eitaa logo
سید صمصام الدین قوامی
4.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
928 ویدیو
366 فایل
یادداشت‌های روزانه سید صمصام الدین قوامی رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی مسئولیت پیام‌های اعضا متوجه مدیر نیست علامت ✍️ یادداشت مدیر است ارتباط: @qavami_s کانال دروس: @d_bonyadfeghhi1386 کانال بنیاد فقهی مدیریت اسلامی: @madineyefazele توییتر: s_qavami
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام و احترام.. نشست شورای دبیران شوراهای پردیسان امروز چهارشنبه اول آبان 98 با موضوع ارایه گزارش کار شش ماهه نخست، مشکلات و راهکارهادر دفتر امام جمعه محترم پردیسان حضرت آیت الله قوامی دامت برکاته بر گزار شد
امشب بعد از منبر هفتگی در مسجد فاطمه الزهرا س جلسه شورای عالی ناحیه ۲,پردیسان با مسئولیت حاج آقای محققیان و با حضور امام جمعه و با نتایج مفید تشکیل شد ✍👇👇
منبر هفتگی امام جمعه 18.MP3
33.81M
منبر هفتگی امام جمعه امشب✍
هدایت شده از M.H.Abedin
در حوزه کاربری‌های مسکونی امکان پذیر شد. معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: برای صدور پروانه ساخت مساجد و حسینیه‌ها، هیچ‌گونه محدودیتی از طرف شهرداری وجود ندارد و ضوابط بسیار سهل و آسانی در این زمینه وجود دارد.
سلام علیکم و عرض احترام محضر امام جمعه عزیز پردیسان حاج آقا بنده پیشنهادم درمورد حجاب اینکه معمولا جاده هر چند کیلومتری تابلوهای یادآوری و اخطار دارن که خود ناخودآگاه تاثیر گذار هست اگر تدابیری اندیشیده شود که در شهر قم و پردیسان مطالبی یا عکسهایی در مورد حجاب و غیرت مردان نصب شود خود نشان از اهمیت موضوع میباشد و ناخودآگاه در بی نظمی وناهنجاری حجاب تاثیر گذارخواهد بود شخص هنجارشکن وقتی چشمش به این موضوعات حجاب میفتد متذکر یا حیا میکند و حتی پی میبرد که حساسیت تشدید شده باید ناچار رعایت کند خواهشا در این خصوص اقداماتی صورت گیرد شاید بهتر از تذکر لسانی جواب دهد پایداری دین در گرو مساله حجاب هست اگر مخصوصا در قم حل شود مشت محکمی بر دهان دشمنان اسلام خواهد بود والسلام با تشکر
هدایت شده از روحانیت بیدار 🇵🇸
♨️حجاب هم ارزش است♨️1⃣ 💢ضمن احترام به تحلیل های جبهه طرفداران انقلاب و دانشگاهیان و روشنفکران در موضوعات سیاسی اجتماعی و اذعان این مطلب که در موارد فراوانی تحلیل‌های قشر متعهد دانشگاه برای انقلاب و مسیر آن راهگشا بوده و همچنین ضمن اعتراف به اینکه بسیاری از علمداران فضای مبارزه علیه طاغوت و مبارزه علیه کجروی ها از دانشگاهیان متعهد بودند اما مطلبی که چند سالی است محل نزاع در بین جبهه طرفدار خودی است و منشا آن نیز غالبا محافل روشفکریست مسائلی مانند نوع پوشش مردان و زنان در جامعه، روابط و اختلاط زن و مرد، برنامه های صدا و سیما در تولیدات سینمایی، حضور بانوان در دانشگاه‌ها و نظائر آن می باشد و متاسفانه غالب این منازعات هم، بدون خروجی عملی باقی مانده و سبب شده که برخی از ارزش های دینی در جامعه مورد تعرّض مغرضین و یا ناآگاهان قرار بگیرد. 💢شاید مهمترین دلایل قائلین منفی بودن پرداختن به بحث حجاب و عفاف و موضوعات مرتبط با آن مانند حضور بانوان در ورزشگاه ها و نظائر آن، بدین شرح است: دشمنان خارجی و دنباله‌های داخلی آنها از این قضیه سوء استفاده می کنند؛ این مطالبات، بین طرفداران انقلاب اختلاف می‌اندازد؛ پرداخت به این مسائل موجب می شود به جای دو قطبی های واقعی، مانند انقلاب و ضد انقلاب، دو قطبی های دیگر ایجاد شود؛ اینگونه با تحریک و ترساندن بخش خاکستری در فرآیند رای‌گیری، موجب رأی آوری غربزده ها و لیبرال ها می شوند و با تکرار این دلایل سعی می شود نفس ورود در مسائل مذکور را به عنوان سطحی‌نگری، ساده اندیشی، واپسگرایی، تحجر یا شبیه آن بنامند. 💠یعنی به صورت جمع و جور، شبهه مذکور به این شکل است: با وجود مسائل مهم نباید در این مقطع از زمان به مسائلی اینچنینی پرداخت و سطح مطالبات رهبر معظم انقلاب را تنزل داد! 👈در جواب به این بزرگوار ها به صورت مختصر عرض می شود: مسائل مذکور عمدتاً از جنس ارزش هستند نه مبنا یعنی آسیب‌پذیریشان در جامعه بالاست یعنی اساساً ارزش ها به دو دسته تقسیم می شوند دسته ای که آسیب پذیری بالایی نسبت به از ارزش افتادن دارند یعنی به شدت از این نظر که در جامعه افول کنند و کمرنگ شوند آسیب پذیرند و مسائل مورد نزاع، عمدتا از این دسته اند؛ و دسته‌ای که آسیب پذیری شان از نظر کمرنگ شدن و افول، به شدت پایین است و این دسته، احتمال تحریف و انحراف در آنها بالاست. به همین دلیل است که حضرت آقا نسبت به اینگونه ارزش ها یعنی دسته اول بیان می دارند که باید از ارزش ها پاسداری کرد یعنی این قسم ارزش ها به شکلی هستند که در صورت عدم ارزش دهی و عدم حساسیت، به سرعت در جامعه کمرنگ می شوند اما برخی از ارزش ها اینگونه نیست یعنی کمرنگ کردن آنها در جامعه، به شدت دشوار است، و تنها خطری که این ارزش ها را تهدید می کند، تحریف و برداشت و تلقی ناقص یا غلط است، به عنوان نمونه شما نمی‌توانید موضوع عدالت را در یک جامعه( حتی یک لیبرال و یا حتی دهری و منکر خدا) کمرنگ کنید، و این تفاوت بین دو قسم از ارزش ها و ذکر دلایل این تفاوت نیازمند ارائه مطلب دیگری است اما اجمالاً دلایلی مانند گره خوردن سود و نفع شخصی افراد به موضوعی مانند عدالت سبب می شود مردم برای اقامه عدل و قسط آماده تر باشند تا برای حفظ موضوعاتی مانند حجاب. ♨️بنابراین معارضه با موضوعی مانند عدالت در یک جامعه حتی غیرمذهبی دشوار است اما به راحتی می توانید موضوع حجاب و پوشش، محدوده روابط و امثال آن را در همان جامعه با ترویج و شیوع شبهات، به سرعت متاثر و کمرنگ کنید. 🔻راهبرد اصلی اسلام در این باره ارزش دهی مدام و مستمر و جلوگیری از بی تفاوتی به آنهاست؛ یعنی استمرار تذکر، از کمرنگ شدن و حاشیه رفتن و خارج شدن از دایره اهمیت های اجتماعی این ارزشها جلوگیری کند. 🔺استمرار و دوام از جمله الزامات بلکه شرط لازم ارزش ماندن این ارزش ها در اجتماع انسانی است. ✍حجت الاسلام رحمت الله معظمی @a_enghelab @nejat_tarikh
سخنان مهم سیدحسن نصرالله در جمع ایرانیان لبنان: 🔹تاقبل از پیروزی انقلاب، شیعیان لبنان مظلوم، محروم و بی پناه و بدون حامی بودند !! فرانسه به مسیحیان کمک میکرد و مسیحی ها فرانسه را ام الحنونه ( مادر مهربان ) لقب میدهند، روسیه از ارتدوکسها حمایت میکردند و انگلیس از دروزیها، سنی ها توسط سعودی و مصر حمایت میشدند 🔹 اما شیعه هيچ حامی نداشت و از صفوی تا پهلوی هم حامی شیعیان نبودند و در معادلات داخلی لبنان در حاشیه بودند و در همه زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بیسواد و فقیر بودند. 🔹 در کتابی خواندم که علامه سید شرف الدین بزرگ مرجع شیعه قصد داشت که یک مدرسه ابتدایی برای شیعیان لبنان بنا کند،حدود چهل تن از علما را جمع کرد و نامه ای به رئیس جمهور نوشتند که مجوز ساخت یک مدرسه را بگیرند، چهل فقیه نتوانستند نه پولی جمع کنند و نه یک مجوز مدرسه بگیرند. 🔹 شیخ محمد جواد مغنیه، از اقوام شهید حاج عماد، که سی سال پیش فوت کرد در کتاب خاطرات خودش می نویسد که : در زمستان سه روز غذا نداشتم و امکان گرمایش هم نداشتم !! پای پیاده از صور به بیروت آمدم و پولی جمع کردم و برای تحصیل به نجف رفتم، وضعیت شیعیان اینگونه بود. 🔹 روستاهای شیعیان نزدیک مرز رژیم غاصب صهیونیستی است ، پس از ۱۹۴۸ و تشکیل رژیم غاصب اسرائیلی ها هرگاه می خواستند وارد لبنان می شدند هرکاری می خواستند می کردند هیچکس جلودار آنها نبود و مردم فرار می کردند و حامی نداشتند. به تدریج کوچ کردند و ناحیه ی جنوبی لبنان با یک میلیون نفر جمعیت شکل گرفت. تنها امید ما امام موسی صدر بود که از قم آمده بود و هیچکس از او پشتیبانی نمی کرد، حتی علمای لبنان که قائل به جدایی دین از سیاست بودند می گفتند، شما ایرانی هستید، ایشان شیعیان را بیدار کرد شیعیان اصلا اعتماد به نفس نداشتند، خودباوری نداشتند همانطور که در انتخابات می گویید "میتوانیم" (خنده حضار) در اینجا همیشه عثمانیها، ابن تیمیه و عباسی ها حکومت می کردند، شیعه نمیتوانستند اظهار کنند که شیعه هستند، خون آنها حلال بود.لذا بسیاری از شیعیان سنی شدند ، طرابلس ۱۰۰ سال قبل همه اش شیعه بود، شهر صيدا اكثرش شیعه بود الان سنی است شهر جزین شهید اول عالم جبل لبنان از آنجا بود وقتی دختر شهید اول فوت کرد، ۷۰ فقیه شیعه بر جنازه او نماز خواندند، اکنون جزین مسیحی نشین است، تعدادی از سادات، مسیحی یا سنی شدند. 🔹 خود مسیحیان میگویند ما سادات و از فرزندان علی ابن ابیطالب هستیم میشل عون مسیحی رئیس جمهور فعلی سید است از فرزندان امیر المومنین است، تاریخ ما اینگونه بود، بعد از انقلاب ایران شرایط منطقه فرق کرد، وضعیت ماهم متفاوت شد، ممکن است بگویند ما رهبری امام را ترویج کردیم، تا قبل از انقلاب و شهادت سید مصطفی خمینی (ره) هیچ خبری نبود، پس از شهادت سید مصطفی، امام (ره) را شناختیم، حضرت امام، مانند خورشید بود هیچکس نمی تواند بگوید، من خورشید را معرفی کردم ، مردم خودشان، بدون واسطه جذب خورشید شدند ، حتی علمایی که در دل خود ما را قبول نداشتند، امام را تایید کردند، امام محمد باقر صدر، نقش زیادی در تاریخ مرجعیت شیعه داشت، شهید صدر خیلی به امام (ره) کمک کرد.👇🏾
👆🏽ما با انقلاب متولد شدیم، ما موجودیت و حیات خود را با انقلاب بدست آوردیم !!🔹مهمترین نمونه تجربه ولایت فقیه، در خارج از کشور در لبنان به دست آمد، اگر الان عزیز، کریم و زنده هستیم، حیات داریم؛ نه به خاطر سلاح یا پول و کمک های ایران است، بلکه به خاطر عمل به اعتقاد به ولایت فقیه است 🔹اصل ولایت فقیه !! مسبب الاسباب و علة العلل می باشد . شیعیان از کشورهای مختلف می آمدند از تشکیلات، ساختار و بدنه حزب الله، تجربه ما سوال می کردند که چگونه حزب الله شدیم و به آنها می گفتم، اینها جسم و بدنه حزب الله است، از روح حزب الله سوال کنید و آن اعتقاد به ولایت فقیه است، اعتقاد ما به ولایت فقیه با بسیاری از ایرانیها که ولایت را قبول دارند فرق میکند !! اعتقاد ما قوی تر است من چند مرحله برای اعتقاد به ولایت فقیه قائلم :- ما معتقدیم اطاعت از ولی فقیه مانند اطاعت از معصوم است !!- ما اعتقاد داریم، اگر ولی فقیه فرمود: پیشنهاد و نظر من این است (امر نکرد) ما باید اطاعت کنیم (در ایران می گویند ایشان دستور نداند پیشنهاد کردند) - ما بالاتر از قانون اساسی به ایشان اعتقاد داریم !!( برخی می گویند در قالب قانون اساسی) ایشان میگویند بهتر است اینگونه عمل کنید، ما این نظر را تکلیف و واجب میدانیم - ما در لبنان وقتی در شورای حزب الله بحث میکنیم اگر احتمال بدهیم اینکار را بکنیم، حضرت آقا ناراحت می شوند ...بدان عمل نمی کنیم !! اگر احتمال بدهیم خوشحال میشوند بدان عمل میکنیم !! - ما ایشان را تلالو امام معصوم (ع) میدانیم..
هدایت شده از صابر طباطبایی یزدی
سلام علیکم حضور محترم امام جمعه پردیسان اولین نیازهای اسلام برای تبلیغ و ترویج، داشتن محتوای مختلف در قالب های مختلف است. محتوایی که برای همه مردم جهان با هر زبانی وجود داشته باشد و فطرت آنها را بیدار کند. ما بهترین منابع اسلامی و محتوایی رو در قالب متن داریم. قالب های مختلفی وجود دارد متن کتاب مقاله پایان نامه قانون رمان فیلمنامه و غیره پانصد سال نخبگان اروپا کتاب نوشتند. و ترجمه شد و بعد ها از طریق دانشگاه ها به نخبگان دیگر کشور ها تزریق کردند کتاب و مجله و روزنامه در حقیقت رسانه هایی بود که محتوا را به دست مردم عادی هم میرساند تا رادیو و تلویزیون و سینما آمد. به نظر شما در اسلام در کدام قالب و رسانه های بالا ما ضعف داریم. مدیریت رسانه هم مهم است و مورد تاکید رهبری عزیزمان. نتیجه چه بوده؟ آیا تغییری در مدیریت محتواهای حوزه و دانشگاه انجام شده. اگر شده مردم باید چگونه مطلع شوند و مشارکت کنند؟ در رسانه ها و قالب های جدید مثل شبکه های اجتماعی کجاییم؟ مدیریت فناوری اطلاعات مبتنی بر اسلام هم رشته ای مهم است و جای خالی آن احساس میشود. آیا چنین رشته ای وجود دارد؟ اگر دارد بانک اطلاعات دانش آموختگان وجود دارد؟ چرا فرهنگیان ما برای استفاده از ظرفیت های کشور از زیر ساخت فناوری اطلاعات استفاده نمی‌کنند. مدیریت فرهنگی با ابزار های فناوری اطلاعات مهم است. چقدر امروز در غرب پول خرج می‌شود و بودجه در نظر میگیرند تا استعداد یابی کنند نویسنده و نخبه و استعداد کشف کنند پروسه دانشگاه یکی از این مسیر های طراحی و اجرا شده ست. مدیریت دانشگاه اسلامی و حوزه هم مهم است. که در ایران دانشگاه استعداد سوز است. تا رشد دهنده کنکور استعداد سوز است و هیچکس برایش تغییر و اصلاحش مهم نیست. آیا مراکز اصلی پژوهشی مدیریت اسلامی مثل مرکز شما رشته های ذکر شده هم نخبه تربیت میکند؟ آیا خروجی این رشته ها و پایان نامه‌ها نباید شبکه اجتماعی محتوا محور‌اسلامی و اجرا شده باشد. خواستم بدونم گزارش سالانه یا ده ساله مرکز دانشگاهی پژوهشی مدیریتی منتسب به شما چیست. آیا تدوین شده که ده سال دیگر باید به کجا رسیده باشیم. امید است بتوانیم همت کنیم زیرساختی را درست کنیم که افراد دغدغه مند در هر گوشه خاک ایران بتوانند از طریق سیستم های مختلف محتوا به هر زبانی را تولید کنند. نهضت ترجمه توسط یک یا چند سیستم فناوری اتفاق بیافتد. با تشکر و سپاس فراوان.
👆🏽 در بنیاد فقهی مدیریت اسلامی که دارای چشم انداز ،ماموریت ،سیاست ،راهبرد و راهکار مشخص است یک پژوهشکده هم وجود دارد (در کنار مرکز تخصص مدیریت اسلامی ) که به طور حساب شده به تولید دانش مدیریت اسلامی برای اجرا در سطح جهان پس از حذف نظام سلطه می پردازد و اقداماتش مطمئن و موثر است در این بنیاد همه آنچه در نوشته شما آمده تامین شده است با تشکر از توجه شما✍️
یقینا تجهیز نظام اسلامی به مدیریت اسلامی دوران پس از نظام سلطه را کاملا در اختیار اهلبیت ع قرار میدهد و ما در این مسیر با استحکام و انسجام هستیم من به عنوان موسس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی به همه انقلابیون اطمینان میدهم که نهضت مدیریت اسلامی به گونه ای هدفمند و روش مند به پیش میرود در ست مثل ساعت منظم است و مدعی هستم که کمتر مجموعه ای است مثل این بنیاد سالهای طولانی در مسیر پیشرفت باشد و به تمامی اهداف از پیش تعیین شده اش به گونه دقیقی دست یافته باشد جالب است که این بنیاد در طی این مسیر طولانی ذره ای و لحظه ای دچار تردید نشده و قدمی به عقب نگذاشته است و انشالله به هنگام نتیجه اقداماتش کام چهان را شیرین خواهد نمود✍️