عدالت یاوران قصد
🔸بررسی اقتصاد سیاسی ایران در دهه هفتاد دکتر سید مهدی زریباف اقتصاددان و استاد دانشگاه شکلگیری دو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«سلسله مباحث بررسی اقتصاد سیاسی ایران»
اواخر دهه هفتاد و اوایل دهۀ هشتاد
دکتر سید مهدی زریباف اقتصاددان، استاد اقتصاد اسلامی و دانشگاه
🔹در دوران آقای خاتمی، در مسیری افتادیم که جریان لیبرال سرمایهداری و نئولیبرال سرمایه داری در دنیا ،برای حاکمیت آمریکا بر اقتصاد جهان تجویز میکرد.
🔹...با فشار بر نظام اقتصادی میخواستند حاکمیت دینی را نفی کنند.
و این یک توطئه جهانی بود و هنوز هم ادامه دارد...
#دکتر_زریباف
#تحلیل_اقتصادی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
فریب بزرگ:
انگارۀ #علم_اقتصاد_محض و انکار #اقتصاد_اسلامی
🔸 پیدایش و تطور اقتصاد اسلامی از ابتدا درگیر با انگارۀ «علم» بودن اقتصاد بوده است. به محض مطرحشدن ایدۀ اقتصاد اسلامی، اولین انتقادی که به آن شده این بوده است که مگر «علم» هم اسلامی و غیراسلامی دارد؟ و مخالفان برای اثبات بیمعنابودن اقتصاد اسلامی، پا را فراتر میگذارند و با طرح مغالطۀ «مگر علم فیزیک اسلامی و غیر اسلامی داریم که شما حرف از اقتصاد اسلامی میزنید؟» اساساً منکر وجود چیزی به نام اقتصاد اسلامی میشوند.
🔸برخی از منتقدان اقتصاد اسلامی، اعم از حوزویان و دانشگاهیان، بر این باورند که علم اقتصاد یعنی «اقتصاد اثباتی» که بهدنبال شناخت واقع است و شناخت واقع هم ربطی به هنجارها و ارزشها ندارد و ازاینجهت، ما چیزی به نام اقتصاد اسلامی نداریم.
🔸 اولین کسی که قائل به چنین تصوری از علم اقتصاد شده است، اقتصاددان فرانسوی به نام لئون والراس (۱۸۳۴-۱۹۱۰) بوده که برای فرار از انتقادات سوسیالیستها به نظام سرمایهداری، تلاش کرده شاخهای از اقتصادسیاسی را به عنوان نظریه ارزش جدا کند که لیبرالیستی و غیرلیبرالیستی نداشته باشد اما جالب است که این حوزه، به بیان خود والراس ربطی به «کشف واقع بما هو واقع» ندارد بلکه «نظریۀ اقتصاد محض باید مفاهیم نوعی ایدئال را انتزاع و تعریف کند تا استدلالهای این علم براساس این مفاهیم شکل بگیرد. پس از تکمیل این زنجیرۀ استدلال براساس این مفاهیم انتزاعی، نظریات اقتصادی به واقعیت باز میگردند اما نه برای تأیید نتایج خود بلکه برای بهکاربردن آن نتایج در واقعیت (Walras, 1874, 71).»
🔸 میلتون فریدمن آمریکایی هم در مقالۀ «روششناسی علم اقتصاد» (۱۹۵۳) تصریح میکند که هیچ لزومی ندارد که فروض یک نظریۀ اقتصادی مطابق با واقع باشد بلکه آنچه در نظریۀ اقتصادی اهمیت دارد، قدرت توصیف و پیشبینی واقعیت توسط نظریه است.
🔸 کسی که اندک مطالعهای در رشتۀ اقتصاد داشته باشد میداند که علم اقتصاد در مقام نظریات خود، ارتباطی با واقعیت ندارد. اکثر دانشجویان و فارغالتحصیلان اقتصاد از انتزاعیبودن و غیرواقعیبودن این دانش شکایت دارند.
