29.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حتی اگر امام، حتی اگر علی(ع)
امت جفا کند، مظلوم میشود...
#بی_مردم : حاج مهدی رسولی
🖤با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
عدالت یاوران قصد
🔸بررسی اقتصاد سیاسی ایران در دهه هفتاد دکتر سید مهدی زریباف اقتصاددان و استاد دانشگاه شکلگیری دو
8.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«سلسله مباحث بررسی اقتصاد سیاسی ایران»
اواخر دهه هفتاد و اوایل دهۀ هشتاد
دکتر سید مهدی زریباف اقتصاددان، استاد اقتصاد اسلامی و دانشگاه
🔹در دوران آقای خاتمی، در مسیری افتادیم که جریان لیبرال سرمایهداری و نئولیبرال سرمایه داری در دنیا ،برای حاکمیت آمریکا بر اقتصاد جهان تجویز میکرد.
🔹...با فشار بر نظام اقتصادی میخواستند حاکمیت دینی را نفی کنند.
و این یک توطئه جهانی بود و هنوز هم ادامه دارد...
#دکتر_زریباف
#تحلیل_اقتصادی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
فریب بزرگ:
انگارۀ #علم_اقتصاد_محض و انکار #اقتصاد_اسلامی
🔸 پیدایش و تطور اقتصاد اسلامی از ابتدا درگیر با انگارۀ «علم» بودن اقتصاد بوده است. به محض مطرحشدن ایدۀ اقتصاد اسلامی، اولین انتقادی که به آن شده این بوده است که مگر «علم» هم اسلامی و غیراسلامی دارد؟ و مخالفان برای اثبات بیمعنابودن اقتصاد اسلامی، پا را فراتر میگذارند و با طرح مغالطۀ «مگر علم فیزیک اسلامی و غیر اسلامی داریم که شما حرف از اقتصاد اسلامی میزنید؟» اساساً منکر وجود چیزی به نام اقتصاد اسلامی میشوند.
🔸برخی از منتقدان اقتصاد اسلامی، اعم از حوزویان و دانشگاهیان، بر این باورند که علم اقتصاد یعنی «اقتصاد اثباتی» که بهدنبال شناخت واقع است و شناخت واقع هم ربطی به هنجارها و ارزشها ندارد و ازاینجهت، ما چیزی به نام اقتصاد اسلامی نداریم.
🔸 اولین کسی که قائل به چنین تصوری از علم اقتصاد شده است، اقتصاددان فرانسوی به نام لئون والراس (۱۸۳۴-۱۹۱۰) بوده که برای فرار از انتقادات سوسیالیستها به نظام سرمایهداری، تلاش کرده شاخهای از اقتصادسیاسی را به عنوان نظریه ارزش جدا کند که لیبرالیستی و غیرلیبرالیستی نداشته باشد اما جالب است که این حوزه، به بیان خود والراس ربطی به «کشف واقع بما هو واقع» ندارد بلکه «نظریۀ اقتصاد محض باید مفاهیم نوعی ایدئال را انتزاع و تعریف کند تا استدلالهای این علم براساس این مفاهیم شکل بگیرد. پس از تکمیل این زنجیرۀ استدلال براساس این مفاهیم انتزاعی، نظریات اقتصادی به واقعیت باز میگردند اما نه برای تأیید نتایج خود بلکه برای بهکاربردن آن نتایج در واقعیت (Walras, 1874, 71).»
🔸 میلتون فریدمن آمریکایی هم در مقالۀ «روششناسی علم اقتصاد» (۱۹۵۳) تصریح میکند که هیچ لزومی ندارد که فروض یک نظریۀ اقتصادی مطابق با واقع باشد بلکه آنچه در نظریۀ اقتصادی اهمیت دارد، قدرت توصیف و پیشبینی واقعیت توسط نظریه است.
🔸 کسی که اندک مطالعهای در رشتۀ اقتصاد داشته باشد میداند که علم اقتصاد در مقام نظریات خود، ارتباطی با واقعیت ندارد. اکثر دانشجویان و فارغالتحصیلان اقتصاد از انتزاعیبودن و غیرواقعیبودن این دانش شکایت دارند.
