eitaa logo
کانون نویسندگان قم
2هزار دنبال‌کننده
481 عکس
76 ویدیو
8 فایل
🔹کانال رسمی کانون نویسندگان قم ارتباط با مدیر کانال: @kanooneqom نشانی: قم: خیابان دورشهر،نبش میدان رسالت، جنب دانشگاه طلوع مهر ، کانون نویسندگان قم تلفن: ۳۷۸۳۱۴۲۱ - ۰۲۵
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 از رویِ دستِ ویراستار نمونۀ نهم 🔸منبع: کتاب طریق ویرایش تلگرام | ایتا | سایت|
▪️حادثۀ تلخ انفجار معدن طبس و جان‌باختن جمعی از کارکنان عزیز و زحمتکش این معدن را به خانواده‌های داغدار و مردم عزیز کشور تسلیت می‌گوییم. برای درگذشتگان این حادثه طلب رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزومندیم. تلگرام | ایتا | سایت|
💢 نوشتۀ خوب سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا) ۱. ویژگی‌های نوشته خوب از حیث پیام یک. تناسب با مقتضیات زمان نوشته خوب باید با نیازهای روزگار خود همساز و دمساز باشد. گذشته از اصول ثابت اعتقادی و برخی احکام عملی که در همه روزگاران ثابتند، دیگر اصول و فروع را باید به تناسب مقتضیات زمان دریافت و به خواننده انتقال داد. دو. هماهنگی با نیاز مخاطب نوشته خوب پیش از شکل‌یابی و استوار شدن، مخاطب خود را ارزیابی می‌کند. برخی از نیازهای مخاطب فطری‌اند، یعنی پاسخ‌گویی به آنها عین تعهّد است؛ و برخی زاید و «نیازنما» یند. در نوشته خوب، خواننده باید پاسخ نیازهای فطری خود را بیابد، خواه علمی باشد و خواه احساسی، کاربردی، تفریحی، و جز آنها. از این رو، پیش از دست بردن به قلم، باید بدانیم: برای چه کسانی می‌نویسیم. آن کسان چه نیازهای فطری و اصیلی دارند. راه پاسخگویی به آن نیازها چیست. آن راه را چگونه با قالب و زبان گفتار خود هماهنگ و همنوا سازیم. سه. اصالت و استواری مفهوم نوشته خوب باید مبانی و اصول خود را از سرچشمه‌ای وام بگیرد که تشنگی انسان و جهان را سیراب کند، نه آن که او را به امید آب به سوی سراب بکشاند. نویسندگانی که اصول فکری خویش را از شرق و غربِ اندیشه‌ای وام می‌گیرند، حتّی اگر مطلب خُنثا بنویسند - البتّه به اعتقاد ما، مطلب خُنثا وجود ندارد- به هر حال روزی خواننده خود را به بیراهه می‌برند. هر نوشته‌ای، با هر موضوع و فضایی، باید رو به قبله حقیقی داشته باشد و محراب عبادتی عاشقانه باشد. اگر نوشته‌ای از سرچشمه وحی خداوند و سنّت پاکان سیراب گردد، نیازهای فطری مخاطب را حتماً پاسخ می‌گوید. اگر می‌بینید که بیگانگان و نیز خودی‌های بیگانه پیمان، گاه در گرفتن مهار فکری جامعه پیشتازند، نه از آن رو است که برحقّند. این، از کم‌کاری و کم‌کوشی و کم‌حوصلگی بعضی از مؤمنان اهل قلم است! در این میان، باید دقّت ورزیم که به نام دین، هر تر و خشکی را بر سفره اندیشه مردم ننشانیم و تا اطمینان نیافته‌ایم که سخنی ریشه در وحی خداوند و سنّت پاکان دارد، آن را به قلم نیاوریم، حتّی اگر میان دینداران مشهور باشد. ۲. ویژگی‌های نوشته خوب از حیث آیین یک. درست‌نویسی دو. شیوانویسی نوشته خوب باید هم بر پایه قواعد و هنجارهای شناخته شده ادبی استوار باشد و هم دلکش و شیوا جلوه کند. درستی سخن در دانش‌های دستور زبان، لغت، بافت‌شناسی و ساخت‌شناسی ارزیابی می‌گردد. از این رو، نوشته درست آن است که با معیارهای این چهار دانش برابری کند. نیز برای شیوانویسی (فصیح و بلیغ‌نویسی) راهکارهایی یافت می‌شوند که در دانش‌های معانی، بیان، بدیع، و سبک‌شناسی مطالعه می‌گردند. ناگفته نگذاریم که معمولاً جز با درست‌نویسی، شیوانگاری ممکن نیست. برخی بر این عقیده‌اند که کسی با آموختن قواعد درست‌نویسی، به ویژه دستور زبان، نویسنده نمی‌شود. ما نیز با این گروه همنواییم، امّا نباید از این مقدّمه درست به نتیجه‌ای نادرست رسید. آموختن قواعد درست‌نویسی، برای نویسنده شدن «کافی» نیست، امّا مسلّماً «لازم» است. مشکل امروز ما این است که قواعد درست‌نویسی را بَد می‌آموزیم، یعنی آنها را به مثابه ضوابطی خشک و غیرکاربردی تعلیم می‌دهیم. هر نویسندۀ خوب باید قواعد را فراگیرد تا هم از راهی کوتاه به مقصد برسد و هم بتواند پشتوانۀ اصولی و استدلالی برای کار خود فراهم آورَد و هم در آموزشِ سبْک و شیوه خویش به دیگران موفّق باشد. برگرفته از کتاب «بر بال قلم» ۱۴۰۳/۰۷/۰۳ تلگرام | ایتا | سایت|
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر برگزار می‌کنند ⬅️ چهلمین دورۀ کلاس‌های آموزشی 🔹خواهران برادران 🔸ویرایش مقدماتی استاد حامد عبداللهی 🔸ویرایش رایانه‌ای وصفحه‌آرایی مقدماتی استاد علی کسرائیان 🔸خبرنگاری استاد مرتضی داستانی 🔸فیلم‌نامه‌نویسی مقدماتی استاد رضا رحیمی‌فرد 🔸داستان‌نویسی مقدماتی و تکمیلی استاد علی‌اصغر کاویانی 🔸داستان‌کاوی: تحلیل و بررسی داستان مدرن فارسی استاد احمد شهدادی 🔸نگارش در رسانه و فضای مجازی استاد حسن طاهری 🔸ویرایش تکمیلی استاد ابوالفضل طریقه‌دار 🔸نویسندگی استاد مجتبی علیزاده 🔸کارگاه و انجمن داستان‌نویسی استاد علی‌اصغر کاویانی 🔹کلاس‌های دانش‌آموزی 🔸داستان‌نویسی مقدماتی و پیشرفته (دختران) دانش‌آموزی استاد خانم زهرا نظری 🔸نویسندگی خلاق مقدماتی و پیشرفته(دختران) دانش‌آموزی استاد خانم شفیعه اسماعیلی 🔹 زمان ثبت‌نام: تا ۱۳مهر ۱۴۰۳ ❇️ ثبت‌نام: غیرحضوری از طریق لینک: https://evand.com/events/kanunnevisandegan40 ☎️ تلفن تماس: ۰۲۵-۳۳۵۵۵۶۱۰ داخلی۵۰۳و ۵۰۱ ۰۲۵-۳۲۶۱۴۰۷۰ ۰۲۵-۳۷۸۳۱۴۲۱ 📱پیام به کارشناسان در ایتا : @toloumehr شبکه‌های اجتماعی: تلگرام و ایتا و سایت @qomqalam www.qomqalam.ir 🔸محل برگزاری: ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲ 💢کانون نویسندگان قم 💢دانشگاه طلوع مهر تلگرام | ایتا | سایت|دفتر مهارت افزایی
🌺قالَ‌الإمام‌الجواد (علیه‌السلام): مَن زارَ قَبرَ عَمَّتي بِقُمَّ، فَلَهُ الجَنَّةُ 🌺حضرت امام جواد عليه‌السلام: هر كس قبر عمّه‌ام (حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها) را در قم زيارت كند، بهشت پاداش اوست. [كامل‌الزيارات،ص۵۳۶.] 🌺سالروز ورود با برکت کریمه اهل‌بیت (علیهم‌السلام) حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) را به شهر قم تبریک می‌گوییم. 🌺 تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه هفتادم: شنبه،۷مهر۱۴۰۳ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
آغاز ثبت‌نام کلاس‌های ترم پاییز کانون نویسندگان قم حوزه/ کانون نویسندگان قم در چهلمین دوره‌ فعالیت آموزشی خود، با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های متنوع و جذاب، در ترم پاییز میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. به گزارش خبرگزاری حوزه، هادی ربانی عضو هیأت مدیره کانون نویسندگان قم با اعلام این خبر گفت: در این دوره، کلاس‌های متنوعی همچون نویسندگی، ویرایش مقدماتی و تکمیلی، ویرایش رایانه‌ای و صفحه‌آرایی، خبرنگاری، فیلم‌نامه‌نویسی، داستان‌نویسی مقدماتی و تکمیلی، داستان‌کاوی: تحلیل و بررسی داستان مدرن فارسی و نگارش در رسانه و فضای مجازی برگزار می‌شود. عضو هیأت مدیره کانون نویسندگان قم اضافه کرد: در این دوره استادانی چون ابوالفضل طریقه‌دار، احمد شهدادی، مرتضی داستانی، مجتبی علیزاده، حامد عبداللهی، علی کسرائیان، رضا رحیمی‌فرد، علی‌اصغر کاویانی و حسن طاهری، شفیعه اسماعیلی و زهرا نظری به تدریس خواهند پرداخت. https://www.hawzahnews.com/news/1187328/%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D9%85-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%B3-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D9%85-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%82%D9%85
شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین شهید سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و شهیدالقدس را تسلیت می‌گوییم تلگرام | ایتا | سایت|
به مناسبت شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین شهید سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و همراهان شهیدش، نشست‌ سعدی‌خوانی امشب برگزار نمی‌شود. کانون نویسندگان قم
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر برگزار می‌کنند ⬅️ چهلمین دورۀ کلاس‌های آموزشی 🔹خواهران برادران 🔸ویرایش مقدماتی استاد حامد عبداللهی ۱۰جلسه( شنبه هرهفته ساعت ۱۵:۳۰تا۱۷) 🔸ویرایش رایانه‌ای وصفحه‌آرایی مقدماتی استاد علی کسرائیان ۱۰جلسه(شنبه هرهفته ساعت ۱۷:۳۰ تا۱۹) 🔸خبرنگاری استاد مرتضی داستانی ۱۰جلسه(یکشنبه هرهفته ساعت ۱۵:۳۰تا۱۷) 🔸فیلم‌نامه‌نویسی مقدماتی استاد رضا رحیمی‌فرد ۱۰جلسه (یکشنبه هرهفته ساعت ۱۷:۳۰ تا۱۹) 🔸داستان‌نویسی مقدماتی استاد علی‌اصغر کاویانی ۱۰جلسه( دوشنبه هرهفته ساعت ۱۵تا۱۷) 🔸داستان‌نویسی تکمیلی استاد علی‌اصغر کاویانی ۱۰جلسه( دوشنبه هرهفته ساعت۱۷ تا۱۹) 🔸داستان‌کاوی: تحلیل و بررسی داستان مدرن فارسی استاد احمد شهدادی ۱۰جلسه( سه‌شنبه هرهفته ساعت ۱۵:۳۰تا۱۷) 🔸نگارش در رسانه و فضای مجازی استاد حسن طاهری ۱۰جلسه (سه‌شنبه هرهفته ساعت ۱۷:۳۰ تا۱۹) 🔸ویرایش تکمیلی استاد ابوالفضل طریقه‌دار ۱۰ جلسه( چهارشنبه هرهفته ساعت ۱۵:۳۰تا۱۷) 🔸نویسندگی استاد مجتبی علیزاده ۱۰جلسه (چهارشنبه هرهفته ساعت ۱۷:۳۰ تا۱۹) 🔸کارگاه داستان‌نویسی استاد علی‌اصغر کاویانی (پنجشنبه یک هفته در میان ساعت۱۵تا ۱۸) 🔸انجمن داستان‌نویسی استاد علی‌اصغر کاویانی (پنجشنبه یک هفته در میان ساعت۱۵تا ۱۸) 🔹کلاس‌های دانشآموزی 🔸داستان‌نویسی مقدماتی(دختران) دانش‌آموزی استاد خانم زهرا نظری ۱۰جلسه (پنجشنبه هرهفته ساعت ۱۰صبح تا۱۱:۳۰ ) 🔸داستان‌نویسی پیشرفته (دختران) دانش‌آموزی استاد خانم زهرا نظری ۱۰جلسه (پنجشنبه هرهفته ساعت ۱۱:۳۰صبح تا۱۳ ) 🔸نویسندگی خلاق مقدماتی(دختران) دانش‌آموزی استاد خانم شفیعه اسماعیلی ۱۰جلسه (پنجشنبه هرهفته ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰) 🔸نویسندگی خلاق پیشرفته(دختران) دانش‌آموزی استاد خانم شفیعه اسماعیلی ۱۰جلسه (پنجشنبه هرهفته ساعت ۱۶:۳۰تا ۱۸) 🔹 زمان ثبت‌نام: تا ۱۳مهر ۱۴۰۳ ❇️ ثبت‌نام: غیرحضوری از طریق لینک: https://evand.com/events/kanunnevisandegan40 ☎️ تلفن تماس: ۰۲۵-۳۳۵۵۵۶۱۰ داخلی۵۰۳و ۵۰۱ ۰۲۵-۳۲۶۱۴۰۷۰ ۰۲۵-۳۷۸۳۱۴۲۱ 📱پیام به کارشناسان در ایتا : @toloumehr شبکه‌های اجتماعی: تلگرام و ایتا و سایت @qomqalam www.qomqalam.ir 🔸محل برگزاری: ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲ 💢کانون نویسندگان قم 💢دانشگاه طلوع مهر تلگرام | ایتا | سایت|دفتر مهارت افزایی
17.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 آشنایی با دورۀ داستان‌نویسی از زبان استاد علی اصغر کاویانی 🔹 زمان ثبت‌نام: تا ۱۳مهر ۱۴۰۳ ❇️ ثبت‌نام: غیرحضوری از طریق لینک: https://evand.com/events/kanunnevisandegan40 تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی (جلسۀ هفتادم) استاد علی حیدری یساولی ابتدای جلسۀ پایانی دفتر اول تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی (جلسۀ هفتادم) استاد علی حیدری یساولی ابیات پایانی دفتر اول تلگرام | ایتا | سایت|
💢واژه‌پردازی رضا بابایی زبان‌ها برای ماندن و بالیدن، باید پیوسته بر گسترۀ واژگانی خود بیفزایند. گسترش واژگانی، مهم‌ترین عامل پایایی و پویایی زبان نیست؛ اما جزء نیازهای ضرور هر زبانی است که می‌خواهد عمری درازتر داشته باشد. افزایش واژگان در زبان‌ها، معمولا از سه طریق است: وام‌گیری از زبان‌های بیگانه؛ احیای واژه‌های کهن و فراموش‌شده؛ ساختن واژه‌های جدید. راه چهارمی هم وجود دارد که بیش‌وکم به آن عمل می‌شود، اما هنوز رسما جزء راه‌های واژه‌سازی به شمار نیامده است. من نام این راه را «واژه‌پردازی» می‌گذارم؛ در مقابل «واژه‌سازی». در واژه‌سازی، ما کلمه یا ترکیبی را که پیشتر نبوده است، می‌سازیم؛ مثل «پوشه» یا «پرونده» یا «فناوری» یا «آسیب‌شناسی». در واژه‌پردازی، کلمۀ جدیدی ساخته نمی‌شود، بلکه کلمه‌های موجود و رایج، در شکل یا معنایی جدید با روابطی متفاوت، پردازش یا پرورش می‌یابد. روشن است که این شکل یا معنای جدید، باید همسانی‌هایی با شکل و معنای قدیم کلمه داشته باشد؛ اما به هر حال، «کلمۀ جدید» به حساب می‌آید. پیش از مثال، بگویم که در واژه‌پروری، کلمه‌ای که بازپروری می‌شود، باید همراه قرینه‌‌ای باشد که معنای جدید و پرداخته را پیش چشم خواننده بیاورد. مثال روش این شیوۀ واژه‌افزایی، کلمۀ «راهنما» در ترکیب «راهنما زدن» است. کلمۀ راهنما در پیشینۀ زبان فارسی، هیچ گاه با «زدن» به کار نرفته بود؛ اما وقتی در ماشین‌ها چراغ راهنما نصب کردند، نیاز بود که برای استفاده از آن، کلمه‌ای بیابیم یا بسازیم. مردم ترکیب «راهنما زدن» را ساختند و گرفت. در واقع کلمۀ «راهنما» در ترکیب «راهنما زدن»، تغییر کاربری داده و با پذیرفتن فعل «زدن»، چهره‌ای جدید از خود را به نمایش گذاشته است. پیش از این ابتکار، با «راهنما» هر کاری می‌کردند جز «‌زدن»! در اینجا، کلمۀ «راهنما» ساخته یا احیا نشده است؛ بلکه از رهگذر بازپروری و پردازش، معنایی جدید یافته است که البته پیوستگی آشکاری با معنای قدیم خود دارد. «حروف‌چینی» هم مثال خوبی است. حرف و چیدن، جدید نیست؛ اما نسبت دادن آنها به یكدیگر كه در چاپخانه‌‌ها اتفاق افتاد، جدید است. از همین دست است کلمۀ «ارتباط‌گیری» که در روابط‌عمومی مؤسسات و اداره‌ها ساخته شد و جا افتاد. «پرینت گرفتن» و «نظر گذاشتن = کامنت» هم همین حکایت را دارد. واژه‌پردازی غیر از ترکیب‌سازی است. در ترکیب‌سازی، کلماتی کنار هم می‌نشینند که پیشتر نیز میان آنها هم‌نشینی یا همراهی بوده است. بنابراین «آسیب‌شناسی» و مانند آن، ترکیب‌سازی است، نه واژه‌پردازی؛ زیرا «آسیب را شناختن»، جدید نیست؛ بر خلاف – مثلا – ارتباط گرفتن یا راهنما زدن، که جدید است. واژه‌پردازی، گرته‌برداری هم نیست. در گرته‌برداری، بر اثر تقلید از زبان‌های بیگانه، گاهی دو کلمه کنار هم می‌آیند که پیشتر با هم نمی‌آمدند و اکنون نیز نیازی به هم‌‌نشینی آن دو با یک‌دیگر نیست. مثلا وقتی کسی می‌گوید: «اجازه بدهید نخست خدمت شما سلامی داشته باشم» سلام را با داشتن، همراه کرده است که نه ریشۀ تاریخی دارد و نه نیازی به آن است؛ چون می‌توانست بگوید: «اجازه بدهید نخست سلامی کنم». از همین‌‌ گونه است: دوش گرفتن و خواب افتادن. این را هم بگویم که ما می‌توانیم برای غنی‌سازی زبان، رابطه‌های متفاوت میان کلمات را از متون گذشته کشف کنیم و به کار ببریم. مثلا من با نگاهی سطحی و سریع به باب نخست گلستان(سیرت پادشاهان)، ده‌ها رابطۀ واژگانی به چشمم خورد که امروز برای ما «متفاوت» محسوب می‌شود. چند نمونه‌اش را در زیر می‌آورم: «برادران حسد بردند و زهر در طعامش کردند» حسد بردن = حسادت ورزیدن، حسودی کردن. زهر در عذا کردن= زهر در غذا ریختن. «فرصت نگاه می‌داشتند.» فرصت را نگه داشتن = قدر فرصت را دانستن. «فریدون ... پادشاهی یافت.» پادشاهی یافتن = به پادشاهی رسیدن. «ملک را عجب آمد.» عجب آمدن = تعجب کردن. «خیال باطل بست.» خیال بستن = پنداشتن. «چندان نعمت را به چندین مدت برانداخت.» نعمت برانداختن = هدر دادن نعمت. استفاده از این‌گونه رابطه‌های متفاوت، نیاز به مهارت و تجربه دارد و کار نویسندگان تازه‌کار نیست؛ چون اندکی نابلدی در استفاده از این رابطه‌ها، زبان را از ریخت می‌اندازد. در عین حال، دیده‌ام که نویسندگان ورزیده و هنرمند، بدون اینکه به دام کهن‌گرایی و زبان باستانی بیفتند، این رابطه‌ها را به نثر خود راه داده‌اند و از این رهگذر به نثری رنگارنگ و سرشار از واژگان غیر تکراری دست یافته‌اند. بر هم زدن روابط کلیشه‌ای میان واژگان، اگر هنرمندانه صورت بگیرد، بسامد واژگانی نویسنده را بالا می‌برد و می‌دانیم که یکی از عوامل مهم در آفرینش نثرهای اثرگذار، بسامد واژه‌های غیر تکراری است. ۱۴۰۳/۰۷/۱۲ تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه هفتادو یکم: شنبه،۱۴مهر۱۴۰۳ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سعدی‌خوانی 🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی و ادبیات معاصر 🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی جلسۀ بیست‌ودوم: یک‌شنبه۱۵مهر۱۴۰۳ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر برگزار می‌کنند ⬅️ چهلمین دورۀ کلاس‌های آموزشی 🔹خواهران برادران 🔸ویرایش مقدماتی استاد حامد عبداللهی 🔸ویرایش رایانه‌ای وصفحه‌آرایی مقدماتی استاد علی کسرائیان 🔸خبرنگاری استاد مرتضی داستانی 🔸فیلم‌نامه‌نویسی مقدماتی استاد رضا رحیمی‌فرد 🔸داستان‌نویسی مقدماتی و تکمیلی استاد علی‌اصغر کاویانی 🔸داستان‌کاوی: تحلیل و بررسی داستان مدرن فارسی استاد احمد شهدادی 🔸نگارش در رسانه و فضای مجازی استاد حسن طاهری 🔸ویرایش تکمیلی استاد ابوالفضل طریقه‌دار 🔸نویسندگی استاد مجتبی علیزاده 🔸کارگاه و انجمن داستان‌نویسی استاد علی‌اصغر کاویانی 🔹کلاس‌های دانش‌آموزی 🔸داستان‌نویسی مقدماتی و پیشرفته (دختران) دانش‌آموزی استاد خانم زهرا نظری 🔸نویسندگی خلاق مقدماتی و پیشرفته(دختران) دانش‌آموزی استاد خانم شفیعه اسماعیلی 🔹 زمان ثبت‌نام: تا۲۰مهر ۱۴۰۳ ❇️ ثبت‌نام: غیرحضوری از طریق لینک: https://evand.com/events/kanunnevisandegan40 ☎️ تلفن تماس: ۰۲۵-۳۳۵۵۵۶۱۰ داخلی۵۰۳و ۵۰۱ ۰۲۵-۳۲۶۱۴۰۷۰ ۰۲۵-۳۷۸۳۱۴۲۱ 📱پیام به کارشناسان در ایتا : @toloumehr شبکه‌های اجتماعی: تلگرام و ایتا و سایت @qomqalam www.qomqalam.ir 🔸محل برگزاری: ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲ 💢کانون نویسندگان قم 💢دانشگاه طلوع مهر تلگرام | ایتا | سایت|دفتر مهارت افزایی
17.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی (جلسۀ هفتادو یکم) استاد علی حیدری یساولی ابیات نخست دفتر دوم تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آشنایی با دورۀ نویسندگی خلاق (ویژه دختران دانش‌آموز) استاد خانم شفیعه اسماعیلی 🔹 زمان ثبت‌نام: تا۲۰مهر ۱۴۰۳ ❇️ ثبت‌نام: غیرحضوری از طریق لینک: https://evand.com/events/kanunnevisandegan40 تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سه‌گانه‌های نگارش محمدکاظم کاظمی 🔻متن اصلی کشورهای زیادی از طریق معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های تولیدی خود که دست اندرکار صادرات ‌باشند استفاده می‏‌کنند. 🔹نظر ویراستار در این جمله «از طریق» هیچ لازم نیست. «استفاده کردن» هم با معنی جمله سازگار نیست، چون به فاعل جمله یعنی «کشورها» برمی‌گردد، در حالی که در واقع این شرکت‌ها هستند که از معافیت استفاده می‌کنند، نه کشورها. اصلاً این یک قاعده است که وقتی عبارت را بی‌دلیل می‌پیچانیم، اشتباه‌ها هم زیاد می‌شود. ✅ حاصل ویرایش (به سه شکل) ۱. کشورهای زیادی به شرکت‌های تولیدی خود که دست‌اندرکار صادرات باشند، معافیت مالیاتی می‌دهند. ۲. در بسیاری از کشورها شرکت‌های تولیدی‌ای که دست‌اندرکار صادرات باشند، معافیت مالیاتی دارند. ۳. بسیاری از کشورها به شرکت‌های تولیدی و صادرکننده، معافیت مالیاتی می‌دهند. ۱۴۰۳/۰۷/۱۷ تلگرام | ایتا | سایت|
20.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست سعدی‌خوانی (جلسۀ بیست و دوم) استاد حسن عزیزی «دنیا نَیرزد آنکه پریشان کنی دلی زنهار بَد مکن که نکردست عاقلی» تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آشنایی با دورۀ داستان‌نویسی (ویژه دختران دانش‌آموز) استاد خانم زهرا نظری 🔹 زمان ثبت‌نام: تا۲۰مهر ۱۴۰۳ ❇️ ثبت‌نام: غیرحضوری از طریق لینک: https://evand.com/events/kanunnevisandegan40 تلگرام | ایتا | سایت|
🌺حضرت امام حسن عسكرى عليه‌السلام: 🌺التَّواضُعُ نِعمَةٌ لا يُحسَدُ علَيها . 🌺فروتنی، نعمتی است كه به آن حسادت نمی‌شود. «منتخب ميزان الحكمه» صفحه۵۹۶ 🌺سالروز ولادت باسعادت حضرت امام حسن عسکری (علیه‌السلام) را تبریک می‌گوییم. 🌺 تلگرام | ایتا | سایت|
اینجا کویر داغ و نمک‌زار شور نیست ما رو به روی پهنه‌ی دریا نشسته‌ایم قم سال‌هاست با نفسش زنده مانده است باور کنید پیش مسیحا نشسته‌ایم بوی مدینه می‌وزد از شهر ما، بیا ما در جوار حضرت زهرا نشسته‌ایم 🏴 سالروز وفات کریمه اهل بیت(علیهم‌السلام)، حضرت فاطمه معصومه سلام الله‌علیها را تسلیت می‌گوییم. تلگرام | ایتا | سایت|
💢تناسب واژه با سبک و مخاطب سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا) در نوشته‌های عمومی، واژه نه باید فنّی و خاص باشد و نه سَخیف و سَبُک. باید اعتدال رعایت گردد و سعی شود که مخاطب واژه‌ها را به راحتی بفهمد. از آفات گویندگی و نویسندگی در میان بعضی عالمان، «به کارگیری واژه های خاص و اصطلاحی» است. کم نیستند دانشجویان و جوانانی که با همۀ علاقه‌شان به مباحث علمی، گاه از این‌گونه سخن گفتن و قلم زدن گله دارند. اکنون بعضی تعبیرهای این چُنین را ذکر می‌کنیم و برابرهای پیشنهادی را می آوریم. شایان تذکّر است که در ارائه برابرها، به جنبۀ کاربردی تعابیر نظر داشته‌ایم و نه معادلِ لفظ به لفظ: به شَرحْ ایضاً: این نیز مثلِ همان است علی ای حال / علی ای تقدیر: به هر حال إنْ قُلْت کردن / زدن: اِشکال گرفتن ذاتِ اقدس اِلاه: وجود پاک خداوند ائمه هُداهِ مَهدیین: امامان راهنمای رهیافته مسبوق به ذهن: آشنا طابَقَ النّعلُ بالنّعلِ: درست مثلِ هم صَبَّحَکم اللّه بالخیر: صبحتان به خیر لا تُعَدُّ و لاَ تُحْصی: از حدّ و حساب بیرون است به نَصِّ قرآن: قرآن به روشنی فرموده است روایات مأثوره: روایت‌های رسیده از امامان به عبارت اُخْرا: به بیان دیگر جمع بین این و آن: هر دو را به جا آوردن اگر اَمر دائر شود بین این و آن: اگر قرار شود یکی انجام گیرد لطائف‌الحِیل: با تدبیرهای نیکو ذَوی‌الحُقوق: صاحبانِ حق وَ قِس عَلی ذلک: مثل همان مُعْتَنابه: شایسته توجّه فَلِذا: بنا بر این بناءً علی هذا: بنابراین لا یخْفی: پوشیده نیست بِلا شُبهه: بی تردید واجدِ شرایط: دارای شرط‌ها اِلی یومِنا هذا: تا امروز بِالملازمه می‌فهمیم: از آن، این را هم می‌فهمیم عقاید حَقّه: عقیده‌های درست برگرفته از کتاب «بر بال قلم» ۱۴۰۳/۰۷/۲۴ تلگرام | ایتا | سایت|
💢رازهای نهفته در دو سال سکوت مولانا؛ تفسیر استاد یساولی از دیباچه دفتر دوم مثنوی ۱۹دی آنلاین: استاد علی حیدری یساولی در هفتاد و یکمین جلسه «شرح مثنوی» کانون نویسندگان قم، که در دانشگاه طلوع مهر برگزار شد، با قرائت بیت نخستین «مدتی این مثنوی تأخیر شد / مهلتی بایست تا خون شیر شد»، به بررسی دلایل دو سال وقفه در سرایش دفتر دوم مثنوی پرداخت. وی با تحلیل دیباچه این دفتر، به رمزگشایی از حکمت الهی نهفته در این تأخیر پرداخت و ابعاد عرفانی آن را توضیح داد. این استاد دانشگاه همچنین با بررسی نقش حسام‌الدین چلبی، یار وفادار مولانا، و تأثیر رویدادهای شخصی، از جمله درگذشت نزدیکان مولانا، به عمق تأثیر این وقایع بر روند سرایش مثنوی اشاره کرد. او با این توضیحات، به مخاطبان کمک کرد تا به درک عمیق‌تری از این اثر ارزشمند و فلسفه آن دست یابند. تلگرام | ایتا | سایت|
💢رازهای نهفته در دو سال سکوت مولانا؛ تفسیر استاد یساولی از دیباچه دفتر دوم مثنوی ۱۹ دی آنلاین: استاد علی حیدری یساولی در هفتاد و یکمین جلسه «شرح مثنوی» کانون نویسندگان قم، که در دانشگاه طلوع مهر برگزار شد، با قرائت بیت نخستین «مدتی این مثنوی تأخیر شد / مهلتی بایست تا خون شیر شد»، به بررسی دلایل دو سال وقفه در سرایش دفتر دوم مثنوی پرداخت. وی با تحلیل دیباچه این دفتر، به رمزگشایی از حکمت الهی نهفته در این تأخیر پرداخت و ابعاد عرفانی آن را توضیح داد. این استاد دانشگاه همچنین با بررسی نقش حسام‌الدین چلبی، یار وفادار مولانا، و تأثیر رویدادهای شخصی، از جمله درگذشت نزدیکان مولانا، به عمق تأثیر این وقایع بر روند سرایش مثنوی اشاره کرد. او با این توضیحات، به مخاطبان کمک کرد تا به درک عمیق‌تری از این اثر ارزشمند و فلسفه آن دست یابند. استاد یساولی در ادامه سخنان خود به اهمیت حسام‌الدین چلبی، یار وفادار و همراه معنوی مولانا اشاره کرد و بیان داشت که مولانا سرایش مثنوی را به دلیل افسردگی حسام‌الدین، که به علت درگذشت همسرش رخ داده بود، متوقف کرد. حسام‌الدین چلبی نه تنها از نزدیک‌ترین یاران مولانا بود، بلکه به عنوان مشوق اصلی او در سرودن مثنوی نقش اساسی داشت. این دوستی عمیق باعث شد که مولانا پس از بروز مشکلات روحی حسام‌الدین، از سرودن دست بکشد تا زمانی که شرایط بهبود یابد. همچنین این شاعر و استاد ادبیات فارسی به درگذشت صلاح‌الدین زرکوب، یکی دیگر از یاران و مرشدان مولانا، و نیز وفات پسر مولانا، علاءالدین، اشاره کرد. او گفت که این وقایع تلخ و شرایط روحی مولانا، مزید بر علت شدند و باعث شدند مولانا به مدت دو سال از سرودن مثنوی فاصله بگیرد. در ادامه جلسه، استاد یساولی بخش‌هایی از دیباچه دفتر دوم مثنوی را خواند و به تفسیر آن پرداخت. مولانا در دیباچه به حکمت الهی و فلسفه تأخیر در سرایش این دفتر اشاره کرده و می‌گوید که اگر بندگان از حکمت الهی در امور آگاه شوند، از انجام آن کارها بازمی‌مانند. استاد یساولی این نکته را برجسته کرد که مولانا تأخیر در سرودن مثنوی را ناشی از یک مشیت الهی می‌داند و معتقد است که این تأخیر به منظور آماده شدن روحی و معنوی بوده است تا بتواند معانی و حقایق الهی را بهتر دریافت کند. استاد یساولی در ادامه به بررسی مفهوم عشق و محبت بی‌حساب الهی در آثار مولانا پرداخت و به این نکته اشاره کرد که مولانا عشق را صفتی الهی و بی‌نهایت می‌داند. او با استناد به اشعار مولانا، بیان کرد که عشق حقیقی تنها در ذات خداوند نهفته است و عشق انسان‌ها نسبت به خداوند و به یکدیگر تنها به صورت مجازی و محدود است. در پایان، استاد یساولی از اهمیت نگاه مولانا به جهان هستی و معانی غیبی سخن گفت و یادآور شد که مثنوی معنوی علاوه بر ابعاد ادبی و شاعرانه، دارای عمقی فلسفی و عرفانی است که خوانندگان را به تفکر و تأمل در حکمت‌های الهی و حقیقت وجودی جهان دعوت می‌کند. در این جلسه که ابتدای دفتر دوم بود، ابیات نخست این دفتر شرح و مورد بررسی قرار گرفت و با پرسش و پاسخ حضار و ارائه نظرات تکمیلی استاد یساولی به پایان رسید. گفتنی است جلسات شرح مثنوی‌، شنبه هر هفته به همت کانون نویسندگان قم و با حضور استاد علی حیدری یساولی در دانشگاه طلوع مهربرگزار می‌شود. تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه هفتادودوم: شنبه،۲۸مهر۱۴۰۳ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
💢 حافظ‌‌‌خوانی 🔸 جلسه شرح غزلیّات حافظ 🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی 🔹جلسه دوازدهم: یک‌شنبه۲۹مهر۱۴۰۳ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر برگزار می‌کنند ⬅️ دوره ویرایش تکمیلی 🔹خواهران برادران استاد ابوالفضل طریقه‌دار ۱۰ جلسه (چهارشنبه ساعت ۱۵:۳۰) 🔹 شروع دوره: ۹ آبان ۱۴۰۳ 🔸تلفن: کانون ۳۷۸۳۱۴۲۱ دفتر مهارت‌افزایی ۳۲۶۱۴۰۷۰ 🔸آیدی‌های ارتباط: @kanooneqom @Toloumehr شبکه‌های اجتماعی: تلگرام و ایتا @qomqalam سایت: www.qomqalam.ir 🔸محل برگزاری :ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲ 💢کانون نویسندگان قم 💢دانشگاه طلوع مهر تلگرام | ایتا | سایت|