آغاز ثبتنام کلاسهای ترم پاییز کانون نویسندگان قم
حوزه/ کانون نویسندگان قم در چهلمین دوره فعالیت آموزشی خود، با برگزاری کلاسها و کارگاههای متنوع و جذاب، در ترم پاییز میزبان علاقهمندان خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری حوزه، هادی ربانی عضو هیأت مدیره کانون نویسندگان قم با اعلام این خبر گفت: در این دوره، کلاسهای متنوعی همچون نویسندگی، ویرایش مقدماتی و تکمیلی، ویرایش رایانهای و صفحهآرایی، خبرنگاری، فیلمنامهنویسی، داستاننویسی مقدماتی و تکمیلی، داستانکاوی: تحلیل و بررسی داستان مدرن فارسی و نگارش در رسانه و فضای مجازی برگزار میشود.
عضو هیأت مدیره کانون نویسندگان قم اضافه کرد: در این دوره استادانی چون ابوالفضل طریقهدار، احمد شهدادی، مرتضی داستانی، مجتبی علیزاده، حامد عبداللهی، علی کسرائیان، رضا رحیمیفرد، علیاصغر کاویانی و حسن طاهری، شفیعه اسماعیلی و زهرا نظری به تدریس خواهند پرداخت.
https://www.hawzahnews.com/news/1187328/%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D9%85-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%B3-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D9%85-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%82%D9%85
شهادت حجتالاسلام والمسلمین شهید سید حسن نصرالله، دبیرکل حزبالله لبنان و شهیدالقدس را تسلیت میگوییم
#تسلیت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
به مناسبت شهادت حجتالاسلام والمسلمین شهید سید حسن نصرالله، دبیرکل حزبالله لبنان و همراهان شهیدش، نشست سعدیخوانی امشب برگزار نمیشود.
کانون نویسندگان قم
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارتافزایی طلوع مهر برگزار میکنند
⬅️ چهلمین دورۀ کلاسهای آموزشی
🔹خواهران برادران
🔸ویرایش مقدماتی
استاد حامد عبداللهی
۱۰جلسه( شنبه هرهفته ساعت ۱۵:۳۰تا۱۷)
🔸ویرایش رایانهای وصفحهآرایی مقدماتی
استاد علی کسرائیان
۱۰جلسه(شنبه هرهفته ساعت ۱۷:۳۰ تا۱۹)
🔸خبرنگاری
استاد مرتضی داستانی
۱۰جلسه(یکشنبه هرهفته ساعت ۱۵:۳۰تا۱۷)
🔸فیلمنامهنویسی مقدماتی
استاد رضا رحیمیفرد
۱۰جلسه (یکشنبه هرهفته ساعت ۱۷:۳۰ تا۱۹)
🔸داستاننویسی مقدماتی
استاد علیاصغر کاویانی
۱۰جلسه( دوشنبه هرهفته ساعت ۱۵تا۱۷)
🔸داستاننویسی تکمیلی
استاد علیاصغر کاویانی
۱۰جلسه( دوشنبه هرهفته ساعت۱۷ تا۱۹)
🔸داستانکاوی: تحلیل و بررسی داستان مدرن فارسی
استاد احمد شهدادی
۱۰جلسه( سهشنبه هرهفته ساعت ۱۵:۳۰تا۱۷)
🔸نگارش در رسانه و فضای مجازی
استاد حسن طاهری
۱۰جلسه (سهشنبه هرهفته ساعت ۱۷:۳۰ تا۱۹)
🔸ویرایش تکمیلی
استاد ابوالفضل طریقهدار
۱۰ جلسه( چهارشنبه هرهفته ساعت ۱۵:۳۰تا۱۷)
🔸نویسندگی
استاد مجتبی علیزاده
۱۰جلسه (چهارشنبه هرهفته ساعت ۱۷:۳۰ تا۱۹)
🔸کارگاه داستاننویسی
استاد علیاصغر کاویانی
(پنجشنبه یک هفته در میان ساعت۱۵تا ۱۸)
🔸انجمن داستاننویسی
استاد علیاصغر کاویانی
(پنجشنبه یک هفته در میان ساعت۱۵تا ۱۸)
🔹کلاسهای دانشآموزی
🔸داستاننویسی مقدماتی(دختران) دانشآموزی
استاد خانم زهرا نظری
۱۰جلسه (پنجشنبه هرهفته ساعت ۱۰صبح تا۱۱:۳۰ )
🔸داستاننویسی پیشرفته (دختران) دانشآموزی
استاد خانم زهرا نظری
۱۰جلسه (پنجشنبه هرهفته ساعت ۱۱:۳۰صبح تا۱۳ )
🔸نویسندگی خلاق مقدماتی(دختران) دانشآموزی
استاد خانم شفیعه اسماعیلی
۱۰جلسه (پنجشنبه هرهفته ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰)
🔸نویسندگی خلاق پیشرفته(دختران) دانشآموزی
استاد خانم شفیعه اسماعیلی
۱۰جلسه (پنجشنبه هرهفته ساعت ۱۶:۳۰تا ۱۸)
🔹 زمان ثبتنام: تا ۱۳مهر ۱۴۰۳
❇️ ثبتنام: غیرحضوری از طریق لینک:
https://evand.com/events/kanunnevisandegan40
☎️ تلفن تماس:
۰۲۵-۳۳۵۵۵۶۱۰
داخلی۵۰۳و ۵۰۱
۰۲۵-۳۲۶۱۴۰۷۰
۰۲۵-۳۷۸۳۱۴۲۱
📱پیام به کارشناسان در ایتا :
@toloumehr
شبکههای اجتماعی: تلگرام و ایتا و سایت
@qomqalam www.qomqalam.ir
🔸محل برگزاری: ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲
💢کانون نویسندگان قم 💢دانشگاه طلوع مهر
تلگرام | ایتا | سایت|دفتر مهارت افزایی
17.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 آشنایی با دورۀ داستاننویسی از زبان استاد علی اصغر کاویانی
🔹 زمان ثبتنام: تا ۱۳مهر ۱۴۰۳
❇️ ثبتنام: غیرحضوری از طریق لینک:
https://evand.com/events/kanunnevisandegan40
#معرفی_آشنایی_داستان
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
9.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ هفتادم)
استاد علی حیدری یساولی
ابتدای جلسۀ پایانی دفتر اول
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
9.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ هفتادم)
استاد علی حیدری یساولی
ابیات پایانی دفتر اول
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢واژهپردازی
رضا بابایی
زبانها برای ماندن و بالیدن، باید پیوسته بر گسترۀ واژگانی خود بیفزایند. گسترش واژگانی، مهمترین عامل پایایی و پویایی زبان نیست؛ اما جزء نیازهای ضرور هر زبانی است که میخواهد عمری درازتر داشته باشد. افزایش واژگان در زبانها، معمولا از سه طریق است: وامگیری از زبانهای بیگانه؛ احیای واژههای کهن و فراموششده؛ ساختن واژههای جدید.
راه چهارمی هم وجود دارد که بیشوکم به آن عمل میشود، اما هنوز رسما جزء راههای واژهسازی به شمار نیامده است. من نام این راه را «واژهپردازی» میگذارم؛ در مقابل «واژهسازی». در واژهسازی، ما کلمه یا ترکیبی را که پیشتر نبوده است، میسازیم؛ مثل «پوشه» یا «پرونده» یا «فناوری» یا «آسیبشناسی». در واژهپردازی، کلمۀ جدیدی ساخته نمیشود، بلکه کلمههای موجود و رایج، در شکل یا معنایی جدید با روابطی متفاوت، پردازش یا پرورش مییابد. روشن است که این شکل یا معنای جدید، باید همسانیهایی با شکل و معنای قدیم کلمه داشته باشد؛ اما به هر حال، «کلمۀ جدید» به حساب میآید. پیش از مثال، بگویم که در واژهپروری، کلمهای که بازپروری میشود، باید همراه قرینهای باشد که معنای جدید و پرداخته را پیش چشم خواننده بیاورد.
مثال روش این شیوۀ واژهافزایی، کلمۀ «راهنما» در ترکیب «راهنما زدن» است. کلمۀ راهنما در پیشینۀ زبان فارسی، هیچ گاه با «زدن» به کار نرفته بود؛ اما وقتی در ماشینها چراغ راهنما نصب کردند، نیاز بود که برای استفاده از آن، کلمهای بیابیم یا بسازیم. مردم ترکیب «راهنما زدن» را ساختند و گرفت. در واقع کلمۀ «راهنما» در ترکیب «راهنما زدن»، تغییر کاربری داده و با پذیرفتن فعل «زدن»، چهرهای جدید از خود را به نمایش گذاشته است. پیش از این ابتکار، با «راهنما» هر کاری میکردند جز «زدن»! در اینجا، کلمۀ «راهنما» ساخته یا احیا نشده است؛ بلکه از رهگذر بازپروری و پردازش، معنایی جدید یافته است که البته پیوستگی آشکاری با معنای قدیم خود دارد. «حروفچینی» هم مثال خوبی است. حرف و چیدن، جدید نیست؛ اما نسبت دادن آنها به یكدیگر كه در چاپخانهها اتفاق افتاد، جدید است. از همین دست است کلمۀ «ارتباطگیری» که در روابطعمومی مؤسسات و ادارهها ساخته شد و جا افتاد. «پرینت گرفتن» و «نظر گذاشتن = کامنت» هم همین حکایت را دارد.
واژهپردازی غیر از ترکیبسازی است. در ترکیبسازی، کلماتی کنار هم مینشینند که پیشتر نیز میان آنها همنشینی یا همراهی بوده است. بنابراین «آسیبشناسی» و مانند آن، ترکیبسازی است، نه واژهپردازی؛ زیرا «آسیب را شناختن»، جدید نیست؛ بر خلاف – مثلا – ارتباط گرفتن یا راهنما زدن، که جدید است.
واژهپردازی، گرتهبرداری هم نیست. در گرتهبرداری، بر اثر تقلید از زبانهای بیگانه، گاهی دو کلمه کنار هم میآیند که پیشتر با هم نمیآمدند و اکنون نیز نیازی به همنشینی آن دو با یکدیگر نیست. مثلا وقتی کسی میگوید: «اجازه بدهید نخست خدمت شما سلامی داشته باشم» سلام را با داشتن، همراه کرده است که نه ریشۀ تاریخی دارد و نه نیازی به آن است؛ چون میتوانست بگوید: «اجازه بدهید نخست سلامی کنم». از همین گونه است: دوش گرفتن و خواب افتادن.
این را هم بگویم که ما میتوانیم برای غنیسازی زبان، رابطههای متفاوت میان کلمات را از متون گذشته کشف کنیم و به کار ببریم. مثلا من با نگاهی سطحی و سریع به باب نخست گلستان(سیرت پادشاهان)، دهها رابطۀ واژگانی به چشمم خورد که امروز برای ما «متفاوت» محسوب میشود. چند نمونهاش را در زیر میآورم:
«برادران حسد بردند و زهر در طعامش کردند»
حسد بردن = حسادت ورزیدن، حسودی کردن.
زهر در عذا کردن= زهر در غذا ریختن.
«فرصت نگاه میداشتند.»
فرصت را نگه داشتن = قدر فرصت را دانستن.
«فریدون ... پادشاهی یافت.»
پادشاهی یافتن = به پادشاهی رسیدن.
«ملک را عجب آمد.»
عجب آمدن = تعجب کردن.
«خیال باطل بست.»
خیال بستن = پنداشتن.
«چندان نعمت را به چندین مدت برانداخت.»
نعمت برانداختن = هدر دادن نعمت.
استفاده از اینگونه رابطههای متفاوت، نیاز به مهارت و تجربه دارد و کار نویسندگان تازهکار نیست؛ چون اندکی نابلدی در استفاده از این رابطهها، زبان را از ریخت میاندازد. در عین حال، دیدهام که نویسندگان ورزیده و هنرمند، بدون اینکه به دام کهنگرایی و زبان باستانی بیفتند، این رابطهها را به نثر خود راه دادهاند و از این رهگذر به نثری رنگارنگ و سرشار از واژگان غیر تکراری دست یافتهاند. بر هم زدن روابط کلیشهای میان واژگان، اگر هنرمندانه صورت بگیرد، بسامد واژگانی نویسنده را بالا میبرد و میدانیم که یکی از عوامل مهم در آفرینش نثرهای اثرگذار، بسامد واژههای غیر تکراری است.
۱۴۰۳/۰۷/۱۲
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه هفتادو یکم: شنبه،۱۴مهر۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سعدیخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی
و ادبیات معاصر
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
جلسۀ بیستودوم: یکشنبه۱۵مهر۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارتافزایی طلوع مهر برگزار میکنند
⬅️ چهلمین دورۀ کلاسهای آموزشی
🔹خواهران برادران
🔸ویرایش مقدماتی
استاد حامد عبداللهی
🔸ویرایش رایانهای وصفحهآرایی مقدماتی
استاد علی کسرائیان
🔸خبرنگاری
استاد مرتضی داستانی
🔸فیلمنامهنویسی مقدماتی
استاد رضا رحیمیفرد
🔸داستاننویسی مقدماتی و تکمیلی
استاد علیاصغر کاویانی
🔸داستانکاوی: تحلیل و بررسی داستان مدرن فارسی
استاد احمد شهدادی
🔸نگارش در رسانه و فضای مجازی
استاد حسن طاهری
🔸ویرایش تکمیلی
استاد ابوالفضل طریقهدار
🔸نویسندگی
استاد مجتبی علیزاده
🔸کارگاه و انجمن داستاننویسی
استاد علیاصغر کاویانی
🔹کلاسهای دانشآموزی
🔸داستاننویسی مقدماتی و پیشرفته (دختران) دانشآموزی
استاد خانم زهرا نظری
🔸نویسندگی خلاق مقدماتی و پیشرفته(دختران) دانشآموزی
استاد خانم شفیعه اسماعیلی
🔹 زمان ثبتنام: تا۲۰مهر ۱۴۰۳
❇️ ثبتنام: غیرحضوری از طریق لینک:
https://evand.com/events/kanunnevisandegan40
☎️ تلفن تماس:
۰۲۵-۳۳۵۵۵۶۱۰
داخلی۵۰۳و ۵۰۱
۰۲۵-۳۲۶۱۴۰۷۰
۰۲۵-۳۷۸۳۱۴۲۱
📱پیام به کارشناسان در ایتا :
@toloumehr
شبکههای اجتماعی: تلگرام و ایتا و سایت
@qomqalam www.qomqalam.ir
🔸محل برگزاری: ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲
💢کانون نویسندگان قم 💢دانشگاه طلوع مهر
تلگرام | ایتا | سایت|دفتر مهارت افزایی
17.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ هفتادو یکم)
استاد علی حیدری یساولی
ابیات نخست دفتر دوم
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|