eitaa logo
حقوق عمومی دانشگاه قم
117 دنبال‌کننده
663 عکس
41 ویدیو
268 فایل
✅اخبار و اطلاعات حقوق عمومی https://telegram.me/qompubliclaw
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴اطلاعیه 🔰نشست علمی پژوهشی "حق شرط در حقوق معاهدات" 🔹زمان: سه شنبه ۱۳آذرماه ۹۷ ساعت ۱۰ 🔹مکان: تالار عدالت
هدایت شده از پژوهشکده شورای نگهبان
📣 همایش: حقوق رسانه در پرتو آرای شورای نگهبان (به مناسبت روز تصویب قانون اساسی) 🕒 زمان: دوشنبه ۱۲ آذر مکان: سالن دفاع دانشکده حقوق کانال رسمی #پژوهشکده_شورای_نگهبان 👇👇👇 🆔 @shora_rc
به مناسبت سالروز رسالت و کارویژه قانون اساسی از ۱. نهادسازی مبتنی بر اصول و ضوابط اسلامی قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مبين نهادهاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي جامعه ايران بر اساس اصول و ضوابط اسلامي است كه انعكاس خواست قلبي امت اسلامي ميباشد. ماهيت انقلاب عظيم اسلامي ايران و روند مبارزه مردم مسلمان از ابتدا تا پيروزي كه در شعارهاي قاطع و كوبنده همه قشرهاي مردم تبلور مي‌يافت اين خواست اساسي را مشخص كرده و اكنون در طليعه اين پيروزي بزرگ ملت ما با تمام وجود نيل به آن را مي‌طلبد. @qompubliclaw
به مناسبت سالروز رسالت و کارویژه قانون اساسی از ۲. قانون اساسی؛ زمینه ساز تحقق نظام امت و امامت بر اساس ولايت امر و امامت مستمر، قانون اساسي زمينه تحقق رهبري فقيه جامع الشرايطي را كه از طرف مردم به عنوان رهبر شناخته مي‌شود (مجاري الامور، بيدالعلماء بالله الامناء علي حلاله و حرامه) آماده مي‌كند تا ضامن عدم انحراف سازمان‌هاي مختلف از وظايف اصيل اسلامي خود باشند. @qompubliclaw
به مناسبت سالروز رسالت و کارویژه قانون اساسی از ۳. جامعه سازی بر مبنای اعتقاد دینی و رهبری مکتبی ؛ اهداف فراملی انقلاب اسلامی ؛ انسان سازی بر مبنای ارزش های اسلامی حكومت از ديدگاه اسلام، برخاسته از موضع طبقاتي و سلطه‌گري فردي يا گروهي نيست بلكه تبلور آرمان سياسي ملتي هم كيش و هم فكر است كه به خود سازمان مي‌دهد تا در روند تحول فكري و عقيدتي راه خود را به سوي هدف نهايي (حركت به سوي الله) بگشايد. ملت ما در جريان تكامل انقلابي خود از غبارها و زنگارهاي طاغوتي زدوده شد و از آميزده‌هاي فكري بيگانه خود را پاك نمود و به مواضع فكري و جهان بيني اصيل اسلامي بازگشت اكنون بر آن است كه با موازين اسلامي جامعه نمونه (اسوه) خود را بنا كند. بر چنين پايه‌اي، رسالت قانون اساسي اين است كه زمينه‌هاي اعتقادي نهضت را عينيت بخشد و شرايطي را به وجود آورد كه در آن انسان با ارزش‌هاي والا و جهانشمول اسلامي پرورش يابد. قانون اساسي با توجه به محتواي اسلامي انقلاب ايران كه حركتي براي پيروزي تمامي مستضعفين بر مستكبرين بود زمينه تداوم اين انقلاب را در داخل و خارج كشور فراهم مي‌كند؛ به ويژه در گسترش روابط بين‌الملي، با ديگر جنبش‌هاي اسلامي و مردمي مي‌كوشد تا راه تشكيل امت واحد جهاني راهموار كند. (ان هذه امتكم امة واحدة وانا ربكم فاعبدون) و استمرار مبارزه در نجات ملل محروم و تحت ستم در تمامي جهان قوام يابد. @qompubliclaw
به مناسبت سالروز رسالت و کارویژه قانون اساسی از ۴. مشارکت عمومی در تعیین سرنوشت؛ لازمه تحقق اهداف حکومت اسلامی  چون هدف از حكومت، رشد دادن انسان در حركت به سوي نظام الهي است (والي‌الله المصير) تا زمينه بروز و شكوفايي استعدادها به منظور تجلي ابعاد خداگونگي انسان فراهم آيد (تخلقوا باخلاق الله) و اين جز در گرو مشاركت فعال و گسترده تمامي عناصر اجتماع در روند تحول جامعه نمي‌‌تواند باشد. با توجه به اين جهت، قانون اساسي زمينه چنين مشاركتي را در تمام مراحل تصميم‌گيري‌هاي سياسي و سرنوشت‌ساز براي همه افراد اجتماع فراهم مي‌سازد تا در مسير تكامل انسان هر فردي خود دست اندركار و مسئول رشد و ارتقاء و رهبري گردد كه اين همان تحقق حكومت مستضعفين در زمين خواهد بود. (و نريد ان نمن علي‌الذين استضعفوا في الارض و نجعلهم ائمة ونجعلهم الوارثين). @qompubliclaw
به مناسبت سالروز رسالت و کارویژه قانون اساسی از ۵. قانون اساسی؛ راهگشای حکومت اسلامی اكنون قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به عنوان بيانگر نهادها و مناسبات سياسي،اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي جامعه بايد راهگشاي تحكيم پايه‌هاي حكومت اسلامي و ارائه دهنده طرح نوين نظام حكومتي بر ويرانه‌هاي نظام طاغوتي قبلي گردد @qompubliclaw
به مناسبت سالروز رسالت و کارویژه قانون اساسی از ۶. ساختن جامعه اسلامی با انتخاب صالحان و نظارت مستمر بر کار آنها پيروي از اصول چنين قانوني كه آزادي و كرامت ابناء بشر را سرلوحه اهداف خود دانسته و راه رشد و تكامل انسان را مي‌گشايد بر عهده همگان است و لازم است كه امت مسلمان با انتخاب مسئولين كاردان و مؤمن و نظارت مستمر بر كار آنان به طور فعالانه در ساختن جامعه اسلامي مشاركت جويند به اميد اينكه در بناي جامعه نمونه اسلامي (اسوه) كه بتواند الگو و شهيدي بر همگي مردم جهان باشد موفق گردد. (وكذالك جعلنا امة وسطاً لتكونوا شهداء علي الناس). @qompubliclaw
حقوق عمومی دانشگاه قم
دانشگاهیان بدانند این را که همان طوری که یک مجتهد در سرنوشت خودش باید دخالت کند، یک دانشجوی جوان هم باید در سرنوشت خودش دخالت کند. فرق ما بین دانشگاهی و دانشجو و مثلا مدرسه ای و اینها نیست، همه شان با هم هستند. امام خمینی (ره) صحیفه امام، جلد ۱۸، صفحه ۳۶۸ ۱۶_آذر
روز دانشجو گرامی باد
به نام خدا برای دکتر حامد نیکونهاد (عضو هیئت علمی دانشکده حقوق) 16 آذر یادآور انگیزه آرمان‌خواهی، روحیه استقلال‌طلبی و ماهیت ضداستکباری دانشجوی متعهد ایرانی است. دانشجویان به عنوان فرهیختگان پرانگیزه و پرنشاط، موتور حرکت‌آفرین جامعه در حوزه اندیشه و دانش و همچنین دیده‌بان بصیر جامعه در زمینه شیوه حکمرانی و مدیریت جامعه هستند. این نیروی پرتوان و عدالتخواه اجتماع با رصد دقیق تحولات اجتماعی و به دور از عافیت‌طلبی، روزمرگی و سیاست‌زدگی اهداف و آرمان‌های اصیل جامعه اسلامی خود را به‌جد مطالبه و دنبال می‌کند. دانشجو محیط دانشگاه را، نه جولانگاه سیاستمداران می‌شمرد و نه خود بازیچه اغراض آنان می‌شود، بلکه این محیط علمی را عزیمت‌گاه پیگیری حقوق مشروع و قانونی ملت خویش در عرصه‌های مختلف با کنش‌های دقیق، هدفمند، مناسب و به‌موقع می‌یابد. دانشجو علم را مایه اقتدار و چیرگی دانسته و از این رو با هدف تضمین استقلال و عزت جامعه خود، پرچمدار اصیل و بی‌ادعای جریان تولید علم است. به عنوان عضوی کوچک از جامعه بزرگ دانشگاهیان، که خود را در پیوندی وثیق با محافل دانشجویی می‌بینم، این روز بزرگ را گرامی می‌دارم و به همه دانشجویان صمیمانه تبریک عرض می‌کنم و توفیق بیشتر آنان در مسیر دانش‌افزایی و دادمحوری را از خداوند متعال خاضعانه خواهانم. 16 آذر ماه 1397 @qompubliclaw
CSIW_Volume 4_Issue 2_Pages 173-198.pdf
616K
▫️اسیدپاشی بر روی زنان از منظر نظام حقوقی اسلام و نظام بین المللی حقوق بشر دکتر علی مشهدی آقای موسی کرمی آقای حسین حبیبی کجیدی @qompubliclaw
هدایت شده از پژوهشکده شورای نگهبان
💠شرایط ارسال مصوبات به مجمع تشخیص مصلحت نظام 🔸لایحه «کار» یکی از پر چالش‌ترین لوایح در تاریخ قانون‌گذاری جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. این لایحه در تاریخ ۱۳۶۶/۰۸/۲۴ در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و برای اعلام نظر به شورای نگهبان ارسال شد. شورا پس از یک مرتبه استمهال در تاریخ /۱۳۶۶/۰۹/۱۹با طرح ایرادات فراوانی لایحه را مغایر شرع و قانون اساسی دانست. 🔹 با توجه به کثرت ایرادات مطروحه، مجلس شورای اسلامی به ریاست مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، بدون بررسی و رفع ایرادات در تاریخ ۱۳۶۷/۰۶/۳۱ اقدام به ارسال لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی نمود. لازم به ذکر است، با توجه به اینکه نهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانون اساسی سال ۱۳۵۷ پیش‌بینی نشده بود، موقتاً نهادی با عنوان «مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی» با حکم امام خمینی (ره) در تاریخ /۱۳۶۶/۱۱/۱۷ تأسیس شده بود که صرفاً به تشخیص مصلحت در موارد اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان می‌پرداخت. ریاست این مجمع با رییس جمهور بود. 🔸پس از ارسال لایحه کار به مجمع، رییس جمهور وقت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای لایحه را با استدلال ذیل به مجلس عودت دادند: «موضوع "‌لزوم بررسی ماهوی لایحه کار در مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی" در جلسه مورخ ۱۳۶۷/۰۹/۲۹ مجمع مورد بررسی قرار گرفت و با‌توجه به این که لایحه مذکور مراحل مقرر در ماده ۱۰ آیین‌نامه داخلی مجمع مبنی بر لزوم اظهار نظر مجلس شورای اسلامی در مورد مصوبه پس از ایراد‌شورای نگهبان و ... را طی نکرده است و نیز با توجه به اظهارات بعضی از فقهای محترم شورای نگهبان، از تعداد آراء لازم جهت تصویب برخوردار نگردید؛ لذا لایحه مزبور به مجلس عودت داده می شود.» 🔹ماده ۱۰ آیین نامه این مجمع مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۰۴ مقرر می داشت: 🔺«موضوعات قابل طرح در مجمع به ترتیب زیر مشخص و مطرح می‌گردد: ‌مصوبه مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان برای اظهار نظر ارسال می‌شود. شورای نگهبان در صورتی که اشکالی بر آن وارد ببیند، نظرات خود را‌به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند، نظر شورای نگهبان طبق روال قانونی در مجلس مطرح شده و مجلس پس از رأی‌گیری مجدداً مصوبه را به‌شورای نگهبان ارسال می‌دارد، اگر مصوبه هنوز وافی به نظارت شورای نگهبان نباشد، در صورت توافق دبیر شورای نگهبان و رییس مجلس، مجدداً در‌مجلس مطرح می‌گردد و در صورت عدم توافق میان آن دو مصوبه مجلس از شورای نگهبان به مجمع ارسال می‌گردد و در عین حال نظر شورای نگهبان‌به مجلس شورای اسلامی نیز اعلام می‌شود...» ◽️ادامه مطلب را در مطلب بعدی بخوانید ... کانال رسمی 👇👇👇 🆔 @shora_rc
هدایت شده از پژوهشکده شورای نگهبان
💠 شرایط ارسال مصوبات به مجمع تشخیص مصلحت نظام (بخش دوم) 🔸ماده ۲۵ آیین نامه فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در خصوص موضوعات قابل طرح در مجمع مقرر می دارد: 🔺«موضوعات به تشخيص مصلحت پس از طی مراحل زير قابل طرح در مجمع‌اند: مصوبه مجلس شورای اسلامی برای اظهار نظر به شورای نگهبان فرستاده می‌شود، شورای نگهبان چنانچه آن را خلاف موازين شرع يا قانون اساسی تشخيص دهد، نظر خود را به مجلس شورای اسلامی اعلام می‌نمايد. چنانچه مجلس شورای اسلامی بر نظر خود باقی بود و با اعلام رای، ضمن در نظر گرفتن مصلحت نظام نظر شوراب نگهبان را تامين نكرد و در نتيجه تعارض پيش آمد، مصوبه به همراه گزارش جامع و مکتوب نظر شورای نگهبان و دلایل اصرار مجلس شورای اسلامی بر نظر مصلحتی خود (ارسال صورت مذاکرات) برای مجمع تشخيص مصلحت فرستاده مي‌شود...» 🔺تبصره ۱- در صورتی که ابهام شورای نگهبان نسبت به هر یک از مواد مصوبه مجلس برطرف نشده باشد، مصوبه مذکور قابل طرح و رسیدگی در مجمع نیست. تبصره ۱ مصوبه را در خصوص موارد ابهام قابل طرح در مجمع نمی‌داند، لکن در خصوص ایرادات شرعی و قانون اساسی شورا به مصوبه، هرچند صدر ماده ۲۵ فعلی صراحت مصوبه سابق (ماده ۱۰ آیین نامه داخلی سال ۱۳۶۶) را ندارد، لکن عباراتی نظیر «با اعلام رأی» و مشروط کردن ارسال مصوبه مجلس بر عدم تأمین نظر شورای نگهبان و رویه‌ای که در بررسی سایر مصوبات شکل گرفته است دلالت بر اين موضوع دارد. 🔸همچنین شورای نگهبان در نظريه تفسيري از اصل ۱۱۲ به شماره ۷۵۴۷/۳۰/۸۳ مورخ ۱۳۸۳/۰۳/۱۶ مقرر می‌دارد: 🔺 «مستفاد از اصل ۱۱۲ قانون اساسی اين است كه مجمع تشخيص مصلحت نظام حق تشخيص مصلحت در مصوبه‌ای از مجلس شورای اسلامی را دارد كه شورای نگهبان در مورد آن اعلام نظر نموده باشد و تمام يا قسمتی از آن را خلاف شرع يا مغاير قانون اساسی بداند. هرگاه شورای نگهبان قسمتی از مصوبه‌ای را مبهم دانسته و از مجلس شورای اسلامی خواستار بيان مراد خود از آن قسمت شده باشد تا پس از آن اعلام نظر كند قبل از تبيين مراد و اعلام نظر شورای نگهبان درباره آن مجمع تشخيص مصلحت نظام حق بررسی و اعلام تشخيص مصلحت در موارد خلاف را ندارد.» 🔹به‌علاوه ماده ۱۸۷ «قانون آیین نامه داخلی مجلس» نیز دلالت بر همین أمر دارد: 🔺 «پس از بررسی گزارش كميسيون كه در آن نظر شورای نگهبان ملحوظ شده است و رأی‌گيری نسبت به آن، مصوبه مجدداً به شورای نگهبان ارسال می‌شود. اگر اين مصوبه هنوز وافی به نظرات شورای نگهبان نباشد، مجدداً در مجلس مطرح می‌گردد، درصورتی كه مجلس با در نظر گرفتن حفظ مصلحت نظام همچنان بر رأی خود باقی باشد رئيس مجلس مصوبه مذكور را به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال می‌دارد...» 🔸با نظر به جمیع ادله و مستندات قانونی فوق به نظر می‌رسد ارسال مصوبات مورد ایراد شورا به مجمع بدون بررسی ایرادات و تلاش برای اصلاح آنها و رأی‌گیری مجدد در مجلس شورای اسلامی به طور مسلم أمری خلاف قانون و رویه‌های تقنینی شکل گرفته در جمهوری اسلامی ایران است. کانال رسمی 👇👇👇 🆔 @shora_rc
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
کدام حکومت، جمهوری اسلامی است؟ ! برادران و خواهران عزيز! بيدار باشيد. اي زنان و مردان پرخروش كشور ما! هشيار باشيد! از هم‌اكنون بايد حكومتي را انتخاب كنيد كه در آن حكومت و به‌هيچ‌عنوان براي رسيدن به از سِمتهاي اجتماعي مورد بهره‌برداري احدي قرار نگيرد. اين پاية اساسي است. به نظر ما همة مسائل ديگر، بايد از اينجا مايه بگيرد و از اين طريق تأمين شود ؛ از طريق زن و مرد در خويش و در تعيين فرد يا گروهي به عنوان . اين يك پاية اساسي است. خوب هر حكومتي كه بر اساس رأي آزاد مردم سر كار بيايد، مي‌تواند باشد؟ نه. اين است ولي نيست. يك شرط دوم هم دارد و آن اين است كه وقتي اكثريت مردم يك كشور مسلمان‌اند، اگر فردي يا گروهي را با رأي آزاد براي زمامداري انتخاب كردند، از اين زمامدار مي‌خواهند كه اين حكومت، اين نظام، اين رژيم خودش را در نسبت به مقررات و تعاليم اسلامي ملتزم و متعهد بداند. متعهد باشد كه جامعه و كشور را اداره كند. بدين ترتيب، ملاحظه مي كنيد كه يك اصل دوم نيز در هست: . منبع: ؛ مبانی نظری قانون اساسی؛صص ۱۹-۲۰ @shahiddoctorbeheshti
انجمن علمی حقوق عمومی با همکاری پژوهشکده شورای نگهبان برگزار می کند: کارگاه آموزشی "نظارت شورای نگهبان بر قوانین و مقررات؛ فرآیند و رویه ها" مدرس: آقای دکتر حامد نیکونهاد @qompubliclaw
حقوق عمومی دانشگاه قم
انجمن علمی حقوق عمومی با همکاری پژوهشکده شورای نگهبان برگزار می کند: کارگاه آموزشی "نظارت شورای نگه
انجمن علمی حقوق عمومی دانشکده حقوق دانشگاه قم با همکاری پژوهشکده شورای نگهبان برگزار می کند: کارگاه آموزشی "نظارت شورای نگهبان بر قوانین و مقررات؛ فرآیند و رویه ها" مدرس: دکتر حامد نیکونهاد عضو هیات علمی دانشگاه قم با اعطای گواهینامه معتبر علمی شورای نگهبان زمان: شنبه ۲۴ آذر ، ساعت ۱۳ تا ۱۷ مکان: تالار عدالت دانشکده حقوق برای ثبت نام به آیدی زیر در تلگرام مراجعه کنید: @Mahyarmoroni مهلت ثبت نام: تا پایان روز جمعه ۲۳ آذر *به علت محدودیت ظرفیت اولویت با کسانی است که زودتر ثبت نام کنند* @qompubliclaw
طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در نشست امروز مجلس اعلام وصول شد. https://www.google.com/amp/s/www.farsnews.com/amp/13970913000485
گستره نظارت شرعی شوراي نگهبان در اصل 4 - نسبت اصل 4 و اصل 112.pdf
397.6K
مقاله «گستره نظارت شرعی شورای نگهبان در اصل چهارم قانون اساسی» نسبت سنجی اصول چهارم و یکصد و دوازدهم قانون اساسی دکتر محمدجواد ارسطا @qompublaclaw
🔸برگزاری کارگاه آموزشی "نظارت شورای نگهبان بر قوانین و مقررات؛ فرآیند و رویه ها" ▫️مدرس: دکتر حامد نیکونهاد ❕به کوشش انجمن علمی حقوق عمومی با همکاری پژوهشکده شورای نگهبان @qompubliclaw
🔸برگزاری کارگاه آموزشی "نظارت شورای نگهبان بر قوانین و مقررات؛ فرآیند و رویه ها" ▫️مدرس: دکتر حامد نیکونهاد ❕به کوشش انجمن علمی حقوق عمومی با همکاری پژوهشکده شورای نگهبان @qompubliclaw
پژوهشکده مطالعات پایه پژوهشگاه قوه قضاییه برگزار می کند... نشست تخصصی با عنوان : « برون سپاري و خصوصي سازي در دستگاه قضايي ايران» سخنران : حجت الاسلام و المسلمين جناب آقاي فرزانه با حضور: قضات و پژوهشگران زمان برگزاری : روز چهارشنبه 28 آذرماه راس ساعت 10 صبح مکان برگزاری : سالن جلسات شهید بهشتی پژوهشگاه مباحث مورد بحث: * برون سپاري و خصوصي سازي مباني و الزامات؛ * الگوهاي برون سپاري و خصوصي سازي در نظام هاي حقوقي مختلف؛ * نظام مفهومي برون سپاري و خصوصي سازي در نظام حقوقي ايران؛ * آسيب شناسي نظام قضايي ايران در خصوص برون سپاري و خصوصي سازي؛ * راهكارها و راهبردهاي مربوط به برون سپاري و خصوصي سازي در نظام قضايي ايران -روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه قوه قضاییه @ijrichannel http://www.ijri.ir/
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
؛ بار شاق یا معشوقه دیرین؟! آنچه ما در اسلام برايمان دارد روحانيت نيست. بلكه است. يكى از ويژگى هاى عالم متعهد مسئول اين است كه نيست. وقتى مى خواهد رياست را بپذيرد مثل يك بار سنگينِ شاقّ مى پذيرد نه مثل معشوقى كه سالها به آن عشق مى ورزيده و حالا به وصال آن رسيده است. خوب دقت كنيد! عالم متعهد و مسئول، اگر تكليف شد، نه از پذيرش سر باز مى زند و و مقدس مآبی در مى آورد و نه دود و دوز و كلك مى چيند. منبع: ، مبانی نظری قانون اساسی ، صفحه 47 @shahiddotorbeheshti
به بهانه ی ماجرای اخیر در خصوص بیانات رهبری دردیدار با نمایندگان مجلس و کارکنان مجلس شورای اسلامی مورخ 30 خرداد 97 بحث را که چند سال پیش ما گفتیم و نمایندگان مجلس همّت کردند و یک مجموعه‌ی درست شد، باید کنید؛ یعنی باید کاری کنید که به‌معنای واقعی کلمه [نظارت شود]؛ حالا شما نظارت بر دولت و رفتارهای دیگران را که بر عهده‌تان دارید، این به نظر من مهم‌تر از آن است؛ این نظارت بر نفْس است، نظارت بر خویشتن است، است. بیانات در دیدار با نمایندگان مجلس نهم- 24 خردادماه 1391 من در یکی دو سال قبل از این، در همین دیدار نمایندگان محترم، راجع به مطالبی گفتم؛ که خب، قانونی هم تصویب شد. ببینید، همین آیه‌ای که اینجا تلاوت کردند: «و اتّقوا فتنة لا تصیبنّ الّذین ظلموا منکم خاصّة» ، خیلی مهم است. ممکن است در یک ساختمان، آن کسی که بنزین میریزد و بیاحتیاطی میکند و کبریت میکشد، یک نفر باشد؛ اما کسی که میسوزد، فقط آن یک نفر نیست. ممکن است یک نفر کشتی را سوراخ کند؛ اما کسی که غرق میشود، فقط آن یک نفر نیست. قرآن میگوید از یک چنین فتنه‌ای پرهیز کنید؛ که وقتی آمد، فقط دامن آن کسی را که موجب فتنه است، دامن آن کسی را که ظالم است، نمیگیرد؛ دامن بیگناه‌ها را هم میگیرد؛ دامن کسانی را هم که در ایجاد این فتنه تأثیر نداشته‌اند، میگیرد. «و اتّقوا»؛ از یک چنین فتنه‌ای پرهیز کنید، مراقب باشید. لازمه‌ی این کار چیست؟ لازمه‌اش خودْنظارتی است؛ یعنی بر یکدیگر نظارت کنیم؛ «و تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصّبر»؛ دائم تواصی کنیم. اینها نشانه‌های سلامت است. @qompubliclaw