هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
بسمهتعالی
رؤسای محترم سه قوه
مسئولین و مدیران جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم؛
تحقق شعار سال، راهی جز بازگشت به قانون اساسی ندارد. میثاقی که برای آن صدها هزار جانِ پاک تقدیم شده است. میثاقی که امامِ امت فرمودند انشاالله تا ظهور حضرت بقیتالله ارواحنالهفداه باقی و مورد عمل باشد.
اگر مساله و اولویت کشور اقتصاد است باید به فصل اقتصادی قانون اساسی و بهطور خاص اصل ۴۳ و ۴۴ رجوع کنیم. اصلی که به اتفاق آراء در مجلس خبرگان قانون اساسی تصویب و با تأیید امام و رأی امّت مهر و امضا شد. در این میان به طور ویژه بند ۲ اصل ۴۳ و بند ب سیاستهای کلی اصل ۴۴ نزدیکترین و دقیقترین راهبردها برای تحقق شعار سال است.
قرار دادن ابزار و وسایل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند اما ابزار کار ندارند (بند ۲ اصل ۴۳) و اعطاء سهم ۲۵ درصدی تعاونی از اقتصاد ایران (بند ب سیاستهای کلی اصل ۴۴)، دقیقترین مسیر برای تحقق شعار سال را معین کرده است. هر مسیر دیگری، تحریف و تصغیر مفاهیم بلندی است که در شعار سال آمده است.
امید که بدون هیچ شک و تردیدی در راستای تحقق اهداف و آرمانهای بلند انقلاب اسلامی که در قانون اساسی و سیاستهای کلی نظام تجلی دارد، گام دوم انقلاب را بلند و استوار برداریم.
لطفا چند ثانیه وقت بگذارید، این کارزار را امضا و برای دیگران ارسال نمایید:
https://www.karzar.net/108096
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
✅ تجربههایی مانند محفل قرآنی امام حسنیها، سفرههای افطاری، شبهای قدر، نیمه شعبان، راهپیماییها، اربعین و... نشان میدهد که اگر زمینه برای مشارکت مردم فراهم شود بهترین رویدادها رقم میخورد.
✳️ در تولید هم اگر زمینه حضور مردم فراهم شود #جهش_تولید_با_مشارکت_مردم به احسن وجه محقق خواهد شد.
❇️ عمده این اقدامات لزوما از نوع حمایت مالی نیست، بلکه فقط تغییر رویکرد و اصلاح قوانین و مقررات لازم است...
💠 اندیشکده قصد
💡@qasdna_ir
🔹 جوابیه اندیشکده قصد درباره اظهارات جناب حجتالاسلام فاضل دربارۀ تردیدها در اقتصاد اسلامی
۱. نفی معماری اسلامی با این استدلال که «اسلام نمیگوید در این شهر بیمارستان کجا باشد، آتش نشانی و دانشگاه و پارک کجا باشد» حاکی از فقدان آگاهی کافی درباره مسایل اساسی معماری و شهرسازی است و تعمیم نفی معماری اسلامی به اقتصاد اسلامی نیز ناشی از اختلاف تعبیر است. با استدلال مطرحشده ایشان اسلام سیاست، فرهنگ، سبک زندگی، نظم اجتماعی و ... هم ندارد و درنتیجه، «حکومت» هم ندارد! درحالیکه امام خمینی (ره) در کتاب البیع میفرماید «الاسلام هو الحکومة بجمیع شؤونها» و اگر اسلام همان حکومت است با جمیع شؤونش، «باید» اقتصاد و سیاست و فرهنگ و شهرسازی و معماری و طب با وصف «اسلامی» داشته باشد.
۲. آنچه علم اقتصاد متعارف خوانده میشود چیزی جز مکتب لیبرالیسم سرمایهداری نیست که با پنهانشدن در پشت نقاب علم، مبادی ارزشی و ایدئولوژیک خود را از معرض نقادی برحذر داشته است. متخصصین و کارشناسان «علم اقتصاد» غربی که ایشان به آنها ارجاع میدهد دقیقا چه کسانی هستند؟ کدام اقتصاددان یا کدام مکتب اقتصادی را انتخاب کنیم تا از آموزههای آن بهره ببریم؟ این نظریات اقتصادی غربی کجای دنیا را آباد کرده است که ما از آنها درس بگیریم؟ سه قرن تاریخ استعمار و چپاول دنیا که نتیجۀ آن غارت منابع و استضعاف آحاد انسانها در سراسر جهان است برای اثبات ناکارآمدی و فریبکاری این نظریات اقتصادی و اجتماعی کفایت نمیکند؟ بنابراین این تصور بسیار اشتباه است که آنچه علم اقتصاد خوانده میشود صرفا مباحث کارشناسی و محاسباتی است و ربطی به اسلام و ارزشها ندارد، مگر اینکه مراد از علم اقتصاد چیز دیگری باشد که نه در غرب و نه در شرق وجود خارجی ندارد!
۳. مسأله اساسی اقتصاد اسلامی تنظیم امور مسلمین براساس آموزههای شریعت و قواعد فقه است. آنچه در اقتصاد اسلامی اهمیت دارد تطبیق احکام و عناصر ثابت شریعت با اقتضائات زمان و مکان است و این چیزی نیست که بتوان از غرب یا شرق وارد کرد. در حکومت اسلامی که ولی فقیه حاکم است چطور نمی توان به امرِ ولی فقیه که ولایتش همان ولایت رسول الله است صفت اسلامی داد؟ آیا اسلام در مورد چگونگی ساخت موشک نظر داده؟ آیا نمیتوان به سلاحهای پیشرفتهای که برای مقابله با دشمن برمبنای اسلام ساخته شده و کارکرد اصلی آن بازدارندگی و نقطهزنی است نه کشتار جمعی کور، «سلاح اسلامی» گفت؟ آیا برای ساخت سلاح اسلامی باید روایت یا آیه مستقیم داشت که جزئیات ساخت را بیان کرده باشد؟
۴. هیچ کس ادعا نکرده که در آیات و روایات درباره همه ریزهکاریهای اقتصادی و نهادهای مستحدث سرمایهداری مثل بورس و بانک مستقیما مطلبی آمده باشد، بلکه اساس استنباط فروعات از اصول که انتظار امامان معصوم از علمای اسلام است، یافتن قواعد کلی و نظریات علمی اسلامی است که بتواند مسایل و چالشهای روز مسلمانان را حل کند. وگرنه صرف خواندن کتب فقهی چند صد سال پیش و توقف فقه در مسائل قدیم، به هیچ درد امروز مسلمانان نخواهد خورد و همین رویکرد باعث انزوای روزافزون فقه حتی در میان متشرعان امروز شده است. آیا روزی که تمدن غرب شروع به شکلگیری کرد تمام جزییات و ریزهکاریهای اقتصادی از بورس و بانک گرفته تا... را در کتابی نوشت و بعد مو به مو اجرا کرد یا بر اساس مبانی و جهت گیری ماتریالیستی و الحادی خود سعی کرد به مسائل پیش رویش پاسخ دهد؟ چه در علوم انسانی و چه در علوم طبیعی.
۵. فرض کنیم از صفت اسلامی برای شهرسازی و معماری و اقتصاد عدهای از متخصصین مسلمان از شیخ بهایی گرفته تا مهندسین متعهد امروز استفاده نکنیم. آیا با بیان این نکته که اینها اسلامی نیستند به «تخصص» احترام گذاشتهایم؟ یا بیجهت تلاش اندیشمندان مسلمان را تخطئه و تحقیر کردهایم؟ انکار اقتصاد اسلامی و سایر علوم اجتماعی اسلامی نهتنها دردی را از جامعه مسلمانان و از حکومت اسلامی دوا نمیکند بلکه راه را برای سلطه بیشتر اندیشههای اقتصادی ضددینی لیبرالیستی فراهم میسازد و ضمن تضعیف تلاشهای متفکران مسلمان برای تسهیل و تعمیق دینداری، زمینه را برای استعمار غرب و شرق فراهم میسازد.
💠 اندیشکده قصد
💡@qasdna_ir
هدایت شده از محسن قنبریان
🔘 قحط انسان، قحط دین!
• این جنازه خشک و تراشیده #یزن_الکفارنه نیست ، که از گرسنگی جان داده؛ جنازه انسانیت است، نحیف و بی روح، مهیای دفن است!
• او یکی از هزار کودک غزه بود که این روزها علف می خورند و با "گرسنگیِ اسرائیلی" می جنگند و می میرند!
با او اسلامِ مواسات و مساوات بود که رنجور و علیل می شد و جایش اسلامِ مرفهین بی درد بود که فربه تر می شد!
• "چشمان" بازتر از معمولش، هنوز "به راه" اعراب است! و دهان بازمانده اش، نه از ما که از خدایش طلبِ: "لكُلِّ ذي رَمَقٍ قُوتٌ"۱ دارد!
• "اهتمام" و "مُسلم" در نبویِ: "مَنْ أَصْبَحَ و لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ"، هم دچار قحطی شد: "قحط معنی در میان نامها"!
• علی جان! _ای که بر درد و ناله زنِ ذمی هم می خواستی دق کنی_ تو بجای بعض #شیعه_قالتاق ات، که تعصب نامت (فقط نامت!) را دعوای فرقه ها می کنند و تخم "برائت از مسلمان( ِسنی)" در حسینیه ها می کارند، اما از درد تو خالی و بر رنج انسان ساکت اند، سخن بگو!
دوباره نهیب بزن: كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً ۲!
"دیده بگشا رنج انسان بین و سیل اشک و آه…
کبر پَستان بین و جام جهل و فرجام گناه!
دیده بگشا بر ستم؛ در این #فریبستان، علی
شمع شبهای دژم؛ ماه غریبستان، علی
دیده بگشا نقش انسان ماند با جامی تهی…
سوخت لاله، مُرد لیلی! خشک شد سرو سهی…
.................
۱. برای هر جانداری، خوراکی هست (امیرالمومنین(ع)/ تحف العقول ص۹۸)
۲. دشمن ستمگر و یار ستمدیده باشید(نامه۴۷نهج البلاغه)
#جنگ_گرسنگی
#غزه
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
دیروز میگفتن تو اقتصاد کوتاه بیا (fatf رو بپذیر) که جنگ نشه!
امروز میگن تو جنگ کوتاه بیا (انتقام نگیر) که اقتصاد فلان نشه!
به قول آقا مرتضی آوینی: شیطان حکومت خویش را بر ضعف ها و ترس های ما بنا کرده است، و اگر تو نترسی...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
برابری فرصتها برای دستیابی به امکانات! شرط لازم رشد اقتصادی!
کمونیستها میگویند:
دولت نماینده مردم است و تصدیگری کند!
لیبرالها میگویند:
بخش خصوصی نماینده مردم است باید امکانات را سپرد به آنها
اما مقام معظم رهبری میفرمایند مردم در اقتصاد نماینده نمیخواهند!
خودشان باید فرصتهای برابر در دسترسی به امکانات داشته باشند و این "لازم" است و رشدِ بدون آن را نمیخواهیم.
این دقیقا تاکید بر بند ۲ اصل ۴۳ قانون اساسی است:
۱. مردم یعنی همه مردم
۲. فرصتها یعنی ابزار و امکانات کار و تولید
#جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌙 رهبر انقلاب: اگر رشد هشت درصد اقتصادی در برنامه هفتم ادامه پیدا کند قطعاً در زندگی مردم گشایش مطلوبی حاصل خواهد شد/ تلاش بشود برنامه هفتم، به صورت کامل عملیاتی شود
✏️ رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار رمضانی مسئولان نظام:
صاحبنظران اقتصادی میگویند که رشد هشت درصد اقتصادی که در برنامه هفتم آمده است امکانپذیر است و اگر این رشد استمرار پیدا کند قطعاً در وضع زندگی مردم یک گشایش مطلوب و خوبی حاصل خواهد شد. البته رشد اقتصادی به تنهایی هم کافی نیست. بلکه برابری فرصتها برای دستیابی به امکانات هم لازم است.
✏️ شش برنامهی پنج ساله تا حالا گذشته و حالا امسال سال اول برنامهی هفتم است. بنده توصیهی مؤکد میکنم روی این برنامه توجه بشود دقت بشود بر برنامه عمل بشود.
✏️ آن طور که به بنده گزارش دادند متوسط عملکرد برنامههای گذشته حدود سی و پنج درصد است. یعنی برنامه با زحمت زیاد تهیه شده و تبدیل به قانون شده ابلاغ هم شده در طول سالهای گذشته، برنامهها به صورت کامل عمل نشده. این خسارت برای کشور است. تلاش بشود که برنامه به صورت کامل عملیاتی بشود. ۱۴۰۳/۱/۱۵
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
💢پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه قم با همکاری دیگر مراکز آموزشی و پژوهشی برگزار میکنند:
همایش ملی
🔸اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالشهای اساسی اقتصاد ایران با تأکید بر مهار تورم و رشد تولید
🔹با حضور اندیشمندان برجسته و مدیران کشوری و استانی
🗓 ٢٩ فروردین ١۴٠٣ - ٨:٣٠ تا ١٧
📍دانشگاه قم
🌏 ثبت نام #حضوری
https://rihu.ac.ir/fa/form/39
💠 اندیشکده قصد
💡@qasdna_ir
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
بسم الله الرحمن الرحیم
چرا مردم پیشرفت های اقتصادی ایران را احساس نمی کنند؟
پاسخ به این پرسش بسیار کار سختی است و قطعا جوانب بسیار زیادی دارد که نگارنده از پس درک و بیان آنها برنمی آید. اما در این نوشتار سعی شده است به برخی از علل این ماجرا اشاره شود.
امروزه مردم ایران (تقریبا همه، به جز کسانی که هنوز می گویند رضاشاه روحت شاد) به لحاظ شناختی اعتراف دارند که ما نسبت به چهل و پنج سال پیش خیلی پیشرفت کرده ایم اما دو نکته بسیار مهم اجازه نمی دهد گرایش و احساسشان هم منطبق با این انگاره معرفتی باشد:
1. شکاف طبقاتی و بی عدالتی در ایران بیشتر شده است
2. آنقدر که کشورهای دیگر پیشرفت کرده اند ما پیشرفت نکردیم
این گزاره دوم را حتی برخی طرفداران پهلوی هم می گویند! یعنی اصل پیشرفت را قبول دارند ولی می گویند اگر شاه بود هم پیشرفت می کردیم. دنیا پیشرفت کرده است و هنری نیست که ایران هم پیشرفت کرده!
این دو گزاره هم درست است هم غلط!
باید دقیق این دو گزاره را بررسی کنیم تا ببینیم آنچه در ذهن مردم است دقیقا چیست و اعتراضشان به کجاست؟
در مورد گزاره اول سه نکته وجود دارد
الف: قطعا شکاف طبقاتی در ایران به نسبت قبل انقلاب بسیار کاهش پیدا کرده و ضریب جینی از بالای پنجاه صدم به 36 صدم هم رسید در اوائل دهه نود و با اینکه در دهه نود رشد داشته باز هم نسبت به قبل از انقلاب وضعیت بهتر است.
ب: مردم توقعشان بیش از این است و مخصوصا افزایش ضریب جینی و شکاف طبقاتی در دهه نود در خلال جنگ تمام عیار اقتصادی و تحریم، مردم را ناراحت کرده است. در همین دوره مقام معظم رهبری بارها فرمودند ما در عدالت عقبیم.
ج: هرچند در چهاردهه بعد از انقلاب شکاف طبقاتی کم شده و بسیاری از افراد طبقه پایین جامعه به طبقه متوسط تبدیل شدند (مثل خیلی از پدران خود ما که در فقر و نداری زندگی می کردند) اما آنچه در شأن ایران نیست و اتفاق افتاده بوجود آمدن "ابرطبقه" است. یعنی تعداد معدودی که فاصله شان بسیار نجومی شده است با سایر مردم.
اما در مورد گزاره دوم نیز چند نکته وجود دارد
الف: کشورهای دیگر یا همان چیزی که معمولا ایرانی ها به آن "خارج" یا "دنیا" می گویند مشخص نیست کجاست. ترکیبی از تصاویر فیلم های هالیوودی و تبلیغات تورهای گردشگری و شایعات فضای مجازی و ویژگی های مثبت کشورهای مختلف و ... تبدیل شده به ذهنیت یک ایرانی از "خارج" و زندگی در بهشت غرب!
2. تصور مردم ایران از توسعه یافتگی یعنی رسیدن به نقطه ای که "همه مردم" شبیه بیل گیتس و ایلان ماسک و قارون های غرب زندگی کنند. مثلا ایرانی ها پراید را با لامبورگینی مقایسه می کنند! گویی که تمام مردم خارج از ایران لامبورگینی سوار می شوند! قطعا نقد به کیفیت پایین پراید سرجای خود مفید است اما این مقایسه به نظر میرسد مقایسه منطقی نباشد.
3. باز تصور مردم ایران از توسعه یافتگی این است که در اقتصاد رشد کرده باشیم و مثلا درآمد بیشتری داشته باشیم. ولی توسعه فرهنگی و اجتماعی و حفظ ارزش های انسانی و الهی و امنیت و آموزش و بهداشت و... را توسعه نمی دانند. البته توسعه هم همین است و با پیشرفت متفاوت است اما این باعث شده که مردم نتیجه بگیرند ما پیشرفته هم نیستیم!
4. تصور ایرانی ها به خصوص جوان تر ها نسبت به مفهوم پیشرفت در کشور خودمان نیز یک مفهوم دچار اختلال شناختی نسلی است. طبیعی است که یک دهه هشتادی تصورش با یک دهه شصتی د رمورد پیشرفت کاملا متفاوت است. یک ایرانی هم نسل من سه دوره تمدنی را تجربه کرده است. (شاید نسل ما جزء معدود افرادی در تاریخ باشیم که چنین امکانی را داشته که سه دوره تمدنی را به چشم خود ببیند)
نسلی که از نفت برای روشنایی، از الاغ برای حمل و نقل، از کرسی برای گرم کردن، از شلنگ برای کتک زدن، از خانه همسایه برای مهمانی گرفتن، از حمام عمومی برای نظافت و قس علی هذا استفاده کرده است قطعا متفاوت است با نسلی که نهایتا از گوشی دکمه ای به گوشی لمسی رسیده است. از پلستیشن به PS5 رسیده است. از بلوتوث به shareit رسیده است.
5. تصور ما نسبت به پیشرفت یک اشکال دیگر هم دارد. خبر نداریم. دستگاه رسانه ای جمهوری اسلامی آن چنان ضعیف است که هوادارن دو آتشه نظام هم از بسیاری از پیشرفت های آن بی خبرند. کافی است در جمعی از برخی پیشرفت های حیرت انگیز ایران نام ببرید ولی نگویید پیشرفت های ایران است. هیچ کس به شما نمی گوید اینها را که خودمان هم داریم!
ادامه
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
34.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺سیدامیرحسین حسینی|کارشناس اندیشکده قصد:
🔖شعار اقتصادی مهم انقلاب اسلامی نه شرقی نه غربی بود که باعث پیدایش راه سوم شد.
🔻در طول مسیر انقلاب، هرکجا بر راه سوم تکیه کردیم موفق شدیم و مردم خوشحال شدند.
هرجا از مسیر انقلاب تخطی کردیم ناموفق بودیم و مردم را ناراضی نمودیم.
🔺اگر مبتنی بر ایده انقلاب برای مردم مسکن ساختیم مردم راضی و آنجا که کار دست لیبرالها افتاد و مسکنسازی متوقف شد کام مردم تلخ گردید.
▪️وقتی تیراژ تولید خودروی اقتصادی را افزایش دادیم، تعداد زیادی از مردم صاحب خودرو شدند و آنجا که لیبرالها ترمز خودروسازی را کشیدند، صفهای چندمیلیونی تشکیل شد.
▫️آنجایی که برخلاف قانون اساسی آموزش و بهداشت و درمان را خصوصیسازی کردیم، رفاه مردم کاهشی و نارضایتی آنان افزایشی بوده است.
🔸هرکجا انقلابی عمل نکردیم، پای قانون اساسی و پای آرمانها و شعارهایمان نایستادیم، مردم شاکی هستند و این شکایت حق آنهاست و باید ناراضی بود.
⚠️اصلا انقلابی هستیم که از این موارد ناراضی باشیم.
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
15.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ اینجا 🤍 ایران 💚
یکی از زیباترین و پیشرفتهترین کشورهای دنیا که یکی از عقبماندهترین رسانهها در معرفی خود را دارد...
#رسانه_پیشرفت_باشیم
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
وَفِی السَّمَاءِ رِزْقُکُمْ وَمَا تُوعَدُونَ ﴿٢٢﴾ فَوَرَبِّ السَّمَاءِ وَالأرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ مَا أَنَّکُمْ تَنْطِقُونَ ﴿٢٣﴾
و روزی شما و آنچه وعدهداده شدهاید در آسمان است! سوگند به پروردگار آسمان و زمین که این مطلب حقّ است همانگونه که سخن میگویید!
سورۀ ذاریات، آیات ۲۲ و ۲۳
ا***ا
برای فهم اجتماعی این آیه به گزیدهای از مقدمۀ چاپ دوم کتاب ارزشمند اقتصادنا اثر شهید صدر رضوان الله علیه توجه کنید:
انسان اروپایی همواره به زمین مینگرد نه به آسمان؛ حتی مسیحیت نتوانسته است بر گرایش زمینی انسان اروپایی چیره شود بلکه او توانسته است خدای مسیحیت را از آسمان به زمین بیاورد و در موجودی زمینی به آن تجسم بخشد.
این نگاه بهسوی زمین انسان اروپایی را قادر ساخت که برای ماده، ثروت و مالکیت، ارزشهایی پدید آورد که با آن نگرش هماهنگ باشد. این ارزشها توانستهاند خود را در مکتبهای #لذتگرایی و #فایدهگرایی به نمایش بگذارند و بر تفکر فلسفی اخلاقی در اروپا سایه افکنند.
از سوی دیگر، انقطاع ارتباط حقیقی انسان اروپایی با خداوند متعال و نگاه او بهسوی زمین بهجای آسمان، باعث شد هرگونه اندیشۀ حقیقی دربارۀ سرپرستی والا از جانب بالا یا هر نوع محدودیت واجبشده بر او خارج از چارچوب ذاتش، از ذهن او زدوده شود. این امر او را از نظر روحی و فکری آماده کرد تا به حق خود نسبت به #آزادی ایمان بیاورد و مالامال از احساس استقلال و #فردگرایی شود.
بدین ترتیب، آزادی نقش اصلی در اقتصاد اروپایی پیدا کرد و فرایند توسعه توانست از احساس راسخ انسان اروپایی نسبت به آزادی، استقلال و فردگرایی برای موفقیت اقتصاد آزاد بهعنوان وسیلهای هماهنگ با تمایلات رسوخکرده در روح و اندیشۀ ملتهای اروپایی بهره ببرد.
نفس آزادی کلیدی بود که مفهوم #نزاع را برای انسان اروپایی باز کرد. آزادی برای هر انسان این حق را قائل شد که بدون هیچ محدودیتی حرکت کند مگر آنکه شخص دیگری در طرف مقابل باشد که او را محدود کند. بدین ترتیب، اندیشۀ نزاع در ذهن انسان اروپایی پدیدار شد و مانند سایر اندیشههای
اساسی که ماهیت تمدن مدرن غربی را شکل داده، خود را در عرصۀ فلسفه نشان داد.
این نزاع اثر بزرگی در جهتدهی اقتصاد مدرن اروپایی و فرایند توسعۀ همراه آن داشت چه آنجا که اقتصاد شکل فردی میگرفت و خود را در رقابت داغ و نامحدود بین بنگاهها و طرحهای شخصی سرمایهداری در پرتو اقتصاد آزاد نشان میداد و رشد میکرد و ثروت کلی را ازطریق درگیری و رقابت برای بقا افزایش میداد و چه آنجا که اقتصاد شکل طبقاتی میگرفت و خود را در تجمعات انقلابی نمایان میساخت که زمام تولید را در کشور به دست میگرفت و تمامی نیروها را به نفع توسعۀ اقتصادی به حرکت درمیآورد.
این اخلاقیات اقتصاد اروپایی متفاوت است با اخلاقیاتی که امت در درون جهان اسلام درنتیجۀ تاریخ دینی خود دارد. انسان شرقی که رسالتهای آسمانی او را پرورش داده و مدتی طولانی تحت تربیت اسلام قرار گرفته است، بالطبع پیش از نگریستن به زمین به آسمان مینگرد و پیش از آنکه از جهان مادی و عالم محسوس تأثیر بپذیرد، تحت تأثیر عالم غیب است.
شیفتگی عمیق انسان شرقی نسبت به عالم غیب پیش از جهان محسوس، خود را در سطح فکری مسلمانان در قالب رویکرد اندیشهای جهان اسلام بهسوی افقهای عقلی معرفت بشری و دوری از زمینههای مرتبط با واقعیتهای محسوس نمایان ساخت. این #غیبگرایی در طبع انسان مسلمان باعث محدودشدن نیروی فریبندگی ماده و قابلیت انگیزش آن نسبت به انسان مسلمان شده است.
این غیبگرایی، انسان جهان اسلام را از احساس آزادی شخصی و آزادی اخلاقی به سبک انسان اروپایی دور میسازد. احساس انسان مسلمان به محدودیت درونی بر مبنایی اخلاقی به نفع جامعهای که در آن زندگی میکند، باعث میشود بهجای اندیشۀ نزاع که بر فکر اروپاییهای مدرن حاکم است، انسجام و ارتباطی عمیق با جامعۀ خود پیدا کند.
اگر این اخلاقیات انسان جهان اسلام را بهعنوان حقیقتی تجسمیافته در وجود امت لحاظ کنیم، میتوان از آن در الگوی اقتصاد در جهان اسلام استفاده کرد و آن را در چارچوبی قرار داد که با آن اخلاقیات هماهنگ باشد و به نیروی محرک و انگیزاننده تبدیل شود.
اگر زمین در چارچوب آسمان قرار گیرد و کار با طبیعت، صفت واجب و مفهوم عبادت بگیرد، آنگاه همان نگاه غیبگرا در انسان مسلمان به نیرویی محرک و قدرتی برانگیزاننده بهسوی #مشارکت_حداکثری در ارتقای سطح اقتصادی تبدیل میشود.
در اینجا اهمیت #اقتصاد_اسلامی بهعنوان الگوی اقتصادی روشن میشود که قادر است از اخلاقیات انسان جهان اسلام استفاده کند و آن را به نیروی بزرگ محرک و سازنده در فرایند توسعه و عامل موفقیت برنامهریزی سالم برای حیات اقتصادی تبدیل کند. اگر #نظام_اسلامی را بپذیریم میتوانیم از این اخلاقیات استفاده کنیم و آن را در مبارزه با عقبماندگی به کار بگیریم، برعکس زمانی که الگوهای اقتصادی دیگری را انتخاب میکنیم که از نظر روحی و تاریخی با زمینۀ اخلاقی دیگری مرتبط است.
🆔 @DrSaeedi