eitaa logo
حقوق عمومی دانشگاه قم
114 دنبال‌کننده
663 عکس
41 ویدیو
268 فایل
✅اخبار و اطلاعات حقوق عمومی https://telegram.me/qompubliclaw
مشاهده در ایتا
دانلود
نشست علمی "زن در چهار راه تبعیض" دکتر مهناز بیات
تقریر جامعه توحیدی بر اساس نظریه معرفه انفس.pdf
حجم: 426.9K
مقاله اغلب در توجیه و توضیح چگونگی شکل‌گیری جامعه سیاسی از نظریه قرارداد اجتماعی سخن رانده می شود و در این زمینه وامدار فیلسوفانی چون هابز لاک و روسو هستیم. این در حالی است که در میان فلاسفه و متفکرین مسلمان ایرانی نظرات جالب توجهی در این خصوص وجود دارد که مواجه و مطالعه آن می تواند دریچه ای نو در تحلیل و توضیح چگونگی شکل‌گیری جامعه سیاسی و به تبع آن حکومت داشته باشد. این امر بسیار مهم سنگ بنای حکومت دینی است که راه را برای تبیین و توضیح غایات حکومت و ساختارهای آن می گشاید و منظومه ای هماهنگ در این میان پدید می آورد. مقاله پیش رو تشکیل جامعه توحیدی بر اساس نظریه معرفه النفس را در خلال نظریه استخدام علامه طباطبایی شرح می دهد. مطالعه این اثر ارزشمند از اساتید فلسفه اسلامی به علاقه مندان به حقوق اساسی و حقوق عمومی توصیه می شود.
📌چگونگی نظارت قضایی دیوان عدالت اداری بر مراجع اختصاصی اداری 🔹پژوهشگاه قوه‌قضاییه در طرحی پژوهشی تحت عنوان "چگونگی نظارت قضایی دیوان عدالت اداری بر مراجع اختصاصی اداری"، ضمن بررسی مبانی تشکیل مراجع اختصاصی اداری و نهادهای دارای صلاحیت نظارت بر این مراجع، نحوه تضمین رعایت اصول دادرسی منصفانه در مراجع اختصاصی اداری را تشریح کرد. 🔹این پژوهش توسط دکتر فاطمه افشاری،پژوهشگر پژوهشکده حقوق عمومی و بین‌الملل و با نظارت علمی دکتر حامد نیکونهاد انجام شده است. 🔹این پژوهش ضمن بیان جایگاه دادگاه‌های اختصاصی در حقوق ایران، سعی کرده به برخی سوالات در این زمینه پاسخ دهد. متن این سوالات و پژوهش صورت گرفته را در لینک زیر بخوانید: b2n.ir/496552 @ijrichannel
زدودن آسیب ها و چالش های داخلی امت اسلام؛ راه حل رسیدن به وحدت آقای حسن محمدی کیا دانش‌آموخته کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه قم http://www.taghribnews.com/fa/note/465396/preview/
🌿 استقبال از تصویب و ابلاغ قانون حمایت از ماموران حفاظت از محیط زیست سالها بود خلاهای قانونی مربوط به حمایت های لازم بیمه ای و قضایی از ماموران حفاظت از محیط زیست منجر به صدمات مختلف به یکی از پرتلاش ترین و مظلوم ترین اقشارخدمت رسان به جامعه میشد که همین امر انگیزه های تلاش لازم در مقابل متجاوزان به محیط زیست را سست و مخدوش می ساخت .هم اینک با تصویب قانون خاصی در جهت رفع نقیصه مذکور ، انتظار میرود که آئین نامه قوی و موثری نیز به زودی تدوین و شاهد تقویت هر چه بیشتر حافظان محیط زیست و مقابله موثر با قانون شکنان و متجاوزان به محیط زیست باشیم اگرچه واقعا خیلی دیر اقدام شده و طی سالهای قبل صدمات جبران ناپذیر متنوع ناشی از عملکرد انسانی، به شکل های مختلف محیط زیست کشورمان را مجروح و مصدوم نموده است. https://bit.ly/3e01e9d @ihrciran
🔷نکاتی در مورد قانون جدید حمایت از کودکان با طی روند ابلاغ قانون جدید مربوط به حمایت از کودکان در ایران طبیعتا انتظار می رود که شاهد تحولی در عملکردهای دستگاههای مختلف برای صیانت از حقوق کودک باشیم. قانون جدید در روند اجرا و عمل قطعا نقاط قوت و ضعف خود را بهتر نشان خواهد داد بر همین اساس، قبل از اجرا لازم نیست که ضعفها و نارسایی های آن را دقیق ارائه کرد . با این حال برای آنکه تصویری کلی از قانون در اختیار مخاطبان ارجمند قرار گیرد چند نکته بشرح زیر تقدیم میشود : 1-عنوان قانون ، حمایت از اطفال و نوجوانان است و فلسفه این عنوان نیز در متن قانون روشن میشود چون تعریف جداگانه ای از طفل و نوجوان ارائه گردیده است . این تفکیک و عدم بکار گیری لفظ کودک در عنوان قانون البته از جهت دیگری نیز قابل درک است چرا که با موازین فقهی تنافی پیدا نمی کند و سقف حمایتی این قانون که برای کلیه اشخاص زیر 18 سال است نیز قابل خدشه از منظر مذکور نخواهد بود. 2-با مروری گذرا بر محتوای این قانون 51 ماده و15 تبصره ای، ساختار محتوایی آن عبارت است از: - تعریف طفل و نوجوان(ماده1) - تاکید بر حمایت از همه افراد زیر 18 ساله(ماده2) -بیان موجبات مداخله مراجع رسمی و حمایت از کودکان در وضعیت های مخاطره آمیز که حتی بازماندن از تحصیل یا ترک تحصیل کودک نیز در زمره موجبات ذکر شده (ماده3) -بیان تشکیلات و سازوکارهای اجرای این قانون شامل دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان در قوه قضائیه با شبکه کشوری در دادگستری کل همه استانها(ماده4)،واحدهای لازم تحت نظر دادستانهای شهرستانها برای حمایت از کودکان(ماده5)، اجزای حمایتی سایر دستگاهها اعم از بهزیستی، نیروی انتظامی، سازمان زندانها، وزارت کشور، وزارت تعاون، وزارت بهداشت،وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما (ماده6) و موعد سه ماهه تدوین آئین نامه اجرایی قانون که توسط وزارت تعاون با همکاری دیگر دستگاهها انجام خواهد شد(آخر ماده 6) -بیان جرایم و مجازات های مختلف مربوط به نقض حقوق کودکان و تعین تکلیف برخی نکات دیگر مانند معاونت در جرم یا ارتباط با سایر مجازاتهای مقرر در دیگر قوانین(از ماده 7 تا 27 ) -فصل آخر قانون حول موضوع تحقیق، رسیدگی و تدابیر حمایتی که در واقع در بردارنده برخی نکات آئین دادرسی است (از ماده 28 تا 50) -لغو قوانین قبلی ذیربط که سه مورد تصریح شده از جمله قانون حمایت از کودکان مصوب سال 1381 و موادی از دو قانون دیگر(ماده 51 ) 3-برابر این قانون تمامی جرایم علیه کودکان، جرم عمومی است و نیاز به شاکی خصوصی ندارد و با گذشت شاکی خصوصی نیز روند پیگرد متوقف نخواهد شد( ماده31 ) 4-عموم مردم می توانند موارد نقض حقوق کودکان که در این قانون مقرر شده را به مراجع قانونی ذیربط گزارش دهند .حتی در این قانون تصریح شده که اگر گزارشات وقوع تخلف توسط کسانی انجام شده باشد که هویت آنها نامعلوم است ولی حاوی قرائن مقبول و متعارف می باشد شروع تعقیب قانونی لازم را در پی خواهد داشت. 5-در این قانون نقش خاصی برای مرجع ملی اجرای کنوانسیون حقوق کودک در وزارت دادگستری که در وضعیت کنونی به نوعی هماهنگ کننده دستگاههای مختلف در موضوع پیشبرد حقوق کودک بوده، ذکر نشده است. مطلعین می دانند که در پیش نویس اولیه لایحه این قانون مرجع مزبور محوریت داشت اما نمایندگان عضو کمیسیون قضایی مجلس که با قوه قضائیه هماهنگی بیشتری داشتند ترجیح دادند که نقش محوری به دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان بدهند و البته از سوی دیگر محوریت تدوین آئین نامه قانون را به قوه مجریه و به طور مشخص وزارت تعاون واگذارند. این از ویژگی های کشورمان است که نهادهای موازی مختلف در یک موضوع فعالیت می کنند بی آنکه هم افزایی لازم و یا کوچک سازی تشکیلات انجام شود. 6-در این قانون برای صدا و سیما وظایفی بیان شده ولی به ظرفیت های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی اصلی اجرایی فعالیت های فرهنگی کشور اشاره ای نشده است که البته در آئین نامه اجرایی باید به نحو مناسب پیش بینی شود. 7-در این قانون به مقوله پلیس اطفال و نوجوانان نیز اشاره شده که نیروی انتظامی باید چنین واحدی را داشته باشد که شاید معنایش این است که دیگر متولیان امور،پیگیر تدوین لایحه ایجاد پلیس کودکان در قالب تشکیلات جدید و احیانا زیر نظر غیر نیروی انتظامی نباشند. 8-نقش دهی به سازمان های غیر دولتی و سایر ظرفیت های موجود جامعه مدنی در این قانون در ابعاد مختلف مغفول واقع شده البته در ماده 42 اشاره ای به این شده که دادگاه ممکن است اطفال نیازمند حمایت را به یکی از سازمان های غیردولتی حمایتی کودک واگذار کند.نارسایی مزبور در قانون به معنای آن نیست که در آئین نامه اجرایی قانون نمیشود این خلا را به طور مناسب رفع کرد. https://bit.ly/2B3Pvbi
نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی به حق میتوان «نظریه ولایت فقیه» را محوری ترین و مهم ترین پایه و اساس نظام سیاسی اسلام در عصر غیبت امام زمان عج دانست. نظریه ای که در آخرین سالهای قرن بیستم عملاً کارآیی‌ و صلاحیت دین را در اداره امر جامعه بر همگان آشکار ساخت و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی ره با تکیه بر این اندیشه توانستند علیرغم میل همه قدرتهای استعمارگر دنیا، نظام حکومت اسلامی را ایجاد کرده و بخوبی آن را اداره کند. برای برپایی این نظام، عوامل و شرایط متعددی موثر بوده ولی محور همه آنها را علاقه به اسلام تشکیل میدهد و طبعا بقای آن هم به عنوان یک نظام اسلامی در صورتی امکان پذیر خواهد بود که این خصیصه همچنان محفوظ بماند. در همین رابطه یکی از مهم ترین مسائلی که باید در جامعه و در سطح وسیع مطرح و حل شود مسئله «اصل مشروعیت این نظام» و به عبارت دیگر مسئله «حکومت اسلامی» است. مسئله ولایت فقیه نظریه ای در فلسفه سیاست از دیدگاه اسلام است که در این کتاب علاوه بر تبیین نظریه مذکور، مباحثی چون رابطه دین و سیاست، جایگاه مردم در نظریه ولایت فقیه، اثبات و مفهوم ولایت فقیه نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
عمل به آیات قرآن، اولین گام در راه تحقق امّت واحده اسلامی/اخوت، تعاون، تعقل و تشاور، از مولفه های استحکام درونی امت هستند آقای حسن محمدی کیا دانش‌آموخته کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه قم http://www.taghribnews.com/fa/note/465614/عمل-آیات-قرآن-اولین-گام-راه-تحقق-ام-ت-واحده-اسلامی-اخوت-تعاون-تعقل-تشاور-مولفه-های-استحکام-درونی-امت-هستند
7.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥📙 اندکی درباره کتاب «شهریار» 🖌 اثر نیکولو ماکیاولی «آنکه در آرزوی مورد اطاعت قرار گرفتن است باید چگونه فرمان راندن را بداند.» این جملات نظریه‌پرداز سیاسی ایتالیایی، نیکولو ماکیاولی، است که باور داشت، می‌داند چگونه حاکمان می‌توانند با موفقیت قدرت را کسب و حفظ کنند. شهریار مهم‌ترین اثر نیکولو برناردو ماکیاولی (۱۵۲۷-۱۴۶۹) فیلسوف سیاسی ایتالیایی است. ماکیاولی بنیانگذار فلسفه سیاسی مدرن و «شهریار» مهمترین کتاب اوست. اندیشه‌های ماکیاولی هنوز پس از ۵۰۰ سال تازه و بدیع است. با این حال در زمان خودش او را از قدرت دور نگه داشتند. شاید بزرگترین خدمتی که ماکیاولی کرد نشان دادن وجوهی از قدرت و قدرتمندان بود که هنوز هم همه‌ حکومت‌ها آن را پنهان می‌دارند. او در «شهریار» می‌نویسد: «داشتن صفات خوب چندان مهم نیست. مهم این است که پادشاه فن تظاهر به داشتن این صفات را خوب بلد باشد. حتی از این هم فراتر می‌روم و می‌گویم که اگر او حقیقتاً دارای صفات نیک باشد و به آنها عمل کند به ضررش تمام خواهد شد در حالی که تظاهر به داشتن این گونه صفات نیک برایش سودآور است. دانلود کتاب شهریار اینجا 🌐 آرشیو منابع سیاسی