هدایت شده از اســــاس
اساس به وقت امام
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی
قسمت دوم
مصاحبه امام خمینی با روزنامه «فاينشنال تايمز» درباره سياستهاى آينده انقلاب
زمان: ۱۸ دى ۱۳۵۷/ ۹ صفر ۱۳۹۹
مكان: پاريس، نوفل لوشاتو
مصاحبه كننده: خبرنگار انگليسى روزنامه فاينشنال تايمز
سؤال: دنياى غرب شناخت صحيحى از حكومت اسلامى ندارد. خيلى خلاصه رئوس خط مشى يك «حكومت اسلامى» را توضيح دهيد
جواب: حكومت اسلامى حكومتى است «بر پايه قوانين اسلامى». در حكومت اسلامى «استقلال» كامل حفظ مىشود. ما خواستار «جمهورى اسلامى» هستيم.
جمهورى، فرم و شكل حكومت را تشكيل مىدهد و اسلامى، يعنى محتواى آن فرم، قوانين الهى است.
صحيفه امام ؛ جلد ۵ ؛ صفحه ۳۹۸
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
🔷️ سیزدهمین نشست علمی اساس برگزار می گردد:
اسلحه برای پلیس یا بر پلیس؟
با حضور:
👤دکتر علی بیاتی
استادیار گروه حقوق دانشگاه علوم انتظامی امین
👤قاضی غلامحسن الوندی
بازپرس شعبه اول دادسرای نظامی استان خراسان رضوی
🔶️محور های نشست:
- بررسی حقوقی قضایی چالش های تامین اقتدار عمومی
- الزامات و راهکارهای پلیس مقتدر و قانونمدار با تاکید بر نظام حقوقی و قضایی ایران
- پیامدهای حقوقی، امنیتی و اجتماعی تضعیف نهاد پلیس
⏰زمان: چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ _ ساعت ۱۸
نشست در لایو اینستاگرام اساس به نشانی ذیل برگزار میگردد:
@asaas_discourse1
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
🔶️انقلاب اسلامی، پدیدهای زنده و با اراده🔶️
انقلاب اسلامی، نشانه تحقق وعده لایتخلف الهی مبنی بر پیروزی حق بر باطل
بررسی بیانات رهبر معظم انقلاب حاکی از این است که انقلاب اسلامی، نشانه اولین مرحله در تحقق کامل وعده لایتخلف الهی مبنی بر پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و النهایه ایجاد تمدن نوین اسلامی است. ایشان برای انقلاب اسلامی با بررسی مجموع منظومه بیاناتشان پنج مرحله قائل هستند.
مرحله اول وقوع انقلاب اسلامی به معنای براندازی و سرنگونی نظام طاغوت و حرکت انفجاری در مقابل نظام باطل.
مرحله دوم ایجاد نظام انقلابی و یا به تعبیر ایشان ایجاد نظام اسلامی است به معنای یک ساختار نظام سیاسی جدید که اولاً بر مبنای ایمان خالص توحیدی، ثانیاً این ساختار سیاسی بر مبنای علم است با گستره بیانتهای آن از علوم طبیعی تا مراتب بالاتر مثل علم به هویت انسان، علم به عالم ملکوت و علوم الهی. ثالثاً این ساختار جدید سیاسی بر مبنای عدل به معنای وسیع آن است؛ از قبیل عدالت اقتصادی، سیاسی و قضایی و اجتماعی و...
مرحله سوم ایجاد دولت انقلابی یا به تعبیر ایشان ایجاد دولت اسلامی است؛ به این معنا که نظام اسلامی باید آرمانها و ارزشهای اسلامی را محقق کند و این امر مستلزم دستگاه مدیریتی است که ارکان و کارگزاران آن به مبانی، اصول و هنجارهای انقلاب اسلامی، اعتقاد قلبی و التزام عملی داشته باشند و بهعبارتدیگر در طراز انقلاب اسلامی باشد. به بیان مقدمه قانون اساسی، در ایجاد نهادها و بنیادهای سیاسی که خود پایه تشکیل جامعه است بر اساس تلقی مکتبی، صالحان عهدهدار حکومت و اداره مملکت گردند که این مرحله را بعد از مرحله ایجاد نظام، مرحله ایجاد دولت انقلابی یا اسلامی نام نهادند.
مرحله چهارم ایجاد جامعه انقلابی و به تعبیر دیگر جامعه اسلامی است. بدین معنا که گفتمان انقلاب اسلامی در جامعه نهادینه و آرمانها و ارزشهای انقلاب اسلامی از مجرای نظامسازی در گستره وسیع و عمیق جامعه بهصورت عمومی و عینی و مستمر محقق شود. همانطور که در مقدمه قانون اساسی هم بنای جامعه نمونه و اسوه منوط به مشارکت گسترده و فعال تمامی عناصر اجتماع در روند تحول جامعه شده تا در مسیر تکامل انسان، هر فردی خود دستاندرکار و مسئول رشد و ارتقا گردد که در واقع همان تحقق حکومت مستضعفین در زمین خواهد بود.