🔸 بنابراین این انگاره که «علم اقتصاد بهدنبال شناخت واقع بما هو واقع» است انگارهای است که حتی در میان بزرگان اقتصاد غرب هم طرفدار ندارد. اگر این انگاره از علم را بپذیریم، هیچ نظریه و گزارۀ اقتصادی را نمیتوان علمی دانست چه نظریۀ قیمتهای نسبی مارشال را و چه نظریۀ پولی فریدمن و چه نظریۀ عمومی کینز و چه نظریۀ تعادل عمومی والراس را؛ چرا که تمامی این نظریات با اتکا بر فروضی غیرواقعی، صرفاً بهدنبال تغییر واقعیتها هستند و هر کدام از آنها از منظر خود و فروض خود به واقعیت نگاه میکند و نهایتاً «توصیه»هایی برای تغییر واقعیت ارائه میدهد.
🔸 این را هم اضافه کنم که هدف اصلی این نظریهپردازان، حل مشکلات و چالشهای امپراتوری بریتانیا و بعدتر، ایالات متحده بوده است نه تولید علم و نظریات جهانشمولی که کاشف از واقعیتها و قوانین اقتصادی حاکم بر زندگی بشر باشد!
🔸 اما انگارۀ دیگر که منجر به نفی یا محدودکردن اقتصاد اسلامی میشود این است که تصور میکنند وقتی از اقتصاد اسلامی سخن میگوییم باید همتراز و معادل نظریات اقتصاد نئوکلاسیک، مباحثی را از کتاب و سنت یا متون فقهی یا حکمی علمای اسلامی ارائه کنیم! مثلاً آیهای از قرآن دربارۀ قیمتهای نسبی یا روایتی از معصومین علیهمالسلام دربارۀ حداقل دستمزد یا نرخ سود یا دربارۀ خلق پول و نظام بانکی بیاوریم! نگاهی که حتی اخباریهای افراطی هم ندارند چه رسد به نگاه رایج در میان متفکران اسلامی. در حالی که اقتصاد اسلامی به مثابۀ شاخهای از علوم اسلامی، منظومهای از نظریات اقتصادی است که با اتکا به قرآن و سنت، برای تنظیم امور مسلمین کشف و تبیین شده است.
🔸 درنهایت اینگونه جمعبندی میکنم که اگر علم را بهمعنای کشف واقع بما هو واقع در نظر بگیریم، هیچکدام از نظریات اقتصادی چه لیبرالیستی و چه سوسیالیستی و چه غیر آنها، نمیتواند ادعای علمیبودن داشته باشد چرا که همۀ اندیشههای سکولار غربی و شرقی، مبتنیبر نظریاتی هستند که برگرفته از باورها و تعلقات و حدس و گمانهای نظریهپردازان، واقعیت را «آنگونه که میبینند» و نه آنگونه که هست، توصیف میکنند.
🔸 اگر بخواهم از این بالاتر روم باید بگویم تنها امکانی که برای شناخت واقع بما هو واقع وجود دارد، فراتررفتن از محدودۀ محسوسات و مشاهدات تجربی و متصلشدن به منبعی بالاتر از ماده است که اشراف کاملی بر واقعیتهای مادی این جهانی دارد و این امر جز ازطریق اتصال به وحی و در پارادایم #اقتصاد_اسلامی میسر نیست.
✍دکتر علی سعیدی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
«بستن راه سفته بازی همین و بس»
🔹آلمان با اجرای سیاست های اقتصاددانی به نام یالمار شاخت بعد از جنگ جهانی اول از کشوری بدهکار با اقتصاد ضعیف به قدرتی اقتصادی تبدیل شد
🌀مستند را ببینید👇
http://telewebion.com/episode/0xbe38211
سیاستهای که اجرا کرد چیزی جز بستن راه فعالیتهای غیرمولد نبود
👁️🗨️بخوانید👇
https://eitaa.com/eqmoq2/2373
برای نجات اقتصاد ایران و دستیابی به #جهش_تولید هم بهترین راه حل این است که جلوی فعالیت های غیرمولد را بگیریم با مالیات بر عایدی سرمایه، با ممنوع سازی معامله سکه و ارز آزاد و ....
✍️دکتر محمد جواد توکلی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
هدایت شده از اقتصاد مردمی سید حسن حسینی✅
💠 یا صَریخَ مَنِ اسْتَصْرَخَهُ 💠
«اى دادرس کسى که از او دادرسى خواهد»
°شب قدر°
° زِ مظلوم جهان یادی کن °
° اولین حاجت خود را °
° فرج مهدی کن °
🤲اللهم عجل لولیک الفرج مولانا صاحب العصر و الزمان🤲
التماس دعای فرج
#شب_قدر
#فلسطین
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
اقتصاد مردمی سید حسن حسینی
https://eitaa.com/seydhasanhosseini
مزیت ما موشکهایمان و یا حتی توان نظامی مان نیست!
بلکه خواست و اراده مردم مان است ...
✍محمدحسن دهقانی پژوهشگر حوزه اقتصاد، مدیریت و حکمروایی مردمی
#طوفان_الاحرار
#روز_قدس
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بیتالمقدس تاریخ را عوض خواهد کرد
🎙 دکتر مسعود #درخشان
🔹 برش اول تاریخی: فتح بیتالمقدس توسط مسلمانان در قرن هفتم میلادی (۶۳۸ میلادی)
🔹 برش دوم تاریخی: بیش از دویست سال جنگهای صلیبی (بین حدود ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰میلادی) برای آزادی بیتالمقدس در پی ظلم ترکان سلجوقی .. نتیجه رشد اقتصادی و سپس جدایی اقتصاد از دین و اخلاق در غرب
🔹 برش سوم تاریخی: اشغال بیتالمقدس در سده اخیر و ظلم به مسلمانان
✍️ دکتر محمد جواد توکلی
#تحلیل_اقتصادی
#روز_قدس
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
اهداف اقتصادی جنایت راسک و چابهار
♦️جیش الظلم در بیانیه خود در زمینه جنایت راسک و چابهار نوشتند هدف از اجرای این عملیات تلاش برای ناکام گذاشتن طرح "توسعه سواحل مکران" بوده است. آنها ادعا کردند که در این طرح منافع مردم مسلمان بلوچ هدف قرار گرفته است تا هفت میلیون شهروند غیر بلوچ با مذهب شیعه در شهرهای سواحل بلوچستان ساکن شوند و زمینه "ایجاد تمدن جدید علوی" فراهم شود.
🔻 دروغ های بسیاری در این بیانیه جهت توجیه این جنایت مطرح شده است از جمله دروغ در مورد اهداف توسعه مکران، ولی هدف من از نگارش این متن توجه به جنگ رسانهای بر علیه پیشرفت اقتصادی کشور است، دشمنان این آب و خاک تلاش میکنند از گسلهای قومی و قبیلهای برای کشیدن ترمز پیشرفت کشور استفاده کنند.
⁉️ ولی ما چه پیوست رسانه ای برای طرحهای توسعه ای کشور داریم؟ راستی چرا طرح توسعه سواحل مکران این قدر کند پیش می رود؟ ما چه طرحی برای مقابله با مشارکت کند هند در طرح توسعه بندر چابهار داریم؟ جایگاه چین و روسیه در طرح توسعه سواحل مکران چیست؟
✍️ دکتر محمد جواد توکلی
#طوفان_الاحرار
#حمله_تروریستی_راسک
#تحلیل_اقتصادی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خامنه ای: مرحوم شهید صدر قطعا یک نابغه بود.
به مناسبت سالروز شهادت شهید آیتالله سید محمدباقر صدر و خواهرشان دکتر سیده بنت الهدی صدر بدست صدام ملعون و حزب بعث
#شهیدصدر
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
عدالت یاوران قصد
«سلسله مباحث بررسی اقتصاد سیاسی ایران» اواخر دهه هفتاد و اوایل دهۀ هشتاد دکتر سید مهدی زریباف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلسله مباحث بررسی اقتصاد سیاسی ایران ، دهه هشتاد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و انحراف مسیر توسط نئوکنزین ها در دهه نود(جریان التقاطی)
الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
استاد سید مهدی زریباف: رهبری با مطرح کردن این الگو تلاش کرد تا یک گرایش دینی به نظام برنامهریزی و مدل توسعه کشور بدهد.
