هدایت شده از از بهشتی برای امروز
#آیت_الله یا #آیت_الله_العظمی؟!
هركس، در هر مقامى، در #جامعه_اسلامى، اسير القاب و آداب و #تشريفات باشد، دور از اسلام است.اگر ما با صراحت لااقل از خودمان انتقاد مى كرديم... می گوییم آقا لااقل براى خودمان القاب درست نكنيم تا #مسابقه_القاب شروع بشود. مقامات #روحانی یک جور، مقامات غیرروحانی یک جور. اقلا من #عالم_دينى ديگر اسير القاب نباشم. واى به اينكه يك #منبرى در مجلسى كه يك #مرجعى حضور دارد بالاى منبر برود و اولا دعا نكند، يا اگر هم دعا كرد #آیت_الله_العظمی نگوید! اگر کلمه عظمی افتاد ديگر هيچ! اين چيست؟ كجاى اين به اسلام مى خورد؟ خوب وقتی من عالم دینی اسیر آیت الله و آیت الله العظمی باشم دیگر می توانم رهبر #مبارزه_با_تشریفات در قشرها و گروههای دیگر بشوم؟
منبع: #شهیدبهشتی؛ باید ها و نباید ها (امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن)؛ ۱۳۸۰ ؛ صص۳۲-۳۳
@shahiddoctorbeheshti
رأی شماره ۱۹۱۹ هیأت عمومی #دیوان_عدالت_اداری با موضوع: ابطال بند الف ردیف امتیازات و سهمیههای قانونی از دفترچه راهنمای ثبتنام چهارمین #آزمون_استخدامی متمرکز دستگاههای اجرایی در شهریور ماه ۱۳۹۶ با عنوان #امتیاز_بومی_بودن
http://www.rrk.ir/Laws/ShowLaw.aspx?Code=17755
#تبعیض_ناروا
#قانون_مدیریت_خدمات_کشوری
#برابری_در_ورود_به_خدمت_عمومی
@qompubliclaw
▫️آشنایی با اصطلاحات #حقوق_اداری
🔸آماده به خدمت
Standby (Ready to work)
از اصطلاحات رایج در حقوق اداری و استخدامی است. در قوانین و مقررات استخدامی تعاریف و معانی متعددی از آن بیان شده است، از جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
۱-وضع کارمندی است که تصدی پست سازمانی را بر عهده ندارد و در انتظار ارجاع پست سازمانی است.
۲-وضع مستخدمی است که طبق قانون، تصدی شغلی را بر عهده نداشته و در انتظار ارجاع خدمت است.
۳-به موجب ماده ۱۲۲ قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره های آن کارمندان رسمی دستگاه های اجرایی در حالت زیر به صورت آماده به خدمت، که مدت آن حداکثر یک سال خواهد بود در می آیند: ۱.انحلال دستگاه اجرایی ذیربط۲.حذف پست سازمانی کارمندان ۳.نبود پست سازمانی بعد از اتمام مأموریت یا مرخصی بدون حقوق ۴.کارمندانی که بر اساس تصمیم مراجع مذکور در هیات رسیدگی به تخلفات اداری یا مراجع قضایی از خدمت معلق یا آماده به خدمت شده اند.
۴-در دوران آمادگی به خدمت، به کارمندان مزبور حقوق ثابت پرداخت خواهد شد و در صورت عدم اشتغال در دستگاه های اجرایی دیگر کارمندان آماده به خدمت در صورت دارا بودن شرایط بازنشستگی، بازنشسته و در غیر این صورت با دریافت یک ماه و نیم حقوق و مزایای مستمر به ازاء هرسال سابقه خدمت و وجوه مرخصی های ذخیره شده، بازخرید خواهند شد.
۵-کارمندانی که براساس حکم مراجع قضایی و یا هیات های رسیدگی به تخلفات اداری از اتهام مربوط برائت حاصل نمایند، حقوق و مزایای مستمر مربوط را برای مدت آمادگی به خدمت دریافت خواهند نمود.
۶-سربازانی که پس از رفع احتیاجات قسمت ها باقی می مانند آماده به خدمت نامیده می شوند.
منبع: کتاب "فرهنگ اصطلاحات حقوق اداری" ، دکتر علی مشهدی
@qompubliclaw
هدایت شده از مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی
برای نخستین بار منتشر میشود:
🔻بازخوانی یک شکایت، نسبت جعل دستخط امام به حاج احمدآقا توسط نهضت آزادی
🔹24 اسفندماه 1373، حاج سیداحمد خمینی، فرزند امام فوت میکند. موسسه تنظیم و نشر آثار امام که او متولیاش بود آن روزها درگیر یک پرونده قضائی بود: شکایت از نهضت آزادی بابت نسبت جعل دادن به یادگار امام. موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی در سالروز درگذشت ایشان، برای نخستین بار سِیر این پرونده را روایت و اسناد آن را منتشر میکند.
🔻برای مطالعه متن کامل این گزارش و اسناد این پرونده به آدرس زیر مراجعه فرمایید
http://yon.ir/36Hir
گزیده ای از مقالات فصلنامه در حوزه #حقوق_اداری
✔️ قسمت سوم
1️⃣ صلاحیت وضع عوارض و اصول حاکم بر آن در پرتو آرای دیوان عدالت اداری
✍ نویسندگان: ابراهیم موسیزاده، علی سهرابلو
دوره ۴، شماره ۱۱
2️⃣ نظام حقوقی حاکم بر رسیدگی مجدد آرای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری (بررسی مواد ۹۱ و ۹۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری)
✍ نویسنده: مرتضی نجابت خواه
دوره ۴، شماره ۱۲
3️⃣ خوانده در دیوان عدالت اداری
✍ نویسندگان: سیدمجتبی واعظی، مهستی سلیمانی
دوره ۵، شماره ۱۳
4️⃣ حق دسترسی به دادگستری در دیوان عدالت اداری با نگاهی به نظرهای شورای نگهبان
✍ نویسنده: مجتبی همتی
دوره ۵، شماره ۱۶
5️⃣ نگرشی تطبیقی بر عدم تمرکز محلی در ایران
✍ نویسنده: مسلم آقایی طوق
دوره ۶، شماره ۱۸
6️⃣ درآمدی تطبیقی بر ضرورت توسعهی دعاوی کامل در حقوق اداری ایران
✍ نویسنده: مسلم آقایی طوق
دوره ۷، شماره ۲۰
🆔 : https://ble.im/journal_of_public_law
موافقت مجلس با دایمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری
http://www.icana.ir/Fa/News/421201/%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82%D8%AA-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%DB%8C
ID-554.pdf
376.3K
طرح مشارکت مستقیم شهروندان در امور قوه مقننه
@qompubliclaw
حقوق عمومی دانشگاه قم
موافقت مجلس با دایمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری http://www.icana.ir/Fa/News/421201/%D9%85%D9%88%
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 26 اسفند) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی کلیات لایحه دایمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری، پس از استماع اظهارات موافقان و مخالفان، کلیات این لایحه را با 109 رأی موافق، 51 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.
همچنین ماده واحده لایحه دایمی شدن قانون خدمات کشوری با 100 رأی موافق، 58 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در صحن تصویب شد.
در ماده واحده لایحه مذکور آمده است؛ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 مهر 1386 با اصلاحات و الحاقات بعدی از تاریخ انقضای مدت اعتبار آزمایشی آن دایمی می شود
حقوق عمومی دانشگاه قم
موافقت مجلس با دایمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری http://www.icana.ir/Fa/News/421201/%D9%85%D9%88%
چند نکته در خصوص تصویب لایحه دایمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری:
- حدود یک سوم از مجموع نمایندگان، در این نشست علنی مجلس حضور نداشتند
- حدود 15 درصد از نمایندگان حاضر نیز در رأیگیری هیچ مشارکتی نداشتند (حتی رأی ممتنع هم ندادند!)
- در مجموع، حدود 55 درصد از 290 نماینده مجلس در رأیگیری در خصوص این موضوع مشارکت کردند (موافق، مخالف یا ممتنع) و ماده واحده نهایتا با رأی موافق کمتر از 35 درصد مجموع نمایندگان به تصویب نهایی مجلس رسید.
@qompubliclaw
هدایت شده از مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی
قانون بودجه سال 1398 کل کشور.pdf
7.22M
قانون "بودجه سال 1398 کل کشور"
@qompubliclaw
*«انجمن علمی دانشجویان معارف اسلامی و حقوق» با همکاری اندیشکده «شفافیت برای ایران» برگزار میکند:*
🏆 نخستین دوره رقابتهای ارائههای علمی ایدهپردازی کشور با محوریت «شفافیت و مبارزه با فساد»
⏰ مهلت ثبتنام: ۲۰ فروردینماه ۱۳۹۸
🗓 زمان برگزاری: اردیبهشتماه ۱۳۹۸
🗣 تا به حال به این فکر کردین ایدههای جالبی که برای «ایجاد شفافیت» و «مبارزه با فساد» تو ایران به ذهنتون میرسه رو برای بقیه تعریف کنین؟ پس شما هم به «فانوس» دعوتین!
#فانوس
🆔 @TP4_ir
🆔 @ISU_SLA
اصل چهل و سوم قانون اساسی
براي تأمين #استقلال_اقتصادي جامعه و ريشه كن كردن فقر و محروميت و برآوردن نيازهاي انسان در جريان #رشد، با حفظ آزادي او، #اقتصاد_جمهوري_اسلامي ايران بر اساس ضوابط زير استوار مي شود:
1 - ...
9 - تأكيد بر #افزايش_توليدات كشاورزي، دامي و صنعتي كه نيازهاي عمومي را تأمين كند و كشور را به مرحله #خودكفايي برساند و از #وابستگي برهاند.
#رونق_تولید
@qompubliclaw
اصل چهل و سوم قانون اساسی
براي تأمين #استقلال_اقتصادي جامعه و ريشه كن كردن فقر و محروميت و برآوردن نيازهاي انسان در جريان #رشد، با حفظ آزادي او، #اقتصاد_جمهوري_اسلامي ايران بر اساس ضوابط زير استوار مي شود:...
9 - تأكيد بر #افزايش_توليدات كشاورزي، دامي و صنعتي كه نيازهاي عمومي را تأمين كند و كشور را به مرحله #خودكفايي برساند و از #وابستگي برهاند.
اصل ۴۳ قانون اساسی ضوابط اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را در بندهای ۹ گانه خود تبیین کرده است.
همینطور که مشخص است هدف از افزایش تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی نیل به مرحله خودکفایی و رهایی از وابستگی است. این بند را میتوان یکی از لوازم تحقق بند ۸ اصل ۴۳ یعنی جلوگیری از سلطه اقتصادی بیگانه بر کشور دانست.
همچنین بند ۹ اصل ۴۳ مرتبط با بند ۱۳ اصل ۳ قانون اساسی است که بند ۱۳ « تامین خودکفایی در علوم و فنون صنعت و کشاورزی و امور نظامی و مانند اینها» را از وظایف دولت بیان میکند. بدین ترتیب تحقق هدف مقرر در بند ۹ اصل ۴۳ بدون انجام برخی تکالیف از سوی دولت ممکن نخواهد بود.( سلسله جلسات بازخوانی مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی۱۳۵۸، بررسی اصل چهل و سوم، صص ۲۱۸_۲۲۲).
#رونق_تولید
@qompubliclaw
📝یادداشت علمی
تغییر سالانه ساعت رسمی
✍ خانم شبنم اورنگی
دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق عمومی
موضوع تغییر سالانه ساعت رسمی ایران اولین بار به موجب مصوبه هیات وزیران وقت به تاریخ ۲۸/۱۲/۱۳۵۵ به این شرح مطرح شد:
«به منظور حداکثر استفاده از روشنایی طبیعی روز و استفاده کمتر از روشنایی مصنوعی در شب و بالنتیجه صرفه جویی در مصرف انرژی و همچنین بهره وری بیشتر از نیروی کار در ساعات اولیه روز، هر سال ساعت ۲۴ روز اول فروردین ماه، ساعت رسمی ایران یک ساعت به جلو کشیده خواهد شد و در لحظه مذکور ساعت یک بامداد روز دوم فروردین ماه اعلام میگردد. و در ساعت ۲۴ آخرین پنجشنبه شهریور ماه ساعت رسمی ایران یک ساعت به عقب کشیده میشود و در این لحظه ساعت ۲۳ اعلام میگردد.»
در این مصوبه ذکر شده بود که تغییر ساعت ارتباطی با ساعات شرعی نداشته و ساعات شرعی توسط وسایل ارتباط جمعی به اطلاع عموم خواهد رسید.
بعد از انقلاب اسلامی طبق تصویبنامه مورخ ۲۹/۲/۱۳۵۸ هیات وزیران دولت موقت جمهوری اسلامی ایران مقرر شد که از ۴ خرداد لغایت ۳۰ شهریور ماه ۱۳۵۸ ساعت ها یک ساعت به جلو کشیده شود. این تغییر ساعت برای سال ۵۸ مقرر شده بود که مجددا در تاریخ ۸/۱۱/۱۳۵۸ کمیسیون مشترک شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و هیات وزیران با توجه به تصویبنامه قبل، مقرر کردند از اول فروردین ماه ۱۳۵۹ تا آخر شهریور ماه سال مذکور ساعتها یک ساعت به جلو برده شود و از اول مهرماه مجددا ساعتها یکساعت عقب کشیده شود.
سرانجام قانون تغییر ساعت رسمی کشور در تاریخ ۳۱/۵/۱۳۸۶ تصویب شد که به موجب آن ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین یک ساعت به جلو و در ساعت ۲۴ روز سی ام شهریور ماه به حال سابق برگردانده می شود.
این قانون به صورت طرح یک فوریتی یک بار به دلیل دخالت قوه مقننه در امور اجرایی(خلاف اصل ۵۷ و ۶۰ قانون اساسی) از سوی شورای نگهبان رد شده بود و بعد از انجام اصلاحاتی در نشست علنی در تاریخ ۳۱ مرداد ماه سال ۱۳۸۶ به تصویب مجلس و سپس در تاریخ ۲۱/۶/۱۳۸۶ به تایید شورای نگهبان نیز رسید.
@qompubliclaw
نظریه مسئولیت مدنی دولت در قبال حوادث طبیعی
856.3K
مقاله: نظریه مسئولیت مدنی دولت در قبال حوادث طبیعی
دکتر مصطفی السان
@qompubliclaw
📝یادداشت علمی
▫️ژاله غنی
🔸نقش رییس جمهور و سایر ارکان دولت در مدیریت بحران (وقوع سیل در استان گلستان)
ایران از جمله کشورهایی است که در طی سالیان متعدد، همواره در معرض حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و به دنبال آن وقوع بحران در کشور بوده؛ لذا مدیریت کارآمد و موثر در زمینه حل بحران (مدیریت بحران) از ضروریات اساسی در کشور ما است.
- نقش رییس جمهور و سایر ارکان دولت در مدیریت بحران تا چه میزان است؟
ابتدا شایسته است به تبیین مفهوم بحران، مدیریت بحران و مراحل مدیریت بحران بپردازیم.
-بحران: عبارت است از هم گسیختگی شدید در فعالیت های یک جامعه که در این فرآیند انسان ها، اقلام و دارایی ها و محیط در سطح وسیع دچار آسیب و صدمات شدید می شوند؛ به طوری که جامعه فقط قادر است از منابع موجود خود کمک بگیرد.
مدیریت بحران: فرآیندی است برای پیشگیری از بحران و یا به حداقل رساندن اثرهای آن هنگام وقوع. برای انجام این فرآیند باید بدترین وضعیت ها را برنامه ریزی و سپس روش هایی را برای اداره و حل آن جست و جو کرد. در واقع مدیریت بحران "برنامه ریزی برای کنترل بحران" است.
مراحل مدیریت بحران: ۱-پیشگیری ۲-آمادگی ۳-مقابله ۴-بازسازی
در جهت هماهنگی در انجام اقدامات مربوط به حل بحران، سازمان مدیریت بحران تشکیل شده است. این سازمان یک سازمان دولتی است که زیرنظر وزارت کشور در سال ۱۳۸۷ شروع به فعالیت نموده و هدف از تاسیس آن طبق قانون "تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور" تشخیص وقوع بحران های طبیعی ملی و منطقه ای و اعلام آن به دستگاه های ذیربط توسط وزیر کشور (قائم مقام شورای عالی مدیریت بحران) است". تشخیص وقوع بحران در سطوح ملی/منطقه ای برعهده وزیر کشور و در سطح استانی/محلی برعهده استاندار و فرماندار است.
از سوی دیگر طبق قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، شورای عالی مدیریت بحران کشور با هدف هماهنگی فعالیت های دستگاه ها و نهادهای وابسته به قوای سه گانه، نیروهای مسلح و کلیه نهادها و دستگاه های تحت نظر مقام معظم رهبری تشکیل می شود. این شورا به ریاست "رییس جمهور" تشکیل و در غیاب وی وزیر کشور به عنوان قائم مقام ریاست شورا شناخته می شود.
در نتیجه با در نظر داشتن موارد گفته شده در خصوص تعیین مسئول در خصوص مدیریت بحران در ایران، بایستی چنین بیان داشت که مدیریت بحران در ایران تا یک دو دهه قبل در سطح وزارت کشور بود اکنون نیز با این که سازمان مدیریت بحران زیر مجموعه وزارت کشور است و بدین ترتیب وزیر کشور نقش اصلی را دارد اما شورای عالی مدیریت بحران تحت ریاست بالاترین مقام اجرایی کشور (رییس جمهور) قرار دارد؛ لذا رییس جمهور نیز بدین طریق دارای مسئولیت در حل بحران کشور است.
با توجه به فنی بودن مباحث مدیریت بحران و مراحل آن، دولت های مختلف دارای برنامه های قوی و سودمند در جهت پیشگیری از وقوع چنین بحران ها و کاهش آثار زیانبار آن هستند و از طرف دیگر در مراحل آمادگی، مقابله و بازسازی اقدامات موثر انجام می دهند.
با خوانش خلاصه مذاکرات جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در سال های مختلف مشاهده می شود که وجود نقص در مدیریت بحران در بین مسئولین اجرایی از جمله رییس جمهور، وزیر کشور، وزیر جهاد و کشاورزی و غیره همواره از دغدغه های نمایندگان مختلف بوده و منجر به دادن تذکرهای متعدد از سوی نمایندگان به این مقامات شده است. موارد مختلفی مانند آلودگی شدید هوا و در معرض آسیب های جبران ناپذیر قرار گرفتن مردم، بررسی دلایل وقوع حادثه کشتی سانچی و جلوگیری از مسموم شدن افکار عمومی با شایعات، وقوع سیل و بارش تگرگ در منطقه اخترآباد که باعث ورود میلیاردها خسارت بر مزارع و منازل می شود، عدم وجود آب آشامیدنی در استان اصفهان که در طی زمان تبدیل به بحران شده و... از جمله مواردی بوده اند که عدم رسیدگی مسئولین اجرایی به آنان با تذکر نمایندگان مجلس روبرو شده است. وجود تذکرهای متعدد در زمان های مختلف، نشان از تثبیت چنین نقصی در مدیریت دولت در طول زمان و بحران های مختلف است.
@qompubliclaw
حقوق عمومی دانشگاه قم
📝یادداشت علمی ▫️ژاله غنی 🔸نقش رییس جمهور و سایر ارکان دولت در مدیریت بحران (وقوع سیل در استان گلستا
در بحران به وجود آمده ناشی از وقوع سیل در استان گلستان، با توجه به استانی بودن بحران و با توجه به قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، استاندار وظیفه تشخیص بحران را برعهده دارد با این قید که در صورت عدم حضور، قائم مقام وی به جانشینی انجام وظیفه می نماید؛ لذا قانون یادشده از این جهت برای استاندار مسئولیتی متصور نمی شود. با این حال طبق بند ۲۵ ماده ۲ مصوبه "شرح وظایف استانداران و فرمانداران مصوب ۱۳۷۷" اتخاذ تدابیر و اعمال هماهنگی لازم به منظور پیشگیری، کنترل و مهار بحران های ناشی از حوادث و بلایای طبیعی از قبیل سیل، زلزله و... از وظایف استاندار است.
لذا با عدم حضور استاندار در استان گلستان در هنگام وقوع سیل، که مطابق با حکم قانون مسئول مستقیم در پیشگیری، کنترل و مهار سیل در استان است علاوه برآن که در پیشگیری تدبیری اندیشیده نمی شود در مراحل آمادگی و مقابله که مراحل دوم و سوم از مدیریت بحران است نیز اقدام موثری صورت نمی گیرد. کما این که باعث نادیده گرفته شدن حقوق انسانی مردم در استان می شود که با توجه به پیش بینی آن در اصل ۲۰ قانون اساسی، به عنوان یکی از حقوق حقه مردم و نیز با نقض اصل ۵۰ در رابطه با حفاظت از محیط زیست (با مقابله جهت کنترل اثر زیان بار حادثه) ، عدم اجرای قانون اساسی را به دنبال دارد.
طبق ماده ۱ مصوبه شرح وظایف استانداران و فرمانداران، استاندار به عنوان نماینده وزارت کشور مسئولیت اجرای وظایف و اختیارات آن وزارت در استان را عهده دار است و در مقابل وزیر کشور پاسخگو است. با توجه به مسئول بودن وزیر و رییس جمهور در حل بحران کشور بایستی خاطرنشان ساخت که طبق اصل ۱۲۲ قانون اساسی "رییس جمهور در حدود اختیارات و وظایفی که به موجب قانون اساسی و یا قوانین عادی برعهده دارد در برابر ملت و رهبر و مجلس شورای اسلامی مسئول است" . از طرف دیگر وزیر کشور طبق اصل ۱۳۸ "مسئول وظایف خاص خویش در برابر رییس جمهور و مجلس است". علاوه بر این، مطابق با تبصره ماده ۷ آیین نامه اجرایی تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، "هر یک از مدیران و کارمندان دستگاه های ذیربط که در هر یک از مراحل مدیریت بحران سهل انگاری و کم کاری نمایند توسط رییس سازمان،استاندار، فرماندار و یا سایر مقامات مافوق به مراجع ذی صلاح برای برخورد قانونی معرفی خواهند شد".
منابع: قانون اساسی، مصوبه شرح وظایف استانداران و فرمانداران مصوب ۱۳۷۷، قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور مصوب سال ۱۳۸۷، خلاصه مذاکرات مجلس شورای اسلامی جلسه علنی چهارشنبه ۱۳۹۶/۹/۲۹- جلسه علنی ۱۳۹۶/۱۱/۴- جلسه علنی ۱۳۹۷/۳/۲۳، مقاله "بررسی ساختار مدیریت بحران در ایران ژاپن و هند و ترکیه" یحیی کمالی.
@qompubliclaw
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
در نظام اسلامی باید پشت سر یک یک مقامات مسئول بتوانی #نماز بخوانی!
بزرگترین خسارت وارد بر جامعه اسلامی ...
عدالت و امامتِ داغون شده!
... امامت در تحقق بخشیدن به قسط و در توانا کردن ناس و مردم بر اقامه قسط نقش بنیادی دارد. نظام قسط اسلامی نظام امامت عدل است. اما عادل، خوب! فقط #شخص_امام؟ شخص امام در رأس #مخروط_امامت است در نوک قله امامت است. امامت بر حسب احکام و تعایم ما، تعالیمی که ما در اسلام عدلیه داریم، در اسلام عدل داریم منحصر در شخص امام نیست. او در رأس است. او جلوه تمامعیار است. اما پس از شخص امام هم مطلب همینطور است. در تمام مراحل رهبری و امامت و زعامت در احکام فقهی ما، یک شرط به عنوان #شرط_اصلی ذکر میشود: #عدالت. نهتنها #امام_امت باید عادل باشد که امام جماعت هم باید عادل باشد. از #امام جماعت بگیرید تا امام امت، همه جا شرط عدالت است.
#بزرگترین_خسارتی که #جامعه_اسلامی تحمل کرده برمیگردد به #بیاعتنایی_به_شرط_عدالت_در_پیکره_امامت. ... شاید اگر از شما بپرسند آقا کیها باید عادل باشند؟ میگویید خوب، امام معصوم .... #مرجع_تقلید ... #امام_جماعت ... اگر خیلی آن گوشههای حافظه و ذهنتان را بکاوند و بکاوید میگویید بله خوب، #قاضی هم باید عادل باشد. دیگر چه؟ نه جانم! این #عدالت_داغون_شده و #امامت_داغون_شده است،
#بخشدار باید عادل باشد،
#فرماندار باید عادل باشد،
#شهردار باید عادل باشد،
#پلیس باید عادل باشد،
#افسر باید عادل باشد،
درجه دار، سرگروهبان، گروهبان و استوار و اینها باید عادل باشند، افسران هرچه میآید بالاتر ، عدالت هم باید مهمتر و قاطعتر و جدیتر و درجهاش عالیتر باشد و #مدیرکل و #رئیس اداره و #وزیر و معاونش و #استاندار و #نخست_وزیر و #رئیسجمهور و همه اینها باید عادل باشند. چه جور عدالتی؟ یعنی آدمهای درستی باشند؟ ای آقا! چه میگویی انقدر سخت می گیری؟ ما پشت سرش که نمیخواهیم نماز بخوانیم، یک آدم باشد کارها را راه بیندازد. درست هم باشد. بس است دیگر. نیست اینجور آدم.
این تعلیم مذهب من و تو نیست. باید بتوانی پشت سرش نماز بخوانی، پشت سر همه شان یکی یکی شان. چه کنم دیگر؟ ما حد اعلای عدالت را بردیم برای امام جماعت ، خوب کاری هم کردیم ... حالا که قرار است سمبل شرط عدالت را شما مردم در امام جماعت بدانید، بهترین تعبیر این است که بگویم در #نظام_اسلامی_باید_پشت_سر_یکیک_مقاماتمسئول_بتوانی_نماز_بخوانی. این است مسئله عدالت دلیلش هم واضح است و روشن ... شما راحت میتوانید بفهمید که در یک جامعهای که قرار است مردم را به سوی عدل جامع ببریم آنهایی که می برند جامعه را ، کی ها می برند جامعه را؟ آنها که جامعه را می گردانند اداره می کنند ... باید جامعه را برمحور عدل بگردانند. آدمی که خودش عادل نباشد، چقدر توانایی دارد جامعه را بر محور عدل بگرداند؟ میتوانید بفرمایید؟ چقدر میشود از او انتظار داشت؟ چقدر می شود به او اعتقاد و اطمینان داشت که این جامع را بر محور عدل خواهد گرداند؟ ...
منبع: #جاودانهتاریخ، گفتارها 2 (1390)، صص13-16
#تعهد و #تخصص
#امامت_عدل
#نظام_امت_و_امامت
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از کتابخانه مرکزی دانشگاه قم
ScienceDirect
*معرفی پایگاه
پایگاه science Direct منبع اطلاعاتی مهم و ضروری برای میلیونها متخصص در سراسر جهان است. این منبع بزرگترین مجموعه الکترونیکی جهان از اطلاعات تمام متن و کتابشناختی در زمینه علوم، فناوری و پزشکی را دربردارد ساینس دایرکت یکی از زیرمجموعههای الزویر، بزرگترین ناشر علمی دنیا است. این پایگاه شامل بیش از ۱۵۵ میلیون مقاله علمی است.
اگرچه تمرکز اصلی پایگاه علمی Sciencedirect (ساینس دایرکت) بر علوم پایه، فنی و پزشکی می باشد، اما تعداد بسیار زیادی مقاله و ژورنال با موضوعات علوم انسانی و اجتماعی نیز موجود می باشد. به طور کلی ژورنال ها در چهار گروه اصلی طبقه بندی شده اند : علوم فیزیکی و مهندسی، علوم زیستی، بهداشت و سلامت، و علوم اجتماعی و انسانی.
بخش اعظم ژورنال های انتشار یافته در این پایگاه داده توسط موسسه علمی (تامپسون رویترز) نمایه گذاری می شود، بنابر این اغلب مقالات دانلود شده که از این پایگاه، جزو مقالات آی اس آی (ISI) محسوب می شوند.
از امکانات پایگاه علمی ساینس دایرکت می توان به هشدارهای جستجو اشاره کرد که به محض افزوده شدن مقاله ای مرتبط با مقاله انتخاب شده توسط شما در پایگاه داده، اعلانی به شما ارسال می گردد.
به صورت خلاصه مجلات، مقاله های علمی و کتاب های موجود در پایگاه علمی ساینس دایرکت (Sciencedirect)، حوزه های علمی زیر را تحت پوشش دارد:
علوم مهندسی: مهندسی شیمی، علوم کامپیوتر، انرژی، علم مواد، ریاضیات، فیزیک و نجوم
علوم زیستی: بیوشیمی، ژنتیک و زیست شناسی مولکولی، محیط زیست، ایمونولوژی و میکروب شناسی
بهداشت و سلامت: علوم دارویی، دامپزشکی، پزشکی و دندانپزشکی
علوم اجتماعی و علوم انسانی: هنر، کسب و کار، مدیریت، حسابداری و اقتصاد، روانشناسی ، علوم اجتماعی