🔸 بنابراین این انگاره که «علم اقتصاد بهدنبال شناخت واقع بما هو واقع» است انگارهای است که حتی در میان بزرگان اقتصاد غرب هم طرفدار ندارد. اگر این انگاره از علم را بپذیریم، هیچ نظریه و گزارۀ اقتصادی را نمیتوان علمی دانست چه نظریۀ قیمتهای نسبی مارشال را و چه نظریۀ پولی فریدمن و چه نظریۀ عمومی کینز و چه نظریۀ تعادل عمومی والراس را؛ چرا که تمامی این نظریات با اتکا بر فروضی غیرواقعی، صرفاً بهدنبال تغییر واقعیتها هستند و هر کدام از آنها از منظر خود و فروض خود به واقعیت نگاه میکند و نهایتاً «توصیه»هایی برای تغییر واقعیت ارائه میدهد.
🔸 این را هم اضافه کنم که هدف اصلی این نظریهپردازان، حل مشکلات و چالشهای امپراتوری بریتانیا و بعدتر، ایالات متحده بوده است نه تولید علم و نظریات جهانشمولی که کاشف از واقعیتها و قوانین اقتصادی حاکم بر زندگی بشر باشد!
🔸 اما انگارۀ دیگر که منجر به نفی یا محدودکردن اقتصاد اسلامی میشود این است که تصور میکنند وقتی از اقتصاد اسلامی سخن میگوییم باید همتراز و معادل نظریات اقتصاد نئوکلاسیک، مباحثی را از کتاب و سنت یا متون فقهی یا حکمی علمای اسلامی ارائه کنیم! مثلاً آیهای از قرآن دربارۀ قیمتهای نسبی یا روایتی از معصومین علیهمالسلام دربارۀ حداقل دستمزد یا نرخ سود یا دربارۀ خلق پول و نظام بانکی بیاوریم! نگاهی که حتی اخباریهای افراطی هم ندارند چه رسد به نگاه رایج در میان متفکران اسلامی. در حالی که اقتصاد اسلامی به مثابۀ شاخهای از علوم اسلامی، منظومهای از نظریات اقتصادی است که با اتکا به قرآن و سنت، برای تنظیم امور مسلمین کشف و تبیین شده است.
🔸 درنهایت اینگونه جمعبندی میکنم که اگر علم را بهمعنای کشف واقع بما هو واقع در نظر بگیریم، هیچکدام از نظریات اقتصادی چه لیبرالیستی و چه سوسیالیستی و چه غیر آنها، نمیتواند ادعای علمیبودن داشته باشد چرا که همۀ اندیشههای سکولار غربی و شرقی، مبتنیبر نظریاتی هستند که برگرفته از باورها و تعلقات و حدس و گمانهای نظریهپردازان، واقعیت را «آنگونه که میبینند» و نه آنگونه که هست، توصیف میکنند.
🔸 اگر بخواهم از این بالاتر روم باید بگویم تنها امکانی که برای شناخت واقع بما هو واقع وجود دارد، فراتررفتن از محدودۀ محسوسات و مشاهدات تجربی و متصلشدن به منبعی بالاتر از ماده است که اشراف کاملی بر واقعیتهای مادی این جهانی دارد و این امر جز ازطریق اتصال به وحی و در پارادایم #اقتصاد_اسلامی میسر نیست.
✍دکتر علی سعیدی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
«بستن راه سفته بازی همین و بس»
🔹آلمان با اجرای سیاست های اقتصاددانی به نام یالمار شاخت بعد از جنگ جهانی اول از کشوری بدهکار با اقتصاد ضعیف به قدرتی اقتصادی تبدیل شد
🌀مستند را ببینید👇
http://telewebion.com/episode/0xbe38211
سیاستهای که اجرا کرد چیزی جز بستن راه فعالیتهای غیرمولد نبود
👁️🗨️بخوانید👇
https://eitaa.com/eqmoq2/2373
برای نجات اقتصاد ایران و دستیابی به #جهش_تولید هم بهترین راه حل این است که جلوی فعالیت های غیرمولد را بگیریم با مالیات بر عایدی سرمایه، با ممنوع سازی معامله سکه و ارز آزاد و ....
