29.mp3
4M
قرائت جزء بیست و نهم قرآن کریم
به روش تحدیر ( ترتیل قرآن با سرعت بیشتر )
با صدای استاد معتز آقایی
🔴 ارسال آثار و موارد خواسته شده به آیدی در ایتا : @mobinardakan
🔵عضویت در کانال خانواده قرآنی اردکان
https://eitaa.com/qoranardakan
نکات کلیدی جزء 29 قرآن کریم
بیست و نهمین قسمت از سری مقالات «معارفی از قرآن کریم» به آیاتی از جزء بیست و نهم این کتاب هدایت و سعادت اختصاص دارد. در این مقاله نیز به مانند گذشته آیاتی را محور بحث قرار داده و به بیان معارفی از آنها می پردازیم.
سوره ملک
نقش عقل و نقل در هدایت انسان
كلَُّمَا أُلْقِىَ فِیهَا فَوْجٌ سَأَلهَُمْ خَزَنَتهَُا أَ لَمْ یَأْتِكمُْ نَذِیرٌ(8) قَالُواْ بَلىَ قَدْ جَاءَنَا نَذِیرٌ فَكَذَّبْنَا وَ قُلْنَا مَا نَزَّلَ اللَّهُ مِن شىَْءٍ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فىِ ضَلَالٍ كَبِیرٍ(9)
وَ قَالُواْ لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فىِ أَصحَْابِ السَّعِیرِ(10- ملک)
هرگاه که گروهى در جهنم انداخته می شوند، نگهبانانش از آنها مىپرسند: مگر بیم دهنده اى برای شما نیامد؟ جواب می دهند: چرا؛ آمد ولى ما او را انكار كردیم و گفتیم: خدا هیچ چیز نازل نكرده است و شما بیم دهندگان هم در گمراهى بزرگى هستید. آنگاه مى گویند: اگر ما به دعوت نجاتبخش آنان گوش کرده بودیم یا در حقایق خلقت تعقّل كرده بودیم؛ کارمان به اینجا نمی کشید و الان بین جهنمیان نبودیم.
مراد از « فَوْجٌ » در اینجا همان کفار و فاسقانی هستند که آنها را دسته دسته وارد جهنم می کنند.(1) منظور از «خزنة» در اینجا ملائكهاى هستند كه مامور بر آتشند و انواع عذاب هاى جهنم را تدبیر میكنند.
مراد از «سمع» و «عقل» در اینجا عمل به مقتضای این دو است. بنابراین معنای آیه این می شود: دوزخیان در پاسخ فرشتگان مى گویند: اگر ما در دنیا دستورات رسولان را اطاعت كرده بودیم و یا در ادله و معارف آنها تعقل مىكردیم، امروز در زمره اهل جهنم نبودیم و همانند ایشان در آتش جاودان، معذب نمىشدیم
بنابراین هر دسته اى كه به جهنم ریخته مىشوند، ملائكه جهنم با توبیخ از آنها مى پرسند: مگر کسی که شما را از چنین عذابى بترساند برایتان نیامده بود؟ در پاسخ آنها اعتراف مىكنند به اینكه نذیر برایشان آمد و از آتش دوزخ انذارشان كرد؛ ولى آنها تكذیبش كردند و به او افترا بستند.
دو نکته
1. این آیات، به اصلى ترین عامل سیه روزی دوزخیان اشاره کرده آن را به بهترین وجه ممکن تحلیل می کند. می فرماید: خداوند متعال هم از یك سو گوش شنوا و عقل و فطرت الهی به اینها داد و هم از سوى دیگر پیامبرانش را با دلائل روشن به سوی اینها گسیل داشت؛ اگر اینها از این همه ابزار هدایت که در اختیارشان قرار گرفت بهره می بردند هرگز سرانجامشان به جهنم ختم نمی شد.
2. روح انسان به مانند زمینی است که خداوند متعال او را به چشمه درون (عقل) و نهر بیرون (وحی) مجهز کرد تا انسان با بهره از این دو نهال جان خود را برویاند و به ثمر برساند؛ اما اگر آدمی با سوء اختیار خود چشمه درون را کور کند و راه را بر نهر بیرون ببندد به هدف مطلوب از خلقت(3) نرسیده و به ناچار کویر جان او در آتش خود ساخته خواهد سوخت.
سوره حاقه
کاری که هم ردیف کفر به خداست
وَ أَمَّا مَنْ أُوتىَِ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَیَقُولُ یَالَیْتَنىِ لَمْ أُوتَ كِتَابِیَهْ(25)... خُذُوهُ فَغُلُّوهُ(30)ثُمَّ الجَْحِیمَ صَلُّوهُ(31) ...
إِنَّهُ كاَنَ لَا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ الْعَظِیمِ(33)وَ لَا یحَُضُّ عَلىَ طَعَامِ الْمِسْكِینِ(34- حاقه)
و اما كسى كه پرونده اعمالش را به دست چپش دهند، مىگوید: اى كاش پرونده ام را دریافت نمى كردم ... او را بگیرید و در غل و زنجیرش كشید؛ آن گاه به دوزخش دراندازید ...
زیرا او به خداى بزرگ ایمان نمى آورده و مردم را به اطعام نیازمندان تشویق نمى كرده است.
بر اساس این آیات عده ای را نامه عمل به دست چپ می دهند و آنها را در غل و زنجیر کشیده و به دوزخ می افکند و در مقام بیان علت این عذاب گفته می شود جرم اینها دو چیز بوده: یکی اینکه به خداوند متعال ایمان نیاوردند و دیگر اینکه مردم را برای کمک به نیازمندان و رفع حوائج آنها تشویق و ترغیب نمی کردند.
علامه طباطبایی(ره) در شرح « وَ لَا یحَُضُّ عَلىَ طَعَامِ الْمِسْكِینِ » می نویسد: یعنی در مورد بینوایان سهل انگاری می کردند و رنجی که فقرا می کشیدند اهمیتی برای آنها نداشت.(4)
این آیات به روشنی معنایی که از آیه 19 سوره ذاریات فهمیده می شود را تایید می کند. آن معنا این بود که بر اهل تقوا لازم است تا بخشی از اموال خود را برای رفع نیاز نیازمندان اختصاص دهند و این غیر از واجبات مالی مانند خمس و زکات است. در این فراز، کسانی که آن واجب را ترک کرده و نسبت به نیازمندان بی تفاوت باشند را تهدید به عذابی می کند که قطعاً واقع خواهد شد.
نکته قابل توجه اینکه قرآن کریم این بی تفاوتی در حق مستمندان را گناهی بزرگ در ردیف کفر به خداوند عظیم بیان می کند که این طرز بیان گویای شدت و عظمت این معصیت است.
سوره معارج
عذاب فوری برای منکر ولایت
سَأَلَ سَائلُ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ(1- معارج)تقاضا كننده اى تقاضاى عذابى كرد كه واقع شد.
براساس شأن نزولی که برای این آیه از طریق شیعه و سنی به ما رسیده است این تقاضا كننده « نعمان بن حارث» یا «نضر بن حارث» بود كه به هنگام منصوب شدن على علیه السلام به مقام خلافت و ولایت در غدیر خم و پخش شدن این خبر در شهرها، بسیار خشمگین شد و خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و گفت: آیا این جریان را از پیش خود به راه انداختی یا اینکه از ناحیه خداوند مآمور به اجرای آن بودی؟ پیامبر صلی الله علیه و آله با صراحت فرمود: از ناحیه خدا مأمور به انجام آن بودم. او که باین سخن بیشتر ناراحت شده بود گفت: خداوندا! اگر این خلافت و ولایت حق است و از ناحیه توست؛ سنگى از آسمان بر ما فرود آور! در این هنگام سنگى فرود آمد و بر سر او خورد و او را به هلاکت رساند.(5)
باز هم تاکیدی بر لزوم کمک به نیازمندان
الْمُصَلِّینَ(22)الَّذِینَ هُمْ عَلىَ صَلَاتهِِمْ دَائمُونَ(23)وَ الَّذِینَ فىِ أَمْوَالهِِمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ(24)لِّلسَّائلِ وَ الْمَحْرُومِ(25- معارج)
نماز گزاران، آنان كه همواره بر نمازشان مداوم و پایدارند و آنان كه در اموالشان حقّى معلوم است براى درخواست كننده [تهیدست] و محروم [از معیشت و ثروت].
این آیات نیز در کنار آیات 19 سوره ذاریات و 34 سوره حاقه، توجه و رسیدگی به امور نیازمندان و رفع نیاز آنها را از وظایف مهم و حتمی مردم اهل ایمان و تقوا و نماز بر شمرده و بر انجام آن تاکید می کند.
کمک به نیازمندان
باز هم تکرار می کنیم که مراد از این حق در اموال واجبات مالی مشهور مثل زکات نیست.
علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این آیه بر این معنا تاکید کرده و به اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام می نویسد: بعضى از مفسرین حق معلوم را به زكات واجب تفسیر كرده اند؛ اما در حدیثى از امام صادق علیه السلام(6) آمده كه حق معلوم، زكات نیست؛ بلكه مقدار معلومى است كه به فقرا انفاق مىكنند.(7)
سوره جن
چه کسانی هیزم جهنمند؟
همین کسانی که در دنیا با ظلم و ستم خود آتش گناه و معصیت را در جامعه شعله ور می کردند؛ در قیامت هم هیزم و وقود جهنم شده و با ورودشان هم خود می سوزند و هم آتش دوزخ را شعله ورتر می کنند
وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكاَنُواْ لِجَهَنَّمَ حَطَبًا (15- جن)ستمگران که منحرفین از جاده عدالتند هیزمان جهنمند.
همین کسانی که در دنیا با ظلم و ستم خود آتش گناه و معصیت را در جامعه شعله ور می کردند؛ در قیامت هم هیزم و وقود جهنم شده و با ورودشان هم خود می سوزند و هم آتش دوزخ را شعله ورتر می کنند
این آیه از آیاتی است که با صراحت تمام اعلام می دارد که جهنم و عذاب آن باطن همین گناهانی است که افراد در دنیا خود را به آن آلوده کردند. آیه مورد بحث نظیر آیه 24 سوره بقره (فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاس) تبهکاران و ستمگران را هیزم و عامل برافروختگی جهنم معرفی می کند؛ همین کسانی که در دنیا با ظلم و ستم خود آتش گناه و معصیت را در جامعه شعله ور می کردند؛ در قیامت هم هیزم و وقود جهنم شده و با ورودشان هم خود می سوزند و هم آتش دوزخ را شعله ورتر می کنند.
سوره مدثر
چه کردی آمدی جهنم؟
مَا سَلَكَكمُْ فىِ سَقَرَ(42)قَالُواْ لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ(43)وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ(44)وَ كُنَّا نخَُوضُ مَعَ الخَْائضِینَ(45)وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ(46) حَتىَّ أَتَئنَا الْیَقِینُ(47- مدثر)
[به آنان رو كرده] مى گویند: چه چیز شما را به دوزخ وارد كرد؟ مى گویند: ما از نمازگزاران نبودیم و به تهیدستان و نیازمندان طعام نمى دادیم و با فرورفتگان [در گفتار و كردار باطل] فرومى رفتیم و همواره روز جزا را انكار مىكردیم تا آنكه مرگ ما فرا رسید.
بر اساس این آیات، وقتی از دوزخیان سوال می شود چه کردید که اهل جهنم شدید؟ آنها چهار عامل را از مهمترین عوامل این بدعاقبتی خود معرفی می کنند و می گویند:
نخست اینكه ما از نمازگزاران نبودیم (قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ) که اگر نماز مىخواندیم نماز ما را به یاد خدا مىانداخت و نهى از فحشاء و منكر مىكرد و ما را به صراط مستقیم الهى دعوت مىنمود.(8)
دیگر اینكه ما اطعام مسكین نمى كردیم (وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ) مراد از «اطعام مسكین»، انفاق بر تهى دستان جامعه است به مقدارى كه بتوانند كمر راست كنند و حوائجشان برطرف شود.(9) گرچه اطعام مسكین به معنى غذا دادن به بینوایان است؛ ولى ظاهرا منظور از آن، هر گونه كمك به نیازمندیهاى ضرورى نیازمندان مىباشد؛ اعم از خوراك و پوشاك و مسكن و غیر اینها.(10)
گرچه اطعام مسكین به معنى غذا دادن به بینوایان است؛ ولى ظاهرا منظور از آن، هر گونه كمك به نیازمندیهاى ضرورى نیازمندان مىباشد؛ اعم از خوراك و پوشاك و مسكن و غیر اینها
منظور از «خوض» سرگرمى عملى و زبانى در باطل، و فرو رفتن در آن است، به طورى كه به كلى از توجه به غیر باطل غفلت شود.(12)
«خوض در باطل» معنى وسیع و گستردها ى دارد كه هم شامل ورود در مجالس كسانى مىشود كه آیات خدا را به باد استهزا مىگیرند، تبلیغات ضد اسلامى مىكنند، یا ترویج بدعت مىنمایند، و یا شوخی هاى ركیك دارند، یا گناهانى را كه انجام دادهاند به عنوان افتخار یا لذت نقل مىكنند، و همچنین شركت در مجالس غیبت و تهمت و لهو و لعب و مانند آنها، ولى در آیه مورد بحث بیشتر نظر بر مجالسى است كه براى تضعیف دین خدا و استهزاى مقدسات، و ترویج كفر و شرك و بىدینى تشكیل مىشود.
این آیات به خوبى استفاده مىشود كه این امور چهار گانه یعنى«نماز» و «زكات» و «ترك مجالس اهل باطل» و «ایمان به قیامت»، اهمیت و نقش فوق العادهاى در هدایت و تربیت انسان دارد و بر همین اساس؛ جهنم جاى نمازگزاران واقعى، زكات دهندگان، تاركان باطل و مؤمنان به قیامت نیست
سپس مىافزایند: و اینكه ما همواره روز جزا را انكار مىكردیم (وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ)؛ تا زمانى كه مرگ ما فرا رسید (حَتَّى أَتانَا الْیَقِینُ). ناگفته پیداست که انكار معاد و روز حساب، تمام ارزش هاى الهى و اخلاقى را متزلزل مىسازد و انسان را براى ارتكاب گناه شجاع مىكند، و موانع را از این راه بر مىدارد، مخصوصاً اگر این مسأله به صورت یك امر مداوم تا پایان عمر در آید.
از این آیات به خوبى استفاده مىشود كه این امور چهار گانه یعنى«نماز» و «زكات» و «ترك مجالس اهل باطل» و «ایمان به قیامت»، اهمیت و نقش فوق العادهاى در هدایت و تربیت انسان دارد و بر همین اساس؛ جهنم جاى نمازگزاران واقعى، زكات دهندگان، تاركان باطل و مؤمنان به قیامت نیست.(13)
پی نوشت ها :
(1) وَ سِیقَ الَّذِینَ كَفَرُوا إِلى جَهَنَّمَ زُمَراً : كسانى كه كافر شدند دسته دسته به سوى دوزخ سوق داده مىشوند. (71- زمر)
(2) ر.ک: المیزان ج19 ص352-353
(3) وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ (56- ذاریات)
(4) المیزان ج19 ص401
(5) به نقل از تفسیر نمونه ج25 ص9
(6) من لا یحضره الفقیه ج2 ص48 و نیز کنزالدقائق ج14 ص457
(7) المیزان ج20 ص15-16
(8) نمونه ج25 ص253
(9) المیزان ج20 ص97
(10) نمونه ج25 ص253
(11) نمونه ج25 ص254
(12) المیزان ج20 ص97
(13) نمونه ج25 ص254-255
نکات کلیدی و پیام های مهم جزء بیست و نه
نمازگزار از منظر قران کیست؟
در سوره معارج، رفتار و ویژگیهای مصلین بیان شده است.
الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ{23}همان كسانى كه بر نماز(عبادت) شان مداومت مىكنند {23}
وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ {24}و همانان كه در اموالشان حقى معلوم است {24}
لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ {25}براى سائل و محروم {25}
وَالَّذِينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ {26}و كسانى كه روز جزا را باور دارند {26}
وَالَّذِينَ هُم مِّنْ عَذَابِ رَبِّهِم مُّشْفِقُونَ {27}و آنان كه از عذاب پروردگارشان بيمناكند {27}
إِنَّ عَذَابَ رَبِّهِمْ غَيْرُ مَأْمُونٍ {28}چرا كه از عذاب پروردگارشان ايمن نمىتوانند بود {28}
وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ {29}و كسانى كه دامن خود را حفظ مىكنند {29}
{إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ {30}مگر بر همسران خود يا كنيزانشان كه [در اين صورت] مورد نكوهش نيستند {30}
{فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ {31}و هر كس پا از اين [حد] فراتر نهد آنان همان از حد درگذرندگانند {31}}}
وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ {32}و كسانى كه امانتها و پيمان خود را مراعات مىكنند {32}
وَالَّذِينَ هُم بِشَهَادَاتِهِمْ قَائِمُونَ {33}و آنان كه بر شهادتهاى خود ايستادهاند {33}
وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ{34}وكسانى كه بر(کیفیت يا حفظ اثار)نمازشان مراقبت میکنند 34
أُوْلَئِكَ فِي جَنَّاتٍ مُّكْرَمُونَ {35}آنها هستند كه در باغهايى [از بهشت] گرامى خواهند بود {35}
صفات و رفتارهای ذکر شده در این فراز، از ایه 22-28 عکس رفتارهای مجرمین است که در سوره مدثر بیان شد:نماز نمیخواندند، مساکین را اطعام نمیکردند،یوم الدین را تکذیب میکردند و با یاوه سرایان و مستهزیین همراهی میکردند.
سپس در آیات بعدی چند رفتار مثبت اجتماعی دیگر هم اضافه شده است:پاک دامنی،امانت داری،صداقت و استواری در شهادت دادن.در واقع میتوان این آیات را چک لیست رفتارها و باورهای افراد مطلوب و بهشتی دانست. در واقع نمازگزاران باید متخلق به یک مجموعه اداب و رفتارها باشند تا جزو مصلین باشند و فقط نمازخواندن ظاهری کافی نیست.
عیب گیری و طعن زنی ممنوع
«هَمّازٍ مَشّاءٍ بِنَمِیمٍ»این مردم همّاز سخن چین.همّاز یعنی همز كن. سوره قلم
هَمز و لَمز كه در سوره ی«وَیْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» هم داریم، به معنی عیب گیری و طعن زنی است. در
باب «همز» گفته اند نه هر گونه عیب گیری و طعن زنی است، بلكه عیب گیری و طعن زنی به نوع پست و حقیرش؛ آنهایی كه دائماً با چشم و اشاره و شكلك در آوردن از مردم عیب جویی می كنند، تقلید مردم را درمی آورند، با گوشه ی چشم به یك عیبی اشاره می كنند. انسان وقتی بخواهد عیب_جویی كند، یك وقت خیلی صریح و قاطع با زبان حرفش را می زند. یك وقت نه، در مقابل طرف كه هست وقتی كه او در چشمهایش نگاه می كند با تواضع با او حرف می زند كه مخلص شما هستیم، حضرتعالی چنین و. . . تا او رویش را آن طرف می كند شكلك درمی آورد، تقلید او را می كند. این هم خودش از حقارت و پستی است.یك مرد و یك انسان كه شخصیت داشته باشد [چنین نمی كند. ]اولاً خود غیبت كردن پشت سر مردم علامت بی شخصیتی است.روبروی او بگو.تو وقتی كه او به طرف تو نگاه می كند مثل یك آدم در مقابلش ایستاده ای؛ رویش را كه به آن طرف برمی گرداند با چشم و لب اشاره می كنی، عیبش را آشكار می كنی، زیرزبانی حرف می زنی!"
کتاب آشنایی باقرآن.تفسیر سوره قلم شهید مطهری
آیا آیه ی معروف وَ إِنْ یَكادُ، دفع چشم زخم است؟
"آیا آیه ی «وَ إِنْ یَكادُ اَلَّذِینَ كَفَرُوا لَیُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ» خاصیت جلوگیری از چشم زخم دارد؟ ما تا حالا به مدركی (حدیثی، جمله ای) برخورد نكرده ایم كه دلالت كند و بگوید از این آیه برای چشم زخم استفاده كنید.اینكه چشم زخم حقیقت است یا نه، یك مسأله است (فرضاً حقیقت است ولو در بعضی از افراد)و اینكه این آیه برای دفع چشم زخم باشد مسأله ی دیگری است. چیزی كه از طرف پیغمبر یا ائمه به ما نرسیده باشد، از پیش خود نباید بتراشیم." کتاب آشنایی با قرآن،شهيد مطهري ، تفسیر سوره قلم
"ما در قرآن آیه زیاد داریم، آیاتی که برای شعار قراردادن فوق العاده عالی است، جمله های زیادی داریم از پیغمبر و ائمه؛ ولی هیچ آیه ای به اندازه آیه «وَ انْ یَکادُ الَّذینَ کَفَروا» در میان مردم برای شعار رایج نشده است. ولی در هر خانه ای که بروید آیه «وَ انْ یَکادُ الَّذینَ کَفَروا» را می بینید، یعنی منم که خداوند چنین نعمت هایی به من داده و تویی که چشم شور داری و می خواهی چشم زخم به ما بزنی؛ برای این که جلوی چشم شور تو را گرفته باشم این تابلو را در اینجا نصب کرده ام و شاید کمتر خانه ای است که چنین چیزی در آن نباشد. "مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج ۲۷، ص: ۳ و ۶۳۲
هرچه می توانید قرآن قرائت کنید
خداوند در آیات ابتدای سوره مزمل، به پیامبر دستور تهجد و عبادت شبانه در حدود نیمی از شب را
میدهد . در آیه اخر همین سوره برای مسلمانانی که مایل به اجرای این کار بودند ، تخفیف داده و بسته جایگزین برای آنها معرفی میکند.
در حقيقت پروردگارت میداند كه تو نزديك به دو سوم از شب و گاهي نصف آن و گاهي يك سوم آن را به عبادت برمى خيزي و نيز گروهى از كسانى كه با تواند (كه داوطلبانه به اجراي حكمي كه مختص پيامبر بوده است اقدام كردند) خداست كه شب و روز را اندازه گيرى مى كند. او میدانست كه شما هرگز نميتوانيد آن (قيام شبانه مستمر در حدود نيمي از شب) را (بطوركامل) تحصيل كنيد .پس بر شما نظر لطف كرد [اينك بجاي ملزم شدن به قيام نيمي از شب] هر چه از قرآن ميسر ميشود (در شب)بخوانيد خدا میدانست كه به زودى در ميانتان بيمارانى خواهند بود و عده اى ديگر در زمين سفر میكنند و در پى روزى خدا هستند و گروهى ديگر در راه خدا پيكار مینمايند (و شايد به همان قرايت شبانه نيز موفق نشوند)پس (در روز) هر چه از [قرآن] ميسر شد تلاوت كنيد و نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد و وام نيكو به خدا دهيد و هر كار خوبى براى خويش از پيش فرستيد آن را نزد خدا بهتر و با پاداشى بيشتر باز خواهيد يافت و از خدا طلب آمرزش كنيد كه خدا آمرزنده مهربان است( 20)
خداوند راه هدایت را عرضه کرد. انسان است که بپذیرد یا کفران کند.
إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا {3}سوره انسان
ما راه را به او نشان داديم خواه شاكر باشد و پذيرا گردد يا ناسپاس {3}
آیات ۱-۲ سوره انسان، بطور خلاصه به مراحل تکامل و آفرینش انسان اشاره میکند که در دوره ای اصلا موجود قابل ذکری نبوده است. اما پس از آن و از طریق تشکیل نطفه (وسپس طی مراحل رشد جنینی) ورود انسان به این عالم محقق شده است.
در آیات ۳و۴، خداوند میفرماید برای انسانی که باین دنیا وارد شده، ابزار شناخت (گوش و چشم) را هم داده، راه هدایت را نشان داده و در واقع نعمت وجود را با نعمت هدایت تکمیل کرده است .اما انسان میتواند از این نعمت هدایت استفاده کند (شاكر) یا آنرا نپذیرد (كفران) و بکار نگیرد که در این صورت بعنوان ناسپاسی و کفران، سرنوشت شومی در جهان دیگر خواهد داشت (غل و زنجیر و شعله سوزان) درصورت استفاده از این نعمت هدایت، جزو ابرار خواهد بود که پاداش خوبی در انتظارش میباشد که در آیات 5-22 بطور مبسوط، رفتار و سرنوشت مطبوع شاکران و پذیرندگان هدایت را بیان کرده است.
عصاره فراز ایات 1-4:خدایی که انسان را از عدم، هستی بخشید، ملزومات هدایت او را هم در اختیارش گذاشت. این انسان است که در آزمایش زندگی دنیوی، با پذیرش هدایت خدا ، شاکر او باشد یا ناسپاسی کند که سرنوشت اخروی کفران، آتش سوزان است.
30.mp3
4.04M
قرائت جزء سی ام قرآن کریم
به روش تحدیر ( ترتیل قرآن با سرعت بیشتر )
با صدای استاد معتز آقایی
🔴 ارسال آثار و موارد خواسته شده به آیدی در ایتا : @mobinardakan
🔵عضویت در کانال خانواده قرآنی اردکان
https://eitaa.com/qoranardakan
آیه 28.mp3
94.3K
آیه بیست و هشتم سوره ملک
طرح حفظ روزانه یک آیه از سوره مبارکه ملک
قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَهْلَكَنِيَ اللَّهُ وَمَنْ مَعِيَ أَوْ رَحِمَنَا فَمَنْ يُجِيرُ الْكَافِرِينَ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ
بعد از اینکه حفظ کردید ، صدای خودتان را با موبایل ضبط کنید و برای ما بفرستید...
🔴 ارسال آثار و موارد خواسته شده به آیدی در ایتا : @mobinardakan
🔵عضویت در کانال خانواده قرآنی اردکان
https://eitaa.com/qoranardakan
ترجمه 28.mp3
45.1K
ترجمه آیه بیست و هشتم سوره ملک
طرح حفظ روزانه یک آیه از سوره مبارکه ملک
بگو: «به من خبر دهید اگر خداوند مرا و تمام کسانی را که با من هستند هلاک کند، یا مورد ترحّم قرار دهد، چه کسی کافران را از عذاب دردناک پناه میدهد؟!»
ارسال آثار و موارد خواسته شده به آیدی در ایتا : @mobinardakan
🔵عضویت در کانال خانواده قرآنی اردکان
https://eitaa.com/qoranardakan
آیه29.mp3
92.3K
آیه بیست و نهم سوره ملک
طرح حفظ روزانه یک آیه از سوره مبارکه ملک
قُلْ هُوَ الرَّحْمَٰنُ آمَنَّا بِهِ وَعَلَيْهِ تَوَكَّلْنَا ۖ فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
بعد از اینکه حفظ کردید ، صدای خودتان را با موبایل ضبط کنید و برای ما بفرستید...
🔴 ارسال آثار و موارد خواسته شده به آیدی در ایتا : @mobinardakan
🔵عضویت در کانال خانواده قرآنی اردکان
https://eitaa.com/qoranardakan
ترجمه 29.mp3
36.9K
ترجمه آیه بیست و نهم سوره ملک
طرح حفظ روزانه یک آیه از سوره مبارکه ملک
بگو: «او خداوند رحمان است، ما به او ایمان آورده و بر او توکّل کردهایم؛ و بزودی میدانید چه کسی در گمراهی آشکار است!»
ارسال آثار و موارد خواسته شده به آیدی در ایتا : @mobinardakan
🔵عضویت در کانال خانواده قرآنی اردکان
https://eitaa.com/qoranardakan
آیه 30.mp3
106.6K
آیه سی ام سوره ملک
طرح حفظ روزانه یک آیه از سوره مبارکه ملک
قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِمَاءٍ مَعِينٍ
بعد از اینکه حفظ کردید ، صدای خودتان را با موبایل ضبط کنید و برای ما بفرستید...
🔴 ارسال آثار و موارد خواسته شده به آیدی در ایتا : @mobinardakan
🔵عضویت در کانال خانواده قرآنی اردکان
https://eitaa.com/qoranardakan
ترجمه 30.mp3
41K
ترجمه آیه سی ام سوره ملک
طرح حفظ روزانه یک آیه از سوره مبارکه ملک
بگو: «به من خبر دهید اگر آبهای (سرزمین) شما در زمین فرو رود، چه کسی میتواند آب جاری و گوارا در دسترس شما قرار دهد؟!»
ارسال آثار و موارد خواسته شده به آیدی در ایتا : @mobinardakan
🔵عضویت در کانال خانواده قرآنی اردکان
https://eitaa.com/qoranardakan
هدایت شده از مسجد زیرده اردکان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
کلیپ روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان
🌼 نکته تفسیری جزء بیست و نهم قرآن کریم
🔶️سخنرانی کوتاه حجت الاسلام والمسلمین حاج سید اسماعیل شاکر امام جمعه محترم
موضوع:
🔹️سوال و پاسخی بین اهل بهشت و جهنم
🔹️چهار دلیل جهنمی شدن در سوره مدثر
🔹️بی نمازی کم کم آدم را به کفر می کشاند
🔸️رمضان ۱۳۹۹
#سخنرانی
#رمضان
#مسجد_زیرده
@masjed_zirdeh
هدایت شده از پیک معرفت اردکان
17.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ پیامی از دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان
🎙با کلام
امام جمعه موقت حجت الاسلام #محیطی
⏳زمان
دو دقیقه و ۱۵ ثانیه
#پیک_معرفت
@peykemarefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
10 درس سبک زندگی قرآنی از جزء بیست و هشتم قرآن / استاد حاج ابوالقاسم
🔴 ارسال آثار و موارد خواسته شده به آیدی در ایتا : @mobinardakan
🔵عضویت در کانال خانواده قرآنی اردکان
https://eitaa.com/qoranardakan
جزء۲۹.wav
28.31M
💠قرائت ترتیل جزء بیست و نهم قرآن کریم
🔶با لحن و صدای استاد و حافظ بزرگوار اردکانی
جناب آقای علی هاتفی اردکانی
💠💠💠💠
🔵عضویت در کانال خانواده قرآنی اردکان
https://eitaa.com/qoranardakan
🔴 ارسال آثار و موارد خواسته شده به آیدی در ایتا : @mobinardakan
تلاوت جزء 30.wav
43.3M
💠قرائت ترتیل جزء سی ام قرآن کریم
🔶با لحن و صدای استاد و قاری بزرگوار اردکانی
جناب آقای علیرضا شاهدی
💠💠💠💠
کانال خانواده قرآنی اردکان https://eitaa.com/qoranardakan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
10 درس سبک زندگی قرآنی از جزء سی ام قرآن / استاد حاج ابوالقاسم
🔴 ارسال آثار و موارد خواسته شده به آیدی در ایتا : @mobinardakan
🔵عضویت در کانال خانواده قرآنی اردکان
https://eitaa.com/qoranardakan
🌸 ضمن تبریک عید سعید فطر به تمامی مخاطبین محترم کانال خانواده قرآنی
1- کلیه موارد ارسالی شما عزیزان در این یک ماهه ماه مبارک رمضان ، جمع بندی و مورد ارزیابی اولیه قرار گرفته و امتیازات هر یک از موارد در جدول امتیازات انفرادی یا خانواده ها درج شده است.
2- در چند روز آینده ارزیابی نهایی و جمع بندی امتیازات تمامی شرکت کنندگان انجام و اسامی خانواده ها و افراد برتر اعلام می شود.
3- نحوه اهدا جوایز خانواده ها و افراد برتر و برنده چند روزی بعد از عید فطر اعلام خواهد شد.
همچنین جوایز برندگان مسابقات طول ماه رمضان نیز همراه با برندگان نهایی اعطا خواهد شد.
4- فعالیت کانال خانواده قرآنی بعد از ماه مبارک نیز ادامه خواهد داشت.
طرح های متنوع قرآنی همراه با مسابقات را در طول سال خواهیم داشت.
5- مجددا از تمامی مخاطبین عزیزی که موارد ارسالی شان در کانال منتشر نشد ، عذر خواهی می کنیم.
💠💠💠💠
کانال خانواده قرآنی اردکان https://eitaa.com/qoranardakan
جزء۳۰.wav
9.44M
💠قرائت ترتیل جزء سی ام قرآن کریم
🔶با لحن و صدای استاد و حافظ بزرگوار اردکانی
جناب آقای علی هاتفی اردکانی
💠💠💠💠
🔵عضویت در کانال خانواده قرآنی اردکان
https://eitaa.com/qoranardakan
🔴 ارسال آثار و موارد خواسته شده به آیدی در ایتا : @mobinardakan
6395990_409.mp3
1.97M
🌸🌸🌸دعای قنوت نماز عید فطر
اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَةِ وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَاَهْلَ الْعَفْوِ
خدایا اى اهل بزرگى و عظمت و اى شایسته بخشش و قدرت و سلطنت و اى شایسته عفو
وَالرَّحْمَةِ وَاَهْلَ التَّقْوى وَالْمَغْفِرَةِ اَسْئَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْیَومِ الَّذى
و رحمت و اى شایسته تقوى و آمرزش از تو خواهم به حق این روزى که
جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَلِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ ذُخْراً [وَشَرَفاً]
قرارش دادى براى مسلمانان عید و براى محمد صلى الله علیه و آله ذخیره و شرف
وَ کرامتا وَمَزِیْداً اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تُدْخِلَنى فى کُلِّ خَیْرٍ
و فزونى مقام که درود فرستى بر محمد و آل محمد و درآورى مرا در هر خیرى که
اَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تُخْرِجَنى مِنْ کُلِّ سُوَّءٍ اَخْرَجْتَ
در آوردى در آن خیر محمد و آل محمد را و برونم آرى از هر بدى و شرى که برون آوردى
مِنْهُ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمْ اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ
از آن محمد و آل محمد را - که درودهاى تو بر او و بر ایشان باد - خدایا از تو خواهم
خَیْرَ ما سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ وَاَعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْه ُعِبادُکَ الْصّالِحُونَ
بهترین چیزى را که درخواست کردند از تو بندگان شایسته ات و پناه برم به تو از آنچه پناه بردند از آن بندگان شایسته ات.
💠💠💠💠
کانال خانواده قرآنی اردکان https://eitaa.com/qoranardakan
🔴 اسامی برندگان و ممتازین طرح خانواده قرآنی به زودی اعلام می شود.
💠💠💠💠
کانال خانواده قرآنی اردکان https://eitaa.com/qoranardakan
🎤گزارشی از اجرای طرح خانواده قرآنی اردکان
1-طرح خانواده قرآنی به صورت مجازی در ماه مبارک رمضان و با فراخوان ارسال عناوین مشروح در کانال خانواده قرآنی ، برگزار شد.
2-جمعا در این یک ماه رمضان ، 6792 مورد آثار و مسابقات ارسالی از سوی شرکت کنندگان دریافت شد.
3-در مجموع 1609 نفر در مراحل مختلف این طرح شرکت کردند.
4-خانواده ها و افراد ممتاز اعلام شده و برندگان مسابقات بانوی فضیلت و برندگان مسابقه نقاشی حضرت خدیجه (س) و دیگر مسابقات این طرح از طریق ارسال شماره کارت ، جوایز خود را دریافت خواهند نمود. ( زمان واریز جوایز نیمه خرداد به بعد می باشد.)
5-کانال خانواده قرانی در طول سال نیز طرح های آموزشی و ترویجی قرآنی کریم را ادامه خواهد داد.
ما را از ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود محروم نسازید.
6-با تشکر از همه خانواده ها و عزیزانی که در این طرح ما را همراهی کردند.
باتشکر و سپاس
امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی اردکان
💠💠💠💠
کانال خانواده قرآنی اردکان https://eitaa.com/qoranardakan
هدایت شده از خانواده قرآنی
1-طرح خانواده قرآنی به صورت مجازی در ماه مبارک رمضان و با فراخوان ارسال عناوین مشروح در کانال خانواده قرآنی ، برگزار شد.
2-جمعا در این یک ماه رمضان ، 6792 مورد آثار و مسابقات ارسالی از سوی شرکت کنندگان دریافت شد.
3-در مجموع 1609 نفر در مراحل مختلف این طرح شرکت کردند.
4-خانواده ها و افراد ممتاز اعلام شده از طریق ارسال شماره کارت ، جوایز خود را دریافت خواهند نمود.
5-کانال خانواده قرانی در طول سال نیز طرح های آموزشی و ترویجی قرآنی کریم را ادامه خواهد داد.
ما را از ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود محروم نسازید.
6-با تشکر از همه خانواده ها و عزیزانی که در این طرح ما را همراهی کردند.
🔴 توجه
علاوه بر برندگان اعلام شده در این لیست، به تعدادی از افراد و خانواده هایی که امتیازات بالایی آورده اند نیز ، به رسم یادبود ، هدایایی تعلق خواهد گرفت.
به تمامی برندگان اعم از خانواده ها و افراد ، از طریق آیدی کانال خانواده قرآنی پیام ارسال می شود و درخواست شماره کارت بانکی به نام برنده یا به نام یکی از اعضای خانواده خواهد شد و جوایز بر اساس امتیاز به صورت واریز به کارت اهدا می شود.
🔴 ارتباط با ادمین کانال خانواده قرآنی به آیدی در ایتا : @mobinardakan
💠💠💠💠
کانال خانواده قرآنی اردکان https://eitaa.com/qoranardakan
هدایت شده از مقر انقلابی عمّاریون
سلام
#طلوع منتظر شماست....
هم #بخون، هم #جایزه ببر
مطالعه وصیت نامه گهربار امام راحل انقلاب، خمینی کبیر
#طلوع
@tolue_ardakan
💠 اطلاعیه اهدا جوایز برندگان و ممتازین خانواده قرآنی
ضمن تقدیر و تشکر از تمامی عزیزانی که در طرح خانواده قرآنی و مسابقات این طرح شرکت کردند ، به اطلاع آن دسته از عزیزانی که اسامی آنها در دوره های مختلف به عنوان افراد برنده و ممتاز و یا خانواده های ممتاز اعلام شده است ، می رساند ، جوایز نقدی این عزیزان مهیای تقدیم است و به مرور اط طریق آیدی کانال خانواده قرآنی به این عزیزان پیام ارسال می شود و برای دریافت جایزه با آنها هماهنگی می شود.
ان شاء الله در مراسم مختصری که به مناسبت اول تیرماه سالگرد تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می شود ، با اعطای لوح تقدیر به خانواده های ممتاز این طرح ، جوایز تمامی ممتازین و برندگان نیز اعطا خواهد شد.
منتظر پیام و دعوت از طریق کانال خانواده قرآنی اردکان باشید.
التماس دعا
💠💠💠💠
🔷 ارتباط با ادمین کانال خانواده قرآنی در ایتا : @mobinardakan
🔷کانال خانواده قرآنی اردکان https://eitaa.com/qoranardakan
هدایت شده از شعبانعلی قانعی اردکانی
🔶شرایط آغاز فعالیت مؤسسات و مراکز قرآنی
بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و ابلاغیه مرکز و استان ، موسسات و مراکز قرآنی همچنین جلسات و محافل قرآنی مساجد و هیئات مذهبی و خانگی ، می توانند با شرایط زیر ، فعالیتهای خود را آغاز کنند:
1- برگزاری دوره های آموزشی با تعداد محدود در یک فضای آموزشی و با رعایت فاصلهگذاری اجتماعی
2- انجام فعالیت های پژوهشی، تبلیغی ترویجی و مشاوره ای در مؤسسات دارای مجوز، با رعایت کامل دستورالعمل¬های بهداشتی
3- استفاده همه عوامل اجرائی و متعلمان از ماسک و دستکش بهداشتی و در دسترس بودن مواد ضدعفوني كننده در فضاي آموزشي و ضدعفونی نمودن فضا و امکانات آموزشی (به صورت متناوب)
4- اولویت دربرگزاری دوره های ناتمام قبلی و اتمام آنها طبق توافق بین تشکل ها و مخاطبان با نظارت سازمان تبلیغات اسلامی
5- حضور افراد در تشکل ها حداکثر 3 ساعت در روز
6- ممنوع بودن برگزاری محافل، اردوها و مراسم گروهی که متضمن تجمع افراد است
7- ممنوع بودن بازگشائی تشکل های قرآنی در شهرها و مناطق با وضعیت قرمز
8- ممنوع بودن پذیرش و آموزش خردسالان زیر 7 سال و مخاطبان بالای 55 سال
9- جلو گیری از ورود افراد بیمار و یا مشکوک به بیماری کرونا
10- نصب دستورالعمل ها و پوسترهای آموزشی مقابله با ویروس کرونا در معرض رؤیت متعلمان و سایر مخاطبان تشکل توصیه می شود.
علاقمندان برای دریافت پروتکلهای بهداشتی مرتبط می توانند به آدرس:
https://khorasanrazavi.mcls.gov.ir/fa/home/protocolbehdashti
مراجعه نمایند.
با تشکر
امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اردکان
🔶 مراسم اهدا جوایز برندگان و ممتازین طرح خانواده قرآنی
همزمان با روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی و سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی
💠 در روز یکشنبه 1 تیرماه 1399
⏰ در ساعت 6 عصر
🔵 در محل سالن اجتماعات اداره تبلیغات اسلامی اردکان واقع در خیابان دولت روبروی اداره ثبت اسناد اردکان
برگزار می شود.
1️⃣ از هر خانواده ممتاز به تعداد محدود به صورت تلفنی یا پیامکی برای شرکت در این مراسم دعوت خواهد شد.
2️⃣ مراسم همراه با رعایت کامل موازین بهداشتی و در مدت زمانی کوتاه برگزار می شود.
3️⃣ همراه داشتن دستکش و ماسک از سوی شرکت کنندگان الزامی می باشد.
4️⃣ جوایز خانواده های ممتاز شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی بر اساس امتیازات کسب شده می باشد.
5️⃣ عزیزانی که علائم بیماری و سرماخوردگی دارند از حضور در مراسم خودداری کنند.
6️⃣عزیزانی که نتوانستند در این مراسم شرکت کنند جوایز نقدیشان پس از هماهنگی تلفنی به حسابشان واریز خواهد شد.
با تشکر و سپاس
امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی اردکان