eitaa logo
اندیشکده قصد
3.7هزار دنبال‌کننده
942 عکس
318 ویدیو
28 فایل
اقتصاد را مردم می‌سازند، درون‌زا و مقاوم 🔶سایت www.Qassd.ir 🔶کانال آپارات اندیشکده قصد https://www.aparat.com/qasdna.ir 🔶صفحه ویراستی اندیشکده قصد https://virasty.com/qasdna_ir ارتباط با مدیر: @hshadravanan
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کتابخانۀ قصد
دو تریلیون دلار از 5 تریلیون دلار تزریق شده به اقتصاد آمریکا در طول بحران کرونا به موجب قانون کمک مالی مقابله با کرونا (CARES ACT) توسط کنگره در 27 مارس 2020 تصویب شد. تصویر بالا آناتومی تخصیص این حمایت مالی را به بخش های مختلف نشان می دهد. 🆔 @SSL_Qasd
هدایت شده از کتابخانۀ قصد
🖌در پاسخ به بحران پاندمی کرونا فدرال رزرو آمریکا گام های بی سابقه ای برای برگرداندن ثبات به اقتصاد انجام داد. یکی از مهم ترین اقدامات فدرال رزرو بازگشت به سیاست تسهیل کمّی (Quantitative Easing) بود، سیاستی چالش برانگیز که نتیجه آن اضافه کردن پول به اقتصاد است. بررسی ترازنامه فدرال رزرو نشان می دهد که این سیاست از 2008 به بعد با جدیت دنبال شده است. هم اکنون می توان گفت که این سیاست به سنگ بنای اصلی بانک های مرکزی تبدیل شده است. مخالفان این سیاست، به سرعت شروع کردند به بیان خطرات چاپ تریلیون ها دلار جدید! اینکه این حجم از چاپ پول منجر به تورم های سنگین خواهد شد ( و البته از 2008 تاکنون هنوز منتظریم این تورم اتفاق بیفتد!). موافقان این سیاست اعتقاد داشتند که اولین بسته سیاستی توانست بحران 2008 را از بین ببرد. 🆔 @SSL_Qasd
حاکمی را گفتند خزانه پر است و رعیت گرسنه. گفت: شکم مردم را گرسنه نگه‌داریم که شکم خزانه پر باشد؟ بدهید ایشان را به مساوات. وزیر برآشفت که "به‌مساوات" یعنی "به‌ظلم". باید به عدالت توزیع کنیم نه مساوات. حاضرین وزیر را گفتند تفاوتش در چیست؟ وزیر بر مبلی ابریشمی تکیه داد و بادی در غبغب انداخت و گفت: اگر به یک کارگر به اندازه یک بازرگان بدهیم گویی که بازرگان را تنبیه کرده‌ایم و کارگر را جَری... بازرگان اگر ابریشم نیاورد کارگر نمی‌تواند قالی ببافد و چون قالی نبافد دستمزدی نخواهد داشت و فقیرتر خواهد شد و باز باید به او بیشتر بدهیم تا از گرسنگی نمیرد. شکم فقرا هم که چاه ویل است و پر نمی‌شود! باید از خزانه به بازرگان‌ها بدهیم تا ابریشم بیشتری وارد کنند که قالی بیشتری بافته شود و کارگر بیشتری مشغول به کار گردد. آنگاه بازرگان سود بیشتری کرده و مالیات بیشتری می‌پردازد و از آن مالیات به فقرا خواهیم داد. درنتیجه بدون اینکه خزانه را خالی کنیم هم فقرا را سیر کرده‌ایم هم بازرگانان را راضی کرده‌ایم... انصاف از این ماخولیا چندان فرو گفت که بیش طاقت گفتنش نماند گفت سعدیا تو هم سخنی بگوی از آنها که دیده‌ای و شنیده‌ای. گفتم: آن شنیدستی که روزی تاجری در بیابانی بیفتاد از ستور گفت چشم تنگ دنیادار را یا قناعت پر کند یا خاک بر سر وزیر حاکم! القصه که معلوم شد وزیر در کار واردات ابریشم است و حاکم فریب او را نخورد و کیسه‌هایی که وزیر برای خزانه دوخته بود خالی ماند. حاکم گفت کیسه‌های طلا را بین مردم تقسیم کنید. استادی در مجلس بود. رو کرد به حاکم که ای حاکم! این کار تو غلط است. حاکم گفت تو بگو چرا؟ استاد گفت اگر طلا دست مردم بیفتد به بازار حمله می‌کنند و می‌خواهند بخرند و چون کالا در بازار کم می‌آید قیمت‌ها بالا می‌رود! حاکم سر را در جیب خود کرد و قدری سکه طلا بیرون آورد و استاد را داد! استاد فکر کرد صله است و تشکر کرد. حاکم او را گفت این طلاها را بستان و به طویله‌ای که در آن درس خواندی ببر و به ایشان بده. استاد گفت چرا؟ گفت حقا که خوب تربیتت کرده‌اند. سپس حاکم رو به دیگران کرد و گفت حرفی نیست؟ گفتند خیر. حاکم گفت پس به هر فرد سه کیسه طلا بدهید و اعلام کنید هر کس تولید کند سی کیسه دیگر به او می‌دهیم. مردم به بازار رفتند. برخی گندم خریدند و آرد کردند و نان پختند. هم برای رفع گرسنگی‌شان و هم برای فروش و کسب درآمد.‌ برخی هم گندم‌ها را بر سر زمین بردند و کاشتند. برخی ابریشم خریدند و قالی بافتند و برخی شروع به تولید ابریشم کردند. برخی هم که تولیدشان کم بود کارگر بیشتری استخدام کردند و تولیدشان را چندبرابر کردند. برخی هم سکه‌هایشان را با هم جمع کردند و قالی‌ها را به قیمت خریدند و بردند به بلاد غرب و شرق. خزانه هم دوباره با خمس و زکات تاجران و کشاورزان و صنعتگران پر شد و ضریب جینی هم پایین آمد...!!! خلاصه فقط سرِ وزیرِ بازرگان و استادِ نادان بی‌کلاه ماند. حاکم را گفتند: خزانه پر است و مردم سیر! حاکم به سجده افتاد و شکر نعمت گزارد! امضا: دلاوار 🆔@QasdWay
🖌 آیا کرونا با جابجایی و سفر مردم خطرناک‌تر می‌شود؟ 🔹این اینفوگراف کشورها رامبتنی بر این که نرخ جابجایی نیروی کار در آن‌ها تا چه اندازه است و این که نرخ ریکاوری کرونا چقدر است در چهار دسته طبقه‌بندی کرده است. 🔹 کشورهای با نرخ جابجایی بالا کشورهایی هستند که هر روزه نیروی کار در آن‌ها برای اشتغال از یک جا به جای دیگر سفر می‌کند. یعنی محل زندگی نیروی کار از محل کار آن‌ها جداست یا این که به طور کلی سفر به منظور اشتغال در این کشورها بسیار زیاد است. نرخ ریکاوری بالاتر هم به معنای آن است که مقاومت جامعه نسبت به ویروس بالاتر است. 🔹 همانگونه که دیده می‌شود، در میان کشورهای با نرخ جابجایی بالا، تنها ۳ کشور وجود دارد که مقاومت خوبی را در برابر کرونا نشان نداده است. که البته این سه کشور هم تقریبا در مرز کشورهای مقاوم قرار گرفته‌اند. 🔹 اما جالب‌تر این است که در میان کشورهایی که نرخ جابجایی و سفر کمی را دارند، ۱۲ کشور وجود دارد که با بحران مرگ و میر در کرونا مواجه شده‌اند. از جمله می‌توان به انگلستان اشاره کرد که بدترین وضعیت را دارد. 🔹 از سوی دیگر در میان کشورهای با نرخ جابجایی بالا، ۹ کشور بانضمام رژیم منحوس صهیونیستی دارای بیشترین سطح مقاومت در برابر کرونا هستند. 🔹 این اینفوگراف را البته وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا نمی‌بیند یا شاید هم نخواهد ببیند. 🔹 اما ای کاش از کارهای علمی به جای کارهای سیاسی به عنوان منشأ تصمیم‌گیری در کشور استفاده می‌شد. با تشکر از آقای احسان ولدان که این اینفوگراف را برای بنده ارسال کردند. ☘از کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی 🆔@QasdWay
🔶 رسانه به‌مثابۀ ابزار قدرت؛ درآمدی بر فقه رسانه ✍️ دکتر علی سعیدی 🔹رویکرد علم اقتصاد به مسائل، کلان و حکومتی است. در نتیجه می‌توان این علم را علمی حکومتی دانست. ازاین‌رو علم اقتصاد، علمی هم‌عرض و هم موضوع با علم فقه است؛چراکه علم فقه نیز به تقسیم حقوق مختلف در جایگاه حاکمیتی می‌پردازد؛ براین اساس فقه رسانه و اقتصاد رسانه نیز در کشف بسته‌های حقوقی رسانه یکی هستند. 🔹موضوع «فقه رسانه» با «اقتصاد رسانه» یکی است و در هردوی این‌ها، ما به دنبال کشف بسته‌های حقوقی موجود در رسانه، مدل استفاده و مدیریت آن هستیم. فلذا ما در علم اقتصاد به‌دنبال تئوری اقتصادی هستیم که هم‌عرض آن در علم فقه فتوا و حکم را داریم و در «اقتصاد رسانه» ما به دنبال فهم ماهیت رسانه از منظر اقتصاد و حقوق اقتصادی حاصل از آن هستیم؛ حقوقی مانند حق مالکیت، مدیریت و دسترسی. 🔹رویکرد اقتصادی غالب در دانشگاه‌های ایران رویکرد «آمریکایی ـ انگلیسی» است. در این رویکرد تلاش می‌شود تا تمام کالاها به‌نوعی خصوصی‌سازی شود. در این رویکرد حتی مواهب عمومی و پول هم نوعی کالای خصوصی شمرده می‌شود؛ برای مثال وقتی شما می‌خواهید در زمین خود ساختمان چندطبقه بسازید، باید بابت هر طبقه مبلغی را به شهر‌داری پرداخت کنید و این یعنی شهرداری هوا را که یک موهبت عمومی است به‌عنوان یک کالای خصوصی به شما می‌فروشد. 🔹خصوصی‌سازی در اقتصاد امروز به مسئله رسانه نیز رسیده است و تقریباً تمام کتاب‌های اقتصاد رسانه، رسانه را یک کالای خصوصی قلمداد می‌کنند که قابلیت عرضه و تقاضا دارد؛ فلذا ما در دنیای امروز با صنعت رسانه یا صنعت محصولات فرهنگی مواجهیم. تمام محصولات رسانه‌ای در بازار عرضه می‌شود و به‌منزله‌ی یک کالای خصوصی خریدوفروش می‌شوند؛ ازاین‌رو امروز رسانه اعم از صنعت نشر، روزنامه، مجلات، سینما، خبررسانی و سایر فعالیت‌های رسانه‌ای در وهله اول یک فعالیت تجاری شناخته می‌شود تا مثلاً یک فعالیت رسانه‌ای با هدف فرهنگی یا سیاسی. بنابراین خصوصی‌سازی رسانه باعث دور شدن رسانه و رسانه‌چی از اهداف اصلی خود شده و آن را به راهی برای تجارت بدل کرده است. برای مشاهده کامل مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید 📌 http://public.qasd.ir/articles/548#start 🆔@QasdWay
📌 دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام‌صادق«علیه‌السلام» با همکاری مؤسسه احیاگران مسیر قصد برگزار می‌کند: ♦️ کارگاه کاربردهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در اقتصاد ♦️ مدرسین: ✅ دکتر روح الله رحمانی (رئیس هیئت مدیره دیجی‌کالانکست) ✅ احسان ولدان (پژوهشگر حوزه طراحی بازار) زمان: 🗓 شنبه 11 بهمن‌ماه 1399 ⏰ ساعت 15 الی 17:30 لینک جلسه: 👉 https://vc.isu.ac.ir/ch/economicworkshops 📬 ما را در کانال کارگاه دنبال کنید: 🆔 https://ble.ir/mdworkshops 🆔@QasdWay
🔅 سلسله جلسات اقتصاددانان جوان تمدن اسلامی 📆 چهارشنبه ساعت ۱۵:۳۰ 📍قم، خیابان جمهوری، کوچه ۲، پلاک ۱۵، طبقه ۳ 🆔@QasdWay
🗣اقتصاددان وقتی به نفع عموم مردم ایده پردازی نمی کند؛ برای کانون های ثروت می کند! 💠رابطه معماری و بنّائی را تصور کن: معماری متاثر از فرهنگها و ارزشها در سبک های مختلفی شکل می گیرد. مهندسیِ طرح معماری های اصفهان صفوی با روم باستان یا رم کاتولیک تفاوت چشمگیر دارد. اما در همه بنّائی هست که از مصالح تقریبا مشابه آن معماری را مجسم کرده است. اینکه مستدیر و گنبد بسازد یا مکعب و تیز از سبک معماری فرمان گرفته است. با کمی تسامح "مکتب اقتصادی" و "علم اقتصاد" نزدیک به چنین رابطه ای دارند(۱) 🛅مثلا: آیا "درجات علمی"، "جایگاه اجتماعی فرد"، "میزان مفید بودن او" و ارزشهایی مثل اینها؛ درجامعه "کالا" شوند یا خیر؟! یعنی، "ارزش مبادله ای" و "قابل قیمت گذاری" شوند یا "ارزش ذاتی و طبیعی و غیر مبادله ای" باشند؟! پاسخ به این سئؤال، "اقتصادی" نیست؛ "مکتبی" است. مکتب های مختلف براساس ارزشها و "بایسته ها"یشان جواب های متعدد بدان می دهند. 🔹اگر مکتب اقتصادی ای بدان پاسخ مثبت داد؛ برای "هر سطح علمی" و "هرجایگاه اجتماعی" و "هر درجه فایده مندی" ؛ ارزش ریالی و دلاری درنظر می گیرد! طبعا تفاوت حقوق و مزایای فاحش شکل می گیرد. اقتصاددان و کارشناس بودجه هم مثل بنّاء محل این منابع را در ثروت ملی معلوم می کند و برای مازاد این دستمزد و مزایا در اقتصاد کشور جاهایی مثل بازار پولی و مالی(بانک و بورس) پیشنهاد می کند.و... 🔸اما اگر مکتب اقتصادی ای به آن سؤال پاسخ منفی داد و آن ارزشها را غیر مبادله ای دید؛ تبعاً ریال و دلار را برای نان و نیازهای معیشت تعریف می کند. شکم و خورد و خوراک و نیازهای معاش نیروی بدنی جامعه فرق فاحشی با نیروی فکری اش نمی کند پس ریال و دلار متناظر با سرانه تجویز میشود و حقوق و مزایای نسبتا نزدیک به هم شکل می گیرد. پایگاه اجتماعی و ارزش واقعی برخی صنوف بیشتر می ماند اما ریالی و دلاری مابه ازاء نمی گیرد.(۲) اقتصاددان و کارشناس مالی باید محل این حقوق نزدیک به هم را مشخص و راه بهتر جذب مازاد آن در اقتصاد کشور را معین کند. ☑️ پروفسور درخشان چه می گوید؟! رویکرد اصلی ایشان یک رویکرد مکتبی است. "تغییر چارچوب های سرمایه داری" را نشان گرفته است نه "تغییر در چارچوب های سرمایه داری"(که اقتصاددانان سرمایه داری متصدی اش هستند). تغییر چارچوب، مثل تغییر ساختار دستمزدها، منع بانک خصوصی و بازار سکه و ارز و... 🔅ایده جسورانه ایشان برای برون رفت از بحران رکودی که با تحریم و کرونا تشدید شده است چیست؟ ❗️: تحریک جانب تقاضا با افزایش قدرت خرید توده مردم به ویژه طبقات محروم.⬅️نتیجه می دهد تحرّک جانب عرضه و تولید با اتکای داخلی. ❓منبع مالی برای افزایش قدرت خرید عموم مردم بخصوص طبقات پایین کجاست؟! ❗️جواب ایشان: تراشیدن حقوق و مزایای بالای دولتی و ریختن آن به حقوق های پایین کارمندی و کارگری(در شرکتهای دولتی)+تخصیص بخشی از آن در یک صندوق برای کمک به بنگاه های کوچک تولیدی آسیب دیده از بحران! 💲محاسبه: دولت بیش از ۲میلیون و۳۰۰هزار نفر کارمند وکارگر دارد. حقوق و مزایای اینان(با تفاوتهای فاحش از هم) ۴۰۸هزار میلیارد تومان برابر با ۶۴٪بودجه است! میانگین حقوق ومزایای کارکنان دولت با این عدد میشود: ۱۴میلیون تومان در ماه! که واضح است بسیاری از کارکنان دولت زیر این رقم می گیرند و در مقابل مدیران و کارکنان برخی بخشها بسیار بیشتر از این رقم درآمد دارند. قانون رسماً ۷برابر کمترین حقوق را مجوز داده است؛ نجومی ها پیش کش! طبق ایده یکسان سازی حقوق ایشان، اگر به هر یک از کارکنان ۱۰میلیون داده شود،۲۸۵هزارمیلیارد از بودجه هزینه میشود و ۱۲۳هزار میلیارد صرفه میشود (با کسر از ۴۰۸ هزار میلیاردقبل). آن حقوق ده میلیونی به همه کارکنان موجب افزایش قدرت خرید این ۲میلیون و تحریک تقاضا میشود و با واسطه، رونق تولید صنایع مصرفی را موجب میشود. این رقم مازاد(۱۲۳هزار میلیارد) هم برای کمک به بنگاه های کوچک اختصاص می یابد و باز موجب جهش تولید می شود.(۳) این ایده های مردمی درون مکتب اقتصادی مقبول جامعه، با ویرایش های عالمانه دیگر لازم است؛ بخصوص وقتی درجانب مقابل، برای بورس بازی و تئوریزه سفته بازی و رانت های ارزی و توجیه سیاست های اقتصادی، عده ای کارشناسی بذل می کنند! پاورقی: ۱. می دانم تشبیه خالی از مناقشه نیست از باب تقریب به ذهن برای مخاطب عام است. نظرات درباره علم دینی و اقتصاد اسلامی مجال خود را می خواهد. ۲.تقریری از این نظر را در بیان متفکر شهید مطهری بخوانید:مجموعه آثار ج۲۰ص۴۹۹و۵۰۰ ۳.خود را صالح برای ارزیابی ایده ایشان نمی دانم و اینجا فقط قصد طرح آن برای ارزیابی متخصصان است. 📝محسن قنبریان ۹۹/۱۱/۸ ☑️ @m_ghanbarian 🆔@QasdWay
۷۵۰ هزار تن سیب در گمرک معطل مجوز وزارت کشاورزی fna.ir/f2fmfr @Farsna این در حالی است که با شروع کرونا، برخی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی از قطع صادرات خود دادند و این امر، فرصت تاریخی را برای جهش تولید کشاورزی برای ما فراهم کرد. 🆔@QasdWay
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در شرایط اقتصادی فعلی کشور، مهمترین راهکار، افزایش قدرت خرید مردم محروم و گروه های درآمدی متوسط است. این امر به راحتی امکان پذیر است فقط به شرطی که دولت و مجلس بخواهند بگیرند! تنها کافی است قله های حقوق و دستمزد تراشیده شود و به همه یکسان پرداخت شود. حداقل برای حقوق بگیران دولتی به آسانی شدنی است. اقتصاد ما به جای اصلاح در درون چارچوبهای موجود، نیازمند است. 🆔@QasdWay
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منطق ماشین‌دودی! وضعیت حال و روز امروز ما که تا زمانی که کاری نمی‌کنی، مورد احترام هستی اما به محض آنکه کاری انجام می‌دهی، همه به تو سنگ پرتاب می‌کنند! در جامعه‌ای که همه ساکن و ساکت‌اند، اگر کسی حرکت کند و فریاد بزند، همه آشفته می‌شوند و تلاش می‌کنند به هر طریقی که شده، او را از حرکت و از فریاد باز دارند! 🆔@QasdWay
‏پل رومر اقتصادان نوبلیست آمریکایی میگوید: استفاده بیش از حد اقتصادانان از مدلهای ریاضی، برای تبیین واقعیت نیست، بلکه برای پیچیده شدن مدلهاست. آنها مدلها را پیچیده میکنند تا دیگران آن را نفهمند و بخاطر نفهمیدن یا آن را قبول کنند و یا در صورت انتقاد، به نفهمیدن مدل متهم شوند. 🆔@QasdWay
ارائه دکتر رحمانی.pdf
1.76M
فایل ارائه‌ی دکتر روح‌الله رحمانی کاربردهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در اقتصاد 🆔 https://ble.ir/mdworkshops 🆔 @SSL_Qasd 🆔@QasdWay
82452224_-214271.pdf
1.01M
فایل ارائه احسان ولدان کاربردهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در اقتصاد 🆔 https://ble.ir/mdworkshops 🆔 @SSL_Qasd 🆔@QasdWay
وبینار دوشنبه ۱۳ بهمن موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی *جهش تولید و عدالت اجتماعی در منظومه فکری رهبر حکيم انقلاب اسلامی* دکتر مجتبی غفاری: مروری بر بیانات رهبری در موضوع جهش تولید حجت‌الاسلام معلی: جهش تولید و نسبت آن با اقتصاد مقاومتی دکتر سعیدی: جهش تولید در سایر کشورها و دلالت‌های آن برای جمهوری اسلامی ایران دکتر نظریان: عدالت اجتماعی و جهش تولید رییس جلسه: دکتر محمد اسحاقی، معاون پژوهش و آموزش ساعت برگزاری: ۱۹ تا ۲۱ لینک ورود به جلسه: https://b2n.ir/572081 🆔@Qasdway
🔹از ملی‌شدن تا مردمی‌شدن صنعت نفت🔹 ✍️ دکتر سید مهدی زریباف 🔸نفت در زمان مصدق ملی نشد بلکه دولتی شد. ملی ‌شدن واقعی صنعت نفت یعنی بازگرداندن مالکیت نفت به عموم مردم است. لذا به نظر من این پیشنهاد می‌تواند با کمک دولت آینده و مجلس فعلی، تحولی اساسی در اقتصاد ایران به وجود آورد و به‌شدت به ایجاد برابری اقتصادی و آسایش و آرامش و رفاه کشور کمک کند. 🔸نفت به‌دلیل سوء مدیریت‌ها به ابزار دشمن تبدیل شده است و درواقع با اشتباهات اساسی که مدیران در مسئله نفت مرتکب شدند، به‌راحتی ابزاری که در دست ما بود را به دشمن واگذار کرده‌اند. 🔸یک بنگاه خصوصی به‌طور متوسط ۱۵ درصد از سرمایه‌اش را به دستمزدها اختصاص می‌دهد و ۸۵ درصد مابقی را در فعالیت‌های اقتصادی و پروژه‌ها صرف می‌کند. درحالی‌که در ساختار بودجه کشور ما اکثر بودجه صرف هزینه‌های دیوان‌سالاری دولتی می‌شود و ۱۰ الی ۱۵ درصد خرج هزینه‌های عمرانی و اقتصادی می‌شود. 🔸 سهام نفت به‌عنوان انفال باید در اختیار توده مردم قرار بگیرد و با رویکرد رفع فقر و محرومیت در مناطق کشور اولویت آن محرومین و مستضعفین باشد. 🔸این ایده یک جراحی در راستای عدالت اقتصادی در اقتصاد ایران خواهد بود.مهم‌ترین ویژگی این طرح این است که مردمی که امروز به‌عنوان صاحب مواهب فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و اجتماعی نظام کمی دچار خدشه شده‌اند، دوباره وارد عرصه نظام خواهند شد و از ریشه سهام‌دار خواهند شد و مشارکت می‌کنند و به کمک دولت و نظام می‌آیند. برای مشاهده کامل مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید 📌http://public.qasd.ir/articles/550#start 🆔@QasdWay
✳️آیا حقوق یکسان خلاف عدالت است! ✍ عدالت چیست؟ قرار گرفتن هر چیزی در جای خودش. و این تازه اول ماجراست. پرسش اصلی از همین‌جا آغاز می‌شود: جای خودش دقیقا کجاست؟ در پاسخ به این پرسش است که تازه مکاتب اقتصادی از هم جدا می‌شوند. وگر نه تا اینجای ماجرا که اختلافی وجود ندارد. می‌توان با تمسک به کلام «العدل یضع الامور مواضعها» در همین‌جا متوقف ماند خود را متولی به ولایت امیرالمومنین (ع) دانست. حال آن‌که امیرالمومنین (ع) هیچ گاه خود در همین پله از نردبان نماندند. آیا اگر ایشان به همین جملات بسنده می‌کردند و نظر خود را به پله‌های بالاتر نمی‌رساندند، در دوران حکومت کوتاه خود، مجبور به تحمل سه جنگ پربلا می‌شدند؟ آیا اگر ایشان در همین مرحله باقی می‌ماندند، تا ۸۰ سال بر سر منابر سب می‌شدند؟ ««قُتِلَ فی مِحْرابِ عِبادَتِهِ لِشِدَّةِ عَدْلِهِ». معیارها متفاوت و مختلفند. از برابری گرفته تا پیامدسنجی، از تکلیف‌مداری گرفته تا فضیلت‌یابی. از عدالت در فرایندها گرفته تا عدالت در نتایج. از برابری در فرصت‌ها گرفته تا توزیع به نفع فقیرترین‌ها... اما ما کدام را پذیرفته‌ایم و مبتنی بر کدام عمل می‌کنیم؟؟؟؟ انقلاب اسلامی ایران، انقلاب پابرهنگان و مستضعفان بود. انقلاب طبقه ضعیف و ستم‌کشیده. نقل است که امام ره در همان ابتدای ورود به کشور و در مسیر رسیدن تا بهشت زهرا که از کنار بیغوله‌ها عبور می‌کردند، به راننده ماشین خود (محسن رفیق‌دوست) گفته بودند من با این‌ها (یعنی مردمی که در این بیغوله‌ها زندگی می‌کردند) کار دارم و این‌ها هم با من کار دارند. گویا در دکترین امام، نظریه عدالتی، انقلابی است که ابتدائا به نفع طبقات مستضعف جامعه باشد. حال چه شده است که در طول این‌سال‌ها، در میان نظریات عدالت، هر گاه رأیی و نظری به نفع ضعیف‌ترین‌ها صادر میشود، از دانشگاهیان تا حوزوبان و از دانشمندان تا علما یادشان می‌آید که این رأی خلاف عدالت است؟ در شرایط بحرانی کرونایی قرار گرفته‌ایم. شرایطی که به لحاظ وسعت جغرافیایی، در طول تاریخ حداقل چندصدسال اخیر بی‌سابقه است. تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته‌ایم و نظام تولیدی کشور نیز به دلیل بی‌تدبیری‌های متعدد به حالت نیمه‌خاموش درآمده است. و واضح است که مطابق با معمول، ضعیف‌ترین‌ها در این شرایط ضعیف‌تر هم شده‌اند. آشنایی اندکی با اقتصاد لازم است که متوجه شویم در چنین شرایطی با تحریک طرف عرضه و تقاضا باید موتور اقتصاد را به حرکت درآورد. یکی از ایمن‌ترین راهکارها در این زمینه، برابری حقوق کارکنان دولت است (حداقل برای کوتاه‌مدت تا خروج از بحران). سیاستی که قدرت خرید ضعیف‌‌ترین‌ها را برای خرید کالاهایی که اتفاقا چرخ تولید کشور را تحریک می‌کنند به طور جهشی افزایش می‌دهد. سیاست قله تراشی. و می‌دانیم که قله‌ها با این کاهش حقوق‌ها البته چندان تراشیده نمی‌شوند. چون ما فقط دستمزد را به نفع فقرا بازتوزیع کرده‌ایم نه امکانات و فرصت‌ها و رانت‌ها و ... را. اما در عین حال گفته می‌شود این سیاست، غیرعادلانه است. چون عدالت به معنای برابری نیست. اما نمی‌دانم چطور در طول همه این سال‌ها، عدالت به معنای نابرابری به نفع اغنیا بوده است! حقوق ۳۰ برابری و ۴۰ برابری مسئولان نسبت به کارکنان رده پایین عادلانه بوده است اما رساندن حقوق کارکنان ضعیف به سطح خط فقر، ناعادلانه است! دستگاه‌های تحلیلی اقتصاددانان و سیاستمداران به شدت آلوده شده است. حتی مردم را نیز به این باور رسانده‌ایم که اغنیا در شرایطی عادلانه غنی شده‌اند! باورمان شده است که حقشان است که غنی باشند و حقمان است که فقیر باشیم. حال آن‌که رفتار رسول خدا (ص) و امیرالمومنین (ع) چه در ابتدای ورود به مدینه، چه در توزیع بیت‌المال، چه در توزیع انفال و ... هیچ گاه حکایت از توزیع نابرابر به نفع طبقه ملأ و اشراف نمی‌کرد. بلکه اگر نابرابری هم بود به نفع فقرا و ستم‌دیدگان بود. حال ما نمی‌گوییم نابرابری به نفع فقرا (که حق این است) بلکه می‌گوییم برابری در دستمزد کارکنان دولت که از بیت‌المال مسلمین ارتزاق می‌کنند. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi 🆔@QasdWay
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜️ پروفسور مسعود درخشان⚜️ 🔹 اقتصاد مقاومتی یا اقتصاد سفته‌بازی؟ 🔸نمی‌توانیم راجع به اقتصاد مقاومتی صحبت کنیم و غافل بشویم از اقتضائات نظام سیاسی. و نمی‌توانیم از این هر دو صحبت نکنیم و توجه نکنیم به نظام فرهنگی. همچنین نمی‌توانیم در رفتار اقتصادی‌مان از احکام الهی تبعیت کنیم اما مقلد اقتصاد کینز و اقتصاد ساموئلسون و اقتصاد فریدمن باشید! ⁉️شما ببینید مسئله تورم در کشور را مقامات پولی چطور حل می‌کنند؟ ✅اقتصاد کشور را به‌ سمت یک اقتصاد سفته‌بازی برده‌اند، اقتصادی که در آن هر روز همه به‌دنبال طلا و دلار هستند. ⁉️آیا این هماهنگ با نظام ولایت فقیه است؟ ‼️چه کسی می‌گوید که حتی من در سوپرمارکت‌ها هم سکه و طلا عرضه می‌کنم؟ ‼️چه کسی می‌گوید که من آن‌قدر دلار به بازار می‌ریزم تا مسئله دلار حل شود؟ ⁉️مگر نظام جمهوری اسلامی ایران اقتصادش دلاری است؟ ‼️آیا نظام اقتصادی مبتنی‌بر ولایت فقیه اقتصاد سفته‌بازی و سکه‌های طلا است؟ ⛔️چه کسی این کارها را کرده است؟ ✳️توده‌های مردم کرده‌اند یا مقامات پولی مملکت کرده‌اند؟ ❌دست آخر هم می‌گویند شکست خوردیم!❌ ✅❇️حال نقطه شروع اقتصاد مقاومتی کجاست؟ ✅من فکر می‌کنم نقطه شروع از مصرف است. مصرف است که تولید را جهت می‌دهد. ✅ این هر دو است که سرمایه‌گذاری را جهت می‌دهد. 🔰اقتصاد اسلامی با سودجویی مخالفت ندارد. بلکه اقتصاد اسلامی با مبنا کردن سود و جست‌وجو برای سود و سفته‌بازی، آنگونه که در نظام آمریکا و نظام سرمایه‌داری است، مخالفت دارد و به‌هیچ‌وجه سر سازگاری و هماهنگی ندارد.🔰 🆔@Qasdway
🔸 همایش نقش عقلانیت و همگرایی مسلمانان در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی 🔹موضوع پیش نشست: عقلانیت و مشارکت مردمی در مدل اقتصادی جمهوری اسلامی ایران 🔰 ارائه دهندگان: ✅دکتر پاکدامن (رئیس مدرسه عالی علوم اسلامی المصطفی نمایندگی گلستان) ✅ دکتر زریباف (رئيس مرکز تحقیقات مبانی اقتصاد بومی) ❇️ دبیر علمی همایش: ✅ حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان (مدیرگروه زبان و ادبیات عربی المصطفی، نمایندگی گلستان) 🗓 زمان : شنبه ۱۸ بهمن ساعت ۱۰ الی ۱۲ 📍 مکان: جامعه المصطفی (ص) نمایندگی گلستان، سالن قدس 📌 آدرس وبینار : miuvc.ir/gorgan1 🆔@Qasdway
پیش رفته‌ایم-۹۷۱۱۱۰ (2).pdf
26.14M
🔴 کتاب پر محتوای «پیش رفته‌ایم» کتابچه پرمحتوای "پیش‌رفته‌ایم" حاصل تلاش نخبگان اقتصادی دانشگاهی کشور از شرایط اقتصادی جمهوری اسلامی در چهل سال اخیر پژوهشی قابل تقدیر و استفاده است 🇮🇷 کانال اساتید انقلابی http://eitta.com/asatid_enghelabi http://sapp.ir/asatid_enghelabi
🔴💭 |میرهادی رهگشای، سردبیر سایت مسیر اقتصاد:برجام اینقدر سود داشت؟ @jahaannews 🆔@Qasdway
📌 سلسله نشست های حرکت قرن نشست اول: ♦️نقد و بررسی نظام حقوق و دستمزد در لایحه بودجه 1400♦️ ارائه دهنده: ✅ دکتر حسین سرآبادانی (پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام) زمان: 🗓 پنجشنبه 23 بهمن‌ماه 1399 ⏰ ساعت 14 الی 16 لینک جلسه: 👉 http://Vc.isu.ac.ir/ch/latifi 🆔@Qasdway
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸تاریخچه حمایت از تولید داخلی در آمریکا 🔹خیلی ها تصور می کنند صنایع در غرب، بر اثر سازوکار بازار و بدون دخالتهای دولت رشد کرده اند. اما شواهد تاریخی چیزهای دیگری میگویند. 🔹حدود 230 سال پيش، زمانی که آمریکا تازه به استقلال رسیده بود و صنایع چندانی نداشت، الكساندر هميلتون، اولين وزير خزانه‌داری این کشور به کنگره قبولاند که دولت باید از صنایع نوپا حمایت کند. 🔹بر اساس طرح همیلتون، دولت آمریکا تعرفه‌های بسیار سنگینی بر واردات کالاهای صنعتی تولید داخل خود وضع کرد که برخی از این حمایتها تا اواسط قرن بیستم هم ادامه داشت. 🔹از اوائل قرن بیستم که صنایع آمریکا، بزرگ و قابل رقابت شدند و تولیدات انبوه شان به بازارهای خارج از آمریکا نیاز پیداکرد، دولت آمریکا با ایجاد توافقنامه تعرفه و تجارت و سپس سازمان جهانی تجارت، از دیگر کشورها میخواست که با وضع تعرفه از صنایع داخلی خود حمایت نکنند. ✳️هاجون چانگ، استاد اقتصاد دانشگاه کمبریج، این رفتار را سرنگون کردن نرده بان بعد از بالارفتن از آن نامیده است. در سالهای اخیر و با عقب افتادن دوباره برخی صنایع آمریکا از رقبای شرقی، دولت این کشور، قواعد سازمان جهانی تجارت را کنار گذاشته و با افزایش تعرفه های وارداتی، حمایت شدید از صنایع داخلی را از سر گرفته است. 🆔 @Qasdway