✍️دکتر محمد جواد توکلی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
هدایت شده از اقتصاد مردمی سید حسن حسینی✅
💠 یا صَریخَ مَنِ اسْتَصْرَخَهُ 💠
«اى دادرس کسى که از او دادرسى خواهد»
°شب قدر°
° زِ مظلوم جهان یادی کن °
° اولین حاجت خود را °
° فرج مهدی کن °
🤲اللهم عجل لولیک الفرج مولانا صاحب العصر و الزمان🤲
التماس دعای فرج
#شب_قدر
#فلسطین
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
اقتصاد مردمی سید حسن حسینی
https://eitaa.com/seydhasanhosseini
مزیت ما موشکهایمان و یا حتی توان نظامی مان نیست!
بلکه خواست و اراده مردم مان است ...
✍محمدحسن دهقانی پژوهشگر حوزه اقتصاد، مدیریت و حکمروایی مردمی
#طوفان_الاحرار
#روز_قدس
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
14.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹بیتالمقدس تاریخ را عوض خواهد کرد
🎙 دکتر مسعود #درخشان
🔹 برش اول تاریخی: فتح بیتالمقدس توسط مسلمانان در قرن هفتم میلادی (۶۳۸ میلادی)
🔹 برش دوم تاریخی: بیش از دویست سال جنگهای صلیبی (بین حدود ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰میلادی) برای آزادی بیتالمقدس در پی ظلم ترکان سلجوقی .. نتیجه رشد اقتصادی و سپس جدایی اقتصاد از دین و اخلاق در غرب
🔹 برش سوم تاریخی: اشغال بیتالمقدس در سده اخیر و ظلم به مسلمانان
✍️ دکتر محمد جواد توکلی
#تحلیل_اقتصادی
#روز_قدس
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
اهداف اقتصادی جنایت راسک و چابهار
♦️جیش الظلم در بیانیه خود در زمینه جنایت راسک و چابهار نوشتند هدف از اجرای این عملیات تلاش برای ناکام گذاشتن طرح "توسعه سواحل مکران" بوده است. آنها ادعا کردند که در این طرح منافع مردم مسلمان بلوچ هدف قرار گرفته است تا هفت میلیون شهروند غیر بلوچ با مذهب شیعه در شهرهای سواحل بلوچستان ساکن شوند و زمینه "ایجاد تمدن جدید علوی" فراهم شود.
🔻 دروغ های بسیاری در این بیانیه جهت توجیه این جنایت مطرح شده است از جمله دروغ در مورد اهداف توسعه مکران، ولی هدف من از نگارش این متن توجه به جنگ رسانهای بر علیه پیشرفت اقتصادی کشور است، دشمنان این آب و خاک تلاش میکنند از گسلهای قومی و قبیلهای برای کشیدن ترمز پیشرفت کشور استفاده کنند.
⁉️ ولی ما چه پیوست رسانه ای برای طرحهای توسعه ای کشور داریم؟ راستی چرا طرح توسعه سواحل مکران این قدر کند پیش می رود؟ ما چه طرحی برای مقابله با مشارکت کند هند در طرح توسعه بندر چابهار داریم؟ جایگاه چین و روسیه در طرح توسعه سواحل مکران چیست؟
✍️ دکتر محمد جواد توکلی
#طوفان_الاحرار
#حمله_تروریستی_راسک
#تحلیل_اقتصادی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
14.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام خامنه ای: مرحوم شهید صدر قطعا یک نابغه بود.
به مناسبت سالروز شهادت شهید آیتالله سید محمدباقر صدر و خواهرشان دکتر سیده بنت الهدی صدر بدست صدام ملعون و حزب بعث
#شهیدصدر
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir