اگر بناست #یارانه_پنهان به خانوارها در نظام محاسبات وارد شود،
لازم است #تولید_پنهان خانوارها نیز دیده شود.
تولید پنهان یعنی کالا و خدماتی که توسط خانوارها و در محیط نابازار فرهنگی تولید می شود اما در هیچ کجای حسابهای ملی وارد نمی شود.
اگر یارانه پنهان، عدم النفع دولت از پرداخت یارانه است، تولید پنهان، نفع دولت از وجود خانواری است که از این یارانه ها استفاده می کند.
برآوردها نشان می دهد، تولید پنهان در ایران، چندین برابر یارانه پنهان است.
منع کردن خانوارها از انرژی و سایر اقلام متناسب با قدرت خرید، دولت را نیازمند ده ها برابر هزینه برای جبران توقف تولید پنهان خانوارها می کند.
✍ دکتر حمیدرضا مقصودی
#تحلیل_اقتصادی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
مردم عزیز؛
جریان فکری #گران_کن و معیشت سوز #نئولیبرال، علی رغم آگاهی از شرایط #تحریم و محدودیت #ارزی کشور و با علم به وجود انحصاری بودن اغلب بازارهای کشور، به هر چیزی چنگ می زند تا همچنان دولت و #مجلس را دچار برداشت غلط و تصمیم اشتباه در حکمرانی اقتصادی کشور کند؛
از دین گرفته تا علم اقتصاد همه را دستمایه ای برای منفعت جویی گروهی خاص و سوداگران بازار ارز قرار می دهند... مراقب آن ها باشید؛ آن ها دغدغه فقه اسلامی یا شریعت و سنت را ندارند، تنها از دیدگاه و صدق کلام برخی از #علما و #صلحا که در رابطه با موضوعی در شرایط دیگر مطرح شده است استفاده می کنند تا بتوانند به خواسته خود برسند.
✍محمد حق شناس
#تورم
#تحلیل_اقتصادی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
پیش نشست همایش نظریه نظام انقلابی با مشارکت مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و همکاری اندیشکده استقلال و آزادی اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برگزار شد.
دکتر سید مهدی زریباف : حرکت انقلابی نیازمند نظام اراده و نظام اداره است.
مسائل اصلی کشور در سه سطح: ۱_مدیریت
۲_ساختارها و رویکردها
۳_ و سطح بالاتر در سطح نهادهاست.
تغییر مدیریت چاره کار نیست، مشکلات از ساختار هرمی است و باید ساختارهای مدیریتی منظومه ای شوند.
و در این حرکت باید قالب پویایی در عین ثبات و ثبات در عین پویایی وجود داشته باشد تا حرکت انقلابی باشد.
در حرکت انقلابی و گفتمان مردمی سازی عبارت حکمروایی صحیح است نه حکمرانی
این نشست در تاریخ هجدهم دیماه در مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری با حضور جمعی از اساتید و اندیشمندان برگزار گردید و ماحصل آن حرکت انقلابی لازمۀ حضور مردم بود.
#همایش
#نظام_انقلابی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
نجات اقتصاد از چنگال نئولیبرلیسم
🖌دنی رودریک
💠چین با استفاده از مجموعهای از نوآوریها، اصول اقتصادی بنیادین خود را در ترتیبات نهادی ناآشنا پیاده کرد. قیمتگذاری دونرخی، که تحویل اجباری غلّات به دولت را حفظ میکرد اما به کشاورزان اجازه میداد تا مازاد محصول خود را در بازارهای آزاد بفروشند، در عین آنکه مشوقهایی در جهتِ عرضه فراهم میساخت، بودجۀ دولتی را از مضرّات لیبرالسازی تمامعیار مصون کرد.
♦️طرح موسوم به «نظام مسئولیتپذیری خانوار» مشوقی برای کشاورزان بود تا در زمینی که روی آن کار میکردند سرمایهگذاری نموده و آن را بهبود بدهند، اما نیاز به خصوصیسازی علنی را از بین میبُرد.
♦️ناحیههای ویژۀ اقتصادی هم مشوق صادراتی ایجاد کرده و سرمایهگذاران خارجی را جذب میکرد بدون آنکه حفاظت از بنگاههای دولتی را از بین ببرد (و در نتیجه اشتغال داخلی را تضمین مینمود).
khabaronline.ir/xkNg4
♦️عطف به این انحرافها از نقشههایی که روایت ارتدوکس علم اقتصاد مطرح میساخت، اینکه مثل برخی منتقدانْ اصلاحات اقتصادی چین را چرخشی نئولیبرال بنامیم، بیشتر رهزن است تا آنکه روشنگر باشد. اگر قرار است این را نئولیبرالیسم بنامیم، مطمئناً باید نگاه مهربانانهتری به ایدههایی داشته باشیم که چشمگیرترین سیاستهای کاهش فقر را در تاریخ رقم زدهاند.
✍️دکتر سید محمد جواد توکلی
#تحلیل_اقتصادی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
🐓مرغ همسایه غاز است
✏️اخیرا اظهارنظرهایی در مقایسه وضعیت اقتصادی #مالزی و #ایران منتشر شده و ادعا شده که جوانان مالزیایی در رفاه کامل ولی جوانان ایرانی همگی بیکار و سرخوردهاند.
