eitaa logo
عدالت یاوران قصد
598 دنبال‌کننده
289 عکس
170 ویدیو
35 فایل
عدالت‌یاوران قصد 📍شبکه‌ای جامع برای تولید علم در اقتصاد اسلامی با رویکرد عدالت‌بنیان. 📍اساتید، پژوهشگران و فعالان گرامی، با ما در حل مسائل کشور همراه شوید. 📍 #نشرقصد مروج کتاب‌های علوم انسانی و اسلامی. 📍ارتباط: @mhdehghaniiii
مشاهده در ایتا
دانلود
شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بر تمامی محبین اهل بیت (ع) تسلیت باد. با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
هدایت شده از مسیرکار
مسیرکار برگزار می‌کند؛ دوره آموزشی تربیت مربی کارآفرینی 💠@masirkar_ir
🎙️مصاحبه خواندنی با دکتر توموکو شیمویاما (پرستو شادپیام) تاریخ نگار و ایران‌شناس ژاپنی مقیم ایران 🔸 نگرش سرمایه‌داری لیبرالیستی غربی به انسان مثل کالاست و این نگرش در مورد زن‌ها بیشتر است. انقلاب کبیر ایران در تضاد با نگرش سرمایه‌داری لیبرالیستی غربی حاکم بر جهان قیام کرد و هدفش تغییر این نگرش غلط حاکم در جهان بود و پیامش به صورت خلاصه این بود که: «انسان کالا نیست» ولی این موضوع در خود کشور ایران کمتر درک شده است. 🔸 انسان در مذهب شیعه، برخلاف ادیان دیگر اختیار دارد و جبرگرا نیست. همچنین شیعه پویا و دینامیک است و خودش را در هر شرایط زمانی جدید، احیا و نو می‌کند و دگماتیست نیست. در مذهب شیعه مفهوم خدا کاملاً ایرانی و جهان شمول و خیلی مهربان و عادل است و در همه جا حضور دارد، در صورتیکه مفهوم خدا در مذاهب دیگر تحت تأثیر فرهنگ قومی ـ‌ قبیله‌ای سامی، به معنی جبار تلقی می‌شود. 🔸 آنچه در جامعه امروزی ایرانی دیده می‌شود با تاریخ، تمدن، فرهنگ و هویت ایرانی ـ اسلامی، منافات آشکار دارد و از طرف دیگر به هیچ وجه نشانی از مدرنیسم و مدرنیته ندارد. ژاپنی‌های عمل‌گرا در دوران میجی همزمان با دوران قاجار تصمیم گرفتند مدرن شوند، ولی هویت خویش و سنتی‌ترین آداب و رسوم خویش را نگه داشتند و حتی لیبرالیسم آمریکایی را که متکی بر سرمایه‌سالاری و سودپرستی بود، قبول نکردند و به کارسالاری تغییر دادند و به خود آمریکایی‌ها آموزش دادند. 🔸 حصر رسانه‌ای در غرب به شدت وجود دارد و از آن مهمتر حصر علمی، پژوهشی، فرهنگی و گردشگری است که آن نیز وجود دارد. به عنوان مثال، ژاپنی‌ها مانند غربی‌ها اصلاً تفاوت بین شیعه و سنی را نمی‌دانند 🔸 پس از دوران دفاع مقدس، جامعه ایران به بهانه پیشرفت و مدرنیته و دوران گذار با سوء مدیریت حاکم، به یکباره دچار رانت‌خواری و فساد همه جانبه و دیوان‌سالاری مفرط و بی‌عدالتی گسترده و تظاهر و تقلب و ریاکاری شده است و این انقلاب بزرگ جهانی از مسیر اصلی خویش بازمانده است و گاه به عقب رفته است و اغنیا و اشقیا هر کاری که خواستند، انجام دادند و بدترین مدل ضد بشری، فرهنگ سرمایه‌داری در ایران حاکم شده که در کمال تعجب از نظر اقتصادی نیز ضد تولید است و این به معنی فاجعه و نابودی است. https://tn.ai/910295 🆔 @DrSaeedi با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
💠 عواملی که موجب تسری جهانی سازی اقتصاد در اروپا و کشور های بزرگ گردید: 1⃣ پیدایش اتحادیه اروپا 2⃣ تجربه های اقتصادی در جمهوری خلق چین 3⃣ فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی 4⃣ قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی 5⃣ نقش شرکت های چند ملیتی 6⃣ جهانی سازی بازار های اقتصاد جهانی این شش عامل به عنوان مهمترین عوامل بر شکل گیری جهانی سازی اقتصاد اثر گذار بودند. 📚 برگرفته از کتاب جهانی سازی و فقر جلد اول با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
♦️علت برخی از ناکارآمدسازی های دولتی چیست؟! وقتی عده ای صاحب ثروت، تصمیم می گیرند یک شرکت دولتی یا یک سازمان دولتی یا حتی یک بیمارستان دولتی را تصاحب کنند ابتدا به کادر مدیریتی آن وارد می شوند، آنقدر بد عمل می کنند و تعمدا مدیریتی ناکارا و ضعیف از خود نشان می دهند که آن مجموعه زیان ده شده و موجبات نارضایتی عمومی فراهم شود، وقتی همه از وضعیت چنین مجموعه ای ناراضی شدند، به کمک رسانه ها و بوقچی ها به همه اعلام می کنند که تنها راه خلاصی از این سوءمدیریت و ناکارآمدی، خصوصی سازی و فروش سازمان به بخش خصوصی است، دولت مردان با پیروی از نظر بوقچی ها و رسانه ها با خصوصی سازی موافقت می کنند و در این صورت صاحبان ثروت به سرعت با قیمت بسیار پایین آن سازمان دولتی را می خرند و مالک بیت المال می شوند! از آن به بعد با خصوصی سازی، آن سازمان مالکیت خصوصی پیدا می کند و دیگر کسی با کارائی یا عدم کارائی یا ضعف مدیریتی آن سازمان نمی تواند کاری داشته باشد چون خصوصی است و مالکیت عمومی ندارد که مردم بخواهند بر عملکرد آن نظارت داشته باشند! 🔸چه کارخانه ها، معادن، بیمارستان ها، زمین های زراعی و ... که با این روش توسط صاحبان ثروت از چنگ مردم و بیت المال درآمده و به دست سوداگران و سرمایه داران سودجو افتاده است. 🔹حالا متوجه شدید چرا فلان شرکت دولتی زیان ده است؟ چرا فلان درمانگاه یا بیمارستان دولتی خوب کار نمی کند و به اندازه کامل پزشک و متخصص ندارد؟ یا فلان آموزشگاه عملکرد مناسب و رضایت بخش ندارد؟! خیلی از این عملکردهای منفی تعمدی و جاده صاف کنی برای واگذاری آن ها و چپاول کردن بیت المال است تا دولت مردان و مجلسیان را به سمت واگذار کردن آن ها سوق دهند و جامعه و مردم را چنان ناراضی کنند که به راحتی چنین واگذاری هایی را منطقی و درست بپندارند و حساسیتی به آن نشان ندهند! ✍محمد حق شناس با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
منافع جامعه فدای منافع افراد! وقتی افراد یک جامعه دچار منفعت طلبی شوند، منافع جمعی و راه صحیح را فدای منافع فردی میکنند همانند اعتصاب مضحک طلافروشان در اعتراض به درخواست دولت برای شفافیت و پرداخت مالیات متناسب با درآمد خویش یا فرار مالیاتی عجیب غریب پزشکان، صاحبان صنعت و.... این در حالی است در هیچ کشوری در جهان صنفی با درامد میلیاردی و چندمیلیاردی مالیات پرداختی اش به اندازه یک کارگر نیست و در بسیاری از کشورهای اروپایی پرداخت مالیات با رشد درآمد، تصاعدی می گردد از همین رو مبارزه با فساد و برقراری عدالت مسیر دشواری دارد که اغلب دولت ها ترجیح میدهند بجای ایستادن دربرابر آن و هزینه دادن بخاطر آن، به سرمایه داران و منفعت طلبان باج بدهند و آنان را مقابل خود قرار ندهند همانند دولت اصلاح طلب که برای حفظ قدرت خویش، منافع ملی را فدای منافع سرمایه داران و ثروتمندان جامعه نمود و این فرهنگ را دربین آحاد مردم نهادینه کرد که هرکسی به هر طریقی که میتواند منافع خویش را تامین نماید ولو به قیمت نابودی منافع ملی و شاد شدن دشمن ! تاجایی که امروز راه برای عدالت خواهی دولت های بعد دشوارتر شده و هجمه های سرمایه داران از رسانه ها و تهدید گروه ها بر علیه عدالت خواهان بیرحمانه تر گشته است و افرادی که طعنه دبش میزنند به وقت حسابرسی از خود اعتصاب میکنند!! در این میان مادامی که آحاد مردم اجرای راهکار درست و اقدام صحیح را ولو با درخطر افتادن منافع مادی خویش طلب نکنند جامعه اصلاح نخواهد شد و معضلات آن هم پیچیده تر خواهد شد. همانطور که خداوند در قرآن فرموده انَّ اللّه َ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِاَ نْفُسِهِمْ و اِذا اَرادَ اللّه ُ بِقَوْمٍ سوءا فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دونِهِ مِنْ والٍ؛[۱۱ رعد] خداوند سرنوشت هيچ ملتى را تغيير نمى دهد، مگر آن كه خودشان تغيير روش دهند و هنگامى كه خداوند براى ملّتى به دليل اعمالشان بدى بخواهد، هيچ چيز مانع آن نخواهد شد و غير از خدا حمايتگرى براى آنان نخواهد بود. ✍️ نسرین_مقیمی با عدالت یاوران قصد همراه شوید👇 https://eitaa.com/qasd_ir
🔸 تبدیل جنبه‌های هرچه بیشتر زندگی انسان‌ها به کالا به موازات تغییر شکل انتظارات ارزش‌ها و هنجارهای ما برای همتراز شدن با نیازهای کسب و کار از خصیصه‌های تاریخ سرمایه‌داری است. 🔸 جزء اساسی هر دیدگاه انتقالی جنگیدن برای بازپس‌گیری زندگی‌هایمان از بازارهای سرمایه‌داری است: اعلام اینکه سلامتی ما، اشتیاق ما به یادگیری و داشتن سقفی بالای سرمان نباید وابسته به توانایی پرداخت ما باشد. این چیزها باید جزء حق‌ها باشد نه کالاها. 🔸 هر بار که حقی به کالا تبدیل می‌شود قدرت انگیزه سود برای تحت سلطه درآوردن زندگی‌هایمان افزایش می‌یابد. در مقابل هر وقت پروژه‌های جمعی ما چیزهایی را از فضای بازارهای سرمایه‌داری حذف می‌کنند چنگال سرمایه داری روی زندگی‌هایمان را تضعیف می‌کنیم. جنبش‌های اجتماعی برای کالازدایی از برخی جنبه‌های زندگی مبارزه‌ای طولانی کرده‌اند و برای برهه‌های کوتاهی هم موفق بوده‌اند... پیامبران جدید سرمایه، نوشته نیکول اشاف، صفحه ۱۵۳ --------------------------------------- مهمترین نکته جالب توجه در این نوشته، راهکار رهایی از سلطه سرمایه‌داری و فرایند فزایندۀ کالاسازی است که در قرن هجدهم از زمین و کار و سرمایه به عنوان اصلی‌ترین عوامل تولید آغاز شد و دامنه آن در قرن بیستم و به‌ویژه در دهه‌های اخیر به مدد گسترش جریان نئولیبرالیسم، به کالاسازی دانش و آموزش و بهداشت و امنیت و واگذاری مسأله تولید و توزیع آنها به بازار ظاهراً آزاد رقابتی منتهی شده است و با همین دست‌فرمان در آینده‌ای نه چندان دور به کالاسازی خانواده و ته‌مانده‌های فرهنگ اصیل انسانی چشم طمع دوخته است، اگرچه مسائلی مانند کالاسازی زن و بلکه نوع انسان، نه به صراحت بلکه در عمل از مدتها پیش آغاز شده و طرفداران حقوق زن و حقوق بشر، آگاهانه یا ناآگاهانه، در صف اینان قرار گرفته‌اند. شکل‌گیری جبهه مقاومت علیه سرمایه‌داری در منطقه‌ای از جهان که بیشترین چالش را با سرمایه‌داری مدرن و اینک پسامدرن داشته اگر بتواند بشر امروز را از دام کالاسازی رهایی بخشد و الگوی جدیدی را براساس طرح انبیای راستین برای سعادت بشر ارایه دهد ( همان که امام می‌نامید) می‌تواند امیدبخش بشر خسته قرن بیست و یکم برای آینده‌ای روشن در فردای سرمایه‌داری باشد. ✍ دکتر علی سعیدی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
♦️کاهش نیم درصدی نرخ تورم سالانه و افزایش یک درصدی نرخ تورم نقطه به نقطه ♦️نرخ تورم آذرماه با کاهش خفیف نیم درصدی به ۴۴.۴ درصد رسید ♦️ولی نرخ تورم نقطه به نقطه افزایش یک درصدی داشت و از ۳۹.۲ در آبان‌ماه به ۴۰.۲ درصد در آذرماه افزایش یافت. ♦️نرخ تورم خوراکیها از ۵۲.۲ درصد در آبان به ۵۰.۳ درصد در آذرماه کاهش یافت ♦️نرخ تورم نقطه به نقطه خوارکی ها از ۳۶.۴ درصد در آبان به ۴۱.۴ درصد در آذرماه افزایش یافت. 💡تذکر: تورم نقطه‌به‌نقطه از مقایسه شاخص قیمت کالاها و خدمات در یک ماه با ماه مشابه سال قبل از آن محاسبه می‌شود. ولی نرخ تورم سالانه میانگین نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به هر ماه است. ✍️ دکتر محمد جواد توکلی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
10.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ پارادوکس های غنی‌نژاد ♦️غنی‌نژاد با ارتکاب مغالطه های عجیب، برداشت های نئولیبرالی خود را به اسلام تحمیل می‌کند: 1⃣مغالطه اول: او با دفاع از ایدئولوژی تسامح و تساهل نئولیبرالی، ایدئولوژی اسلامی را رد می کند. 2⃣مغالطه دوم: او ادعا می‌کند اسلام ۱۴۰۰ سال است اجرا می‌شود، ولی تلاش برای اجرای آن را محکوم می‌کند. 3⃣ مغالطه سوم؛ او به احکام مترقی اسلام در مورد حجاب و عفاف اشاره می‌کند، ولی آن را چپی می‌داند. ✍️ دکتر محمد جواد توکلی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
💢 آیا افزایش قیمت طلا و طلافروشان به اندازه نرخ تورم است؟ محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر در اعتراض به قانون اخذ مالیات بر سود تورمی می‌گوید: «براساس قانون در صورتی که سال آینده به دلیل تورم نرخ هر گرم طلا افزایش یابد؛ فروشندگان طلا باید مالیات بیشتری بپردازند، زیرا سازمان امور مالیاتی اعتقاد دارد عایدی و سودی نصیب فروشنده شده است. در حالی که این افزایش قیمت به دنبال تورم اتفاق افتاده و سودی حاصل نشده است»!!! 👈 این درحالی است که مقایسه افزایش قیمت کالاها نسبت به شاخص تورم نشان می‌دهد درحالیکه رشد شاخص تورم در ۵ سال اخیر ۳.۸ برابر بوده، قیمت طلا در همین مدت بیش از ۱۰.۵ برابر رشد داشته است. فاصله این نسبت‌ها برای مدت ۲۰ سال اخیر بسیار بیشتر (شاخص تورم حدود ۴۰.۲۲ برابر اما قیمت طلا ۱۹۰ برابر) بوده است! که بوضوح نشان‌دهنده درآمد سرشار طلافروشان از رشد قیمت‌ها بسیار بالاتر از میزان تورم بوده است؛ ✍ احمد نبویان با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
روایت در کافی شریف و از امام صادق علیه السلام: عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَسْلَمَ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ وَكَّلَ بِالسِّعْرِ مَلَكاً فَلَنْ يَغْلُوَ مِنْ قِلَّةٍ وَ لاَ يَرْخُصَ مِنْ كَثْرَةٍ همانا خداوند، فرشته‌اى را مأمور قيمتها فرموده است؛ بنابراين نه به خاطر اندك بودن كالا گران مى‌شود، و نه به خاطر فراوانى ارزان مى‌گردد. بعضی دوستان از روایاتی که خداوند مدبر قیمت است، فقط بخش اول را می بینند و ادامه را نمیخوانند. لذا سازوکار بازار نئوکلاسیک و دست نامرئی رو متوجه میشن. ولی این روایت، تدبیر خداوند در جهت عکس بازار را تصویر می کند. حالا این تدبیر الهی دولت است؟ بازار است؟ روایات تدبیر الهی را مفصل باید در این زمینه دید. فقه در طول تاریخ به ندرت در موضع حکمرانی قیمت ها بوده، این مسئله در میان فقها چندان چکش کاری نشده است. لذا دعاوی مختلفی که می گوید اسلام پیرو بازار آزاد است و تنها نیمی از روایت فوق را نقل می کند، و از آن نیمه هم دریافت می کند فرشته خداوند، دست نامرئی اسمیت است، کاملا بی اساس است. ✍دکتر حمیدرضا مقصودی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
📄 | نگاه ابزاری یا اصیل به مردم؟ ◽️ درآمدی بر مردمی‌سازی به عنوان یک ساختار حکمرانی جدید 🔹 مشارکت مردم در اداره و پیشبرد امور جامعه، نه با نگاهی «ابزارگونه» به مردم بلکه با نگاهی «اصیل» به مردمی بودن اداره درست جامعه، نیازمند بازتعریف است. برخی مردم را فقط جیب می‌بینند تا در موقع لزوم، از آن پولی استخراج کنند و برخی آنان را سیاهی لشکر برای مواقعی خاص. در این نگاه، مردم به عنوان جیب و سیاهی لشکر در خدمت سلسله مراتب حاکمیت یا هر عامل دیگری که قصد اعمال اراده و قدرت دارد قرار می‌گیرد و مشارکت بیش از آن را به دلایل مختلفی رد می‌کنند؛ چنانکه در دوگانه بروکراسی-دموکراسی، برخی دموکراسی و پاسخگویی (اتصال به مردم) را مخل و مانع کارایی و بروکراسی می‌فهمند. 🔸 این در حالی است که زمانی می‌توان از مشارکت حقیقی مردم سخن گفت که نسخه درست جامعه‌سازی را صرفا در ماهیت مردمی و سازوکارهای مردمی اداره جامعه ببینیم؛ یعنی پردازش و ساخت درست جامعه را وابسته به حضور موثر و حداکثری مردم ببینیم؛ و‌الا شاهد همان نگاه ابزاری خواهیم بود. ✍🏻 به قلم محمدصادق تراب‌زاده جهرمی پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir