقتصاد شده است، اقتصاددان فرانسوی به نام لئون والراس (۱۸۳۴-۱۹۱۰) بوده که برای فرار از انتقادات سوسیالیست‌ها به نظام سرمایه‌داری، تلاش کرده شاخه‌ای از اقتصادسیاسی را به عنوان نظریه ارزش جدا کند که لیبرالیستی و غیرلیبرالیستی نداشته باشد اما جالب است که این حوزه، به بیان خود والراس ربطی به «کشف واقع بما هو واقع» ندارد بلکه «نظریۀ اقتصاد محض باید مفاهیم نوعی ایدئال را انتزاع و تعریف کند تا استدلال‌های این علم براساس این مفاهیم شکل بگیرد. پس از تکمیل این زنجیرۀ استدلال براساس این مفاهیم انتزاعی، نظریات اقتصادی به واقعیت باز می‌گردند اما نه برای تأیید نتایج خود بلکه برای به‌کاربردن آن نتایج در واقعیت (Walras, 1874, 71).» 🔸 میلتون فریدمن آمریکایی هم در مقالۀ «روش‌شناسی علم اقتصاد» (۱۹۵۳) تصریح می‌کند که هیچ لزومی ندارد که فروض یک نظریۀ اقتصادی مطابق با واقع باشد بلکه آنچه در نظریۀ اقتصادی اهمیت دارد، قدرت توصیف و پیش‌بینی واقعیت توسط نظریه است. 🔸 کسی که اندک مطالعه‌ای در رشتۀ اقتصاد داشته باشد می‌داند که علم اقتصاد در مقام نظریات خود، ارتباطی با واقعیت ندارد. اکثر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان اقتصاد از انتزاعی‌بودن و غیرواقعی‌بودن این دانش شکایت دارند. 🔸 بنابراین این انگاره که «علم اقتصاد به‌دنبال شناخت واقع بما هو واقع» است انگاره‌ای است که حتی در میان بزرگان اقتصاد غرب هم طرفدار ندارد. اگر این انگاره از علم را بپذیریم، هیچ نظریه و گزارۀ اقتصادی را نمی‌توان علمی دانست چه نظریۀ قیمت‌های نسبی مارشال را و چه نظریۀ پولی فریدمن و چه نظریۀ عمومی کینز و چه نظریۀ تعادل عمومی والراس را؛ چرا که تمامی این نظریات با اتکا بر فروضی غیرواقعی، صرفاً به‌دنبال تغییر واقعیت‌ها هستند و هر کدام از آن‌ها از منظر خود و فروض خود به واقعیت نگاه می‌کند و نهایتاً «توصیه»هایی برای تغییر واقعیت ارائه می‌دهد. 🔸 این را هم اضافه کنم که هدف اصلی این نظریه‌پردازان، حل مشکلات و چالش‌های امپراتوری بریتانیا و بعدتر، ایالات متحده بوده است نه تولید علم و نظریات جهانشمولی که کاشف از واقعیت‌ها و قوانین اقتصادی حاکم بر زندگی بشر باشد! 🔸 اما انگارۀ دیگر که منجر به نفی یا محدودکردن اقتصاد اسلامی می‌شود این است که تصور می‌کنند وقتی از اقتصاد اسلامی سخن می‌گوییم باید هم‌تراز و معادل نظریات اقتصاد نئوکلاسیک، مباحثی را از کتاب و سنت یا متون فقهی یا حکمی علمای اسلامی ارائه کنیم! مثلاً آیه‌ای از قرآن دربارۀ قیمت‌های نسبی یا روایتی از معصومین علیهم‌السلام دربارۀ حداقل دستمزد یا نرخ سود یا دربارۀ خلق پول و نظام بانکی بیاوریم! نگاهی که حتی اخباری‌های افراطی هم ندارند چه رسد به نگاه رایج در میان متفکران اسلامی. در حالی که اقتصاد اسلامی به مثابۀ شاخه‌ای از علوم اسلامی، منظومه‌ای از نظریات اقتصادی است که با اتکا به قرآن و سنت، برای تنظیم امور مسلمین کشف و تبیین شده است. 🔸 درنهایت این‌گونه جمع‌بندی می‌کنم که اگر علم را به‌معنای کشف واقع بما هو واقع در نظر بگیریم، هیچ‌کدام از نظریات اقتصادی چه لیبرالیستی و چه سوسیالیستی و چه غیر آن‌ها، نمی‌تواند ادعای علمی‌بودن داشته باشد چرا که همۀ اندیشه‌های سکولار غربی و شرقی، مبتنی‌بر نظریاتی هستند که برگرفته از باورها و تعلقات و حدس و گمان‌های نظریه‌پردازان، واقعیت را «آنگونه که می‌بینند» و نه آنگونه که هست، توصیف می‌کنند. 🔸 اگر بخواهم از این بالاتر روم باید بگویم تنها امکانی که برای شناخت واقع بما هو واقع وجود دارد، فراتررفتن از محدودۀ محسوسات و مشاهدات تجربی و متصل‌شدن به منبعی بالاتر از ماده است که اشراف کاملی بر واقعیت‌های مادی این جهانی دارد و این امر جز ازطریق اتصال به وحی و در پارادایم میسر نیست. ✍دکتر علی سعیدی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
«بستن راه سفته بازی همین و بس» 🔹آلمان با اجرای سیاست های اقتصاددانی به نام یالمار شاخت بعد از جنگ جهانی اول از کشوری بدهکار با اقتصاد ضعیف به قدرتی اقتصادی تبدیل شد 🌀مستند را ببینید👇 http://telewebion.com/episode/0xbe38211 سیاست‌های که اجرا کرد چیزی جز بستن راه فعالیتهای غیرمولد نبود 👁️‍🗨️بخوانید👇 https://eitaa.com/eqmoq2/2373 برای نجات اقتصاد ایران و دستیابی به هم بهترین راه حل این است که جلوی فعالیت های غیرمولد را بگیریم با مالیات بر عایدی سرمایه، با ممنوع سازی معامله سکه و ارز آزاد و .... ✍️دکتر محمد جواد توکلی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یا صَریخَ مَنِ اسْتَصْرَخَهُ 💠 «اى دادرس کسى که از او دادرسى خواهد» °شب قدر° ° زِ مظلوم جهان یادی کن ° ° اولین حاجت خود را ° ° فرج مهدی کن ° 🤲اللهم عجل لولیک الفرج مولانا صاحب العصر و الزمان🤲 التماس دعای فرج 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 اقتصاد مردمی سید حسن حسینی https://eitaa.com/seydhasanhosseini
مزیت ما موشک‌هایمان و یا حتی توان نظامی مان نیست! بلکه خواست و اراده مردم مان است ... ✍محمدحسن دهقانی پژوهشگر حوزه اقتصاد، مدیریت و حکمروایی مردمی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بیت‌المقدس تاریخ را عوض خواهد کرد 🎙 دکتر مسعود 🔹 برش اول تاریخی: فتح بیت‌المقدس توسط مسلمانان در قرن هفتم میلادی (۶۳۸ میلادی) 🔹 برش دوم تاریخی: بیش از دویست سال جنگ‌های صلیبی (بین حدود ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰میلادی) برای آزادی بیت‌المقدس در پی ظلم ترکان سلجوقی .. نتیجه رشد اقتصادی و سپس جدایی اقتصاد از دین و اخلاق در غرب 🔹 برش سوم تاریخی: اشغال بیت‌المقدس در سده اخیر و ظلم به مسلمانان ✍️ دکتر محمد جواد توکلی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
اهداف اقتصادی جنایت راسک و چابهار ♦️جیش الظلم در بیانیه خود در زمینه جنایت راسک و چابهار نوشتند هدف از اجرای این عملیات تلاش برای ناکام گذاشتن طرح "توسعه سواحل مکران" بوده است. آنها ادعا کردند که در این طرح منافع مردم مسلمان بلوچ هدف قرار گرفته است تا هفت میلیون شهروند غیر بلوچ با مذهب شیعه در شهرهای سواحل بلوچستان ساکن شوند و زمینه "ایجاد تمدن جدید علوی" فراهم شود. 🔻 دروغ های بسیاری در این بیانیه جهت توجیه این جنایت مطرح شده است از جمله دروغ در مورد اهداف توسعه مکران، ولی هدف من از نگارش این متن توجه به جنگ رسانه‌ای بر علیه پیشرفت اقتصادی کشور است، دشمنان این آب و خاک تلاش می‌کنند از گسل‌های قومی و قبیله‌ای برای کشیدن ترمز پیشرفت کشور استفاده کنند. ⁉️ ولی ما چه پیوست رسانه ای برای طرح‌های توسعه ای کشور داریم؟ راستی چرا طرح توسعه سواحل مکران این قدر کند پیش می رود؟ ما چه طرحی برای مقابله با مشارکت کند هند در طرح توسعه بندر چابهار داریم؟ جایگاه چین و روسیه در طرح توسعه سواحل مکران چیست؟ ✍️ دکتر محمد جواد توکلی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خامنه ای: مرحوم شهید صدر قطعا یک نابغه بود. به مناسبت سالروز شهادت شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر و خواهرشان دکتر سیده بنت الهدی صدر بدست صدام ملعون و حزب بعث با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
عدالت یاوران قصد
«سلسله مباحث بررسی اقتصاد سیاسی ایران» اواخر دهه هفتاد و اوایل دهۀ هشتاد دکتر سید مهدی زریباف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلسله مباحث بررسی اقتصاد سیاسی ایران ، دهه هشتاد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و انحراف مسیر توسط نئوکنزین ها در دهه نود(جریان التقاطی) الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت استاد سید مهدی زریباف: رهبری با مطرح کردن این الگو تلاش کرد تا یک گرایش دینی به نظام برنامه‌ریزی و مدل توسعه کشور بدهد. اما این طرح هم اسیر جریان التقاط و نمی‌توانیم‌ها شد... با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
🔅 شیوهٔ اداره دکتر علی سعیدی 🔸اداره کشور به و الگوسازی برای اداره جهان و اصلاح آن، دو آرمان کلانی هستند که رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار امروز با دانشجویان بر آن تاکید کردند. ▪️ می‌گویم اساسی‌ترین مسأله حال حاضر ما در حکمرانی، نداشتن شیوه بومی مستقل است و متاسفانه نگاه تقلیدی در اداره کشور غلبه دارد که معمولا در عباراتی همچون «در دنیا/ اروپا/ آمریکا اینگونه است که ...» خود را نشان می‌دهد انگار که جمهوری اسلامی در اداره امور خود باید به سبک و شیوه دیگران عمل کند! 🔹 در حالیکه مطالبه جدی رهبر انقلاب این است که شیوهٔ اداره باید اسلامی باشد، الگوی پیشرفت باید اسلامی باشد و به همین ترتیب، سیاست و اقتصاد هم باید اسلامی باشد. معنی ندارد اقتصاد جمهوری اسلامی شیوه‌ای غیر اسلامی داشته باشد و متاسفانه غفلت از همین شیوه اداره است که ما را گرفتار لیبرالیسم در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی‌اش کرده است تا آنجا که مترجمان و ‌مروجان وطنی لیبرالیسم با صراحت و وقاحت تمام از بودجه‌ها و امکانات دولتی استفاده می‌کنند و اقتصاد اسلامی را انکار و تمسخر می‌کنند! یأکلون رزقه و‌ یعبدون غیره، فتامل. 🆔 @DrSaeedi با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹یادی از پدر اقتصاد اسلامی 🔻امروز ۱۹ فروردین سالروز شهادت شهید سیدمحمد باقر صدر است، شخصیتی استثنایی که در این مقاله استدلال کردم بنیانگذار اقتصاد اسلامی است 👇 https://eitaa.com/eqmoq2/2371 🌀یادش بخیر چند سال پیش در برنامه مصیل شبکه ۴ بخشی از اندیشه های اقتصادی شهید صدر را بازگو کردم👇 https://www.aparat.com/v/netH7 برنامه مصیر: اقتصاد اسلامی در اندیشه شهید صدر👇 https://www.aparat.com/v/Yd9ly ✍️ دکتر محمد جواد توکلی https://eitaa.com/eqmoq2 با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
💢پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، و دانشگاه قم با همکاری مراکز آموزشی و پژوهشی دیگر برگزار می کنند🔰 همایش ملی : 🔸اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران با تأکید بر مهار تورم و رشد تولید 🔹با حضور اندیشمندان برجسته و مدیران کشوری و استانی 🗓 29 فروردین 1403، دانشگاه قم، از 8:30 تا 17 🌏 ثبت نام https://rihu.ac.ir/fa/form/39 با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
بــه‌ پـایـان‌ آمـد ایـن مـاه‌‌ و عبادت‌همچنان‌باقی‌است بـــــرای‌ ما حـــــرم‌ بنــــویس نجـــــف‌ تا کــربلا کافیست_ طاعاتتون‌ قبول‌ درگاه حق🤲 🌹 با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
دکتر روح‌الله ایزدخواه: (نماینده مجلس و مدیرعامل اندیشکده توسعه منطقه‌ای فن‌آوران) ●● حرف اول بنده این است که اقتصاد‌مردمی نه یک شعار و نه حتی یک راهبرد بلکه یک مکتب است. ما باید یک پایگاه علمی و فکری مستمر و منسجم برای اقتصاد مردمی ایجاد کنیم که تنه به حلقه نیاورانی بزند که در اقتصاد لیبرال مطرح است. ●● حرف دوم من این است که کالبد اقتصاد مردمی سلول‌های خاص خودش را می‌‌طلبد و این سلول‌های بنیادی اقتصاد مردمی را باید ایجاد کرد. ●● عرض سوم بنده این است که کارویژه دولت آقای رئیسی ریل‌گذاری برای اقتصاد مردمی است و بدین جهت دولت باید به همه دستگاه‌ها ماموریت بدهد که در حوزه خودشان برای اقتصاد مردمی ریل‌گذاری کنند. ●● حرف آخرم این است که منابع عمومی کشور باید برای مردم آزادسازی بشود، برای مثال ما که یک کشور بیابانی هستیم، حدود ۳۰ میلیون شتر می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند در حالیکه در حال حاضر ۳۰۰ هزار شتر در اختیار داریم، اگر قوانین واردات دام شتر تسهیل بشود تا خود دامداران بتوانند شتر را وارد کرد می‌توان معضل دام را با همین میزان آب موجود در کشور حل نمود. همچنین ظرفیت بازارچه‌های مرزی را باید در اختیار تعاونی‌های مردمی بدهیم این درحالی است که امروز ۶۰ درصد ظرفیت این تعاونی‌ها در کشور راکد است. 💠 اهم نکات ارائه شده در نشست رمضانی مسئولان، صاحب‌نظران و حلقه‌های‌میانی عرصه‌ تولید و اقتصاد مردمی با رئیس‌جمهور محترم دکتر سید ابراهیم رئیسی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
چه تعبیر خوب و درستی دارد "رالف والدو" (از اندیشمندان آمریکایی) در مورد تمدن آمریکایی؛ تمدن مبتنی بر کسب و کار. شبیه همان تعبیری‌ست که ما با عنوان جامعه بازار یا تمدن مبتنی بر بازار از آن یاد می‌کنیم. والدو می‌گوید پولِ پژوهش‌ها را کسب و کارها می‌دهند و طبیعی‌ست در این شرایط پژوهش‌ها به سمت شیوه‌های تامین منافع سرمایه‌داران و صاحبان قدرت اقتصادی برود. اقتصاد علم‌نمای امروز کارکرد اصلی‌اش همین است. به قول پرفسور درخشان: هیچگاه در تاریخ معاصر کشورمان مثل امروز ندیده ایم که تحصیل کردگان فقیر، با شعار لیبرالیسم اینگونه از چپاولگری اغنیاء دفاع کرده باشند. چرا و چگونه روشنفکران ما فریب خورده اند؟ ✍حسین عباسی فر (اقتصاددان) با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir