💢پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه قم با همکاری دیگر مراکز آموزشی و پژوهشی برگزار میکنند:
همایش ملی
🔸اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالشهای اساسی اقتصاد ایران با تأکید بر مهار تورم و رشد تولید
🔹با حضور اندیشمندان برجسته و مدیران کشوری و استانی
🗓 ٢٩ فروردین ١۴٠٣ - ٨:٣٠ تا ١٧
📍دانشگاه قم
🌏 ثبت نام #حضوری
https://rihu.ac.ir/fa/form/39
💠 اندیشکده قصد
💡@qasdna_ir
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
بسم الله الرحمن الرحیم
چرا مردم پیشرفت های اقتصادی ایران را احساس نمی کنند؟
پاسخ به این پرسش بسیار کار سختی است و قطعا جوانب بسیار زیادی دارد که نگارنده از پس درک و بیان آنها برنمی آید. اما در این نوشتار سعی شده است به برخی از علل این ماجرا اشاره شود.
امروزه مردم ایران (تقریبا همه، به جز کسانی که هنوز می گویند رضاشاه روحت شاد) به لحاظ شناختی اعتراف دارند که ما نسبت به چهل و پنج سال پیش خیلی پیشرفت کرده ایم اما دو نکته بسیار مهم اجازه نمی دهد گرایش و احساسشان هم منطبق با این انگاره معرفتی باشد:
1. شکاف طبقاتی و بی عدالتی در ایران بیشتر شده است
2. آنقدر که کشورهای دیگر پیشرفت کرده اند ما پیشرفت نکردیم
این گزاره دوم را حتی برخی طرفداران پهلوی هم می گویند! یعنی اصل پیشرفت را قبول دارند ولی می گویند اگر شاه بود هم پیشرفت می کردیم. دنیا پیشرفت کرده است و هنری نیست که ایران هم پیشرفت کرده!
این دو گزاره هم درست است هم غلط!
باید دقیق این دو گزاره را بررسی کنیم تا ببینیم آنچه در ذهن مردم است دقیقا چیست و اعتراضشان به کجاست؟
در مورد گزاره اول سه نکته وجود دارد
الف: قطعا شکاف طبقاتی در ایران به نسبت قبل انقلاب بسیار کاهش پیدا کرده و ضریب جینی از بالای پنجاه صدم به 36 صدم هم رسید در اوائل دهه نود و با اینکه در دهه نود رشد داشته باز هم نسبت به قبل از انقلاب وضعیت بهتر است.
ب: مردم توقعشان بیش از این است و مخصوصا افزایش ضریب جینی و شکاف طبقاتی در دهه نود در خلال جنگ تمام عیار اقتصادی و تحریم، مردم را ناراحت کرده است. در همین دوره مقام معظم رهبری بارها فرمودند ما در عدالت عقبیم.
ج: هرچند در چهاردهه بعد از انقلاب شکاف طبقاتی کم شده و بسیاری از افراد طبقه پایین جامعه به طبقه متوسط تبدیل شدند (مثل خیلی از پدران خود ما که در فقر و نداری زندگی می کردند) اما آنچه در شأن ایران نیست و اتفاق افتاده بوجود آمدن "ابرطبقه" است. یعنی تعداد معدودی که فاصله شان بسیار نجومی شده است با سایر مردم.
اما در مورد گزاره دوم نیز چند نکته وجود دارد
الف: کشورهای دیگر یا همان چیزی که معمولا ایرانی ها به آن "خارج" یا "دنیا" می گویند مشخص نیست کجاست. ترکیبی از تصاویر فیلم های هالیوودی و تبلیغات تورهای گردشگری و شایعات فضای مجازی و ویژگی های مثبت کشورهای مختلف و ... تبدیل شده به ذهنیت یک ایرانی از "خارج" و زندگی در بهشت غرب!
2. تصور مردم ایران از توسعه یافتگی یعنی رسیدن به نقطه ای که "همه مردم" شبیه بیل گیتس و ایلان ماسک و قارون های غرب زندگی کنند. مثلا ایرانی ها پراید را با لامبورگینی مقایسه می کنند! گویی که تمام مردم خارج از ایران لامبورگینی سوار می شوند! قطعا نقد به کیفیت پایین پراید سرجای خود مفید است اما این مقایسه به نظر میرسد مقایسه منطقی نباشد.
3. باز تصور مردم ایران از توسعه یافتگی این است که در اقتصاد رشد کرده باشیم و مثلا درآمد بیشتری داشته باشیم. ولی توسعه فرهنگی و اجتماعی و حفظ ارزش های انسانی و الهی و امنیت و آموزش و بهداشت و... را توسعه نمی دانند. البته توسعه هم همین است و با پیشرفت متفاوت است اما این باعث شده که مردم نتیجه بگیرند ما پیشرفته هم نیستیم!
4. تصور ایرانی ها به خصوص جوان تر ها نسبت به مفهوم پیشرفت در کشور خودمان نیز یک مفهوم دچار اختلال شناختی نسلی است. طبیعی است که یک دهه هشتادی تصورش با یک دهه شصتی د رمورد پیشرفت کاملا متفاوت است. یک ایرانی هم نسل من سه دوره تمدنی را تجربه کرده است. (شاید نسل ما جزء معدود افرادی در تاریخ باشیم که چنین امکانی را داشته که سه دوره تمدنی را به چشم خود ببیند)
نسلی که از نفت برای روشنایی، از الاغ برای حمل و نقل، از کرسی برای گرم کردن، از شلنگ برای کتک زدن، از خانه همسایه برای مهمانی گرفتن، از حمام عمومی برای نظافت و قس علی هذا استفاده کرده است قطعا متفاوت است با نسلی که نهایتا از گوشی دکمه ای به گوشی لمسی رسیده است. از پلستیشن به PS5 رسیده است. از بلوتوث به shareit رسیده است.
5. تصور ما نسبت به پیشرفت یک اشکال دیگر هم دارد. خبر نداریم. دستگاه رسانه ای جمهوری اسلامی آن چنان ضعیف است که هوادارن دو آتشه نظام هم از بسیاری از پیشرفت های آن بی خبرند. کافی است در جمعی از برخی پیشرفت های حیرت انگیز ایران نام ببرید ولی نگویید پیشرفت های ایران است. هیچ کس به شما نمی گوید اینها را که خودمان هم داریم!
ادامه
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
34.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺سیدامیرحسین حسینی|کارشناس اندیشکده قصد:
🔖شعار اقتصادی مهم انقلاب اسلامی نه شرقی نه غربی بود که باعث پیدایش راه سوم شد.
🔻در طول مسیر انقلاب، هرکجا بر راه سوم تکیه کردیم موفق شدیم و مردم خوشحال شدند.
هرجا از مسیر انقلاب تخطی کردیم ناموفق بودیم و مردم را ناراضی نمودیم.
🔺اگر مبتنی بر ایده انقلاب برای مردم مسکن ساختیم مردم راضی و آنجا که کار دست لیبرالها افتاد و مسکنسازی متوقف شد کام مردم تلخ گردید.
▪️وقتی تیراژ تولید خودروی اقتصادی را افزایش دادیم، تعداد زیادی از مردم صاحب خودرو شدند و آنجا که لیبرالها ترمز خودروسازی را کشیدند، صفهای چندمیلیونی تشکیل شد.
▫️آنجایی که برخلاف قانون اساسی آموزش و بهداشت و درمان را خصوصیسازی کردیم، رفاه مردم کاهشی و نارضایتی آنان افزایشی بوده است.
🔸هرکجا انقلابی عمل نکردیم، پای قانون اساسی و پای آرمانها و شعارهایمان نایستادیم، مردم شاکی هستند و این شکایت حق آنهاست و باید ناراضی بود.
