eitaa logo
ققنوس
1.4هزار دنبال‌کننده
262 عکس
98 ویدیو
4 فایل
گاه‌نوشته‌های رحیم حسین‌آبفروش... نقدها و‌ نظرات‌تان به‌روی چشم: @qqoqnoos
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم‌الله الرحمن الرحیم
دیدنی نیست، گریستنی است، نیست، روزگار ماست، نیست، فراتر از سینما است، است، بغض‌فروخفته‌ای است که بر روی سر باز کرده‌است... فیلم نیست، است، است و چه‌قدر امروز، همه ما به این محتاجیم... . این‌بار بر شاخه درخت سینما نشسته و فریاد می‌زند پادشاه سال‌هاست که برهنه است! و همین کافی است که مغضوب و مبغوض این خسته باشی، از چه توقعی داری؟! . گفته بودند که شهر خالی است زعشاق، بود کز طرفی مردی از خویش برون آید و کاری بکند، حالا در میانه کرختی و خرفتی من و تو، در زمانه »توسعه حداکثری اقصی‌نقاط بدن« تو و من، در روزگار رونق و حراج شرف، نمی‌تواند فیلم‌های بی‌مزه آپارتمانی یا فیلم‌های پرافاده بسازد، حتی در این شرایط سراغ یا هم نمی‌رود، نه این‌که نتواند، که قبل‌تر ثابت کرده خوب هم می‌تواند، نمی‌تواند چون احتمالاً «چیزی» در اعماق وجودش نمی‌گذارد، «چیزی» که هرچند این‌روزها کم‌یاب است، اما قدیم‌ترها بیش‌تر پیدا می‌شد، «چیزی» که هرچند در دیکشنری انتلکتوئلْ‌جماعت وطنی پیدا نشود، اما در قاموس عوام‌الناس به آن می‌گویند... عبارتٌ‌اخرای . شیر مادرش حلال و دم پدرش گرم که این را جز از سر سفره حلال و طیب نمی‌توان برداشت... بعد از و پس از مدتی ایستادن در غبار، حالا پس از وقت آن رسیده بود که ببینی امرپز و و و ، اگر بودند بر کدام مصیبت گریبان چاک می‌دادند. خوش به‌حال ، وقتی که می‌آید برای یاری‌اش! می‌دانم این‌جا اسمش است، اما برای من است، بیچاره ! چه بار سنگینی بر دوشش نشسته، در روزگار ها، در دوره خاله‌زنک‌ها... . در شرایطی که من و تو فقط شاهدِساکت قصه‌ایم، تنها یک فریاد می‌زند... وقتی قدیمی‌ترها دست‌دردست بادقت آداب معاشرت را به‌جا می‌آورند، باز هم یک است که هنوز حس‌گرهایش کار می‌کند و وجودش سِرّ نشده... دردش می‌گیرد و این درد را فریاد می‌کند بر پرده سینما... من فارغ از خوب و بد فیلم و نقدها و نظرها، تعجب می‌کنم از مسؤولی که لاتاری را ببیند و... نه، توقع ندارم برود و بمیرد، اما تعجب می‌کنم اگر شب راحت بخوابد... . کاش جایی پیدا می‌شد و مصوب می‌کرد، شرط لازم برای پذیرش مسؤولیت در ، دوبار دیدن بادقت است، بعد از سه‌بار نوشیدن ! کاش جایی بود که مجاب می‌کرد، شرط شرکت در هر مذاکره‌ای از طرف ، مطالعه دقیق متن دیالوگ‌های است، بعد از مباحثه عمیق حرف‌های . ممنونیم ، ... ممنونیم که اون‌جای وجودمون رو... اسمش چی بود؟... داشت یادم می‌رفت، آها! غیرت، آره غیرت‌مون رو دوباره تکون دادی، دمت گرم... ! دل‌مون برای تنگ شده‌بود، برای و قصه‌هایش، یادت نرفته که؟: «ایام، ایام جشن بود. . همه تو اوج شادی بودن که یهو یه غول حمله کرد به این جشن... من شما رو نمی‌شناسم، اما اگه مثل ما حرف می‌زنید، پس معنی غیرتو می‌فهمید. این داره خشک می‌شه. شاهرگ این غیرت... کمک کنید نذاریم این اتفاق بیفته. من برا صبرتون یه می‌خوام؛ همین!» و و و ، و ، و ، همه و همه برای من قهرمان‌های دوست‌داشتنی یک قصه‌اند... . چه‌قدر حس غریب پایان فیلم، این درهم‌آمیختگی شیرین بود... زنده باشی ! سالیان سال برای فیلم بسازی، نه، نه، سالیان سال، ها را بدل کنی به ، که آن‌گاه هم خواهدشد... .  يک روز اگر از من و عشق و تو بپرسند: «پيغمبرتان كيست؟» بگو درد، بگو درد! . کجا باید برم یه دنیا خاطره‌ات تو رو یادم نیاره کجا باید برم که یک شب فکر تو منو راحت بذاره @qoqnoos2
وقتی از جاده به سمت یا حرکت می‌کنی، در پیچ‌وخم جاده یاد نقاشی‌های دوران کودکی می‌افتی و جاده‌ای که از دل کوه تا کناره کاغذ نقاشی پیش می‌آمد و درخت‌هایی که در کنار جاده کاشته بودی...، با این تفاوت که این‌جا بیلبوردهای غول‌پیکر جای درخت‌ها نشسته‌اند و تصویر پرسپکتیو جاده را کامل کرده‌اند... . در ، و ، نقش و جای‌‌گاه ویژه‌ای دارد یکی از اولین مظاهر و زیرساخت . در بین اتوبان‌های کشور هم مسیر ، اگر نگوییم استراتژیک‌ترین، یکی از استراتژیک‌ترین راه‌های ارتباطی کشور است. اتصال‌دهنده و کشور، مسیری که پذیرای بیشترین مسافر خارجی در کشور است، میهمانانی که عازم یکی از این دو مقصد هستند، شاه‌راه انتقالات فرهنگی... ازاین‌سو و هم، یکی دیگر از مظاهر این است، در قالب‌های مختلف، از پوستر و پرده‌های تبلیغاتی شهری تا مقتدرانه‌ترین حالت ممکن که بیلبوردها و پرده‌های عظیم تبلیغاتی، در اتوبان‌ها و جاده‌های بین‌شهری هستند. . مسیر اتوبان چند پرده تبلیغاتی دارد؟ هزینه چاپ و نصب هر پرده چه‌مقدار است؟ هزینه اجاره و تأمین نور هر پرده تبلیغاتی برای هر شب چه‌قدر است؟ هر هفته چه‌قدر؟ هر ماه چه‌قدر؟ هر فصل چه‌قدر؟ هر نیم‌سال چه‌قدر؟ هر... نمی‌دانم، اما آن‌قدر هست که در مهم‌ترین مناسبت‌ها و اتفاقات فرهنگی، زور نهادهای مختلف مردمی و غیرمردمی نمی‌رسد یا می‌رسد و نمی‌صرفد که پنج تا از این تابلوها را اجاره کنند... . بدن انسان چه‌قدر ژله نیاز دارند؟ مردم ایران چه‌قدر ژله می‌خورند؟ ژله از تولید می‌شود، ژلاتین از چه تولید می‌شود؟ جواب ظاهراً مغز استخوان یا است، خوک که پرورش نمی‌دهیم، هم وارد نمی‌کنیم لابد، فناوری و زیرساخت تولید ژلاتین از مغز استخوان گاو را هم ظاهراً داریم... حال چه میزان ظرفیت تولید ژلاتین در کشور داریم؟ چه تعداد کارخانه تولید ژله داریم؟ از بین این همه نشان‌تجاری مختلف چه مقدار مصرف می‌کنند؟ چه‌قدر برای صاحبانش دارد؟ . جواب سؤال‌های بالا هرچه باشد، ظاهراً ژلوس برای صاحبانش آن‌قدر سودآور هست که برای مدتی مدید، قاطبه بیلبوردهای غول‌پیکر متعدد این اتوبان را به خود اختصاص دهد، و البته کار به این‌جا ختم نمی‌شود، تمام مسیرهای ورودی شهر قم را تا قلب شهر ژلوس فتح کرده‌است... . تشکر ویژه داریم از این مهندسی‌ زیرساخت‌های فرهنگی، از این همه تدبیر و حکمت، از تمام نهادهای ذی‌ربط و بی‌ربط، از این چیدمان هوشمندانه، از این استقبال فرافرهنگی گردش‌گران جهان‌اسلام... . این قصه سر دراز دارد، از سال‌ها پیش و حذف تصاویر شهداء، تا چندسال پیش و تبلیغات گوشی نوکیا تا همین روزها و تبلیغ انواع هله‌هوله و چیپس و پفک‌های صددرصد ایرانی! تا تبلیغ سنگ توالت و واجبی! @qoqnoos2