مرحله پنجم نیز ایجاد تمدن نوین اسلامی است. آرمان اصلی، واقعی و نهایی انقلاب اسلامی و هدف غایی آن و اولین مؤلفه در همه تصمیمگیریها و اقدامها در جمهوری اسلامی، ایجاد تمدن نوین اسلامی است. تمدن نوین اسلامی، تشکیل و تلفیق نظامهای اجتماعی متعددی از جمله نظام حقوقی، سیاسی، اقتصادی و ... است که تحت سیطره مفهوم اسلام ناب در بستر نظمی سیستمی و نهادینه شده که ظرفیت اشاعه هنجاری و ساختاری دارد و بدواً مبتنی بر فرایند نظامسازی است.
شاخصهها و کارکردهای تمدن نوین اسلامی اجمالاً همنشینی دین و دنیا، رشد توأمان معنوی و مادی انسان در راستای میل بهغایت خلقت یعنی عبودیت است که رهبر در بیانه گام دوم، انقلاب اسلامی را پدیدهای زنده و بااراده و منحصربهفرد میدانند که با صیانت از کرامت و بدون خیانت به نظام ارزشهای فطری، ارزشهای جهانی، ارزشهای فرازمانی، ارزشهای فرانسلی و ارزشهای فرامکانی در یک مرحله متوقف نشده و فقط در تغییر نظم سیاسی موجود بسنده نکرده بلکه واجد سه مرحله خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی است.
بنابراین انقلاب اسلامی پدیدهای است دارای مراحلی که ذکر شد و برعکس دیگر انقلابها به یک یا دو مرحله بسنده نکرده بلکه غایت خودش را ایجاد تمدن نوین اسلامی میداند و این یک امر مستمر، پویا و زنده است.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از انجمن علمی حقوق دانشگاه قم
«بحران ۲۰۲۲ در اوکراین از نگاه حقوق بینالملل»
زمان برگزاری:
پنجشنبه
۱۲ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۶:۰۰
همراه با صدور گواهی حضور
جلسه، به صورت مجازی و از طریق نرم افزار اداب کانکت (Adobe Connect) برگزار میشود.
اتاق مجازی به آدرس:
http://ve.qom.ac.ir/ila
هدایت شده از اســــاس
🔶️چهاردهمین نشست علمی اساس با موضوع:
باز《نگری》 در قانون اساسی
گامهای طی نشده برای تحقق قانون اساسی
👤 با حضور دکتر حامد نیکونهاد
عضو هیئت علمی دانشگاه قم
🔻محورهای نشست:
▪️خواسته مردم در شکاف میان هستها و بایدهای قانون اساسی
▪️فاصله میان وضعیت موجود و وضعیت مطلوب، دال بر چیست؟
▪️عرصه اجرا، نقطه عطف باز «نگری» به قانون اساسی
⏰ زمان: پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰_ ساعت ۱۶
لایو اینستاگرام پیج اساس به نشانی:
@asaas_discourse1
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
📜⚖دومین مسابقه اساس⚖📜
💠مجموعه علمی اساس به مناسبت «۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی» در نظر دارد مسابقهای با عنوان «آری ملت ایران به جمهوری اسلامی» برگزار نماید.
🔸علاقهمندان میتوانند آثار خود را در قالب یادداشت کوتاه و بلند (تا 1000 واژه) عکسنوشته، فیلم کوتاه به @Asaas_mokhatab یا به شماره 09054390736 ارسال نمایند.
⏰ مهلت ارسال آثار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
📊 اعلام نتایج: ۵ فروردین ۱۴۰۱
🎁همراه با جوایز نفیس علمی🎁
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 حکمرانی اسلامی شبیه هیچکدام از حکومتهای رایج جهان نیست
🔺 رهبر انقلاب در دیدار اخیر: حکمرانی در منطق اسلام از بنیاد با حکمرانیهای رایج جهان متفاوت است؛ نه شبیه سلطنت است، نه شبیه ریاستجمهوریهای امروز دنیا است، نه شبیه فرماندهیها است، نه شبیه رؤسای کودتاگر است... یک چیز خاصّی است متّکی به مبانی معنوی. سبک حکمرانی اسلامی این است: مردمی بودن، دینی بودن، اعتقادی بودن، اَشرافی نبودن، مسرف نبودن، ظالم نبودن. ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
💻 @Khamenei_ir | #سخن_نگاشت
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
پیوستگی با امام تا ظهور حکومت عدل
《از بیانات شهید بهشتی به مناسبت نیمه شعبان یک هفته قبل از شهادت》
مبارک باد بر همۀ شما ميلاد فرخندۀ ولی عصر و امام زمان سلام الله عليه و توفيق خداوندى يارتان باد كه بتوانيد از كسانى باشيد كه به حق، او امام شان است! يك آموزش مستمر لطيف و زيبا و پُركِشش در عصر غيبت ولی عصر سلام الله عليه وجود دارد و آن اين که ما هميشه خودمان را با امامى و رهبرى و پيشوا و الگو و اسو هاى مقايسه می كنيم كه معلوم است و هميشه چشم به زمان امامت و رهبرى معصومى می دوزيم كه قرار است بر همۀ موانعِ تحققِ انسانيت و عدالت پيروز شود. قرار نيست ديگر با موانع سر و كله بزند. پيغمبرْ معصوم است، على عليه السلام معصوم است، امامان ديگر معصوم اند، اما همۀ آن ها با موانع سر و كله می زنند. پيغمبر مجبور بود اوضاع و احوال را قدرى رعايت بكند، على عليه السلام مجبور بود اوضاع و احوال را رعايت بكند، ائمۀ ديگر مجبور بودند اوضاع و احوال را رعايت بكنند. او در زمان ظهورش، كوبندۀ همۀ موانع است. می آيد تا همۀ موانع تحقق جامعۀ نمونه را از بين ببرد؛ در زمانى كه مردم و شرايط اجتماعى اين آمادگى را به وجود آورده اند. بنابراين، درست همان جلوۀ والاى الهى كه وقتى انسان به خودِ خدا معتقد است و دل بسته است و عشق می ورزد به آن كمال مطلق، به آن قدرت مطلق، به آن علم مطلق عشق می ورزد، به آن خير مطلق، به آن عدل مطلق قلباً معتقد است و عشق می ورزد، چه طور او براى انسان جاذبه دارد كه منِ انسان آغازگرِ راه را آن عشق می تواند پيش ببرد؟ همين طور توجه به رهبرى و الگو و اسوه بودنِ امامى كه خودش پاك و كامل و معصوم و انسان ساخته شده بر فراز اسلام است و حتى حكومتش عالی ترين درجۀ تحقق حكومت است، يعنى حكومتى كه موانع را از سر راه برداشته است البته نه برداشتن يك روزه، بلكه برداشتنى كه نظير به جوش آمدن آب است و پس از مدتى گرم كردن آب يعنى در نقطۀ قَلَيان ایجاد می شود نقطۀ قَلَيان همۀ كارهایی است كه مسلمانها در طول تاريخ خواهند كرد. به همين دليل، حركت همۀ ما می تواند جزو عوامل تعجيل و تسريع در آن نقطۀ قليان باشد، ان شاءالله. بر همگان اين روز و اين ايمان و اين اميد و اين انتظار مبارك باد!
منبع : #شهیدبهشتی، کتاب حزب جمهوري اسلامي گفتارها، گفتگوها، نوشتارها صفحات 225 و 226
#امام_زمان
#شهید_بهشتی
#نیمه_شعبان
#انتظار
#مهدویت
#ظهور
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از اســــاس
📍 مبنای حقوقی تعیین قائم مقام به عنوان رهبر آینده
🔰اصل ۵ قانون اساسی پیش از بازنگری راه انتخاب مستقیم رهبر بدست مردم را بازگذاشته بود. جو سیاسی جامعه نیز در اوایل انقلاب با وجود مجلس خبرگان رهبری به انتخاب رهبر به شکل مستقیم متمایل بود و ندای حمایت از برخی چهره ها در راهپیمایی ها شنیده می شد.
🔰برخی اعضای مجلس خبرگان از بیم غوغاسالاری و ساختارشکنی و چنددستگی در جامعه در ۲۴ و ۲۶ تیرماه ۱۳۶۴ دو «طرح شناسایی رهبر آینده »و «طرح تعیین مصداق رهبری» را تقدیم مجلس خبرگان کردند که در آن نام آیتالله منتظری بهعنوان مصداق ذیل اصل ۱۰۷ قانون اساسی (مصوب ۵۸) و به عنوان قائم مقام ذکر شده بود.
🔰اگر چه تعیین قائم مقام نتیجه شرایط خاص سیاسی آن زمان بود، اعضای موافق با طرح با استدلالهای حقوقی از آن دفاع می کردند.
🔰با رجوع به مشروح مذاکرات مجلس خبرگان این نتیجه حاصل میشود که تعیین مصداق و معرفی شخصی به عنوان قائم مقام برای شناسایی رهبر آینده، مقدمات عقلیه بوده و مسئلهای است که نیاز به وجوب ندارد. درواقع عقل، حکم میکند در هر امری مقدماتی باید فراهم شود و واجب است که فراهم شود.{۱}
🔰عقیده خبرگان این بود که شناسایی رهبر آینده نهتنها خلاف قانون اساسی نیست، بلکه اتفاقاً باید بر اساس اصل ۱۰۷، خبرگان بدین کار اقدام نماید؛ چون مشروعیت نظام، به رهبری است و نمیشود که در برههای از زمان، یعنی در فاصله فقدان رهبر تا تعیین رهبر جدید، تشکیلات نظام، فاقد جهات مشروعیت باشد. {۲}
🔰مبنای دیگری که در خصوص طرح ابراز شد این بود که این طرح نه تنها خلاف قانون اساسی نبوده بلکه کار واجب و مقدمه عقلی و تصمیمی برای ایجاد آمادگی انجام وظیفه برای شناسایی و معرفی رهبر آینده است.{۳}
🔰 به این ترتیب در مجلس خبرگان پذیرفته شد که مبنای تعیین مصداق و قائم مقام مقدمه عقلی و یک تصمیم برای انجام وظیفه خبرگان است و این گونه استدلال شد که این تعیین مصداق، آمادگی خبرگان است که در روز نیاز، تصمیم خود را به مردم اعلام کنند.{۴}
🔰نکته مهم در استدلالات اعضای موافق با طرح آن است که اگرچه عمل خبرگان در تعیین قائم مقام قانوناً برای مردم الزام آور نیست اما برای خبرگان یک کار واجب و مقدمه عقلی است برای وظیفه ای که بر عهده دارند.
🔰چالش های بسیاری که نظام سیاسی با تعیین قائم مقام و سپس عزل ایشان از این جایگاه، روبه رو گردید سبب شد که این رویه برای همیشه کنار گذاشته شود.
🔰در حال حاضر کمیسیون اصول ۱۰۷ و ۱۰۹ قانون اساسی مستقر در مجلس خبرگان به منظور آمادگی خبرگان برای اجرای اصول مذکور و شناخت حدود و شرایط رهبری وظیفه دارد همه موارد مربوط به شرایط و صفات رهبر و تمام کسانی که در مظان رهبری قرار دارند را برای بررسی مجلس خبرگان ارائه دهد. به این شکل هم خبرگان مقدمه واجب را انجام می دهند و هم جامعه از چالش طرح نام اشخاص پیش از موقع لازم در امان می ماند.
۱. آقای مشکینی.مشروح مذاکرات مجلس خبرگان، دوره اول، اجلاسیه سوم همان، ص ۲۴۵.
۲. آقای سید جعفر کریمی. همان، ص ۲۴۰
۳. آیتالله خامنهای. همان، ص ۲۵۴.
۴. آقای موسوی اردبیلی. همان، ص۲۳۳.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
@asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://twitter.com/Asaas_discourse
http://Instagram.com/asaas_discourse1
http://Telegram.me/Asaas_discourse
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
4_5913728843385933962.pdf
2M
فراخوان پذیرش دانشجو با سهمیه استعداد درخشان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری 1401
برای اطلاعات بیشتر به سایت دانشگاه قم مراجعه کنید.
Qom.ac.ir
@qompubliclaw
هدایت شده از دکتر حامد نیکونهاد
13.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قانون_اساسی در دو دقیقه
به عنوان یک دانش آموخته و معلم حقوق سعی می کنم بهاختصار و به زبان ساده، آحاد جامعه را با مهمترین محتویات قانون اساسی آشنا کنم.
قانون اساسی، قانونی زیربنایی، مادر و الهام بخش است
آشنایی توده مردم با این قانون بنیادین و بی بدیل و سرنوشت ساز، ضروری است.
قانون اساسی چارچوب حکمرانی و قالب تعیین سرنوشت اجتماعی را مشخص میکند و حقوق و تکالیف متقابل مردم و دولتمردان را تعریف و ترسیم.
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، خروجی یک انقلاب مردمی با ماهیت اسلامی است
توده و اقشار گوناگون مردم در فرایند تهیه قانون اساسی از طریق انواع اظهارنظرها و نوشتهها و اجتماعات و غیر اینها ناظر به پیشنویس منتشرشده قانون اساسی، مشارکت مستقیم و موثر داشتند.
انتخاب مستقیم نمایندگان مجلس تدوینکنندهی قانون اساسی (که به مجلس خبرگان قانون اساسی معروف شد) از سوی مردم طی انتخاباتی آزاد و فراگیر و نهایتاً رأی بیش از 99 درصدی مردم به متن نهایی قانون اساسی در رفراندوم آذرماه 1358، پیدایش مردمساخته و مردمخاسته و مردمخواسته نظام جدید سیاسی اجتماعی را آشکار ساخت.
۱/۱/۱۴۰۱
#حامد_نیکونهاد
#قانون_اساسی_برای_همه
@drhamednikoonahad