eitaa logo
دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
3.5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
862 ویدیو
168 فایل
سفارش و ارسال محصولات: @qom_khamenei_book راه ارتباطی: ۰۲۵- ۳۷ ۷۴ ۴۶ ۴۷ ۰۲۵ - ۳۷ ۷۴ ۴۲ ۴۳ @Admin_Enghlabeeslami نمایشگاه دائمی کتاب: ۰۲۵ - ۳۷ ۷۰ ۲۸ ۵۲
مشاهده در ایتا
دانلود
72.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 مجموعه تلویزیونی | "آیات راهبردی" قسمت بیستم 🔰 نگاهی بر آیات پرتکرار در بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) ارائه شده توسط حجت الاسلام و المسلمین استاد صلح میرزایی 🔻این قسمت نگاهی بر آیه ۷ تا ۱۳ سوره مبارکه قصص 📺 پخش هر روز از شبکه قرآن 🎞‌ جهت مشاهده این قسمت در تلوبیون: https://telewebion.com/episode/0x1276d626 💠 @qom_khamenei_ir
Khamenei.ir14030314_44361_64k.mp3
زمان: حجم: 1.16M
محاسبه و تحلیل غلط صهیونیست‌ها از توانایی جبهه مقاومت واقع قضیّه این است که رژیم صهیونیستی یک محاسبه‌ی غلطی کرد، یک تحلیل غلطی کرد از توانایی‌های جبهه‌ی عظیم مقاومت. امروز یک جبهه‌ی بزرگی در منطقه‌ی ما وجود دارد به نام «جبهه‌ی مقاومت»؛ این جبهه توانایی‌های زیادی دارد؛ رژیم صهیونیستی در فهم این حقیقت دچار اشتباه شد، دچار غلط شد. رژیم صهیونیستی به دست خودش، خود را در یک دالان بن‌بستی انداخت که شکست‌ها پشت سر هم و پی‌درپی به سراغش خواهند آمد و به حول و قوّه‌ی الهی از این دالان راه نجاتی پیدا نخواهد کرد. امروز رژیم صهیونیستی در مقابل چشم مردم دنیا دارد بتدریج ذوب میشود، دارد تمام میشود؛ این را مردم دنیا دارند می‌بینند. البتّه در تبلیغات حرف میزنند، امّا واقع قضیّه این است؛ هم خودشان میدانند، هم بسیاری از سیاسیّون دنیا میدانند، هم بسیاری از ملّتها این را میفهمند و هم ملّت فلسطین این را فهمیده است. 🗓بیانات در مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (رحمه‌الله) ۱۴۰۳/۰۳/۱۴ @qom_khamenei_ir
دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
📸#گزارش_تصویری 🔹اولین روز از سلسله نشست های هندسه قدرت نظام اسلامی ✅️ سالن اجتماعات موسسه امام خ
آیت‌الله رجبی: ولایت فقیه در مقام نظر و عمل متکی به مردم است رئیس مؤسسه امام خمینی (ره) می‌گوید: امام توانست مردم را به صحنه بیاورد و تکیه‌شان مردم بود، اگر مردم نبودند نهضت به پیروزی نمی‌رسید و نظریه ولایت فقیه در مقام نظر و عمل چنین ظرفیتی دارد. 🔹به گزارش گروه حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله محمود رجبی در سلسه نشست‌های علمی آموزشی هندسه قدرت نظام اسلامی که امروز، در سالن اجتماعات مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، در تبیین محور «درآمدی بر نظریه ولایت فقیه» گفت: نظریه ولایت فقیه در مقام تئوری‌پردازی، برترین نظریه‌ حکمرانی و نیز در مقام عمل، طبق تجربه عینی کارآمدترین نظریه حکمرانی به شما می‌رود. 🔸رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: این نظریه خود فرصت گسترده‌ای می‌طلبد که ابعاد آن شکافته و به خوبی تبیین شود، در این راستا یکی از وظایف اهل فکر، اندیشه، تبلیغ و ترویج این است که مساله را در سطح جامعه و جوامع اسلامی و سطح بین الملل به خوبی تبیین و گره‌های فکری را باز کنند. 🔸وی ابراز کرد: این نظریه در سطحی فراتر از فرهنگ شیعه و اهل بیت(ع) و فراتر از فرهنگ اسلام و در سطح جهانی قابل عرضه متناسب با فضای فرهنگی هر جامعه‌ای است. 🔸آیت‌الله رجبی عنوان کرد: اگر بخواهیم این نظریه را در افقی وسیع‌تر مقوله‌بندی کنیم در سطح جهانی به عنوان کارآمدترین نظریه در مقام نظر و عمل نیز قابل عرضه است، یعنی ویژگی‌هایی که برای ولی فقیه در مقام نظریه‌پردازی ذکر شده ویژگی‌هایی برخاسته از فطرت انسان، قدرت عقلانی و معارف وحیانی است. 🔸وی تصریح کرد: آن چه در این نظریه آمده چه ویژگی‌های ولی‌فقیه و چه سایر اصول و بنیانهایی که راجع به این نظریه مطرح شده قابل توسعه است؛ آن بیانی که مرحوم علامه طباطبایی در واژگان قرآنی معتقد هستند که این واژه‌ها دارای قدرت توسعه‌اند. 🔸رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی(ره) مثالی دارند که اگر در زبان عرفی چراغ آمده به معنای آن چیزی است که فضا را روشن می‌کند و این در طول زمان در همه جوامع کاربرد دارد. 🔸وی گفت: نظریه ولایت فقیه اگر به درستی تحلیل شود، در همه جوامع بشری کارآمد است؛ برای مثال ویژگی عدالت در فرهنگ شیعی یک معنا دارد؛ اما یک معنای وسیع‌تر هم دارد چون امری فطری است و در سطح جوامع اسلامی و حتی وسیع‌تر در بین پیروان ادیان آسمانی و در سطحی وسیع‌تر در بین انسان‌هایی که براساس فکر و اندیشه و تعقل زندگی می‌کنند مطرح است. 🔸آیت‌الله رجبی افزود: اگر انسان‌ها می‌خواهند حاکمی براساس اصول درست و منطقی و اثرگذار در جهت رشد جامعه داشته باشند به مفهومی از عدالت در حکمرانی می‌رسند که در آن فرهنگ هم قابل پیاده شدن است. 🔸وی اظهار داشت:تصور نکنیم ولایت فقیه، فقط در چارچوب فرهنگ شیعی به عنوان برترین نظریه می‌تواند مطرح باشد، بلکه نظریه‌ای مبتنی بر فطرت و عقل و در سطح تحلیل او و زدودن عناصری که خاص فرهنگ شیعی است و کلیت او را در نظر بگیریم در همه جوامع قابل طرح است و اگر با نظریه‌های رقیب مقایسه شود به خوبی قابل تبیین است و والایی این نظریه بر دیگر نظریه ها را نشان می‌دهد. 🔸رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: طبق آیه «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» دین آمده تا بر همه مکتب‌ها حاکم شود و معنا این است که دین ظرفیتی این چنینی دارد؛ البته دشمنانی هم دارد که نمی‌خواهند حاکم شود. بنابراین هم دین اسلام و هم نظریه حکمرانی به عنوان یکی از نظامات اجتماعی اسلام این گونه است که می‌تواند بر همه نظریات رقیب فائق شود و در مقام منطق عقلانی و مقام عمل و اجرا این گونه است. 🔸وی با اشاره به برخی از زویای نظریه ولایت فقیه بیان کرد: یکی از عناصر بسیار مهم این است که این نظریه برای تأسیس حکمرانی مطلوب، ظرفیت‌ها و اصول لازم را دارد و می‌تواند زمینه‌ساز برپایی یک نظام حکمرانی مطلوب و کارآمد باشد، اگر ما فقط به یکی دو مورد از شرایطی که ولی فقیه باید دارا باشد نگاه کنیم، می‌بینیم که در عرصه تأسیس نظام بیشترین ظرفیت در درون این نظریه و در واقع ولی فقیه یک مرجع دینی است. 🔸آیت‌الله رجبی تصریح کرد: در بحث‌های روان‌شناسی و جامعه‌شناسی، موضوع انگیزه‌شناسی انسان‌ها برای سرمایه‌گذاری، مطرح شده و بالاترین انگیزه را انگیزه دینی می‌دانند یعنی بیشترین اثر را دارد. 🌐 @qom_khamenei_ir
🔸وی تصریح کرد: مقابله با دشمنان و مقاومت و استکبارستیزی از متن دین برخاسته و حکمران دینی یکی از وظایف اصلی‌اش استکبارستیزی است، جامعه‌ای که استکبارستیز نباشد بیمار است، جامعه اسلامی اگر سالم باشد نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد، در عرصه بین‌الملل هر جا دچار ضعف شدیم به دلیل ضعف در استکبارستیزی است. 🔸آیت‌الله رجبی ادامه داد: جامعه اسلامی باید مدافع محرومان و مظلومان باشد؛ امام چنین بود و رهبری چنین است و چقدر موفقیت آمیز است. 🔸وی عنوان کرد: شکست‌هایی که در عرصه بین المللی ایجاد شده چون استکبارستیزی ضعیف شده است و هر جا طمعی برای دشمن بوده استکبار ستیزی رنگ باخته یا احساس کردند رنگ باخته است، در این باره یک نظریه دارم اینکه اگر دشمنان ما احساس نمی‌کردند و طمعی برای آن‌ها ایجاد نمی‌شد از موضع‌گیری‌های برخی از مسئولان تأکید بر مذاکره نمی‌کردند اگر می‌دانستند در مذاکره چیزی به دست نمی آورند اصرار نمی‌کردند، بیانات رهبری در مورد مذاکرات را مرور کنیم، متوجه خواهیم شد. 🔸رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: هر جا در عرصه بین‌الملل دچار رکود شدیم، معلول رنگ باختن استکبارستیزی است. 🌐 @qom_khamenei_ir
🔸وی خاطرنشان کرد: اگر انگیزه دینی به عمق جان فردی در جامعه بنشیند بر همه انگیزه‌های دیگر غالب خواهد شد و اگر مردمی حاکم خود را مرجع دینی صادق برای خود بدانند نتیجه این است که به عنوان مردمی متدین و معتقد به این دین حجت شرعی و دلیل مستحکم بر حرکت خود را دارند یعنی نگران آینده خودشان از توطئه دشمنان نیستند. 🔸رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: شرطی که در عمل برای ولایت فقیه آمده اعتماد مردم به آن است، اینکه امام توانست مردم را به صحنه بیاورد و تکیه‌شان مردم بود و اگر مردم نبودند نهضت به پیروزی نمی‌رسید در مقام نظر این نظریه چنین ظرفیت را دارد و در مقام عمل این ظرفیت می‌تواند ظرفیت عینی در صحنه جامعه بیافریند. 🔸وی افزود: پیام‌های امام که مدام به دست مردم می‌رسید، آنان می‌فهمیدند چه وظیفه‌ای دارند و حتی با همین پیام‌ها نسبت به حکومت نظامی نیز بی‌اعتنا بودند، در اینجا چه چیزی می‌توانست مردم را این گونه به صحنه بیاورد و جلوی توطئه دشمن را بگیرد و نهضت را به پیش ببرد جز آن مرجعیت دینی امام و اعتمادی که مردم در دین و دنیا به امام داشتند نبود چه در معرفت‌بخشی و یا انگیزه بخشی این گونه بود. 🔸آیت‌الله رجبی گفت: محور دوم بحث رابطه امت با امام است؛ امام به خوبی توانست رابطه مستحکمی بین خود و امتش برقرار کند و این برخاسته از اعتقادی بود که امام براساس موازین دینی به عنوان متخصص در حوزه دین داشت و اعمال کرد؛ امام تعالیم قرآنی را به خوبی فراگرفته بود. 🔸وی ادامه داد: امام می‌دانست اگر این نهضت می‌خواهد به ثمر برسد باید مردم در صحنه باشند و این گونه رابطه امام و امت مستحکم شود و از آغاز نهضت تا پیروزی و بعد از پیروزی امام مدام این رابطه را تقویت کرد. 🔸رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: دفاع از محرومین یکی دیگر از ویژگی‌های امام بود و مدام از کوخ نشینیان سخن گفتند، این بیانات احساسی امام، پیوند بین امام و امت را مستحکم کرد و این بیانات براساس آموزه های دینی بود، در واقع امام چون پیامبر(ص) رفتار کرد و اگر مردم اطراف پیامبر(ص) آمدند به امداد و رحمت الهی و با ویژگی که در پیامبر(ص) و اخلاق ستوده ایجاد کرد. 🔸وی عنوان کرد: این پیام دینی در این نظریه متجلی است و توانست رابطه امت با امام را مستحکم کند و اگر این رابطه در هر مقطعی دچار دمشکل می‌شد دچار مشکل می‌شدیم، رهبر نیز چنین محبوبیتی میان امت دارد و دلسوزی ایشان برای آحاد ملت بر کسی پوشیده نیست. 🔸آیت‌الله رجبی خاطرنشان کرد: عرصه دیگری که نیاز نظام است در نظریه حکمرانی موفق که اگر فاقد این باشد دچار شکست می شود انسجام درونی و استحکام درونی نظام است براساس نظریه ولایت فقیه در فرهنگ دینی معتقدیم همه باید در مسیر ولایت حرکت کنند، در واقع سطوح حکمرانی ما به ولایت منتهی می‌شود. 🔸وی گفت: اگر بناست انسجامی در جامعه حاکم شود در سایه ولایت است، ولی فقیه به عنوان نائب امام زمان مطرح است و ما ولایت‌مداری را در شخصیت‌ هایی چون سید حسن نصرالله و سلیمانی و آیت الله مصباح می‌بینیم همه این گونه بودند که مدار حرکت درست به سوی سعادت را ولایت می دانستند و جز با این به لحاظ معرفتی و اعتقاد و محبتی و انگیزشی به آن معتقد بودند، زیرا این ولایت است که انسجام درونی را ایجاد می‌کند. 🔸رئیس مؤسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: تأکید امام بر وحدت کلمه و امت و وحدت بین اقشار مختلف و قوای سه‌گانه برای پاسداری از انسجام درونی است، اینکه رهبر می‌فرمایند باید یک صدا از مجموعه نظام بیرون بیاید برای حفظ انسجام درونی است. 🔸وی ادامه داد: هر دولتی روی کار آمده رهبری حمایت از آن را وظیفه خود دانستند؛ مردم ممکن است چیزهایی از دولت ببینند که از آن زده شوند و انسجام ممکن است دچار خدشه شود در طول انقلاب این بیانات و موضع‌ گیری‌ های ولایت بوه که انسجام را حفظ و اصل وحدت توطئه‌های دشمنان را خنثی کرده است. 🔸آیت‌الله رجبی بیان کرد: انقلاب بر اساس اصول و ارزش‌هایی شکل گرفته و بقای نظام براساس این اصول و ارزش‌ها است و حاکم اسلامی در نظام یکی از وظایف اصلی‌اش حفظ آن است و نمود عملی ولایت فقیه این است که توطئه دشمنان را نابود کرده است. 🔸وی ادامه داد: حفظ نظام از اوجب واجبات است و در این باره حکمران اسلامی بیشترین وظیفه را دارد، او بیش از همه مسئول است و بیش از همه باید نگران باشد و بیش از همه باید تدبیر کند. 🔸رئیس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم که رهنمون‌های رهبری را با دقت و موشکافانه و عاشقانه فهم و پیگیری کنیم؛ دستورات ایشان شبیه دستورات پیامبر(ص) در تنگه احد است؛ اگر غفلت کنیم نظام در اصول بنیادینش دچار مشکل می‌شود، هم امام و رهبر عزیز در این مسائل حساس بودند. 🌐 @qom_khamenei_ir
🔰 اجلاس اول «همایش ملّی مدیریت تراز انقلاب اسلامی در اندیشه و سیره آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله)» ▫️ موضوع: شهید سید ابراهیم رئیسی؛ مدیر تراز 🎤 سخنرانان: 🔻سرکار خانم دکتر علم‌الهدی همسر شهید آیت‌الله رئیسی 🔺حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر شاکری رئیس دانشگاه معارف اسلامی 🗓 سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۴ ساعت: ۹ تا ۱۱ صبح 💢 حضوری: قم: ابتدای بلوار جمهوری اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، سالن شهید سلیمانی. 💻 مجازی: https://maaref.ac.ir/Ejlas1 سایت همایش hamayesh.maaref.ac.ir @qom_khamenei_ir
13.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عزیزترین و مبغوض‌ترین مردم چه کسانی هستند؟ وَ قیلَ لِاَبی عَبدِ اللهِ (عَلَیهِ السَّلامُ): مَن اَکرَمُ الخَلقِ عَلَى الله؟ فَقالَ (عَلَیهِ السَّلامُ) اَکثَرُهُم‌ ذِکراً لله. بنا بر این روایت، نفْس یاد خدا یک ارزش است، با قطع نظر از اطاعت که آن هم یک ارزش دیگری است؛ وجه آن هم معلوم است، چون خود ذکر و یاد، مقدّمه‌ی همه‌ی خیرات است؛ لتُ فَمَن اَبغَضُ الخَلقِ اِلَى الله؟ قالَ (عَلَیهِ السَّلامُ) مَن یَتَّهِمُ الله. آن [فِقره‌ی قبلی] «اَکرَمُ الخَلقِ عَلَى الله» بود، [یعنی] عزیزترین مردم؛ در این [فِقره] سؤال میکند که مبغوض‌ترین مردم کیست؟ [حضرت میفرمایند:] آن کسی که خدا را متّهم کند. 🗓شرح حدیث در ابتدای جلسه درس خارج فقه ۱۳۷۹/۰۸/۲۳ @qom_khamenei_ir
دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
📸#گزارش_تصویری 🔹اولین روز از سلسله نشست های هندسه قدرت نظام اسلامی ✅️ سالن اجتماعات موسسه امام خ
سیر رفتاری سلاطین ایرانی در مواجهه با فقها (عضو هیأت مؤسس تاریخ معاصر حوزه می‌گوید: در دوره قاجار فقها عهده‌دار مسئولیت مردم بودند و بین حکومت و فقها تعامل برقرار بود.) 🔹حجت الاسلام دکتر مهدی ابوطالبی، عضو هیأت مؤسس تاریخ معاصر حوزه علمیه قم، در سلسه نشست‌های علمی آموزشی هندسه قدرت نظام اسلامی که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به همت موسسه انقلاب اسلامی دفتر قم برگزار شد، با اشاره به موضوع تطور تاریخی ولایت فقیه در نظریه و عمل گفت: در اینجا به سیر اجمالی بحث ولایت فقیه در طول تاریخ ابه لحاظ نظری و عملی می‌پردازیم؛ ما ولایت فقیه را ولایت تشریعی و ولایت تکوینی می‌دانیم و این ولایت تشریعی در مقام صدور حکم شرعی است. 🔸عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: همچنین این ولایت تشریعی اصطلاحا به این معناست که به خصوص در عصر غیبت و جایی که دسترسی به معصوم نباشد حتی در زمان حضور، فقیه حق صدور حکم شرعی و هم حق امر و نهی در یک حیطه‌ای که به او اجازه داده شده را دارد. 🔸وی بیان کرد: اصل این مسأله یعنی نیابت فقها از جانب ائمه در صدور حکم شرعی محل اختلاف نیست، البته برخی فتوا دادن را تحت عنوان ولایت می‌آورند؛ اما حیطه صدور حکم شرعی توسط فقیه محل اختلاف بوده است. 🔸ابوطالبی عنوان کرد: آن چیزی که با تعبیر ولایت فقیه بیشتر به ذهن می‌آید حاکمیت و حدود در امور حکومتی است، در این راستا امور حکومتی در نگاه عرفی به بخش‌هایی تقسیم می‌شود که شامل مسائل حقوقی و قضائی و حدود شرعی و رفع اختلافات و برخورد با مرتکبین منهیات شرعیه و گاهی امور اقتصادی و کار حکومتی و گاهی امور آموزشی و فرهنگی و تطبیق با نگاه فقهی و صدور حکم جنگ و صلح و سایر امور عمومی جامعه و امور عامه است. 🔸عضو شورای علمی گروه تاریخ اندیشه معاصر مؤسسه امام خمینی (ره) گفت: این حدود امور حکومتی است که در بعد اقتصادی و حقوقی و فرهنگی و و نظامی و سیاسی و وجود دارد و موضوع این است که تا چه میزان در اختیار فقیه است چه از نظر و یا عمل؛ در بحث نظری، قدیمی‌ترین رساله در باب ولایت فقیه با این عنوان برای مرحوم نراقفی در ۱۵۰ سال قبل است. 🔸ابوطالبی عنوان کرد: قبل از مرحوم نراقی ما رساله مستقل نداریم؛ اما از چند منظر مسأله ولایت فقیه مورد بحث است، یکی ابواب مختلف فقه بوده و تعابیر مختلفی چون حاکم و سلطان و والی و ناظر و تعابیری از این دست که به کار رفته و بیشتر تعابیر حاکم است. 🔸وی بیان کرد: برخی از فقها معتقدند که تعبیر حاکم اگر مطلق در متون فقهی آمده منظور فقیه است؛ جایی که امام باشد قیدی دارد، همچنین تعابیری که در متون فقهی است خیلی اوقات تعبیر سلطان و دیگر تعابیر گاهی منظور معصوم است و گاهی مطلق یا با قید آمده؛ این تعابیری است که در متون فقهی ناظر به بحث اختیارات فقیه است. 🔸عضو هیأت مؤسس تاریخ معاصر حوزه تصریح کرد: تا قبل از رساله نراقی تعابیری از برخی از فقها داریم که به نوعی ظهور در همین ولایت مطلقه دارد، به معنای اینکه همه، امام را فقیه می‌دانند و بعد از مرحوم نراقی هم تعابیر خیلی صریح است. 🔸وی اظهار کرد: در متون گذشته و در سیر تاریخی، اختیاراتی برای فقها در عرصه‌های مختلف برشمرده‌اند و فقها مورد اعتماد جامعه بوده‌اند، در تعابیر فقهایی چون شیخ مفید و تعبیرهایی به نوعی ظهور این بحث و همه اختیارات در عرصه حاکمیتی به فقیه داده شده است. 🔸ابوطالبی ادامه داد: مرحوم محقق کرکی که می‌فرمایند نائب ائمه معصومین است و قید نیابت داشته، در متون آمده که عهده‌دار مسئولیت‌هایی بوده و همه اختیارات حاکمیتی را دارد؛ بعد از نراقی که رساله‌های مختلف در مورد ولایت فقیه وجود دارد. 🔸وی ادامه داد: در دوره‌های قاجار برخی ادعای اجماع کردند؛ در مقام عمل نیز عده‌ای از فقیهان در دستگاه‌های حکومتی دارای مسئولیت‌هایی بوده‌اند و می‌بینیم در دوره‌های اولیه عصر غیبت، برخی از فقیهان در آل بویه مسئولیت به عهده گرفتند؛ اما به صورت رسمی و در حقیقت در ساختار حکومت بودند. 🔸عضو شورای علمی گروه تاریخ اندیشه معاصر مؤسسه امام خمینی(ره) اظهار کرد: در دوران صفویه نیز حکومت را حق فقیه می‌دانستند، در رساله‌های بعد از نراقی بحث ولایت مطلقه را به صراحت گفتند که همه اختیارات معصوم را فقیه دارد،اصل اینکه در ابواب مختلف فقه این بحث مطرح شده و در کتاب فقیهان امامی و عرصه‌های ولایت فقیه که زیر نظر آیت الله لاریجانی در دو جلد نوشته شده همه ابواب بررسی شده است. 🔸وی تصریح کرد: در مقام عمل اینکه آیا فقها متصدی امر ولایت در عرصه‌های عمومی و حاکمیتی شدند یا نه؟ ما در دوره‌های اولیه عصر غیبت داریم که به صورت رسمی تعریف شده و بیشتر در دوره صفویه بوده، مثل شاه طهماسب که صریحا اعلام می‌کند حکومت از آنِ ولی فقیه است؛ اما بقیه پادشاهان این را نگفتند. 🌐 @qom_khamenei_ir
🔸از ابتدای صفویه نیز مناصب حکومتی تعریف شد؛ اما از نظر ساختاری، واقعیت این است که عملا شاه همه کاره است و برخی از کارها را به ولایت فقیه واگذار کرده است. 🔸ابوطالبی ابراز کرد: در دوره صفویه نگاه شاهان دو مدل است؛ یکی قبول داشتند فقیه باید بالای سر کار باشد و ما تابع فقیه هستیم و نگاه دیگر اینکه می‌گفتند امور شر عیه را به فقها واگذار کردند؛ اما علما اعلام ولایت کردند به این امور به خصوص در صفویه بسته به تدین شاه فراز و فرود هم داشتند؛ اما فقها متصدی بودند. 🌐 @qom_khamenei_ir