⚠️اصلا انقلابی هستیم که از این موارد ناراضی باشیم.
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
15.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ اینجا 🤍 ایران 💚
یکی از زیباترین و پیشرفتهترین کشورهای دنیا که یکی از عقبماندهترین رسانهها در معرفی خود را دارد...
#رسانه_پیشرفت_باشیم
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
وَفِی السَّمَاءِ رِزْقُکُمْ وَمَا تُوعَدُونَ ﴿٢٢﴾ فَوَرَبِّ السَّمَاءِ وَالأرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ مَا أَنَّکُمْ تَنْطِقُونَ ﴿٢٣﴾
و روزی شما و آنچه وعدهداده شدهاید در آسمان است! سوگند به پروردگار آسمان و زمین که این مطلب حقّ است همانگونه که سخن میگویید!
سورۀ ذاریات، آیات ۲۲ و ۲۳
ا***ا
برای فهم اجتماعی این آیه به گزیدهای از مقدمۀ چاپ دوم کتاب ارزشمند اقتصادنا اثر شهید صدر رضوان الله علیه توجه کنید:
انسان اروپایی همواره به زمین مینگرد نه به آسمان؛ حتی مسیحیت نتوانسته است بر گرایش زمینی انسان اروپایی چیره شود بلکه او توانسته است خدای مسیحیت را از آسمان به زمین بیاورد و در موجودی زمینی به آن تجسم بخشد.
این نگاه بهسوی زمین انسان اروپایی را قادر ساخت که برای ماده، ثروت و مالکیت، ارزشهایی پدید آورد که با آن نگرش هماهنگ باشد. این ارزشها توانستهاند خود را در مکتبهای #لذتگرایی و #فایدهگرایی به نمایش بگذارند و بر تفکر فلسفی اخلاقی در اروپا سایه افکنند.
از سوی دیگر، انقطاع ارتباط حقیقی انسان اروپایی با خداوند متعال و نگاه او بهسوی زمین بهجای آسمان، باعث شد هرگونه اندیشۀ حقیقی دربارۀ سرپرستی والا از جانب بالا یا هر نوع محدودیت واجبشده بر او خارج از چارچوب ذاتش، از ذهن او زدوده شود. این امر او را از نظر روحی و فکری آماده کرد تا به حق خود نسبت به #آزادی ایمان بیاورد و مالامال از احساس استقلال و #فردگرایی شود.
بدین ترتیب، آزادی نقش اصلی در اقتصاد اروپایی پیدا کرد و فرایند توسعه توانست از احساس راسخ انسان اروپایی نسبت به آزادی، استقلال و فردگرایی برای موفقیت اقتصاد آزاد بهعنوان وسیلهای هماهنگ با تمایلات رسوخکرده در روح و اندیشۀ ملتهای اروپایی بهره ببرد.
نفس آزادی کلیدی بود که مفهوم #نزاع را برای انسان اروپایی باز کرد. آزادی برای هر انسان این حق را قائل شد که بدون هیچ محدودیتی حرکت کند مگر آنکه شخص دیگری در طرف مقابل باشد که او را محدود کند. بدین ترتیب، اندیشۀ نزاع در ذهن انسان اروپایی پدیدار شد و مانند سایر اندیشههای
اساسی که ماهیت تمدن مدرن غربی را شکل داده، خود را در عرصۀ فلسفه نشان داد.
این نزاع اثر بزرگی در جهتدهی اقتصاد مدرن اروپایی و فرایند توسعۀ همراه آن داشت چه آنجا که اقتصاد شکل فردی میگرفت و خود را در رقابت داغ و نامحدود بین بنگاهها و طرحهای شخصی سرمایهداری در پرتو اقتصاد آزاد نشان میداد و رشد میکرد و ثروت کلی را ازطریق درگیری و رقابت برای بقا افزایش میداد و چه آنجا که اقتصاد شکل طبقاتی میگرفت و خود را در تجمعات انقلابی نمایان میساخت که زمام تولید را در کشور به دست میگرفت و تمامی نیروها را به نفع توسعۀ اقتصادی به حرکت درمیآورد.
این اخلاقیات اقتصاد اروپایی متفاوت است با اخلاقیاتی که امت در درون جهان اسلام درنتیجۀ تاریخ دینی خود دارد. انسان شرقی که رسالتهای آسمانی او را پرورش داده و مدتی طولانی تحت تربیت اسلام قرار گرفته است، بالطبع پیش از نگریستن به زمین به آسمان مینگرد و پیش از آنکه از جهان مادی و عالم محسوس تأثیر بپذیرد، تحت تأثیر عالم غیب است.
شیفتگی عمیق انسان شرقی نسبت به عالم غیب پیش از جهان محسوس، خود را در سطح فکری مسلمانان در قالب رویکرد اندیشهای جهان اسلام بهسوی افقهای عقلی معرفت بشری و دوری از زمینههای مرتبط با واقعیتهای محسوس نمایان ساخت. این #غیبگرایی در طبع انسان مسلمان باعث محدودشدن نیروی فریبندگی ماده و قابلیت انگیزش آن نسبت به انسان مسلمان شده است.
این غیبگرایی، انسان جهان اسلام را از احساس آزادی شخصی و آزادی اخلاقی به سبک انسان اروپایی دور میسازد. احساس انسان مسلمان به محدودیت درونی بر مبنایی اخلاقی به نفع جامعهای که در آن زندگی میکند، باعث میشود بهجای اندیشۀ نزاع که بر فکر اروپاییهای مدرن حاکم است، انسجام و ارتباطی عمیق با جامعۀ خود پیدا کند.
اگر این اخلاقیات انسان جهان اسلام را بهعنوان حقیقتی تجسمیافته در وجود امت لحاظ کنیم، میتوان از آن در الگوی اقتصاد در جهان اسلام استفاده کرد و آن را در چارچوبی قرار داد که با آن اخلاقیات هماهنگ باشد و به نیروی محرک و انگیزاننده تبدیل شود.
اگر زمین در چارچوب آسمان قرار گیرد و کار با طبیعت، صفت واجب و مفهوم عبادت بگیرد، آنگاه همان نگاه غیبگرا در انسان مسلمان به نیرویی محرک و قدرتی برانگیزاننده بهسوی #مشارکت_حداکثری در ارتقای سطح اقتصادی تبدیل میشود.
در اینجا اهمیت #اقتصاد_اسلامی بهعنوان الگوی اقتصادی روشن میشود که قادر است از اخلاقیات انسان جهان اسلام استفاده کند و آن را به نیروی بزرگ محرک و سازنده در فرایند توسعه و عامل موفقیت برنامهریزی سالم برای حیات اقتصادی تبدیل کند. اگر #نظام_اسلامی را بپذیریم میتوانیم از این اخلاقیات استفاده کنیم و آن را در مبارزه با عقبماندگی به کار بگیریم، برعکس زمانی که الگوهای اقتصادی دیگری را انتخاب میکنیم که از نظر روحی و تاریخی با زمینۀ اخلاقی دیگری مرتبط است.
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
چرا میگوییم ایران قویترین اقتصاد دنیا را دارد؟ 🧐
شاید در نگاه اول شما هم که به انقلاب و جمهوری اسلامی دلبستگی دارید از این ادعا تعجب کنید! اما آن چیزی که اهمیت دارد و قابل نقد است ادعا نیست؛ بلکه استدلال است.
من در این متن سعی میکنم استدلال مختصری برای مدعای خودم بیاورم و شما هم سعی کنید آن را نقد کنید.
✍ شرح استدلال:
تعریف: اقتصاد یعنی تامین نیازهای انسان در مسیر رشد با حفظ آزادیهای فردی و اجتماعی (استقلال) برای تحقق پیشرفت مردم پایه (عدالت) با توجه به شرایط زمانی و مکانی
البته ممکن است شما تعریف دیگری از اقتصاد داشته باشید. اما استدلال من بر اساس تعریف فوق است و اگر شما این تعریف را نپذیرید دلیلی ندارد استدلال را هم بپذیرید.
۱. نظامات اجتماعی در هم تنیدهاند. آنچه اقتصاد، فرهنگ یا سیاست نامیده میشود مطلقا مرز مشخصی ندارند و هیچ متر و معیاری وجود ندارد برای جدا کردن رابطهها/پدیدهها/طرحها/برنامههای اقتصادی از رابطهها/پدیدهها/طرحها/برنامههای فرهنگی یا سیاسی. مثلا هیچکس نمیتواند بگوید مصرف یک پدیده اقتصادی است یا فرهنگی یا سیاسی!
۲. تحریم و جنگ اقتصادی: یک اقتصاد قوی باید بتواند در مقابل نیروهای معارض خود مقاومت کند. هم خود را حفظ کند هم از مرزهای فرهنگی، سیاسی و امنیتی خود دفاع نماید.
اقتصاد جمهوری اسلامی ایران تنها اقتصادیست که توانسته بیش از ده سال جنگ تمام عیار اقتصادی و چهل سال تحریم را تحمل و درعین حال پیشرفت کند.
هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که بتواند حتی یک ماه در مقابل چنین فشاری مقاومت کند.
۳. پاک و مشروع و حلال: بسیاری از اقتصادهای ظاهرا بزرگ دنیا بوسیله استعمار و استثمار و جنگ و غارت و ... توانستند قدری رفاه برای بخشی از مردم خود فراهم کنند. صنایع پورن، قمار، رقص، مشروبات الکلی و... جزء جدانشدنی از بسیاری از اقتصادهای دنیاست. اما به برکت مجاهدت مردم ایران و قیامی که برای خدا انجام دادند اقتصاد ما دچار این ناپاکیها نیست.
همچنین ایران مثل آمریکا با ایجاد بدهی و چاپ دلار، منابع و کالاها و خدمات سایر ملتها را نمیدزدد.
۴. قدرت فرهنگی: بدون تردید ایران به لحاظ فرهنگی و حفظ ارزشها و سنتها و هنجارهای اجتماعی و معنویت فرسنگها نسبت به کشورهای بهاصطلاح توسعه یافته جلوتر است و این ممکن نیست اتفاق بیفتد مگر اینکه بردار اقتصاد با بردار فرهنگ همجهت شده باشد. بعنوان مثال هزینههای فرهنگی برای حفظ خانواده در ایران را مقایسه کنید با هزینههای ضدفرهنگی آنها در ترویج همجنسبازی و...
یا هزینههای مردم و دولت برای هیاتها، مسجدها، آموزش و پرورش، صدا و سیما و...)
۵. قدرت سیاسی: امروز در دنیا هیچ سیاستمداری نیست که بتواند مسائل سیاسی دنیا را منهای ایران تحلیل کند. امکان ندارد نقش و قدرت سیاسی ایران امروز را با ایرانِ قبل از انقلاب مقایسه کرد. نمیتوان قدرت سیاسی ایران را با کشورهایی که مطیع نظام سلطه هستند مقایسه کرد. و البته نمیتوان قدرت سیاسی در این سطح را بدون توان و توازن در نظامات اجتماعی و بویژه اقتصاد به دست آورد.
۶. امنیت: قرنهاست نظام سلطه سعی کرده تا مسیر تجارت زمینی دنیا که از ایران میگذشته را ناامن کند ولی به برکت جمهوری اسلامی و مجاهدت امامین انقلاب و سربازان و سردارانشان از پکن تا مدیترانه امن است و ما به مرزهای تمدنی خود رسیدهایم.
آیا امکان دارد بدون اقتصاد و با دست خالی چنین امنیتی به وجود بیاید؟
۷. شاخص تامین نیاز: ایران در مجموع شاخصهای تامین نیاز با اختلاف نسبت به تمام کشورهای دنیا جلوتر است. از نیازهای ابتدایی مثل خوراک و پوشاک و مسکن و ازدواج گرفته تا امنیت و عزت و آموزش و پرورش و بهداشت و ...
در حقیقت مجموع نمره ایران در تمام شاخصهای تامین نیاز با توجه به شرایطش بسیار بالاتر از کشورهای دیگر است اگرچه ممکن است کشوری در یکی دو شاخص از ایران پیشتر باشد.
۸. مقایسه با غرب: کشورهای غربی که خود را توسعه یافته میدانند علاوه بر اینکه فرهنگ و نظام اجتماعی و استقلال خود را نابود کردند در تامین کوچکترین نیازهای بسیاری از شهروندان خود ناتواناند. کشتهشدن صدها هزار نفر از سرما و گرما در اروپا و بیخانمانی میلیونها نفر از جمله دو و نیم میلیون کودک در آمریکا مسائلی است که در ایران وجود ندارد.
موارد مهم دیگری از جمله مساله عدالت و توزیع مالکیت و حجم زیرساختهای ایجاد شده و پیشرفتهای علم و فنآوری و حفظ و تقویت نهادهای اصیل اجتماعی مثل خانواده و... نیز وجود دارد که از حوصله این نوشتار خارج است.
نتیجه: اگر بدون توجه به شاخصهای ناقص و غلط و جهتدار غربیها به اقتصاد ایران بنگریم و آن را با گذشته خود و یا با کشورهای دیگر در شرایط جنگ و تحریم مقایسه کنیم بدون تردید ایران قویترین است اما در مقایسه با مطلوب خودمان قطعا عقب هستیم.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👥 تعاونی زنانه
مزرعه خورشیدی ای در روستای پنداس کاشان راه اندازی شد که برق ۵روستا را تامین می کند.
نکته جالبش این است که تعاونی ای زنانه با مشارکت ۴۰بانو آن را موجب شده است.
حالا نه فقط قطعی برق روستا حل شده بلکه برق ۲۳۰خانه در ۴روستای همجوار هم تامین می شود.
با کمک بنیاد برکت هر بانو برای این کار ۱۵۰میلیون تسهیلات گرفته که سال اول ۱ونیم میلیارد عایدی خواهد داشت و در ظرف ۴سال همه تسهیلات برگشت داده شده از سال پنجم سودش برای خودشان خواهد بود.
• پ.ن:
در تحقیقات دکتر مرتضی فرهادی آمده تا سال۱۳۳۵ ، دو میلیون زن عشایر در ۴۰۰هزار واره (تعاونی سنتی ویژه زنان عشایر در حوزه لبنیات) عضویت داشتند که دولت مدرن پهلوی ها آنها را نابود کرد!
زن ایرانی باز هم می تواند احیای تعاونی های زنانه خود را برای پیشرفت ایران و عدالت در نیازهای جدید از سر بگیرد.
#تعاونی
#زن
#مشارکت_مردم
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۱/۲۸
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
اگر "یک انسان" دستش را بدهد تا صورتش را جراحی کند؛ آیا شما صورت او را تحسین خواهید کرد؟
قطعا خیر
اگر کسی چشمش را بدهد تا قدش را بلند کند آیا شما قد او را تحسین خواهید کرد؟
قطعا خیر
اگر کسی روانش را نابود کند تا موهایش را زیبا کند آیا شما موهای زیبایش را تحسین میکنید؟
قطعا خیر
پس موقع بررسی یک دستاورد باید هزینه آن را حساب کنیم و اگر هزینه غیرمنطقی بود قطعا آن دستاورد را "دستاورد" نمینامیم حتی اگر در ظاهر آوردهای داشته باشد.
ممکن است کشوری تمام ارزشها را نابود کند تا بازارش رونق پیدا کند. (کشورهای غربی)
ممکن است کشوری فرهنگش را نابود کند تا اقتصاد گردشگریاش رونق پیدا کند. (امارات)
ممکن است کشوری آبرویش را نابود کند تا نفت ارزان داعش را بخرد. (ترکیه)
ممکن است کشوری استقلالش را نابود کند تا صادراتش رونق پیدا کند. (کره و ژاپن)
ممکن است کشوری رای و نظر و مشارکت مردم را نابود کند تا اقتصاد نفتیاش رونق پیدا کند.
(دیکتاتوری سعودی)
ممکن است کشوری ظلم کند، استثمار کند، استعمار کند و... تا قدری ثروت کسب کند. (آمریکا و انگلیس و فرانسه و...)
ممکن است کشوری سلاح بفروشد برای کشتن کودکان تا GDPاش بالا رود. (آمریکا)
کشوری که بتواند بدون حراج استقلال و عزت و فرهنگ و آبرو و انسانیت و... به دستاوردهای اقتصادی برسد کجاست بهجز ایران؟
هر کس هنگام مقایسه اقتصاد ایران با سایر کشورها هزینههایی که آن کشورها دادهاند را در نظر نگیرد خواسته یا ناخواسته در حال فریب دادن شماست.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
✅ سلسله نشستهای تبیین شعار سال
🔹با موضوع:
نگاهی کوتاه به سه مفهوم جنگ اقتصادی، جهش تولید، اقتصاد مردمبنیاد و ارائه راهکار برای تحقق شعار سال
👤 حجتالاسلام سید محمدرضا رضی
محقق اقتصادی و پژوهشگر اندیشکده قصد
📆 چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳، ساعت ۱۶:۳۰
🌐 لینک:
https://vc.ostanyazd.ir/b/c2m-nrg-bym-xj5
💠 اندیشکده قصد
💡@qasdna_ir
هدایت شده از محسن قنبریان
21.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🧏♀ چرا حکومت جای برخورد با ما، با سازندگان پوشاک های نامتعارف برخورد نمیکنه؟!
🎙حکومت باید از سر زنجیره شروع کند؛ اما
شما هم اگر اقتصاد سیاسی پشت حجاب و بی حجابی را بدانید، ممکن است تجدید نظر کنید!
یکی با انحصار واردات چادر و یکی با قاچاق پوشاک نامتعارف جیب پر می کند!
باحجاب و بی حجاب روز عفاف میشود مقابل آنها صف بکشید!
رمضان و نوروز۱۴۰۳/ حجت الاسلام قنبریان
#کافه_دختران
#حجاب
☑️ @m_ghanbarian
◀️ إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
📌استاد گرانقدر اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی، جناب آقای دکتر #پرویز_داوودی پس از عمری مجاهدت و تلاش خستگیناپذیر در عرصههای علمی و عملی اقتصاد ایران دار فانی را وداع گفت. بدون شک این ضایعه غمناک ثلمهای جبرانناپذیر بر جامعهٔ علمی کشور بوده، بر خود واجب میدانیم تسلیت خالصانه خود را به خانواده محترمشان، جامعه علمی اقتصادی کشور و نیز شاگردان و همکاران ایشان تقدیم نماییم. امید که مشمول عنایات ویژه الهی باشند.
🔹شادی روح آن مرحوم #صلوات و #فاتحه.
⏰ زمان مراسمات، متعاقباً اطلاعرسانی خواهد شد.
💠 اندیشکده قصد
💡@qasdna_ir
🖤 "مراسم تشییع و تدفین دکتر پرویز داودی، روز جمعه ۳۱ فروردین ساعت ۱۱ صبح در بهشت زهرا (س) قطعه ۷۴، ردیف ۱۴۱، شماره ۶۹ برگزار شد."
⚫️ مراسم بزرگداشت دکتر داودی نیز روز شنبه یکم اردیبهشت از ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۵ در مسجد نور واقع در میدان فاطمی تهران برگزار میشود.
💠 اندیشکده قصد
💡@qasdna_ir