♦️طرح این ادعاها از سوی برخی به اصطلاح اقتصاددانان محل تعجب است. گشتی در فضای مجازی نشان میدهد که وضعیت اقتصاد مالزی آنقدر که ادعا می شود، #گل_و_بلبل نیست. در ادامه برخی شواهد میآید:
1⃣ درآمد سرانه مردم مالزی چیزی حدود ۱۳ هزار دلار در سال است که در مقایسه با کشورهای توسعه یافته بالا نیست ( اینجا را ببینید) برخی گزارشها حاکی از آن است که مالزی سعی کرده سطح درآمد سرانه خود را به سطح کشورهای با درآمد سرانه بالا برساند، ولی موفق نشده است( اینجا را ببینید، اینجا را نیز ببینید).
2⃣ گزارش هایی از وضعیت وخیم کار در مالزی در برخی از زمانها به چشم میخورد. گزارش شده که دانشجویان ایرانی به خاطر کار در مالزی به زندان افتاده اند(اینجا را ببینید).
3⃣ این اظهارنظر یک دانشجوی ایرانی از وضعیت مالزی است: ««مالزی یک کشور مدرن با ساختمانهای بلند و پر از تکنولوژی است. برای کسانی که به دلیل تفریح و گردش آمدهاند این ویژگی بسیار هیجانانگیز و جالب میتواند باشد؛ اما بعد از مدتی واقعا کسالتآور میشود و شما دیگر همه چیز را خاکستری خواهید دید. در این کشور علاوه بر آنکه مواد مخدر مانند نقل و نبات در اختیار همگان قرار دارد فاصله طبقاتی و گرانی بیداد میکند.»(اینجا را ببینید)
4⃣بر اساس برخی شواهد مالزی در فرایند توسعه از برخی معیارهای اخلاقی عدول کرده و گرفتار آفات آن شده است. در گزارشی خواندم که کشور مالزی برای رسیدن به توسعه چشمش را به روی گسترش صنعت فحشا بسته است، به گونهای که حتی آمارهای آنها از تایلند هم بدتر شده است(اینجا را ببینید).
♦️ آنچه گفته شد به معنای توجیه سیاستهای ناکارآمد اقتصادی در ایران و عدم توجه به سیاستهای اقتصادی افرادی چون ماهاتیر محمد در مالزی به خصوص ایستادگی در برابر سیاست های صندوق توسعه در بحران شرق آسیا نیست، اشکال به مقایسه های نادرست و بیپایه است.
✍️دکتر محمد جواد توکلی
#تحلیل_اقتصادی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
✍محمد حق شناس:
سال گذشته که برخی از کارشناسان تلاش می کردند دولت ایران را متقاعد به #جراحی_اقتصادی به تعبیر خودشان کنند، من که از پشت صحنه چنین برنامه های #نئولیبرالی آگاه بودم و اطمینان داشتم که دولت اگر مسیر #دلاریزه کردن بیشتر اقتصاد را در پیش گیرد و با آزادسازی اقتصادی و #گران_سازی و حذف ارز رسمی کشور به ارز بازار آزاد تن دهد گرانی و تورم بی سابقه ای رخ می دهد تلاش کردم تا جایی که ممکن است از عواقب چنین تصمیماتی به دولت مردان انذار و هشدار بدهم، هشدارهایی که نادیده گرفته شد و تورم و گرانی جراحی اقتصادی بدون هیچ دستاوردی به سفره های مردم رسید و مجددا قیمت دلار و ارز پرواز کرد.
اتفاقاتی که پارسال در ایران اتفاق افتاد به شکل گسترده تر و افراطی در آرژانتین با همان اسم #جراحی_اقتصادی و آزاد گذاشتن نرخ ارز در حال وقوع است! ارمغان این جراحی اقتصادی در آرژانتین تا اینجای کار برای این کشور گرانی وحشتناک و تورم ۲۰۰ درصدی بوده است که احتمالا تا پایان سال به ۴۰۰ درصد هم می رسد؛
همان مشاوران ساکن در #شیکاگو آمریکا، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول که برای ایران نسخه بازار آزاد جهانی را می پیچند برای آرژانتین هم دست به کار شده اند؛
اگر این دلاریزه شدن اقتصاد این کشور ادامه یابد با کاهش #ارزش_پولی_ملی این کشور در حدود ۲٪ در ماه، رشد تورم تقریباً ۲۰ درصدی در ماه اتفاق خواهد افتاد و این برای این کشور یعنی فاجعه!
با بی ارزش سازی پول ملی و تکیه به #دلار، رفاه و آسایش حداقلی فعلی نیز از آرژانتین رخت برخواهد بست.
#تحلیل_اقتصادی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
*راهکارهای تثبیت نرخ ارز *
همانطور که استحضار دارید با هدایت صندوق بین المللی پول و ملاقات آقای حسن روحانی با آنها بحران ارزی از زمان روحانی شروع شد و زمینه ای برای تامین وجوه برای بحران خودرو، یعنی خودرو سازی، بحران بانکی و برهم زدن تعادل اقتصادی بوجود آمد و صندوق بینالمللی پول با نفوذ سرمایه داران بزرگ آنرا دیکته کردند تا مردم روز خوش نبینند و منافع سرمایه داران و دلالان تامین شود، و دکتر راغفر استاد اقتصاد دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهزا. نیز اخیراً به آن اشاره نموده اند.
خلاصه و مختصر کنترل نرخ ارز در جهت ثبات اقتصادی به شرح زیر تقدیممیشود:
۱- کنترل تورم، تورم مهتمرین آسیب و لطمه زننده به کل اقتصاد است که به ارز نیز مربوط میشود، لذا اولین بیماری اقتصاد ایران تورم است
که در نقدینگی به بانک مرکزی مربوط می شود و لازمه کنترل تورم کاهش نقدینگی است.
۲- دومین اقدام لازم، افزایش ذخیره پولی بانکها نزد بانک مرکزی است که افزایش آن موجب میشود
money multiplier شتاب پول در جهت خلق پول عمل نکند. در این مورد مفصلاً در آینده توضیح داده خواهد شد.
۳_ سومین مورد افزایش بهره پس انداز ارزی به ۵٪ است که به ۱/۵٪ کاهش یافته است (طبق اسناد ملاحظه شده در بانک ملی ایران)
۴- چهارمین موضوع کنترل خروج ارز همراه مسافر به حداقل رساندن آن است
۵- کنترل قاچاق ارز برای خروج از کشور
۶- کنترل صرافی ها و خرید و فروش ارز در چارچوب قانون و براساس کارت ملی.
۷- تعطیل صرافی های غیر مجاز و جلوگیری از خرید و فروش ارز توسط دلالان و خریداران خیابانی.
۸- بازرسی مستمر صرافیها.
۹- استفاده از عملیات تثبیت ارز
(Open market operation)
برای مبارزه با سفته بازان.
۱۰- نرخ بهره بانک ها با توجه به نرخ تورم تعدیل شود و این نباشد که جریان رانت به نفع وام گیرندگان و سرمایه داران باشد.
۱۱- دادن وام جهت توسعه و در خدمت صنایع کوچک و متوسط و فقر زدایی باشد.
۱۲- با یک الگو در جهت عملیات بانکی بدون ربا آغاز و در صورت موفق بودن گسترش و با آمادگی بانکها در کلیه بانکها عملی شود.
۱۳- کنترل و نظارت بانکی بیشتر شود که بانک از حالت بنگاه داری و بساز بفروشی خارج شده و در خدمت توسعه اقتصاد کشور عمل کنند.
۱۴- بانک مرکزی بانکها را وادار کند که وام های لاوصول بازگردانده شود.
۱۵- از فروس ارز برای تامین کسری بودجه خود داری شود.
۱۶- نرخ واقعی ارز محاسبه شود و اقتصاد به آن سمت هدایت شود.
۱۷- با اقدامات اطلاع رسانی و روانشناختی از خروج ارز جلوگیری شود که این مهم با اطلاع رسانی حساب شده قابل اجرا است.
۱۸- بانک مرکزی یک اطاق فکر از متخصصین متعهد و پاک دست اقتصادی استفاده نماید.
۱۹- ارتباط دانشکده های اقتصاد با بانک مرکزی افزایش یابد.
۲۰- توجه به این نکته اساسی که در قانون اساسی، بانکداری دولتی است یعنی بانکها باید در خدمت توسعه اقتصاد کشور باشند نه تامین منافع سرمایه داران.
۲۱- معاون ارزی بانک مرکزی نیز از متخصصین متعهد، پاک دست و غیر لیبرال کشور باشد.
۲۲- اطاق پایاپای آسیایی که مرکز آن در بانک مرکزی بوده با ارتباط با کشورها فعال شود.
۲۳- پیشنهاد میشود در مورد ایجاد یک پول منطقه ای بررسی های لازم صورت گیرد تا در جهت رفع سلطه و منافع ملی عمل شود.
✍حسنی پور
#تحلیل_اقتصادی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
🔴 از تویوپت تا لکسوس!
▫️سیدیاسر جبرائیلی
🔹 سال ۱۹۳۹ میلادی، ژاپن دو شرکت خودروساز آمریکایی جنرال موتورز(GM) و فورد(Ford) را که در این کشور خودرو تولید میکردند، از خاک خود بیرون کرد تا صنعت خودروی ملی ایجاد کند. ژاپنیها میدانستند که هیچ کشوری از نظر صنعتی به هیچ جایی نمیرسد مگر اینکه یک صنعت خودروی پیشرفته داشته باشد.
🔸 و میدانستند که تا خودروساز خارجی در کشورشان حضور دارد، خبری از صنعت خودروی ملی نخواهد بود.
پس از شانزده سال حمایت تمام قد دولتی و صرف هزینههای سنگین، شرکت تویودا (تویوتای فعلی) سال ۱۹۵۵ نخستین خودروی خود با نام تویوپت را تولید کرد.
✅ این خودرو اما تبدیل به نماد سرخوردگی صنعتی مردم ژاپن شد. به آمریکا صادر شد، اما آمریکایی ها آن را عودت دادند. ۲۵ سال گذشت و صنعت خودروی ژاپن به جایی نرسید. کار به جایی رسید که منتقدان صنعت خودروی ملی، خواهان بازگشت خودروسازان خارجی شدند.
🔹 اما این گفتمان نتوانست غالب شود و با همت مردم و مسئولان، گفتمان تولید ملی همچنان به مسیر طاقت فرسای خود ادامه داد.
اگر امروز میبینیم که شرکت تویوتا برند برتر خودروسازی جهان است، باید بدانیم این موفقیت نه از طریق مشارکت با فورد و جنرال موتورز به دست آمده و نه یک شبه حاصل شده است.
🔸 تویوتا مسیری طولانی برای رسیدن به این نقطه پیموده است.
خودروسازی در کشور ما به همان مرضی دچار است که زمانی خودروسازی ژاپن گرفتار بود. آنها فورد زده بودند، ما پژو زدهایم! آنها از شر بیگانه خلاص شدند و ۶۰ سال بعد لکسوس را تولید کردند.
✅ یک تصور غلط درباره صنعت خودروی ایران وجود دارد و آن اینکه "خودروسازان ما تحت حمایت شدید دولت هستند و انحصار دارند". این گزاره از اساس اشتباه است و آن را باید به این شکل اصلاح کرد: "خودروسازان فرانسوی و مشخصا پژو-سیتروئن و رنو تحت حمایت شدید دولت ایران هستند و انحصار دارند".
🔹 امتیازات متعددی چون انحصار و... که تصور میشود برای خودروسازان ایرانی وجود داشته، در واقع برای خودروسازان فرانسوی بوده است.
خودروسازان ما خودرو نساختهاند. خودروی فرانسوی را برای فرانسویها سر هم کرده و به ایرانیها فروختهاند. یا پندار بسیاری این است که پراید، خودروی ایرانی است! در حالیکه پراید، یک خودروی کرهای و محصول شرکت کیا است!
🔸 یکی دو سال پیش برای بازدید از خط تولید یک شرکت خودروسازی رفته بودم. مسئول یکی از خطوط مونتاژ میگفت قطعات ما در گمرک گیر کرده است. گفتم چرا؟ گفت چون روی تمام قطعات وارداتی، آرم یک قطعهساز داخلی حک شده و گمرک میگوید این چجور کالای داخلی است که دارد وارد میشود؟!
✅ مشکل دیگر صنعت خودروی ما، همین مافیای قطعهسازی است که در واقع واردکننده قطعات و مونتاژ کار است، اما خود را تولیدکننده جا زده است. در یک کلام، ما خودروسازی نداریم، در یک سطح مونتاژ قطعات داریم، در سطحی دیگر، مونتاژ خودرو.
🔹 این مسئله نه در سطح ایران خودرو و سایپا قابل حل است، نه حتی در سطح وزارت صمت. مسئله، یک مسئله ملی است و بسیج همه ظرفیتهای علمی، دانشگاهی، صنعت دفاعی(سرریز فناوریهای تحصیل شده در صنایع دفاع) و... را میطلبد و این اقدام فرابخشی، صرفا با فرماندهی شخص رئیسجمهور ممکن است.
🔸 ما اگر از شر مونتاژکاری خلاص شویم و عزم تولید کنیم، یقین بدانیم در مدتی بسیار کوتاهتر مسیر پیشرفت این صنعت را خواهیم پیمود. جایی که ما امروز قرار داریم، به قله بسیار نزدیک تر از جایی است که ژاپن در آن روزها قرار داشت.
✅ پیشرفت، صبر و تلاش و هزینه و مجاهدت میخواهد. با مصرف کردن خودروی خارجی از محل صادرات نفت یا با مونتاژ پژو و رنو ما هرگز طعم شیرین پیشرفت را نخواهیم چشید. لیبرالهای ایرانی که مخالف تولید داخلیاند، از پیشرفت فقط خوشگذرانی با پول نفت و تولید بیگانه را میفهمند.
🔹 ما همچون ژاپن که فورد و جنرال موتورز را بیرون کرد، پژو و رنو را بیرون نکردیم. به ما وعده خودروساز شدن با مشارکت خارجی را دادند، اما وابسته و عقبمانده نگهمان داشتند. الحمدلله که با تحریمها فرانسویها از ایران رفتند. من معتقدم خودروسازی ایران پس از خروج فرانسویها از ایران تازه متولد شده است. کاش صبر و ارادهای که در مسئولان و مردم ژاپن بود، برای پیمودن مسیر پیشرفت در مردم و مسئولان ما هم به وجود آید.
💢 مردم ما هم دلسوزند، هم صبور، هم فهیم. اگر این عزم را در مسئولان کشور ببینند، اگر بسیج ظرفیتها و ارادهها را ببینند، اگر پیش روی آنها چشمانداز دقیقی ترسیم شده و زمانبندی مشخصی پیش چشمشان باشد، شک نکنیم برای پیشرفت خودروسازی ایران از هیچ کمکی دریغ نمیکنند.
✍سید یاسر جبرائیلی
#تحلیل_اقتصادی
#مردمی_سازی_اقتصاد
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
فکاهیات اقتصاد ایران
من: جلوی روزانه صدها تریلر کالای قاچاق را بگیرید تا فشار بر بازار #ارز کم شود.
اون: این نمیشود. باید انتظارات را کنترل کنیم.
من: صدها تریلر 15 متری، در جادههای دوربین دار، با بارنامه رو نمیتوانید کنترل کنید، میخواهيد جلوی انتظارات را بگیرید؟
✍دکتر رضا غلامی
#فکاهیات_اقتصادی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جنگ یا اقتصاد؟
پروژهای که در آن، امیر کبیر از انگلیس شکست خورد
🎙استاد رحیمپور ازغدی
#اقتصادمقاومتی
#امنیت_اقتصادی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
آنچه برای مستضعف گران است، برای ثروتمند ارزان است.
گرانی و ارزانی تصوراتی نسبی هستند و به موقعیت ها وابسته اند.
✍ دکتر حمیدرضا مقصودی
#عدالت_اقتصادی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید👇
https://eitaa.com/qasd_ir
🔅 جمع میان حکومت و شریعت
#قطبالدین_شیرازی، قرن هفتم هجری
بدان که شیطان را در این باب وسوسه بسیار باشد از آن جمله که گوید که شاید که از جهت مصلحتِ مُلک مخالفت شرع بباید کرد بل که گوید که جمع، خود ممکن نیست!
و دفع این وسوسه آن است که مُلک سلیمان عظیمتر از ملک جمله ملوک جهان بود مع هذا هیچ کاری به غیر از شرعگزاردن او را ممکن نبودی زیرا که سلوک غیر طریق شرع منافی منصب نبوت باشد. پس معلوم شد که جمع [بین حکومت و شریعت] ممکن است بلکه واجب.
--------------------------------------------------
میگویم آنچه ما از #اقتصاد_اسلامی مراد میکنیم همانا جمع حکومت و شریعت است و ظاهر است که حکمرانی بر خلاف شرع و مبتنی بر ربا(۱) و قمار(۲) و فریب(۳) و اکل مال بباطل(۴) و تطفیف(۵) و غیر ذلک باعث نابودی حرث(۶) و نسل(۷) و گسترش ظلم(۸) است بدانگونه که در عصر و زمان ما به سبب غلبۀ افکار اهل کفر(۹) و فسق(۱۰) و عصیان(۱۱) دامنگیر بلاد اسلامی گشته و جامعه مسلمین را چه از لحاظ رسوخ این افکار اباطیل(۱۲) و چه از لحاظ عمل بدان توصیات خلاف شرع و عقل(۱۳) دچار بلایای عظما کرده است و امر مسلمین بسامان نگردد مگر با بازگشت به احکام دین و اقامۀ حدود و اتباع ولی امر تماماً و کمالاً
◀️ پینوشت:
۱. #بانکداری_ربوی
۲. #بورس
۳. #تبلیغات_بازرگانی
۴. #بیمه
۵. #تولید_انبوه
۶. #محیط_زیست
۷. #خانواده
۸. #شکاف_طبقاتی
۹. #صهیونیسم
۱۰. #لیبرالیسم
۱۱. #مدرنیته
۱۲. #علم_اقتصاد
۱۳. #صندوق_بینالمللی_پول و #بانک_جهانی و #فائو و #یونیسف و #سازمان_تجارت_جهانی و #سازمان_بهداشت_جهانی و #سازمان_ملل_متحد و #فیفا و امثال ذلک
✍دکتر علی سعیدی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
اگرچه همه مشکلات را نمیشود به گردن آمریکا انداخت اما بسیاری از مشکلات ما از آمریکا است و بقیه مشکلات ما هم به گردن تحصیلکردههای آمریکا، آمریکاگرایان، معقتدین به لیبرالیسم اقتصادی و خودباختههایی است که به درمانهای بانک جهانی و نسخههای صندوق بینالمللی پول اعتماد دارند| برشی از آخرین سخنرانی مرحوم حاج احمد خمینی در نقد سیاستهای اقتصادی دولت آقای هاشمی رفسنجانی، اسفند ۱۳۷۳
#اقتصادمقاومتی
#اقتصاد_اسلامی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
📕نشست نقد کتاب نظریه پردازی در اقتصاد اسلامی
🕚چهارشنبه ساعت ۱۳ تا ۱۵
🌐پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
💠حضوری و مجازی 👇
https://skyroom.online/ch/rihu/meeting2
#نشست_علمی_اقتصادی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
✍از زندان آپارتاید به مذبح نئولیبرالیسم
🔸️در آفریقای جنوبی کسی نمیتوانست در انقلابی و مبارز بودن نلسون ماندلا تردیدی ایجاد کند. سوابق درخشان مبارزاتی او چنین اجازهای نمیداد. ماندلا ۲۷ سال را در زندانهای رژیم آپارتاید گذرانده بود و پس از آزادی در تاریخ یازدهم ژانویه ۱۹۹۰، رهبر بلامنازع جنبش استقلال طلب کشورش شد تا ملت خود را از زیر سلطه رژیم آپارتاید رهایی بخشد.
🔸️آزادی ماندلا از زندان، نماد پایان رژیم آپارتاید بود. اما کنگره ملی آفریقا به رهبری ماندلا برای اینکه رژیم حاکم، به شکل مسالمتآمیزی قدرت را واگذار کند، مذاکراتی را با فردریک دکلرک رئیس جمهور رژیم برای انتقال قدرت برگزار کرد. دکلرک در جریان مذاکرات، قدرت سیاسی را به طور کامل واگذار کرد و آپارتاید برچیده شد.
🔸️اما به موازات مذاکرات سیاسی، یک مذاکرات اقتصادی نیز در جریان بود و توجه زیادی هم جلب نمیکرد. دکلرک موفق شد با این عنوان که اقتصاد یک مسئله "فنی" است و تنها یک راه برای اداره اقتصاد وجود دارد و آن سیاستهای نئولیبرالی "اجماع واشنگتن" است، انقلابیون را متقاعد کند که طراحی پایههای اقتصادی نظام جدید را به اقتصاددانان "مستقل" رژیم حاکم، بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول بسپارند.
🔸️اینگونه بود که دولت جدید، در ریل نئولیبرالیسم قرار گرفت: الحاق آفریقای جنوبی به گات و پس از آن به سازمان تجارت جهانی را امضا و موانع واردات را برداشت. با اجرای سیاستهای صندوق بینالمللی پول، کنترل دولت از روی معاملات ارزی و ورود و خرج ارز برداشته شد و راه برای سوداگریهای ارزی و خروج سرمایه از کشور باز شد. دروازهها به روی سرمایههای خارجی گشوده شد تا بلکه خارجیها ثروت بیافرینند و تنگدستان با ریزهخواری از این ثروت، سهمی نصیبشان شود. خدمات دولتی و زیرساختهای کشور خصوصیسازی شد و داراییهای ملی که اقلیت سفید پوست تصاحب کرده بودند، مصادره نشد. آموزش مدیران نظام جدید نیز به تیمهایی از بانک جهانی سپرده شد تا نئولیبرالیسم درونیسازی شود. حتی رئیس بانک مرکزی و وزیر دارایی آپارتاید در مقام خود تثبیت شدند، چون اقتصاد یک مسئله "فنی" بود!
🔸️نتیجه این روند البته روشن بود: سال به سال به میزان فلاکت مردم آفریقای جنوبی افزوده شد. در نظام جدید ضدآپارتاید، نرخ بیکاری سیاهان دو برابر شد، دو میلیون نفر بیخانمان شدند، یک میلیون نفر از مزارع اخراج شدند، تعداد آلونکنشینها پنجاه درصد بیشتر شد، و آفریقای جنوبی به مقام نابرابرترین کشور جهان نائل آمد.
🔸️آیا ماندلا و آزادیخواهان آفریقای جنوبی طالب چنین وضعی بودند؟ هرگز. همه ماجرا این است که ماندلا و یارانش معنی "آزادی سیاسی" را خوب میفهمیدند، اما هیچ فهمی از "آزادسازی اقتصادی" نداشتند. آنها گرگهای نئولیبرال را بیش از پیش "آزاد" کردند تا سیاهان ستمدیده از آپارتاید را که مست رهایی بودند، بدرند.
✍ سید یاسر جبرائیلی
#تحلیل_اقتصادی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
🔴 رشد اقتصادی کشور به هفت درصد رسید
🔹داود منظور در نشست شورای برنامهریزی و توسعه استان مازندران اظهار کرد: میزان رشد اقتصادی کشور در ۶ ماه نخست امسال در حالی به ۷ درصد رسیده که نرخ بیکاری در کشور نیز ۷ درصد کاهش یافته است.
🔹وی افزود: دولت سیزدهم از کارنامه صحبت میکند و هر کارنامه خوبی به برنامه خوب و دقیق نیاز دارد. در همین راستا نیز برای دولت سیزدهم برنامهریزی اساسی بر اساس اولویتها و نظام مسائل مدنظر است.
#خبراقتصادی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
اَلَن گروچی (١٩٠۶ - ١٩٩٠) اقتصاددان نهادگرای آمریکایی، در سال ١٩٣١ دکتری خود را از دانشگاه ویرجینیا گرفت و بهمدّت ۵٠ سال در دانشکدۀ اقتصاد مریلند تدریس کرد. گروچی در سال ١٩٧٧ بازنشسته شد و در سن ٨٣ سالگی بر اثر بیماری سرطان درگذشت.
کتاب «تفکّر اقتصادی مدرن» مهمترین اثر گروچی است که اولینبار در سال ١٩۴٧ به چاپ رسید. گروچی هدف از تألیف این کتاب را «بررسی ماهیت و اهمیت جنبش بازسازی علم اقتصاد در آمریکا» میداند. در سه دهۀ ابتدایی قرن بیستم، جنبش آمریکاییِ اصلاح و بازبینی علم اقتصاد، «نهادگرایی» نامیده میشد و اقتصادی که این جنبش قائل به آن است، «اقتصاد نهادی». در واپسین سالهای حرفهای تورستن وبلن (١٨۵٧ - ١٩٢٩) که بسیاری او را پایهگذار مکتب نهادگرایی میدانند، اقتصاددانانِ آمریکاییِ دیگری نیز به عرصه آمدند که عنایت کامل به لزوم بازسازی اقتصاد داشتند. نسل جوانِ دگراندیش اقتصادی وجه مشترک زیادی با وبلن دارند اما تفکر خود را «اقتصاد نهادی» نمینامند و برای توصیف این اقتصاد جدید از واژگانی مانند «اجتماعی»، «تجربی» و «جمعی» استفاده میکنند. لذا گروچی برای توصیف اقتصادِ سدۀ بیست از دید وبلن، کامنز، میچل، جِی. اِمو کلارک و سایر قائلان به دگراندیشی اقتصادی، از اصطلاح «کلنگر» استفاده کرده است.
کتابهای «سیستمهای اقتصاد تطبیقی» منتشرشده در سال ١٩٧٧ و «بازسازی اقتصاد: تحلیلی از مبانی اقتصاد نهادی» منتشرشده در سال ١٩٨٧ از آثار دیگر گروچیاند. او بنیانگذار و برای دورهای رئیسِ انجمن اقتصاد تکاملی بود.
#تاریخ_اندیشه_اقتصادی
#اقتصاد_سیاسی
#نقد_کاپیتالیسم
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
انحصارگران میگن؛
قیمتگذاری نکنید، حتی با تضمین سود متعارف. نظارت هم که شدنی نیست. بازار را رها کنید، خودش بلد است، تخصیص منابع بدهد.
اینها که او میگوید، فراهم کردن شرایط برای تعیین قیمت عادلانه نیست، ایجاد محیط مناسب او برای دریدن مردم با اشتهای سیری ناپذیرش است.
✍دکتر رضا غلامی
#تحلیل_اقتصادی
#عدالت_اقتصادی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
«فریب برای گرانسازی»!
رییس پژوهشگاه سیاستگذاری شریف میگوید برخلاف بیشتر کشورهای دنیا مثل چین، مصرف مردم ما افزایشی است!
اما طبق گزارش رسمی توانیر،علیرغم رشد تعداد مشترکین خانگی؛ امسال ۲۰۸میلیون کیلووات ساعت #کمتر از پارسال مصرف کردند!
او ادعا میکند رشد اقتصادی ۲درصد اما رشد مصرف انرژی ۷درصد است!
درحالیکه باز هم طبق آمار، رشد اقتصادی در تابستان اخیر به بیش از ۷درصد رسید اما رشد مصرف برق نسبت به پارسال ۳.۳درصد و نسبت به ۱۲سال قبل فقط ۵.۲درصد است!
تازه این رشد هم درحالی بوده است که جمعیت کشور، تعداد مشترکین برق و نیز تولید کشور قابل مقایسه با ۱۲سال پیش نیست.
درباره کشورهای خارجی نیز آمار اشتباه است.
در پایان اما پس از بیان این آمارهای #غلط میگوید این موضوع معلول قیمتهای ارزان انرژی در ایران است!
اما سوال ما این است که هدفتان از بیان این حرفهای از اساس نادرست چیست و دقیقا از جان مردم چه میخواهید؟!!
✍سیدامیرحسین حسینی
#تحلیل_اقتصادی
#عدالت_اقتصادی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
🔴 دانشگاه عمومی هم پولی شد!
منطق صداسیما برای پولی کردن تبلیغات انتخابات، این بوده که نامزدهای بیانگیزه، وقت صداسیما را نگیرند.
🔺اولاً ورود تمام نامزدها در دایره تبلیغات سالم، گرم کردن تنور انتخابات است و کمک به مشارکت.
🔺ثانیاً چنانچه برخی افرادی که از سر ماجراجویی وارد انتخابات میشوند مواضع و رفتارهای سبک و نامعقولی هم از خود نشان دهند، به حساب برنامه طنز میتوان گذاشت که آنتن صداسیما مملو از آن است.
🔺ثالثاً برای جلوگیری از تبلیغات مسموم رایج در فضای انتخابات، از جمله توزیع چلوکباب و بنرهای ۴۰ متری و میتینگهای مجلل و ... ، باید هرچه بیشتر رجوع مردم به صداسیما برای شناخت درست و حسابی نامزدها افزایش یابد. و صداسیما بشود مرجع تشخیص و رای آوری، نه لیستبندها.
🔺رابعاً صداسیما دانشگاه عمومی است ولی سهمش از آگاهی بخشی به مردم، در مقایسه با فضای مجازی کم است و باید بدینوسیله جبران شود.
پ.ن.: این انتقاد، منافی عملکرد ارزشمند تیم مدیریت صداسیما در کل نیست.
✍دکتر روح الله ایزدخواه
#تحلیل
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
حمید دباشی, استاد دانشگاه کلمبیا, در مقاله ای که بتازگی در Middle East Eye منتشر کرده، با عنوان: "از نازیسم هایدگری گرفته تا صهیونیسم هابرماسی، همواره رنج «دیگری» اهمیت ناچیزی داشته"، مینویسد:
-- تصور کنید ایران، سوریه، لبنان یا ترکیه با حمایت کامل تسلیحاتی و دیپلماتیک از طرف چین و روسیه، قصد و امکانات لازم برای بمباران تلآویو را بمدت سه ماه بهصورت شبانهروزی و کشتار دهها هزار اسراییلی، معلولیت افراد بیشمار، بیخانمان شدن میلیونها انسان، و تبدیل شهر به تلی از آوار غیر قابلسکونت، مانند غزهی امروز را داشتند. تنها برای چند ثانیه تصور کنید که ایران و متحدانش به عمد بخشهای پرجمعیت تر تلآویو، بیمارستانها، کنیسهها، مدارس، دانشگاهها، کتابخانهها، یا در واقع هر مکان پر تراکم شهری را هدف قرار میدادند تا از حداکثر تلفات غیرنظامی اطمینان حاصل کنند و به دنیا اعلام میکردند که صرفا بدنبال نتانیاهو و کابینهی جنگی او هستند.... سپس از خود بپرسید که ایالاتمتحده، بریتانیا، کانادا، استرالیا، اتحادیه اروپا و بالاخص آلمان، در عرض بیست و چهار ساعت پس از وقوع این سناریوی خیالی، چه میکردند؟
اکنون به واقعیت بازگردید و این حقیقت را موردتوجه قرار دهید که از ۷ اکتبر (و چندین دهه قبل تر از این تاریخ) تاکنون متحدان غربی تلآویو نهتنها شاهد رفتارهای اسراییل با مردم فلسطین بودهاند، بلکه تجهیزات نظامی، بمب، مهمات و پوشش های دیپلماتیک نیز برای آنها فراهم کردهاند، و در عین حال رسانههای آمریکایی توجیهات ایدئولوژیکی برای کشتار و نسلکشی فلسطینیان را ارائه کردهاند.