اما این طرح هم اسیر جریان التقاط و نمیتوانیمها شد...
#الگوی_پیشرفت
#دکتر_زریباف
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
🔅 شیوهٔ اداره
دکتر علی سعیدی
🔸اداره کشور به #شیوه_اسلامی و الگوسازی برای اداره جهان و اصلاح آن، دو آرمان کلانی هستند که رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار امروز با دانشجویان بر آن تاکید کردند.
▪️ میگویم اساسیترین مسأله حال حاضر ما در حکمرانی، نداشتن شیوه بومی مستقل است و متاسفانه نگاه تقلیدی در اداره کشور غلبه دارد که معمولا در عباراتی همچون «در دنیا/ اروپا/ آمریکا اینگونه است که ...» خود را نشان میدهد انگار که جمهوری اسلامی در اداره امور خود باید به سبک و شیوه دیگران عمل کند!
🔹 در حالیکه مطالبه جدی رهبر انقلاب این است که شیوهٔ اداره باید اسلامی باشد، الگوی پیشرفت باید اسلامی باشد و به همین ترتیب، سیاست و اقتصاد هم باید اسلامی باشد. معنی ندارد اقتصاد جمهوری اسلامی شیوهای غیر اسلامی داشته باشد و متاسفانه غفلت از همین شیوه اداره است که ما را گرفتار لیبرالیسم در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگیاش کرده است تا آنجا که مترجمان و مروجان وطنی لیبرالیسم با صراحت و وقاحت تمام از بودجهها و امکانات دولتی استفاده میکنند و اقتصاد اسلامی را انکار و تمسخر میکنند! یأکلون رزقه و یعبدون غیره، فتامل.
🆔 @DrSaeedi
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹یادی از پدر اقتصاد اسلامی
🔻امروز ۱۹ فروردین سالروز شهادت شهید سیدمحمد باقر صدر است، شخصیتی استثنایی که در این مقاله استدلال کردم بنیانگذار اقتصاد اسلامی است 👇
https://eitaa.com/eqmoq2/2371
🌀یادش بخیر چند سال پیش در برنامه مصیل شبکه ۴ بخشی از اندیشه های اقتصادی شهید صدر را بازگو کردم👇
https://www.aparat.com/v/netH7
برنامه مصیر: اقتصاد اسلامی در اندیشه شهید صدر👇
https://www.aparat.com/v/Yd9ly
✍️ دکتر محمد جواد توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
💢پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، و دانشگاه قم با همکاری مراکز آموزشی و پژوهشی دیگر برگزار می کنند🔰
همایش ملی :
🔸اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالشهای اساسی اقتصاد ایران با تأکید بر مهار تورم و رشد تولید
🔹با حضور اندیشمندان برجسته و مدیران کشوری و استانی
🗓 29 فروردین 1403، دانشگاه قم، از 8:30 تا 17
🌏 ثبت نام #حضوری
https://rihu.ac.ir/fa/form/39
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
بــه پـایـان آمـد ایـن مـاه و
عبادتهمچنانباقیاست
بـــــرای ما حـــــرم بنــــویس
نجـــــف تا کــربلا کافیست_
طاعاتتون قبول درگاه حق🤲
#عیدسعیدفطربرشمامبارک 🌹
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
دکتر روحالله ایزدخواه:
(نماینده مجلس و مدیرعامل اندیشکده توسعه منطقهای فنآوران)
●● حرف اول بنده این است که اقتصادمردمی نه یک شعار و نه حتی یک راهبرد بلکه یک مکتب است. ما باید یک پایگاه علمی و فکری مستمر و منسجم برای اقتصاد مردمی ایجاد کنیم که تنه به حلقه نیاورانی بزند که در اقتصاد لیبرال مطرح است.
●● حرف دوم من این است که کالبد اقتصاد مردمی سلولهای خاص خودش را میطلبد و این سلولهای بنیادی اقتصاد مردمی را باید ایجاد کرد.
●● عرض سوم بنده این است که کارویژه دولت آقای رئیسی ریلگذاری برای اقتصاد مردمی است و بدین جهت دولت باید به همه دستگاهها ماموریت بدهد که در حوزه خودشان برای اقتصاد مردمی ریلگذاری کنند.
●● حرف آخرم این است که منابع عمومی کشور باید برای مردم آزادسازی بشود، برای مثال ما که یک کشور بیابانی هستیم، حدود ۳۰ میلیون شتر میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند در حالیکه در حال حاضر ۳۰۰ هزار شتر در اختیار داریم، اگر قوانین واردات دام شتر تسهیل بشود تا خود دامداران بتوانند شتر را وارد کرد میتوان معضل دام را با همین میزان آب موجود در کشور حل نمود. همچنین ظرفیت بازارچههای مرزی را باید در اختیار تعاونیهای مردمی بدهیم این درحالی است که امروز ۶۰ درصد ظرفیت این تعاونیها در کشور راکد است.
💠 اهم نکات ارائه شده در نشست رمضانی مسئولان، صاحبنظران و حلقههایمیانی عرصه تولید و اقتصاد مردمی با رئیسجمهور محترم دکتر سید ابراهیم رئیسی
#تحلیل_اقتصادی
#جهش_تولیدبامشارکت_مردم
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
چه تعبیر خوب و درستی دارد "رالف والدو" (از اندیشمندان آمریکایی) در مورد تمدن آمریکایی؛ تمدن مبتنی بر کسب و کار.
شبیه همان تعبیریست که ما با عنوان جامعه بازار یا تمدن مبتنی بر بازار از آن یاد میکنیم.
والدو میگوید پولِ پژوهشها را کسب و کارها میدهند و طبیعیست در این شرایط پژوهشها به سمت شیوههای تامین منافع سرمایهداران و صاحبان قدرت اقتصادی برود.
اقتصاد علمنمای امروز کارکرد اصلیاش همین است.
به قول پرفسور درخشان:
هیچگاه در تاریخ معاصر کشورمان مثل امروز ندیده ایم که تحصیل کردگان فقیر، با شعار لیبرالیسم اینگونه از چپاولگری اغنیاء دفاع کرده باشند.
چرا و چگونه روشنفکران ما فریب خورده اند؟
✍حسین عباسی فر (اقتصاددان)
#تحلیل_اقتصادی
#لیبرالیسم
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
مرحله مهم بعدی برای ایجاد بازدارندگی و امنیت پایدار، #شکستن_سلطه_دلار در اقتصاد #ایران است.
در جنگ ترکیبی، #تحریم_اقتصادی، جایگزین نبرد نظامی نیست بلکه بخشی از جنگ نظامی محسوب میشود تا با تضعیف کشور هدف و ضربه به سرمایه اجتماعی، زمینه منازعه اصلی را فراهم کند و #دلار مهمترین سلاح در نزاع اقتصادی است.
با یک تدبیر بهنگام و عزم قاطع و منسجم، امکان شکستن این ابزار سلطهی اقتصادی نیز همچون شکستن سامانه پدافند چندلایهی نظام چپاول جهانی به سرکردگی آمريکا، فراهم خواهد شد بحول و قوه الهی.
✍ مهدی عسگری 🇮🇷
#تحلیل_اقتصادی
#تحریم_اقتصادی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥برخی اوایل انقلاب میخواستند کل اقتصاد ایران را دولتی کنند!
🔻دکتر محسن زنگنه؛سخنگوی کمیسیون ویژه جهش تولید:
🔹از همان ابتدای انقلاب، عدهای با اقتصاد غیر دولتی مسئله داشتند که البته شاید دلیل برخی از آنها توزیع ناعادلانه ثروت بود ولی برخی واقعا ذی نفع بودند.
🔸در دهه ۶۰ میخواستند قانونی را در مجلس تصویب کنند که کل اقتصاد ایران دولتی شود ولی رهبری که در آن زمان رئیس جمهور بودند مخالفت کردند و شورای نگهبان هم آن را تایید نکرد.
🔹عدهای هم هستند که نمیخواهند شرکتهای دولتی از دستشان خارج شود چون تعیین مدیرعامل آنها را ابزار حکمرانی خود میدانند.
#جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
#نهضت_مانع_زدایی
#تحلیل_اقتصادی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
📣 #انعکاس| سلسله نشستهای تبیین شعار سال
🔸نشست ششم
👤 حجتالاسلام و المسلمین سید محمدرضا رضی
محقق اقتصاد مقاومتی
🔹با موضوع:
نگاهی کوتاه به سه مفهوم جنگ اقتصادی، جهش تولید، اقتصاد مردم بنیاد
و ارائه راهکار برای تحقق شعار سال
📆 چهارشنبه، ۲۹ فروردين ۱۴۰۳، ساعت ۱۶:۳۰
🌐 لینک وبینار:
https://vc.ostanyazd.ir/b/c2m-nrg-bym-xj5
#جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
📍 واکنش استاد برجسته اقتصاد اسلامی به نفی اقتصاد اسلامی/ موضوع اقتصاد اسلامی حرف غلط یا صحیح؟
🔻حجت الاسلام احمدعلی یوسفی مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یادداشتی مطرح کرد:
📝 هر صاحب نظری اگر بخواهد درباره موضوع تخصصی «اقتصاد اسلامی» اظهار نظر کند باید هم اسلام شناس باشد و هم اقتصاددان؛ بنابراین اگر کسی این دو نوع تخصص را نداشته باشد و درباره وجود یا عدم وجود اقتصاد اسلامی نظر بدهد، نشانی غلطی را به طلاب و فضلای حوزوی و دانشگاهی میدهد
📝 چگونه وظیفه داریم نظام اقتصادی سکولار را به روش عدم مغایرت تحلیل و محصول این روش را مشروع بدانیم، اما نظام اقتصادی اسلامی مستنبط از مبانی اسلامی را وظیفه نداریم از روش بیان شده تحلیل و در صورت عدم مغایرت با فقه مورد نظر ایشان مورد تایید قرار دهیم و محصول آن را مشروع بدانیم؟!
📝 متاسفانه در ذهن بعضی از اساتید حوزه، اقتصاد به شکل سهگانه نظام سرمایهداری، سوسیالیستی یا مختلط شکل گرفته است و دستگاه فقه باید منتظر باشد تا خروجی آنها را به روش عدم مغایرت تحلیل کند و به عنوان فقه اقتصادی بپذیرد.
📝 چنین روشی فقه اسلامی را در موضع فقه منفعل، مسالهگو قرار میدهد؛ در حالی که ظرفیت فقه اسلامی ظرفیتی است که میتواند آن را در موضع فقه فعال، نظامساز و مطالبهگر از نظامات سکولار قرار دهد و خروجی چنین فقهی در عرصه اقتصادی، مردمسالاری اقتصادی دینی است که با خروجی نظامات اقتصادی سکولار تفاوتهای اساسی دارد.
🌐 متن کامل یادداشت: https://ihkn.ir/?p=37222
#تحلیل_اقتصادی
#اقتصاداسلامی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
#اقتدار ایران در حمله به اسرائیل، خود را بر بازار ارز و طلا و سایر بازارها تحمیل کرد و دشمنان را در ناآرام کردن اقتصاد ایران ناکام گذاشت.
رابطه اقتدار بینالمللی و اقتصاد در این ماجرا به وضوح نمایان شد.
رابطهای که گمشده دهههای اقتصاد ایران بود و در دولت سیزدهم در حال بازیابی است.
✍دکتر حمیدرضا مقصودی
#اقتصاد_قوی
#اقتصادمقاومتی
#تحلیل_اقتصادی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
27.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 تاثیر عدالت بر علوم در تحقق رشد متوازن
استاد سید مهدی زریباف:
من معتقدم عدالت مبنای پیشرفت است و ...
... و اساس پیشرفت متوازن عدالت است.
#عدالت_بنیانی
#عدالت_اقتصادی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
🥀إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
▪️دانشمند فرهیخته دکتر پرویز داوودی به رحمت ایزدی پیوست.
▪️مصیبت درگذشت این اندیشمند فرزانه و مدیر گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره و استاد دانشگاه را به جامعه علمی کشور و همه اساتید و جویندگان علم و دانش تسلیت میگوییم.
▪️شادی روحشان فاتحه و صلواتی اهدا میکنیم.
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir