eitaa logo
کانون نویسندگان قم
2.1هزار دنبال‌کننده
517 عکس
83 ویدیو
8 فایل
🔹کانال رسمی کانون نویسندگان قم ارتباط با مدیر کانال: @kanooneqom نشانی: قم: خیابان دورشهر،نبش میدان رسالت، جنب دانشگاه طلوع مهر ، کانون نویسندگان قم تلفن: ۳۷۸۳۱۴۲۱ - ۰۲۵
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺حضرت امام حسن عسكرى عليه‌السلام: 🌺التَّواضُعُ نِعمَةٌ لا يُحسَدُ علَيها . 🌺فروتنی، نعمتی است كه به آن حسادت نمی‌شود. «منتخب ميزان الحكمه» صفحه۵۹۶ 🌺سالروز ولادت باسعادت حضرت امام حسن عسکری (علیه‌السلام) را تبریک می‌گوییم. 🌺 تلگرام | ایتا | سایت|
اینجا کویر داغ و نمک‌زار شور نیست ما رو به روی پهنه‌ی دریا نشسته‌ایم قم سال‌هاست با نفسش زنده مانده است باور کنید پیش مسیحا نشسته‌ایم بوی مدینه می‌وزد از شهر ما، بیا ما در جوار حضرت زهرا نشسته‌ایم 🏴 سالروز وفات کریمه اهل بیت(علیهم‌السلام)، حضرت فاطمه معصومه سلام الله‌علیها را تسلیت می‌گوییم. تلگرام | ایتا | سایت|
💢تناسب واژه با سبک و مخاطب سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا) در نوشته‌های عمومی، واژه نه باید فنّی و خاص باشد و نه سَخیف و سَبُک. باید اعتدال رعایت گردد و سعی شود که مخاطب واژه‌ها را به راحتی بفهمد. از آفات گویندگی و نویسندگی در میان بعضی عالمان، «به کارگیری واژه های خاص و اصطلاحی» است. کم نیستند دانشجویان و جوانانی که با همۀ علاقه‌شان به مباحث علمی، گاه از این‌گونه سخن گفتن و قلم زدن گله دارند. اکنون بعضی تعبیرهای این چُنین را ذکر می‌کنیم و برابرهای پیشنهادی را می آوریم. شایان تذکّر است که در ارائه برابرها، به جنبۀ کاربردی تعابیر نظر داشته‌ایم و نه معادلِ لفظ به لفظ: به شَرحْ ایضاً: این نیز مثلِ همان است علی ای حال / علی ای تقدیر: به هر حال إنْ قُلْت کردن / زدن: اِشکال گرفتن ذاتِ اقدس اِلاه: وجود پاک خداوند ائمه هُداهِ مَهدیین: امامان راهنمای رهیافته مسبوق به ذهن: آشنا طابَقَ النّعلُ بالنّعلِ: درست مثلِ هم صَبَّحَکم اللّه بالخیر: صبحتان به خیر لا تُعَدُّ و لاَ تُحْصی: از حدّ و حساب بیرون است به نَصِّ قرآن: قرآن به روشنی فرموده است روایات مأثوره: روایت‌های رسیده از امامان به عبارت اُخْرا: به بیان دیگر جمع بین این و آن: هر دو را به جا آوردن اگر اَمر دائر شود بین این و آن: اگر قرار شود یکی انجام گیرد لطائف‌الحِیل: با تدبیرهای نیکو ذَوی‌الحُقوق: صاحبانِ حق وَ قِس عَلی ذلک: مثل همان مُعْتَنابه: شایسته توجّه فَلِذا: بنا بر این بناءً علی هذا: بنابراین لا یخْفی: پوشیده نیست بِلا شُبهه: بی تردید واجدِ شرایط: دارای شرط‌ها اِلی یومِنا هذا: تا امروز بِالملازمه می‌فهمیم: از آن، این را هم می‌فهمیم عقاید حَقّه: عقیده‌های درست برگرفته از کتاب «بر بال قلم» ۱۴۰۳/۰۷/۲۴ تلگرام | ایتا | سایت|
💢رازهای نهفته در دو سال سکوت مولانا؛ تفسیر استاد یساولی از دیباچه دفتر دوم مثنوی ۱۹دی آنلاین: استاد علی حیدری یساولی در هفتاد و یکمین جلسه «شرح مثنوی» کانون نویسندگان قم، که در دانشگاه طلوع مهر برگزار شد، با قرائت بیت نخستین «مدتی این مثنوی تأخیر شد / مهلتی بایست تا خون شیر شد»، به بررسی دلایل دو سال وقفه در سرایش دفتر دوم مثنوی پرداخت. وی با تحلیل دیباچه این دفتر، به رمزگشایی از حکمت الهی نهفته در این تأخیر پرداخت و ابعاد عرفانی آن را توضیح داد. این استاد دانشگاه همچنین با بررسی نقش حسام‌الدین چلبی، یار وفادار مولانا، و تأثیر رویدادهای شخصی، از جمله درگذشت نزدیکان مولانا، به عمق تأثیر این وقایع بر روند سرایش مثنوی اشاره کرد. او با این توضیحات، به مخاطبان کمک کرد تا به درک عمیق‌تری از این اثر ارزشمند و فلسفه آن دست یابند. تلگرام | ایتا | سایت|
💢رازهای نهفته در دو سال سکوت مولانا؛ تفسیر استاد یساولی از دیباچه دفتر دوم مثنوی ۱۹ دی آنلاین: استاد علی حیدری یساولی در هفتاد و یکمین جلسه «شرح مثنوی» کانون نویسندگان قم، که در دانشگاه طلوع مهر برگزار شد، با قرائت بیت نخستین «مدتی این مثنوی تأخیر شد / مهلتی بایست تا خون شیر شد»، به بررسی دلایل دو سال وقفه در سرایش دفتر دوم مثنوی پرداخت. وی با تحلیل دیباچه این دفتر، به رمزگشایی از حکمت الهی نهفته در این تأخیر پرداخت و ابعاد عرفانی آن را توضیح داد. این استاد دانشگاه همچنین با بررسی نقش حسام‌الدین چلبی، یار وفادار مولانا، و تأثیر رویدادهای شخصی، از جمله درگذشت نزدیکان مولانا، به عمق تأثیر این وقایع بر روند سرایش مثنوی اشاره کرد. او با این توضیحات، به مخاطبان کمک کرد تا به درک عمیق‌تری از این اثر ارزشمند و فلسفه آن دست یابند. استاد یساولی در ادامه سخنان خود به اهمیت حسام‌الدین چلبی، یار وفادار و همراه معنوی مولانا اشاره کرد و بیان داشت که مولانا سرایش مثنوی را به دلیل افسردگی حسام‌الدین، که به علت درگذشت همسرش رخ داده بود، متوقف کرد. حسام‌الدین چلبی نه تنها از نزدیک‌ترین یاران مولانا بود، بلکه به عنوان مشوق اصلی او در سرودن مثنوی نقش اساسی داشت. این دوستی عمیق باعث شد که مولانا پس از بروز مشکلات روحی حسام‌الدین، از سرودن دست بکشد تا زمانی که شرایط بهبود یابد. همچنین این شاعر و استاد ادبیات فارسی به درگذشت صلاح‌الدین زرکوب، یکی دیگر از یاران و مرشدان مولانا، و نیز وفات پسر مولانا، علاءالدین، اشاره کرد. او گفت که این وقایع تلخ و شرایط روحی مولانا، مزید بر علت شدند و باعث شدند مولانا به مدت دو سال از سرودن مثنوی فاصله بگیرد. در ادامه جلسه، استاد یساولی بخش‌هایی از دیباچه دفتر دوم مثنوی را خواند و به تفسیر آن پرداخت. مولانا در دیباچه به حکمت الهی و فلسفه تأخیر در سرایش این دفتر اشاره کرده و می‌گوید که اگر بندگان از حکمت الهی در امور آگاه شوند، از انجام آن کارها بازمی‌مانند. استاد یساولی این نکته را برجسته کرد که مولانا تأخیر در سرودن مثنوی را ناشی از یک مشیت الهی می‌داند و معتقد است که این تأخیر به منظور آماده شدن روحی و معنوی بوده است تا بتواند معانی و حقایق الهی را بهتر دریافت کند. استاد یساولی در ادامه به بررسی مفهوم عشق و محبت بی‌حساب الهی در آثار مولانا پرداخت و به این نکته اشاره کرد که مولانا عشق را صفتی الهی و بی‌نهایت می‌داند. او با استناد به اشعار مولانا، بیان کرد که عشق حقیقی تنها در ذات خداوند نهفته است و عشق انسان‌ها نسبت به خداوند و به یکدیگر تنها به صورت مجازی و محدود است. در پایان، استاد یساولی از اهمیت نگاه مولانا به جهان هستی و معانی غیبی سخن گفت و یادآور شد که مثنوی معنوی علاوه بر ابعاد ادبی و شاعرانه، دارای عمقی فلسفی و عرفانی است که خوانندگان را به تفکر و تأمل در حکمت‌های الهی و حقیقت وجودی جهان دعوت می‌کند. در این جلسه که ابتدای دفتر دوم بود، ابیات نخست این دفتر شرح و مورد بررسی قرار گرفت و با پرسش و پاسخ حضار و ارائه نظرات تکمیلی استاد یساولی به پایان رسید. گفتنی است جلسات شرح مثنوی‌، شنبه هر هفته به همت کانون نویسندگان قم و با حضور استاد علی حیدری یساولی در دانشگاه طلوع مهربرگزار می‌شود. تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه هفتادودوم: شنبه،۲۸مهر۱۴۰۳ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
💢 حافظ‌‌‌خوانی 🔸 جلسه شرح غزلیّات حافظ 🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی 🔹جلسه دوازدهم: یک‌شنبه۲۹مهر۱۴۰۳ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر برگزار می‌کنند ⬅️ دوره ویرایش تکمیلی 🔹خواهران برادران استاد ابوالفضل طریقه‌دار ۱۰ جلسه (چهارشنبه ساعت ۱۵:۳۰) 🔹 شروع دوره: ۹ آبان ۱۴۰۳ 🔸تلفن: کانون ۳۷۸۳۱۴۲۱ دفتر مهارت‌افزایی ۳۲۶۱۴۰۷۰ 🔸آیدی‌های ارتباط: @kanooneqom @Toloumehr شبکه‌های اجتماعی: تلگرام و ایتا @qomqalam سایت: www.qomqalam.ir 🔸محل برگزاری :ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲ 💢کانون نویسندگان قم 💢دانشگاه طلوع مهر تلگرام | ایتا | سایت|
22.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی (جلسۀ هفتادو دوم) استاد علی حیدری یساولی ابیات نخست دفتر دوم تلگرام | ایتا | سایت|
💢بايسته‌های مخاطب‌مداری رضا بابایی اكثر پژوهش‌های علمی، افزون بر جنبۀ تحلیلی و گزارشی، ارزش‌داوری هم می‌كنند. بنابراین با گرایش‌های درونی خوانندگانشان درگیر می‌شوند. بدین رو علاوه بر مغزها، با قلب‌ها نیز سروكار دارند. قلب‌ها، قواعد خود را دارند و برخلاف مغزها چندان پیش‌بینی‌پذیر و قابل یكسان‌سازی نیستند. آنها كمتر تن به بخشنامه‌های دستوری یا حتی منطقی می‌دهند. هر مغزی را با چند استدلال می‌توان تسلیم كرد؛ اما لشكر براهین را به قلعۀ قلب‌ها راهی نیست. فرق است میان معتقد شدن و متقاعد گشتن. اولی، نصیب قلب است و دومی، بهرۀ عقل. به سخن دیگر، مغز را باید متقاعد كرد و قلب را معتقد. اقتضای مغز، غیر از تقاضای قلب است. قلب، كانون عواطف و مركز گرایش‌های ناخودآگاه است؛ اما مغز، قرارگاه اندیشه‌ها و كنش‌های خودآگاه. بنابراین بر آفرینندگان آثار فرهنگی است كه مخاطب خود را معجونی از گرایش‌های قلبی و كنش‌های مغزی بدانند، و یكی را فدای دیگری نكنند. پاره‌ای از نوشته‌ها و خطابه‌ها و برنامه‌های سمعی- بصری، یكی از این دو را می‌بینند و دیگری را نه. گاه چنان احساس‌گرایی می‌كنند كه گویی مخاطب آنان سراپا قلب است و تهی از مغز و اندیشه؛ گاه نیز چندان بر طبل استدلال‌های ریز و درشت می‌كوبند كه گویا عقل محض را خطاب می‌كنند! در كتاب‌ها و مقالات علمی، نباید عاطفۀ خواننده را تحریك كرد؛ همچنان‌كه در بیانات احساسی و شاعرانه، نباید میدان را به براهین عقلی و استدلال‌های خشك داد. در عین حال نباید از یاد برد كه خردورزی و نگارش علمی، ابایی از چاشنی‌های قلب‌پسند ندارد؛ چنانكه در حین گفت‌وگو با قلب‌ها نیز نباید از یاد برد كه مغز و عقل مخاطب نیز حاضر است و نظارت می‌كند. «باید در وجود یك نویسنده در آنِ واحد، یك متفكر، یك هنرمند و یك ناقد با هم مشغول كار باشند. وجود یكی از این مفروضات كافی نیست. متفكر، فعال و دلیر است؛ پاسخ چراها را می‌داند، هدف‌های نهایی را می‌بیند و نشانه‌های راهنما را مشخص می‌كند. هنرمند، احساساتی است و عواطف لطیف دارد. از هر طرف محاط در این سؤال است كه "چگونه" كار را باید انجام داد؛ به دنبال چراغ راهنما می‌رود، به فارغ شدن نیاز دارد؛ وگرنه پخش‌وپلا می‌شود، و تجزیه می‌گردد.» برگرفته از کتاب «آیین قلم» ۱۴۰۳/۰۷/۳۰ تلگرام | ایتا | سایت|
16.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست حافظ‌خوانی (جلسۀ دوازدهم) استاد حسن عزیزی «دلش به ناله میازار و ختم کن حافظ که رستگاری جاوید در کم آزاریست» تلگرام | ایتا | سایت|
🔸استاد ادبیات فارسی مطرح کرد: 🔸«حافظ»، راهنمای اخلاق و انسان‌دوستی استاد حسن عزیزی در دوازدهمین جلسۀ حافظ‌خوانی، با تفسیر اشعار حافظ، به نقش این شاعر بزرگ در ترویج اخلاق و انسان‌دوستی پرداخت و او را راهنمایی ارزشمند برای زندگی دانست." به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دوازدهمین جلسه از سلسله نشست‌های حافظ‌‌‌خوانی استاد حسن عزیزی، با موضوع بررسی مفاهیم عرفانی و اخلاقی در اشعار حافظ، به همت کانون نویسندگان قم در دانشگاه طلوع مهر برگزار شد. این نشست با حضور جمعی از علاقه‌مندان به ادبیات فارسی و عرفان برگزارشد. در این جلسه، استاد عزیزی با محوریت آثار حافظ، به بررسی مفاهیم عرفانی، اخلاقی و فرهنگی در شعر این شاعر بزرگ پرداخت و آن را با اشعار دیگر شاعران کلاسیک ایرانی همچون سعدی و فردوسی مقایسه کرد. استاد ادبیات فارسی در بخشی از سخنان خود، به مفهوم “کم‌آزاری” که در آثار شاعران ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد، اشاره کرد. وی ضمن تحلیل ابیاتی از حافظ و سعدی، خاطرنشان کرد: «رستگاری انسان در گرو بی‌آزاری و عدم آسیب رساندن به دیگران است. حافظ نیز، مانند سعدی و فردوسی، بر اصل کم‌آزاری یا بی آزاری تأکید دارد و بزرگ‌ترین گناه در فرهنگ ایرانی را مردم‌آزاری می‌داند.» وی همچنین به این موضوع پرداخت که بی‌آزاری تنها شامل انسان‌ها نمی‌شود، بلکه حیوان‌آزاری و تخریب طبیعت نیز در فرهنگ کهن ایرانی به‌شدت مذموم شمرده شده است. ادامه خبر را اینجا بخوانید: http://qomqalam.ir/category/%d8%ae%d8%a8%d8%b1-%d9%88-%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%b4/ تلگرام | ایتا | سایت|