سناریوی تخیلی ذکر شده، حتی برای یک روز هم توسط نظم موجود جهانی قابلتحمل نخواهد بود. برای اوباشان جنگی ایالاتمتحده، اروپا، استرالیا و کانادا که تماما حامیان اسراییل هستند، ما مردمان بیپناه جهان، درست مانند فلسطینیان، به حساب نمیآییم و بهرسمیت شناخته نمیشویم. این تنها یک واقعیت سیاسی نیست، بلکه مرتبط به فرضیات اخلاقی و جهان فلسفی آنچیزی است که نام «غرب» بر خود نهاده است.
هیچیک از مایی که در بیرون از این دایره فرضیات اخلاقی اروپایی قرار داریم، در درون جهان فلسفی آنها وجود نداریم. اعراب، ایرانیان، مسلمانان، مردم آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین، ما هیچکدام، موجودیت واقعی برای فیلسوفان اروپایی نداریم، جز زمانی که بصورت یک تهدید متافیزیکی دیده میشویم که باید مغلوب و خاموش شود.
از امانوئل کانت و گئورگ ویلهلم فردریش هگل شروع میکنیم و با امانوئل لویناس و اسلاوی ژیژک ادامه میدهیم، ما موجودات عجیب الخلقه، اشیا بی جان و سوژه های قابل بررسی هستیم که وظیفه رمزگشایی از ما بر عهده مستشرقان گذاشته شده، و بدین ترتیب، کشتار دهها هزار نفر از ما توسط اسراییل یا آمریکا و متحدان اروپاییش، لحظهای درنگ و تأمل در ذهن فیلسوفان اروپایی ایجاد نمیکند.
شما مخاطبان اروپایی تبار اگر شک دارید، تنها نگاهی به فیلسوف برجستهی اروپایی یورگن هابرماس و چند تن از همکارانش بیندازید، که در اقدامی حیرتانگیز و با توحشی سنگدلانه، از کشتار فلسطینیان توسط اسراییل حمایت کردند.
پرسش اکنون دیگر این نیست که ما در مورد هابرماس که در حال حاضر 94 ساله است، بهعنوان یک انسان ممکن است چه فکری بکنیم. پرسش اینست که ما دربارهی او بهعنوان یک دانشمند علوم اجتماعی، بعنوان یک فیلسوف و متفکر انتقادی چه فکری میتوانیم داشته باشیم. آیا آنچه او تصور میکند دیگر برای دنیا اهمیتی دارد، اگر که تاکنون داشته است؟
دنیا درباره یکی دیگر از فیلسوفان مشهور آلمانی، مارتین هایدگر، پرسشهای مشابهی را بخاطر وابستگیهای مذموم او به نازیسم مطرح کرده است. به نظر من، اکنون باید چنین سؤالاتی را در باره صهیونیسم گرایی خشن هابرماس و عواقب قابل توجه آن که میتواند بر چگونگی درک مجموعه آثار فلسفی او اثر بگذارد، بپرسیم.
اگر هابرماس ذرهای فضا در فرضیات اخلاقی خود برای مردمانی مانند مردم فلسطین قائل نیست، آیا هیچ دلیلی وجود دارد تا ما ارزش کل پروژه آثار فلسفی او را مرتبط به بقیه بشریت و فراتر از محدوده مخاطبان اروپایی هم تبار خودش، بدانیم؟
آصف بیات، جامعهشناس برجسته ایرانی، در نامهای سرگشاده به هابرماس گفت که سخنان او در مورد وضعیت غزه «با عقایدش در تناقض است». با تمام احترامی که برای آصف بیات قائلم اما نظر من خلاف او است. من معتقدم که بیاعتنایی هابرماس به مرگ و زندگی فلسطینیان کاملاً با حمایت او از صهیونیسم مطابقت دارد.
✍دکتر حمیدرضا مقصودی
#تحلیل
#طوفان_الاقصی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
📖 اقتصاد سیاسی کرونا
✍ اساساً نابرابریهای اقتصادی بزرگی که در طول تاریخ بشر ایجاد شده ریشه در عواملی همچون جنگ، استعمار و غارت، پاندمیها و اپیدمیها و... دارد
معتقدیم پاندمی کرونا بازی با ترس و وحشت برای بازتوزیع ثروت و تحول در مدل حکمرانی جهانی بود..محیط اقتصاد سیاسی جهانی بعد از کرونا دستخوش تغییرات جدیدی شد. کتاب "ترس حکم میراند" که به همت پژوهشگران اندیشکده اقتصادی قصد نوشته شده در پی تشریح این نگاه متفاوت به مسئله است.
#کتاب_اقتصادی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
برای چه در خانه گاز مصرف می کنید؟
برای چه در مسجد گاز مصرف می کنید؟
برای چه در هیات گاز مصرف می کنید؟
برای چه ...
خانه، مسجد، هیات و ... همگی در نگاه آماری متعارف، غیر مولد هستند.
پس اقتصاددانان متعارف، مصرف گاز در این نهاد ها را مصرف غیرمولد می دانند.
✍دکتر حمیدرضا مقصودی
#تحلیل_اقتصادی
با عدالت
یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
شما را از کاری که ما نکرده ایم می ترسانند، آنها غارت را تئوریزه می کنند، در لابی های شبانه برای دولت و ملت نقشه می کشند، به عیش و نوش مشغولند و به ریش همه ما می خندند، نه تنها ما، که جهان عاقل امروز هم دنبال تحقق هدف سمت راستی است اما آنها شما را از تصویر سمت چپ می ترسانند.
#دروغ
✍دکتر همت قلی زاده
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir